Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW i8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • w220l
    replied
    Jij reed niet toevallig gisterenmorgen om 09.00 met de i8 op de Stadhouderskade ?


    Hmm zie op de foto de tijd 17.12 en radio 10
    Last edited by w220l; 22-08-14, 11:32. Reden: Tijd staat op de foto.. :)

    Leave a comment:


  • Rutger
    started a topic BMW i8

    BMW i8

    Gisteren heb ik mogen rijden in een BMW i8 bij BMW Amsterdam.

    Hele bijzondere auto. De instap is extreem laag en je moet je echt in de auto laten vallen. Zeker niet geschikt voor oudere mensen of mensen met rugklachten.

    Electromotor op de voorwielen, 1.5 liter drie cylinder met turbo op de achterwielen. Het accupakket zit in de bodemplaat geintegreerd, dit komt het zwaartepunt extreem ten goede. Daarnaast is de 'livecage' (de carrosserie min het onderstel) geheel uit carbon vervaardigd. Dat merk je in alles. De auto ligt als een huis op de weg. Geen bodyroll, niet overhellen, gewoon messcherp, maar zonder te hard afgeveerd te zijn. Heel bijzondere ervaring.

    Driften is er niet bij, de electronica schakelt zelf tussen electra (voortrein) en benzineaandrijving op de achterwielen. Daarnaast ligt de auto zo extreem goed op de weg dat deze absoluut 'snappy' zal zijn bij het driften.

    Er zijn drie modussen waarin je kunt rijden, eco pro, comfort en sport. Bij eco pro kun je 100% electrisch rijden maar kun je niet harder dan 70 km per uur, dan komt de verbrandingsmotor erbij. Als je in eco pro rijdt schakelt het systeem zelf naar comfort indien nodig. Standaard rijdt je in automaat maar als je één keer de flippers aan het stuur bedient kun je zelf de schakelmomenten bepalen. Je kunt de auto echter niet in de begrenzer rijden, want ook als je handmatig schakelt dan wordt toch het volgende verzet gekozen als je teveel toeren maakt.

    Het koppel in de auto is niet van deze wereld. Vanuit stilstand trekt de auto zo knalhard op, met 0,0 wheelspin, echt een hele aparte ervaring. Een nissan GTR met 1000pk zal nog wel ff harder gaan maar de schop in mijn rug bij deze auto is de hardste die ik ooit heb mogen ervaren als ik op het gas ging staan.

    Het samenspel tussen electramotor en benzinemotor is perfect. Tijdens het rijden heb je 0,0 last van het feit dat je soms op electra rijdt en soms op beiden. Ook het 'trekken' (voorwielaandrijving) en 'duwen' (achterwiel) gaat geheel vlekkeloos, je merkt het gewoon niet.

    De auto heeft 4 zitplaatsen. Maar de achterbank is alleen voor Alessandro Zanardi of andere mensen zonder benen. Als mijn stoel in een voor mij goede stuurpositie stond dan kon mijn bijrijder alleen nog zijn hand tussen de stoel en de achterbank steken. Zelfs een paar kinder enkeltjes zitten dan klem. Ergo; een 911 is ruimer achterin. Aan de voorkant zit de electromotor. De motorkap kan dus niet open aan de voorkant. Achterin zit de benzinemotor direct achter de stoelen. De kofferbak is een glasplaat die scharniert aan de dakzijde. Daar is ruimte om spullen mee te nemen. De bergruimte is een vak ter grootte van een twee kratjes bier bovenop elkaar gestapeld. Een soort diepe bak. Alleen past er nét geen kratje in. Want de ruimte is ietsje kleiner. Dat betekent als je wat mee wilt nemen dat de achterbank tot je beschikking staat of dat opbergbakje. Op de golfbaan zul je dus geen i8 zien. Want een golfset gaat er gewoon niet in ;-)

    Het afwerkingsniveau van de auto is geweldig. Echt prachtige stoelen, heel mooi leer en de stiknaden zijn perfect! Ook de bediening is wat je verwacht van BMW, geen overdaad aan knoppen, alles via de I-drive regelen en de basisverstelling voor de kachel/airco met knopjes. Gewoon keurig.

    Door het achterraam zie je weinig dus met inparkeren moet je echt op de achteruitrijcamera manouvreren. Het beeld van die camera is echter perfect scherp en laat precies zien hoeveel ruimte je hebt. Als je in een krappere ruimte rijdt (parkeergarage) dan wordt een bovenaanzicht van de auto getoond (een helicopterview die vanaf 10 meter hoogte naar het dak kijkt). Je ziet dan de eigen auto en alle obstakels om je heen. Er zitten dus meer sensoren op verschillende plekken want alles in een straal van 360 graden rondom de auto wordt in kaart gebracht. Heel bizarre gewaarwording en bijzonder knap gedaan.

    Bij het in en uitstappen heb je 40 cm nodig voor de vleugeldeuren, deze komen naar buiten en gaan daarna omhoog. Als je een i8 rijder in de zeik wil nemen dan moet je je auto er strak naast zetten, je moet dan via de bestuurderskant erin en dan moet je echt een acrobaat zijn om via de middelconsole in je stoel te komen.

    Al met al ben ik positief verrast over de auto en het is extreem knap wat BMW met deze auto heeft neergezet. Alleen het praktisch nut van de auto is extreem beperkt en je moet 'm daarom denk ik louter als funauto zien.

    Er zijn wat meer 'spots' voor de i8 beschikbaar gekomen. Dus vandaag beslissen is (met een beetje mazzel) over een maand of drie rijden.

    Ik wil nog een keer rijden, maar dan samen met mijn vrouw. En dan wil ik ook kijken of ik een kinderstoeltje op of achter de passagiersstoel kan monteren, want als dat niet kan dan is het niet de auto voor ons (ivm kinderen van en naar KDV brengen). Ik breng 'm altijd en mijn vrouw haalt 'm op. Dus dat is een beetje extreem onpraktisch dan :D



    image.jpegimage[1].jpgimage[2].jpegimage[3].jpegimage[4].jpgimage[5].jpgimage[6].jpegimage[7].jpg
Working...
X