Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW i8

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
    Ha, die Murphmeister;

Het motormanagement van de i8 zal toch wel zo clever zijn dat de stop/startfunctie niet wordt geactiveerd als de olie- en koelvloeistoftemperatuur boven (net als onder) een bepaalde waarde staan?

Goed punt Hansv!

Bij ons sloeg hij elke keer af toen we in normale modus reden (wat overigens niet vaak was). Ik denk dat we hem wel redelijk goed warm hadden ;-) Evengoed heb je gelijk, daar zal een motormanagement zeker op sturen.

BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Ha, die Murphmeister;

Het motormanagement van de i8 zal toch wel zo clever zijn dat de stop/startfunctie niet wordt geactiveerd als de olie- en koelvloeistoftemperatuur boven (net als onder) een bepaalde waarde staan?
      Ik denk ook vooral dat een nog niet 'stationair' draaiende turbo schade lijdt. Als de water en oliepomp elektrisch zijn koelt een auto alleen maar beter als de motor uit staat. Er zal in geen enkel geval warmte bij komen in elk geval.
      Every second of your life is a part of your song

Comment

Ha, die Murphmeister;

Hybride auto's hebben meestal een electrisch aangedreven koelwater pomp. Die kan dus ook water door het blok circuleren als de verbrandingsmotor uit staat. Het koelwater koelt trouwens ook de invertor.
        Voor het starten/stoppen heeft een (Toyota/Lexus) hybride een software matige routine waarbij het motorblok eerst tot 1000tpm wordt gedraaid door de electromotor, pas als de oliedruk hoog genoeg is wordt brandstof ingespoten en ontsteking gegeven. Ik verwacht dat BMW zoiets ook doet in de i8. Bedenk dat dat starten van een verbrandingsmotor in een hybride niet wordt gedaan met een tiny-ass 1,5Kw startmotortje maar met een 80Kw (of meer) tractie-motor. Als ik in mijn Auris vanuit stilstand ( dus: ICE uitgeschakeld) plankgas geef, dan rijdt de auto direct weg op de E-motor maar de verbrandingsmotor schakelt er zeer snel bij. Nog geen halve seconde duurt dat, het is prima voelbaar voor iemand die de techniek snapt. In old-car-speak voelt het aan alsof je heel kort wegrijdt in 2 en je er direct een kickdown naar 1 overheen krijgt.
        Voor turbo's lijkt mij het starten/stoppen ook niet zo'n heel groot probleem want in het lagerblok zit en blijft een mantel van stromend koelwater aanwezig. De lagering in een moderne turbo hybride zal ongetwijfeld keramische kogellagers hebben. In dat lagerblok zit genoeg olie om die lagers te smeren in de seconden direct na uitschakelen van de motor. (zo werkt het ook bij gewone auto's)
        Vanwege de software die het starten van de verbrandingsmotor verhindert zolang de oliedruk niet op het juiste niveau is, zal ook de turbo pas serieus hard gaan draaien als er al weer oliedruk is. Want er komen pas uitlaatgassen door de turbo als de motor brandstof verbrandt. Op dat moment is er al genoeg smering in de turbo.
        M.a.w. het is een non-issue. Je kan met een hybride uren lang snelweg rijden, een tankstation binnenrijden en hoppa, motor uit. Geen probleem. Engineers hebben er rekening mee gehouden.
        Last edited by janspeed; 08-04-16, 10:01.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

