Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lotus Elise 111R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lotus Elise 111R

    "From Zero to Obsession in 5.2 seconds!”

    28 oktober...een druilerige donderdagochtend om half acht...vandaag gaat het gebeuren...
    Vandaag gaan we een impressie maken van één van de meest begerenswaardige iconen in autoland!
    Een merk dat bol staat van de historie, een model wat algemeen beschouwd wordt als dé referentie qua wegligging en sportiviteit.
    Maanden geleden was er al contact geweest met de importeur, en recent hebben we dat weer eens aangehaald. Men vond het leuk om mee te werken, Gummen.ORG was bekend en de datum was snel geprikt. En zo kan het dus gebeuren dat we om 9:00 uur in Amsterdam moeten zijn voor een drie uur durende impressie van de nieuwe Lotus Elise 111R!




    Midden in Amsterdam oud-zuid, tussen de oude huizen is er opeens de dealerlocatie van Lotus; schitterend, de perfecte ambiance voor zo'n karakteristiek merk.
    Een industrieterrein zou simpelweg niet passend zijn. Nee, hier moet Lotus zitten, historie temidden van historie! Het is een klein, prachtig verbouwd pand, vol met nieuwe Elises, oude Esprits, een klassieke TVR en nog veel meer leuks.
    Daarnaast een kleine werkplaats, één brug en een raceproject.
    We zijn eigenlijk verbaasd door de “CEO” daar, Jan van der Kooi, een jongen van onze leeftijd! Heel gaaf, net zo’n autogek als ons en erg enthousiast!



    We krijgen een kop koffie aangeboden en praten honderduit over Lotus, Alfa, TVR en nog veel meer moois. Er staat natuurlijk ook genoeg in de showroom om over te praten.
    Naast de bar staat al direct een (door Jan zelf) perfect gerestaureerde Lotus Europa en daarnaast een zeer zeldzame TVR 3000S! Verderop staat een opvallende oranje/koperkleurige Elise van het eerste type. Dit blijkt een Honda-kleur te zijn.
    Dat lijkt een beetje vreemd, totdat je ziet wat er onder de motorkap ligt; er is namelijk een motorblok van een Honda Civic Type R ingebouwd met ongeveer 220pk! Mooi stukje techniek. We drinken onze koffie op en dan moet het maar gaan gebeuren!



    Na het nodige papierwerk is het tijd om de gaafste Elise de showroom uit te rijden. Dit is namelijk het allerlaatste en tevens het snelste type wat er nu verkrijgbaar is: de 111R! Deze Elise is voorzien van de 1,8 liter Toyota (VVTL-i) motor die 192 pk levert. In een auto die 860 kilo weegt is dat een 100% fun garantie! De zogenaamde power to weight ratio ligt bijna op Porsche 911 niveau en is zelfs een stuk beter dan bewezen racemonsters als de Mitsubishi Evo en de Subaru WRX Sti.
    Hier even de cijfers :
    - Elise 111R : 860/192 = 4.47 Kg/pk
    - Porsche 997 : 1395/335 = 4.29 Kg/pk
    - Lancer EVO8 : 1445/265 = 5.45 Kg/pk
    - Subaru WRX Sti : 1425/265 = 5.37 Kg/pk

    Dat ziet er goed uit voor vandaag!

    Voordat we kunnen rijden, moeten er eerst een aantal andere exemplaren opzij, die vervolgens vakkundig op de stoep worden geparkeerd.
    Waar we het al even over hadden, horen we nu ook aanspringen....De Elise met de Civic TypeR motor!
    Prachtig geluid, mede door de speciaal ontworpen spaghetti uitlaat!

    De 111R staat inmiddels buiten stationair te draaien....een lekkere hitsige, maar rustige roffel....Eerst krijgen we in- en uitstap les, dat is wel nodig door de extreem lage zit en de brede dorpel.
    Wat een prachtig interieur zeg, ondanks dat deze 'fully loaded' is (naar Elise begrippen) met airco, electrische ramen, centrale deurvergrendeling en een radio is het nog steeds heel spartaans. Overal zie je het aluminium chassis, ook het aluminium zet-je-schrap-balkje voor de passagier is een handig en leuk detail!



