Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW i8

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW i8

Gisteren heb ik mogen rijden in een BMW i8 bij BMW Amsterdam.

Hele bijzondere auto. De instap is extreem laag en je moet je echt in de auto laten vallen. Zeker niet geschikt voor oudere mensen of mensen met rugklachten.

Electromotor op de voorwielen, 1.5 liter drie cylinder met turbo op de achterwielen. Het accupakket zit in de bodemplaat geintegreerd, dit komt het zwaartepunt extreem ten goede. Daarnaast is de 'livecage' (de carrosserie min het onderstel) geheel uit carbon vervaardigd. Dat merk je in alles. De auto ligt als een huis op de weg. Geen bodyroll, niet overhellen, gewoon messcherp, maar zonder te hard afgeveerd te zijn. Heel bijzondere ervaring.

Driften is er niet bij, de electronica schakelt zelf tussen electra (voortrein) en benzineaandrijving op de achterwielen. Daarnaast ligt de auto zo extreem goed op de weg dat deze absoluut 'snappy' zal zijn bij het driften.

Er zijn drie modussen waarin je kunt rijden, eco pro, comfort en sport. Bij eco pro kun je 100% electrisch rijden maar kun je niet harder dan 70 km per uur, dan komt de verbrandingsmotor erbij. Als je in eco pro rijdt schakelt het systeem zelf naar comfort indien nodig. Standaard rijdt je in automaat maar als je één keer de flippers aan het stuur bedient kun je zelf de schakelmomenten bepalen. Je kunt de auto echter niet in de begrenzer rijden, want ook als je handmatig schakelt dan wordt toch het volgende verzet gekozen als je teveel toeren maakt.

Het koppel in de auto is niet van deze wereld. Vanuit stilstand trekt de auto zo knalhard op, met 0,0 wheelspin, echt een hele aparte ervaring. Een nissan GTR met 1000pk zal nog wel ff harder gaan maar de schop in mijn rug bij deze auto is de hardste die ik ooit heb mogen ervaren als ik op het gas ging staan.

Het samenspel tussen electramotor en benzinemotor is perfect. Tijdens het rijden heb je 0,0 last van het feit dat je soms op electra rijdt en soms op beiden. Ook het 'trekken' (voorwielaandrijving) en 'duwen' (achterwiel) gaat geheel vlekkeloos, je merkt het gewoon niet.

De auto heeft 4 zitplaatsen. Maar de achterbank is alleen voor Alessandro Zanardi of andere mensen zonder benen. Als mijn stoel in een voor mij goede stuurpositie stond dan kon mijn bijrijder alleen nog zijn hand tussen de stoel en de achterbank steken. Zelfs een paar kinder enkeltjes zitten dan klem. Ergo; een 911 is ruimer achterin. Aan de voorkant zit de electromotor. De motorkap kan dus niet open aan de voorkant. Achterin zit de benzinemotor direct achter de stoelen. De kofferbak is een glasplaat die scharniert aan de dakzijde. Daar is ruimte om spullen mee te nemen. De bergruimte is een vak ter grootte van een twee kratjes bier bovenop elkaar gestapeld. Een soort diepe bak. Alleen past er nét geen kratje in. Want de ruimte is ietsje kleiner. Dat betekent als je wat mee wilt nemen dat de achterbank tot je beschikking staat of dat opbergbakje. Op de golfbaan zul je dus geen i8 zien. Want een golfset gaat er gewoon niet in ;-)

Het afwerkingsniveau van de auto is geweldig. Echt prachtige stoelen, heel mooi leer en de stiknaden zijn perfect! Ook de bediening is wat je verwacht van BMW, geen overdaad aan knoppen, alles via de I-drive regelen en de basisverstelling voor de kachel/airco met knopjes. Gewoon keurig.

Door het achterraam zie je weinig dus met inparkeren moet je echt op de achteruitrijcamera manouvreren. Het beeld van die camera is echter perfect scherp en laat precies zien hoeveel ruimte je hebt. Als je in een krappere ruimte rijdt (parkeergarage) dan wordt een bovenaanzicht van de auto getoond (een helicopterview die vanaf 10 meter hoogte naar het dak kijkt). Je ziet dan de eigen auto en alle obstakels om je heen. Er zitten dus meer sensoren op verschillende plekken want alles in een straal van 360 graden rondom de auto wordt in kaart gebracht. Heel bizarre gewaarwording en bijzonder knap gedaan.

