Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Renault R260

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Renault R260

Afgelopen dinsdag heb ik van Renault Van Kerkhof & Visscher de in Autoweek geteste Renault Megane R260 meegekregen. Wanneer ik wat tijd over heb zal ik er een stukje over schrijven in "Impressies". Leuk detail is dat toen Autoweek de auto testte deze nog "slechts" 230pk aan boord had, waar ik hem meekreeg met 260pk!

Bij deze vast wat foto's:

Last edited by iOnline; 28-08-08, 11:49.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Gaaf man!
    Schrijf maar even een mooi verhaal inderdaad!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

OMFG dat dashbord
      in geen 260 jaar...........................
      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Na bijna 4 jaar in een Grand Scenic gereden te hebben kwam dan eindelijk het verlossende bericht van mijn werkgever. Het contract loopt af en ik mag uit gaan kijken naar een nieuwe auto.

Begrijp me niet verkeerd, zo’n Grand Scenic is écht een verschrikkelijk praktische auto, zeker met twee kinderen. De 120pk diesel rijdt best vlot en zo in het donker grijs met leuke velgjes kun je er op verjaardagen en andere sociale bezigheden best mee voor de dag komen. Maar toch… zo’n familiebusje met plakplaatjes op de zijruiten is gewoon verschrikkelijk slecht voor je testosterongehalte zal ik maar zeggen. Bovendien merk ik dat nu de kinderen inmiddels uit de luiers en de kinderwagen zijn de auto eigenlijk vooral praktisch wordt gevonden door vrienden die wat te verhuizen hebben en de juffrouw op school als er weer een zwikje kids naar de kinderboerderij gebracht moeten worden. Nu help ik graag vrienden en juffrouwen, maar die betalen dan elke maand weer niet mee aan mijn bijtelling.

Ik zoek nu dus iets met een hoger gummen gehalte en minder praktisch nut. Meer mojo, minder huisvader. Meer adrenaline, minder NCAP5. Meer testosteron, minder CDA. Afijn, je begrijpt wat ik bedoel.

In een grijs verleden heb ik al eens geroepen “Nóóit meer een Renault”. Dit vooral omdat ik ongeveer 1 van de 20 á 23 werkbare dagen in een maand doorbracht bij de Renault garage. Zo heb ik, geheel in lijn, tijdens de afgelopen vakantie bijvoorbeeld nog 2 weken in een Spaanse huurauto rondgereden terwijl de Grand Scenic bij een Spaanse Renault garage stond. Aangezien de “built quality” van Renault al meerdere malen is besproken en iedereen het er wel over eens is dat deze, voorzichtig gezegd, te wensen overlaat, wil ik daar niet verder over uitwijden.

Om met de woorden van Cruijff (bekende oud-voetballer uit Amsterdam) te spreken: “Elk nadeel heb zijn voordeel.” Eén van de voordelen van het hebben van een Renault is dan ook dat ik erg veel tijd heb om in de aan de garage grenzende showroom van Van Kerkhof & Visscher (uw Renault Sport Dealer) rond te kijken. Eerlijk gezegd zou ik in de gemiddelde Renault showroom erg snel uitgekeken zijn, maar bij Van Kerkhof & Visscher hebben ze écht leuke Renaults staan. Sowieso alles (Twingo, Clio en Megane) waar RS achter staat, maar ook, minstens even leuk, illustere voorgangers als de Clio Williams, Clio V6, meerdere Alpines en zelfs een in mint staat verkerend Renaultje 5 GT Turbo! Sinds kort dus ook de R260:

In mijn speurtocht naar een mojo verhogende opvolger voor mijn huisvader-on-wheels-mobiel was mijn oog al eens gevallen op de Megane T225/230, de sportiefste Megane met, afhankelijk van de uitvoering, een 225 of 230pk sterke 2 liter turbo. Zeker na wat testverslagen gelezen te hebben was mijn interesse gewekt. Zo’n hot hatch voor ergens rond de 30 duizend euro die alle vergelijkbare, maar vaak duurdere, hot hatches (Focus ST, Astra OPC, Golf GTI, Civic Type R etc.) het nakijken geeft wekt natuurlijk mijn begeerte .

