Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe verder met mijn sport?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe verder met mijn sport?

Hoe moet het verder met mijn Klassieke rallysport?

De laatste weken heb ik hier veel over nagedacht.
    En de twijfel blijft overheersen.
    Waar bestaat die twijfel uit dan?
    Het antwoord is dat bepaalde evenementen me totaal niet meer aanspreken.
    De oorzaak zijn de 30 km. Zones, de Q-zones die te pas en te onpas worden neergezet.
    Ik snap best dat we niet zomaar zonder grenzen op de openbare weg kunnen rondscheuren, maar de laatste tijd worden de beperkingen wel heel erg dominant.
    De belangstelling voor ritten als de 6 uur van Breda, Deltarally, Hardenbergclassic enzovoort wordt steeds minder. En de vraag van mijn kant is: wil ik daar nog wel geld en moeite in blijven steken?

Waar ik wel plezier aan beleef zijn de grotere rally’s met de Tulpenrally als nummer 1 met stip. Alleen zal dat in 2010 een lastige zaak worden. Mijn 2002 is te jong en de exercitie van vorig jaar met Tino zijn 2002 en ik aan het stuur is géén optie. Jammer maar het is niet anders.
    Stiekem broei ik nog wel op een mogelijkheid om met Petra in de touringklasse te rijden, maar dat heeft wel nadelen, auto kopen, preparen en alle kosten drukken dan op één huishouden (toch die 850 van Elentinos kopen?).

Als goede 2e rijden we wel de Dutch Classic, ook daar heb je beperkingen op de openbare weg, maar de testjes maken alles goed. Dus ik hoop wel dat de overgebleven uitzetters het oorspronkelijke concept trouw blijven.
    De Hornelandrally komt wellicht te vroeg, want de 2002 verdient wat cosmetisch onderhoud in het komende voorjaar.
    De SLS beginnen we niet aan, achterlijk hoog inschrijfgeld.
    Door vakanties zitten de Coppa en de Classic500 niet in. Mogelijk wel de Limburgia trophaeum, daar denk ik over. Ik heb hem nog nooit gereden, over de laatste waren de meeste wel tevreden.

Zekerheidjes zin de klipjes, natuurlijk ook geen grote ritten, maar wel prima voor Petra om ervaring op te doen en niet in het minst: het is gezellig samen. Hetzelfde geldt voor de Rallyhappening en de andere traditie: met Lars (Rohl) de Oosterschelderit.

Als ik het zo teruglees is dus eigenlijk wel twijfel, vooral veroorzaakt door dat je als chauffeur niet of nauwelijks aan je trekken komt.

Dan zou je dus meer moeten kijken naar moderne rally’s die hun proeven in sommige evenementen openstellen voor klassiekers, die de proeven dan rijden als een soort regularity. Maar wel afgesloten voor het overige verkeer. Of Slowley Sideways, ook voor spek en bonen, maar je kunt je er wel heerlijk uitleven. Ook hier geldt wel weer een goed gevulde bankrekening. En vakanties of andere leuke uitjes, zoals lekker uit eten ga ik er niet voor opgeven.

We zijn er nog niet, maar wat vinden de andere klassieke rijders?
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Ik zag al eerder dat je er een dilemma in hebt.
    Kan je er niet in adviseren (veel te weinig ervaring). Succes met de afweging iig.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Slowly Sideways moet toch kunnen, even slikken, maar daarna is het dikk pret. Zelf heb ik plannen om wat meer fun-ritjes te gaan rijden op historisch gebied, dan denk ik aan de Paljaskes-rit, Nacht van Bogget enz. Korte leuke ritten met leuke sfeer, en zeer betaalbaar. Veel op internet zul je er niet over vinden, weinig publiciteit - is ook niet nodig. 50-60 auto's aan start is al ruim voldoende. Niet te moeilijk, gewoon dikke pret en (Belgische) gezelligheid. Enkele weken geleden met de vers opgebouwde Lada de Nacht gereden, 3e algemeen, de eerste plaats ontglipte me door een overijverige boswachter.
      Pb of mail me maar, of kom langs op onze Open Dag 3 januari :)

