Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 REX

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW i3 REX

10604007_10204535342684896_1394225212668618325_o.jpg

Al langere tijd ben ik gefascineerd door de BMW i3. Het is in bepaalde opzichten een innovatieve auto, met het carbon frame en ook de interieur materialen. Uiteraard de aandrijving en de algehele beleving. Het is anders en dat vind ik leuk. Ik wil in deze impressie enerzijds weergeven hoe het 'er uit ziet', anderzijds hoe het werkt en hoe het voelt cq. hoe de beleving is. Persoonlijk ben ik ook van mening dat een proefrit van een uur echt compleet niets zegt over dit soort auto's dus wat dat betreft hulde aan Breeman dat ze dit mogelijk maakten. Ik denk dat je pas echt iets hierover kunt zeggen als je er gewoon een dag mee op pad bent geweest en hebt gemerkt hoe het werkt in de praktijk. Idee was oorspronkelijk dat ik naar Heerlen zou rijden, maar dat is een retourtje Utrecht geworden door gewijzigde afspraken. Hierover later meer...

Dat de auto anders is merk je in de praktijk doordat mensen naar de auto kijken. Het ziet er futuristisch uit met de LED-lampen en het uiterlijk. Grappig, maar niet functioneel.

10608183_10204535336204734_3946683371955568922_o.jpg

Vorig jaar op de lijst gestaan voor de 1e serie, maar door een verandering in mijn werksituatie is dat er toen niet van gekomen. Ik werkte eerst voornamelijk thuis in een internationale functie, veel bellen/mailen en overleg online. Nu ben ik meer op pad en maak ik ook (veel meer) kilometers. Desondanks bleef de belangstelling bestaan dus toen ik via Breeman Rotterdam de gelegenheid kreeg de auto een volle dag tot mijn beschikking te hebben, heb ik daar gebruik van gemaakt.

De gereden uitvoering is de REX (Range Extender) dus met een extra hulpmotor om de accu bij te laden indien nodig. Om gelijk mijn mening hierover te geven: ik snap de overweging om het te doen, maar het schiet wat mij betreft het doel voorbij. Even los van de discussie of electrisch rijden al dan niet beter is. Hiernaast werd door de verkoper gezegd dat ik op de snelweg toch vooral de 'laadtoestand handhaven' functie moest gebruiken. Dit betekent dat je effectief de hele rit met de motor aanrijdt, waardoor de batterij dan niet leeg loopt. Handig om de range te verlengen, waar het ook voor bedoeld is natuurlijk.

10655208_10204535340044830_3119251517961680522_o.jpg

Naast de REX was deze auto voorzien van haast alle opties. Het voert te ver om dat allemaal op te noemen, maar de totaalprijs lag rond de €55.000. Dit bedrag is relatief in zakelijke omstandigheden omdat uiteindelijk de leaseprijs en netto bijtelling voor mij relevant zijn.

Rijden
    Ik had al vaker electrisch gereden, dus dat was niet echt iets nieuws. Je hoeft bijna niet te remmen, dus je rijdt bijna altijd met één pedaal. Qua rij-eigenschappen viel me op dat de auto inderdaad snel optrekt, zoals beloofd wordt. Hiernaast voelt de auto redelijk strak geveerd/gedempt aan. Rijdend in de stad is dat prima te doen. Viel me alleen wel op dat het vakje tussen de voorstoelen rammelde, wat de kwaliteitsbeleving niet ten goede komt.

Op de snelweg viel mij boven de 100 km/u vooral het geluid op. De beleving van het geluid was dat het voor mijn gevoel meer geluid was dan de C30 bij 120 km/u. Dit viel mij in ieder geval wel een beetje tegen.
    Verder merk je ook dat door de grote smalle wielen je toch al snel een beetje het gevoel van onderstuur krijgt, alhoewel dat niet noodzakelijk zo is in de praktijk.

