Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Affaire Schlumpf

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Affaire Schlumpf

Velen van jullie zullen weten, dat Arnoud en ik na het boek over de autocollectie van Michel Dovaz ons nu al ruim een jaar verdiepen in de geschiedenis rond het ontstaan van de Schlumpf collectie en de Schlumpf affaire met de bedoeling hierover een boek te schrijven met eindelijk eens de hele waarheid.
    In alle publicaties en boeken tot op heden wordt steeds gesproken over een frauduleus faillissement, waarmee de Schlumpfs hun autocollectie zouden hebben gefinanciert. Zo speelde met name Fritz Schlumpf de Franse overheid en de vakbonden in de kaart. Hij werd tot afschrikwekkend voorbeeld.

Ik werd al wat wantrouwend, toen ik in december van de advocaat van Arlette Schlumpf hoorde, dat de som geld (omgerekend enige miljoenen euro's) en de 62 auto's van de Malmerspach collectie, die Arlette van de Franse regering terugkreeg het batig saldo waren van het faillissement van de fabrieken in 1977. Het was de eerste keer, dat ik hoorde van een faillissement, waar zo een groot batig saldo overbleef. Ik telde daarbij op, dat het Museum in 1992 ook ineens weer Schlumpf Museum mocht heten.

Omdat men in Frankrijk weet, dat we minitieus de zaak aan het onderzoeken zijn werd ons in december de toegang tot de reserves van het museum ontzegd en kregen we ook geen inzage in de rechtzaken.

Hierdoor aangemoedigd zijn we verder gaan zoeken. In een memoriam van Tom Wheatcroft - overleden 31 oktober 2009- kwam ik tegen, dat het de grootste desillussie van Tom was geweest, dat hij in 1976 (een deel van) de collectie van Fritz Schlumpf na overeenstemming met Fritz niet had mogen kopen, omdat de Franse Overheid de exportvergunning geweigerd had. Dat was voor het faillissement, maar na dat de banken van Mulhouse zonder enige aanwijsbare reden de geldkraan gesloten hadden. Kevin Wheatcroft - de zoon van Tom - heeft mij dit bevestigd. Na nog enig zoeken vond ik bewijzen, dat Fritz met nog vier andere kapitaalkrachtige lieden - hun namen zullen we in ons boek bekend maken - heeft onderhandeld over de verkoop en even zovele malen heeft de Franse overheid de exportvergunning geweigerd.

[B]Fritz wilde dus in 1976 een deel van en als het moest zijn gehele collectie verkopen om de fabrieken te redden. Niet hij, maar dus de Franse overheid en de vakbonden schopten 2000 mensen op straat met twee slachtoffers: Schlumpf en de arbeiders
    Dit verhaaltje laten we deze week in le journal d'alsace verschijnen om al vast even een bommetje te laten ontploffen, maar het echte vuurwerk komt bij het uitkomen van het boek. Bij deze story wsas het verhaal van Michel Dovaz maar een sprookje voor het slapen gaan.

Ha, die Ard;

Spannende primeur. Ben benieuwd naar het boek.
    Scherven brengen gelul.

Comment

In het kader van vvdg en mijn eigen Duitse inslag verwachtte ik een verhaal over smurfen en Jasper...
      Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Interessant!
        Ben benieuwd hoe dit verder gaat!?

Comment

Wanneer verschijnt dat boek? Klinkt interessant!

Comment

Ik hoop in het najaar. In de meivakantie maken Arnoud en ik het script gereed. Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat van het artikel in de Franse krant deze week.

Comment

Klinkt erg goed zelfs, zit er een blog/facebook oid aan dit verhaal/boek vast?
              fka v164

Comment

Heel interessant. De huidige lezing (van de Franse regering) spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Maar de verwikkelingen met de Franse overheid is helemaal om te smullen.

Tip: bordjes met nieuwe tekst verkopen aan het museum
                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                Rally organisatie: Rally-Events
                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Dus als het ik goed begrijp, lag het typische Franse nationalisme ten grondslag aan de ingreep? De overheid kon het vast niet verkroppen dat de mooiste collectie ter wereld in Donington zou staan en dat was blijkbaar belangrijker dan het behoud van de fabrieken.
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

ben jij toevallig famillie van marco op de weegh ?
                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Yes

Comment

(sorry voor de offtopic)
                        Da's grappig, ik heb bij hem in de klas gezeten op de lagere school en heb via de daarvoor geijkte media (facebook/linkedin) nog regelmatig contact met hem. Begreep dat zijn pa&ma hem zo'n beetje achterna gegaan zijn ? Nou doe hem de groeten dan als je hem weer spreekt !
                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Ard zou je een (kort)stukje met achtergrondinfo kunnen toevoegen? Ik vind het erg boeiend wat jullie doen maar dit is aardig nieuw voor me.
                          De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

http://www.bugattipage.com/#News

Op deze link staat de geschiedenis iets uitgebreider.

