Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 2002 naar Tulp2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 2002 naar Tulp2009

    BMW 2002 naar Tulp2009
    Een paar maanden terug heb ik een BMW 2002 uit 1971 gekocht. Op het oog een leuke. Mechanisch toch wat tekort komingen. De aanschaf is gedaan om samen met John Elst de Tulpenrally te rijden. John heeft al 2 klassieke BMW’s in de garage staan. Beide juist te jong voor de Tulp. Omdat ik zelf ook wel een oudje wilde heb ik de koop gedaan. Dus “71 voor de Tulp en een BMW voor de goede onderdeel voorziening. Plus het feit dat John nu met zijn 29ste rijd.
    Foto’s op http://www.tjongmans.nl/BMW2002/BMW2002.html De te slappe motorsteunen en versleten dempers zorgden al voor schade aan radiateur en fan (foto) bij een testje. De steunen zijn al vernieuwd en volgende week komen er gele Koni’s onder. Remmen zijn onder de maat. Mijn garagist die vroeger thuis het dealerschap had en zelf toen 2002 reed kan me wel wat tips geven. De ontsteking krijgt een nieuwe verdelerkap. De huidige is niet waterdicht. Op dit moment rijd ik met de standaard stalen velgen omdat de 6J velgen ergens aanlopen. Pas als het onderstel goed is dat probleem te lijf. De stoelen zien er prachtig zitten helaas slecht. Rug te bol. Een kleine Aifab dual compact met aangepast Halda T stuk voor de navi centraal in het midden. Voor de nul stelling wil ik iets snellers als het standaard drukknopje maken. Lampjes moeten er nog op en iets beters als de huidige ruitenwisser bediening. Voorlopig nog genoeg te doen.
    Co-Pilot

  • #2
    Klinkt goed Tino!

    Zo te lezen geen ti of tii?

    Comment


    • #3
      Ziet er leuk uit Tino!
      02's zijn gaaf, vind ik!

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
        BMW 2002 naar Tulp2009
        Op dit moment rijd ik met de standaard stalen velgen omdat de 6J velgen ergens aanlopen.
        verkeerde ET waarde?

        Comment


        • #5
          Leuk ding, Tino! Nu nog een voorbumper erop; is ook makkelijker om extra lampen aan te brengen. Ik weet uit ervaring dat een 2002 een heerlijke auto is! Waar komt hij oorspronkelijk vandaan? (zag op RDW dat datum eerste toelating in Nederland 1996 is)

          Comment


          • #6
            13 is de ET waarde en is op het randje volgens Bartjes.
            Loopt op het voorwiel bij het indraaien op het binnenscherm aan.
            Alleen als iets te enthousiast rijd.:-))
            Afstamming is onbekend Fred. Gekocht van een jong stel met te dure hobby.
            Heb er een lampenbar bij. Zelf weet ik nog niet wat ik op de voorkant wil.
            Co-Pilot

            Comment


            • #7
              Je weet het Tino, max twee lampjes extra !
              :-)

              Comment


              • #8
                Hoi Tino,

                Twijfel wat aan de keuze van de gele koni,s.
                Zelf bewust gekozen voor de Bilstiens, gasgevuld en daarom beter bij zware belasting. Kijk ook naar je veren voor, bij mij ook nog te slap.
                Zie de foto's van de Hardenberg classic op het testje. Een 2002 mag voor wat harder geveerd zijn dan achter.

                De ET is idd 13, ik heb vorige week nog 8 ATS velgen gekocht, je mag er wel wat lenen voor de Tulip eventueel.

                Maar we gaan eerst de SLS rijden samen met mijn 2002 :-)
                "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                Comment


                • #9
                  Leuk, iig een goede accu :-)
                  fka v164

                  Comment


                  • #10
                    Waarom geen Bilstein?
                    Omdat ik daar geen 2002 dempers kon vinden. Wel voor de 320 en dan nog alleen voorzijde.
                    Koni sport voor en achter nog wel te leveren voor de 2002.
                    Zaterdag nog een verenpakket van Koni kunnen scoren samen met een radiateur en fan.
                    Zouden er nog Bi Oscar Cibie’s te vinden zijn? Het probleem van keuze voor breed of verstraler zou daar mee opgelost zijn.
                    Vandaag weer lekker bezig geweest. T stuk voor de tripmaster kon niet gemonteerd worden door te weinig ruimte. Een stuk staalplaat weg boren was snel gebeurd. Helaas ook door een kabelboom. 5 draadjes door en zo precies dat met kabelschoentjes alles weer vast zit en werkt. Of dit alles volgens het boekje “Rally preparatie “ is betwijfel ik. De Aifab werkt met een iets te lange kabel blijkt na montage. Binnenkort naar Belmog voor de juiste set tandwielen. Edwig Rodyns maakt de kabels op de millimeter nauwkeurig terwijl je wacht.
                    Co-Pilot

                    Comment


                    • #11
                      Gááf karretje.

