Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Classics voor beginners

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Classics voor beginners

    Ik ben zelf geen hardcore kenner van classics maar ik vind de sport wel reuze interessant. Natuurlijk met dank aan lieden als PaRöhl, Datman en consorten die ons op de hoogte houden van hun avonturen achter het stuur.

    In dit draadje wil ik op zoek naar een leuke en betaalbare classic die voor redelijk geld te runnen(lees; prepareren en rijden) is.

    Het gaat daarbij niet alleen om de keuze van de auto maar ook om het prepareren. De belangrijke factoren voor mij zijn, in willekeurige volgorde; Gewicht, aandrijving, betrouwbaarheid, veiligheid, beschikbaarheid van onderdelen, wegligging.

    Wat is belangrijk voor de andere rijders en wat zijn de gouden tips en valkuilen? Brand los!
    De Boekhouder

    Oi, no professionals

  • #2
    Koop een kant en klare wagen, laat projecten en wagens die projecten blijken voor wat ze zijn :-) Gaat allen maar van de rijtijd af.
    fka v164

    Comment


    • #3
      Veel mensen die competitie gaan rijden met klassiekers houden met een paar zaken rekening, zoals het bouwjaar die bij veel reglementen wordt toegepast. Hemelsbreed kun je drie groepen indelen: voor '71, '71-'76 en de youngtimers t/m medio jaren '80. Daarnaast kijkt men bij sommige evenementen naar de authenticiteit van een voertuig (FEHAC/FIVA pas). In dat geval zit je met restricties zoals versnellingsbak. Een auto die nooit met 5 versnellingen is geleverd moet je blijven rijden als 4-bak (officieel......).

      Zelf vind ik de volgende auto's wel leuk op basis van gewicht, aandrijving en niet te moeilijke techniek. Ze zijn leuk in-period te tunen en prepareren:
      - Opel Ascona A 1.9, lekkere gooi- en smijt auto. Niet goedkoop als je het goed doet, zoals Ruud.
      - Alfa Bertone of Giulia (1300 of gewoon een 'foute' 2 liter)
      - BMW 2002, lekkere gooi en smijt auto. Veel aanbod. Ook veel bagger te koop, maar zo nu en dan heb je een knappe voor een prikkie.
      - Daf 55 (vario met sperwerking) 1100cc is 't blokje dat je moet hebben voor de autosport als je wilt gaan tunen. Het mooiste blijft een 555 replica, dan kun je helemaal los.
      - MG-B (GT), vooral lekker tijdens toerrally's, heel ontspannend rallyrijden met hoge gemiddelden, vind ik.
      - MG Midget (puur open autorijden, vooral leuk op de kleinste weggetjes)
      - Mini/Innocenti (idem dito, maar dan met vrijwel dezelfde techniek en een ander aandrijfconcept).

      Ook leuk, maar minder voor de hand liggend als beginnend klassiekerrijder:
      - Mazda 616 Coupé
      - Triumph Dolomite Sprint
      - Porsche 924/914
      - Fiat 131, X1/9
      - Datzun 240Z
      - Saab 99 EMS (Sportieve uitvoering met veel zaken die geschikt zijn voor de historische rally/rittensport, zoals een Bilstein onderstel, sportstuur, klokkenwinkel etc.).

      Ik kan nog wel even doorgaan. Overigens is de tip van de kant-en-klare rallyauto kopen wel een nuttige, want zelf opbouwen kost altijd veel tijd en geld. Maar die ervaring heb je zelf toch al.

      Comment


      • #4
        Dennis heeft al een aantal belangrijke punten genoemd.
        Zit nu ff krap in de tijd, maar zal proberen vanavond ook wat neer te pennen Tom.
        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

        Comment


        • #5
          Zorg ervoor dat je een auto neemt met een goede onderdelenvoorziening. Niets is zo frustrerend als een paar maanden de auto niet kunnen gebruiken omdat je geen verdelerkapje kan vinden...

          Voor die Mazda bijvoorbeeld uit het lijstje van Dennis kon dat nog wel eens een probleem zijn.

          Comment


          • #6
            Daarom rijden veel mensen ook in Alfa's, BMW's, Opels, Mercedes. Makkelijk aan de praat te houden allemaal.

