Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

STAR Rally 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• STAR Rally 2010

Vanavond persbericht in de mail:

De Stichting A-vents heeft de afgelopen jaren met wisselend succes de STAR Rally georganiseerd.
    Als resultaat van een grondige evaluatie van de vorige edities, waarbij reacties van deelnemers, lokale- en provinciale overheden betrokken zijn, is het Stichtingsbestuur tot onderstaande conclusies gekomen:
    Ø Het oorspronkelijke concept van de STAR Rally is heden ten dage niet meer uitvoerbaar.
    Meerdere startlocaties, controles bij bemande tankstations, vrije keuze van de route, groot aantal “proeven” in de nacht van vrijdag op zaterdag, dat kan niet meer.
    Ø Ondanks dat voor rustige gebieden wordt gekozen is de overlast toch (te) groot. Vooral de geluidshinder in de nachtelijke uren is voor veel aanwonenden onacceptabel.
    Ø Voor deelnemers blijkt het in de praktijk moeilijk haalbaar om op de geplande tijd op de startlocatie te zijn, in verband met het grote verkeersaanbod op vrijdagmiddag en hiermee gepaard gaande filevorming.
    Ø Bij de STAR Rally dient het plezier dat de deelnemers en de organisator aan het evenement beleven voorop te staan. Bij de laatste evenementen kwam de goede sfeer echter onder druk te staan. Dit wordt vooral veroorzaakt door de opstelling en het gedrag van enige deelnemers.
    Ø Het Stichtingsbestuur wil niet meer dat de STAR Rally als laatste evenement meetelt voor het DHRC Club kampioenschap.

Mede naar aanleiding van het voorgaande heeft het Stichtingsbestuur besloten om voor de STAR Rally 2010 een 2 tal belangrijke wijzigingen door te voeren, te weten:
    Ø De STAR Rally zal geen nachtrit meer zijn, maar zal op zaterdag 27 november 2010 worden georganiseerd van ’s morgens 09.00 uur tot ’s avonds 21.00 uur.
    Ø De STAR Rally zal niet meer meetellen voor het DHRC Clubkampioenschap.
    Wij zijn van mening dat door deze wijzigingen, wij de deelnemers een zeer aantrekkelijk evenement kunnen aanbieden. De andere eigenschappen van de STAR Rally blijven gehandhaafd.

Hoe gaat de STAR Rally 2010 er dan uit zien?
    Er is gekozen voor één startlocatie. De deelnemers krijgen een grote overzichtkaart waarop diverse punten (passeercontroles) zijn aangegeven, die door de deelnemers dienen te worden aangedaan (voor de sportklasse is de volgorde vrij). De controles kunnen zowel bemand als onbemand zijn. Bij sommige controles krijgt men uitsluitend een stempel. Bij de andere ontvangt de deelnemer een kaartfragment met een te rijden kaartleesopdracht. De route tussen de controles is vrij.

Er wordt gestart vanaf 09.00 uur en het is de bedoeling dat de eerste deelnemers zich om ca. 16.00 uur melden in het wedstrijdcentrum. Dit traject kent slechts één TC UIT en één TC IN. Een goede indeling van de beschikbare tijd en het maken van de juiste keuzes kunnen dus weer doorslaggevend zijn voor het resultaat.
    Het avondtraject start om 17.00 uur en wordt, gelet op de tijd in het jaar, in het donker gereden. Dit traject kent ongeveer de zelfde opzet als het dagtraject, maar is alleen korter en er wordt rekening gehouden met de nachtelijke omstandigheden. De eerste deelnemer wordt om 21.00 uur terug verwacht in het wedstrijdcentrum. Ook hier wordt weer gewerkt met één TC UIT en één TC IN. Het avond traject bestaat uit 2 gedeelten.

De gehele STAR Rally duurt 12 uur, met een effectieve rijtijd van 11 uur, waarvan 5 uur in het donker wordt gereden. De totale lengte van de rally is ongeveer 500 km.
    Zoals men gewend is van A-vents zal gedurende de STAR Rally goed voor de inwendige mens gezorgd worden.

Het inschrijfgeld bedraagt € 225,00 per equipe Ingeschreven kan worden in de sportklasse en de toerklasse. Inschrijven voor de STAR Rally 2010 kan via de website
    www.starrally.com

De STAR Rally telt mee voor de B-D-NL Cup 2010. Voor meer informatie over de B-D-NL Cup:
    www.bdnl-cup.org

Stichting A-vents
    Organisator STAR Rally 2010
    Jammer dat dit concept van de nachtrit verloren gegaan is.
    Ik had hem nog nooit gereden, maar hij stond wel op de to-do-list.

Volgens mij heeft Ad van Dolder een aantal jaren terug de STAR-rally weer leven ingeblazen om oude tijden te laten herleven. De hier genoemde wijzigingen maken het mijns inziens zo, dat dit evenement niet meer STAR-rally waardig is cq gezien de historische insteek afbreuk doet aan het gebruik van de naam.

