Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche 911 : 997 Carrera 4S cabriolet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche 911 : 997 Carrera 4S cabriolet

Menig autoliefhebber droomt ervan om eens in een Porsche 911 te rijden. Menig autoliefhebber heeft er misschien zelfs al eens in gereden of eentje in zijn bezit gehad.
    Feit is dat de Porsche 911 sinds zijn introductie in 1963 de harten van autoliefhebbers sneller laat kloppen en dat hij ondanks allerlei aanpassingen en evoluties nog steeds lijkt op dat allereerste model. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua geluid en configuratie. De motor blijft achterin (sinds de 996 watergekoeld) en de stijl is gelijk gebleven.
    Feit is echter ook dat de 911 steeds groter en zwaarder wordt, maar toch hoort de 911 nog steeds bij de snelste sportwagens van dit moment! Zeker als er bochten in het spel zijn!

Stel dat je 150.000 euro hebt te besteden aan een sportauto. Welke zou je dan nemen?
    Waarschijnlijk zal iedereen een ander antwoord geven, maar als je naar een top 3 vraagt, is de kans groot dat een Porsche 911 er tenminste tussen staat.
    En omdat het om veel geld gaat, wil je wel een goede keuze kunnen maken, dus moet er worden proefgereden. Nu ben ik niet de beroerdste om dan mee te gaan, ook een rondje te sturen en mijn mening over een auto te geven, dus die afspraak stond!!
    Vandaag was het dus zover. Bij PON stond om 1 uur ’s middags een Porsche 911 Carrera 4S op ons te wachten.

We werden netjes ontvangen met verse koffie en cappuccino. We moesten even wachten tot de verkoper werd opgehaald, maar dat was niet erg. Ze hebben echt een café met loungeruimte aan het water gemaakt daarvoor. Even later kwam de verkoper (waar we een afspraak mee hadden) eraan lopen en konden we gaan kennis maken.
    Het gesprek verliep niet heel erg soepel omdat de verkoper een beetje uit zijn doen was of iets dergelijks. Misschien had hij een ouder persoon verwacht als DGA van o.a. een callcenter. Toch heb ik het idee dat die vriend van me wel serieus werd genomen ondanks zijn lage Porsche-leeftijd van net 30 jaar.
    Als je namelijk rondloopt bij de “Porsj”-dealer (zo dien je dat volgens velen uit te spreken namelijk ;-) krijg je het gevoel dat de gemiddelde leeftijd van kopers van nieuwe Porsches richting de 50 jaar ligt.
    Dat zal waarschijnlijk ook verklaren waarom meer dan de helft van de nieuwe 911’jes met tiptronic wordt afgeleverd. De levertijd van een handgeschakelde 911 ligt daarom ook iets hoger.

Na enkele formaliteiten konden we naar buiten gaan met de sleutel om de 911 te bekijken. Het ging helaas om een cabriolet, maar qua rijbeleving zal het niet zo’n verschil uitmaken, denk ik. Ondanks het extra gewicht van de cabriolet. (bijna 100 kilo zwaarder dan de coupé, namelijk 1600 kilogram schoon aan de haak).
    Het was gelukkig wel een Carrera 4S zoals afgesproken en na een hele korte uitleg konden we wegrijden in de Porsche van ruim 170.000 euro. De standaardprijs is al iets boven de 150.000 euro voor de cabriolet, maar met sportstoelen, leren bekleding, leren dashboard, metallic lak, tiptronic, navigatie en dat mooie klokje (sport chrono pakket) op het dashboard ben je snel weer wat euro’s verder.

Dat leren dashboard is bijna een must trouwens, want met de lichtgrijze stiksels ziet dat er wel heel erg gelikt uit! Alle 997’s bij PON hadden deze optie trouwens. Ik heb het standaard dashboard dus niet gezien. Het interieur straalt 100% kwaliteit uit net als bij de oudere Porsches, maar gelukkig is dit interieur minder ouderwets. De Carrera S krijgt standaard mooie witte tellers mee en het stuur is mooi afgewerkt met leer en aluminium. De knopjes voor de tiptronic-bak en de radio etc zijn ook goed weggewerkt zodat je daar geen last van hebt bij het sturen. De sportstoelen zitten echt super en de zitpositie is ook perfect in te stellen. De armleuning in de deur zit ook op exact de juiste hoogte en zo zijn er meer dingen waarvan je gewoon weet dat er goed over is nagedacht. Alles zit op de juiste plek. Nou ja, dat mag ook wel na ruim 43 jaar doorontwikkelen! :-)
    Enige nadeel in het interieur vind ik de ietwat goedkoop aandoende plastic delen tussen de stoelen, waar onder andere een klein vakje zit voor een gsm oid.
    Als je al 2 keer 'leer' in de optielijst hebt aangevinkt, moet dit er eigenlijk wel bij zitten vind ik. Maar volgens de verkoper kan dit dus wel allemaal.
    Achterin vinden we weer de bekende 2 stoeltjes waar zelfs kleine kinderen moeite mee zullen hebben. Zeker bij de cabriolet is er gewoon te weinig ruimte, dus het lijkt mij slimmer om er gewoon een opbergvak te maken i.p.v. die zogenaamde stoeltjes.
    Die bagageruimte is sowieso wel handig want voorin kun je niet al teveel kwijt.

