Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Passat CC 1.8 TSI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • VW Passat CC 1.8 TSI

    Op weg naar huis knapte plots de alternatorriem van de oude Cabriolet, dus bevond ik mezelf de volgende dag aan de onthaalbalie van de lokale VW-garage voor een spoedherstelling. Gelukkig konden ze me direct helpen, en even later wachtte ik dan ook in de showroom op m'n wagen.

    In de showroom stond een Passat CC 2.0 TDI, en gezien ik het gezanik met m'n huidige daily driver beu begin te worden ging ik even deze nieuwe speler op de middenklasser-markt met executive allures. Ik werd aangesproken door iemand van de zaakvoerders, en voordat ik het wist werd me een testrit aangeboden. Ik wist van de positieve testrit van tiPanda, en wou het eens met eigen ogen gaan aanzien...



    De Passat CC mag dan wel een Passat heten, maar veel stijlkenmerken blijven aan de buitenkant niet meer over van het originele sedan- of Variant-model. De voor- en achterlichten hebben een uitgerokken voorkomen gekregen, en het koetswerk is ook vloeiender geworden. Het dak is enkele centimeters gezakt, en voornamelijk op de achterbank heeft de typische vorm van een sedan ruimte moeten maken voor een coupé-achtige afloop naar de kofferklep. Alle zijruiten zijn 'frameless', met enkel een kwartje dat niet kan inschuiven op de achterdeuren. Dit alles geeft de wagen een sportieve en exclusieve uitstraling.

    Het getestte model is de 160 pk sterke 1.8TSI met Pack Air voor een elektrisch bediend glazen hefdak, Pack Business GPS en Pack Premium voor het Nappa leder en zetelverwarming. Standaard komt de wagen met parkeersensoren voor en achter, automatische airco, radio-cd met touchscreen, MP3-lezer en 6-cd-lader, lichtmetalen velgen van 17" en nog wat speelgoed.



    Allereerst moet ik me verexcuseren: Volkswagen is enkele jaren geleden van m'n radar verdwenen door zelf met een Audi te rijden en van de service van het VAG-dealernetwerk te kunnen 'genieten'. Ik loop daarbij niet hoog op met VAG producten en heb buiten een testrit in een Bora nog nooit een voet gezet in een Volkswagen.

    Daarom wist ik niet dat het interieur van de CC gewoon gekopieerd is uit de gewone Passat, en buiten de standaard sportzetels nu niet bepaald meer toevoegt. Voor iemand die dus ook de Passat niet kende - zoals ik - ziet het geheel er wel leuk en luxueus uit. De bestuurdersstoel gaat voldoende laag voor mijn 1m85, en het standaard leren stuur voelt prettig in de hand.



    Wat ik ook niet wist, is dat VW ook al op de 'elektronische sleutel'-bandwagon is gesprongen, waarbij je je afstandsbediening in een holte steekt om de auto te kunnen starten. In tegenstelling tot enkele andere merken met een aparte start/stop-knop, moet je bij de Passat CC de sleutel zo diep mogelijk duwen om de motor te starten als je rem- en koppelingspedaal ingeduwd houdt. De CC is uitgerust met een elektronische parkeerrem, wat voor mij betekende dat ik even moest wennen aan het feit dat de wagen niet door de zwaartekracht bewoog op hellingen, en ik dus daar wel voor moest compenseren bij het accelereren zonder dat ik iets van de helling merkte. Op de testrit sloeg de motor dan toch wel een paar keren onbedoeld af bij gebrek aan voldoende koppel.

    Goed, na twee keren de motor af te slaan op de parking van de dealer, geraakte ik toch op de rijbaan en kon ik het rijden in een CC ervaren. De CC is ietsje hard afgeveerd zonder daarvoor hinderlijk te zijn, en doet wat je van zo'n wagen verwacht. De 160 turbogeblazen benzinepeekaa's geven voldoende thuis aan normaal verkeer, en de zit- en rijhouding zijn wel in orde. De CC stuurt vlot en gericht, zonder los of zwaar te voelen.



