Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alpine A110S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine A110S

    Afgelopen vrijdag eindelijk een keer een afspraak kunnen maken om met de Alpine te rijden. Dat stond eigenlijk al meer dan een jaar op de planning na een uitnodiging.
    Aangekomen bij Munsterhuis stond er een witte A110S voor mij klaar. Op groene platen, want de demo's waren verkocht. Ach joh, ik vind het allang leuk om eens te rijden. Eerst even rustig rondgekeken, want het was al een tijdje geleden dat ik er geweest was. Het Alpine gedeelte is mooi aangekleed, Er staan een aantal verschillende auto's, leuke gadgets en hebbedingetjes, echt top.

    Maar de auto.... Deze is standaard als automaat. Ja dat vind ik op zich wel weer jammer, maar aan de andere kant, ach de moderne automaat is toch eigenlijk best wel fijn om te rijden. Zeker met dit soort auto's gaat het schakelen zo snel dat je dat met de hand niet bij kunt houden heel simpel. De S is uitgevoerd met Carbon dak, paar carbon delen in het interieur en ook Carbon stoelen. Dat betekend dat de stoelen niet verstelbaar zijn. Wel naar voren of naar achter te schuiven (handmatig), maar geen rugleuning verstelling. Maar ze zitten echt heel prima. Je kunt echt perfect een zitpositie vinden. Max gevoel, daar gaat het om. Dashboard is best mooi afgewerkt. Mooie knoppen, soms moet je even zoeken waar iets zit, maar daar wen je snel genoeg aan. De automaat kent ook drie knoppen, N D en R, duidelijk lijkt mij. En als je wilt kun je ook handmatig schakelen.

    Even een korte uitleg gehad en op pad. Lekker rustig eerst in de automaatstand. Beetje binnendoor rijden over kleine klinkerwegen en kinderkopjes. Af en toe komt er een tegenligger en moet je iets de berm in. Ja het is een sportauto, dus supercomfortabel is niet niet. De S heeft zelfs stuggere vering, iets verlaagd en bredere banden dan de andere A110's. Maar geen centje pijn moet ik zeggen. De auto is smal genoeg, en hoog genoeg op de wielen om dit zonder stress te kunnen. De auto roffelt soms lekker in de uitlaat en dat is best vermakelijk. Zeker de sportstand is gewoon leuk. Iets snellere respons, iets meer geroffel, iets meer geluid, eigenlijk zou die er standaard op moeten staan, ik heb hem niet meer terug gezet in de normale stand.

    Het overzicht in de auto vind ik voortreffelijk, echt goed. Achteruit kijken is een drama door het kleine sleufje, maar de buitenspiegels zijn groot genoeg om achter je te kunnen kijken. Maar voor en naast je is goed overzichtelijk, achterom kijkend is ook prima voor elkaar, dat heb ik zelfs bij gezinsauto's wel eens slechter gezien, regelmatig zelfs! Dus rij je lekker relaxed even rond, lekker warm rijden is geen probleem. Verkeersdrempels neemt die zonder problemen even invoegen op een 80 km weg gaat natuurlijk voortreffelijk. 292 pk is genoeg zullen we maar zeggen.

    Ik kom uiteindelijk op een fotoplek terecht, maar de weg er naar toe is lekker stil, kaarsrecht, niemand te bekennen. Dus maar eens even kijken hoe vlot die auto kan. Oef, lekkere druk van achteruit, ploffen bij opschakelen en de onderbroken lijntjes gaan snel richting niet onderbroken lijntjes. Wat lekker!!!!

