Cabrio rijden blijft leuk, zelfs in het huidige Nederland met zijn natte zomers.
Moderne cabrio’s zijn namelijk voorzien van een goede verwarming, stoelverwarming en met alle 4 zijruiten omhoog, zit je redelijk uit de wind en kun je toch optimaal genieten.
Het is uiteraard heel anders (minder puur) dan vroeger, maar dat is gewoon wat de mensen willen die zulke auto’s aanschaffen. Met “zulke auto’s” doel ik op de grotere cabriolets zoals de Saab 9-3, BMW 3-serie en uiteraard deze Volvo C70. Ze zijn allen voorzien van 4 zitplaatsen, hebben een redelijke kofferbak en bieden veel comfort.

Ik begin direct even over de prijzen. Volvo zet de C70 2.4i scherp geprijsd in de markt, want je rijdt er al eentje voor 46.790 euro. Je hebt dan echter een redelijk kale Kinetic op de oprit staan en je mist dan allerlei mooie dingen die eigenlijk niet mogen ontbreken op zo’n auto.
De C70 die ik heb getest voor Gummen.ORG kost ruim 64.000 euro. Het valt niet echt op, maar de volgende opties zijn o.a. aanwezig:
- 5-traps geartronic (3000 euro)
- Momentum-pakket (2385 euro)
- Metallic lak (995 euro)
- Sovereign Calcite leren bekleding (2705 euro)
- 18”Mirzam velgen (1225 euro)
- Nordic light oak inleg (195 euro)
- Mobility line : navigatie, cd-wisselaar en audio-upgrade (4675 euro)
- Verwarmbare voorstoelen (440 euro)
- Elektrisch Inklapbare buitenspiegels (345 euro)
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (1090 euro)


Dus nadat je wat opties hebt aangevinkt, blijkt de Volvo toch niet zo scherp geprijsd te zijn en is hij net zo duur als de concurrentie van BMW en Saab.
Een 9-3 2.0T Turbo Aero (210pk, 0-100 in 9.5 sec) kost namelijk 62.800 euro en de BMW 320i High Exec. (170pk, 0-100 in 9.8 sec) kost ook ruim 62.000 euro!
Het is 19 graden en bewolkt, maar toch gaat het dak eraf!
Eerst even uitzoeken hoe het werkt. Oké, er zitten 2 knopjes voor het, uiteraard electrische, dak. Auto starten, automaat in ‘P’, voet op de rem en de knop om het dak te openen ingedrukt houden. Dan wordt er een heel circus opgestart. Zeker bij de metalen daken, is het gaaf om te zien wat er allemaal gebeurt: De 4 ramen schuiven iets omlaag, de kofferbak gaat open, het dak schuift in 3 delen op elkaar en de hemelbekleding wordt een beetje ingeklapt en er tussen gevouwen. Fantastisch om te zien, maar je krijgt ook direct het gevoel dat er wel eens iets fout kan gaan en dat het dan wel eens een dure reparatie zou kunnen worden. Maar misschien is dat gevoel onterecht en werkt dit gewoon 20 jaar lang probleemloos.

Wegrijden in de automaat is even wennen: Als je rustig een 80km-weg opdraait, is dat een beetje te rustig vaak, maar als je dan wat meer gas geeft is het vaak weer iets te snel. De ene keer rij je dus als een bejaarde weg en de andere keer met spinnende voorbanden. Maar daar kun je vast aan wennen. Op binnendoor wegen rijdt het echt heerlijk. Lekker open, ruimtelijk en lekker fris! De automaat schakelt snel, dus je hoort de 5-cilinder bijna niet. Pas als je weer gas geeft, schakelt de bak terug (niet echt snel) en hoor je dat mooie geluid van de motor. 170pk klinkt trouwens best veel, maar in zo’n auto en met deze automaat is het zeker geen sportwagen. Nul tot 100 doet hij in 10 seconden bijvoorbeeld, maar dat is niet veel langzamer dan andere auto’s in deze klasse. Het is ook geen probleem verder. Op tussensprintjes is de auto snel genoeg en het is sowieso geen racer natuurlijk. Het onderstel is vooral comfortabel en gaat zelfs een beetje richting ‘slap’. Hard door korte bochten of rotondes moet je ook niet doen, want ten eerste ziet dat er niet uit en ten tweede is deze auto er ook gewoon niet goed in.
Interieur
De stoelen zijn trouwens erg fijn. Het leer ziet er mooi uit en je zit gewoon echt lekker. Achterin is maar weinig ruimte. Je kunt er niet met 4 volwassenen in. 2 kinderen kan echter goed en anders kun je daar mooi de bagage kwijt, als je op vakantie wilt. Als het dak open is, is de kofferbak namelijk bijna helemaal vol! Alleen onder het ingeklapte dak, is een plat vak waar je wat dingen kwijt kunt. Een weekendtas zal daar echter niet in passen.



