Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alpina B9 3,5 op LPG?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Alpina B9 3,5 op LPG?

Heren, ik heb een fraaie (belastingvrije) BMW gezien die enkele jaren terug is gerestaureerd en toen voorzien is van een gereviseerde Alpina B9 3,5 liter motor, die daarbij gelijk aangepast is om op LPG te kunnen rijden. De auto is als een maatwerkopdracht onderhanden genomen, met fraaie (subtiele) details, waarop niet is bezuinigd door de opdrachtgever. Duidelijk een kenner.

Bij normaal gebruik en goed onderhoud moet zo'n B9 motor lang meekunnen, net als de 'gewone M30B35 die bullit proof is, maar waarvan ik altijd begreep dat 'ie niet geschikt is voor LPG. Ik lees dat de LPG ombouw met een B9 wel vaker is gebeurd, maar heb zo mijn twijfels waar je op moet letten bij zo'n Alpina blok op LPG?

Is een revisie in de toekomst onbetaalbaar? Een Alpina kop nogmaals afvlakken zal vast niet zomaar kunnen, omdat de kleppen dan de cilinder raken?

Alpina B9 koppen liggen ook niet voor het oprapen. Daarom heb ik die auto al uit mijn kop gezet, maar ik vraag 't toch, omdat het wel een buitenkansje is. De auto is heel erg fraai en wordt namelijk niet als "Alpina B9 3.5" te koop aangeboden door de handelaar die hem heeft ingeruild.

Jij bent toch ook bij die rondleiding geweest in Soesterberg?
    Volgens mij kan die vent alles, maar met een prijs.

Algemeen: afhankelijk van de koprevisie hoef je toch iet altijd te vlakken? Meestal zijn het alleen de kleppen die versleten zijn.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ha, die Cav;

In Duitschland bouwen ze momenteel de duvel & z'n ouwe moer om op LPG en alles lijkt ook nog te werken. Ik kan me niet voorstellen dat een Alpina B9 technisch gezien niet op LPG zou kunnen draaien; de hogere compressie en verbeterde verbrandingskamers zouden het er juist prima mee moeten doen, lijkt me. Van Alpina is ook bekend dat ze altijd met iets grotere klepspelingen dan standaard werkten, ook al niet verkeerd voor LPG lijkt me. En bij een eventuele revisie is het vlakken van kop en blok toch wel op te vangen met een dikkere koppaking of een dubbel exemplaar?
      Scherven brengen gelul.

Comment

Grotere klepspeling? Waarom dan?

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
          Jij bent toch ook bij die rondleiding geweest in Soesterberg?
          Volgens mij kan die vent alles, maar met een prijs.
          Zal ik...
          Nee laat maar.

Comment

Ha, die Harry;

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
            Grotere klepspeling? Waarom dan?
            Bleek een ietsje meer (cijfers achter de komma misschien) vermogen op te leveren; standaard bij een M30 is afhankelijk van het bouwjaar 0,30mm maar Alpina hanteerde 0,35mm. Bron.
            Scherven brengen gelul.

Comment

Een iets grotere klepspeling wordt ook vaak bij een standaard (2.5)M20 toegepast.
              Every second of your life is a part of your song

Comment

Dit lijkt me een leuke vraag voor JanSpeed. Twee van zijn grote hobby's in één vraag: LPG + oude BMW's.
                Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Ha, die Harry;

Bleek een ietsje meer (cijfers achter de komma misschien) vermogen op te leveren; standaard bij een M30 is afhankelijk van het bouwjaar 0,30mm maar Alpina hanteerde 0,35mm. Bron.
                  Is het probleem met LPG juist niet dat je te weinig klepspeling overhoudt door het 'zakken' van de kleppen in de zittingen? Heeft een alpinakop nog gewoon tuimelaars? Misschien dan helemaal geen issue. Met shims ken ik het probleem maar al te goed....

(en sla maar vast wat luchtmassameters in voor na de op hande zijnde backfires)

Comment

Kopen natuurlijk, Dennis!

Hoe lang die motor het uithoudt op LPG, zal eerder van de LPG-installatie en de rijstijl afhangen.

Als het een doodnormale ongeregelde venturi-installatie is (en dat vermoed ik), dan kun je met de auto niet toerenjanken. Zulke installaties bereiken hun optimale mengsel meestal rond de 4000 toeren; daarboven wordt het langzaam armer. Wil je wel hoogtoerig scheuren, dan moet je 'm omschakelen naar benzine.

Geregelde venturi-installaties hebben dat probleem al aanzienlijk minder. Mits er een lambdasonde is ingebouwd.

