Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loodvervanger: welke gebruiken jullie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Loodvervanger: welke gebruiken jullie?

    Ik gebruik die van Bardahl voor de A-tjes, en de Whynns voor de B-ascona.

    Dus deze van Bardahl:


    En deze van Whynns:


    Voordeel van die van Bardahl is dat je niet elke tankbeurt hoeft bij te mengen, maar slecht 1x per 1500 km.

    Nadeel van die van Whynns is dat ik met dat flesje de beide A-tjes niet kan doen omdat de plek van het vulgat "verkeerd" zit voor dat flaconnetje er boven op.

    Ik hoor hele goede verhalen over Millers, maar heeft iemand daar ervaring mee?

  • #2
    Ik gebruik wynns, maar sinds kort zo je weet, en heb geen ervaring met andere merken. Ik zal dit draadje dus volgen om er zelf van te leren :)

    Comment


    • #3
      In de Peugeot 504 gooide ik destijds Wynns. Verder geen ervaring met loodvervangers. Mijn auto's hebben allemaal al geharde klepzetels.

      @Scuderia: Volgens mij is een loodvervanger niet nodig in een Alfa Nord toch?
      Last edited by Elentinos; 06-02-10, 11:08.

      Comment


      • #4
        Beetje 'baadt het niet dan schaadt het niet'-gevoel bij sommige auto's. Bv mijn Eend zou het ook niet nodig hebben, maar krijgt toch Wynn's. Idem met de Murena 2.2. En dan Wynn's eigenlijk vooral omdat ik dat afmeten met Miller's nogal gepruts vind met maatbekertje etc. In elk geval, de klepspeling verloopt niet.
        Bianchina en Matra (Ford V4) moeten het sowieso.

        Of het ene nou echt beter werkt dan het andere, ik weet het niet.

        Comment


        • #5
          Aanleiding voor dit draadje was eigenlijk het volgende:
          Mijn vaste leverancier gaf aan dat Bardahl zo weinig meer afgenomen werd dat het eigenlijk niet meer rendabel was, en dus dat hij ging stoppen ermee.

          Ik heb toen via de website van Bardahl een andere dealer in de buurt gevonden, in dit geval in Waddinxveen. Telefonisch besteld, en gisteren 6 flesjes opgehaald. Blijkt dat Bardahl het nu ook veranderd heeft, ze hebben nu twee soorten loodvervanger, e1n met zo'n knijpflesje per tankbeurt en het busje wat er in een keer in moet.

          Alleen: op dat busje staat nu ook niet meer dat het voor 1500 km is, maar voor 80 liter brandstof. Nou rijdt de Manta niet 1 op 20 dus heb gelijk daar gevraagd hoe dat nu zat. Garagebedrijf begreep het ook niet, kreeg deze nieuwe verpakking ook voor het eerst maar belde wel gelijk met de leverancier om het na te vragen. Die hield bij hoog en laag vol dat dit hetzelfde spul was en alleen maar een ander etiketje en dat je het gewoon als 1 busje per 1500 km kon gebruiken. Zet dat dan op het etiket denk ik dan...

          En ergens vertrouw ik het dus niet.

          Ik weet nog dat toen het lood uit de benzine verdween er een boekje circuleerde (ik meen van Shell) waar per merk/ motortype aangegeven werd of er lood elke tankbeurt of 1x per drie tankbeurten of helemaal niet nodig was. Ik had dat boekje, maar dat is kwijt geraakt helaas in de 90-er jaren want niet relevant meer.

          Ik heb ook al eens online gezocht naar zo'n lijst maar niet gevonden...

          Navragen op het merkgerelateerde forum heeft geen zin want daar zit voor 90% pipo's die het dat loodvervanger niet gebruiken en liever na verloop van tijd een andere motor of kop plaatsen als de oude kapot gegaan is. Is zeker makkelijker...

          Comment


          • #6
            Als ik nou die Eend als voorbeeld neem. Ergens halverwege de jaren tachtig begon die loodvrij ellende te spelen. En vervolgens meldde Citroen dat de koppen van de 2cv werden aangepast, dus na 87 of zo konden ze op loodvrij.
            Later hebben 2cv-specialisten eens onderzocht wat nou het verschil was tussen een oude kop en een nieuwe loodvrije. Conclusie: helemaal niets. Gebruikte materialen exact hetzelfde. We werden gewoon genept.

