Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderdelen, accessoires voor klassieke auto's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Onderdelen, accessoires voor klassieke auto's

    Dennis (Cav) had ooit eens een draadje gestart waarin alerlei goodies werden gepost voor het opbouwen van een historisch rallyvoertuig.

    Misschien wel handig om dat opnieuw leven in te blazen, met een uitbreiding voor alles wat met klassiek te maken heeft.

    Zo kwam ik in de Motor Klassik een flyer tegen van dit bedrijf http://www.heinrici-klassik.de/start.php

    Schitterend product van hen vind ik bijvoorbeeld dit mooi klembord

  • #2
    .


    http://www.holden.co.uk/

    http://www.garagemeijers.nl/autosport/

    http://www.frost.co.uk/

    http://www.draper.co.uk/



    .
    Last edited by Ton van S; 04-09-08, 17:59.

    Comment


    • #3
      Zet bij de linkjes even wat ze doen.

      Dat klempbord is handig, maar ik wil er nog wel een radiografisch klokje op.

      Een draadje was ik alweer gestart met hebbedingetjes: http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1000

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
        Zet bij de linkjes even wat ze doen.

        Dat klempbord is handig, maar ik wil er nog wel een radiografisch klokje op.

        Een draadje was ik alweer gestart met hebbedingetjes: http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1000
        Dennis

        Ik heb dat draadje ook al gezien, maar jij had voor dat je dat draadje startte niet goed opgelet...............

        :-)

        Comment


        • #5
          Verrek, dit draadje is al ouder, ik zie het nu pas. :)

          Comment


          • #6
            Op 't oude gummen had iemand de tip:
            Radiografisch klokje van +- 9 euro bij de Blokker. Ze verkopen er ook batterijen.

            Zaterdag voor 't eerst mijn digitale radio controlled Blokker-klokje kunnen gebruiken in de Benz van Lennart. Past precies in het pennenbakje. We hadden hem nog nodig ook om telkens op tijd bij de TC's te komen.
            In 't donker kun je een backlight knopje indrukken. Ook handig ten opzichte van andere RC-klokjes.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
              Zaterdag voor 't eerst mijn digitale radio controlled Blokker-klokje kunnen gebruiken in de Benz van Lennart. Past precies in het pennenbakje. We hadden hem nog nodig ook om telkens op tijd bij de TC's te komen.
              ...hetgeen niet gelukt is! :-)

              Comment


              • #8
                Binnenkort deze weer afstoffen voor een navirit in het donker:



                Ziet er niet uit misschien, maar wat een licht, handen vrij en dus fatsoenlijk kunnen lezen voor de navi, ideaal imho.
                Oliestoken voor het goede doel

                Comment


                • #9
                  Een vaste leeslamp (50 cm copilot van osram bij www.conrad.nl) op flexibele voet beter geschikt omdat je alleen de kaart verlicht, kunt richten, maar zonder dat de rijder er last van heeft. Met dimmer ideaal.
                  Zo'n headlight is erg handig tijdens sleutelen in t donker.
                  Last edited by Dennis Cavallino; 15-09-08, 18:48.

                  Comment


                  • #10
                    Niet zonder meer mee eens. Want zo'n 'vaste' lamp op een buigbare voet moet bevestigd worden in de auto. Die dingen die kunnen 'staan' op de sigarettenaansteker-aansluiting zijn al helemaal knudde. Ik had/heb dus geen zin om te boren in m'n dashboard/middenconsole om een lamp te kunnen bevestigen. Daarbij, de dagteller voor de navi heeft geen achtergrondverlichting. Wil je die in mijn auto in het donker kunnen aflezen dan zul je hem moeten beschijnen: that's where de hoofdlamp comes in.
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      In dat geval een goeie oplossing, ik had al zoiets verwacht. Ik wil 'm gewoon vast hebben, werkt in Ruud's Manta helemaal prima. volgens mij heeft Ruud amper last van reflecties (op lange stukken waar ik niet continu hoef te kijken op de kaart en de snelheid wat hoger ligt, daar dek ik 'm af).

                      Comment


                      • #12
                        In het donker is een niet zo beweegbare lamp prettiger, vind ik (als rijder). Is wat rustiger.
                        Wel heb ik er een dimmertje op gezet, dat werkt wel prettig. Meer licht als het nodig is, en minder licht als het niet nodig is.

