Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Saab rally historie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Saab rally historie

Leuke site over de rally historie van Saab:

http://saabrallysport.come2me.nl/

Toen Saab nog Saab was en mannen van ijzer (sommige vrouwen ook trouwens)
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Cool!

Ik ga nog met een 2 takt rallysaabje op pad. Misschien dit jaar, anders in 2010, maar ik heb er nu al zin in ondanks dat de aandrijving in 't vooronder zit. Toch een beetje Monte Carlo/Calsson naspelen. Daarom hoop ik op een leuk wit weekend in de winter met dit ding.

Comment

Gave site zeg, met leuke feitjes:

De profs reden echter met de 842 cc motor met naar liefst 3 carburateurs. Deze hadden in het begin 62 pk maar dit liep in de loop van de jaren op tot wel 95 pk.
      De Saab 96 bewees zich als rallyauto bijzonder solide en was razend populair onder de Zweden en Finnen. Hij verbruikte wel ca. 40 liter benzine op 100 km

en anekdotes:

In 1964 behaalde Carlsson en Palm een opmerkelijke tweede plaats in de Safari Rally. Ergens onderweg waren Carlssen/Palm in een moddergat blijven steken en konden met geen mogelijkheid loskomen. Tenslotte hebben ze de auto eenvoudig op de zijkant gelegd, op het dak, zijkant, wielen, zijkant, dak enz, totdat hij aan de kant van de weg op een hardere grasbodem stond. Vandaar weer verder gereden. Bij de finish in Nairobi werd het verhaal in geuren en kleuren verteld, echter door niemand geloofd. Daarom werd de auto nog maar eens beetgepakt en werd deze vrolijk over een grasveldje gerold. De volgende dag stond de stunt in alle kranten.

Geweldig!

Comment

Dennis met een Rally-Saab twostroke op pad?
        Super......had ik mijn Mini-Cooper nog maar.
        Ging ik mee, op sneeuw lekker de bocht inremmen en gassen maar :-)

Comment

In de eerste rally kit van 1500 naar 1700 cc met de PK's er achter ( 90 )
          Ook voor de sonett ||| die al 1700 cc is.

Een opvallende gelijkenis met het vermogen en CC inhoud in de Taunus 15M RS.
          Liefhebbers-upgraders van een Saab V4 zoek naar een torretje uit zo'n 15M RS wat gewoon de moederkoek is.

Nooit in een Saab V4 gereden, wel ervaring met een 15M RS met een zeer directe sturing zonder bekrachtiging die de 90 PK's met moeite konden beheersen.
          Vechten tegen de heftige stuur-reacties, niet de beste voorwaarden voor een podium plaats.
          Co-Pilot

Comment

Let op: dat zijn dan 90 SAE pk's, ofwel 78 DIN pk's.

Comment

Ha, die V4;

Die 78 DIN-paarden zitten dan (toevallig?) ook weer heel dicht in de buurt van de 75(ook DIN)pk's van de latere versies van die motor uit de Capri, Consul, en 17M. Moet dus eigenlijk met wat basic tuning makkelijk naar 90 echte knollen te tunen zijn.
              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                ...Vechten tegen de heftige stuur-reacties, niet de beste voorwaarden voor een podium plaats.
                Daar zal de Saab veel minder last gehad van moeten hebben, want die grossierde in podiumplaatsen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                  Dennis met een Rally-Saab twostroke op pad?
                  Super......had ik mijn Mini-Cooper nog maar.
                  Ging ik mee, op sneeuw lekker de bocht inremmen en gassen maar :-)
                  Lijkt me ook gaaf hoor met zo'n Mini. Tuurlijk heb ik liever rwd, maar dit zijn gewoon erg leuke karretjes om mee te spelen.

Overigens kunnen we wel samen gaan. Ik denk dat ik die auto een weekendje 'claim' en dan vind ik 't wel leuk om met Ruud en/of met jou terug in de tijd te gaan met dit ding. Een rally of evenement bezoeken + lekker overal binnendoor rijden lijkt me erg leuk.

Desnoods 't ding op de trailer achter de 900 richting Eifel en Ardennen.

Als 't zover is dan laat ik 't weten.

Comment

Ik ben ervoor te porren Dennis !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die V4;

Die 78 DIN-paarden zitten dan (toevallig?) ook weer heel dicht in de buurt van de 75(ook DIN)pk's van de latere versies van die motor uit de Capri, Consul, en 17M. Moet dus eigenlijk met wat basic tuning makkelijk naar 90 echte knollen te tunen zijn.
                      Verschillende bronnen geven door de jaren heen verschillende vermogens op (73pk, 75pk, 78pk) zonder dat er verschil zit in compressie, nokkenas of (EDIT: dubbele) carburateur. De versie met enkele carburateur heeft 70pk. Wellicht zit er een kleine winst in de uitlaten zoals Matra die monteerde (volgens mij hebben de Taunussen 2 dempers, de M530 heeft 2 uitlaten, eentje per kant met elk 1 demper).

Dan nog is het een verschil dat in de praktijk waarschijnlijk niet eens merkbaar is voor iemand als ik.
                      Last edited by V4; 23-09-09, 21:05.

Comment

Working...
                      X