Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 928 ; tips ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Porsche 928 ; tips ?

    Tja een mooie auto maar was origineel peperduur. Hoe is dat als de auto 30 jaar oud is ? Preciese type is niet echt van 'belang' als ie maar van voor '87 is.

    Daarbinnen vallen dan de S1 4.5 240pk , S2 4.7 en 5.0 +/- 306 pk.

    Auto zou de eerste oldtimer worden voor een bekende. Zelf sleutelen doet ie niet echt aan autos, maar is niet onhandig.

    Ik was benieuwd naar de beschikbaarheid van (2e hands) onderdelen en de prijs daarvan. Reparaties bij specialisten zal ongetwijfeld duur worden , of valt dat in de praktijk wel mee.

    Ik denk aan mogelijke problemen zoals :

    1. oplossen problemen electrische ramen (zoals vervangen doorgebranden motoren)
    2. vervangen distributie
    3. 'kleppen stellen' of is dat helemaal niet relevant ?
    4. (kop)pakkingen
    5. indien airco ; na 30 jaar meteen uitbouwen en weggooien of is dat nog goed te herstellen (uitgaande dat dat niet recent is gedaan)
    6. schuifdak ; goed geconstrueerd door Porsche en dus geen roest mogelijk of ver van weg lopen ivm vergiet boven je hoofd ?
    7. vervangen interieur ; vooral leer is vaak na 30 jaar gewoon op. Scheuren e.d. ; wat kost 't om dat te vervangen ; zijn er originele stoelen te koop of is opnieuw laten bekleden (leer/stof?) een optie ?

    De 928 schijnt niet echt de meest kostenefficiente auto te zijn qua onderhoud (understatement) maar qua aanschaf zag ik er een aantal die tussen de 6 en 10k lagen die zowel op foto als in de beschrijving als 'redelijk' worden aangemerkt.

    't Ding hoeft dus niet in concoursstaat te zijn bij aankoop en hoeft ook niet in concoursstaat te worden teruggebracht. 't Zou ook geen dagelijkse reisauto worden maar in de zomer zeg naar Frankrijk en daar 4 weken rondtoeren zou moeten kunnen zonder elke dag bij een Franse garage te staan die dan vertwijfeld naar die duitse techniek gaat staren :)

  • #2
    Bij de Porsche 928 club zitten veel leden die een tweede 928 hebben, alleen om leeg te roven voor onderdelen. Dat zegt iets over de onderdelen voorziening.

    Of een 928 duur is in onderhoud, hangt af van het exemplaar en de mazzel die je hebt. Reken bij een jaarbeurt op 1000 tot 2000 piek als er niks extreems stuk gaat. Een koppeling is duur, net als de distributie. Beiden wel noodzakelijk om bij te houden. Koppakkingen gaan kaduuk als de auto misbruikt is (koud trappen etc) maar zijn niet gevoeliger dan op andere (snelle) auto's.

    De andere punten op je lijstje hangen af van de auto. Leer kan 30 jaar prima overleven, mits onderhouden. Dat geldt voor de airco ook. Bij een schuifdak moeten de afwateringkanaaltjes vrij zijn, anders kun je er veel gedonder mee krijgen. Ik zou me bij die beslissing vooral laten leiden door de behoefte aan hoofdruimte.

    Voor elke 928 die interessant zou kunnen zijn: LAAT HEM KEUREN DOOR EEN SPECIALIST VOOR AANKOOP! En dan wel een specialist die er al eens eerder eentje van dichtbij heeft gezien.
    Hubraum statt Spoiler

    Comment


    • #3
      Check. Zijn er of forummers of specialisten in het zuiden van 't land (boz-breda-tilburg-eindhoven-den-bosch) die een 2nd opinion op eventuele toekomstige potentieele leuke advertenties willen laten schijnen ? Of zijn alle 928-eigenaren ondertussen al failliet door al die onderhoudskosten en snel teruggelopen naar de schappelijkere Porsches ;)