    Als ik dan foto's ga maken kijk ik eens goed naar de auto, naar de vormen de hoekjes etc. En wat mij heel erg bevalt is hoe clean de auto is. Geen overbodige lijnen om nog iets te accentueren. De vorm klopt gewoon. Niet gek natuurlijk, want deze lijkt erg op de eerste A110 en dat design klopte al, dus in dit geval ook! Het is gewoon echt een mooie auto om te zien.
    Met het fotograferen stap ik veel in en uit en dat gaat ook prima, ja hij is laag, maar de dorpel is niet overdreven breed en de kuipen hebben geen overdreven dikke wangen. Goed genoeg om je vast te houden en dat doen ze uitstekend, maar klein genoeg om er makkelijk in en uit te komen. Bij het openen van de auto starten er leuke animaties in het dashboard. Ook als je de auto stopt doet de auto weer van die animaties. Bij achteruit rijden helpt een camera op de kont. Deze wordt direct voor je neus weer gegeven. Ik heb hierdoor geen moment stress gehad of ik wel ergens achteruit in kon steken, echt goede weergave. De rest van het systeem heb ik eigenlijk niet getest. Er zal best een goede radio in zitten, maar ik had een ander geluid waar ik van genoot.

    Overall is het echt een prachtauto. Voelt degelijk aan, vlot, ik mis het hand schakelen niet. Even kort gedaan met de flippers, maar dan vind ik de automaat wat fijner. Hoewel die in de sportstand af en toe te lang in een versnelling blijft hangen, maar dat is logisch in de sportstand. Wat mij vooral heel erg bevalt is dat ze het simpel gehouden hebben. Elektrische stoelen, niet nodig, de motorkap (nou ja achterruit) blijft omhoog staan met een stangetje. En de motor is niet afgedekt, redelijk goed bereikbaar, maar niet aangekleed om het allemaal mooier te maken. Het is gewoon een Renault blok klaar, dat mag je ook zien. Daarom is deze auto ook geslaagd. Een Retro design is altijd lastig, maar als je ook nog de auto met de juiste filosofie gaat bouwen dan is die echt geslaagd. Alpine gebruikte vroeger Renault onderdelen en dat zag je gewoon, daar was toen en is nu nog steeds niets mis mee. Moet ik kiezen tussen een Cayman of Alpine oef dan is het lastig, waar heb je het meeste gevoel bij? Cayman is ook prachtig om te zien, ook heel degelijk, maar een Alpine heeft wel wat lekkers en is best exclusief, ik werd overal nagestaard.

    Nog 1 keer de snelweg op, nog 1 keer even dat gas intrappen tot de vloer, hopelijk genoten de fietsers voor de stoplichten net zo van het accelereren als ik dat deed. Ik kan goed geluid altijd wel waarderen.

    Nadeel, het is zo leuk om te doen, je wordt een beetje een hooligan.....

    Prijs van deze auto zat tegen de 90.000 euro aan.

    Met dank aan Munsterhuis Alpine Center Hengelo.

    49079649461_e37abfdd43_b.jpg
    49079125173_55c4c3496a_b.jpg
    49079121588_133d1e58e8_b.jpg
    49079647046_db4f90698a_b.jpg
    49079119073_a2ab16c6a1_b.jpg
    49079116938_a5f511ef36_b.jpg
    49079115943_8dabf8bf03_b.jpg
    49079846017_6e5451838d_b.jpg
    49079843537_09341bcfa5_b.jpg
    http://www.bloemendal-fotografie.nl

    auto's
    Citroen 2CV 1982
    Saab 9-3 2.0T 2002
    Citroen C1 2014
    Solex 3800

  • #2
    Knappe platen! Ik vind het een heel geslaagd en verfrissend ding. Sympathiek ook. Tussen een Alfa 4C of een Alpine zou ik absoluut voor die laatste gaan.
    ''Thank God for the internet experts''

    Comment


    • #3
      Wat een prachtige foto's van een even prachtige auto. Dank Niko!
      "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
      BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

      Comment


      • #4
        Mooie foto's en leuk verhaal! Maar hoe rijdt het nu dan? Dat mis ik een beetje. Toevallig gisteren de review van Henry Catchpole gezien op Carfection:
        Leuke auto en ben heel benieuwd hoe het rijdt. Ik stel me zo voor dat het tussen een Elise en Cayman in zit qua gevoel en beleving vanwege het gewicht wat er ook precies tussenin zit.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
          Mooie foto's en leuk verhaal! Maar hoe rijdt het nu dan? Dat mis ik een beetje. Toevallig gisteren de review van Henry Catchpole gezien op Carfection:
          Leuke auto en ben heel benieuwd hoe het rijdt. Ik stel me zo voor dat het tussen een Elise en Cayman in zit qua gevoel en beleving vanwege het gewicht wat er ook precies tussenin zit.

