Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kramp in mijn poot!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kramp in mijn poot!

    Beste Giulia rijders,

    De Engelsen omschrijven de zitpositie in Alfa's als kneel down and bend over. Naar mijn smaak zit het gaspedaal veel te dicht bij de stoel. En als ik de stoel naar achter schuif kan ik het stuur niet meer aanraken. Gevolg, ik zit met een gekromd been waardoor ik kramp krijg na 1,5 uur. Zeker op de snelweg.

    Wat zijn jullie ervaringen hiermee of hoe hebben jullie dit opgelost?

    Ik overweeg om de arm in de motorruimte te verlengen zodat de pedaaluitslag verkleind wordt. Zo kan het gaspedaal dieper komen te liggen.
    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

    Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
    Rally organisatie: Rally-Events
    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Bekijk bericht
    Beste Giulia rijders,

    De Engelsen omschrijven de zitpositie in Alfa's als kneel down and bend over. Naar mijn smaak zit het gaspedaal veel te dicht bij de stoel. En als ik de stoel naar achter schuif kan ik het stuur niet meer aanraken. Gevolg, ik zit met een gekromd been waardoor ik kramp krijg na 1,5 uur. Zeker op de snelweg.

    Wat zijn jullie ervaringen hiermee of hoe hebben jullie dit opgelost?

    Ik overweeg om de arm in de motorruimte te verlengen zodat de pedaaluitslag verkleind wordt. Zo kan het gaspedaal dieper komen te liggen.

    Het klassieke probleem van de "Italian ape-position" in oudere Alfa's. ;-))

    Geen oplossing mijnerzijds overigens. Sorry.

    Groet
    GJ

    Comment


    • #3
      Ik heb eens op 1 dag 450km gereden in mijn Juultje toen, maar had geen last gelukkig.
      Tja, je zult toch je houding moeten aanpassen denk ik. Of toch iets met die pedalen, maar zoveel zal dat niet opleveren lijkt me?

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Hmm, ik ben in één stuk van Nijmegen naar Rome gereden met de Giulia. Geen centje pijn, alleen een beetje warm tussen Bologna en Rome. Natuurlijk wordt het allemaal wel iets minder prettig op den duur, het was immers bijna 1600km en iets minder dan 16 uur rijden, maar het ging eigenlijk best goed allemaal.

        Ik reed wel vrij hard, 150km/h op de teller en met voet leg ik altijd iets schuin naar rechts. Ik vind de zit helemaal niets tegenvallen, maar een juniortje heeft nog net iets fijnere stoelen.

        Comment


        • #5
          Als ik doorblaf of binnendoor rijd dan heb ik er ook weinig / minder last van. Misschien heb ik een Engelse lichaamsbouw...
          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

          Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
          Rally organisatie: Rally-Events
          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

          Comment


          • #6
            Ik heb zelf een normaal postuur en ben 185cm lang.

            Comment


            • #7
              Indien je een sportstuur hebt: een stuurnaafverlenger?

              Comment


              • #8
                Heeft weinig zin denk ik. De stoel kan niet ver genoeg naar achteren. De stoel staat bij mij in elk geval al in de achterste stand.

                Comment


                • #9
                  Dat laatste is makkelijk op te lossen :)
                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                  Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                  Rally organisatie: Rally-Events
                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                  Comment


                  • #10
                    Herkenbaar Maarten.
                    Ik krijg ook kramp in mijn poot. Rechter scheenbeen, een beetje aan de rechterkant om precies te zijn.
                    Mijn broer had het al na een half uurtje sturen met de Juul.
                    Ik verdenk de semi cruisecontrol van de Giulia ervan de Italiaanse oplossing hiervoor te zijn.

                    Ach, tegenwoordig hebben veel auto's zo'n waarschuwing op de boardcomputer als je langer dan twee uur aaneengesloten rijdt.
                    Alfa was in alle opzichten zijn tijd ver vooruit. Die zorgen gewoon dat je kramp in je poot krijgt :)

                    Comment


                    • #11
                      Pffft watjes... ;-)

                      1.95m en geen Italo of Anglo bouw.

                      In 1 ruk met de Duetto naar de Bodensee, geen probleem.
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                        Pffft watjes... ;-)

                        1.95m en geen Italo of Anglo bouw.

                        In 1 ruk met de Duetto naar de Bodensee, geen probleem.
                        Dat ligt aan die Duetto denk ik. Vorig jaar exact dezelfde toch gedaan en terug nog leuker: in één ruk vanaf Iseo naar huis. Was alleen wel half doof daarna :-).

                        Comment


                        • #13
                          Ja, da's het enige nadeel.... ;-)

                          Maar de zitpostitie is net zo kut.
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Herken het helemaal van mijn bertones en een 124 spider. Die moest je met je benen wijd rijden....