Bij het in en uitstappen heb je 40 cm nodig voor de vleugeldeuren, deze komen naar buiten en gaan daarna omhoog. Als je een i8 rijder in de zeik wil nemen dan moet je je auto er strak naast zetten, je moet dan via de bestuurderskant erin en dan moet je echt een acrobaat zijn om via de middelconsole in je stoel te komen.

Al met al ben ik positief verrast over de auto en het is extreem knap wat BMW met deze auto heeft neergezet. Alleen het praktisch nut van de auto is extreem beperkt en je moet 'm daarom denk ik louter als funauto zien.

Er zijn wat meer 'spots' voor de i8 beschikbaar gekomen. Dus vandaag beslissen is (met een beetje mazzel) over een maand of drie rijden.

Ik wil nog een keer rijden, maar dan samen met mijn vrouw. En dan wil ik ook kijken of ik een kinderstoeltje op of achter de passagiersstoel kan monteren, want als dat niet kan dan is het niet de auto voor ons (ivm kinderen van en naar KDV brengen). Ik breng 'm altijd en mijn vrouw haalt 'm op. Dus dat is een beetje extreem onpraktisch dan :D

image.jpegimage[1].jpgimage[2].jpegimage[3].jpegimage[4].jpgimage[5].jpgimage[6].jpegimage[7].jpg

Jij reed niet toevallig gisterenmorgen om 09.00 met de i8 op de Stadhouderskade ?

Hmm zie op de foto de tijd 17.12 en radio 10
    Last edited by w220l; 22-08-14, 10:32. Reden: Tijd staat op de foto.. :)
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Waarom staat dit draadje als "gemodereerd"? Nu kan het gepeupel het niet lezen! In hun huurpanden.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Leuk! Overigens toont BMW met de i8 aan dat een 3 cil. Lekker kan klinken.
        STATLER: I wonder if there really is life on another planet.
        WALDORF: Why do you care? You don’t have a life on this one.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
          Waarom staat dit draadje als "gemodereerd"? Nu kan het gepeupel het niet lezen! In hun huurpanden.
          Ik had het al gefixt.
          Alle impressies moeten door een moderator worden goedgekeurd voordat het gepeupel hem kan zien.
          Dat is om de kwaliteit te waarborgen. Althans dat was ooit het idee. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

A35: dat deed Citroen met de C1 al. :)
            Mini Cooper Clubman
            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
            "Jasper val dood." - RH

Comment

smart zonder kat klonk ook lekker.

Comment

Ha, die Rutger;

Gedegen verslag. Klinkt als een fijne auto, ook (of eigenlijk, juist) voor mensen die van echt rijden houden. Dat het geen driftinstrument is zal niemand tegen BMW gebruiken, dat is simpelweg het objectief niet. Ik vind hem er zo in het zwart ook erg goed uit zien, ondanks de relatief smalle wielen & banden. Ben alleen nog niet zo overtuigd van nut & noodzaak van deze deurconstructie. Binnenkort een knappe witte M3 op de markt dus?
                Scherven brengen gelul.

Comment

Bij zo'n auto horen zulke deuren juist vind ik.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ha, die Harry;

Och, genoeg exoten of sportwagens die zonder optisch ook genoeg indruk maken. Het is vooral het effect voor het terraspubliek en ik vraag me af of dat opweegt tegen het nadeel dat Rutger schetst en al rijdend merk je er al helemaal nix van. Ik denk dat de keuze voornamelijk is gedaan omwille van de effecten van de hoge drempel op de stijfheid van de koets.
                    Last edited by Hansv; 18-07-17, 12:11.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die Harry;

Och, genoeg exoten of sportwagens die zonder optisch ook genoeg indruk maken. Het is vooral het effect voor het terraspubliek en ik vraag me af of sat opweegt tegen het nadeel dat Rutger schetst en al rijdend merk je er al helemaal nix van. Ik denk dat de keuze voornamelijk is gedaan omwille van de effecten van de hoge drempel op de stijfheid van de koets.
                      Hans, ik ben nu aan het afwegen of ik zo'n auto zou willen en wat dat dan zou kosten. Ik denk dat de vleugeldeur een gevolg is van de instap van de auto.

