Afgelopen vrijdag eindelijk een keer een afspraak kunnen maken om met de Alpine te rijden. Dat stond eigenlijk al meer dan een jaar op de planning na een uitnodiging.
Aangekomen bij Munsterhuis stond er een witte A110S voor mij klaar. Op groene platen, want de demo's waren verkocht. Ach joh, ik vind het allang leuk om eens te rijden. Eerst even rustig rondgekeken, want het was al een tijdje geleden dat ik er geweest was. Het Alpine gedeelte is mooi aangekleed, Er staan een aantal verschillende auto's, leuke gadgets en hebbedingetjes, echt top.
Maar de auto.... Deze is standaard als automaat. Ja dat vind ik op zich wel weer jammer, maar aan de andere kant, ach de moderne automaat is toch eigenlijk best wel fijn om te rijden. Zeker met dit soort auto's gaat het schakelen zo snel dat je dat met de hand niet bij kunt houden heel simpel. De S is uitgevoerd met Carbon dak, paar carbon delen in het interieur en ook Carbon stoelen. Dat betekend dat de stoelen niet verstelbaar zijn. Wel naar voren of naar achter te schuiven (handmatig), maar geen rugleuning verstelling. Maar ze zitten echt heel prima. Je kunt echt perfect een zitpositie vinden. Max gevoel, daar gaat het om. Dashboard is best mooi afgewerkt. Mooie knoppen, soms moet je even zoeken waar iets zit, maar daar wen je snel genoeg aan. De automaat kent ook drie knoppen, N D en R, duidelijk lijkt mij. En als je wilt kun je ook handmatig schakelen.
Even een korte uitleg gehad en op pad. Lekker rustig eerst in de automaatstand. Beetje binnendoor rijden over kleine klinkerwegen en kinderkopjes. Af en toe komt er een tegenligger en moet je iets de berm in. Ja het is een sportauto, dus supercomfortabel is niet niet. De S heeft zelfs stuggere vering, iets verlaagd en bredere banden dan de andere A110's. Maar geen centje pijn moet ik zeggen. De auto is smal genoeg, en hoog genoeg op de wielen om dit zonder stress te kunnen. De auto roffelt soms lekker in de uitlaat en dat is best vermakelijk. Zeker de sportstand is gewoon leuk. Iets snellere respons, iets meer geroffel, iets meer geluid, eigenlijk zou die er standaard op moeten staan, ik heb hem niet meer terug gezet in de normale stand.
Het overzicht in de auto vind ik voortreffelijk, echt goed. Achteruit kijken is een drama door het kleine sleufje, maar de buitenspiegels zijn groot genoeg om achter je te kunnen kijken. Maar voor en naast je is goed overzichtelijk, achterom kijkend is ook prima voor elkaar, dat heb ik zelfs bij gezinsauto's wel eens slechter gezien, regelmatig zelfs! Dus rij je lekker relaxed even rond, lekker warm rijden is geen probleem. Verkeersdrempels neemt die zonder problemen even invoegen op een 80 km weg gaat natuurlijk voortreffelijk. 292 pk is genoeg zullen we maar zeggen.
Ik kom uiteindelijk op een fotoplek terecht, maar de weg er naar toe is lekker stil, kaarsrecht, niemand te bekennen. Dus maar eens even kijken hoe vlot die auto kan. Oef, lekkere druk van achteruit, ploffen bij opschakelen en de onderbroken lijntjes gaan snel richting niet onderbroken lijntjes. Wat lekker!!!!
Als ik dan foto's ga maken kijk ik eens goed naar de auto, naar de vormen de hoekjes etc. En wat mij heel erg bevalt is hoe clean de auto is. Geen overbodige lijnen om nog iets te accentueren. De vorm klopt gewoon. Niet gek natuurlijk, want deze lijkt erg op de eerste A110 en dat design klopte al, dus in dit geval ook! Het is gewoon echt een mooie auto om te zien.
Met het fotograferen stap ik veel in en uit en dat gaat ook prima, ja hij is laag, maar de dorpel is niet overdreven breed en de kuipen hebben geen overdreven dikke wangen. Goed genoeg om je vast te houden en dat doen ze uitstekend, maar klein genoeg om er makkelijk in en uit te komen. Bij het openen van de auto starten er leuke animaties in het dashboard. Ook als je de auto stopt doet de auto weer van die animaties. Bij achteruit rijden helpt een camera op de kont. Deze wordt direct voor je neus weer gegeven. Ik heb hierdoor geen moment stress gehad of ik wel ergens achteruit in kon steken, echt goede weergave. De rest van het systeem heb ik eigenlijk niet getest. Er zal best een goede radio in zitten, maar ik had een ander geluid waar ik van genoot.