          Ik kan hem niet vergelijken met beide, want ik heb ze nog niet gereden. Maar zoals ik al zei, hij is best comfortabel, niet te hard, zitpositie is echt heel goed. Accelereert echt vlot. Echt hard door bochten heb ik niet kunnen trappen, paar keer even vlot er doorheen gegaan en voelde heel stabiel. 1x wat harder bij het optrekken, ik had het idee dat de kont dan wel wat wil om komen zetten, maar dat is eerder vermakelijk dan problematisch, je voelt het goed komen in ieder geval.


          http://www.bloemendal-fotografie.nl

          auto's
          Citroen 2CV 1982
          Saab 9-3 2.0T 2002
          Citroen C1 2014
          Solex 3800

          Comment


          • #6
            Ik heb afgelopen augustus in een „normale“ Alpine kunnen rijden. Mix van stad, autobahn en bergweggetje.

            Mijn conclusie destijds was : voor een moderne turbo/automaat met elektrische stuurbekrachtiging is het fantastisch. Een vrijwel perfecte balans tussen comfort, sportiviteit, agiliteit en stabiliteit. Echt enorm indrukwekkend. Ook vond ik de ergonomie (ik ben 2m lang) en het zicht top. Lichtjaren beter als de vergelijkbare 4C. Voor zo’n kleine auto echt (daar is het woord weer) indrukwekkend. Hij is meer als snel genoeg, verbruikt niet veel, is stil als hij stil moet zijn. Het enige wat me echt tegen zou staan als je hem dagelijks zou rijden : het infotainment is verschrikkelijk.

            Toen ik eruit stapte was ik eigenlijk overtuigd. Maar toen ik naar huis reed in mijn 996 viel me op hoe fijn een NA motor, handbak en hydrolische stuurbekrachtiging eigenlijk zijn. En als hobbyauto past me dat toch beter.

            Comment


            • #7
              NAS, zaterdag hele dag in een Saab 96 850 Monte Carlo gezeten op de bijrijders stoel. Zo'n heerlijke 2 takt 3 cylinder. Supervlot, enorm vermakelijk, had er al bijna net zoveel lol in, maar goed ik hou ook meer van de oudere auto's dan de moderne. Maar wat jij ook zegt inderdaad, is ontzettend fijne auto om te rijden. Deze staat echt wel op m'n lijstje voor de toekomst. Ik vind moderne auto's vaak heel erg saai, ze zijn stil, comfortabel, onoverzichtelijk ook en dit stond er vier bovenuit. Maar het is inderdaad een auto voor erbij, niet per se als dagelijkse auto, hoewel die dat prima zou kunnen
              http://www.bloemendal-fotografie.nl

              auto's
              Citroen 2CV 1982
              Saab 9-3 2.0T 2002
              Citroen C1 2014
              Solex 3800

              Comment


              • #8
                @NAS: Wat jij zegt heb ik ook wel een beetje. Het moet echt anders en speciaal zijn, niet te klinisch en goed. Juist de imperfectie is misschien we de charme of het idee dat je er zelf nog wat mee aan het doen bent.

                @FD: Dank voor je uitleg. Ik was een beetje op zoek naar balans, weggedrag en dat soort dingen. De A110S is volgens Henry Catchpole ook weer best anders dan de standaard A110, dus de A110S zal misschien nog net een tikje 'harder' zijn geweest.

                Comment


                • #9
                  Op hoge snelheid wat zwabberig hoorde ik van iemand die er uitgebreid mee heeft gereden. En interieur is niet je van het. En infotainment: als dat overeen komt met moderne Renaults (dat zal wel) dan kan ik dat onderschrijven.
                  ''Thank God for the internet experts''

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                    Op hoge snelheid wat zwabberig hoorde ik van iemand die er uitgebreid mee heeft gereden.
                    Dat kan de combinatie middenmotor met het type banden zijn.
                    In de Ferrari maken de banden een wereld van verschil. Met slechte banden (Pirelli) "danst" de Ferrari ook een beetje van links naar rechts, met de Michelin PS4 ligt hij rotsvast.