Hybride auto's hebben meestal een electrisch aangedreven koelwater pomp. Die kan dus ook water door het blok circuleren als de verbrandingsmotor uit staat. Het koelwater koelt trouwens ook de invertor.
          Voor het starten/stoppen heeft een (Toyota/Lexus) hybride een software matige routine waarbij het motorblok eerst tot 1000tpm wordt gedraaid door de electromotor, pas als de oliedruk hoog genoeg is wordt brandstof ingespoten en ontsteking gegeven. Ik verwacht dat BMW zoiets ook doet in de i8. Bedenk dat dat starten van een verbrandingsmotor in een hybride niet wordt gedaan met een tiny-ass 1,5Kw startmotortje maar met een 80Kw (of meer) tractie-motor. Als ik in mijn Auris vanuit stilstand ( dus: ICE uitgeschakeld) plankgas geef, dan rijdt de auto direct weg op de E-motor maar de verbrandingsmotor schakelt er zeer snel bij. Nog geen halve seconde duurt dat, het is prima voelbaar voor iemand die de techniek snapt. In old-car-speak voelt het aan alsof je heel kort wegrijdt in 2 en je er direct een kickdown naar 1 overheen krijgt.
          Voor turbo's lijkt mij het starten/stoppen ook niet zo'n heel groot probleem want in het lagerblok zit en blijft een mantel van stromend koelwater aanwezig. De lagering in een moderne turbo hybride zal ongetwijfeld keramische kogellagers hebben. In dat lagerblok zit genoeg olie om die lagers te smeren in de seconden direct na uitschakelen van de motor. (zo werkt het ook bij gewone auto's)
          Vanwege de software die het starten van de verbrandingsmotor verhindert zolang de oliedruk niet op het juiste niveau is, zal ook de turbo pas serieus hard gaan draaien als er al weer oliedruk is. Want er komen pas uitlaatgassen door de turbo als de motor brandstof verbrandt. Op dat moment is er al genoeg smering in de turbo.
          M.a.w. het is een non-issue. Je kan met een hybride uren lang snelweg rijden, een tankstation binnenrijden en hoppa, motor uit. Geen probleem. Engineers hebben er rekening mee gehouden.

Duidelijk verhaal! Thanks!
          BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
            Was vanmorgen bij Breeman, de Rotterdamse BMW-dealer, om een i3 terug te brengen na een proefrit van een dag (waarover later meer in dit forum) - past overigens wél een kinderstoel in en mijn zoon vond het prima (hij sliep, zoals overigens in iedere auto waarin hij mee rijdt).

Daar stond een i8. Wat een mooi ding is dat. Echt serieus mooi, vooral ook omdat BMW gedurfd heeft de auto zo in productie te brengen in deze vorm.

....

Lijkt me echt een leuk ding om te rijden en te hebben. Zou het zo doen, als het kon.
            Ik ben van de lange termijn soms. Over 3 weken heb ik er eentje voor 2 dagen onder mijn kont. Heb nu extra korting bij de huurmij de komende maand (40-60%) dus kan me even uitleven. Ben echt super benieuwd!

Comment

• Ik heb dus paar uur in de i8 gereden. Geweldig maar...weet nog niet wat het is. Ik bedoel; Het is geen super car (denk ik...nog nooit mee gereden) maar een leuke sportauto (wat dat tegenwoordig dan ook mag betekenen). En ik kon in én uitstappen! (voor de dikke medegummers onder ons; Eerst op dorpel gaan zitten, beentjes onder stuur en dan je deriere er in laten glijden en bij uitstappen visa versa...

Comment

• Dat in- en uitstappen is hetzelfde als bij een Elise. Dat ben ik wel gewend ;)

Kreeg ook laatst van een yoga-lerares complimenten omdat ik me heel gemakkelijk kon 'opvouwen' om haar er langs te laten richting stoel bij het raam in het vliegtuig.

Comment

• Dus die yoga tante heb jij gelijk even lid gemaakt van de mile high club? :)
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

• Of hij heeft haar de rest van de vlucht uit proberen te leggen waarom een Elise zo goed is voor je fitheid. Dat kan ook ;)
                    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Ik vond dat nep motorgeluid in sportstand op den duur wel irritant worden in de cabine. De I8 blijft nog steeds fraai om irl te zien.
                      ----------------------------------------------------
                      F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
                      ----------------------------------------------------

Comment

• Ik blijf het ook een gaaf ding vinden. Qua design 1 vd gaafste sportwagens van dit moment.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                          Dus die yoga tante heb jij gelijk even lid gemaakt van de mile high club? :)
                          Ja, precies. Die zag ik ook niet van mijlenver aankomen. Deze was niet om te doen. Beetje Duits zonder aandacht voor haar uiterlijk verder.

Ik heb de i8 twee volle dagen dus ga er eens lekker mee rond toeren hier. Dan eens kijken. Niet om er het onderste mee uit de kan te halen maar meer gewoon lekker mee te sturen. O ja, heb de week daarvoor nog een 640i of 640d. Daarna dan een Mini Cooper S. Ook leuk :)

Comment

• lol, wat een eindeloze serie mooie huurbakken man!
                            Maar geniet er van!!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                              lol, wat een eindeloze serie mooie huurbakken man!
                              Maar geniet er van!!
                              Ja, we maken er maar het beste van als en omdat dat kan. Als je geen permanente auto kan hebben blijft dit over ;)