    Jan legt uit dat het volledige toerenbereik pas beschikbaar komt als de temperatuur boven de 80 graden is.
    Want dat toerenbereik is wel dé feature van dit Toyota blok! Hij levert namelijk 192 PK bij 7800 toeren! Door de variabele kleptiming is er vanaf de 6200 toeren nog een heerlijke boost tot maximal 8500 toeren! Bij normaal straatgebruik regelt de computer het maximale toerental af op 8200 toeren, maar zodra hij meet dat er constant op 80 tot 100% gereden wordt, geeft hij er nog 300 toeren bij. Dat haal je normaal gesproken alleen op circuits, maar daar komt het natuurlijk ook erg goed van pas.



    Eerst maar eens rustig warmrijden. Inmiddels is het droog dus we laten het dak in de 'kofferbak' liggen. We willen alles 100% meemaken, dus geen dak er op! Verwarming maximaal en het is prima uit te houden. Het is buiten nog wat vochtig dus oppassen!
    Op de banden zit niet meer zoveel profiel, Jan heeft er al vier circuitdagen mee gereden namelijk.
    De bak schakelt heerlijk kort en direct, hij 'klikt' echt door de versnellingen heen, super.



    En wat lijkt alles opeens groot zeg...je zit zó laag dat een Toyota Yaris wel een SUV lijkt! Rustig rijdend over de A2 richting Utrecht is de Elise goed warm geworden...tijd om eindelijk te ervaren wat de cijfers zeggen..de bak even terug in zijn drie...De toerenteller loopt dik 4000 toeren…het gas gaat er op....4500, 5000, 6000 toeren...en opeens...WHAAAA!!! De motor gaat een octaaf hoger huilen, de snelheidsmeter schiet verder, we krijgen een klap in de rug...klik, 4e versnelling, klik, 5e versnelling...en hard in de remmen....
    Harry en ik kijken elkaar aan met grote, verschrikte ogen...wat geweldig!! Wat een acceleratie, wat een beleving! Deze auto zet dan ook indrukwekkende
    cijfers neer, in 5,2 seconden naar de 100, in 13 seconden naar de 160 en een top van ruim 240. En dat is nou net wat de 'oude' Elises misten, een goede acceleratie na de 120 km/u. En dat heeft deze 111r! Van nul naar 240 gaat in één streep door, nooit zul je een 'inzinking' horen achter je, het is simpelweg indrukwekkend...





    Na de snelweg wordt het tijd voor mooie landwegen en dijken! Hier is de Elise helemaal in zijn element, bochtige wegen die op snelheid aangevallen kunnen worden. Nu gaan we zeker niet voluit, mede door de combinatie weinig profiel, natte weg, en o ja, 5000 euro eigen risico :-) Maar toch krijgen we het gevoel helemaal te pakken, de Elise geeft snel vertrouwen, weinig overstuur, zelfs een eerste neiging naar onderstuur hier en daar.
    Maar dat is normaal volgens Jan, eigenlijk standaard wordt een 111R aan de klant geleverd met iets bredere voorbanden om de balans helemaal perfect te maken.

    Maar wat stuurt zo'n Elise toch fan-tas-tisch door de bochten, beter wordt het niet. Nagenoeg geen body-roll, een hele kleine stuuruitslag en altijd weer dat toerenmonster onder je rechtervoet...wat een genot! Vooral S-bochten zijn heerlijk, want door het kartachtige rijgedrag van de Lotus heb je tijdens de bochtovergang bijna geen last van een gewichtsverplaatsing of overhellen naar de andere kant. Je stuurt gewoon eerst naar links en daarna naar rechts. Heerlijk, en voor je het weet rij je toch met serieuze snelheden door de bochtjes, waar je met een ‘normale’ auto niet eens aan zou durven denken.

    Hierna volgen een paar dorpen met uiteraard ook de overal in Nederland verrijzende drempels. Hier merk je goed hoe stijf het chassis is en hoe stug de demping is, maar nooit denk je bij jezelf: "Had ik mijn niergordel maar omgedaan". Nee, het is goed uit te houden.
    Op naar de lokatie voor de fotoshoot, een parkeerterrein midden in de polders van de Krimpenerwaard. Jan had ons de 'show' platen meegegeven voor de foto's, mooie zwarte platen met in witte letters "Elise". Die er op gezet en een mooie serie foto's gemaakt.



    Daarna terug naar Amsterdam, want in de file staan wil je liever niet met zo’n auto! Niet omdat het niet comfortabel is ofzo, maar je zit gewoon de hele tijd te wachten tot je weer mag! …..en tijdens dat terugrijden schoot Harry ineens iets te binnen......
    "Hé Arjan, heb jij die groene platen er weer op gedaan?"....ehm....nee… jij? SJIPS! $#[email protected]#g*d*#PIEP^#[email protected]#$#@
    Dat wordt dus weer asap terugscheuren naar de vorige locatie! Helaas zorgt een overijverige diender nog voor extra vertraging, inderdaad, een bekeuring voor het rijden met verkeerde kentekenplaten…
    Gelukkig lagen de platen nog op de plek waar we ze hadden achtergelaten en konden we daarna onze reis vervolgen.