    Het navigatie aanraakscherm is niet iets om al rijdende in te stellen. Typisch aan een aanraakscherm is dat je moet kijken waar je duwt, en ondanks de grote letters kan je niets anders dan je echt focussen op het scherm, wat de rijvaardigheid niet ten goede komt. Jammer genoeg heb je het touchscreen ook nodig als je wat geavanceerdere dingen wilt doen dan het volume lager of hoger zetten. En tenslotte laat elk aanraakscherm ook vetvlekken van vingers na. Je kan het er wel afvegen, maar ik vind het allemaal maar zo-zo.



    Ergonomisch vind ik ook de plaatsing van de knoppen op het stuur een kleine misser; om van de beide volumeknoppen te springen moet je over een hoger gelegen knop van je GSM springen. De sleutel die als startknop moet dienen is ook onduidelijkheid troef, en de bekerhouders moet je ook twee keren proberen eer je begrijpt hoe het werkt. En het glazen dak is een leuke feature, maar buiten wat kantelen krijg je er geen beweging in en het benadert ook niet enig cabrio-gevoel. Leuke optie, maar nuttelozer dan een X6 naar mijn gevoel.

    Na een ritje binnendoor stop ik de wagen om even de buitenkant en de rest van de wagen te bekijken. De 17" velgen staan goed op de wagen, en ik vind de wagen er aan de buitenkant echt wel als een pareltje uitzien. De koffer is erg groot en met de gepatenteerde self-sealing-banden die zichzelf bij een gat zelf dichten kan je de ruimte van het fullsize reservewiel ook gebruiken.



    Op de achterbank is het evenwel als volwassene armoe troef. Je hebt wel leuke bekerhouders, armsteun en beenruimte, maar alleen als je met 1m85 je hoofd mist. Als hippe papa met kleine kinderen kan je het misschien nog proberen, maar probeer geen vrienden mee te nemen.



    Op de terugweg gingen we even jagen op de snelweg, en daarin schiet de 1.8TSI toch wel tekort tegen een 320d met 163pk: eens je in de 6e versnelling beland bent of voorbij de 140 km/u, gaat de wereld niet veel sneller meer... Ook vond ik de wagen bij hogere snelheden lichtvoetiger worden, wat ik nu niet zo wenselijk vond.



    Op het einde van de rit kostte deze auto in België €37881,61 terwijl je voor diezelfde prijs een beter rijdende en sturende 3-reeks in de garage kan hebben staan. Goed, die 3-reeks zal misschien minder exclusief zijn dan de CC, maar eens je in de wagen zit zie je toch niets van dat uiterlijk, totdat je op de achterbank plaats neemt. En gezien het succes van de CC kan het ook wel eens zijn dat de exclusiviteit van de CC snel afneemt, net zoals de 'executive' 3-reeks populairder is dan de 'gewone' Ford Mondeo... De vraag is dus ofdat je imago belangrijker is dan je rijplezier... Ik vind het bijgevolg wel een leuke auto, maar zie me er niet langer dan een half jaar mee rijden...
    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

  • #2
    Leuke rij-impressie, Wouter!
    Hier in NL kan je het wel vergeten om een gelijk uitgeruste 3-serie te rijden. Ja een 318i of 320i wil nog wel lukken, maar persoonlijk vind ik de 1.8TSI een lekkerder motor. Een 320d is misschien sneller, maar ook duurder.

    En diesel is klote natuurlijk :-D
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

    Comment


    • #3
      Leuk verhaal idd!
      Mooi leer wel.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Ik wou niet te negatief klinken, maar de vorm-over-functie was voor mij toch de killer... Je legt toch centen neer voor een sedan, maar je krijgt er geen echte sedan voor...

        Ik ben dat vergeten te melden in de originele review, maar ik vond het plastic in het interieur ook maar van 1-serie pre-FL kwaliteit. Zolang je je handen op het stuur houdt is er niks mis, maar als je het dashboard aanraakt of de onderkant van de deurbekleding, is het armoe troef.

