Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klassieker / Youngtimer verzekeren dagelijks gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Klassieker / Youngtimer verzekeren dagelijks gebruik

Ruud zei het al, op gummen 1.0 stond een interessant draadje over het verzekeren van oldtimers en youngtimers die dagelijks worden gebruikt.

Laten we dit draadje vullen met nuttige informatie.

Zelf zet ik per 1 februari de Saab uit '92 op de zaak, om er ook 30.000 km per jaar mee te rijden (privé/werk is 50/50). Het tarief van een youngtimerverzekering is dan niet gunstiger dan wat ik nu betaal, zo'n 200-250 euro per jaar. Nu loopt het via de ANWB/Unigarant. Daarnaast mag je je auto niet voor dagelijks/zakelijk gebruik gebruiken bij een youngtimerverzekering. Ik heb voor die paar tientjes verschil ook geen zin om daarin onnodige risico's te nemen, ik houd wel van een stukje eerlijkheid van beide kanten.
    Mijn andere Saab 900 had ik wel als youngtimer verzekerd, <12.000km per jaar, die ik bij lange na niet heb gehaald.

Mijn BMW 325 heb ik al een tijdje verzekerd voor 60 euro per jaar, aangezien daarmee niet wordt gereden. Waarom verzekeren dan? Omdat je met laden/lossen wél op de openbare weg komt, of parkeerplaats, of een paddock terrein van een circuit. Die discussie belandt in een grijs gebied, maar voor 6 tientjes per jaar vind ik 't prima. Die auto staat nog bij mij thuis, maar is al niet meer van mij. Dus die verzekering stopt.

Er komt eerdaags een klassieker in onze 'stal', waar 10-15k per jaar mee wordt gereden, voornamelijk woon-werk verkeer van mijn vriendin, maar ook af en toe een klassiekerrally, of zondagse toerrit. Aangezien de Saab 900 steeds ouder wordt en ik deze all-risk wil gaan verzekeren en laten taxeren zit ik er aan te denken om alles onder te brengen bij de KNAC, maar ik vraag me af hoe andere ondernemers dat doen. Verzeker je de auto's privé met een oldtimerverzekering, of zakelijk in één of andere bulk-polis?

Aangezien mijn vriendin er meer km's mee zal rijden dan ik, lijkt het mij verstandig om de verzekering op haar naam te zetten, zodat ze no-claim kan opbouwen. Bestaat er ook zoiets als een familie-klassieker polis? :)
    Last edited by Dennis Cavallino; 04-01-10, 10:24.

Comment

Ik heb ook een Volvo 240 op de zaak gereden een paar jaar terug. Die heb ik ook via de KNAC verzekerd, maar dan wel met de zaak als verzekeringnemer. Uiteraard wel gebruikmakend van mijn persoonlijke no claim opbouw.

Het voordeel van de KNAC oldtimerpolis van ik de clausule, dat je zelf de waarde op mag geven van de auto. De premie van het casco deel is dan 1,25% van de opgegeven waarde. Heb je een taxatierapport dan is het 1%.
      Als je 40.000 euro voor je Saab 900 op gaat geven, zullen ze dat natuurlijk niet accepteren.
      Bij 3 oldtimers of meer krijg je 30% korting.

Een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de oldtimerpolis, is dat je KNAC (classic car) lid bent. Hier zit internationale break-down service met betere voorwaarden dan van het standaard ANWB verhaal. Vooral met vervangend vervoer en eventuele hotelkosten kan dat handig zijn.

Comment

De rallyauto's zijn verzekerd bij Kuiper ivm de dekking voor regelmatigheidsritten.
        Voordeel is dat niet-Fiva/Fehac ritten ook verzekerd zijn.

De groene en blauwe ascona zijn verzekerd bij Vrieling, die had ik eerst maar die verzekeren geen regelmatigheidsritten.

Senator staat op een zakelijke polis bij Vrieling.

Volgens mij doet Vrieling geen klassiekers voor dagelijks gebruik, tenminste niet voor "aangenaam" tarief.

Zoals in het andere draadje al gemeld is Diks voor dagelijks gebruik een mogelijkheid. Nadeel is dat ze een lijst hebben met type's die ze willen verzekeren, en als je type niet voorkomt dan lukt het niet. Was in ieder geval met youngtimers zo, misschien is dat bij oldtimers anders. Daar heb ik (nog) geen ervaring bij Diks mee.
        Last edited by Ruud; 04-01-10, 16:14.