    Terug in Amsterdam hebben we nog lang nagepraat met Jan, heel erg leuk. Hij heeft nog heel veel verteld over de Elise, wat er in de toekomst nog gaat komen (o.a. Elise met nog veel meer vermogen) en met welke projecten hij nu bezig was.
    Samenvattend kunnen we zeggen: Zoek je de ultieme rijdersauto, hecht je niet aan bagageruimte en wil je de pure sensatie meemaken van een volbloed sportauto die je elke minuut dat je er in rijdt een smile van oor tot oor geeft?
    Dan is er eigenlijk maar één....De Lotus Elise 111R!!!!

    Als je dat toch teveel van het goede vindt of je besteed liever wat minder geld, dan heeft Lotus nog 2 andere uitvoeringen van de Elise :
    - De ‘standaard’ Elise met 122pk (0-100 in 5,7 seconden, top van 200km/u, 46.000 Euro)
    - De Elise 111S met 160pk (0-100 in 5,3 seconden, top van 211km/u, 53.000 Euro)

    De door ons gereden 111R was o.a. uitgerust met het ‘Touring pack’, metallic lak en airco wat de prijs van deze auto op 67.000 Euro brengt. Maar dan heb je wel een fully loaded topmodel.


    Pluspunten :
    *Deze Elise gaat ECHT hard, niet alleen van 0 naar 100, maar ook van 100 naar 200!
    *Prachtig ontwerp
    *Pure rij-machine : racewagen op kenteken
    *8500 toeren!

    Minpunten :
    *Als enige auto misschien niet ideaal


    Kijk ook zeker naar alle foto's en filmpjes van deze geweldige auto! Als je goed luistert, kun je precies horen wanneer de variabele kleptiming erin komt!


    Met dank aan Van der Kooi Sportscars te Amsterdam en Jan van der Kooi in het bijzonder.





    Harry & Arjan

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    En ook 2 filmpjes van deze Elise :



    Last edited by Harry; 16-01-12, 07:08.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Effe een heeeeeel oude draadje afstoffen. ;-)

      Ik heb er gisteren eentje gekocht, Titanium Grey. Voor de rest dezelfde specs als de auto hierboven. Nog twee weekjes wachten en dan hopen op een vroeg voorjaar ;-)

      Daan...

      Comment


      • #4
        Gaaf! Foto's enzo! :)
        Oliestoken voor het goede doel

        Comment


        • #5
          Echt knappe foto's heb ik nog niet, alleen onderstaande foto met mobieltje geschoten :



          Ik vermoed dat er nog wel betere plaatjes komen in de nabije toekomst ;-)

          Daan...

          Comment


          • #6
            Supercool! Zullen wel twee lange weken worden. :)

            Comment


            • #7
              Gaaf!! Gefeliciteerd.
              Fijnste Elise die er is, vind ik.

              Nu maar duimen dat de winter op deze manier doorgaat, dus met zon en +4 of regen en +10. :-)
              In de sneeuw is zo'n Lotus minder handig.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Leuk! Blijft leuk speelgoed natuurlijk ;)

                Comment


                • #9
                  Zekers!

                  Ik heb de Elise er bijgekocht als fun auto voor in de weekeinden. Tussendoor staat deze mooi droog in de garage.

                  Zat gisteren nog naar wat Elise filmpjes te kijken op Youtube. Viel me op dat Harry's 0-150km/h filmpje op elke zoekpagina naar boven kwam drijven ;-)

                  Daan...

                  Comment


                  • #10
                    Ah mooi! Sommige filmpjes worden erg veel bekeken, apart is dat.
                    Ik heb 1 filmpje van die al een paar honderdduizend keer is bekeken zelfs.
                    (edit : Deze http://www.youtube.com/watch?v=k6JfBpDIxK0 )
                    Last edited by Harry; 17-01-12, 06:45.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Twee weken geleden met een vriend een Elise 111R opgehaald in België. Ik had zelf nog niet eerder in een 111R gereden eigenlijk, wel een Exige met SC - maar dat was weer wat 'anders'.