            De andere kant: AMK heeft ooit een Fiatje 500 met en zonder loodvervanger getest en daar kwam die Miller's toen heel goed uit. En ook: zonder LV ging het uiteindelijk stuk.

            Ook: vroeger moesten bijvoorbeeld Fords altijd aangepaste koppen krijgen als je ze op gas zette. Andere klepzetels. Dat geeft al aan dat ik ze nu ook niet op loodvrij zou willen rijden.

            Comment


            • #7
              In de TR6 gooide ik altijd Millers VSP,is volgens mij 1 van de besten nog steeds.
              Maar ik zou het nietbij elke tankbeurt gebruiken. Of iig niet een heel flesje elke keer.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                ff gegoogled op Millers VSP levert dit op:

                http://www.auto-materialen.nl/nl/pg_76.html

                Jammer dat ook in dit verhaal loodvervanger en octaanbooster weer door elkaar lopen. Het het feit dat er 98 ron loodvrij ook verkocht wordt, wordt compleet aan voorbij gegaan.

                Millers VPS is dus loodvervanger en octaanbooster ineen. In feite tank je dan gewoon 95 ron en met een zo'n flesje per tank (van 40 liter) ben je dan veilig.
                Vraag me wel af wat zo'n flesje Millers VSP kost.

                <googled weer even verder>

                Edit: € 8.50 dus.
                Last edited by Ruud; 06-02-10, 14:33.

                Comment


                • #9
                  Ik dacht dat je van 95 naar 97 ging met Miller's, nog steeds onder de Super 98 dus.

                  Comment


                  • #10
                    Precies V4, en dat komt omdat men er bij Millers kennelijk er vanuit gaat dat 97 voldoende is?!
                    Zie de link waaruit onderstaande quote komt:

                    Zelfs dan zult u om pingelen te voorkomen nog steeds het ontstekingstijdstip moeten vertragen, omdat loodhoudende superbenzine een octaangetal van 97 heeft, terwijl Euro-loodvrij slechts een octaangetal van 95 heeft.
                    Dat deel van de 97 klopt niet, ouderwetse supernbenzine was altijd 98 (in NL that is).

                    Als je natuurlijk al 98 tankt, dan is de booster dubbelop.
                    Dan is een heel flesje voor het booster gedeelte misschien te veel.

                    Ik weet niet hoe gevoelig de TR6 is voor loodvrij, maar de halve dosering loodvervanger (zoals Harry deed) is misschien wel weer te weinig...
                    Last edited by Ruud; 06-02-10, 15:11.

                    Comment


                    • #11
                      Hi all,

                      Ik voeg nooit loodvervanger toe. Dit heeft nooit een probleem opgeleverd. Inmiddels heb ik geharde klepzettingen na de motorrevisies dus nu is het ook niet meer nodig.
                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                      Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                      Rally organisatie: Rally-Events
                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                      Comment


                      • #12
                        Kun je hier iets mee, Ruud?

                        http://www.opel-problemforum.de/f4-h...it-tanken.html

                        http://www.opel-problemforum.de/f2-a...-bleifrei.html

                        http://www.motor-talk.de/forum/opel-...13.html?page=1

                        http://www.motor-talk.de/forum/passt...gt-t11002.html

                        Consensus schijnt te zijn: zonder loodvervanger kan prima, maar als je 't graag wilt gebruiken, dan om de vierde tankbeurt. Ik lees ook een andere, slimme manier: de klepspeling nauwkeurig instellen, vervolgens 5000 tot 10.000 km zonder loodvervanger rijden en dan nogmaals de klepspeling nauwkeurig meten. Als er geen opvallende verandering in zit, kan 't dus prima zonder loodvervanger.
                        Last edited by brun; 07-02-10, 14:21.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                        Comment


                        • #13
                          Het verschilt natuurlijk erg per motor. Die 105-jes kunnen prima zonder loodvervanger. In de 70-er jaren liepen die in Italie ook al op LPG zonder noemenswaardige problemen. Van andere auto's heb ik geen verstand :-).