Comment

Diks bracht mijn Saab ook weer bij de ANWB/Unigarant onder. Het nadeel daarvan is dat je geen korting op je polissen creëert. En inderdaad, het is wel een 'gewoon' tarief, maar dan iets lager dan andere aanbieders omdat je een liefhebbersauto rijdt.

Comment

@Ruud: bel Smit & de Boer dan even:

http://www.smibo.nl/

Dagelijks gebruik geen probleem. Maat van me heeft er prima ervaringen mee.

Comment

Ik ben helemaal KNAC fan! 0.75% premie (vanaf 4 auto's). Superflexibel, auto's op buitenlandse kentekens, op chassisnr. Alles kan. Een celica met straatwaarde van 500eur voor een ton verzekeren omdat een Belcar E36 M3 die in onze stalling stond een paar uur ervoor gestolen werd. Kan met 1 telefoontje.

En de initiele reden (10jaar geleden?) om naar hen te gaan is de eerder genoemde 'gegarandeerde repatriering van klassiekers'. Transport wordt als zeer duur ingeschat (was ooit 7gulden/km). Als waarde van de klassieker min het schadebedrag lager is dan transportkosten, dan laat de ANWB hem staan. Bij KNAC geen probleem. En ik heb het helaas veel getest..... En niet geheel irrelevant als je met je gekoesterde W124 op Sicilie rijdt... Die dingen zijn op papier 1000eur waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                Een celica met straatwaarde van 500eur voor een ton verzekeren omdat een Belcar E36 M3 die in onze stalling stond een paar uur ervoor gestolen werd. Kan met 1 telefoontje.

En dat werd uitbetaald??!

Comment

Hmmm, waardevolle info hier... Ik denk dat ik mijn auto's ook bij de KNAC ga verzekeren. Ik ga dan ook mijn ANWB wegenwacht abbonnement omzetten naar die KNAC hulpdienst. Dan ben ik iets duurder uit dan nu (ANWB en verzekeringen via verzekeruzelf.nl), maar de voorwaarden zijn stukken beter zo te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                    En dat werd uitbetaald??!
                    Wat, is die Celica óók gestolen dan?
                    fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                      Hmmm, waardevolle info hier... Ik denk dat ik mijn auto's ook bij de KNAC ga verzekeren. Ik ga dan ook mijn ANWB wegenwacht abbonnement omzetten naar die KNAC hulpdienst. Dan ben ik iets duurder uit dan nu (ANWB en verzekeringen via verzekeruzelf.nl), maar de voorwaarden zijn stukken beter zo te zien.
                      Ik kan je eventueel wel introduceren als KNAC lid.

Comment

Absoluut goede keuze die KNAC!

Voor de record, de Celica is NIET gejat.
                        Last edited by 240rs; 04-01-10, 22:31.

Comment

Heftig verhaal. Wel duidelijker zo. Leek net of je 100.000 euro liet uitkeren voor de Belcar, door je Celica als gestolen op te geven, ofzoiets. Het klonk erg duister.

Valt diefstal uit een stalling trouwens niet onder je inboedel verzekering? Ik heb ooit een stalling gehad waar ik wat design meubels, kunst en andere dingen had opgeborgen. Dat liep via mijn inboedel verzekering. Toen las ik ook dat als mijn auto ergens anders in een stalling stond met onderdelen en gereedschap, ik dit ook via mijn inboedel moest verhalen als 't gestolen zou worden. Mijn autoverzekering dekte dat niet. Is dat altijd zo?
                          Last edited by Dennis Cavallino; 04-01-10, 14:04.

Comment

Jazeker, en de inboedelverzekering keert niets uit omdat de auto zelf is verzekerd. Daar wordt mijn winstuitkering uit betaald... :-)

Serieus: dat verschilt per inboedel-/autoverzekering volgens mij.

Comment

Jammer, een rel minder ;-).

@Dennis: de meeste inboedelverzekeringen sluiten motorvoertuigen uit. Lijkt me dus een kaasverhaal dat je zoiets via de inboedel moet claimen.

Ik vraag het me wel af trouwens voor wat betreft mijn 300E. Heeft op dit moment geen NL kenteken, maar staat wel hier. Hmm. Misschien toch even op chassisnummer casco laten verzekeren.