                      De stoelen zijn typisch Duitse sportstoelen zie ik. Die zitten vrijwel allemaal op dezelfde manier in elkaar, of ze nou in een BMW of VW zitten (logisch, want meestal was Recaro de centrale toeleverancier).

                      Als je er rugpijn in krijgt, is vrijwel altijd het 'netje' in de rugsteun gebroken. Remedie:

                      - goed onthouden waar je rugpijn hebt en tegen welke plek van de rugleuning het pijnlijke deel drukt
                      - middendeel van de rugsteun losmaken (zit met krammetjes onderaan de rugleuning vast; krammetjes met tang of schroevendraaier openwrikken)
                      - middendeel kun je omhoog klappen
                      - erachter zit het netje van horizontale ijzerdraadjes; die zitten los of zijn gescheurd of noem maar op
                      - netje repareren en stevig maken met nieuwe stukjes ijzerdraad en met tie-wraps; maak in het midden bijvoorbeeld een lint van boven naar beneden, van tie-wrap-lusjes die telkens twee ijzerdraadjes een beetje naar elkaar toe trekken
                      - en dan: stukje oud schuimrubber op maat knippen en dat tussen het isolatiespul en het leer in de rugleuning drukken, zodat het precies daar zit waar je rug eerst pijn deed
                      - boel weer in elkaar
                      - verbazen over de goede zit, ook na 600 kilometer.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                      Comment


                      • #12
                        Tino

                        neem voor Bielsteins eens kontakt op met axirally.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TinoJee Bekijk bericht
                          Waarom geen Bilstein?
                          Omdat ik daar geen 2002 dempers kon vinden. Wel voor de 320 en dan nog alleen voorzijde.
                          Koni sport voor en achter nog wel te leveren voor de 2002.
                          Zaterdag nog een verenpakket van Koni kunnen scoren samen met een radiateur en fan.
                          Zouden er nog Bi Oscar Cibie’s te vinden zijn? Het probleem van keuze voor breed of verstraler zou daar mee opgelost zijn.
                          .
                          Vreemd, want ik kon geen koni's vinden....
                          Bilsteins heb ik zoals Ton al stelt via Axirally.
                          Verenpakket? Voor en achter Tino, waar?
                          Bi Oscar Cibié's zijn dat ver- en breed in een?
                          Zie ze wel eens op ebay, maar niet voor weinig.
                          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                            Bi Oscar Cibié's zijn dat ver- en breed in een?
                            Ik denk dat dat bedoeld wordt, Hella heeft die dingen ook gehad.
                            Volgens mij werden die dingen alleen niet voor de nederlandse markt gemaakt.
                            Werden vroeger uit Zweden geimporteerd.

                            Comment


                            • #15
                              Behalve de Bi-oscars heeft Cibie ook bi-koplampen gemaakt.

                              http://www.neilfletcherracing.co.uk/rev_119_k.htm On most of the Works cars Cibie Bi-ode headlights were used. These had two bulbs, one for main-beam and one for dipped beam. They had no provision for sidelights. To overcome this problem they removed the normal Escort indicator unit and fitted a combined sidelight/indicator unit from a Hillman Imp.

                              De stoelen zijn opnieuw beklede sport exemplaren. De oorsprong ken ik niet. Zien er prachtig uit met goede zijdelingse steun. Geen recaro dus ook geen instel mogelijkheid. Ik zal de tip van Brun gebruiken om het teveel aan vulling in de rug te verwijderen.

                              De veren komen van Loentje en zijn front exemplaren. Moet nog uitvinden wat de beste afstelling van de dempers is. Ik hoorde zo strak mogelijk en dan 2 slagen terug?
                              Co-Pilot

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                Ik denk dat dat bedoeld wordt, Hella heeft die dingen ook gehad.
                                Volgens mij werden die dingen alleen niet voor de nederlandse markt gemaakt.
                                Werden vroeger uit Zweden geimporteerd.
                                Alles wat u altijd wilde weten http://www.sandtler.de/katalogangebo...atz_schein.htm
                                "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                Comment


                                • #17
                                  Bij het zoeken naar info over de Bi Oscars toch nog veel gevonden en heel veel zonder duidelijke specs. b.v. de Oscar SC cornering lamp http://www.rallydesign.co.uk/index.p...acturers_id=46
                                  Hier zien we ook een Bi Oscar.