Overall is het echt een prachtauto. Voelt degelijk aan, vlot, ik mis het hand schakelen niet. Even kort gedaan met de flippers, maar dan vind ik de automaat wat fijner. Hoewel die in de sportstand af en toe te lang in een versnelling blijft hangen, maar dat is logisch in de sportstand. Wat mij vooral heel erg bevalt is dat ze het simpel gehouden hebben. Elektrische stoelen, niet nodig, de motorkap (nou ja achterruit) blijft omhoog staan met een stangetje. En de motor is niet afgedekt, redelijk goed bereikbaar, maar niet aangekleed om het allemaal mooier te maken. Het is gewoon een Renault blok klaar, dat mag je ook zien. Daarom is deze auto ook geslaagd. Een Retro design is altijd lastig, maar als je ook nog de auto met de juiste filosofie gaat bouwen dan is die echt geslaagd. Alpine gebruikte vroeger Renault onderdelen en dat zag je gewoon, daar was toen en is nu nog steeds niets mis mee. Moet ik kiezen tussen een Cayman of Alpine oef dan is het lastig, waar heb je het meeste gevoel bij? Cayman is ook prachtig om te zien, ook heel degelijk, maar een Alpine heeft wel wat lekkers en is best exclusief, ik werd overal nagestaard.
Nog 1 keer de snelweg op, nog 1 keer even dat gas intrappen tot de vloer, hopelijk genoten de fietsers voor de stoplichten net zo van het accelereren als ik dat deed. Ik kan goed geluid altijd wel waarderen.
Nadeel, het is zo leuk om te doen, je wordt een beetje een hooligan.....
Prijs van deze auto zat tegen de 90.000 euro aan.
Met dank aan Munsterhuis Alpine Center Hengelo.
49079649461_e37abfdd43_b.jpg
49079125173_55c4c3496a_b.jpg
49079121588_133d1e58e8_b.jpg
49079647046_db4f90698a_b.jpg
49079119073_a2ab16c6a1_b.jpg
49079116938_a5f511ef36_b.jpg
49079115943_8dabf8bf03_b.jpg
49079846017_6e5451838d_b.jpg
49079843537_09341bcfa5_b.jpg
Aangekomen bij Munsterhuis stond er een witte A110S voor mij klaar. Op groene platen, want de demo's waren verkocht. Ach joh, ik vind het allang leuk om eens te rijden. Eerst even rustig rondgekeken, want het was al een tijdje geleden dat ik er geweest was. Het Alpine gedeelte is mooi aangekleed, Er staan een aantal verschillende auto's, leuke gadgets en hebbedingetjes, echt top.
Maar de auto.... Deze is standaard als automaat. Ja dat vind ik op zich wel weer jammer, maar aan de andere kant, ach de moderne automaat is toch eigenlijk best wel fijn om te rijden. Zeker met dit soort auto's gaat het schakelen zo snel dat je dat met de hand niet bij kunt houden heel simpel. De S is uitgevoerd met Carbon dak, paar carbon delen in het interieur en ook Carbon stoelen. Dat betekend dat de stoelen niet verstelbaar zijn. Wel naar voren of naar achter te schuiven (handmatig), maar geen rugleuning verstelling. Maar ze zitten echt heel prima. Je kunt echt perfect een zitpositie vinden. Max gevoel, daar gaat het om. Dashboard is best mooi afgewerkt. Mooie knoppen, soms moet je even zoeken waar iets zit, maar daar wen je snel genoeg aan. De automaat kent ook drie knoppen, N D en R, duidelijk lijkt mij. En als je wilt kun je ook handmatig schakelen.
Even een korte uitleg gehad en op pad. Lekker rustig eerst in de automaatstand. Beetje binnendoor rijden over kleine klinkerwegen en kinderkopjes. Af en toe komt er een tegenligger en moet je iets de berm in. Ja het is een sportauto, dus supercomfortabel is niet niet. De S heeft zelfs stuggere vering, iets verlaagd en bredere banden dan de andere A110's. Maar geen centje pijn moet ik zeggen. De auto is smal genoeg, en hoog genoeg op de wielen om dit zonder stress te kunnen. De auto roffelt soms lekker in de uitlaat en dat is best vermakelijk. Zeker de sportstand is gewoon leuk. Iets snellere respons, iets meer geroffel, iets meer geluid, eigenlijk zou die er standaard op moeten staan, ik heb hem niet meer terug gezet in de normale stand.