LPG-injectie is helemaal perfect. Dat is net benzinerijden.

Wat betreft klepspeling: die moet bij LPG-motoren ietsje groter zijn, omdat de kleppen op LPG heter worden (benzine heeft een koelend effect, LPG niet). Als de klep heter is, zet het metaal van de klepsteel natuurlijk verder uit, hetgeen er bij een strakke klepspeling toe leidt dat de klep niet meer goed sluit (en dus verbrandt).

Verder had je vroeger inderdaad nog 't probleem dat de klepzetels sneller sleten, maar dat is sinds de dagen van loodvrije benzine geen groot issue meer, omdat cilinderkoppen voor die benzine ook geharde klepzetels kregen.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Gummers;

Wat Brun al schreef; mijn 'eigen' monteur stelde de kleppen op mijn LPG-Golfjes vroeger ook om die reden een fractie ruimer. Hoorde je ze bij een echt koude start wel iets meer tikken, maar eenmaal warm draaide dat als een zonnetje en nooit problemen met verbrande kleppen gehad.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                        Heren, ik heb een fraaie (belastingvrije) BMW gezien die enkele jaren terug is gerestaureerd en toen voorzien is van een gereviseerde Alpina B9 3,5 liter motor, die daarbij gelijk aangepast is om op LPG te kunnen rijden. De auto is als een maatwerkopdracht onderhanden genomen, met fraaie (subtiele) details, waarop niet is bezuinigd door de opdrachtgever. Duidelijk een kenner.
                        Alpina B9 koppen liggen ook niet voor het oprapen. Daarom heb ik die auto al uit mijn kop gezet, maar ik vraag 't toch, omdat het wel een buitenkansje is. De auto is heel erg fraai en wordt namelijk niet als "Alpina B9 3.5" te koop aangeboden door de handelaar die hem heeft ingeruild.
                        dag dennis,
                        ik zie dat dit al een oude post is maar bedoel je de b9 die in Emmen, Drenthe te koop staat nu via Marktplaats?
                        is wel een gave bak ja. ben je gaan kijken en zo ja wat zijn je bevindingen?
                        thanks.
                        grtz
                        michel

Comment

Linkje? Via de zoekfunctie vind ik hem niet.

Comment

http://link.marktplaats.nl/372153027

vette bak:-)

Comment

Voorzien van een fraai origineel interieur
                              Volgens mij is dat een origineel E24(6-serie) interieur. Al zou het ook kunnen zijn dat dat ook in latere E9's geleverd is(is me dan nog nooit opgevallen).

Comment

Ha, die MN-P;

Klopt, is van een E24. Nooit origineel in een E9 geleverd volgens mij.
                                Scherven brengen gelul.

Comment

ik heb een e3 3.0S op LPG gereden. zelfde motor als in een e9. Dat gaat prima maaaaarrrrrrr....
                                  zo'n motor heeft standaard 2 registercarburateurs dus ALS je ooit van B over moet schakelen naar LPG dan duurt het leegrijden van de 2 vlotterkamers minimaal 5km. Best onhandig, zeker in een binnenstad...

De auto had ook op LPG plenty vermogen en koppel . meer dan 4000tpm draaien was totaal niet nodig. Verbruik: 1:6 a 1:7. Top 195+km/h

Als ik weer zo'n grote 6cil op LPG zou gaan rijden zou ik er dampgasinjectie op willen hebben.
                                  Dat kan , ook bij carburateur motoren en ook bij klassiekers!
                                  Een bedrijft die deze ombouw kan doen is www.bs-autotune.nl . Dit bedrijfje heeft al eerder klassieke BMW's omgebouwd naar LPG-dampgasinjectie (OVML injectoren, KDFI ECU)
                                  Het zal niet goedkoop zijn maar de manier waarom zo'n lamda geregelde dampgas injectie werkt is superieur.
                                  Vermogensverlies bijna nihil, perfect startgedrag, perfect draaien, zuinig, minimale kans op backfire.

ALS de kop geschikt is voor loodvrije benzine dan kan deze ook op LPG draaien. Wat maakt een kop geschikt voor loodvrije benzine/LPG? geharde klepzittingen van speciaal gesinterd staal en bij voorkeur sodium gevulde uitlaatkleppen (zie je ook vaak op turbomotoren.) Dit is nodig om de extra hitte te kunnen weerstaan en effectiever te kunnen afvoeren. Kleppen en klepzittingen slijten altijd, ook bij gebruik op benzine. Ze slijten echter harder als er regelmatig hoge toeren mee gedraaid word. m.a.w. een Alpina kop met hoogtoerige nokkenas en hogere compressie zal hoogtoeriger gereden worden. en is dus daardoor iets meer gevoelig voor klepslijtage. Je kan daarmee omgaan door wat eerder/vaker kleppen te stellen. misschien dat hierdoor de kop i.p.v. 3ton slechts 250kkm mee gaat. (Boeiuh!)
                                  Zo'n hoogtoerige Alpina nokkenas heeft ook meer overlap (= tijd dat inlaat en uitlaat tegelijk open zijn) dit helpt gasspoeling bij hoge toeren. Maar het verhoogt het risico van backfire bij lage toeren.