Comment

Toch zijn er nog wel wat ritten te verzinnen die wel kunnen, zoals de Rally van de Grensstreek, de Gelderlandrit, 7 uur van Emmeloord, ABC Rally, de DHRC Rally happening, de Amac ritten en onze eigen Rohac ritten, al zijn die een beetje uit de gooi voor jullie. De drang naar exclusief, luxe en dus duur bij een aantal ritten is niet echt fijn. En in 2011 de Deltarally.
        Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

Comment

Pa hier een link naar een folder van vorig jaar http://tinojee.tjongmans.nl/Temp/folderregularity.pdf
          Hier het reglement http://tinojee.tjongmans.nl/Temp/sportregregularity.pdf
          Geen idee of het een succes is geworden en ik kom het ook niet meer tegen op de site van VAS

Voor de Tulp heb ik nog wel een ontsnappingsroute ??
          Co-Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ed02 Bekijk bericht
            Toch zijn er nog wel wat ritten te verzinnen die wel kunnen, zoals de Rally van de Grensstreek, de Gelderlandrit, 7 uur van Emmeloord, ABC Rally, de DHRC Rally happening, de Amac ritten en onze eigen Rohac ritten, al zijn die een beetje uit de gooi voor jullie. De drang naar exclusief, luxe en dus duur bij een aantal ritten is niet echt fijn. En in 2011 de Deltarally.
            Ze kunnen wel Ed, maar ik beleef er zo weinig lol aan door alle beperkingen.
            Trap zo graag dat gas eens in en dat wordt met de door jou genoemde ritten lastig. Ik bedoel te weinig uitdagend voor de chauffeur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
              Pa hier een link naar een folder van vorig jaar http://tinojee.tjongmans.nl/Temp/folderregularity.pdf
              Geen idee of het een succes is geworden en ik kom het ook niet meer tegen op de site van VAS

Voor de Tulp heb ik nog wel een ontsnappingsroute ??
              Is dat een vraag over de Tulp of een teaser?
              Laat het maar horen dan als het dat laatste is :-)

De 2009 VAS regularity's zijn mogelijk leuk, dan zou het moyenne wel wat hoger mogen liggen, eigenlijk net niet te halen, zodat je volle polle moet :-)

Comment

Hans, ik vind je verhaal wat hinken op twee gedachten.

Enerzijds graag op het gas willen trappen, maar anderzijds begrijpen dat dat niet altijd kan.
                En verder: wel klipjes doen, maar andere ritten met laag gemiddelde niet interessant vinden.

Ik heb niet dezelfde achtergrond als jij (ik heb geen historie in de KP-rallies), dus wellicht liggen de zaken voor mij iets anders. Maar ik zie nog genoeg ritten waar ik me wel goed kan uitleven. Rallyhappening was voor mij een prima voorbeeld (okay ook wel een voorgeschiedenis voor mij, maar toch)

Verder is de keuze van navigator ook van belang voor de mogelijkheid "vlot" te rijden tijdens een rit.
                Je moet Petra nog even een seizoen de kans geven om snelheid te ontwikkelen, dan zul je zien dat je meer plezier terug krijgt. Ik denk dat dat je ook parten speelt. Ik heb die tijd met Carina ook gehad, en dan moet je als bestuurder even "dimmen".

Om terug te komen op de ritten met het lage gemiddelde: Wij rijden die al een tijdje niet meer, de Rittensportritjes zoals een 6 uur van Breda. Vooral de sportklasse is gewoon niet leuk. Daar wordt de moeilijkheid niet door het hogere gemiddelde veroorzaakt, maar door geneuzel.

Ten aanzien van de Belgische ritjes is mijn ervaring dat de lage gemiddeldes geen bezwaar zijn, daar zijn namelijk vaak de intervallen zo kort tussen de TC dat even stilstaan al tot stevig doorrijden noopt om nog op tijd te zijn.