Toen ik even later een test in Autoweek las van de R26.R was ik dan ook verkocht. Die laatste “R” achter het puntje staat voor “Radical” en radicaal zijn de specs van deze auto absoluut te noemen. In het kort is zo’n R260 een van veel overbodige luxe gestripte, dus 125kg lichtere (nu 1235kg), T225/230 met een sperdifferentieel, Recaro kuipstoelen, 18” lichtmetaal, Brembo remmerij en, last but not least, nadat hij ingereden is, een motor upgrade van 230 naar 268pk! Dat is 4,6kg/pk! Dit alles voor nog géén 32 duizend euro.

Deze gegevens moeten het hart van een beetje autoliefhebber toch sneller laten kloppen. Voor mij was het in ieder geval genoeg om hem op mijn “lease short list” te zetten. Als er één auto is die 4 jaar rijden in een door “Ouders van nu” tot auto van het jaar uitgeroepen auto goed moet kunnen maken, dan is het deze wel.

Gelukkig liet mijn Grand Scenic mij niet in de steek. Of eigenlijk, gelukkig wel. Dus toen ik 2 weken geleden weer eens door de showroom van Van Kerkhof & Visscher struinde, heb ik mijn interesse voor de R260 met één van de verkopers gedeeld en gevraagd of ik de R260 een dagje mocht meenemen.

Maandag zou het dan zo ver zijn. Mijn Scenic naar de garage voor het vervangen van een distributieriem en de R260 van Van Kerkhof & Visscher met mij mee.

Helaas. Na een kwartiertje op verkoper Ivo gewacht te hebben wist hij mij te vertellen dat de directeur de R260 nog had. Of ik misschien morgen tijd had. Nu kan ik me best voorstellen dat mijnheer Van Kerkhof of mijnheer Visscher graag zelf in zo’n racemonster rondrijden, maar je vraagt je dan toch even af hoe graag ze er eentje willen verkopen. Tot overmaat van ramp kreeg ik toen als vervangende auto een Dacia Sandero mee. Voor de liefhebber, Google ‘m maar even. De nieuwste aanwinst van Dacia. Een soort Logan zonder kont voor de prijs van een scooter. Een auto die mijn Grand Scenic nog stoer doet lijken. Zo zit je het ene moment nog jezelf te verkneukelen op het rijden in een 260+ pk scheurijzer, het andere moment rij je in een 75pk sterke Dacia Sandero met beertjes motief op de stoelen. Soms kan het leven hard zijn.

Afijn, de Dinsdag erna was het dan toch écht zo ver. Eindelijk reed ik in één van de tien speciaal uit Dieppe geïmporteerde R260s! Dezelfde auto die Autoweek al helemaal de hemel in geschreven had toen deze nog “slechts” 230pk had, mocht ik dus nu rijden met 268pk! De auto die in 8 minuten en 17 seconden rond de Nürburgring zou moeten kunnen rijden.
        http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=962

Hoe rijdt dat?

Eerst even wat door de wijk rijden om “gevoel” op te doen en dan een stukje A20. Gelukkig moeten de scholen nog beginnen en dus schat ik in dat ik niet zal stranden in het verkeer. Bij het opdraaien van de A20 al kon ik het niet laten om even het gas in te trappen. In één woord: Wauw! Even voelde ik een scheut adrenaline door mij heen gaan toen het leek of de auto dreigde zijn grip te verliezen en de voorkant, nauwelijks wielspin trouwens, wel wat nerveus heen weer ging. Dit bleek slechts schijn. Zo’n ruime 260pk op de voorwielen is véél en het zoeken naar grip bij het op het asfalt smijten van zoveel power is dan ook niet meer dan normaal. De R260 hoeft echter niet lang te zoeken. In no time vindt hij deze grip, trekt de auto op de rails en voel je dat het goed zit. Dit is techniek die Newtons wetten begrijpt en iemand bij Renault heeft zijn huiswerk gedaan. De 2 liter turbo sleurt me echt in nog geen 10 seconde naar snelheden die mijn zojuist vernieuwde rijbewijs serieus in gevaar brengen. Van één naar twee naar drie en vier en de Recaro stoel blíjft in mijn rug duwen. Eerlijk gezegd was het na deze eerste sprint 1-0 voor de R260. Hij gaf duidelijk aan véél en véél meer te kunnen en ik haakte af. Niet alleen omdat ik de auto toch eerst nog even verder goed warm wilde rijden, maar ook omdat deze IT-er, met weliswaar bovengemiddelde interesse voor auto’s maar zonder noemenswaardige circuitervaring, even schrok van wat hem overkwam. Ik heb vorige week nog in een Golf V GTI dezelfde oprit genomen. Zo’n Golfje GTI (200pk) is best snel en eerlijk is eerlijk het voelt allemaal wat degelijker aan dan deze Megane, maar dit is écht van een hele andere dimensie. Ik durf te zeggen dat dit eerste voorzichtige sprintje al sneller was dan wat Schumacher met of zonder DSG-bak ooit uit een standaard Golf GTI zou kunnen halen. Bovendien zou hij niet half zo veel lol hebben bij het proberen als ik in mijn R260.