Comment

Ik ben ook KNAC fan...ben begin dit jaar overgestapt, meteen mijn ANWB lidmaatschap opgezegd. Eindelijk eens toffe mensen aan de lijn!

Uiteraard wél gewoon een acceptgiro gekregen voor het ANWB abbo 2010. Volgens de KNAC is het lidmaatschap gewoon opgezegd.....ben benieuwd. ANWB rekening en herinnering zijn al doorgescheurd en in het groot archief gegooid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Heftig verhaal. Wel duidelijker zo. Leek net of je 100.000 euro liet uitkeren voor de Belcar, door je Celica als gestolen op te geven, ofzoiets. Het klonk erg duister.
                                  Nee, zeker niet. Maar je zal maar in het buitenland zitten en horen dat de stalling (eigenlijk een complete werkplaats) opengebroken is. Voor je het weet is er meer weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                    Volgens mij doet Vrieling geen klassiekers voor dagelijks gebruik, tenminste niet voor "aangenaam" tarief.
                                    Lijkt erop van wel dus, op dit moment een aanbod van 250,- per jaar.
                                    En ze kijken nog even of er andere nog prijstechnisch prettiger mogelijkheden zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                    @Ruud: bel Smit & de Boer dan even:

http://www.smibo.nl/

Dagelijks gebruik geen probleem. Maat van me heeft er prima ervaringen mee.

Ik heb gebeld, maar het kwam even niet uit. Dus word ik teruggebeld...

EDIT:
                                    De Boer belde zelf net terug:
                                    Hij gaf eerlijk aan dat in dit segment met alleen WA verzekering hij niet veel voor mij kon betekenen.
                                    Zijn kracht zat in Oldtimers vanaf 5000 Euri voor dagelijks gebruik met casco verzekering.
                                    Last edited by Ruud; 04-01-10, 16:49.

Comment

Ik heb met http://www.wiggersgroep.nl/ wel prettige ervaringen als het gaat om verzekerd rijden tijdens klassieke rallies.

De Volvo heb ik ondergebracht bij Klaverblad. Daar krijg je vast geen service maar het kost ook niets.
                                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                      Rally organisatie: Rally-Events
                                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 240rs Bekijk bericht
                                        ...Oftwel, voor de record, hij is NIET gejat. Er is wel een tweede (zelfde?) ploegje gekomen om de e30 spullen te jatten. Maar die zagen we aankomen.
                                        Aankomen als in je hebt ze een lesje "werking van de krik" en "verschil in hardheid tussen loden pijp en een koperen pijp" geleerd ?

Comment

Te zware jongens..... Gewoon maar de spullen weggehaald. De zaak loopt nog, maar het is allemaal te triest voor woorden hoeveel lef mensen (kunnen) hebben.

Comment

Diks heeft meerdere tarieven

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                            Diks bracht mijn Saab ook weer bij de ANWB/Unigarant onder. Het nadeel daarvan is dat je geen korting op je polissen creëert. En inderdaad, het is wel een 'gewoon' tarief, maar dan iets lager dan andere aanbieders omdat je een liefhebbersauto rijdt.
                                            Hier een bericht van Marc Diks , eigenaar van Diks verzekeringen.

Wij hebben voor oldtimers 2 tarieven. De zogenaamde " echte" oldtimerverzekering en de semi-oldtimerverzekering.

De " echte" oldtimerverzekering kent een vaste premie en een bonus malus is hierop niet van toepassing. Het voordeel is dat een schade ook gen invloed op de premie heeft.

Bij de semi-oldtimerverzekering mag je meer kilometers rijden ( tot 20000) maar daarbij is wel een bonus-malus systeem van toepassing. Het voordeel hier is dat je elders opgebouwde schadevrije jaren over kan nemen.

Comment

**schop**

Zoals het nu lijkt kan ik eind deze week zo maar eens eigenaar zijn van een autootje uit 1972. De auto zal als hobby-auto gebruikt worden en binnen gestald. Hobby-auto betekent voor mij wat ritjes in de avonden/weekenden, een weekendje ring, wellicht wat internationale (toer)tochten en heel soms wat dagelijks gebruik.