Maar goed een vraag terug:
                Zijn die klipjes wel leuk om te rijden, of is dat voornamelijk om Petra ervaring op te laten doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                  Hans, ik vind je verhaal wat hinken op twee gedachten.

Enerzijds graag op het gas willen trappen, maar anderzijds begrijpen dat dat niet altijd kan.
                  En verder: wel klipjes doen, maar andere ritten met laag gemiddelde niet interessant vinden.

Ik heb niet dezelfde achtergrond als jij (ik heb geen historie in de KP-rallies), dus wellicht liggen de zaken voor mij iets anders. Maar ik zie nog genoeg ritten waar ik me wel goed kan uitleven. Rallyhappening was voor mij een prima voorbeeld (okay ook wel een voorgeschiedenis voor mij, maar toch)

Verder is de keuze van navigator ook van belang voor de mogelijkheid "vlot" te rijden tijdens een rit.
                  Je moet Petra nog even een seizoen de kans geven om snelheid te ontwikkelen, dan zul je zien dat je meer plezier terug krijgt. Ik denk dat dat je ook parten speelt. Ik heb die tijd met Carina ook gehad, en dan moet je als bestuurder even "dimmen".

Om terug te komen op de ritten met het lage gemiddelde: Wij rijden die al een tijdje niet meer, de Rittensportritjes zoals een 6 uur van Breda. Vooral de sportklasse is gewoon niet leuk. Daar wordt de moeilijkheid niet door het hogere gemiddelde veroorzaakt, maar door geneuzel.

Ten aanzien van de Belgische ritjes is mijn ervaring dat de lage gemiddeldes geen bezwaar zijn, daar zijn namelijk vaak de intervallen zo kort tussen de TC dat even stilstaan al tot stevig doorrijden noopt om nog op tijd te zijn.

Maar goed een vraag terug:
                  Zijn die klipjes wel leuk om te rijden, of is dat voornamelijk om Petra ervaring op te laten doen?
                  Hinken op 2 gedachten is je correcte conclusie Ruud, daarom rakel ik ook de discussie op hier.
                  En de klipjes zijn leuk ja, om meerdere reden: Petra doet ervaring op en het is kort genoeg om gezellig te blijven. Een middag is goed te doen.
                  En met een snellere navi maakt het niet altijd leuk Ruud, ik reed de Starrally met Rob en die is redelijk snel, maar ik vond er dit jaar weinig aan.

Comment

Hans,

Jouw cocktail mist momenteel wat ingrediënten. Ik vermoed dat je niet op deze gedachte cq het starten van dit topic was gekomen als je het jaar door ook nog met je emmer2 had gedolt,

Comment

Pa,

Heel erg herkenbaar, ik worstel met precies dezelfde gevoelens. Na een geweldige classic dutch was bv de starrally een enorme tegenvaller. Het was de eerste keer dat ik na een paar uur eigenlijk het liefst direct naar huis was gereden, dat gedoe op de vierkante kilometer, als je meer dan twee keer langs dezelfde weg komt is voor mij de lol er vanaf. Hetzelfde gold overigens om andere redenen voor de limburgia van vorig jaar. Daar voornamelijk last gehad van omwonenden, wandelaars en andere recreanten. Het gaat mij helemaal niet om continue blazen, maar om nou om de paar honderd meter stapvoets een wandelaar in te halen en dan nog getrakteerd te worden om allerlei gescheld is niet mijn idee van een leuk dagje uit. Alternatief is de meerdaagse rally die dan vaak in buitenlanden plaatsvindt met een meer auto vriendelijk klimaat. Jammer genoeg is ook mijn auto te jong voor de tulp, dus die valt al af. De geupgrade SLS spreekt me ook niet zo aan, het gaat mij om rijden, niet om allerlei hoogwaardige diners en gebral aan de bar. Misschien toch maar wat minder eendaagse ritjes en door sparen voor de wintertrial. Alternatief moeten we misschien meer over onze zuidgrens kijken, maar daar heb ik helemaal geen kijk op/ervaring mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                        Hinken op 2 gedachten is je correcte conclusie Ruud, daarom rakel ik ook de discussie op hier.
                        Okay, dan heb ik wel goed begrepen wat je bedoelde :-)