                            Comment


                            • #15
                              Overigens kan je met het handgas kramp voorkomen he... ;-)
                              Veritatis simplex oratio est

                              Comment


                              • #16
                                Ik zit fijn in die Giulia dingen dus, maar mijn grootste zorg in auto's is eigenlijk mijn rug. Heb vaak pijn in mijn rug en goede stoelen is voor mij belangrijk. Gek genoeg in die ouwe 105jes nooit last van mijn rug.

                                Wat wel wil gebeuren bij echt lange ritten, bijvoorbeeld naar Italie, is dat rechterkant van mijn rechter scheenbeen wat zeer gaat doen. Doordat je met de benen wijd zit, leun je daar tegen de middentunnel aan en dat ga je op een gegeven moment voelen. Ook kun je een slaapvoet krijgen doordat er wat afgekneld kan raken.
                                Meestal wissel ik gewoon wat van zitpositie en van houding en dan duurt het een stuk langer.
                                Ik krijg trouwens wel op den duur last van mijn hak, maar niet al te ernstig. Doordat je voet iets schuin staat, rust je eigenlijk niet exact recht op je hak.

                                Ik moet trouwens wel erg wennen steeds aan die Mercedes stoelen. Mijn benen zijn veel gestrekter en ik krijg acuut last van mijn rug als ik plaatsneem. Pedalen lijken mijlenver weg te zitten. Naar verloop van tijd gaat de pijn weer weg. Ik moet nog maar eens wat experimenteren met de zitpositie in die auto, want ideaal is het nog niet.

                                Comment


                                • #17
                                  We lijken wel een stel oude wijven!

                                  Ik ga toch die optie van de stuurnaaf eens bestuderen. Nadeel is dat de richtingaanwijzer wel erg ver weg komt te zitten. Deze valt sowieso al weg achter het stuur omdat het maar een kort stokje is. Ik geef vaker groot licht in plaats van een knipper naar links.

                                  De stoelen zitten idd prima. Zeker nadat ik het kussen van de bijrijderstoel heb vervangen. Die was ernstig uitgezeten. De rechter zijkant was helemaal slap geworden zodat je in een bocht naar links naast de stoel terecht kwam.

                                  Heeft iemand trouwens nog goede rubbers voor de ventilatieroosters beneden? Die van mij zijn gescheurd en dat tocht nogal.
                                  M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                  Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                  Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                  Rally organisatie: Rally-Events
                                  Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                    Ik zit fijn in die Giulia dingen dus, maar mijn grootste zorg in auto's is eigenlijk mijn rug. Heb vaak pijn in mijn rug en goede stoelen is voor mij belangrijk. Gek genoeg in die ouwe 105jes nooit last van mijn rug.

                                    Wat wel wil gebeuren bij echt lange ritten, bijvoorbeeld naar Italie, is dat rechterkant van mijn rechter scheenbeen wat zeer gaat doen. Doordat je met de benen wijd zit, leun je daar tegen de middentunnel aan en dat ga je op een gegeven moment voelen. Ook kun je een slaapvoet krijgen doordat er wat afgekneld kan raken.
                                    Meestal wissel ik gewoon wat van zitpositie en van houding en dan duurt het een stuk langer.
                                    Ik krijg trouwens wel op den duur last van mijn hak, maar niet al te ernstig. Doordat je voet iets schuin staat, rust je eigenlijk niet exact recht op je hak.

                                    Ik moet trouwens wel erg wennen steeds aan die Mercedes stoelen. Mijn benen zijn veel gestrekter en ik krijg acuut last van mijn rug als ik plaatsneem. Pedalen lijken mijlenver weg te zitten. Naar verloop van tijd gaat de pijn weer weg. Ik moet nog maar eens wat experimenteren met de zitpositie in die auto, want ideaal is het nog niet.
                                    probeer eens 800km met een e28/e30 te rijden dan weet je pas wat pijn in je rug is ;-)
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mijn gf kwam vandaag met de opmerking dat ze met hakken prettiger rijdt in de Juul. Hmmm dat vind ik weer wat ver gaan.
                                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                      Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                      Rally organisatie: Rally-Events
                                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat ze in jouw Juul heeft gereden?

