Vlak voor het oude gummen-forum crashte, was ik met de Coupé GT bij Classic Passion. Ik had namelijk restauratieplannen. Hád. Want dankzij Cock’s deskundige oog (dank daarvoor nog!) heb ik de plannen bijgesteld. De CGT heeft te veel roest en gaat te veel geld verslinden om ‘m op korte termijn weer goed te krijgen. Afijn, verhaal zal velen hier bekend zijn. De auto naar de sloop brengen is geen optie – daarvoor ben ik er te zeer aan gehecht. Eerder zal ik ‘m ergens ooit als hobbyproject oppakken, om zelf te leren plaatwerken, lassen, enzovoort. Lijkt me verschrikkelijk leuk.
Het betekent desondanks dat deze zomer de laatste CGT-zomer wordt. In het najaar gaat ie de stalling in en komt daar de eerstkomende paar jaar niet meer uit. Kan ook best zijn dat ie er nooit meer uit komt. Dat afscheid gaan we natuurlijk wel vieren – in dit draadje wil ik bijhouden hoe de laatste maanden van de auto verlopen, met jullie permissie. :-)
“Ja Brun, leuk! Vertel vertel, desnoods leggen we geld bij!” (© Bert Visscher)
Nou, goed dan, jongens en meisjes! Oom Brun zal vertellen.

De CGT heeft op dit moment zo’n 520.000 km op de teller. Daarvan heb ik 300.000 kilometer zelf gereden, sinds de aanschaf in mei 1999. Maar bij de Classic Passion-inspectie kwamen een paar leuke feiten tevoorschijn. Ten eerste is de auto al minstens één keer eerder overgespoten, waarschijnlijk zelfs twee keer. Bij sommige plaatwerkdelen komt een oude, donkerblauwe kleur tevoorschijn. Dat is geen primer. Dus is deze Audi óf ooit een schadegeval geweest, en met tweedehands onderdelen opgelapt, óf ooit in de kleur oceaanblauw uit de fabriek gerold. Ik vermoed het laatste, aangezien het blauw ook te zien is op een plek onder bij de B-stijl, waar je gewoonlijk geen nieuw plaatwerk in last.
Dat bevestigt ook mijn vermoeden dat de kilometerstand te laag is. Bij aankoop in 1999 was de motor heel rauw, ondanks z’n 220.000 km, gewoonlijk een schijntje voor deze motoren. Waarschijnlijk is de teller bij import uit België in 1994 teruggedraaid en is de originele tellerstand dus ver boven de zes ton. Helaas verstrekt D’Ieteren geen gegevens over de eerste eigenaar, dus ik heb nooit de geschiedenis kunnen achterhalen.
En hoe is de auto nu?
Hij staat stil. :-) Beide voorwiellagers zijn op en worden volgende week vervangen. Ze zijn twee ton geleden ook al eens gewisseld, en nu dus gewoon versleten. Best vroeg. Oorzaak is de vrij stugge vering, die ervoor zorgt dat de wielen hardere klappen krijgen.
In de afgelopen 20.000 km heb ik het wiellager en de remklauw rechts achter vervangen. Overige defecten op dit moment:
- één dashboardlampje doet het soms niet
- het lampje in het asbakje doet het niet
- er zit een scheurtje in de stof van bestuurdersstoel.
Allemaal kleine avondklusjes dus. Voor de stoel ligt nog een goede rugleuning in de kast, die de stof kan leveren.

Er komen nog drie grote trips aan, deze zomer: een retourtje Berlijn, een vakantie van twee weken (waarschijnlijk Normandië) en de farewell-trip met Dutch4x4 naar de zes uur van Spa, eind september.
Wordt vervolgd!
Het betekent desondanks dat deze zomer de laatste CGT-zomer wordt. In het najaar gaat ie de stalling in en komt daar de eerstkomende paar jaar niet meer uit. Kan ook best zijn dat ie er nooit meer uit komt. Dat afscheid gaan we natuurlijk wel vieren – in dit draadje wil ik bijhouden hoe de laatste maanden van de auto verlopen, met jullie permissie. :-)
“Ja Brun, leuk! Vertel vertel, desnoods leggen we geld bij!” (© Bert Visscher)
Nou, goed dan, jongens en meisjes! Oom Brun zal vertellen.

De CGT heeft op dit moment zo’n 520.000 km op de teller. Daarvan heb ik 300.000 kilometer zelf gereden, sinds de aanschaf in mei 1999. Maar bij de Classic Passion-inspectie kwamen een paar leuke feiten tevoorschijn. Ten eerste is de auto al minstens één keer eerder overgespoten, waarschijnlijk zelfs twee keer. Bij sommige plaatwerkdelen komt een oude, donkerblauwe kleur tevoorschijn. Dat is geen primer. Dus is deze Audi óf ooit een schadegeval geweest, en met tweedehands onderdelen opgelapt, óf ooit in de kleur oceaanblauw uit de fabriek gerold. Ik vermoed het laatste, aangezien het blauw ook te zien is op een plek onder bij de B-stijl, waar je gewoonlijk geen nieuw plaatwerk in last.
Dat bevestigt ook mijn vermoeden dat de kilometerstand te laag is. Bij aankoop in 1999 was de motor heel rauw, ondanks z’n 220.000 km, gewoonlijk een schijntje voor deze motoren. Waarschijnlijk is de teller bij import uit België in 1994 teruggedraaid en is de originele tellerstand dus ver boven de zes ton. Helaas verstrekt D’Ieteren geen gegevens over de eerste eigenaar, dus ik heb nooit de geschiedenis kunnen achterhalen.
En hoe is de auto nu?
Hij staat stil. :-) Beide voorwiellagers zijn op en worden volgende week vervangen. Ze zijn twee ton geleden ook al eens gewisseld, en nu dus gewoon versleten. Best vroeg. Oorzaak is de vrij stugge vering, die ervoor zorgt dat de wielen hardere klappen krijgen.
In de afgelopen 20.000 km heb ik het wiellager en de remklauw rechts achter vervangen. Overige defecten op dit moment:
- één dashboardlampje doet het soms niet
- het lampje in het asbakje doet het niet
- er zit een scheurtje in de stof van bestuurdersstoel.
Allemaal kleine avondklusjes dus. Voor de stoel ligt nog een goede rugleuning in de kast, die de stof kan leveren.

Er komen nog drie grote trips aan, deze zomer: een retourtje Berlijn, een vakantie van twee weken (waarschijnlijk Normandië) en de farewell-trip met Dutch4x4 naar de zes uur van Spa, eind september.
Wordt vervolgd!
Comment