Goed, genoeg over die Golf. Ik zit nu in een echte auto en ik wil nóg een keer! Bij de eerste de beste afslag er af en weer terug de andere kant op. Het rode licht op groen, draaien en GAS! Ook deze keer weer even dat zoeken van de voortrein. Ondanks dat ik wist dat dit zou komen toch weer even schrikken en wat adrenaline. Dit keer echter druk ik mijn gas wel gewoon verder in en… wéér lacht de R260 me uit, vindt fluitend zijn grip en sleurt me wederom als op een rails naar naheffingen uit Leeuwarden. 2-0 voor de R260.

Omdat het ondanks de vakantie toch wat drukker is op de A20 besluit ik me even netjes aan de maximum snelheid te houden en over de tachtig kilometerzone door te rijden naar de A13. Tachtig op een vier baan brede, niet al te drukke snelweg in een auto die makkelijk en graag het drievoudige kan rijden en dan het liefst zo snel mogelijk die snelheid bereiken wil, is eerlijk gezegd ietwat sadomachistisch. Telkens weer wanneer er ruimte voor mij opdoemt voel ik de spieren in mijn rechtervoet spannen en moet ik de verleiding met mijn verstand onderdrukken. Met een zucht van verlichting nader ik het einde van de tachtig kilometerzone. Ondanks dat ik weet dat trajectcontrole al eerder ophoudt, wil ik netjes tachtig blijven rijden tot het einde van de signalering. Dit tot ongenoegen van een heerschap in een Volvo V70. Mijnheer heeft kennelijk de toch niet te missen dubbele uitlaat achter mijn autootje gemist en heeft waarschijnlijk nooit de moeite genomen om op het in zwarte letters op mijn kont gedrukte www.renaultsportdealer.nl te kijken. Even twijfel ik. Volvo’s willen nog wel eens uit Driebergen komen. Een blik in mijn achteruitkijkspiegel neemt deze twijfel weg. Deze mijnheer komt niet uit Driebergen. Noem het intuïtie. Langzaam schuif ik opzij, zonder gas bij te geven. Terwijl ik nog nauwelijks opgeschoven ben duwt mijnheer zijn Volvo al naast me. Kinderachtig, ik weet het, maar eigenlijk stiekem het gedrag waar ik op gehoopt had. Langzaam geef ik gas bij zodat we naast elkaar blijven rijden. Even kijken we elkaar aan. Hij mij vernietigend, ik hem lachend. Ik merk dat hij nu meer gas bijgeeft. Dan ben ik het zat. Nu! Beng! Terug naar mijn drie, gas vol in, motor blèrt in de toeren en weg spuit ik! Beng! Naar zijn vier. De Megane roept: Méér méér méér, maar ik durf niet meer. 3-0 voor de R260. De Volvo, in luttele seconden verdwenen uit mijn achteruitkijkspiegel, ben ik al lang vergeten. Dit is gaaf gaaf gaaf. Ik zit bij de afslag Rijswijk.

Ik wil de afwijking van de snelheidsmeter weten. M.a.w. wanneer ik 100 op de teller rijd wil ik kijken op mijn GPS hoe snel dat echt is. Hiervoor draai ik de A4 richting Zoetermeer op. Wanneer ik 100 op de teller rijd, springt mijn GPS steeds van 99 naar 100 en weer terug. De teller lijkt aardig overeen te komen met de werkelijkheid. Dat maakt het weer makkelijker om een inschatting te maken van de 0 naar 100 sprint. Er af bij de afslag Bleiswijk en een lang recht stuk opgezocht in de polder. Ondanks dat ik hierbij een paar keer hopeloos de fout in ging door te veel gas te geven heb ik toch een paar aardige runs kunnen doen. Ik kom, zonder professionele meetapparatuur, op zo’n 6 seconden uit. Een beetje piloot moet dit sneller kunnen, maar gezien de opgegeven tijd van de 225pk sterke, zwaardere, T225 (6,5s) acht ik mijn tijd van 6 seconden alleszins geloofwaardig en schaam ik mij er niet voor.