                        Boren in het dashboard heb ik geen problemen mee :-)

                        Comment


                        • #13
                          Zo'n lichtje op je voorhoofd zit trouwens lang niet altijd prettig, zeker niet als je uren in het donker rijdt.

                          Je kan ook een lampje (op batterijen) aan de zonneklep hangen.

                          Comment


                          • #14
                            Flexibele , met vaste voet, op de B- stijl schroeven is ook niet verkeerd.

                            Comment


                            • #15
                              Afgelopen woensdagavond ben ik naar een door de BFOV (de belgische Fehac) georganiseerde avond bij Bosal uitlaten in Lummen (België) geweest. In Lummen zit de ontwikkelingsafdeling van deze uitlatenfabrikant waar men voor diverse autofabrikanten de engineering doet en prototype's maakt voor de uitlaten onder nog te introduceren auto's. Daarnaast heeft men ook besloten om voor klassiekers weer uitlaten te gaan produceren. Hiervoor gebruikt men veel informatie die men nog uit haar eigen verleden heeft. (tekeningen, modellen die men nog in bezit heeft etc)


                              Onderstaand de uitnodiging van Bosal voor deze avond, waar één en ander wordt uitgelegd.

                              Uitlaatsystemen zijn een noodzaak voor onze oldtimers. In België is BOSAL de grootste leverancier van uitlaten en zij hebben nu ook een nieuwe dienstverlening naar oldtimers toe op punt gezet.

                              BOSAL nodigt alle oldtimerclubs aangesloten aan de BFOV uit om als eerste kennis te maken met hun nieuw idee naar de oldtimerliefhebber toe. Zij kunnen vanaf nu uitlaten aanmaken op maat voor elke oldtimer (= elk soort voertuig van motorfiets tot landbouwvoertuig), hetzij vertrekkende vanaf een model dat zij ooit gemaakt hebben en waarvoor ze nog steeds de specificaties bezitten, hetzij aan de hand van een voorbeeld (zelfs veroesterd model), hetzij op basis van een tekening, hetzij startend van niets. Komt daar nog bij dat ze de uitlaat zelf op de oldtimer plaatsen en uittesten.
                              Alles bij elkaar was het een zeer interessante avond, waarbij men ons heel veel heeft laten zien.

                              Comment


                              • #16
                                Schop:

                                Ivm een total loss van een auto in de vriendenkring en het feit dat de eigenaar al jaren geen gebruik meer maakt van de Halda tripmaster die er in zit, gaat die mijn kant uit. Aangezien een tripmaster al op mijn "to buy" lijst stond, is dit natuurlijk een hele mooie gelegenheid :-)

                                Dit neemt echter niet mijn twijfel weg over de keuze die ik wilde maken. Voor het merk gaan, Halda? Of voor een voordeligere mogelijkheid, waarbij dan prijstechnisch een twinmaster al gauw in beeld komt.

                                Daarom wat vragen aan de ervaringsdeskundigen:

                                Is een twinmaster wel nodig voor evemenenten als de ATM Staepelaere, 6 uren vd Noorderkempen, Oosterschelderit, etc?

                                Halda is natuurlijk schitterend om te hebben, maar wat zou mij tegen moeten houden om niet voor een Retrotrip oid te kiezen? (Met een prijs die stukken lager ligt)

                                Wat missen de anderen wat de Halda wel heeft?

                                Wat mist Halda wat de anderen wel hebben?

                                Comment


                                • #17
                                  Halda is 100 % mechanisch.
                                  Er zijn alternatieven maar die zijn ook duur.

                                  Verder is het wel handig als de teller ook terug kan tellen ipv alleen vooruit.
                                  Dat hebben ze ook niet allemaal. Halda wel, Retrotrip niet.

                                  En dubbel telwerk is alleen nodig als je regularity op de seconden rijdt.
                                  En die zitten volgens mij wel in de Belgische ritjes.

                                  Ik heb (zoals je weet denk ik) een Retrotrip 2 in de Manta (gekocht bij Hedwig Rodyns in Lier), maar die is niet 100% mechanisch.

                                  Verder heb ik in de Ascona gekozen voor een GTI-Twin.