Deze auto had ook active cruise-control en daar ben ik ook geen groot fan van. Het Nederlandse verkeer is gewoon te druk en als iemand zijn auto er tussen prakt staat de auto gelijk op de rem. Je moet wel heel goed anticiperen om het goed te kunnen gebruiken. Nu vind ik aandacht voor de weg geen slecht punt, maar continu ruimte voor je zoeken om door te kunnen rijden op de cruise control vind ik net te ver gaan.

Verder had deze auto ook automatisch parkeren. Ook gewoon een leuke gimmick die ook echt goed werkt. Of je het vaak zult gebruiken is de vraag, omdat je wel een hele rustige straat moet hebben om zonder onderbreken file te kunnen parkeren. Hieronder een video om een beetje beeld te krijgen:

Interieur
    Het interieur voelt ruim aan. Dit komt waarschijnlijk ook door het schuifdak waardoor veel licht naar binnen valt. De binnenruimte bleek in de praktijk niet extreem. De suicide doors zijn een leuke gimmick, maar mijn vriendin voelde zich ietwat claustrofobisch door het idee dat ze niet uit kon stappen zonder hulp. Ben ik met haar eens. Verder is de instap naar achteren ook niet echt ruim of handig.

10604533_10204535337084756_6322918815728347951_o.jpg

De deuren zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen en zo zien ze er ook uit. In tegenstelling tot het hout wat ook eco-friendly is, ziet dit er discutabel uit wat mij betreft. Ik vind het persoonlijk niet overeenstemmen met de prijs van de auto.
    10623332_10204535341164858_6456410625749758923_o.jpg

10631121_10204535338004779_242338045490812337_o.jpg

Rutger speciale aandachtspunt
    Speciaal voor Rutger nog even gekeken of een kinderstoel past en dit past inderdaad. Standaard ISOFIX dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem is, is het feit dat je door de eerder genoemde deuren de stoel zelf met wat moeite naar binnen krijgt. We moesten toevallig met onze zoon even ergens langs dus gelijk even gekeken hoe dat allemaal ging. Naast het eerder genoemde niet uit kunnen stappen was het inklikken van de stoel via de achterdeur dus ook een minpunt. Geen kinderen, dan dus geen bezwaar.

10648250_10204535338244785_3013868809940644394_o.jpg

De hamvraag...
    ...zijnde: de range. Dit was voor mij echt het grootste bezwaar en het viel me ook bijzonder tegen. Bij het wegrijden met een 3/4 volle tank benzine en ruim 3/4 volle accu was de range een krappe 150km. Dit bleek neer te komen op een rit naar Utrecht met de REX aan. Daar de auto ruim 4 uur aan de lader gehangen en op de terugrit alleen op de accu gereden. Over die rit van 70km was de benzinetank van 9l trouwens al voor 3/4 leeg. Dat betekent dus 4/5 liter verbruik op 70km - oftewel 6/7 liter op 100km. Dat haalde ik met de Volvo gemakkelijk. Daar heb ik 5,2l/100km mee gehaald op ruim 40.000km. Het bereik wordt dynamisch berekend op basis van rijstijl en eerdere ritten. Na een rit van Rotterdam naar Utrecht had ik nog een halve lading over van de batterij wat neerkomt op ongeveer 60km. Ik heb daarbij niet uitzonderlijk hard gereden en hoofdzakelijk op de cruisecontrol rond de 110-120km/u en een klein stukje door de stad.

Het rijden in de stad beviel me trouwens prima en dat gaat ook heel vloeiend. Dat is in ieder geval een pluspunt van de auto.