Terug naar Rotterdam, maar dan binnendoor langs de Rottemeren en de Rotte. Deze weg rijd ik vaak om file te duiken. Omdat de weg de rivier de Rotte aanhoudt slingert hij naar Nederlandse maatstaven ongehoord met hier en daar zowaar iets wat lijkt op een haarspeldbocht. Zelfs in mijn Grand Scenic is het leuk om op deze weg te rijden. Nu dus in de R260. Ongelooflijk, ik kan het blijven zeggen, maar deze auto ligt echt op de weg als een trein op de rails. Ik wil graag deze auto heel terugbrengen naar de dealer en heb daardoor waarschijnlijk mijlenver van zijn grenzen afgezeten, maar durf met de hand op mijn hart te zeggen dat ik deze weg nog nóóit zo snel heb gereden. Telkens weer wanneer ik denk dat ik niet veel harder op een bocht af had moeten rijden merk ik bij het nemen van diezelfde bocht dat het makkelijk harder had gekund. Elke bocht durf ik ietsje harder aan te rijden en elke bocht lacht de Megane me uit. Ik ben geen techneut en al helemaal geen coureur, maar iemand bij Renault in Dieppe heeft verstand van auto’s bouwen. Elke bocht weer, 4-0, 5-0, 6-0 voor de Megane. Ik stop maar met tellen. In no time zit ik in Rotterdam. Ik heb de hele weg gereden met een grijns op mijn gezicht van hier tot de maan en weer terug. Het klinkt misschien afgezaagd, maar ik heb sex gehad waar ik minder aan vond dan in deze auto rijden.

Ik wil deze weg nog een keer rijden, maar besluit eerst even wat foto’s te schieten en even de auto beter te bekijken.
        Het eerste wat opvalt zijn de uitlaten achter. Zelfs iemand die weinig van auto’s weet moet toch onraad ruiken bij het zien van deze kont met uitlaten links en rechts van het midden. Over smaak valt te twisten, maar ik vind de kont van de gewone Megane best te pruimen, lekker anders zullen we maar zeggen, en in deze R260 trim is het helemaal een beauty. Dan de 18” velgen met knalrode Brembo remklauwen. Mocht iemand de dubbele uitlaat gemist hebben, dan moeten de rode remklauwen met enorme geventileerde remschijven toch wel wat belletjes doen rinkelen. Ze doen hun werk in ieder geval erg goed. Ik kan ze goed doseren en ik heb geen moment gewenst dat ze hun werk beter deden.

Even onder de motorkap kijken. Daar valt eigenlijk niet zo veel te zien. Alles is aan het zicht onttrokken door een enorme plastic kap en behalve het hitteschild en de grote letters “Renault Sport” kan ik eigenlijk niets vinden dat verraadt dat het hier om een verschrikkelijk pk-monster gaat.

Over de binnenkant kan ik kort zijn. De Recarostoelen en het stuur zijn top, de rest gaat nergens over. Het navigatiescherm dat uit het dashboard omhoog komt is geinig, maar had voor mij in een auto als deze absoluut niet gehoeven. Daarbij komt dat het een hopeloos verouderd systeem is met een wazig display, rafelig, ouderwets ogend kaartmateriaal en uitermate beperkte mogelijkheden. Ook al zou de auto er maar 100 euro goedkoper door worden dan zou ik het al weglaten. Ik zou het in ieder geval gráág geruild hebben voor een turbodrukmeter of zo. Ook de rest van het dashboard ziet er eerlijk gezegd niet echt van deze tijd meer uit. Het woord “plastic” is het eerste wat in mijn hoofd schiet. De knopjes van de radio voelen aan alsof ze van een horloge van de Kijkshop komen en ook het display van de airco zo zou van datzelfde horloge gekomen kunnen zijn. De handrem met F16-look vind ik dan wel weer leuk. Ik had beloofd om het niet meer over de Golf te hebben. Maar wanneer het op interieur en afwerking komt dan hebben ze het bij Volkswagen écht veel beter begrepen.