      Comment


      • #4
        Deze draadjes had je al gezien?

        http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=2125

        http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1515

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Half ; maar daar gingen jullie niet echt in op 't technische wel en wee. Meer moejenouweskijkehoemooidendieje is ;)

          Ikzelf ben helemaal niet in Porsche thuis, weet een beetje hoe de modellen van de 911 in elkaar zitten maar 928 S1, S2 , S4 en GTS waren me onbekend tot deze week. Ook 924, 944, 968 etc ; 't begint me nu te dagen. Ben altijd beetje weggebleven van de Porsches wegens de horrorverhalen over de lage kosten om te kopen en daarna leeglopen bij de garage. Helaas bevestigt die 928 dat laatste. Hoewel ik zo'n Boxster 2.7 (228pk) met handbak wel een aardig autootje vind, zowel qua design, mogelijkheden en prestaties. Maar da's geen optie ; geen oldtimer.

          Comment


          • #6
            Anders wacht je even op de nieuwe Youngtimer die op 6 januari uitkomt.

            Hoofdartikel over de 928, en dan ook de zwakke puntjes.. ;-)
            Veritatis simplex oratio est

            Comment


            • #7
              Ik word nog een keer gebanned voor 't spammen van reclame, all over, maar het mobiele nummer van Paul Vlasblom eindigt niet voor niets op ...928 ;-) Min of meer zijn persoonlijk favoriete Porsche. Hij heeft er ook een aantal op voorraad, maar zelden een van de leeftijd die jij noemt.
              Hubraum statt Spoiler

              Comment


              • #8
                M4, ik lijk waarschijnlijk een oude zeur, maar waarom niet gewoon wegblijven van zo'n auto als die kennis van je het niet kan overzien? Horrorverhalen zijn niet voor niets horrorverhalen. Ik ken iemand die alleen al 5mille plus aan de cardanas van zo'n ding kwijt was. En dat stond niet in je lijstje.....

                Superauto die te duur is om te rijden voor een iemand met een Hollandsche instelling. En daar val ik zelf onder. Ik had ooit een SD1 3500 Vandenplas. Alles wat kapot eraan ging kostte een heel getal maal duizend (toen nog guldens). Dit klinkt zelfs weer een stapje erger. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een jaren 80 911. Maar ja, wie wil daarin gezien worden??

                In hetzelfde rijtje staat al 10 jaar de lotus esprit en sinds kort de tvr griffith. Kosten nog geen 10mille. Met reden. Ik 'moest' altijd een biturbo hebben. Gelukkig van weggehouden. Waarschijnlijk kost een ghibli (biturbo kloon) nu ook niets meer. Wilde er een leasen. Kon, maar de VIER ecu's waren niet in het onderhoud inbegrepen......

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                  (...) Je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een jaren 80 911. Maar ja, wie wil daarin gezien worden??(...)
                  ...? :-S
                  Hubraum statt Spoiler

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                    M4, ik lijk waarschijnlijk een oude zeur, maar waarom niet gewoon wegblijven van zo'n auto als die kennis van je het niet kan overzien? Horrorverhalen zijn niet voor niets horrorverhalen. Ik ken iemand die alleen al 5mille plus aan de cardanas van zo'n ding kwijt was. En dat stond niet in je lijstje.....

                    Superauto die te duur is om te rijden voor een iemand met een Hollandsche instelling. En daar val ik zelf onder. Ik had ooit een SD1 3500 Vandenplas. Alles wat kapot eraan ging kostte een heel getal maal duizend (toen nog guldens). Dit klinkt zelfs weer een stapje erger. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een jaren 80 911. Maar ja, wie wil daarin gezien worden??