            Comment


            • #7
              Ook bij een "kant en klare" geprepareerde auto moet je uitkijken. Wil je een echt betrouwbare rallyauto hebben, waar je zonder problemen (nou ja relatief dan, er kan altijd iets stuk gaan) ook een lange meerdaagse rally mee kunt rijden, dan kost dat gewoon best veel geld, vergeleken met wat er van dat type zoal wordt aangeboden. Ik ken dan ook niemand, die zomaar een auto koopt en daarmee klaar is. Zeker als je wat verder komt in het rallyrijden, krijg je zaken als:

              -verbetering wegligging met misschien aanpassen onderstel of vervangen veren/schokbrekers door betere exemplaren
              - verbetering remmen door monteren later type (binnen 7 jaar na bouwjaar geleverd door de fabriek) met grotere remblokken/geventileerde schijven
              - verbeteren wegligging door vervanging stabilisatoren door zwaardere types.
              - Inbouwen van 3 of 4 punts gordels, sportstoelen, rally apparatuur (Halda?), rolkooi
              - aanpassen verlichting
              - verplichte aanpassingen zoals brandblusser

              Soms zijn er al zaken aangepast bij de rallyklare auto, maar ben je daar later in de praktijk niet helemaal tevreden mee.

              Mijn auto's groeien altijd over een periode van een aantal jaren, ieder jaar wel iets. Dan blijven de kosten ook beetje te overzien. Maar mijn BMW 02 heeft toch met de aanschaf van de "rallyklare" auto zeker een € 25.000,- gekost.

              Heb je minder ambitie en wil je alleen zo af en toe een ritje rijden, dan zijn aanpassingen vaak nauwelijks nodig. gewone gordels zijn wel erg handig net als kopsteunen, goede verlichting en eventueel een goede rallymeter. Daar kom je dan al heel ver mee.
              Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

              Comment


              • #8
                De Mk1 en Mk2 Escorts worden wel heel erg vergeten...

                Hoe zit het nu met de bouwjaren? Ik heb zelf het idee dat 1978 een magische grens is, maar ik zie nu opeens 1976 voorbijkomen.

                Ik heb zelf een Mk2 Escort RS2000 uit 1978 gekocht, ook met het idee om daar klassiekerritten mee te gaan rijden, dus ik ga dit draadje zeker met belangstelling volgen.
                Auto's: veel...

                Comment


                • #9
                  Ik zou zeggen, geef 1x een groter bedrag uit en koop de Amazone van Wil "Zeefdruk" Schouten, is helemaal rallyklaar. Zo heb je iets dat je voor redelijk geld kunt blijven runnen. Alle door jouw genoemde belangrijke factoren aanwezig.
                  Een koopje vind je overal, maar dit ombouwen naar een fatsoenlijk rally-paard, dan kost ie gewoon meer dan de vraagprijs van Wil's Amazone.

                  Comment


                  • #10
                    Kies vooral voor een auto die qua plaatwerk en lak top is. Mechaniek is makkelijk in stappen aan te pakken. Zo spreid je de kosten. Daarnaast kan je zo goed bedenken hoe je de auto wilt aanpakken.

                    Belangrijker, waar wil je de auto voor gebruiken?

                    Naar mijn idee is de aanschaf van de auto een ding. Daarna komen er een hoop kosten bij om de auto naar je zin te maken. Bij veel voorkomende klassiekers zijn deze kosten gelijk.

                    Voorbeeld: een MGB rubber stumper van 1980 kost op de aanschaf na net zo veel als een vroege chrome bumper.

                    Let ook op wat er al op de auto zit: overdrive, type carburateurs, diff, velgen etc.
                    M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                    Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                    Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                    Rally organisatie: Rally-Events
                    Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                    Comment


                    • #11
                      Doe es gek :-)

                      fka v164

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                        Hoe zit het nu met de bouwjaren? Ik heb zelf het idee dat 1978 een magische grens is, maar ik zie nu opeens 1976 voorbijkomen.
                        Op zich is 01-01-1979 een redelijk breed gehanteerde bouwjaar grens.
                        Maar er zijn voldoende evenementen die daar vanaf wijken.

