Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW X3 30i review 24 uur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW X3 30i review 24 uur

    In verband met toekomstig aan te schaffen auto een 24 uur proefrit met een X3 30i gemaakt in de M-Sport uitvoering.

    Om te beginnen de auto is in het echt ondertussen best een grote auto geworden zo ongeveer de eerste X5. De huidig X5 is veel groter en de X7 is alleen voor open water bedoeld.
    Maar goed toekomstig een 30i leasen??? nee natuurlijk niet dat mag van de groene brigade bij onze firma niet! Eigenlijk alleen full EV of met met VP goedkeuring een benzine model wel schrapen. Dus deze proefrit was bedoeld om te bepalen of ik eventueel een iX3 zou willen rijden qua formaat en uitrusting is een huidige X3 dan prima vergelijking materiaal want het is immers dezelfde auto met als verandering dat de Motor achterin ligt. En volgends de dealer en ook een AW filmpje zijn de prestaties o-100 gelijk. Daarna wordt het anders als was het maar dat de iX3 maar 180KM/H kan.

    De auto was een goed uitgevoerde demo. Kleur grijs met Mokka leer maar dat is niet zo belangrijk natuurlijk. Het staat wel mooi maar ik heb liever licht bruin leer. En als je toch M sport hebt Carbon Black buiten.
    Ok in de auto stappen is even anders dan in mijn huidige 5 je moet even opstappen en de stoel lijkt dan ook gelijk heel hoog te staan, dat was ook zo! Maar zelfs in de laagste stand is het hoog en voelt hij onnatuurlijk t.o.v. de rest van de auto aan. Dus met de hand de stoel naar beneden gezet. Jeetje dat moet toch echt een elektrische stoel worden met geheugen maar dat is zo ie zo belangrijk. De stoel zit keihard! Dat wende wel langzaam maar wat een verschil met de comfort stoel die helaas niet leverbaar is in een X3. Het stuur kreeg ik ook niet direct lekker ingesteld ook dit gaat met de hand en zo merk je dus aan alles dat dit geen (x)5 is maar hij kost wel net zo veel als een 5 serie namelijk dit exemplaar kost 96K, 15K meer dan mijn 520d maar veel minder luxe. ook de gebruikte materialen zijn gewoon net wat minder bijvoorbeeld rondom de ventilatie roosters voor.
    Eindelijk, ik zit en alles staat goed. Het display heeft ook een head-up variant die ik omwille van mijn zonnebril uitzet. Gelukkig het dashboard kan nu ook weer de navigatie etc laten zien. De radio voorzien van Harman Kardon is voor mij prima, de standaard vind ik te min. De klokkenwinkel is nog de oude variant dus wel digitaal maar niet zoals in de nieuwe 3 series. Voor mij prima dat heb ik nu ook. Ik heb de nieuwe Cockpit Pro ook gezien in de nieuwe 5 ook mooi maar een beetje drukker. Je kunt dat vast allemaal instellen.

    Wel heel jammer dat deze auto geen co-pilot heeft. Ik heb dit toen bewust in mijn 5 besteld omdat het op de langsstukken gewoon heel fijn werkt. Ik kom meer ontspannen aan. En ik was benieuwd hoe een kolos als een X3 want het is toch een 14 feet zeecontainer op dikke wielen.
    Het rijden is ook echt anders niet alleen zit je hoog ook die brede 20" wielen sturen gewoon anders vooral zwaarder. Koersvast is ie rechtuit prima en door de bocht gaat ook goed maar dit is geen gooi auto zoals een 3 serie laat staan fijne 1 serie vorige model.. Mijn vrouw rijd een f20 en vond dit gewoon werken op de rotonde ipv zip/zip en klaar. Wat ook meteen opvalt is het rijgeluid dat direct sterk aanwezig is. Ik heb de afdekking van het Panodak uitgerold maar dat maakte niet het verschil. Ik denk dat het de banden en het front zijn. Overzicht heb je dan wel weer in overvloed maar het is niet meteen duidelijk waar de auto begint en eindigt maar met stumper hulpjes geen probleem het camera beeld dat gerenderd wordt is heel goed en je hebt marge. Dus de eerste smalle parkeergarage was even opletten maar geen prima.