Het overzicht in de auto vind ik voortreffelijk, echt goed. Achteruit kijken is een drama door het kleine sleufje, maar de buitenspiegels zijn groot genoeg om achter je te kunnen kijken. Maar voor en naast je is goed overzichtelijk, achterom kijkend is ook prima voor elkaar, dat heb ik zelfs bij gezinsauto's wel eens slechter gezien, regelmatig zelfs! Dus rij je lekker relaxed even rond, lekker warm rijden is geen probleem. Verkeersdrempels neemt die zonder problemen even invoegen op een 80 km weg gaat natuurlijk voortreffelijk. 292 pk is genoeg zullen we maar zeggen.
Ik kom uiteindelijk op een fotoplek terecht, maar de weg er naar toe is lekker stil, kaarsrecht, niemand te bekennen. Dus maar eens even kijken hoe vlot die auto kan. Oef, lekkere druk van achteruit, ploffen bij opschakelen en de onderbroken lijntjes gaan snel richting niet onderbroken lijntjes. Wat lekker!!!!
Als ik dan foto's ga maken kijk ik eens goed naar de auto, naar de vormen de hoekjes etc. En wat mij heel erg bevalt is hoe clean de auto is. Geen overbodige lijnen om nog iets te accentueren. De vorm klopt gewoon. Niet gek natuurlijk, want deze lijkt erg op de eerste A110 en dat design klopte al, dus in dit geval ook! Het is gewoon echt een mooie auto om te zien.
Met het fotograferen stap ik veel in en uit en dat gaat ook prima, ja hij is laag, maar de dorpel is niet overdreven breed en de kuipen hebben geen overdreven dikke wangen. Goed genoeg om je vast te houden en dat doen ze uitstekend, maar klein genoeg om er makkelijk in en uit te komen. Bij het openen van de auto starten er leuke animaties in het dashboard. Ook als je de auto stopt doet de auto weer van die animaties. Bij achteruit rijden helpt een camera op de kont. Deze wordt direct voor je neus weer gegeven. Ik heb hierdoor geen moment stress gehad of ik wel ergens achteruit in kon steken, echt goede weergave. De rest van het systeem heb ik eigenlijk niet getest. Er zal best een goede radio in zitten, maar ik had een ander geluid waar ik van genoot.
Overall is het echt een prachtauto. Voelt degelijk aan, vlot, ik mis het hand schakelen niet. Even kort gedaan met de flippers, maar dan vind ik de automaat wat fijner. Hoewel die in de sportstand af en toe te lang in een versnelling blijft hangen, maar dat is logisch in de sportstand. Wat mij vooral heel erg bevalt is dat ze het simpel gehouden hebben. Elektrische stoelen, niet nodig, de motorkap (nou ja achterruit) blijft omhoog staan met een stangetje. En de motor is niet afgedekt, redelijk goed bereikbaar, maar niet aangekleed om het allemaal mooier te maken. Het is gewoon een Renault blok klaar, dat mag je ook zien. Daarom is deze auto ook geslaagd. Een Retro design is altijd lastig, maar als je ook nog de auto met de juiste filosofie gaat bouwen dan is die echt geslaagd. Alpine gebruikte vroeger Renault onderdelen en dat zag je gewoon, daar was toen en is nu nog steeds niets mis mee. Moet ik kiezen tussen een Cayman of Alpine oef dan is het lastig, waar heb je het meeste gevoel bij? Cayman is ook prachtig om te zien, ook heel degelijk, maar een Alpine heeft wel wat lekkers en is best exclusief, ik werd overal nagestaard.
Nog 1 keer de snelweg op, nog 1 keer even dat gas intrappen tot de vloer, hopelijk genoten de fietsers voor de stoplichten net zo van het accelereren als ik dat deed. Ik kan goed geluid altijd wel waarderen.
Nadeel, het is zo leuk om te doen, je wordt een beetje een hooligan.....
Prijs van deze auto zat tegen de 90.000 euro aan.
Met dank aan Munsterhuis Alpine Center Hengelo.
49079649461_e37abfdd43_b.jpg
49079125173_55c4c3496a_b.jpg
49079121588_133d1e58e8_b.jpg
49079647046_db4f90698a_b.jpg
49079119073_a2ab16c6a1_b.jpg
49079116938_a5f511ef36_b.jpg
49079115943_8dabf8bf03_b.jpg
49079846017_6e5451838d_b.jpg
49079843537_09341bcfa5_b.jpg
Comment