Genoeg over bijzaken als navigatiesystemen en Golfjes. Ik wil weer rijden! Om drie uur moet ik het wagentje terugbrengen en ik moet opschieten. Nóg maar een keertje over dezelfde weg, maar nu de andere kant op. Wéér die grijns op mijn gezicht. Ik weet niet wat leuker is, merken dat je een bocht ongehoord snel door kunt zonder ook maar een moment het gevoel te krijgen dat je de auto kwijtraakt of het accelereren na de bocht. Pas als ik even moet in houden en één of twee bochten achter een minder gemotoriseerde weggebruiker rijd merk ik hoe hard ik daarvoor nu eigenlijk echt ging. Gelukkig kan ik er al snel weer voorbij. En dan weer gáán. Veelste snel ben ik weer op de snelweg.
        Het wordt al wat drukker, maar wanneer ik vanaf de A4 de A13 opdraai doemt er toch nog een flink leeg stuk voor mij op. Ik weet dat het in Nederland eigenlijk niet verantwoord is en dat achter elke viaduct één van Spee’s handlangers kan staan, maar ik móet nog één keer het gas in trappen. Aangezien ik toch wel hecht aan mijn rijbewijs zal ik de precieze snelheid hier niet noemen, maar ik durf wel te zeggen dat deze auto met gemak de 240 moet kunnen halen en daar sneller zit dan elke andere auto onder de 32 duizend euro.

Met pijn in mijn hart heb ik ‘m netjes om 3 uur teruggebracht naar de dealer. Man wat had ik deze auto graag nog wat langer gehad.
        Terug op aarde en in mijn Grand Scenic weer terug naar huis. Het contrast had niet groter kunnen zijn. Alsof je op een scootmobiel zit. Slaapverwekkend gewoon.

Thuis heb ik gelijk de offerte doorgefaxt naar de leasemij en al de volgende dag kreeg ik een opgaaf terug. Daar bekoelde mijn liefde voor de R260 toch wel een beetje door. Kennelijk is ook bij de leasemij duidelijk dat Renaults wel eens wat vaker dan gemiddeld bij de garage staan en heeft men geen al te hoge verwachtingen van de restwaarde van zo’n steroïde anabolen Megane. Over 4 jaar, 40 duizend kilometer en inclusief brandstof komt men op een dikke 1200, bijna 1300 euro per maand uit! Ter vergelijking, voor minder kun je een Audi TT met eventueel een Proline pakketje (ok, met slechts een 160pk 1.8T) leasen!
        Alhoewel ik serieus van mening ben dat ik een hoop meer lol zou beleven in de über Megane dan in zo'n instap TT, heeft dit mij toch aan het denken gezet. Voorlopig blijft hij op mijn lease short list, maar niet meer bovenaan.

Renault Megane R260
        4 cylinders, 16 kleppen, 2 liter en één turbo
        268pk
        1235kg
        0 -100 in 5.9 seconden
        Last edited by iOnline; 17-09-08, 10:13.

Comment

Die PK's zijn prachtig, maar idd dat dashboard is echt achterhaalt en qua looks heb ik die Megane nooit een schoonheid gevonden.
          In die prijsklasse zou ik gewoon voor een snelle Leon, Golf of Focus RS gaan...
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Sorry Harry, misschien kun jij bovenstaande verplaatsen naar "Impressies"?

Thx :)

Comment

Waarom, ik ben helemaal niet 'impressed' :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                Die PK's zijn prachtig, maar idd dat dashboard is echt achterhaalt en qua looks heb ik die Megane nooit een schoonheid gevonden.
                In die prijsklasse zou ik gewoon voor een snelle Leon, Golf of Focus RS gaan...
                Eerlijk gezegd heb ik liever een een hoop lol met een lelijk dashboard dan andersom.

Die Focus RS zal flink duurder worden, het dash van de Leon is minstens net zo lelijk als dat van de Megane en de Golf vond ik nog niet half zo lekker rijden als de R26.R.

Ik ben wel héél erg benieuwd naar zo'n Leon met van der Velden pakket. Wie weet kan ik er eentje meekrijgen ter vergelijking.

Comment

Toen ik zei dat 240 makkelijk mogelijk was overdreef ik niet:

http://www.youtube.com/v/CbyCYzaVh_g&hl=nl&fs=1

260 op de teller...