Comment

Dat Ad de Starrally heeft opgestart klopt Ton, maar een aantal jaren geleden heeft hij de rechten overgedaan aan A-Events.
      Nu wordt het principe verlaten en is niet meer de Starrally die het hoort te zijn en wordt het concept geheel anders.
      We wonen in een intolerant landje.
      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Helemaal eens met Parohl, de intolerantie is in Nederland duidelijk hoger dan in Belgie, Duitsland etc. maar zoals de vorige starrally werd uitgevoerd is natuurlijk vragen om problemen. Het gebied waarin gereden werd was gewoon te klein en ik kan me goed voorstellen dat je als aanwonende niet blij bent met tientallen auto's die gedurende de nacht voor je deur heen en weer rijden, zeker als je de geluidsproductie en rijstijl van sommige deelnemers meerekent. Ook de start in de drukke vrijdagavond spits is natuurlijk behoorlijk onhandig gekozen (wie bedenkt nu een route richting Zutphen om 1800??), bij een start op zaterdagmiddag of op een andere locatie zou je dat probleem niet hebben en zou een nachtrally gewoon mogelijk zijn. Ik denk dat de organisatie nu gewoon wat over compenseert naar aanleiding van de kritiek op de vorige versie, maar een rally van 500 km op 1 dag is natuurlijk geen toerrit. Na het gedoe van 2009 was ik klaar met de starrally, maar met de nieuwe invulling ga ik dat toch heroverwegen.

Comment

Moet wel zeggen dat in de nieuwe opzet de rit wat makkelijker op de planning komt, want MdV had tot nog toe niet veel zin in een nachtrit van 12 uur.

Comment

Goed Peters, wat je schrijft is waar, teveel concentratie op een gebied veroorzaakt door het systeem wat A-Events heeft gehanteerd.

Terug in de historie: De opzet van de Gulf-Starrally in de 70er jaren was een rally die over bijna heel Nederland de deelnemer de opdracht gaf om een flink aantal benzinestations te bezoeken via een zelf gekozen vrije route. Je kon zelf meer of min de volgorde bepalen.
            Bij sommige stations kreeg je alleen een stempel om aan te tonen dat je er geweest was. Bij andere stations kreeg je de opdracht om via een vastgelegde route een klassementsproef in de omgeving te rijden. Je moest om een klassement te krijgen dus alle stations aandoen en alle KP,s rijden.
            Simpel systeem.

Toen Ad besloot (die de rechten van de Starrally had) om het concept nieuw leven in te blazen maar dan voor de klassieke rally’s een paar jaar geleden (2005 was de 1e ) volgde hij het oorspronkelijke idee. Vanaf de diverse stations kreeg de deelnemer nu kaartleestrajecten te verwerken.
            Weer over een redelijk ruim gebied, waarbij de deelnemersconcentratie kennelijk niet zo hoog lag dat er veel omwonenden zich er overmatig aan stoorde.

A-Events nam zoals gezegd de rechten van Ad over, maar wijzigde het concept en liet de deelnemers vanuit een aantal startmogelijkheden naar een centraal punt komen.
            Daar ontstonden al de eerste problemen, want al die routes zijn natuurlijk onmogelijk gelijk te krijgen in afstand en of tijd. Een deel van de deelnemers kwam in tijdnood, andere die meer geluk hadden met het kiezen van hun startplaats haalden het eenvoudig. Hier begint dus al het eerste gemorrel.
            Vanaf het centrale punt worden er een aantal lussen gereden waardoor de équipes meerdere malen het centrale punt aandoen en dan beginnen de buitenstaanders zich te irriteren, want stel: 100 deelnemers maal 6 lussen is 600 bewegingen en dat nog maal 2 door aanrijden en weer vertrekken betekent dus 1200 bewegingen met mogelijk knetterende uitlaten en piepende banden.
            Dat zou ik zelfs zat worden denk ik ;-)

Mijn conclusie is dat het nachtconcept prima vastgehouden had kunnen worden maar dan in de oorspronkelijke opzet, dan heb je niet zo’n concentratie als in de huidige opzet.

En Ruud, de charme van de nachtrally was voor mij persoonlijk meer een pré dan een nadeel.
            Of ik dit jaar weer meedoe………denk nog ff na!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
              En Ruud, de charme van de nachtrally was voor mij persoonlijk meer een pré dan een nadeel.
              Dat wist ik al Hans... :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                Dat Ad de Starrally heeft opgestart klopt Ton, maar een aantal jaren geleden heeft hij de rechten overgedaan aan A-Events.
                Nu wordt het principe verlaten en is niet meer de Starrally die het hoort te zijn en wordt het concept geheel anders.
                We wonen in een intolerant landje.
                Hans,

Ik zeg niets anders dan jij, toch ? :-) Dat Ad de boel heeft overgedaan weet ik. Bij de eerste, van 2005, heb ik nog de controle bemand bij de Gulf in Son.

Comment

Klopt Ton, ik tracht alleen de historie te evalueren.

Comment

Wij hebben ingeschreven in de sportklasse en zijn benieuwd naar het nieuwe concept; Harry Boland en Martin Roosenboom met een BMW 2002

Comment

Working...
                    X