                                  Op http://www.cars-gb.com/cibieaux.htm Eindelijk gevonden wat ik zoek.
                                  Het word alleen moeilijker met al de mogelijkheden. We willen breed en ver.
                                  Doe ik toch 1 breed en 1 ver. Mag da? .

                                  Kan ik eigenlijk niet zo iets http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/8043 inbouwen in een oude Oscar behuizing. Is bi-focus. Ik ben benieuwd of dit van uit de cockpit te regelen is.
                                  Ik weet het. T’mag nie.
                                  Co-Pilot

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tino, wat doe je nou moeilijk? Ik weet uit ervaring dat een 2002 behoorlijk wat licht geeft. Je komt best ver met je standaard grootlicht. Zet er twee goeie breedstralers bij en je bent klaar! Plus een goede breedstraler als achteruitrijlamp.
                                    Bovendien, de Tulpenrallye wordt grotendeels bij daglicht verreden, op één avondetappe voor de expertklasse na. Dat moet te doen zijn met groot licht en breedstralers!

                                    Comment


                                    • #19
                                      OK Fred, ik zoek het misschien te moeilijk omdat ik het beste wil nu ik nog kiezen kan. Ik denk dat het Cibie Oscar SC moet worden met 130 watt pitjes. In de laatste STARrally controles gemist met de Hella mistlampen door te weinig spreiding van het licht.
                                      Co-Pilot

                                      Comment


                                      • #20
                                        Grootlicht is wel redelijk bij 02's, maar dimlicht is niet voldoende voor dagelijks/normaal gebruik, vind ik. Laat staan voor rallyes.

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          Schopperedeschop.

                                          De 2002 van Tino verdient naar boven te komen, want morgen vertrekken we naar Annecy voor de Tulpenrallye !!!!!!
                                          Met mij als zeer gelukkige vervanger van John Elst.

                                          Ik kijk er zo ontzettend naar uit, voel me als een klein kind aan de vooravond van het Sinterklaasfeest :-)
                                          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                            Schopperedeschop.

                                            De 2002 van Tino verdient naar boven te komen, want morgen vertrekken we naar Annecy voor de Tulpenrallye !!!!!!
                                            Met mij als zeer gelukkige vervanger van John Elst.

                                            Ik kijk er zo ontzettend naar uit, voel me als een klein kind aan de vooravond van het Sinterklaasfeest :-)
                                            Gaaf man, toch je rally en ook in je merk...
                                            "Colourful fearsome cars were roaring in the woods again.
                                            The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"

                                            Comment


                                            • #23
                                              Cool Pa. Doe je wel voorzichtig? En komen er foto's hier?
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Gaaf Hans!!
                                                Veel succes en plezier!

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Succes, Hans en Tino.

                                                  Ik was vanmiddag nog even bij Toontje Buitenom. De Elan moest nog even opgepoetst worden, maar dan waren ze er verder klaar voor :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Laatste werk, een 35 jaar oude stikker geplakt.
                                                    Zie telefoon nr.

                                                    Co-Pilot

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mooie sticker! Vooral die oranje rechthoek er omheen. Zondagmiddag in Annecy eens kijken hoe dat er uit ziet!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Wij stickeren wel op zondag in Frankrijk maar de auto is helemaal goed en we hopen dat dat zo blijft. De onze is nogal aangepast maar als je iets zoekt onderweg omdat er iets defect gaat, wij zijn nummer 46! BMW 02 rijders zijn er voor elkaar!
                                                        Nothing beats the smell of hot motor oil and burning rubber

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Allemaal bedankt voor de goede wensen!
                                                          We zijn te volgen op de site: www.tulpenrallye.nl
                                                          "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                                          BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Wat een schitterende 2002 is dat zeg
                                                            Helemaal mijn kleur !!

                                                            Ik ben zelf bezig met het opknappen / restaureren van een 2002 uit 1971 (Chamonix wit) en heb deze voorzien van gele koni's.
                                                            Heb ook zitten twijfelen over Bilsteins.

                                                            Ik meen mij te herinneren dat je bij Bilsteins slecht kan gaan verlagen en bij Koni's kun je wel goed verlagen maar dat is alweer even geleden en hoe dat precies zat weet ik niet goed meer.

                                                            Zelf bestel ik veel onderdelen bij Walloth&Nesch
                                                            http://www.wallothnesch.com/
                                                            Daar hebben ze ook Bilsteins.

                                                            Download even de onderdelencatalogus en prijslijst en dan kun je zien wat ze zoal kunnen leveren.
                                                            Op de website staat maar een gedeelte van de onderdelen.
                                                            Met een BMW 02 is het Fun to Play

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ongelukkige start voor 'onze' 2002. 59minuten op dag1 verloren. Neem aan dat er iets mis is gegaan....

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X