Comment

Zo'n speciale Renault is altijd een feest om in te rijden. Met name de geevoluurde versies. Renault pakt de kritieken altijd perfect op, wat rij-eigenschappen betreft.

EVO was ook al lyrisch over dit ding (cup versie).

Ik heb erg getwijfeld over de Clio RS180, die toen net uit produktie ging. Wat rijdt zo'n ding heerlijk. Helaas was de CUP versie hier niet te koop.
                    Megane had toen niet zulke betste kritieken, en ik vond de prijs te hoog, in de zin dat zo'n ding nu eenmaal een stuk harder gaat afschrijven dan een Golf of zo. De aanschafprijs moet dan gewoon lager liggen.

Desondanks geloof ik zonder meer dat er gewoon niks is in deze klasse, en wellicht ver erboven, dat beter -in de zin van: leuker- rijdt.
                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

LOL, toen ik R260 zag staan was het eerste wat ik dacht: wie heeft er nu een rijimpressie met een oude Renault vrachtwagen gedaan?? (Renault had in de jaren '80 een lijn zware trucks, o.a. de R310 en R360)
                      '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

Comment

Ik blijf het een gaaf ding vinden, maar weet dat ze in de lease niet goedkoop zijn.
                        Ik heb jaren geleden eens naar een Clio RS 180pk gekeken en die was ook onredelijk duur vergeleken met andere auto's toen. maar ja ze gaan stuk en ik leaste toen inclusief brandstof, dus dat heeft er ook mee te maken natuurlijk. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                          Zo'n speciale Renault is altijd een feest om in te rijden. Met name de geevoluurde versies. Renault pakt de kritieken altijd perfect op, wat rij-eigenschappen betreft.

EVO was ook al lyrisch over dit ding (cup versie).

Ik heb erg getwijfeld over de Clio RS180, die toen net uit produktie ging. Wat rijdt zo'n ding heerlijk. Helaas was de CUP versie hier niet te koop.
                          Megane had toen niet zulke betste kritieken, en ik vond de prijs te hoog, in de zin dat zo'n ding nu eenmaal een stuk harder gaat afschrijven dan een Golf of zo. De aanschafprijs moet dan gewoon lager liggen.

Desondanks geloof ik zonder meer dat er gewoon niks is in deze klasse, en wellicht ver erboven, dat beter -in de zin van: leuker- rijdt.
                          Ze hebben bij de dealert ook cup versies van de huidige Clio RS staan. Een gestripte Clio met 200pk uit 2 liter zonder hulp van turbo of kompressor en dat voor 24 duizend euro. Leaseprijs durf ik eigenlijk nog geen eens op te vragen.

Ik heb een haat/liefde verhouding met Renault. De standaard modelletjes kunnen mij niet zo bekoren. De Renault Sport afgeleiden vind ik juist weer helemaal top. Die gaan iig verder dan het badge-tunen van VW's GTI en Opel's OPC.

Comment

Leuke rij-impressie! Lijkt me lekker, zoveel power. Maar hoe stuurt de auto? Nog een beetje stuurprecisie en stuurgevoel? Want dat vind ik in de standaard Megane helemaal niets. Geen precisie, geen enkel gevoel.
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Hi Panda, ik vond 'm héérlijk sturen. Het feit dat Renault 't bakkie sneller dan welke andere hot hatch dan ook rond de Nürburgring kreeg zegt m.i. genoeg. :)

http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=962

Comment

Btw, as. vrijdag ga ik proefrijden in een Honda Civic Hybrid. Jawel.

Na het flink doorrekenen van wat leuke auto's zit ik er serieus over te denken zo'n met full options overloaded Hybrid te gaan rijden en dan van het geld dat ik per maand bespaar aan bijtelling/eigen bijdrage privé een leuke, wat oudere, auto er bij te nemen.

Zal waarschijnlijk nooit de bedoeling geweest zijn van onze milieuminister, maar goed.

Als ik wat tijd over heb maak ik ook een verslagje van zo'n Honda Hybrid voor Gummen.
                                Last edited by iOnline; 07-08-09, 17:35. Reden: tiepvaut

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                  Als ik wat tijd over heb maak ik ook een verslagje van zo'n Honda Hybrid voor Gummen.
                                  Nou, we kunnen haast niet wachten :-p

Comment

O jee! :-)
                                    Impressie is uiteraard welkom dat wel.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Wanneer ik zo'n Megane R260 naast een Hybrid bereken kan ik na 4 jaar die R260 2e hands kopen voor het geld dat ik bespaar door een Hybrid te rijden.
                                      Last edited by iOnline; 22-09-08, 10:13.

