Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peking - Paris, deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Peking - Paris, deel 2

Het oude draadje wordt wat lang. Dus we gaan verder in dit draadje.

Hier de oude discussie: http://www.gummen.org/forum/showthre...Beijing-Paris/

Zal even snel een verslagje typen, zonder verdere literaire kwaliteiten...

Gisteren, op zondag dus, was de briefing-dag voor alle deelnemers aan rally. Omdat je zaterdag ook kon deelnemen aan een extra navigatietraining, maakten we er een weekend van. We wilden de Lagonda meenemen, maar de beloofde nieuwe wiellagers zijn niet op tijd binnengekomen, dus gingen we met de Healey. Vrijdagochtend instappen en ergens in de middag waren we al in ons hotel in de buurt van Oxford. Het weer was overwegend droog, dus we hebben bijna de hele rit met de kap omlaag gereden.

Dit was voor ons de eerste persoonlijke kennismaking met mensen van de organisatie en met andere deelnemers. De training op zaterdag stelde op zich niet veel voor: uitleg over de voorgeschreven Garmin-GPS en oefenen met waypoints volgen en bolletje-pijltje-rijden. Helemaal niks nieuws dus. De training was dan eigenlijk ook bedoeld voor iedereen die nog nooit had genavigeerd (en dat waren er opmerkelijk veel).

's Middags hadden ze een mini-rally van 75 km uitgezet, om met beide systemen te oefenen. Een eitje natuurlijk. Het gooien en smijten met de brullende Healey op nauwe, modderige Engelse landweggetjes was geniaal. :-) Er zat zelfs een aardig stevige hillclimb in. Geheel zoals 't hoort arriveerde de wagen bij de finish met een oorlogstooi aan zand en drek, en stinkend naar verbrande takjes en stro rond de hete uitlaat.

Daarna doorgereden naar Banbury, waar het tweede hotelletje op ons wachtte. Een erg mooi oud gebouw met een Mercure-hotel erin. Het was echt zeer goed toeven daar, hoewel het stadje zelf een beetje saai is.

De zondagse briefing was in het Heritage Motor Centre in Gaydon. Prachtig gebouw, al is de collectie zelf een beetje statisch en suf, maar ach, da's meestal zo. Een stuk of wat oudgedienden uit de 2007-editie hadden hun auto meegenomen, evenals een paar nieuwe deelnemers.

Er zijn best veel nieuwe deelnemers die hun auto opmerkelijk slecht hebben geprepareerd. Als ik zie wat wij doen (en eerlijk is eerlijk: we volgen simpelweg de richtlijnen van de organisatie), dan laten we een kwart van het veld al bij de start achter ons.

Een paar blaaskaken, nieuwrijke Londense bankiers en patsers heb je er natuurlijk bij. Maar al met al is het grootste deel van de circa 230 mensen echt tof. Hartelijk, open, sympathiek, iedereen heeft er enorm zin in en iedereen barst van de klassiekerliefde. Geldt ook voor de organisatie trouwens. Dat zijn types met veel humor. Kim Bannister, de man die de hele route uitzet, stelde dat ie een goede balans tussen rijden en drinking time wilde handhaven, en aan z'n bierbuik zag je dat ie dat serieus meende. Evengoed geen watje, die man, want hij heeft het hele traject onlangs al gereden om de beste routes uit te zoeken.

Die route staat nu grotendeels vast. We weten haar ook: alle etappes waren ingetekend op eindeloze kaarten aan de wand. Het wordt een verbijsterend mooie rit. Alleen de dia's van de presentatie waren al genoeg om met open mond te kijken. We slapen negen of tien nachten in onze tentjes in woestijnen. De overige slaapplaatsen zijn in (goede) hotels. En het is echt zó ver. Veel dagetappes zijn 8 tot 10 uur rijden. De langste etappe is 720 kilometer. Het is wel bizar om landkaarten van alle landen te zien en dan te beseffen dat die naast elkaar een wand van 15 meter in beslag nemen. Pas dan zie je weer hoe serieus vér het is. Bijna elke etappe heeft een of twee time-trials. Verder zijn er hillclimbs en nog wat andere rallygeintjes. De nadruk ligt desondanks niet op de competitie, maar op aankomen.

Wat wel is gewijzigd ten opzichte van de briefing van een jaar geleden: de tankstops. De afstand tussen twee tankstations is gegarandeerd niet meer dan 300 kilometer. Dat betekent dat we onze tweede tank nooit nodig hebben, want met de hoofdtank (80 liter) redden we het zelfs in de zwaarste bergetappes. Toch laten we de tank zitten, want we hebben 'm nu toch.