        Maar goed, het zal wel aan mij liggen... De verkoper vertelde me dat ik de eerste was die niet zo positief over de wagen was :D
        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
          Ik wou niet te negatief klinken, maar de vorm-over-functie was voor mij toch de killer... Je legt toch centen neer voor een sedan, maar je krijgt er geen echte sedan voor...
          *klomp breekt*
          Huh? JIJ koos er toch voor om te gaan rijden in een Coupé? Vorm-over-functie is de essentie van een Coupé.
          Ga dan gewoon de Passat sedan rijden, die is er namelijk ook. Dan spaar je nog wat centen uit ook.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

          Comment


          • #6
            Stap eens in een CLS of X6 en merk dat je in een "coupé" toch nog hoofdruimte over hebt :). Hell, de achterpassagiers in mijn Audi Cabrio hebben zelfs meer hoofdruimte met het dak gesloten!
            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

            Comment


            • #7
              Maar Panda heeft wel gelijk: die CC is er natuurlijk niet om Jan Bezemsteelvertegenwoordiger met z'n 2 tienerzonen van 1 meter 90 te vervoeren. Voor Jan bouwt VW de gewone subdliekeelmodaalpassat. :)
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                Stap eens in een CLS of X6 en merk dat je in een "coupé" toch nog hoofdruimte over hebt :). Hell, de achterpassagiers in mijn Audi Cabrio hebben zelfs meer hoofdruimte met het dak gesloten!
                Dan nog, het verschil tussen een coupé en een sedan zit in de mate van vorm-over-functie. Dat is de essentie van een coupé! Dat je kiest voor een minder praktische, mooiere wagen!

                Dan moet je daar niet later over gaan zeuren. Ga dan de HTK-sedan rijden.

                Ik wil wedden dat je ook al niet te spreken was over de off road-capaciteiten van de CC. :-p
                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                Comment


                • #9
                  Panda,

                  Een Coupé is altijd vorm over functie, maar de coupé's die ik ken pas ik wel nog in en is het vaak eerder de beenruimte die wat krap zit.

                  De CC is uniek daarin dat ik genoeg beenruimte heb, maar geen hoofdruimte. In een 135i kan je dus wel vrienden meenemen die hun benen wat moeten opplooien, maar in een vierdeurs CC kan je je vrienden niét meenemen, voor zover ze langer dan 1m65 zijn.
                  2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                  Comment


                  • #10
                    With all respect, wat een kulverhaal wooter. In een 1 Coupe kun je wel je kniën in je nek leggen dan.

                    Als je het niks vindt is dat prima, maar de argumentatie vind ik niet zo sterk. In een CLS zit je ook zwaar klote op de achterbank (is dus ook een auto die niet gekozen wordt voor vervoer-op-de-achterbank-werk, go ask W220L), maar dat weet iedereen toch bij voorbaat?

                    Wanneer ruimte een issue is moet je ook geen X6 halen, haal dan een X5 of beter Q7.

                    Comment


                    • #11
                      Ruimte is het issue niet, maar een CC heeft vier deuren waar de twee achtersten er voor de zjaar - of voor de kinderen - bijhangen. Mag ik toch perfect vinden dat het m'n auto niet is? En als jij de CC wel wat voor jou vind, is dat toch perfect?
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        Eigenlijk bedoelt Wooter te zeggen: Wat doen die achterdeuren daar. Voor een echte coupé onnodig en als dit een bijna sedan moet voorstellen dan heb je te weinig ruimte.

                        Groet
                        GJ
                        Last edited by GJ; 06-09-08, 08:45. Reden: typefouten natuurlijk! Duh!

                        Comment


                        • #13
                          Ik begrijp dat dus echt niet. Ik ben 1.90m en pas gewoon achterin die cc zonder mijn hoofd te stoten.
                          Als je expres helemaal achterin en rechtop gaat zitten zul je wel met je hoofd tegen het plafond komen te zitten, maar dat is, in tegenstelling tot in een 1-serie- niet nodig, omdat je lekker onderuit kunt gaan zitten.


                          Overigens heb ik van de week een uur naast een cc in de showroom gezeten, maar geen behoefte gehad er nogmaals naar te kijken of in te gaan zitten. Zegt mij al genoeg.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                          Comment

                          Working...
                          X