                                  Voordeel van de Retrotrip is dat hij relatief makkelijk (in 5 minuten) in een andere auto zit (mits de sensor in tellerkabel zit, die moet je dus dubbel hebben). Zo deed ik dat toen ik de C-kadett-Coupe nog had.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wij willen voor PtoP juist een hypermodern digitaal ding nemen: http://www.monitrally.com/

                                    Hebben getwijfeld over een Halda, maar die neemt wel erg veel plek in beslag op 't kleine Lagonda-dashboard. En je kunt 'm 's avonds niet makkelijk meenemen het hotel in.

                                    Maar goed, of bij ons de navigatie nu zo nauw steekt...
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                      Schop:


                                      Wat missen de anderen wat de Halda wel heeft?
                                      GROTE cijfers..... Alle Halda klonen die ik gezien heb hebben de telwerken van een km-teller. Halda gebruikt grotere rollen met grotere cijfers. Vind ik een waanzinnig voordeel. Daarnaast lijkt een plastic halda tripmaster heerlijk robuust.

                                      Ik zelf liever een enkele halda dan een dubbele van iets anders. En in de nieuwe fulvia komen twee tripmasters ipv 1 dubbele. Ik reed altijd met een reserve tripmaster achterin een een dubbele op het dash. In de 131 hadden we een keer twee trips. Is goedkoper (!!) en veel betrouwbaarder. En van die twee gebruikten we er eigenlijk maar 1.

                                      Oftwel, niet wegdoen is mijn devies.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                        Afgelopen woensdagavond ben ik naar een door de BFOV (de belgische Fehac) georganiseerde avond bij Bosal uitlaten in Lummen (België) geweest. In Lummen zit de ontwikkelingsafdeling van deze uitlatenfabrikant waar men voor diverse autofabrikanten de engineering doet en prototype's maakt voor de uitlaten onder nog te introduceren auto's. Daarnaast heeft men ook besloten om voor klassiekers weer uitlaten te gaan produceren. Hiervoor gebruikt men veel informatie die men nog uit haar eigen verleden heeft. (tekeningen, modellen die men nog in bezit heeft etc)


                                        Onderstaand de uitnodiging van Bosal voor deze avond, waar één en ander wordt uitgelegd.



                                        Alles bij elkaar was het een zeer interessante avond, waarbij men ons heel veel heeft laten zien.


                                        Bijna een jaar later heeft dit bezoek nog gevolgen gehad. M'n maatje Ivo heeft uit de contacten die die avond zijn gelegd zijn 914/4 ter beschikking gesteld voor een reproductie van een uitlaat voor de 914. Dit heeft geresulteert in dit (film gemaakt door Bosal)


                                        http://www.youtube.com/watch?v=X1aiMFtD90s

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Wij willen voor PtoP juist een hypermodern digitaal ding nemen: http://www.monitrally.com/

                                          Hebben getwijfeld over een Halda, maar die neemt wel erg veel plek in beslag op 't kleine Lagonda-dashboard. En je kunt 'm 's avonds niet makkelijk meenemen het hotel in.

                                          Maar goed, of bij ons de navigatie nu zo nauw steekt...
                                          Geweldige apparaat, zo'n Monit. Ik heb er nu verschillende van ingebouwd, is niet autenthiek, maar wel wel zeer geschikt. Klein, maar goed leesbaar en duidelijk display. Door zijn formaat is ie eigenlijk gewoon zeer handig.
                                          Heb deze week weer met de calibratie van een Halda (telsommetjes maken en tandwielen-wissel) en een Terra (hij calibreert niet, wat doe ik fout) gestoeid, nav de Limburgia dit weekend, maar dan is zo'n Monit toch een verademing.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oh, da's prettig te horen, axirally. We wisten namelijk niet zeker of 't een goede keus was.
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                              Oh, da's prettig te horen, axirally. We wisten namelijk niet zeker of 't een goede keus was.
                                              Ik heb er ook eentje bij Robert Wolter in zijn Audi gebouwd, deze gebruikt hij o.a. bij het uitzetten/controleren van de Horneland. Hij is er zeer tevreden over.
                                              Diverse topteams uit het Rally WK en IRC gebruiken de Monit, kijk maar eens in een works Fiesta of cup Fiesta, om maar een voorbeeld te noemen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Problemen met een Terratrip ? Kijk hier eens http://www.rallyracingnews.com/manuals/terratrip.html
                                                Zelf een 202 en een 303 met remote display in het gebruik en zonder probleem te calibreren.
                                                Moet er wel bij vertellen dat er een versterker voor het elektronisch signaal inzit en een ander elektronisch ding om de pulsen te delen omdat mijn Alfa teveel en een zwak signaal geeft.
                                                Dit alles uit laten voeren bij een gespecialiseerd bedrijf.
                                                Zelf nog wat gerommeld met de nul stelling.
                                                Een nul pedaal in de vloermat met een zelf gemaakt kabeltje verbonden met een schakelaartje midden op het dashboard dat bij aanraken ook de teller op nul zet.
                                                Het schakelaartje is verlengt met (holle wandplug) 5 cm.
                                                Schakelaar staat altijd in het midden en doet niets.
                                                Bij naar rechts of links drukken is er een contact dat de interval teller op nul laat springen.
                                                Drukken is niet het goede woord.
                                                Gewoon slaan naar die uitstekende stift en door beide bedienbaar.
                                                De enigste modificatie was na de eerste rally toen de schakelaar vertikaal stond en ongewild door de chauffeur beroerd werd bij het schakelen.