En de klipjes zijn leuk ja, om meerdere reden: Petra doet ervaring op en het is kort genoeg om gezellig te blijven. Een middag is goed te doen.
                        En met een snellere navi maakt het niet altijd leuk Ruud, ik reed de Starrally met Rob en die is redelijk snel, maar ik vond er dit jaar weinig aan.
                        Je hebt natuurlijk altijd geslaagde en minder geslaagde evenementen.
                        Starrally is in brede kring dit jaar minder goed bevallen.

Tijdens de rallyhappening merkte ik dat je vooral in snelheid beperkt werd door nog niet voldoende ervaring van Petra (met alle respect overigens voor haar). Dat wordt met meer routine anders, weet ik uit eigen ervaring.

Om ook het punt van Ton nog aan te raken:
                        Natuurlijk is het leuk om op het circuit nog een paar keer per jaar lekker te kunnen "dollen", maar een historische rally die niet aan de verwachtingen voldoet blijft gewoon niet leuk.

Comment

\

Boucles de spa! En verder gewoon met Leon aanhaken om te kijken hoe je budgettechnisch Slowly zou kunnen rijden. Volgens mij goedkoper dan een Tulp (tenzij je een bak van een grpB auto kapot rijdt waarvan er 1 in Europa is (onder je eigen auto...)).

Comment

Boucles des Spa was ook mijn eerste gedachte toen ik de openingspost las. Wel in de snelste klasse, anders heb je nog steeds geen plezier Hans. Ruud en ik hebben deelnemers uit de 'toerklasse' ook daar stationair over de mooiste wegen van Belgie zien 'rijden'. Dat gaat echt helemaal nergens over, vooral omdat de proeven daar zijn afgesloten en regularity's met zulke lage gemiddelden beschamend zijn om te zien, of mee te maken. Zelf zou ik daar geen inschrijfgeld aan willen verbrassen. Want als ik langzaam wil rijden, zoek ik zelf wel leuke routes uit. Ruud en ik hebben deze discussie daarom ook weleens gevoerd, soms zelfs tíjdens een 'rally'. Dat zegt wel iets over de snelheidssensatie... :)

Ik ben net als jij ook een rijder die bij 't woord Rally, ook gewoon rally zou wil rijden (daarom houd ik 't maar bij navigeren voorlopig). Dwars gaan hoeft nog niet per sé, maar liever wel. Onverharde wegen, mooie proeven op snelheid, ik zou dat het liefste doen.

Je moet eigenlijk al snel naar het buitenland. Diverse rally's in de landen om ons heen hebben klassementen voor klassiekers. Licenties zijn vaak te koop per evenement, in plaats van dat je eerst naar de KNAF moet. Auto's moeten voldoen aan de FIA-verplichtingen, waardoor geneuzel met 'in period' ook achterwege kan blijven.

De Eifel rally, ADAC Rallye Köln-Ahrweiler, Boucles des Spa, Targa Florio (http://www.youngtimerassociation.net.../targa-florio/ ), veel rally's in de UK, Frankrijk etc.

Zelf zou ik wel behoefte hebben aan rally's die meer back-to-basic zijn. Geen 5-sterren hotels, galadiners, maar gewoon klassementsproeven, slapen in je tent of camper. No-nonsense en gas geven. Dat is prima te combineren met de 'normale' klassiekerrally's die wij in NL gewend zijn. Minder geneuzel. Er zit een evenement in de pijplijn, maar dat zal op zijn vroegst in de zomer van 2011 worden georganiseerd. Veel rijden en maximaal plezier.

Overigens vind ik 't prima dat er quiet zones zijn, als dat deze hobby voor velen in leven kan blijven houden. De enorme hoeveelheid drempels maken het in rap tempo helaas veel minder leuk. Straks rijdt iedereen rally's in een Citroen GS, omdat je dan nog steeds 80km/u kunt rijden op een 80km/u weg.
                            Last edited by Dennis Cavallino; 28-12-09, 10:29.