Maar genoeg over dit geneuzel! De 6 cilinder boxer met 3,8 liter inhoud pruttelt al een tijdje en er moet gereden worden!!! De tiptronic gaat in de ‘M’-stand voor ‘manual’ zodat je met de 2 knopjes op het stuur kunt schakelen. Links en rechts zitten 2 wiptoetsen voor ‘+’ en ‘-‘. Ik vind flippers achter het stuur eigenlijk handiger en nog fijner zou ik een 911 met handbak vinden. Die heeft ook 1 versnelling meer dan de automaat.
    De auto was koud, dus we moesten het eerste kwartier rustig aan doen totdat de olie op temperatuur was. Dat is trouwens helemaal niet erg als je voor het eerst in zo’n auto rijdt, want dan kun je rustig wennen aan het stuurgedrag, rijhouding en de plek van alle knopjes. Tevens wordt de spanning lekker opgebouwd hierdoor : “Wat doet deze auto als je hem straks helemaal kunt doortrekken?”.

Tot die tijd vermaken we ons met het lekkere geluid van de motor (radio kan uit hoor!) en verbazen we ons over het fijne stuurgedrag en over het gevoel dat het lijkt alsof je in een auto van 1200 kilo rijdt. Ik was bang dat de auto groot, lomp en zwaar aan zou voelen, maar dat is dus niet zo.
    Het onderstel (op de 4S standaard uitgevoerd met PASM “Porsche Active Suspension Management”) is hard en 10mm lager dan de normale 911 Carrera. En dan heb je ook nog de ‘sport’-stand, maar die heb je in Nederland niet echt nodig vind ik. Als je het circuit op gaat is het misschien een ander verhaal.
    De cabriolet voelt trouwens keihard aan en niks slapper dan de coupé denk ik.

De tiptronic past zich aan aan je rijgedrag; als je geen haast lijkt te hebben probeert hij soepel over te schakelen zodat je het bijna niet merkt. Daardoor lijkt het alsof hij heel erg traag reageert op jouw commando’s. Als je meer haast hebt, gaat het echter sneller. De versnellingsbak past constant de schakelsnelheid en schakelmomenten (in de 'D'-stand) aan op het rijgedrag en de snelheid waarop het gaspedaal wordt ingetrapt.

We staan nu vooraan bij een stoplicht te wachten voor de oprit naar de snelweg. De motor is warm, voor ons ligt een scherpe bocht naar links en dan volgt een lange slinger naar rechts de snelweg op. Een ideale kans dus om de acceleratie en de grip van de vierwielaandrijving uit te proberen. Het licht gaat op groen en het gas gaat erop! In de eerste versnelling haal je in dik 2 seconden de 60 km/u, dan snel schakelen in zijn 2 (zonder het gas los te laten) en direct door! De eerste scherpe bocht ligt al achter ons en de auto gaf geen krimp! Gewoon met de volle 355pk de bocht door en hij kan al het vermogen kwijt zonder ingrijpen van de PSM (Porsche Stability Management).
    De flauwe bocht de snelweg op is helemaal geen probleem natuurlijk en vervolgens voegen we netjes in met zo’n 6000 toeren in de 4e versnelling. Hoe hard dat is, zoek je zelf maar een keer uit. :-)
    De auto maakt indruk! Wat een power, wegligging en dan die huil die de motor maakt vanaf 6000 toeren! Fenomenaal!!
    Je wilt maar 1 ding na zo’n actie : NOG EEN KEER!!!! En dat doen we dan ook.