                        SLS bijvoorbeeld met 31/8/1976 en de Tulp met 01-01-1972.

                        Voor de rest sluit ik me aan bij de adviezen eerder gegeven. Ik heb me er ook niet aangehouden, maar dat is weer een ander verhaal... :-)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                          Ik heb me er ook niet aangehouden, maar dat is weer een ander verhaal... :-)
                          Daarom is het ook een goed en welgemeend advies :-)
                          fka v164

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                            Ik heb me er ook niet aangehouden, maar dat is weer een ander verhaal... :-)
                            Wie wel? Daarom weten we nu ook beter!
                            M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                            Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                            Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                            Rally organisatie: Rally-Events
                            Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                            Comment


                            • #15
                              Goede info heren, blijven posten svp!

                              Over de bouwjaren, worden die per jaar opgeschoven of is dit eens in de zoveel tijd?
                              De Boekhouder

                              Oi, no professionals

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                Goede info heren, blijven posten svp!

                                Over de bouwjaren, worden die per jaar opgeschoven of is dit eens in de zoveel tijd?
                                Dat is per rally ook verschillend Tom en volgens mij afhankelijk van de populariteit van de betreffende rally.
                                Verder is eigenlijk alles al gezegd hoe je het moet aanpakken.
                                De kosten waar Ed02 het over heeft voor zijn 2002 heb ik niet gemaakt, zal ongeveer op de helft uitkomen. En ik denk dat mijne er niet voor onder doet.
                                Daarbij komt wel dat we veel zelf hebben gedaan en van Ed weet ik dat niet.
                                Kijk goed uit voor je tot aanschaf over gaat en haal er iemand bij met kennis van een specifiek merk.
                                Ooit heb uit een spontane verliefheid een Fulvia gekocht en dat had ik beter niet kunnen doen.
                                Succes met je zoektocht en we hopen je ooit te zien bij een klassieker evenement.
                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                  Dat is per rally ook verschillend Tom en volgens mij afhankelijk van de populariteit van de betreffende rally.
                                  Meeste bouwjarengrenzen zijn tegenwoordig vast, vroeger schoven ze wel.
                                  Maar zoals eerder gezegd is voor veel partijen 01-01-1979 een harde grens.
                                  Nog geen electronica en moderne injectiesystemen etc.

                                  Incidenteel verschuift er wel eens een bouwjaar grens, zo is een paar jaar geleden de tulp verschoven van 01-01-1969 naar 01-01-1972, terwijl ze toch geen gebrek aan belangstelling hadden.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                  Verder is eigenlijk alles al gezegd hoe je het moet aanpakken.
                                  De kosten waar Ed02 het over heeft voor zijn 2002 heb ik niet gemaakt, zal ongeveer op de helft uitkomen. En ik denk dat mijne er niet voor onder doet.
                                  Daarbij komt wel dat we veel zelf hebben gedaan en van Ed weet ik dat niet.
                                  Als je veel zelf kunt dan geef je wat minder geld uit omdat je je arbeidsloon bespaart. Ik heb in de 5 jaar (jeetje zolang al weer) dat ik meedraai aardig wat verspijkerd aan de ene auto (manta) omdat je toch steeds verder gaat met prepareren. Nu na 4 jaar de motor laten reviseren was alles bij elkaar ook weer een flinke investering, maar alles bij elkaar zit ik ook wel op "iets" meer dan de helft ban wat Ed02 noemt.

                                  De andere auto (ascona) heb ik nieuw opgebouwd (had ik gezien de adviezen nooit moeten doen :-) ), en dat koste inderdaad nog meer, zeker het bedrag dat Ed02 noemt (geloof ik, ik ben gestopt met dat bij te houden, kreeg er pijn in mijn hoofd van). En tot nog toe slecht e1n ritje meegereden...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dank voor alle info. Misschien is het handig om een opsomming te maken van welke classics de moeite waard zijn met hun sterke en zwakke punten.

                                    Opel;
                                    Ascona
                                    Manta

                                    Volvo;
                                    Amazon

                                    Ford;
                                    Escort

                                    Alfa;

                                    BMW;
                                    2002

                                    Lancia;

                                    MG;



                                    e.d.
                                    De Boekhouder

                                    Oi, no professionals

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                      Koop een kant en klare wagen, laat projecten en wagens die projecten blijken voor wat ze zijn :-) Gaat allen maar van de rijtijd af.
                                      Wat een wijs man (althans een dat pretenderend man..) mij zei: 'Eet wat gaar is en koop wat klaar is.'