                    In hetzelfde rijtje staat al 10 jaar de lotus esprit en sinds kort de tvr griffith. Kosten nog geen 10mille. Met reden. Ik 'moest' altijd een biturbo hebben. Gelukkig van weggehouden. Waarschijnlijk kost een ghibli (biturbo kloon) nu ook niets meer. Wilde er een leasen. Kon, maar de VIER ecu's waren niet in het onderhoud inbegrepen......
                    Duidelijk en eerlijk verhaal. Helaas weet niet iedereen van de buitenkant en op basis van vage verhalen hoe een bepaald type auto nu werkelijk in de praktijk in het eggie de bankrekening kan laten afvloeien de in zakken van de hardwerkende monteurs en onderdelenleveranciers. Ik had overigens al een 'sub-neutraal' advies (qua kosten, vermogen en model is dik in orde) in gedachten over die 928. En zelf vind ik een 911-model nog steeds leuker. En meer een 'echte Porsche' met zo'n 6 pitter "bokser" in 't achterin, zonder daar eigenaren en liefhebbers van andere modellen mee voor 't harses te slaan he, Personal OppiniYon.

                    Comment


                    • #11
                      928 serie 1

                      Hallo beste vrienden, ik heb sinds een jaar een 928 240 cv automaat van 1981 en heb zins dien 10.000 km gereden,motor bedrading vervangen, distributie riem vervangen na hem gekocht te hebben, olie, filters bougies etc vervangen en na 4000km riem opnieuw nagespannen, alles zelf gedaan en zonder problemen tot nu toe gereden, deze auto heeft nu 143000 km gelopen en de vorige eigenaar heeft met 120.000 km de koppakkingen eruit gereden ( warm gedraaid) en vervangen,,sinds dien geen problemen zelfs niet in augustus in de files,,,Madrid Spanje,,40 graden.

                      Voor deze auto een Bmw M 5 e34 340 cv gehad die mij voor meer kopzorgen heeft gezorgdt.

                      zeer fijne en redenlijk snelle sport coupe waar je veel plezier en bekijks van hebt en ik kan de kleine jongn ook nog achterin plaatsen. Groeten van hans navas -madrid spanje

                      Comment


                      • #12
                        Leuk dat je dit forum hebt gevonden. Heb je foto's van je 928? Misschien zie ik je deze zomer dan wel, want mijn rondreis door Spanje gaat door Madrid en een 928 zal mij niet ontgaan bij 't passeren. :)

                        Comment


                        • #13
                          Welkom op Gummen.
                          Leuk zo'n klassieke 928 uit '81! Welke kleur, interieur etc?

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Als je de 928 van voor 1987 even op www.gaspedaal.nl inklopt, krijg je er 18 te koop, van 6,5K tot 14,5K. Aan die gele van 6,5 is recentelijk veel gedaan, maar er is zoveel meer te verzinnen dat stuk kan gaan. Ik heb een klein jaar een 944 turbo en die koop je voor vergelijkbare prijzen als een 928. Schijven achter bijvoorbeeld kostten ineens 160E per stuk tegen bv. 45E bij een 205GTI die ik vroeger had.

                            Als je alles moet laten doen kun je ook op die goeiekope best nog flink leeglopen.

                            Laat hem zich aanmelden bij een 928club en e.e.a. eens een paar maanden volgen.

                            Comment


                            • #15
                              Het vervangen van Distributieriem + Waterpomp + rollen ; wat zou zoiets kosten bij een normale porsche specialist ?

                              Comment


                              • #16
                                Zoekt in stapeltje nota's:
                                Op 2 december 2003 betaalde een vorige eigenaar van mijn 4-cilinder 944 bij vd Gugten 1367 euro voor die zaken.
                                Daarin zat 240 ex BTW aan olie-en luchtfilter onderdelen, dus 330 voor riemen en rollen etc.

                                Totale klus was 12 uur (destijds) 47,50 = 570E. Man rekent nu 60 ex.
                                2 uur eraf voor de olie en luchtfilterdelen ?

                                Inflatie onderdelen nokkenassen, meerprijs voor 8cilinder wordt 600 800
                                8 uur arbeid plus 2 voor de V8 = 10 x 600
                                1300 euro exclusief BTW voor een 928 ?