We gaan daarna de snelweg af want elke auto met voldoende vermogen haalt 200 km/u rechtdoor op de snelweg, dus dat geloven we wel.
    De 911 blinkt juist uit in pure acceleratie en het vermogen om al zijn pk’s op de weg te krijgen dankzij zijn intelligente vierwielaandrijving.
    Zoals al eerder gezegd, gaat deze 911 als een raket de hoek om zonder uit te breken of zonder met zijn neus weg te glijden. De voorwielen kunnen maximaal 40% van de aandrijving krijgen en dat lijkt ideaal te werken. Hij gaat niet alleen zonder moeite de bocht door, de kilometerteller vliegt tegelijkertijd ook omhoog.
    Met deze configuratie kan volgens mij iedereen extreem hard rijden, zonder al teveel risico te lopen voor zichzelf of andere verkeersdeelnemers.
    Als je namelijk te hard rijdt en er ontstaat een onverwachte situatie reageert de auto niet gevaarlijk op plotseling gas los in de bochten en zelfs hard remmen behoort dan tot de mogelijkheden. En het klinkt misschien afgezaagd, maar zo’n 911 remt als de beste, ook zonder de keramische remmen (optie van 11.000 euro). De versnellingsbak denkt bij hard remmen mee en remt extra af op de motor door de juiste versnelling te kiezen.
    Veel sportieve autorijders hebben een hekel aan zogenaamd beperkende elektronica zoals ABS en traction control systemen, maar ik ben van mening dat het in deze Porsche heel erg goed werkt allemaal en daardoor dingen mogelijk maakt die normaal gewoon niet kunnen.

Tevens verbaast de auto ons door zijn bruikbaarheid. Dit is echt een sportwagen die geschikt is voor dagelijks gebruik. Langzaam door het centrum tuffen kan heel goed. Even fileparkeren om iets te kopen bij een winkel kan ook gewoon (zeker met de PDC in de achterbumper). De meeste mensen kijken niet eens om naar de auto die bijna net zo veel kost als sommige appartementen.
    Het is gewoon een trouwe hond die alles doet wat je zegt zonder ook maar één keer te piepen.
    Wat ook bijdraagt aan de bruikbaarheid is de service interval van 30.000 kilometer! Met een gemiddelde dagelijkse dieselauto sta je vaker bij de dealer dan met deze rasechte sportauto! Dat doet geen enkele concurrent hem na.

Na zo’n 2 uur sturen, brengen we de auto voldaan weer terug naar PON. Er wordt nog even nagepraat en we krijgen een folder met prijslijst mee. De levertijd van een 911 Carrera 4S bedraagt zo’n 4 maanden. Voor er besloten gaat worden, moet er echter nog naar de concurrentie worden gekeken en die is o.a. te vinden bij Aston Martin en Donkervoort. Wordt vervolgd dus!!!

Plus :
    - Degelijke sportwagen
    - SNEL!!
    - GRIP!!
    - Service-interval van 30.000 kilometer

Min :
    - Hoge prijs voor een complete uitvoering
    - Saaier dan de concurrentie

Specs
    Merk/type : Porsche 997 Carrera 4S cabriolet
    Vermogen/koppel : 355pk / 400NM
    0-100 in : 5,4 sec
    Topsnelheid : 280 km.u
    Prijs : 151.684 €

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Goede auto's hè ;-)
    Wel meteen het nadeel van de moderne 911 genoemd: "Tevens verbaast de auto ons door zijn bruikbaarheid. Dit is echt een sportwagen die geschikt is voor dagelijks gebruik." Het is een GT geworden.
    6000rpm in zijn 4: 200km/h?
    When men were men

Comment

Hee Harry, hoe snel type jij?
      Post is van vandaag, maar op de foto's is het winter :-).

Lijkt me ontzettend gaaf even 2 uurtjes sturen in zo'n 911, maar persoonlijk zou ik nooit 150.000 euro stukslaan op zoiets. Maar jij, beetje proefrijden in dit soort auto's ben ik toch stiekem een beetje jaloers op ;-).

Comment

Zo, die rijimpressie hoef ik niet meer te doen - behalve als ik ga neuzelen over de hoofdruimte op de achterbank en de vetvlekken op de GPS :D
        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Dus het is toch nog wel wat, zo'n moderne zware 911 ;) ? Goed om te lezen. Ben benieuwd naar de andere impressies.
          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Ha, die Harry;

Mooi verhaal over een meesterlijke auto. Voor mij mag het dan zelfs nog een stuk goedkoper (coupé, RWD, handbak, zonder PASM of chronodinges, maar wel met sportstuur, -stoelen, -uitlaat en de 381-PK optie, graag), dan koop ik er voor het uitgespaarde geld wel een knappe 3,2 Targa bij voor de zonnige dagen....