Het is een heel bijzonder apparaat. Dat is één ding dat zeker is.

Ik ben op zoek naar een deal waarbij de dealer mijn auto contant koopt (want privé eigendom) en ik dan eventueel de i8 uit de zaak betaal. Ga de auto in ieder geval niet prive kopen. Da-kenne-we-nie-betaluh.

En als die deal dan heeeeeeeeeeeeel erg goed is. En het blijkt dat ik er een kinderstoel in kan prakken, dan overweeg ik de auto. In alle andere gevallen niet.

Comment

Ha, die Rutger;

Lijkt me (gezien het bijtellingsverhaal) bij uitstek een auto om zakelijk aan te schaffen. Voor privégeld zou ik wel wat anders weten. En je moet die M3 er natuurlijk niet voor kado gaan geven. Praktische bezwaren zijn natuurlijk relatief beperkt met die dikke X5 ernaast.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Denk dat je heel, heel, maar dan ook heel hard afschrijft op deze auto. Zelfs zakelijk gezien gaat het dan toch nog pijn doen. Denk ik dan he.
                          übernarcistische fappert

Comment

Dit lijkt mij ook wel een afschrijvingsklapper worden..

Moar dà moak nie uut, het is wel een hele mooie kar natuurlijk.
                            PERSOONLIJK vind ik het een hele mooie auto om te zien.

En zakelijk afschrijven doet natuurlijk ánders pijn, qua kramp aan de geldspier.
                            Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen,,,,,,,,

Comment

Echt een heel gaaf apparaat. Concept car met kentekenplaat: helemaal goed. Ik heb er alleen maar inzetten en kan hem niet betalen, maar ik ben toch blij om van een M3 piloot te horen dat het goed rijdt.

Comment

Lijkt mij totaal niet zuinig aanvoelen als ik het zo lees.

Comment

Kwam vanmiddag een blauwe tegen bij Koln. Ding ziet er wel geinig uit zo in het voorbij gaan.
                                  Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Bij dit soort wagens is de ratio ver te zoeken maar waarom geen Tesla?

Zelfde soort trap in je rug, praktischer en goedkoper. Alleen geen back-up in de vorm van benzine.
                                    ------------------------------------------------
                                    We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Nou, die i8 is natuurlijk veel extremer. Dan heb je (neem ik aan) het gevoel in echt iets bijzonders te rijden. Die Tesla is gewoon een schraapalternatief voor een Dikke Duitser.

Vraag me alleen af hoe zo'n i8 het qua rijden nu doet ivgl met een 911 van ongeveer hetzelfde prijskaartje (Carrera S ofzo?) Blijf toch het gevoel hebben dat je (ik iig) die eerder zou kiezen als ze dezelfde bijtelling hadden. En Rutger zal neem ik aan niet zozeer op freak show gehalte kiezen voor die i8 maar voor het totaalplaatje.

Kortom: Schande! Ook hier zitten die lui uit DH alles weer te vernaggelen ;)

Comment

Ik zou liever een 911 GT3 rijden oid. Maar die zijn niet echt met 7% bijtelling leverbaar ;-)

Deze auto is zelfs met 7% bijtelling nog redelijk aan de prijs. En privé een Porker of een andere exoot aftikken dat wordt 'm niet. Da's gewoon te kostbaar vwb afschrijving. Met de bruto euros krijgt de BD iig de helft voor de afschrijving voor de kiezen en dat is dan toch net ff prettiger ;-)

Comment

In de AMT staat een heel verslag over deze (mooie!)auto. Is het gewicht niet merkbaar, ik vindt hem nogal zwaar......

Jos.