Comment

Ok, de kogel is door de kerk. Sorry jongens, maar het wordt de Hybrid. Zelfs wanneer ik hem helemaal volhang hang met zo'n beetje elke optie uit de folder, bespaar ik me daarmee zo'n 300 euro per maand. Over 4 jaar is dat dus een kleine 15 duizend euro. Voor dat geld gaan we dus een leuke 2e gumauto uitzoeken voor de weekenden.

Comment

Tja, ehm......gefeliciteerd? :) Die Renault klonk toch wel een heel stuk leuker, maar het uiteindelijk jouw portemonnee natuurlijk. Ik zag bij 'de buren' (waar nogal wat Hybrid-liefhebbers zitten) dat Stéphane ook 'om' is en nogal te spreken was over de rijkwaliteiten van de Honda. Veel plezier ermee, en nog meer plezier toegewenst met het zoeken van die 2e gumauto!

Comment

De enige reden om zo'n ding te nemen is idd kostenbesparing.
                                            Ze zijn lelijk, traag etc etc. Maar goedkoop! DAAR gaat het om.
                                            Dus ga a.u.b. niet zeggen dat zo'n ding snel is of fijn is om rond te smijten op een circuit of bochtig weggetje.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Wel een gaaf ding, die R260. De vorm van de handremhevel is natuurlijk schaamteloos gejat van de Alfa 75.

Gefeliciteerd met de keuze voor de Hybrid en succes met de zoektocht naar de gumbak.
                                              Auto's: veel...

Comment

We moesten van Jasper on-topic reageren... *proest*

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                Pfff, weer iemand die elke dag in een suboptimaal schrapershok gaat rondrijden met de ijdele hoop ernaast ooit eens een 'gumhok' te kopen, waar hij vervolgens nooit tijd voor heeft en die alleen gebruikt gaat worden om de kinderen naar school te brengen en de boodschappen te doen.
                                                :-p
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                                Overigens snap ik die redenering ook nooit (zie ook Jaspers ellenlange draad). Alsof ál je zakelijke kilometers per definitie saai zijn (cue Jaspers hyperbool van elke dag 20 km/u op de A4). Alsof je zakelijk niet elke week tien keer zo veel in de auto zit als privé (en dan ook nog alleen, dus zonder gezeur aan je kop, nietwaar Stefan?).

Ik zou dan juist voor de meeste km's die je maakt de leukste auto kiezen.
                                                Zo beter? ;p
                                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

We wilden zowiezo een 2e auto hebben. Met een leasebak die mij 400 of 500 euro per maand kost zou dat erg moeilijk worden. Zeker wanneer je bedenkt dat mevrouw iOnline fulltime in of rondom het huis te vinden is en wij het dus moeten doen van mijn salarisje.

Wanneer ik dagelijks bumper aan bumper naar kantoor en weer terug tuf hoeft dat van mij eerlijk gezegd niet in een 200+ pk scheurijzer en volstaat zo'n van CVT automaat voorziene en met alle luxe opties volgehangen Hybrid misschien zelfs nog wel beter.

Dat gezegd hebbende sluit ik mij aan bij Harry. Ik heb vorige week zo'n Hybrid proefgereden en kan beamen dat het ding op een Gummen-schaal van 1 tot 10 ongeveer een -12 zou scoren. Ik denk dat ik mijn Grand Scenic nog sneller over een circuit zou jagen dan zo'n Al Gore-mobiel. Geen gevoel, geen power, geen beleving. Tijdens het proefrijden heb ik eigenlijk hoofdzakelijk op de meest rechterbaan netjes 110 gereden waar 100 was toegestaan en ik had geen moment het gevoel harder te willen.

Comment

Nou ja, zolang je 't maar op de rechterbaan doet, dat 110 rijden. De meeste Prioten denken echter dan zo'n ding Überhohlprestige heeft. :)
                                                    Mini Cooper Clubman
                                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                                      We wilden zowiezo een 2e auto hebben. Met een leasebak die mij 400 of 500 euro per maand kost zou dat erg moeilijk worden. Zeker wanneer je bedenkt dat mevrouw iOnline fulltime in of rondom het huis te vinden is en wij het dus moeten doen van mijn salarisje.