Conclusie
    Mijn algehele indruk van de auto is positief. Het is een leuke auto. Concept is mooi, uitwerking ook goed - over het uiterlijk kun je twisten maar ik zou er mee kunnen leven. ExTaxi niet, dat weet ik ondertussen ook al :) Het rijden is in de stad prima, op de snelweg is het toch iets rumoeriger dan je zou verwachten van een electrische auto. Ook de oplossing met de achterdeuren vind ik niet ideaal. Daarnaast is de range ook dermate kort gebleken dat het mij echt bijzonder tegen viel. Ik heb begrepen dat er mensen zijn die 400 km hebben gehaald. Dit kan vast wel door met 90 km/u tussen de vrachtwagen te gaan rijden maar dat is voor mij geen optie. Ik hoef niet met 140+ op de linkerbaan te hangen, maar een beetje met het verkeer meerijden - al dan niet op de cruisecontrol - vind ik prettiger.

Dus de conclusie is dat de i3 niet een auto voor mij is. Mensen die kortere afstanden rijden en zeker weten dat ze bij vertrek/eindpunt kunnen laden hebben hier meer aan. Ik vind het idee van de REX ook eigenlijk jezelf voor de gek houden. Neem dan een zuinige benzine/diesel-auto.

Kortom: voor mij dan voorlopig toch nog liever een auto op gasolina:
    10548732_10204535345764973_1003205266213853880_o.jpg
    Attached Files

Leuk verslag en mooie foto's!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik spotte er een maand geleden nog eentje in Zagreb:

Zo te zien een pers/testauto van de fabriek of zo...?
      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Inderdaad een leuk verslag. Grondig en gestructureerd.
        Echter kan ik het niet rijmen met mijn ervaring met de i3.

Wat mij is bijgebleven is de niet-lineaire opbouw van snelheid als je boven de 80 rijdt. Een dipje. En je merkte dat hij het moeilijk kreeg vanaf die snelheid.

De koers onvastheid tijdens rechtuit rijden was echt irritant.
        Het windgeruis.
        De wause balans. Behoorlijk onderstuur met het gevoel dat er een aanhanger met zand aan de achterkant hangt. Dat waren de batterijen. Het gaf een soort tegenstrijdig / wrikkend gevoel.
        En de zit sprak mij niet zo aan, zo op de bok. Mijn Espace zat sportiever.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik die auto heb beoordeeld op zijn prijsklasse, dus idd > 50k.

Als hij 25 - 30 k zou kosten, zou ik er meer begrip voor hebben.

Comment

Leuk verslag, maar ik vind m zo ontzettend lelijk. De verhoudingen kloppen gewoon niet. Lelijkste BMW die ze nu leveren wat mij betreft, en dat wil wat zeggen met de X4 en dat FWD busje in het gamma..
          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Ik vond nog een foto van die Canta waar ik in proef gereden heb.

Mijn oude QP nog op de achtergrond.

uploadfromtaptalk1409336231355.jpg

Comment

Goed verhaal.

En het verbruik komt ook aardig overeen met de praktijktest van Autobild.

*flikkert de foto nog een keer neer..

image.jpg

Reed vanmorgen achter zo'n ding, ben toch bang voor het smart-effect.
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Wow.
                De prius is overall nog het meest realistisch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                  Ik vond nog een foto van die Canta waar ik in proef gereden heb.

Mijn oude QP nog op de achtergrond.

[ATTACH]24036[/ATTACH]
                  Leuk optrekje Scud.
                  Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Is niet mijn huis. Is van mijn broer.

Maar het zou het straatbeeld inderdaad behoorlijk bevuilen, zo'n Bayerische dildo ;-)

Comment

Heldere ervaring zo te lezen. Typisch die kleine brandstoftank. Als dat gewoon een 30 liter tank is wordt de auto veel praktischer qua gebruik. Uiteindelijk zal je uit kosten en comfort overweging denk ik toch zoveel mogelijk elektrisch willen rijden. Maar als je met de REX ook Parijs niet in 1 ruk haalt zie ik daar zo eins zwei drei ook de meerwaarde niet van. Zou je voor het beschikbare budget en de extra ruimte van de REX beter je batterijpakket kunnen vergroten.