Het dashboard en de tellers zijn een beetje ouderwets. Waarschijnlijk is het de degelijk van Volvo, maar het plastic is niet echt mooi en het stuur is ook saai. De middenconsole met zijn kleine tiptoetsjes ziet er wel mooi uit, zeker met dat mooie lichte hout. Dat hout vind je ook terug in een aantal vakjes en op de deurgrepen. Beetje een mix tussen modern Skandinavisch design en een jaren’90 interieur. Wat dat betreft zou Volvo eens bij Audi moeten kijken.
De navigatie is wel weer modern en kan bediend worden met een heuse afstandbediening! Beetje overdreven vind ik, maar misschien wel handig als de bijrijder de route wil instellen.
Je kunt hem namelijk verder alleen bedienen met knopjes op de middenconsole en via een kleine joystick met 2 knoppen achter het stuur (bij je wijsvinger). Het vergt enige oefening omdat je niet ziet wat je doet, maar ik denk dat het wel handig werkt!


Na een paar avonden lekker toeren in deze auto, heb ik de smaak wel weer te pakken. Het is gewoon een hele fijne, relaxte auto. Ideale auto voor dagelijks gebruik en dat komt ook door dat mooie dak. Met 1 druk op de knop heb je een mooi gelijnde coupé die je gewoon overal kunt parkeren. En cabrio rijden geeft je ook wat rust, volgens mij is het ook gemakkelijker om minder hard te rijden dan.


Pluspunten :
- Cabriolet met hard dak!
- Mooie auto
- Fijne stoelen
Minpunten :
- Niet zuinig
- Niet snel en geen sportwagen qua weggedrag
- Dashboard kan mooier
Autoweek linkje met veel informatie :
Moderne cabrio’s zijn namelijk voorzien van een goede verwarming, stoelverwarming en met alle 4 zijruiten omhoog, zit je redelijk uit de wind en kun je toch optimaal genieten.
Het is uiteraard heel anders (minder puur) dan vroeger, maar dat is gewoon wat de mensen willen die zulke auto’s aanschaffen. Met “zulke auto’s” doel ik op de grotere cabriolets zoals de Saab 9-3, BMW 3-serie en uiteraard deze Volvo C70. Ze zijn allen voorzien van 4 zitplaatsen, hebben een redelijke kofferbak en bieden veel comfort.

Ik begin direct even over de prijzen. Volvo zet de C70 2.4i scherp geprijsd in de markt, want je rijdt er al eentje voor 46.790 euro. Je hebt dan echter een redelijk kale Kinetic op de oprit staan en je mist dan allerlei mooie dingen die eigenlijk niet mogen ontbreken op zo’n auto.
De C70 die ik heb getest voor Gummen.ORG kost ruim 64.000 euro. Het valt niet echt op, maar de volgende opties zijn o.a. aanwezig:
- 5-traps geartronic (3000 euro)
- Momentum-pakket (2385 euro)
- Metallic lak (995 euro)
- Sovereign Calcite leren bekleding (2705 euro)
- 18”Mirzam velgen (1225 euro)
- Nordic light oak inleg (195 euro)
- Mobility line : navigatie, cd-wisselaar en audio-upgrade (4675 euro)
- Verwarmbare voorstoelen (440 euro)
- Elektrisch Inklapbare buitenspiegels (345 euro)
- Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (1090 euro)