" “Porsj”-dealer (zo dien je dat volgens velen uit te spreken namelijk ;-) "

Bekend discussiepunt onder veel 'kenners'. Ik ga er maar vanuit dat de naast betrokkenen dat waarschijnlijk wel het beste zullen weten; van de zomer bij het Porschemuseum(pje) in Gmünd (Aus) nog een souvenirboxje gescoord dat bij gelegenheid van het vijftigjarig jubileum is uitgegeven. Daarin onder anderen een DVD'tje met diverse interviews en als de familie zèlf hun naam als 'Pòrsjeh' uitspreekt, wie ben ik dan om dat te veranderen?
            Scherven brengen gelul.

Comment

Dat museum in Gmund ben ik een paar jaar geleden ook geweest.
              Wel leuk om te zien dat het grote Porschemerk gewoon echt uit een boerendorp komt. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Schiet je me neer als ik zeg dat ik enkele weken geleden in Gmünd was, en niet zo'n interesse had om het Porsj-museum van een lokale enthousiasteling te bezichtigen? :)

Zal wel aan de navi gelegen hebben :D

Comment

Is toch wel een leuk museumpje hoor en er staan ook vaak auto's van Porsche zelf. Uitgeleend door het Porsche-museum dus.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

De term Porsj deed denk ik haar intrede toen de term YUP ook werd bedacht. Niet geheel toevallig?

Leuk verslag Harry, vol met 911 cliché's natuurlijk, maar dat maakt die auto's ook zo uniek. Pak een verslag van een 911 uit 1968 en het gevoel wat men omschrijft blijft voor een groot deel hetzelfde (snelheid, kwaliteit ten opzichte van concurrentie, kleine kofferbak in neus, ruimte achterin voor Softenonkindjes). Andere tijd, andere normen, maar voor een groot deel exact 't zelfde commentaar over dit concept. De rest is innovatie om het concept beter te maken. En vooral daar maakt Porsche zo ontzettende indruk vind ik. Ik kan me ook echt voorstellen dat Porsche rijders iedere paar jaar een nieuw model aanschaffen als 't budget het toelaat.
                    Last edited by Dennis Cavallino; 03-09-08, 09:40.

Comment

Ha, die Wooter;

Wat Harry al zei....
                      Gmünd is een bedevaartsoord voor de rechtgeaarde Porschefiel. Museum is klein, maar best interessant.
                      Als enige particuliere collectie min of meer geadopteerd door het merk zelf.
                      Je hebt de Hochalpenstrasse Maltatal toch ook gereden? Zeker de houtzagerij aan die weg ook niet gezien
                      waar ooit de fabriek gevestigd was waar de eerste 51 Porsche 356's zijn gebouwd?
                      Man, je verdient het niet eens om een 997 te rijden!

;-)
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Ik ben wél in de lokale Billa geweest in Gmünd, om 6 flessen Almdudler in te slaan :) Vrouwtje nam een zak ketchup-chips :).

Het probleem zat 'm in de omschrijving van de toeristische gids: "blablabla porsche blablabla privécollectie blablabla betalen". Ga ik toch ég nie betalen om iemands Porsjes te zien ;).

Comment

Hier nog een filmpje v/d 997!

http://www.youtube.com/watch?v=IoPMuN9DUSA

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Gave bak. Heb ooit nog 's 40 euro of zo van Autoweek gekregen toen ik ze een primeurtje had bezorgd door ze als eerste een foto te geven van de 997 cabrio. Die foto had ik stiekem genomen tijdens een rondleiding door de Porsche fabriek in Stuttgart.

Leuk detail, tijdens de rondleiding kwamen we een Porsche tegen die werd voorzien van nogal speciaal leder. Navraag leerde dat één of andere (te) rijke Texaanse boer dat ding had besteld onder voorwaarde dat de stoelen bekleed zouden worden met leer van zijn eigen koeien.
                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Hier voor de deur staat al bijna een jaar vrijwel dagelijks een 997 Targa in antraciet met pindakaasbruin leer. Fraaie combi, maar die auto heeft iets 'neps' in zijn uitstraling, zoals een bouwvakker die in een krijtstreep maatpak rondloopt met een echte IWC, Italiaanse schoenen, riem, manchetknopen, de aller nieuwste das om de nek en een zonnebril van 5 euro. Het klopt niet en toch klopt 't, puur omdat sommige details te plastic lijken, zoals je ook bij een zonnebril van 5 euro ziet dat het lijkt op een dure, maar het toch goedkoop overkomt. Over smaak valt te twisten, maar de ene keer vind ik die auto prachtig, de andere keer denk ik dat hij over de top is op die manier, voor een Porsche. De moderne Mini Coopers hebben dat ook, vind ik, maar dan boeit 't niet zo omdat 't vrij mainstream auto'tjes zijn. Bij Aston Martin klopt het allemaal beter, daar is de chique uitstraling nog steeds chique, ondanks dat de auto's wat 'goedkoper' zijn geworden. Ik weet niet zo goed hoe ik dat verschil precies moet omschrijven, maar ik hoop dat jullie 't snappen.