Comment

Goed verslag idd. Ik heb er een paar maanden terug ook mee gereden. Qua rijeigenschappen in dagelijkse praktijk meer dan goed, lekker snel en ook comfortabel. Maar dat verbruik? Dus 1 op 17 volgens Autobild? Dat verbruikt de '92er 106 van m'n vriendin ook. Een Up! doet al met gemak 1 op 20.

Comment

En je kan de bonuspunten met tanken ook wel vergeten.... ;)
                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Mooi geschreven, had iemand dat al gezegd? Maar wat een gruwelijke auto zeg, echt hondslelijk, en uit verhouding. Ja, er zitten innovaties in, maar het is uiteindelijk gewoon een elektrische auto, en daar is weinig innovatiefs aan. Een mille of 40 voor een elektrische auto; dat doet Renault beter. Snel vergeten, dit apparaat, en op naar de toekomst, wat dat ook mag zijn.
                            ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                              Mooi geschreven, had iemand dat al gezegd? Maar wat een gruwelijke auto zeg, echt hondslelijk, en uit verhouding. Ja, er zitten innovaties in, maar het is uiteindelijk gewoon een elektrische auto, en daar is weinig innovatiefs aan. Een mille of 40 voor een elektrische auto; dat doet Renault beter. Snel vergeten, dit apparaat, en op naar de toekomst, wat dat ook mag zijn.
                              Dit is eigenlijk ook best mooi geschreven ;-)

Die zijkant van die wagen klopt ook niet. Met die rare verschillende formaten ramen. En die karrewielen van 20" en relatief smal. In het echt ziet het er niet uit.

Comment

Leuk verhaal. Mooie foto's. Lelijke bak. Als hij nu 20 cm langer was geweest misschien beter te pruimen.

Comment

BMW i3 REX

Verslagen als dit helpen mensen om een beter beeld te krijgen van de inzetbaarheid. Dit zijn auto's die je in en rond de stad gebruikt. Korte ritjes. Veel oplaadpunten. Als Greenwheels en Car2Go dit soort auto's aan hun vloot toevoegen, dan trekt dat meer gebruikers. Zelfs ik kan daar enthousiast van worden.

Aan de andere kant. Dit is de eerste generatie. Ze worden vanzelf beter. Mensen vergelijken het nog teveel met conventionele auto's, terwijl je het zal moeten vergelijken met de elektrische bakfiets, het OV en andere vervoersmiddelen die veel mensen (zouden willen) gebruiken, maar vaak net de praktische voordelen van een eigen/deel-auto missen.
                                  Last edited by Dennis Cavallino; 30-08-14, 07:28.

Comment

Gruwelijk goed verslag !!! En die foto's zijn meer dan fraai.
                                    :)
                                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Geweldige auto vind ik. De rest van het wagenpark is al snel verouderd als je een I3 ziet rijden. Over 3 jaar wil ik hem wel hebben.

Parijs met de Prius gaat op 1 tank, heen en weer.....

gr,
                                      I'm your worst nightmare squared, that's times two for those who aren't mathematically aware....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shakes Bekijk bericht
                                        De rest van het wagenpark is al snel verouderd als je een I3 ziet rijden.
                                        gr,
                                        Je bedoelt dat alle andere auto's opeens bloedmooie klassiekers lijken? :)

Comment

Leuk verslag Stephane! En inderdaad ik vind het een gruwelijk lelijk apparaat. Mooie foto's ook! Maar gelukkig heft de i8 deze misser volledig op :-)
                                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Dank jullie voor de leuke reacties!

@scuderia: het komt niet helemaal terug in het verslag maar ik kan me ook goed vinden in jouw opmerkingen. Vergeleken met de C30 en de 1-serie voelt de i3 minder stabiel aan en op de snelweg voelt het soms aan of er een soort blokkade op zat als je iets sneller wilde rijden. Voelde als een soort weerstand, weet niet hoe ik het precies moet uitleggen.