                                      Ik zelf denk dat je in het geval van auto's voor deze hobby dan halverwege bent, maar dat is stukken verder dan nog nergens zijn.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Er staat, hier op gummen, een kant en klare Volvo 142 te koop, is dat niks voor je?
                                        fka v164

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Tomstr Bekijk bericht
                                          Misschien is het handig om een opsomming te maken van welke classics de moeite waard zijn met hun sterke en zwakke punten.
                                          De keuze voor de auto is heel persoonlijk en bepaald geen objectieve keuze waarbij sterke en zwakke punten afgewogen worden.

                                          Lijkt me dus een lastig verhaal, mede omdat persoonlijk voorkeur en afkeur voor merken ook een rol speelt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                            Er staat, hier op gummen, een kant en klare Volvo 142 te koop, is dat niks voor je?
                                            *Zoekt wanhopig in de kofferbakhandel* :-)
                                            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ik heb nog niet echt goede adviezen voor je Tomstr. Heb zelf nog maar net mijn Alfa Giulia, waarover ik nog wel het nodige zal posten.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tomstr,

                                                Elke klassieker is de moeite waard. Het plussen en minnen is erg moeilijk omdat het vooral om emotie gaat. Rationeel is het nooit.

                                                Wat kan helpen is om met een paar auto's te rijden. Dan weet je ook wat bij je past. En of jij er in past.
                                                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                Rally organisatie: Rally-Events
                                                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                                  *Zoekt wanhopig in de kofferbakhandel* :-)
                                                  Stond in het al eerder geopende draadje met zo ongeveer dezelfde strekking als waar dit draadje op uit gaat draaien :-)

                                                  http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=11
                                                  En dan hier onze geëerde forumlid Ton
                                                  http://www.gummen.org/forum/showpost...&postcount=190
                                                  met deze advertentie
                                                  http://www.rallycarsforsale.net/clas...tails&id=44747



                                                  Factory date: 1969
                                                  Details: Volvo 142 S (1969 - 45 000km) B20 with 2 rev. Solex (40) and new K&N filters.(131,7HP and 181Nm) Rollcage / Rallyseats/Volvo Rdash/IPDstabs and full history. Cont. Tulip Rally 1974 / few Rallysprints 1990, just finished Euregio Classic 2009.
                                                  Contact Name: Bert
                                                  fka v164

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nog een 142





                                                    VOLVO 142 S - 1968 – RALLYE VHC

                                                    En excellent état mécanique et carrosserie. Préparée rallye historiques avec carnet ASAF
                                                    Prête à courir…
                                                    • Moteur 2.0 Litres B20 d’environ 120 Cv
                                                    • Culasse grosses soupapes essence sans plomb.
                                                    • Arbre à cames racing neuf + poussoirs.
                                                    • Coussinets, paliers et bielles neuves
                                                    • Volant moteur allégé.
                                                    • Kit pignons distribution métal.
                                                    • Pompe à eau neuve
                                                    • Embrayage neuf.
                                                    • Echappement sport Simons neuf
                                                    • Pompe à essence électrique.
                                                    • Allumage électronique.
                                                    • Freins remis à neuf ( 4 disques)
                                                    • Jantes origine 5.5 déportées + entretoises + pneus 195/65/15.
                                                    • Suspension SPAX réglable.
                                                    • 4 Phares longue portée HELLA.
                                                    • Frein à main hydraulique.
                                                    • Arceau SAFETY DEVICE neuf homologué FIA.
                                                    • 2 Sièges baquets SPARCO + harnais homologués FIA
                                                    • 1 Tripmeter Brantz 2 + Chrono
                                                    • 1 Compte tours.

                                                    PRIX : 8500 Euros
                                                    + INFOS : +32.475.20.74.47
                                                    VISIBLE AU GARAGE Bernard LAMY www.autoretrosport.be










                                                    Afbeeldingsformaat:
                                                    fka v164

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X