Met bovenstaande info moet je wel een beslissing kunnen nemen of je het aandurft of niet.
                                  Alles valt of staat wat mij betreft met of en hoe de Alpina kop geviseerd is. Als deze geschikt gemaakt is voor loodvrij zou ik het wel aandurven. Met OVML/KDFi installatie zal het blok extreem lekker rijden op LPG.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michel Vaillant Bekijk bericht
                                    Dat is hem! Apart hè, dat die motor wel op de foto staat maar niet wordt genoemd. Ik dacht:
                                    Misschien een buitenkansje...

Comment

er kan zoveel op een klepdeksel staan. Wil echt nog niet zeggen dat het een echt B9 blok is.

echte e9 Alpina's zijn trouwens erg zeldzaam en dan is het nog gewoon een BMW op kenteken. Alpina werd pas later een zelfstandig merk met eigen kenteken.
                                      Een echte oude Alpina 02 of e9 of Neue klasse is dus altijd een ombouw. 100% zekerheid van die ombouw heb je dan alleen als je er oude authentieke documentatie bij krijgt waarin de aankoop en inbouw gedocumenteerd staat.

ALS het een B9 is is het een 3,5L en ALS dat zo is dan staat dat in het onderblok gegoten: 3.5L Het zal ook ingeslagen staan boven de startmotor op het blokrandje
                                      En ALS het een 3,5L is dan is het heel wazig en dubieus dat er nog de orginele Zenith INAT carburateurs op zitten, carburateurs van een 3.0L... met 3.0L sproeiers ... op LPG is dat geen probleem maar op benzine zal het blok flink te arm draaien. En geen vol vermogen leveren. als ze van een 2500 of 2800 af komen is het drama nog groter...

Liever een goed afgestelde 3.0L dan een amateuristische hobbyombouw naar 3.5L

verder: e9's kunnen extreem rot zijn zonder dat je dat aan de buitenkant kan zien!!
                                      Stuur is van een latere periode e24 en het interieur is van een e24
                                      velgen niet orgineel BMW met verkeerde bandenmaat erop! (er zit 195/65x15 op (te kleine afrolomtrek) maar er hoort 195/70x14 op OF 205/55x16 voor/225/50x16 achter (Alpina-set)
                                      Type aanduiding achterop de kofferbak ontbreekt.
                                      valse dorpels(lijsten) missen (onder de deuren langs.)

beetje een gokje dus. alleen interessant als de body knetterhard is en je zelf weet hoe je e.e.a. moet beoordelen en verbeteren.
                                      Last edited by janspeed; 30-08-10, 18:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                                        Stuur is van een latere periode e24 en het interieur is van een e24
                                        Sterker nog, dat stuur heb ik mijn huidige e24(we hebben er zelfs nog over gemaild) en het interieur is exact hetzelfde als in mijn vorige. :-)

Comment

interessante info:
                                          • dus goed opletten of de kop daadwerkelijk voor lpg gefixed is
                                          • welke carb's er gemonteerd zijn
                                          • of het blok een echte b9 is dmv aanduidingen
                                          • hoe dat zit met dorpellijsten, wielen, type aanduiding en interieur en of origineel nog aanwezig is
                                          • of er nog plamuur of roestduiveltjes onder de lak zitten

toch maar eens een bezoekje aan wagen denk ik:-).
                                          thanks so far voor de waardevolle info!
                                          grtz
                                          michel

Comment

ik ben er nog steeds niet geweest:-(. iemand anders al een proefrit in dit blauwe monster gemaakt?

Comment

Volgens mij ben ik vandaag bij deze auto wezen kijken, een lichtblauwe E9 met 'B9 3.5' op het kleppendeksel geplakt. Heeft iemand hier ooit meer onderzoek naar gedaan? Geschiedenis van de auto is onbekend bij de huidige eigenaar, auto zit wel erg strak in de lak nog, ziet er prachtig uit.

Weet iemand ook nog wat de prijs was in 2009?

Comment

Working...
                                              X