Comment

Ha, die Stéphane;

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                              .... Voelde als een soort weerstand ....
                                              Klinkt best wel logisch.
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Ik heb zelf alleen maar korte stukken in de bebouwde kom gereden met de i3. We hebben er hier 10 voor de deur staan en ik moet er regelmatig mee op pad om te testen. Rij ook regelmatig mee.
                                                Het enige leuke aan de i3 is de acceleratie. Verder zou ik nooit overwegen om er eentje te leasen. Lelijk en onpraktisch en zelfs met Rex niet echt bruikbaar voor langere afstanden.
                                                Arnhem - Breda v.v. was best lastig. De terugweg helemaal op benzine. Nu groeit het netwerk van snellaadpunten gestaag, maar nog steeds zou ik een zuinige niet-elektrische auto verkiezen boven de i3 en consorten.

Als het dan elektrisch moet, dan zou ik m'n huidige Up door een E-Up vervangen.
                                                Daar heb ik ook al in gereden en dat was best leuk!
                                                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Wat moet je dan testen aan die auto's? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. En heb je dan ook een papieren zak met 2 gaten erin over je hoofd?

Comment

Ik doe soms mee met het testen van nieuwe laadpalen en/of nieuwe diensten op bestaande laadpalen.
                                                    De BMW i3 heeft een zgn. "Combo" stekker (CCS) voor snelladen, dus nemen we die standaard mee als we snelladers testen.

Zie http://www.allego.eu/nieuwsbericht/snelladers/

Uiteraard wel met gepast uniform :-)
                                                    Last edited by kZieNix; 01-09-14, 17:06. Reden: ploatje toegevoegd

Comment

LOL!! Lijkt me ook best leuk, laadpalen testen. Auto aan de stekker, krantje erbij, en wachten maar. Stopwatch erbij. Of gaat dat niet zo?

Comment

't is wel iets meer interactief...

Als een auto snel vol geladen is, moet ik eerst weer een kolere eind rijden om de accu leeg genoeg te krijgen voor een volgende test. Zit ik dus de hele dag met die papieren zak op m'n kop.
                                                        Liever sta ik ernaast en kan ik altijd zeggen dat die i3 van een collega is :-)

Vandaar juist vele korte testen, waarbij ik dan vooral de back-office systemen in de gaten moet houden om te controleren of alles naar behoren werkt.

Comment

Ok. Thnx voor je toelichting. Mooi dat dat soort dingen in Nederland worden gedaan. Ik krijg ook de indruk dat wij vrij actief zijn op dat gebied tov andere landen.

Comment

Leuk geschreven test! En prima foto's :)

Ik haak af bij deze auto. Ik vind de looks vreselijk, de range is en blijft een probleem maar het ergste vind ik die deurbekleding....come on! Dat kan echt niet.
                                                            Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Zeer actief zelfs. Veel bedrijven en instanties waarmee ik werk zijn direct betrokken bij het ontwerpen en vaststellen van internationale standaarden. Er gaat de komende jaren nog veel gebeuren op het gebied van elektrisch vervoer. Zeker in combinatie met slimme energienetten en lokale opwek (bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak, waarvan je de stroom opslaat in de auto op de oprit, zodat je er 's avonds gebruik van kunt maken).
                                                              Maar goed, dat is stof voor een apart draadje.

Back on topic:
                                                              De i3 is in ieder geval te verkiezen boven de Renault Zoe.
                                                              Morgen ga ik een stukje rijden in de E-Golf. Ben benieuwd of dat beter stuurt dan de i3, die op fietsbanden staat.

Comment

Ha, die kZieNiX;

Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                                                                .... zonnepanelen op je dak, waarvan je de stroom opslaat in de auto op de oprit, zodat je er 's avonds gebruik van kunt maken ....
                                                                Heb ik al eens iets over gelezen. Koop je er gewoon een autootje naast voor de kilometers die je onverhoopt maken wilt....
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X