Mijn mensenkennis kan trouwens ook op de schop, want achter de meeste deelnemers gaat véél meer schuil dan ik op het eerste gezicht zou verwachten. Het mooist vond nog ik wel de gebroeders Ward. Beiden nogal suf en nerdig uitziende, dikke heren. De jongste van hen slaat alles: een man van middelbare leeftijd die er nog altijd uitziet als een Engels kostschooljongetje, maar dan 2 meter hoog en 2 meter breed, met een hoornbrilletje met dikke glazen, een geruit jasje met van die stukjes leer op de ellebogen en een lieve, naïeve blik in de ogen. De broers hadden hun moeder meegenomen, een superklein, superdun, grijs vrouwtje dat zó bejaard was, dat ze bijna niet meer kon lopen.

Ik dacht: mijn god, die zullen toch niet serieus deze rally gaan rijden?

Blijkt dat de broers Ward niet alleen een waakzaam oogje op hun lieve oude moedertje houden. Ze beheren ook het oeroude familiekapitaal, dat ongetwijfeld meer nullen heeft dan ik me durf voor te stellen, want ze zijn tevens eigenaar van 's werelds grootste en duurste collectie auto's van vóór 1918. Daniel Ward rijdt de Peking-Paris zelfs al voor de tweede keer en zal met z'n verbijsterend omvangrijke lichaam deze keer in een Lancia uit 1914 plaatsnemen. Hij heeft ook de Londen-Brighton al gedaan, en een klassiekerrit dwars door Australië, noem maar op. Altijd in auto's van rond 1900.

En met zulke mensen slapen we over een halfjaar in tentjes onder de Mongoolse sterrenhemel, terwijl tien meter verderop onbetaalbaar waardevolle klassiekers hun oliedruppels in 't woestijnzand achterlaten. Om het eens pathetisch te zeggen. Dat is ook de geest van de rally, zo vertelde een oud-deelneemster uit 2007 mij: dat je elkaar helpt met sleutelen en samen probeert zo veel mogelijk van alle auto's naar Parijs te krijgen.

Oh man, ik zie het zó zitten, dit. Prachtig wordt 't.

Tot slot nog een paar sfeerplaatjes:

http://www.9000mijl.nl/wp-content/briefing/
    Last edited by brun; 29-03-10, 19:35.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Gaaaaaaaf, gaaaf gaaf. Gaaa-haaaaaaf.

Maarreuh. Om 't een beetje op het niveau van dit forum te houden....
    Heritage Motor Centre in Gaydon
    ... wou ik dit er toch even uitlichten. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

het respect groeit met ieder verhaal hierover Brun, ik ben heel benieuwd hoe het jullie zal vergaan.

lol @ de olievlek foto trouwens :) "if it isn't leaking, there propably isn't any oil left"
      Forza!

Comment

Ja, dat Gaydon was inderdaad wel een, euhm, interessante naam voor een plaatsje. :-)

De olievlek was van de Itala. Die auto trok trouwens nog verrassend rap op. 103 jaar oud, verdomme, en dan aanzwengelen en vroem, weg.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Gaaf Brun!
          NO PARKING. Ever. Ook zo'n mooie.

De sfeer en afhankelijkheid van technici/autofanaten en autofanaten/2 linkerhanden-bezitters moet geweldig zijn.
          Ben benieuwd aan hoeveel auto's jij gaat sleutelen.

Place your bets! :)

Comment

Ga je nog sleutelen over de Paas?
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

Supergaaf man!!
              Dit wordt echt een droomevenement voor jullie en wij zitten op de 1e rij mee te genieten.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nee, niet met de Pasen. Maarten wel, aan de elektriek.

Ik doe misschien woensdag- of donderdagavond de wiellagers, als ze tenminste binnen zijn. Anders de week erop.

Comment

Die wiellagers van de firma LMB te Antwerpen, bedoel je? OK, I'll stop. :)

Donderdagavond zou zomaar eens een dakloos stroopwafelvoorbijrijmoment kunnen zijn. Je weet maar nooit!
                  Mini Cooper Clubman
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                    Maarreuh. Om 't een beetje op het niveau van dit forum te houden....
                    En in navolging van PACO's "ouwe meuk!" zou ik eraan willen toevoegen: "Banbury? En niet eens de Prodrive-fabrieken bezocht?"