                                        :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Euh, zij rijdt 80% van de tijd in de Juul. Ik mag er aan sleutelen...
                                          M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                          Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                          Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                          Rally organisatie: Rally-Events
                                          Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik zi vreemd genoeg ook fijner in die ouwe dingen. De stoelen van en 75 vind ik eigenlijk de fijnste die er zijn, helaas zien die dingen er gewoon niet uit. Ook de Alfetta scoort hoog trouwens, daar zat ik qua houding echt perfect in.
                                            De zitpositie van de Giulia's is iets minder, maar zeker niet slecht. De Nuova zit fijner omdat die hogere stoelen heeft maar weer zijdelingse steun mist. De oude 1e Serie-stoelen zijn ook fijn, maar anders. Die hebben meer een komvorm dus veel steun, maar ik krijg snel last van mijn rug omdat ze eigenlijk vlak onder je schouderbladen stoppen. De zithouding in een Giulia is wel wat meer recht op, zoals in een vrachtwagen. Dat betekent dus dat het beter voor je rug is, maar minder goed voor je enkels. Je moet je voeten/tenen daarom iets meer optrekken i.t.t. de zithouding dat je wat onderuit gezakt zit zoals in de modernere auto's.
                                            Dat verklaart ook de pijn in je scheenbeen. De spier en pees die de voet/enkel doet heffen (de m. peroneus) loop vanaf 10cm onder de knie aan de buitenkant van je scheenbeen naar onderen richting je voet. De spierbuik zit dus langs je scheenbeen en ter hoogte van je enkel veranderen ze in een pees. In de spierbuik krijg je dus gewoon kramp in als die spier voor langere tijd aangespannen moet blijven of als je hem vaak gebruikt (iedere keer je voet optrekken na remmen/gassen).

                                            Giulia 1600 Super '65
                                            Abarth 595 Competizione '15

                                            Comment


                                            • #23
                                              Leuke uitleg. Ik krijg echter kramp in mijn kuit.
                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                              Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                              Comment


                                              • #24
                                                Dan geef je te veel gas, want je kuitspier zorg ervoor dat je voet naar onder kantelt wordt en zo 't gaspedaal indrukt. ;-)
                                                Giulia 1600 Super '65
                                                Abarth 595 Competizione '15

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                  probeer eens 800km met een e28/e30 te rijden dan weet je pas wat pijn in je rug is ;-)
                                                  1100km Met wat tankpauzes(2) en nog in een luidruchtige cabrio ook; Geen centje pijn. Wel met sportstoelen overigens. :-) Eerlijk gezegd zat(en reed) dat ding vele malen beter dan de E36 met standaard stoelen die ik daarvoor had.
                                                  Every second of your life is a part of your song

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                                                    Dan geef je te veel gas, want je kuitspier zorg ervoor dat je voet naar onder kantelt wordt en zo 't gaspedaal indrukt. ;-)
                                                    Ik ben het blok nog aan het inrijden dus kwistig gas geven is er nog niet bij.

                                                    Conclusie obv jouw verhaal:

                                                    1. veer van de Webers is veel te straf
                                                    2. ik heb een enorm ontwikkelde scheenbeenspier
                                                    Attached Files
                                                    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                    Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                    Rally organisatie: Rally-Events
                                                    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Schoenen met afgerond hak, dat helpt enorm.
                                                      Ik weet wel een adres waar je ze kan kopen....... :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Fysiotherapeuten noemen die spier ook wel de "105-spier", Veloce?

                                                        :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Schop.

                                                          De laatste tijd heb ik weer aardig wat kilometers gemaakt in de spider, maar mijn conclusie is dat ik er gewoon niet goed in pas. Met veel optimisme lukt het en rijdt het leuk. Vooral open.

                                                          Maar ritjes Amsterdam zijn eigenlijk al te lang. Een half jaar geleden had ik last van shin plint. Een lopersblessure aan het scheenbeen. Precies waar je dus kramp krijgt. Dat kwam achteraf bezien toch van de spider. In ieder geval dat het zo lang aanhield.
                                                          De rails van de stoel kan niet verder naar achteren, ik zit letterlijk met de klooten tegen 't blok :-)
                                                          Maargoed, mdv gaat de komende tijd in de spider rijden, en ik zal hem dus vaker laten staan. Het is niet anders.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Shin splints.
                                                            Iets wat redelijk te ondervangen is met een patella-bandje (of tape onder je patella) of een steunzool.

                                                            Vwb. je Spider: stoelrails naar achter laten zetten en stuurnaafverlenger? Je benen zijn toch lang genoeg.
                                                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Aan de achterzijde van de rails zit een stopper die makkelijk te verwijderen is zodat de stoel nog wat verder naar achter gaat zonder uit de rails te lopen. Natuurlijk kan de stoel in een Supertje verder naar achter dan in een Spider.

                                                              De stuurverlening in onze Juul:

                                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                              Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Probleem is dat die stoel niet veel verder naar achteren kan denk ik, PACO. Of is er dit zoeen met een miniachterbankje, nee toch?
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X