Wanneer ik dagelijks bumper aan bumper naar kantoor en weer terug tuf hoeft dat van mij eerlijk gezegd niet in een 200+ pk scheurijzer en volstaat zo'n van CVT automaat voorziene en met alle luxe opties volgehangen Hybrid misschien zelfs nog wel beter.
                                                      Dus heb je straks twee gezinsauto's, terwijl je er maar eentje nodig hebt. In die file sta je altijd alleen. Daar zou je dus genoeg kunnen hebben aan een tweezitter. Intussen heeft SWMBO thuis een moderne betrouwbare gezinsbak nodig.

Maar de gezinsbak is het slimst om te leasen. En die tweezitter kun je wegens beperkt budget alleen als occasion rijden, dus handiger om privé te kopen. Het is precies verkeerd om.

Wat je eraan moet doen zonder meteen drie of vier auto's voor de deur te zetten, weet ik trouwens ook niet...
                                                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

grappig IO. Ik heb ongeveer dezelfde beslissing genomen.

Stond op het punt een Megane Renaultsport 175 pk DCI te bestellen. Maar ik heb al een GTI II Ring auto. En met die megane wil ik dan maar 1 ding, het circuit op. Beetje dubbel op. Bovendien zijn de tijden van leasebakken op de ring erhmm achter ons.

Toen kwam die 14% regel en na wat rekenwerk beetje verbaasd naar de de prius en civic gaan kijken. Prius werd em niet, Civic was spot on voor file schuifellen. Ben altijd al honda minded gebleven.

Rij er nu 2 weken mee rdam-adam, lachend. Volgende ringauto wordt een civic type R :)

Comment

Deze renault is trauwens geen R26R, dat is een gestripte, rolkooi semi-slick circuit auto. Dit is een F1 R26 met chip vanuit de dealer. Die noemt hem dan R260.

Hoe dan ook, dit is nu de hot hatch to beat. Veel precicie en voldoende stuurgevoel. Maar vooral uitdagend, opzweepend weggedrag. Dit ding pak je bij zijn kladden en eerst probeert ie je kop eraf te rukken, dan ros je em nog wat harder door elkaar en hij reward je met ultiem rijplezier. Sperdif niet iedereens cup of tea, wil zelf graag over de weg snuffellen. De FWD rijders auto van het moment in het rijdtje 205 gti, integra type r en clio williams.

snel ook.
                                                          Track Megane Sport F1-Team R26 - bmw 130i
                                                          Hockenheim Short 1:18.6 - 1:19.2
                                                          Oschersleben 1:51.78 - 1:52.32
                                                          Balocco 2:59.60 - 3:02.80
                                                          Inta 1:13.91 - 1:16.09

Comment

Thx voor de aanvulling, Francisco, leuk om te zien dat het bakkie sneller is dan een BMW 130i.

Comment

interieur ziet er idd niet uit, maar dat ziet de Clio RS van binnen ook niet.......en ik denk dat de rij-eigenschappen dat echt wel goed maken.
                                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door francisco Bekijk bericht
                                                                Deze renault is trauwens geen R26R, dat is een gestripte, rolkooi semi-slick circuit auto. Dit is een F1 R26 met chip vanuit de dealer. Die noemt hem dan R260.

Hoe dan ook, dit is nu de hot hatch to beat. Veel precicie en voldoende stuurgevoel. Maar vooral uitdagend, opzweepend weggedrag. Dit ding pak je bij zijn kladden en eerst probeert ie je kop eraf te rukken, dan ros je em nog wat harder door elkaar en hij reward je met ultiem rijplezier. Sperdif niet iedereens cup of tea, wil zelf graag over de weg snuffellen. De FWD rijders auto van het moment in het rijdtje 205 gti, integra type r en clio williams.

snel ook.
                                                                Track Megane Sport F1-Team R26 - bmw 130i
                                                                Hockenheim Short 1:18.6 - 1:19.2
                                                                Oschersleben 1:51.78 - 1:52.32
                                                                Balocco 2:59.60 - 3:02.80
                                                                Inta 1:13.91 - 1:16.09
                                                                Is dit ook een track 130i?
                                                                Zoniet, dan lijkt me dit een onzinvergelijking.

Zet die 130i ook maar gestript op semi-slicks en weet ik wat en dán kun je een vergelijk doen.
                                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                                                                X