Dus nadat je wat opties hebt aangevinkt, blijkt de Volvo toch niet zo scherp geprijsd te zijn en is hij net zo duur als de concurrentie van BMW en Saab.
Een 9-3 2.0T Turbo Aero (210pk, 0-100 in 9.5 sec) kost namelijk 62.800 euro en de BMW 320i High Exec. (170pk, 0-100 in 9.8 sec) kost ook ruim 62.000 euro!
Het is 19 graden en bewolkt, maar toch gaat het dak eraf!
Eerst even uitzoeken hoe het werkt. Oké, er zitten 2 knopjes voor het, uiteraard electrische, dak. Auto starten, automaat in ‘P’, voet op de rem en de knop om het dak te openen ingedrukt houden. Dan wordt er een heel circus opgestart. Zeker bij de metalen daken, is het gaaf om te zien wat er allemaal gebeurt: De 4 ramen schuiven iets omlaag, de kofferbak gaat open, het dak schuift in 3 delen op elkaar en de hemelbekleding wordt een beetje ingeklapt en er tussen gevouwen. Fantastisch om te zien, maar je krijgt ook direct het gevoel dat er wel eens iets fout kan gaan en dat het dan wel eens een dure reparatie zou kunnen worden. Maar misschien is dat gevoel onterecht en werkt dit gewoon 20 jaar lang probleemloos.

Wegrijden in de automaat is even wennen: Als je rustig een 80km-weg opdraait, is dat een beetje te rustig vaak, maar als je dan wat meer gas geeft is het vaak weer iets te snel. De ene keer rij je dus als een bejaarde weg en de andere keer met spinnende voorbanden. Maar daar kun je vast aan wennen. Op binnendoor wegen rijdt het echt heerlijk. Lekker open, ruimtelijk en lekker fris! De automaat schakelt snel, dus je hoort de 5-cilinder bijna niet. Pas als je weer gas geeft, schakelt de bak terug (niet echt snel) en hoor je dat mooie geluid van de motor. 170pk klinkt trouwens best veel, maar in zo’n auto en met deze automaat is het zeker geen sportwagen. Nul tot 100 doet hij in 10 seconden bijvoorbeeld, maar dat is niet veel langzamer dan andere auto’s in deze klasse. Het is ook geen probleem verder. Op tussensprintjes is de auto snel genoeg en het is sowieso geen racer natuurlijk. Het onderstel is vooral comfortabel en gaat zelfs een beetje richting ‘slap’. Hard door korte bochten of rotondes moet je ook niet doen, want ten eerste ziet dat er niet uit en ten tweede is deze auto er ook gewoon niet goed in.
Interieur
De stoelen zijn trouwens erg fijn. Het leer ziet er mooi uit en je zit gewoon echt lekker. Achterin is maar weinig ruimte. Je kunt er niet met 4 volwassenen in. 2 kinderen kan echter goed en anders kun je daar mooi de bagage kwijt, als je op vakantie wilt. Als het dak open is, is de kofferbak namelijk bijna helemaal vol! Alleen onder het ingeklapte dak, is een plat vak waar je wat dingen kwijt kunt. Een weekendtas zal daar echter niet in passen.



Het dashboard en de tellers zijn een beetje ouderwets. Waarschijnlijk is het de degelijk van Volvo, maar het plastic is niet echt mooi en het stuur is ook saai. De middenconsole met zijn kleine tiptoetsjes ziet er wel mooi uit, zeker met dat mooie lichte hout. Dat hout vind je ook terug in een aantal vakjes en op de deurgrepen. Beetje een mix tussen modern Skandinavisch design en een jaren’90 interieur. Wat dat betreft zou Volvo eens bij Audi moeten kijken.
De navigatie is wel weer modern en kan bediend worden met een heuse afstandbediening! Beetje overdreven vind ik, maar misschien wel handig als de bijrijder de route wil instellen.
Je kunt hem namelijk verder alleen bedienen met knopjes op de middenconsole en via een kleine joystick met 2 knoppen achter het stuur (bij je wijsvinger). Het vergt enige oefening omdat je niet ziet wat je doet, maar ik denk dat het wel handig werkt!


Na een paar avonden lekker toeren in deze auto, heb ik de smaak wel weer te pakken. Het is gewoon een hele fijne, relaxte auto. Ideale auto voor dagelijks gebruik en dat komt ook door dat mooie dak. Met 1 druk op de knop heb je een mooi gelijnde coupé die je gewoon overal kunt parkeren. En cabrio rijden geeft je ook wat rust, volgens mij is het ook gemakkelijker om minder hard te rijden dan.


Pluspunten :
- Cabriolet met hard dak!
- Mooie auto
- Fijne stoelen
Minpunten :
- Niet zuinig
- Niet snel en geen sportwagen qua weggedrag
- Dashboard kan mooier
Autoweek linkje met veel informatie :
Comment