Comment

Wat ik heel apart vind is dat er maar een 5kWh batterijpakket in zit. Dat is wel erg mager en met een opgegeven elektrische actieradius van 37 km en maximaal 65km/u. Op m'n elektrische kart zit al meer. Denk dat het met 100kg extra aan batterijen een elektrisch veel flexibelere auto zou zijn. Verder denk ik dat het afschrijven wel mee gaat vallen. Een Tesla is ook nog niet echt voor weinig te scoren. Een 4 jaar oude roadster met ruim 120k achter de wielen staat ook gewoon voor ruim 50k te koop. En is daarmee de goedkoopste. Loopt toch niet te veel uit de pas met andere 100K nieuwprijsauto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ølle Bekijk bericht
                                              Nou, die i8 is natuurlijk veel extremer. Dan heb je (neem ik aan) het gevoel in echt iets bijzonders te rijden. Die Tesla is gewoon een schraapalternatief voor een Dikke Duitser.
                                              Een Tesla S P85 Performance gaat in 4,2s naar de 60mph. Dat moet wel een hele dikke Duitser zijn dan :-)
                                              ------------------------------------------------
                                              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Ik vind een i8 10 keer gaver dan de zoveelste Tesla. Tesla's zijn leuk, maar het is DE schraapmobiel in de hogere klasse. Beetje net als die Outlander PHEV, maar dan 3 levels hoger.

Er zit een Tesla dealer in de PC Hooft, dat zegt genoeg denk ik.
                                                Ze zijn leuk en rijdt fantastisch (denk en hoor ik), maar ik vind een knappe 3 serie leuker.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Was vanmorgen bij Breeman, de Rotterdamse BMW-dealer, om een i3 terug te brengen na een proefrit van een dag (waarover later meer in dit forum) - past overigens wél een kinderstoel in en mijn zoon vond het prima (hij sliep, zoals overigens in iedere auto waarin hij mee rijdt).

Daar stond een i8. Wat een mooi ding is dat. Echt serieus mooi, vooral ook omdat BMW gedurfd heeft de auto zo in productie te brengen in deze vorm.

10612563_10204538504043928_6119865558778446126_n.jpg

Heb gisteren ook nog een leuke review gezien via Youtube van Jonny Lieberman. Echt een leuke video met een leuk verhaal er omheen. Jonny presenteert ook altijd erg enthousiast en zijn enthousiasme werkt altijd heel aanstekelijk, op mij althans:

Lijkt me echt een leuk ding om te rijden en te hebben. Zou het zo doen, als het kon.

Comment

Dit is natuurlijk een zakenwagen van driekeer niks als je niet eens gasten achterin mee kunt nemen...

Daarbij kun je het ook niet maken om met zo'n bolide bij een klant te komen. Gaat je prijs geheid omlaag :-)
                                                    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                                      om een i3 terug te brengen na een proefrit van een dag (waarover later meer in dit forum) ..
                                                      Ben benieuwd wat je ervan vond.

Comment

Clarkson approved..

http://www.driving.co.uk/car-reviews...w-bmw-i8-2014/

Clarkson’s verdict ★★★★☆
                                                        Green as a Prius, desirable as a Ferrari

Comment

LOL.

I still believe that with hybrids we are going down the wrong road. But with an i8, going in completely the wrong direction is at least wonderfully enjoyable.

Heerlijke man ;-)

Ben er nog niet over uit. Zowiezo sloegen de tranen mij in de ogen toen ik het inruilvoorstel voor mijn M3 kreeg maar zelfs als ik er wel uit kom met BMW moet ik nog even een nachtje hard en lang nadenken. Het praktisch nut is namelijk wel heel beperkt. Ik weet niet hoe vervelend dat nou precies gaat zijn in de dagelijkse praktijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
                                                            ?..tranen mij in de ogen toen ik het inruilvoorstel voor mijn M3 kreeg....
                                                            Dacht je dat je op een goudmijn zat?
                                                            Doe maar een Harrietje en haal hem uit de verkoop ;-)
                                                            Groeten,
                                                            Bats
                                                            wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                                            *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                                            Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                                            Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                                            Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                                            de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                                            Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                                            Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

LOL. Zou eens met die Cayenne voor een inruilbod gaan schooien, bats.

Is ook niet goed voor je gezondheid denk ik ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                                                                Dacht je dat je op een goudmijn zat?
                                                                Doe maar een Harrietje en haal hem uit de verkoop ;-)
                                                                Groeten,
                                                                Bats
                                                                Nee, dat niet. Maar als ik kijk naar vergelijkbare auto's voor te koop staan dan vind ik 35k voor een 2009 M3 met 72k op de teller wel karig. Auto heeft courante kleurstelling en opties. Daar hoeft niet lang mee geleurd te worden verwacht ik.

Comment

Working...
                                                                X