                                Laat je kennis in de kiosk bv RSPM eens halen, daarin staan wel 30 specialisten, om even te vragen.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb 3 namen voorbij horen komen, zijn daar goede ervaringen ? Zijn er specialisten die je beter kan mijden ? Zijn er toppers ? Of is 't allemaal 1 pot nat en zijn 't gewoon garagebedrijven die gespecialiseerd zijn, toevallig in Porsche en wellicht nog een exotisch merk of 2 ernaast ?

                                  van Zweeden (Middelburg, ZL)
                                  Paul Vlasblom (Uden, NB)
                                  Carlo van Krey (Oss , NB)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als je een Saab 900 classic of BMW E34 535i rijdt moet je eens in de zoveel tijd ook gewoon 2 mille uitgeven aan onderhoud hoor en dan doe ik bijna alles zelf. ;) Ik vind die prijzen nogal meevallen, als je het zelf doet is 't een stuk goedkoper. De ellende begint als je een vreemde storing hebt, die je niet zo snel bij je mannetje om de hoek kunt laten verhelpen.

                                    Een koprevisie voor een V8 met 4 kleppen per cilinder is altijd minimaal 4 keer zo duur als bij een 4 cilinder 8 klepper als het om materiaalkosten gaat. Daarnaast zijn 'high-tech' onderdelen ook wat duurder. Logisch. Aan de andere kant is 't met goed regulier onderhoud wel heel betrouwbaar spul.

                                    Remklauwen met meerdere zuigers zijn ook iets duurder dan enkele zuigers. En remschijven van een 205 lijken wel poffertjes bij die van een Porker. Staal = duur.
                                    Last edited by Dennis Cavallino; 07-01-10, 10:01.

                                    Comment


                                    • #19
                                      @M4 : v/d Gugten staat goed bekend (maar misschien niet voor 928? Doet voornamelijk transaxles en 911) en Renntech in Steenwijk ook.
                                      Maar er zijn meer, maar die zijn soms overdreven duur ook.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        slightly off-topic..

                                        Als de PP-10-JS wordt aangeboden, niet kopen... ;-)

                                        Deze is al in 1996 gesloopt, maar schijnt toch ergens te staan.
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          @M4 : v/d Gugten staat goed bekend (maar misschien niet voor 928? Doet voornamelijk transaxles en 911) en Renntech in Steenwijk ook.
                                          Maar er zijn meer, maar die zijn soms overdreven duur ook.
                                          928 is ook Transaxle, maar jij doelt op "voornamelijk 4 cilinder transaxles". Dat idee heb ik ook bij v.d. Gugten, maar is niet gebaseerd op feiten.

                                          Comment


                                          • #22
                                            928

                                            Hallo Harry, de auto is bruin metalic en een bruin interieur, de bekleding is beige leer met bruine gruite stof in middendeel

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door hansnavassnellen Bekijk bericht
                                              Hallo Harry, de auto is bruin metalic en een bruin interieur, de bekleding is beige leer met bruine gruite stof in middendeel
                                              Hey Hans, in onderdeel "Voorstellen" ( http://www.gummen.org/forum/forumdisplay.php?f=4 ) mag je je hele levensverhaal + auto neerpennen als je wilt , vele anderen gingen je voor. Je kan makkelijk fotos toevoegen (zie onder het invoeren van een nieuw bericht de knop "beheer bijlagen" en dan wat prutsen om een foto van je PC te uploaden naar 't forum.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door hansnavassnellen Bekijk bericht
                                                Hallo Harry, de auto is bruin metalic en een bruin interieur, de bekleding is beige leer met bruine gruite stof in middendeel
                                                Als 'ie uit mijn geboortejaar '78 en met handbak uitgevoerd was geweest, dan was 't op voorhand mijn droomauto. Geweldige kleurencombinatie. Ik ben gek op bruine Porkers uit die tijd.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X