                          Op zich zou ik die Millers toch wel willen hebben, al was het maar voor het geval er ff geen 98 voorhanden is ergens.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Kun je hier iets mee, Ruud?

                            http://www.opel-problemforum.de/f4-h...it-tanken.html

                            http://www.opel-problemforum.de/f2-a...-bleifrei.html

                            http://www.motor-talk.de/forum/opel-...13.html?page=1

                            http://www.motor-talk.de/forum/passt...gt-t11002.html

                            Consensus schijnt te zijn: zonder loodvervanger kan prima, maar als je 't graag wilt gebruiken, dan om de vierde tankbeurt. Ik lees ook een andere, slimme manier: de klepspeling nauwkeurig instellen, vervolgens 5000 tot 10.000 km zonder loodvervanger rijden en dan nogmaals de klepspeling nauwkeurig meten. Als er geen opvallende verandering in zit, kan 't dus prima zonder loodvervanger.
                            Dank @ Brun

                            Het is wel heel opvallend dat er geen eensluidende meningen zijn op dit vlak.
                            Ik meen me nog te herinneren uit het boekje (eerder vermeld) dat CIH's inderdaad in de categorie 1x per 3 tankbeurten vielen.
                            Behalve degene met een P-kop dan, die zijn wel weer 100 % loodvrijgeschikt.

                            Punt is gewoon dat ik geen risico wil nemen en dat alles af en toe aardig op zijn donder krijgt tijdens het gebruik. Dus beter safe than sorry.

                            Comment


                            • #15
                              nog even gaan grasduinen op duitse opel-fora en dan kom je toch wel wat uitspraken tegen:

                              Ein Bleizusatz ist nie verkert,ist aber eine Glaubensfrage.Sogar Langzeittest haben nicht bewiesen das Bleizusätze was bringen,oder Bleifreibetrieb schadet.
                              wenn der Motor bzw. der alte Zylinderkopf schon damals in der guten alten Zeit, da wo es noch verbleites Benzin gab seine 100.000km gelaufen hat brauch man keinen Bleizusatz fahren.
                              Es hat sich soviel Blei in den Ventilschaftlaufflächen abgesetzt, dass man problemlos ohne fahren kann.
                              Selbst Opel gibt dort seine Freigabe.
                              tja...

                              Comment


                              • #16
                                Ja, ergens klopt dat ook wel hoor. In die jaren kregen motoren zó veel lood, dat de uitlaat letterlijk loodgrijs werd.

                                Vind 't ook altijd een hele lastige discussie, en zou daarom zelf uitkomen op 'af en toe een flesje'. Die aanbeveling van één keer om de vier keer tanken klinkt me daarom heel zinvol in de oren.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Ruud, ik heb jaren geleden exact dezelfde problematiek meegemaakt met de Fulvia. Op het Lancia-forum had iedereen een andere mening. Uiteindelijk (na enkele jaren) bleek dat de Fulvia motoren geen loodvervanger nodig hebben en je de uitgaven voor de busjes loodvervanger beter op een bankrek. kan storten voor een eventuele koprevisie, die uiteindelijk toch niet nodig blijkt te zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Is er objectief vastgesteld dat de Fulvia geen lood nodig had, of is uitervaring gebleken dat het niet nodig is Erwin?

                                    Ervaringen van anderen vind ik altijd een beetje dubieus, en daarnaast ken ik ook verhalen dat het wel fout ging.

                                    Ik doe een beetje zoals brun schijft, maar vraag me gewoon af of dat verstandig is.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dan nog heb je niks aan de ervaringen als de gemiddelde klassieker 2000km per jaar doet en het volle vermogen nauwelijks gebruikt wordt.