                    Verder: Ik vind de Alpine een ontzettend gave auto. Ik zou er graag eens in rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Ooit in een 4C achter een blauwe Alpine gereden en vond het IRL een fantastisch ogend ding! Veel beter dan op de foto’s. €90K is serieus geld, maar dat vragen ze momenteel ook bij de Alfa dealer voor de resterende 4C voorraad.

                      Comment


                      • #12
                        Mooie reportage en mooie foto's. Dit is momenteel mijn absolute favoriet in deze categorie. Maar inderdaad: 90 mille is wel heul veul geld voor zo'n platgeslagen Renault.
                        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

                        Comment


                        • #13
                          *Fapt er vrolijk op los....

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                            Mooie reportage en mooie foto's. Dit is momenteel mijn absolute favoriet in deze categorie. Maar inderdaad: 90 mille is wel heul veul geld voor zo'n platgeslagen Renault.
                            Bij jou zullen ze wel hetzelfde kosten als bij mij : vanaf 55K.

                            Comment


                            • #15
                              Inderdaad, Nas.

                              Ik ben even gaan kijken op de website van het Luxemburgse Centre Alpine.

                              Accereratie:

                              A110 : 4,5 secondes
                              A110S : 4,4 secondes


                              Hoe kan het dat dat verschil zo klein is?
                              Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

                              Comment


                              • #16
                                Niet veel meer vermogen en niet heel veel minder gewicht, Wim.

                                Comment


                                • #17
                                  Schitterende auto's idd. Prijs begint voor de normale Alpine rond de 66K toch? Dat past beter.
                                  4C of Alpine vind ik als Alfa-liefhebber al lastiger, maar de Alpine zou nu mijn voorkeur hebben denk ik.

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    Dit lijkt me typisch een auto die je gewoon in de eenvoudigste versie moet bestellen. De okkazies die hier te koop staan, zijn ook allemaal standaard, zonder fratsen.
                                    Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                      Dit lijkt me typisch een auto die je gewoon in de eenvoudigste versie moet bestellen. De okkazies die hier te koop staan, zijn ook allemaal standaard, zonder fratsen.
                                      dat komt natuurlijk ook omdat ze pas een jaartje op de markt zijn, in NL slechts 150 verkocht dus veel keus is er ook nog niet.
                                      4C is de moeite waard om ook eens te testen, maar dan wel met de andere koplampen, die eerste versie met die rare lampen vind ik echt 3x niets. Cayman wil ik binnenkort ook eens rijden, ik ken nog iemand met zo'n auto, ga eens vragen ;-)
                                      http://www.bloemendal-fotografie.nl

                                      auto's
                                      Citroen 2CV 1982
                                      Saab 9-3 2.0T 2002
                                      Citroen C1 2014
                                      Solex 3800

                                      Comment


                                      • #20
                                        Die 1e 4C lampen zijn apart idd, maar ik vind ze juist wel cool.
                                        Worden later juist gewild ook denk ik.

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          Leuk verslag en prachtige foto's. Echt een liefhebbersauto!
                                          Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

                                          Comment


                                          • #22
                                            as vrijdag mag ik in de A110R rijden
                                            Een onderschrift is zoooooooooooooooooo 2010

                                            Comment


                                            • #23
                                              Leuk! mooie stoelen ook. Ondanks al die lichtgewicht onderdelen toch nog zwaarder dan mijn Pure die 1077 kilo weegt.
                                              BMW 320 Sunset Orange
                                              Alpine A110 Orange Feu
                                              Midas Bronze Red
                                              Triumph TR6 PI Damson
                                              Aprilia SL1000 Falco Rosso

                                              http://www.aronline.co.uk/index.htm?midasstoryf.htm

                                              Comment


                                              • #24
                                                Deze nog kunnen rijden dit jaar. Bekende auto, al in paar bladen gestaan. En dus ook op het concours... 20220715-NBL_5354.jpg
                                                http://www.bloemendal-fotografie.nl

                                                auto's
                                                Citroen 2CV 1982
                                                Saab 9-3 2.0T 2002
                                                Citroen C1 2014
                                                Solex 3800

                                                Comment

                                                Working...
                                                X