Comment

[email protected] Dennis C?

Comment

Ergens begrijp ik wel wat Cav bedoelt, ik heb dat vaak met audi's. Een te 'cleane' look. Te 'gelakte nageltjes' noem ik dat ook wel eens.
                                  Forza!

Comment

Ha, die Wooter;

Betalen hoeft niet als jullie je voor de trip op Kärnenkarten had getracteerd. Daarmee kun je de meeste Hochalpenstrassen Gratis und für Nichts befahren, krijg je op veel andere dingen korting en is onder andere het Porschemuseum in Gmünd gratis toegankelijk. Ben jij nou een Belg? Schraper! Hollander!
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Ha, die Cav;

Ik snap dat 997-verhaal van jou wel. Hoe Porschefiel ik ook mag zijn, bij de jongere modellen bekruipt me tegenwoordig stees vaker ook een 'net niet' gevoel.
                                      Ik denk dan ook dat ik de dag na de jackpotwinst eerder op een bonestock V8 Vantage uit zou gaan dan een full-boogy 997S.
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Sowieso is een standaard 911 goed genoeg lijkt me.
                                        Voor 25K aan opties erop vind ik zonde v/h geld.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ach, als je 150k kunt stukslaan aan een auto dan kun je slechtere keuzes maken....
                                          Voor mij toch ook liever de uitvoering zoals HansV 'm al omschreef; ik ben niet zo kapot van die flipper-dinges en al die elektronsiche toeters en bellen.
                                          Het 4x4 systeem heeft ook zo zijn pluspunten in het nederlandse klimaat dus die keuze zou ik ook maken.

Ben benieuwd wat de bevriende DGA gaat kiezen.

Nog even terzijde: hoe noem je de meiden die in zo'n callcentre werken...? Callgirls?

:-)
                                          All you need to remember is the number '70' .

Comment

Hij heeft een Donkervoort D8 270RS gekocht. Zo'n 270pk ltd edition.
                                            Proefrit in AM V8 heeft hij niet eens gedaan. Spyker wel, maar die was te duur.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

*schop*

Grappig om Harry's impressie na een paar jaar weer te lezen, nu de buren me de kans gaven om zelf in bijna net zo'n ding (maar dan met targadak) rond te tuffen. Veel herkenbaars!
                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Mooiere kleur!!
                                                Qua interieur ook.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mooie test Dutch. Je benadrukt wel vaak dat je in NL niet meer kunt rijden, maar dat valt toch wel mee? Lag misschien aan die dag? Heb je wel eens gereden met een gewone S? hoe zou je dat vergelijken?

Dat bruin vind ik zelf eigenlijk geen mooie kleur. Het zal wel hip zijn, maar het maakt een auto altijd meteen suf naar mijn mening.
                                                  Verder vind ik de Targa bloedmooi, zeker met de rode band tussen de achterlichten van de 4S. echt af.
                                                  Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                    Mooie test Dutch. Je benadrukt wel vaak dat je in NL niet meer kunt rijden, maar dat valt toch wel mee? Lag misschien aan die dag? Heb je wel eens gereden met een gewone S? hoe zou je dat vergelijken?
                                                    Nee, nooit in gereden, dus aan een vergelijking waag ik me dan ook niet. :)

En tja, ik denk echt dat je in de Randstad alle dagen in de week niet meer uit zo'n auto kunt halen wat erin zit. Natuurlijk zijn er wel een paar aardige weggetjes over, waar het ook nog rustig is, maar het is allemaal zo kórt. Voor je het weet, moet je weer in de ankers.
                                                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Als het goed is vormt dat laatste juist een deel van de hele belevenis.
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Bruine auto's zijn cool natuurlijk! Alhoewel het inderdaad een modekleur aan het worden is, en da's jammer...

Ik vind die Targa ook ontzettend mooi, maar het is ook wel de EERSTE Targa die echt fraai is! Voorheen toch altijd het lelijke eendje van de reeks.
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Jasper;

Och, de 993 Targa had ook al een soortgelijk design. Alleen die alu strips even wegdenken.
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Ik vind alle targa's wel wat hebben, maar de 997 tot nu toe de mooiste en de 996 de minste. Dat laatste lag overigens meer aan het model 996 dan aan het targa concept.
                                                            Forza!

Comment

Working...
                                                            X