Het verhaal over de fysiek kansloze deelnemers-met-ervaring moet in ieder geval een geruststelling zijn. Met alle minutieuze voorbereidingen aan het mechaniek heb ik weleens gezegd: "Nu moeten jullie de mens als zwakste schakel niet vergeten. Trainen, mannen, trainen!" Maar als zo'n Ward Jr het heeft overleefd, zelfs met behoud van verreweg de meeste kilo's aan zijn lijf, dan moet 't voor jullie een eitje worden!
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oh man, ik krijg jeuk van dit verhaal!

Is er nergens een navigator die een rijder wil inhuren?

* staart dromerig voor zich uit *
                      M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                      Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                      Rally organisatie: Rally-Events
                      Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

In Gaydon staat toch ook de Aston Martin-fabriek?
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Vette shi.. olie Brun. De Lagonda is in goed gezelschap zo te zien/lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                            Gaaaaaaaf, gaaaf gaaf. Gaaa-haaaaaaf.
                            +1

Ik kijk nu al uit naar de verslagen van het echte evenement en als je voorbestellingen voor het nog te schrijven boek zoekt: die van mij kan je bijtellen :)
                            ------------------------------------------------
                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

MAN!!! MAN!!! MAN!!! Wat ontzettend mooi!!! Ik kijk echt uit naar je verhalen/foto's/verslagen. Ondertussen ga ik je steeds meer benijden. Ik neem aan dat de spanning in de groep aan het stijgen is?

Groeten,
                              Maurice
                              www.carscoffeecigars.nl

Comment

Jeroen en Maarten

Nu al diep respect voor jullie moed.

@Jeroen

Ik heb wat info naar je gemaild, ivm lagers

Comment

Het wordt nu wel heel concreet. Ontzettend gaaf, zoń avontuur. Ik kijk uit naar het live verslag en het boek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                    Het wordt nu wel heel concreet. Ontzettend gaaf, zoń avontuur. Ik kijk uit naar het live verslag en het boek.
                                    Een live video stream bij voorkeur
                                    fka v164

Comment

Ok Brun, geef het maar toe, dit hele verhaal was gewoon één hele grote 1 april grap!

:)

Iedere keer als ik meer lees, dan word ik jaloerser en jaloerser. 'Híj wel!' spookt er bij iedere nieuwe zin en foto door mijn kop. Het is je gegund man, wat gaaf!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                        'Híj wel!' spookt er bij iedere nieuwe zin en foto door mijn kop.
                                        Nou, ik hoef niet zo nodig hoor!
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Nee, niet met de Pasen. Maarten wel, aan de elektriek.

Ik doe misschien woensdag- of donderdagavond de wiellagers, als ze tenminste binnen zijn. Anders de week erop.

En?

Comment

Ze schijnen onderweg te zijn, de lagers...

Comment

Da's alvast wat :-)

Comment

Nou, de lagertjes waren er eindelijk. Pers aangezwengeld. Naaf eronder. Lagerringen inpersen. Lagers goed ingevet. Extra vet in de naaf. Naaf óp de auto. Moertje vast. Splitpen erin. Remtrommel erop. Speling dubbelchecken. Wiel erop. Klaar.

Comment

Cool!
                                                  Goed gereedschap is al het halve werk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

@brun

Zit net een stukje in het nieuwe KNAC blad te lezen over Maarten Hoeben en jullie Lagonda. Leuk artikel en en mooie auto.
                                                    Beloofd een groots avontuur te worden!
                                                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                      @brun

Zit net een stukje in het nieuwe KNAC blad te lezen over Maarten Hoeben en jullie Lagonda. Leuk artikel en en mooie auto.
                                                      Beloofd een groots avontuur te worden!
                                                      http://www.knac.nl/2010_nieuws/apr-mei_10_art1.htm

Comment

Waar hebben ze Brun ge-/ver-stopt ?

Comment

Tja, dan weet je wel gelijk je plek he......
                                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik kon die vrijdag niet...

Leuk artikel dus toch nog geworden? Kan iemand even de naam van de fotograaf posten? Want die scheen mij te kennen, maar Maarten wist niet meer wie 't was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                              Ik kon die vrijdag niet...

Leuk artikel dus toch nog geworden? Kan iemand even de naam van de fotograaf posten? Want die scheen mij te kennen, maar Maarten wist niet meer wie 't was.
                                                              Tekst: Wim Otten
                                                              Foto's: Ivo Lucas Luijckx
                                                              Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Huh? Die naam zegt me even niets... Is 't misschien een voormalige Gummer?

Hoe dan ook: mooie foto's heeft ie gemaakt.

Comment

Working...
                                                                X