Comment

• Ik zit hier in de UK meestal in hetzelfde hotel. Heb hier net een parkeerplaats voor het hotel gereserveerd. Dochter van de eigenaar, die aan de balie stond, was helemaal blij met de auto. Zij hebben deze toko net voor £9M over genomen. Ferrari F12 berlinetta was haar favoriete auto. Dame met smaak ;)

Comment

• Afgelopen weekend toch eens een gebruikte i8 bekeken en dat stemde mij niet vrolijk. Zal eerlijk bekennen dat het de onderkant van de markt betrof, echter premium materialen zouden na 3 jaar en 45000km niet dergelijke slijtage mogen vertonen. De kleur sophistograu helpt trouwens ook bepaald niet om de auto te verkopen.
                                  Attached Files

Comment

• Zo, dat ziet er niet al te best uit, nee. Dat is niet iets wat je met een wax/poetsbeurtje oplost :(
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

• Dat is wel apart idd.
                                      Is wel te fixen door goede poetser trouwens.

Ik zag bij Ekris ook eens een Z4 staan van 3 jaar oud met een hele rij vaag witte knopjes in de middenconsole.
                                      Daar zat ooit zilververf oid op. Waren gewoon al helemaal versleten.

i8 blijf ik super vinden, maar dan wel in blauw of wit. Niet zwart of grijs, want dat maakt hem veel te saai.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Lol, 1e eigenaar was iemand met heel agressief zweet of zo? :) Mijn Audi stuurtje met 92K op de klok begint nu pas een beetje gladder te worden.

Comment

• Wit staat de auto inderdaad erg goed.
                                          Rood zou ik ook nog overwegen.

Comment

• Rood zie je nooit en kan wel gaaf zijn.
                                            Dat oranjeachtige v/d roadster zou ik niet nemen. Nu wel leuk nog, maar over een paar jaar niet meer denk ik.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

• Dat leer op het stuur kun je spuiten, heb ik toen bij mijn XK8 ook laten doen. Zag er daarna weer als nieuw uit, zelfs met die lichte kleuren.
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

• Of herbekleden, en dat is niet duur. Heb je gloednieuw leer inclusief stiksels i.p.v. opgepoetst of gespoten. Werkt met een ruilsysteem waarbij je eerst je nieuwe stuur ontvangt, en je oude wisselt, en op stuurt.
                                                ''Thank God for the internet experts''

Comment

• We praten hier over een zgn premium merk en anderhalve ton en 40 duizend .... als het 1e getal nu de gereden kilometers en het 2e getal de nieuwprijs betrof, dan hadden de goedbedoelde adviezen me niet zo verbaasd ;-)

Comment

• Als je kwaliteit wilt, moet je iets opduikelen uit de jaren 90 tm de vroege jaren 00. Daarna werd het allemaal rap minder. ;-)
                                                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

• Je ziet die i8 alleen in saaie kleuren, dat is wel jammer van het coole ontwerp. Ze hebben wel een limited edition in het rood gedaan, dat is echt een plaatje:

Alleen nog jammer van die (minimale hoeveelheid, maar toch) blauwe details van de i-huisstijl, vooral in het interieur. Daar hadden ze best ook rood voor kunnen gebruiken om het op te vrolijken:

Comment

• @Joep
                                                        In een poging om jou tot autoriteit van gummen te bombarderen heb ik onlangs een krabbel gezet onder een koopovereenkomst voor een rode i8 met 47 kilometer op de teller.
                                                        Als de dealer de auto tenminste wil leveren, want de communicatie loopt wat stroefjes ...

Comment

• Altijd lekker, met de kop eraf zodat een ander die eerste afschrijving pakt. Proficiat!
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                            Altijd lekker, met de kop eraf zodat een ander die eerste afschrijving pakt. Proficiat!
                                                            Misschien dat ze 50% korting op de afleverkosten geven na 47 km idd :)

Gaaf, Chris!
                                                            Komt ie erbij of is het een vervanger van iets?
                                                            privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ChrisZZZZ Bekijk bericht
                                                              @Joep
                                                              In een poging om jou tot autoriteit van gummen te bombarderen...
                                                              Lol. Luisterde iedereen maar zo goed. ;)

Supergaaf apparaat. Gefeliciteerd!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                                                                Komt ie erbij of is het een vervanger van iets?
                                                                De i8 komt in plaats van de 4C.

Comment

• Oh? Dat is toch een heel ander soort auto? Wel gaaf een i8. Keertje 2 uurtjes in mogen rondrijden. Niet naar. Helemaal niet naar.

Comment

Working...
                                                                  X