Comment

Tja Pa, die mooie tijd waarin je volle bak over de openbare weg kon komt nooit meer terug. Maar in die tijd mocht je ook nog met 200 naar Zwolle kachelen. Kom daar nu nog eens om. Kortom er is veel verandert op de weg en de kern van de klassieke rallies is toch dat je gewoon op de openbare weg rijdt en dus je moet aanpassen aan de omstandigheden op die weg. Ik heb er niet zo'n probleem mee dat er beperkingen zijn. De Classic Dutch had in verband met vergunningen relatief lange "REGULARITIES" met lage snelheden, maar dat bevorderde de separatie (rij het liefst zonder andere equipes om me heen) en werd ruim gecompenseerd met de snelle proefjes. Daar mogen er nog wel wat meer van in trouwens. Als je dat afzet tegen de Tulp 2009 met prachtige proefjes op circuits met een gemiddelde van 34 of zo iets achtelijks. En dan nog op de een na laatste proef een ernstig ongeluk. Dan rij ik liever volle bak over die circuits.
                              Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                                Vorig jaar was het een challenge. Buiten VAS kampioenschap. In 2010 wordt het een officiële "discipline".

Mijn broer heeft er vorig seizoen enkele gereden en ik was er als toeschouwer en eerlijkheidshalve: heel tof om met je klassieker over de proeven te kunnen gaan, maar... je mag niet sneller dan 70km/u gaan of je ligt er uit + per proef is er slechts 1 tijdopname en nog wel bij de flying finish. Met andere woorden: het programma boekje openslaan van de wedstrijd, afstanden opzoeken en je ideale passeertijd berekenen en dan mikken maar bij de finishlijn van de proef.
                                Er schort dus nog iets aan het reglement om er een echte regularity van te maken.
                                Maar, goedkoop alternatief op Legend Spa in de 50 km/u klasse, plezant maar weinig competitief.

Comment

Een héle goeie beschrijving van de Belgian Westhoek Classic ;-)
                                  18 september 2010!!
                                  www.belgianwesthoekclassic.be

Dit jaar nog net iets anders van aanpak omdat mijn broer vanaf heden "routemanager" wordt.

Korte TC's, stevig kaartlezen, enkele mooie oude wegsituaties al kunnen vinden en een kaart 1/100 000 die we zullen opblazen tot 1/50 000.

+ de streek: regio Ieper en de Vlaamse Ardennen in 1 dagje.

Comment

Nou, nou veel reacties hier, ik zal de door jullie genoemde adviezen zeker meenemen. Maar nu ben ik er niet echt uit.

Comment

Bekende twijfelpunten. Ik heb er vaak moeite mee dat je een rondje rond de kerk rijdt. Op de een of andere manier is het leuker om een langere afstand te overbruggen (zoals bij de Tulp of the Trial). Daar hangt gelijk een stevig prijskaartje aan.

Soms is, om de vakantie te beginnen, geheel via kleine wegen naar Frankrijk of Italie rijden simpelweg leuker. Geen gezeur, een beetje puzzelen en zelf tempo bepalen.

Het is ook een beetje een mind set. Bij de ATM of Noorderkempen komt leuk sturen niet echt voor. Het is dan leuk om met de navigator de juiste route te zoeken en een dagje samen er op uit zijn. Maar echt rijden, nee.

Ik kan me nog de RTS herinneren. Proeven van 8 tot 12 minuten. Een fout maken en je haalt de tijd niet meer. Jammer dat deze niet meer wordt georganiseerd.

Misschien is de Rally of the Tests iets voor jouw?
                                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                      Rally organisatie: Rally-Events
                                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
                                        Ik kan me nog de RTS herinneren. Proeven van 8 tot 12 minuten. Een fout maken en je haalt de tijd niet meer. Jammer dat deze niet meer wordt georganiseerd.
                                        Waar staat RTS voor als afkorting?