                                                In de 2002 gebruik ik een Belgatwin die ik sinds kort heb ingeruild op de dubbele Aifab.
                                                De Aifab gekocht voor het compacte formaat en de prijs.
                                                Te snel al problemen gekregen met de zekerheid en laatst zelfs een volledig blokkeren.
                                                Bij Mister "Belgatwin" goede zaken kunnen doen met omruilen omdat de Aifab van hem kwam.

                                                Die Monit ziet er mooi strak en compact uit.
                                                Ik mis de mogelijkheid van gemiddelde snelheid.

                                                Keuze van wat de de beste is wordt nu grotendeels bepaald door onder welk reglement je rijdt.
                                                Met de ritten die Ton noemde is prijs technisch de 303 met remote de beste keuze.

                                                Laatst met Pa in de toer naar Rome met de 2002 van hem in de tweede RT op zeer slechte kassei-wegen was het een kunst om de Belgatwin en het foefeldoosje (in Belgie toe gestaan) met dansende cijfers op het zelfde moment af te lezen bij de gevraagde snelheid.

                                                Op de Terratrip is er een knop FRZ die ik zelf vertaal in FReeZe en de totaal teller stil laat houden.
                                                Geweldig makkelijk bij het uitzetten/controleren van Bol-Pijl of notes maken.
                                                Rijdend maakt de navi zijn aantekeningen met de vast staande afstand.
                                                Nogmaals op FRZ springt de teller naar de nog werkelijk door lopende afstand.
                                                Co-Pilot

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Idd. problemen met het calibreren van de 303 oud type. Bij het instellen van het calibratiegetal (bepalen) blijft het laatste cijfer knipperen. Calibratiegetal is niet vast te zetten, gebruik van onderste CAL knop helpt niet. Beschrijving in het engels en in het NL meermaals doorgenomen, maar helaas, kan het probleem niet oplossen. Aansturing via wielsensor. Dit probleem had ik bij het eerste gebruik (ca. 1993) ook, en later na het overzetten in diverse andere auto weer. Ik weet niet meer hoe ik het opgelost heb, maar het is een feit, dat ik in 2008 de Horneland met de Anglia als 0 gereden heb, met werkende Terra 303. Wat doe ik fout?

                                                  Tino; voor gem. snelheid moet je een Monit 200 aanschaffen, die heeft dat wel.
                                                  http://www.monitrally.com/products.html
                                                  Last edited by axirally; 02-11-09, 10:45.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    [email protected]
                                                    Lijkt op een corrupt moederbord met opsturen naar de fabrikant als enig redmiddel.
                                                    Is me bij de 202 ook overkomen.

                                                    Ik heb nu meer tellers als auto's.:-)
                                                    De compactheid van de Monit is gelijk het zwakke punt met slechts 2 uitvoer-vensters en minder onmiddelijke toegang tot de diverse functies.

                                                    Vorig jaar na aanschaf van nieuw type band opnieuw gecalibreerd met als resultaat dat na 18 kilometer rechte snelweg er op de hectometer paaltjes minder als 10 meter afwijking is.
                                                    Co-Pilot

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X