                                      NoTVR gebruikt(e?) dan weer wel Miller's in zijn Fulvia.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Blijft een discussie die kennelijk 2 kanten op kan.
                                        In de BMW gebruik ik het ook niet, omdat de meerderheid op diverse fora zeggen dat het niet hoeft. Maar om nou te zeggen dat dit een reële onderbouwing is gaat te ver.
                                        Helaas Ruud, geen betrouwbaar advies voor je.
                                        "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                        BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nee, lauter ervaringen. Een aantal Fulvia rijders hebben toen de klepspeling in de gaten gehouden en zagen zonder toevoeging van loodvervanger geen overmatige toename ervan. Het blijft echter een subjectief probleem, ik denk niet dat je objectief bewijs voor dit probleem zal gaan vinden. En ik geloof zeker niet dat een fabrikant daar nu nog uitspraken over gaat doen.
                                          Maar... reken eens uit hoeveel je uitgeeft aan loodvervangers. Weegt dat op tegen een eventuele koprevisie op lange termijn in een worst case scenario?

                                          Comment


                                          • #22
                                            ik rij ongeveer 7500 km per jaar met de Manta (als voorbeeld), dus zeg 5 busjes van 13,85.

                                            Dus 70 euro per jaar, dat weegt dus niet op.

                                            Maar het is ook het gemak, niet elke hoeven knoeien met die zooi etc.
                                            En elke keer als je ver weg gaat, eraan denken dat je het meeneemt.
                                            Kleine dingetjes, maar toch...

                                            Daarom is e1n busje per 1500 km handiger dan dat gemier bij elke tankbeurt.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ha, die Gummers;

                                              Is het te generaliserend om te stellen dat motoren die zonder aanpassing aan kop of kleppen prima op gas lopen geen loodvervanger nodig hebben?
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                Ha, die Gummers;

                                                Is het te generaliserend om te stellen dat motoren die zonder aanpassing aan kop of kleppen prima op gas lopen geen loodvervanger nodig hebben?
                                                Denk je redelijk bij de waarheid zit naamgenoot.
                                                Heeft toch te maken met hardere klepzittingen wellicht.
                                                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die Pa;

                                                  Dat dacht ik ook: klepzittingen zijn de grootste achilleshiel en bij sommige merken (Ford staat me bij) moesten de kleppen zelf dan ook nog een warmtebehandeling ondergaan.
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                    Ha, die Gummers;

                                                    Is het te generaliserend om te stellen dat motoren die zonder aanpassing aan kop of kleppen prima op gas lopen geen loodvervanger nodig hebben?
                                                    Integendeel, het is zelfs de spijker op de kop, want 't gaat om exact hetzelfde fenomeen.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja precies,
                                                      en in dat opzicht gaan CIH-motoren ook niet helemaal vrijuit.

                                                      Het probleem in het opel-wereldje is vooral dat je er geen reele ervaringswijsheid op kunt doen, omdat sommige lui makkelijker van motorblok in hun opel wisselen dan van jas...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        *skup*

                                                        Lol, nu schiet het een beetje door...

                                                        Mijn oude leverancier heeft nog wat rond gebeld om flesjes Bardahl van de oude samenstelling proberen te vinden, en ik had vooraf aangegeven dat ik die dan wel wilde hebben.

                                                        Nu heeft ie er 10 kunnen scoren...
                                                        Nu heb ik voorraad voor jaren...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ha, die Ruud;

                                                          Is dat spul wel lang genoeg houdbaar?
                                                          Scherven brengen gelul.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                            Ha, die Ruud;

                                                            Is dat spul wel lang genoeg houdbaar?
                                                            Is redelijk onbeperkt houdbaar, volgens de leverancier.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Mijn eraringen zonder loodvervanger:

                                                              MGB +/- 140.000 km geen slijtage waargenomen
                                                              Giulia +/- 25.000 km geen slijtage waargenomen

                                                              Van de andere kant € 70 p.j. is een kleine prijs voor zekerheid.
                                                              M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

                                                              Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                              Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                              Rally organisatie: Rally-Events
                                                              Facebook: Model Car Workshop & SFRC

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oke, ik heb nu die Fiat 1100, dus kom dit probleem weer tegen :-)

                                                                Moet ik gewoon wat Millers VSP inslaan of is dat niet nodig??
                                                                Iemand tips voor een goedkope winkel?
                                                                Angloparts zit bij mij in de buurt, maar die is niet goedkoop.

                                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X