    De auto vanuit een gezinsperspectief is gewoon met kinderen tot 15 jaar en die niet 2M lang en 120cm breed zijn prima! ( Ik paste prima achter mezelf ik ben 1,83m iet wat boven de BMI grens) De achterbank is goed bruikbaar door dat alles wat hoger en rechter staat. De verstelbare rugleuning van de achterbank is mooi. De kofferbak is ruim maar niet super en in de iX3 iets minder groot. Koffers die in de 5 gewoon op hun zij staand passen, passen niet in de X dat is jammer. De hond vond deze achterbak wel beter dan mijn sedan achterbak ;-).
    De 3 zone airco vind ik meer een 2 zone+ omdat je voor in de ventilator speed niet gescheiden kan instellen zoals in een 5 serie.

    Als iX3 is de bijtelling natuurlijk interessant omdat je over de eerste 40K 12% ipv 22% betaald en met 80K ben je helemaal klaar met deze auto. Dat is dus weer meer in lijn met mijn 5 serie.
    Het bijtelling voordeel is dan 190 euro per maand. Is de iX3 dan mijn opvolger? Als ik echt een EV moet dan wel maar ik ga toch vragen voor de VP exception om benzine te rijden en dan een 520i of als het kan 530i Touring bestellen de 5 serie is het verschil in bijtelling voor mij meer dan waard. Tevens is voor mij van belang dat ik regelmatig naar Duitsland ga voor mijn werk en dan is H-W-H 300KM plus en dat is op een lading lastig te doen. In Duitsland is het aantal laaggelegenheden laag dus dat helpt niet mee. De 530i kan icm de mild hybrid bij ons in het groene beleid. Een 530e Touring vind ik geen optie omdat je veel extra betaald voor die stekker waar ik verder niets aan heb.

    Attached Files
    Last edited by Stinger; 18-09-20, 15:30.

  • #2
    je zit hier op een forum van petolheads Stinger, dan ga je toch niet voor zo'n vervuilende EV?? Weet je wel hoeveel kindertjes er ziek worden van het werk voor JOUW accu?
    En hoeveel bossen er moeten worden omgekapt?? :-)

    Best een nette auto is het geworden, ik vond de X3 echt niet altijd mooi en een X5 vind ik een lelijk hok.
    Maar......ik lees dat én de stoel niet lekker zit én het stuur niet lekker af te stellen is.
    Dat zijn toch 2 essentiële dingen?
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
      je zit hier op een forum van petolheads Stinger, dan ga je toch niet voor zo'n vervuilende EV?? Weet je wel hoeveel kindertjes er ziek worden van het werk voor JOUW accu?
      En hoeveel bossen er moeten worden omgekapt?? :-)

      Best een nette auto is het geworden, ik vond de X3 echt niet altijd mooi en een X5 vind ik een lelijk hok.
      Maar......ik lees dat én de stoel niet lekker zit én het stuur niet lekker af te stellen is.
      Dat zijn toch 2 essentiële dingen?
      Nou de meeste post staan hier tegenwoordig bij de bijtellingsvriendelijke ev afdeling. Waar ons verteld wordt dat we moeten omdenken. En daar gaat het dan bij sommige volgens sommige fout. Weer andere gaat het allemaal niet ver genoeg.

      Het stuur was opgelost na wat zoeken naar de juiste stand. De stoel went en heeft natuurlijk veel te maken met wat je gewent bent. Het is overkomelijk maar zoals gezegd ik leg liever de extra bijtelling neer om in 5 touring te kunnen rijden.
      Last edited by Stinger; 18-09-20, 08:20.

      Comment


      • #4
        5-serie is leuker dan zo'n SUV idd,
        Misschien handig als je oud wordt ivm hoge instap of als je drugs moet verkopen op het schoolplein, maar verder ben ik niet zo v/d SUV's.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Leuke review! Ik word nu nog niet echt enthousiast over de X3.

          Had je geen last van alle stumperhulpjes op de huidge BMW's? Ik heb laatst in een nieuwe 330e gereden en die stelde me eigenlijk teleur. Het voelde voor mij niet aan als een BMW (Freude am Fahren), En ik vond alle stumperhulprommel mega-irritant. Lane departure warning, afstand houden, gevaarmeldingen op het dashboard. Het irriteerde me gewoon.

          En heeft deze ook zo'n druk digitaal dashboard? Het dashboard in de 3-serie is digitaal en leek wel op een kermis. Totaal niet overzichtelijk. Het digitale dashboard in de vorige 5-serie daarentegen vond ik heel prettig.
          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
            5-serie is leuker dan zo'n SUV idd,
            Misschien handig als je oud wordt ivm hoge instap of als je drugs moet verkopen op het schoolplein, maar verder ben ik niet zo v/d SUV's.
            Ben ik met je eens, Harry.