Comment

Zaterdag komt het stuk in de krant in Frankrijk in de Alsac. Het zal comotie geven.

Comment

Bijgaand het artikel, dat vandaag als een bommetje in "le journal d'Alsace" stond.

http://www.lalsace.fr/fr/region/alsa...es-usines.html

Comment

Wat hebben ze het museum trouwens mishandeld.
                                  Ben er ergens 80er jaren geweest en toen zag het eruit zoal het was achtergelaten, prachtig, nu is het veelste
                                  commercieel geworden als ik de site bekijk :-(

Comment

is er al meer bekend over wanneer het boek uitkomt?
                                    When life gives you lemons ask for salt and tequila

Comment

De materie is erg weerbarstig en de Franse overheid werkt niet echt mee. Zelfs tegen. Ik heb met ons artikel in maart in de krant in de Alsace veel storm veroorzaakt. We moeten heel secuur werken en geen fouten maken, want anders hangen we. Ik krijg momenteel veel originele documenten. Ik schat, dat we het boek eind september gereed hebben. Het zal dan op z'n vroegst in januari 2011 in de boekwinkel liggen. Bij deze geschiedenis vergeleken is het Dovaz verhaal een sprookje voor het slapen gaan.

Tijdens onze lezingen gaan we al wel veel dieper op de geschiedenis in. Ton van S heeft dat twee weken geleden kunnen horen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ard Bekijk bericht
                                        Ton van S heeft dat twee weken geleden kunnen horen.
                                        En ook gedaan. ;-)

Ik laat er verder niets over los. Dat is aan Ard als de tijd daar rijp voor is, maar de gevolgen die het plaatsen van het artikel in de krant hadden heeft denk ik niemand voorzien.

<deksel - beerput>

Zoiets, Ard?

Comment

exact

Comment

Ik was al nieuwsgierig, maar het wordt er niet minder op op deze manier.

Comment

Wellicht toch een spreekbeurt voor gummen? Arnoud en ik zijn bereid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ard Bekijk bericht
                                                Wellicht toch een spreekbeurt voor gummen? Arnoud en ik zijn bereid.

Mooi aanbod, Ard.

Ik heb zojuist al een mailtje verstuurd om een locatie te regelen in het midden van het land, zodat het voor de gemiddelde Gummer te bereiken is. Hopelijk dat ik daar een positieve reactie op krijg.

Ik hou je op de hoogte.

Comment

Ha, die Gummers;

Geweldig voorstel. Toch niet midden in de vakantiperiode, hoop ik?
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Iedereen houdt toch van een goed complotverhaal?
                                                    ---------------------------
                                                    Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

ik kan me dit schandaal nog wel herinneren. Schlumf die moest vluchten uit Frankrijk omdat justitie achter 'm aan zat. Kafka-esque toestanden!

Later ben ik in Mulhouse geweest in het museum daar. Echt een geweldig mooie collectie.
                                                      (het Peugeot museum daar in de buurt trouwens ook)

Ik heb ook interesse in het bijwonen van een lezing.

salut,
                                                      Jeaneau

Comment

@Janspeed:

Ik ga er vanuit dat je van harte welkom bent:

Lezing Barnfinds
                                                        www.carscoffeecigars.nl

Comment

Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Het verhaal van de Schlumpfs zit toch iets anders in elkaar als toen gesuggereerd werd. We zullen daar uitgebreid bij stil staan.

Comment

Jan, als je wilt kunnen we samen rijden vanuit omgeving EHV.
                                                            De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

@Tomstr: prima idee!
                                                              Als je het niet uitmaakt om gezien te worden in een oude Volvo (LOLvo?) dan wil ik wel rijden ;-)
                                                              stel maar iets voor via PB.

Comment

Jij had toch zo'n Volvo van de Hedberg broers gekocht? ;) Volvo is dikke prima, heb er zelf 2 naar volle tevredenheid gehad.

PB komt er vanavond aan, dan heb ik de privéagenda bij de hand. :)
                                                                De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Working...
                                                                X