Comment

Toch opvallend dat er medestanders zijn die er ook ongeveer dezelfde gedachten over hebben.
                                          Vanavond nog een lang gesprek met Petra over gehad. Ga zondag maar eens naar de open dag van Léon om over SS te praten.

Comment

Toch opvallend dat er medestanders zijn die er ook ongeveer dezelfde gedachten over hebben.
                                            Ik snap je gedachten wel Hans, en ik heb ze ook wel.
                                            Ik heb alleen niet zo'n last van meestal, omdat ik de meeste evenementen die we rijden wel leuk vind. Die worden dan ook vaak zorgvuldig gekozen.

En net als Maarten stel ik me er op in, als we een ritje rond de kerk gaan doen.

Comment

Waar staat RTS voor als afkorting?
                                              Al sla je me dood (niet te hard svp). Het was een rit ergens in de Belgisch Limburg. Rijder he...

Comment

ff googlen levert alleen maar KP-rally beelden uit Belgie op joetjoep op.

Maar dat was niet wat je bedoelde toch?
                                                Je bedoelde toch wel regularity?

Comment

Het is idd een regularity aan de 50 km/u.

Het is inmiddels al weer 5 jaar terug dat de laatste werd georganiseerd.

Maar TC's van 8 min aan de 50 is wel tof. En dan proberen tijd over te houden... Vreemd genoeg gaan je remmen dan stinken.

Comment

Je geheugen laat je weer in de steek Maart, de RTS is al wat langer geleden. Maar er zijn nog meer rally's met dat soort TC werk.

Meest geniale is natuurlijk de nacht etapes in de winter trial maar wat dacht je van de de "12 uur van de vlaamse ardennen" als Filip de Munck daar weer zin in krijgt? Zit meestal ook wel een paar uur knallen in.

En anders, als de klassering niet belangrijk is, misschien het tabellenboek van je navigator vervangen door een versie in mijlen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-b Bekijk bericht
                                                      maar wat dacht je van de de "12 uur van de vlaamse ardennen" als Filip de Munck daar weer zin in krijgt? Zit meestal ook wel een paar uur knallen in.
                                                      Normaal was die altijd in de even jaren, dus 2010 zou ie er weer moeten zijn.
                                                      Nog niets van kunnen vinden inderdaad.

De 2008-editie met TinoJee gereden (waarbij ik Parohl verving die door ziekte verhinderd was), en dat is inderdaad stevig doorrijden.
                                                      De enige rally tot nog toe waar ik strafpunten opliep bij de snelheidscontrole...

Comment

Filip De Munck zal (voorlopig) de 12uren van de Vlaamse Ardennen niet meer inrichten. Maar alternatieven genoeg in België (meer info in topic over ritten 2010)
                                                        Mijn auto(sport) foto's vind je op http://adpics.weebly.com/

Comment

schop

Hans,

Is dit niks voor je?

http://www.seasunrally.com/

Weekje op pad met soortgenoten :-)
                                                          Organisatie is in handen van Robert Rorife.
                                                          Ivo heeft al een aantal malen deelgenomen. Bert D is normaal gesproken ook een vaste waarde in het deelnemersveld. Dit jaar gaat de route over Corsica en Sardinie. Ivo gaat dit jaar ook weer en ik sprak Toontje Buitenom en vanuit BoZ gaan er een Cortina en een Elan op pad. Toontje Buitenom met de ene en Toontje Suiker met de andere Lotus.

Comment

Of dat wat is?............zekers!
                                                            Of de niet 3 X modale beurs het ook leuk vindt, denk ik nog even over na :-)

Comment

Hans,

Ik kan en wil niet in je beurs kijken, maar wil iig nooit het verwijt krijgen: "Waarom heb je me hier niet op geattendeerd!!!"

:-)

Comment

Overigens ben ik er nog steeds niet uit wat te gaan rijden in 2010.
                                                                De klips met Petra staan wel vast.
                                                                Slowly Sideways heb ik al opgegeven, gezien de kosten. Een Schitzer motor in de 2002 gaat mijn saldo echt te boven en dat eist hr. Klein zo ongeveer.

Comment

Working...
                                                                X