            Comment


            • #7
              Screen Shot 2020-12-19 at 1.44.04 PM.png Een overwacht wending in dit verhaal. Van proefrit naar bestelling. Niet een iX3 EV maar een X3 30e X-drive. De iX3 geeft mij niet het Zwitserleven gevoel met zijn range hoewel het een van de beste is. Maar niet genoeg. Ik heb geprobeerd een 520i of 530e touring te kunnen leasen maar dit was gewoon onmogelijk de prijzen zijn veel te hoog. Ik snap dat niet want deze X3 die ik nu bestel kost gewoon 80K dus daar kan je ook een mooie 530e voor nemen maar het argument is de afschrijving die op een X3 tuinhuis lager is. De stoel went ik heb ook een 2 dagen gereden met een 4 serie vervang auto tijdens garantie werkzaamheden met sportstoelen en die stoelen waren goed. Een belangrijke test was het passen van de hond die zo'n 65cm schofthoogte heeft dus een behoorlijk grote hond en die past. De range is geen probleem. Ik heb de M-sport genomen Carbon Schwartz met 19" velgen en Cognac leer. Ik had liever de 5 had maar ja helaas de groene regels staan dat in de weg want een 520i is goedkoper maar kan niet in de lease?? Maar ik ga hier ook prima 3 tot 4 jaar in rijden. Kortom ik had dit zelf niet verwacht maar het is de beste keuze voor mij.
              Last edited by Stinger; 21-12-20, 23:25.

              Comment


              • #8
                Gefeliciteerd. Prima, praktische auto. En deze nieren zijn nog te pruimen ;-) Mooie kleur is dat trouwens in het echt!

                Het verhaal m.b.t. de schraap-520i is dus dat die financieel wel kan, maar niet mag omdat je werkgever enkel "groene" auto's wil leasen?

                Comment


                • #9
                  Leuk ding idd!
                  Jammer dat het geen 5-serie is geworden, maar je went hier heel erg snel aan denk ik.
                  80K voor een X3 met wat spulletjes erop. Ik vind dat best veel.

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Infant Bekijk bericht
                    Gefeliciteerd. Prima, praktische auto. En deze nieren zijn nog te pruimen ;-) Mooie kleur is dat trouwens in het echt!

                    Het verhaal m.b.t. de schraap-520i is dus dat die financieel wel kan, maar niet mag omdat je werkgever enkel "groene" auto's wil leasen?
                    Ja dat klopt inderdaad. Niemand wil dat hardop zeggen maar Leaseplan zei dat er sterk gestuurd wordt op groene auto’s ook de LP zelf. Maar de 530e daar was het argument de lagere afschrijving van een SUV. Een X3 is zelfs een Upper SUV zag ik bij AW dan moet ik toch lachen. Een Escalade is een Upper SUV in mijn boekje.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Stinger Bekijk bericht

                      Ja dat klopt inderdaad. Niemand wil dat hardop zeggen maar Leaseplan zei dat er sterk gestuurd wordt op groene auto’s ook de LP zelf. Maar de 530e daar was het argument de lagere afschrijving van een SUV. Een X3 is zelfs een Upper SUV zag ik bij AW dan moet ik toch lachen. Een Escalade is een Upper SUV in mijn boekje.
                      Bah. De leasemaatschappij heeft hier niets over te zeggen IMHO. De werkgever mag dat natuurlijk weer wel... Wat maakt een SUV een "upper" SUV?

                      Overigens: ik betwijfel of de (huidige) 5 serie zoveel leuker is om te rijden hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Fraai model de X3, veel plezier ermee!

                        ----------------------------------------------------
                        F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                        ----------------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Gefeliciteerd. Is deze niet al groter dan de oorspronkelijke X5? Die dingen groeien zo snel. Lijken wel kinderen....

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                            Gefeliciteerd. Is deze niet al groter dan de oorspronkelijke X5? Die dingen groeien zo snel. Lijken wel kinderen....
                            Ja maar wel minimaal.
                            BMW X5 (E53) 4,67m lang, 1,87m breed, 1,71m hoog
                            BMW X3 (G01) 4,71m lang, 1,89/m breed, 1,67m hoog
                            Ik ben er blij mee. Voor 80K ben je nog niet full options maar wel een heel eind. Jammer dat er geen comfort stoelen in beschikbaar zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Volgens mij is de 3 nu ook al groter dan een gemiddelde 5 van vroeguh ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X