Totaal aantal km hoogstwaarschijnlijk onder de 5000 per jaar. Wat raden jullie aan qua (all-risk) verzekering?
                                              Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                              ----------------------------------------------------------------------------
                                              '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                              '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                              '00 BMW E39 528iA Touring
                                              '06 BMW Z4M Roadster
                                              '96 BMW E36 328i trackracer
                                              '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Ik heb goede ervaringen met verzekeruzelf.nl, lekker makkelijk, maar er zijn zoveel aanbieders. Over het algmeen moet je altijd kunnen aantonen dat je een dagelijkse auto erbij hebt.
                                                Let er wel op dat je een taxatierapport laat maken die de verzekeraar accepteert. Elke verzekeraar heeft daar weer andere voorwaarden voor. Alleen met zo'n taxatierapport is de auto all-risk te verzekeren.

Ik ben van plan om met al mijn verzekeringen incl pechhulp over te gaan naar de KNAC. Iets duurder, maar gegarandeerde repatriëring. En gezien mijn buitenlandse tripjes met de oldtimer is dat voor mij belangrijk. Wanneer je alleen in de buurt gaat toeren is dat minder belangrijk natuurlijk.

Dus de Bert komt?

Comment

Ik kan inderdaad de KNAC aanbevelen. Zeer netjes aan de telefoon.

Comment

Heb die oldtimer van mij net verzekerd bij Kuiper.

Al redelijk wat adressen afgelopen en ervaringen links en rechts opgedaan in de afgelopen jaren en deze springt er positief uit. Verstand van zaken, goed benaderbaar, nette polis en scherpe prijs.
                                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

KNAC sluit dagelijks gebruik uit :-(
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                        Dus de Bert komt?
                                                        Vrijdag aankoopkeuring bij de 105 workshop. Als daar niets geks uitkomt ben ik een minuut of 5 later eigenaar van een Bertje uit '72 (en moet ik mijn nick maar veranderen in B(o)ertje :-)).

**edit** de KNAC lijkt me een aardige optie zo te zien
                                                        '06 BMW Z4M Roadster

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
                                                          Vrijdag aankoopkeuring bij de 105 workshop. Als daar niets geks uitkomt ben ik een minuut of 5 later eigenaar van een Bertje uit '72 (en moet ik mijn nick maar veranderen in B(o)ertje :-)).

**edit** de KNAC lijkt me een aardige optie zo te zien
                                                          Gaaf! Gefeliciteerd alvast, lijkt me een erg gave auto.

Ik heb mijn Escort mk2 RS2000, die qua (getaxateerde) waarde aardig richting de waarde van de Bert zal gaan, bij de KNAC all risk verzekerd voor 150 euro per jaar. Geen geld eigenlijk. En wat hierboven al gezegd wordt, de KNAC komt erg prettig over tijdens de telefonische contacten. Lijken ook echte liefhebbers te zijn.
                                                          Auto's: veel...

Comment

Congrats! Dat is even wat anders dan de Compact.

Is die KNAC offertetool op de site kloppend? Zo ja, dan zou ik bij de KNAC 200 euro op jaarbasis duurder uit zijn voor een all-risk oldtimerverzekering.
                                                            Dacht na die lovende berichten, toch even proberen, maar dat gaat 'm niet worden.
                                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ik heb het tooltje ook even ingevuld en kom (incl korting) op 240 euro uit? (obv 15.000 euro). Daar komt het classic car lidmaatschap á 122 euro dan nog bij.

't is nu al duur, zo'n oude Alfa :-)

@ Eddieee: klopt, het Compactje blijft er bij als daily maar gaat op korte termijn wel vervangen worden door iets met een open dakkie en (bij voorkeur) wat meer vermogen.
                                                              '06 BMW Z4M Roadster

Comment

Mijn Escort is verzekerd voor 12k euro, dus wellicht scheelt dat iets. Moet wel eerlijk bekennen dat ik korting krijg omdat ik nu 3 klassiekers via de KNAC verzekerd heb, maar dacht niet dat die korting zo hoog was.... Dat lidmaatschap is er wel één om rekening mee te houden idd. Maar dan heb je ook meteen pechhulp, zelfs in het buitenland. En het lidmaatschap levert ook weer korting op bij de verzekering, dacht ik.

Beste is om gewoon even te bellen.
                                                                Auto's: veel...

Comment

Working...
                                                                X