                      Wat me opviel is dat de gasresponse wat electronischer aanvoelde. Het reageert wat minder direct dan bij mijn eigen Elise. Verder is het erg lekker om gewoon tot 8000rpm door te kunnen trekken. Daar werd ik ook wel vrolijk van.

                      Qua rij-eigenschappen verder was deze met 175 breed op de vooras wel een beetje meer onderstuurd dan de mijne, maar ik heb niet heel uitgebreid gereden. Voelde alles bij elkaar wel leuk aan. Zou het liefst nog een keer zo´n cursus bij Lotus in de UK doen om zo´n Toyota-gemotoriseerde Elise eens lekker aan de tand te voelen.

                      Comment


                      • #12
                        Van welk bouwjaar was die 111R Stephane? Vanaf zo'n 2006 is er een update geweest m.b.t. het gaspedaal. Ikzelf vind mijn 111R heel goed aan het gas hangen. Lekker doortrekken tot 8krpm+ is inderdaad verslavend. Op mijn auto zit ook nog een hurricane filter die vooral als de CAM verstelling plaatsvindt zich goed laat horen.

                        Ik heb voor de rest nog weinig met de Lotus kunnen rijden. Vlak na het ophalen een week ziek geweest en daarna een pak sneeuw voor de deur. Afgelopen weekend nog wel een leuk rondje kunnen rijden op de opgeschoonde wegen. Heb zin in de lente!

                        Daan...

                        Comment


                        • #13
                          Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bouwjaar niet precies weet. Omdat er nog wel ouderwetse achterlampen op zaten vermoed ik dan van vóór 2007, omdat ze vanaf vanaf toen leds hadden.

                          Ben zelf toevallig vandaag met de Elise naar kantoor gereden. Heeft ook niet zo veel gereden de afgelopen tijd vanwege de weersomstandigheden.

                          Comment


                          • #14
                            Als er geen LED achterlichten in zitten, heeft de Elise inderdaad ook niet de gaspedaal update 'onder de kap'.

                            Daan...

                            Comment


                            • #15
                              0242502939001.jpg

                              http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=242502939&asrc=pl


                              Kwam deze tegen op autoscout. Lijkt me een leuke auto voor een leuke prijs. Zou voor mij in mijn zoektocht destijds wel afvallen vanwege ontbreken airco, maar tegelijkertijd zou je 'm daar niet om moeten laten stuur. Stuur aan de goede kant is ook wat waard ;)
                              Zo zou je bijvoorbeeld je eigen kind waarschijnlijk nooit aanrijden, ook al betekent dat dat er een bus vol peuters een afgrond in verdwijnt.

                              Comment


                              • #16
                                Ik heb in januari dit jaar een Elise getest met Rover blok. Deze auto had een andere uitlaat, sportonderstel en een remap dus iets meer pk dan standaard. Tot 100kmh voelt het OK aan (ongeveer vergelijkbaar met mijn z4 qua acceleratie) maar boven de 100 is het al snel gedaan.. 192pk lijkt mij een mooi vermogen voor deze autootjes. Dat zou ik er minimaal in willen hebben. Ik vind wel dat er veel wind de cockpit binnen komt en dat de versnellingsbak niet echt snel is. Bij snel schakelen pakt ie de versnelling niet, vooral de 3de had de Lotus moeite mee. Geen idee of dat gefixt is bij de nieuwere modellen. Daarnaast blijf ik het veel geld vinden voor een Elise uit 2001 in dit geval. 22.000 euro voor een dergelijke auto. Ik zou denk ik een Speedster kopen en geld overhouden voor een tune. Hoewel de Speedster Turbo's ook behoorlijk aan de prijs zijn.



                                Ohja geen ABS en koud weer (rond het vriespunt) keihard rempedaal + sportief remmen is instant blokkeren :)
                                De balans van de auto was wel erg richting onderstuur. Je hebt niet het gevoel dat de achterkant om gaat komen. Het stuitert/glijd eerder over de voorwielen.
                                Last edited by Dave; 24-06-14, 10:41.

                                Comment


                                • #17
                                  Rupie,

                                  Als het een fun auto is voor op straat, zou ik airco wel aanbevelen eigenlijk. Word toch wel warmpjes in de cockpit met die motor in je rug.
                                  Voordeel is dat je vaak met dak open kan rijden, soort van stoel/rug verwarming.. ;)


                                  Dave,

                                  Schakelen is kwestie van schakelmechanisme afstellen en fatsoenlijke olie in de versnellingsbak. Onderstuur is kwestie van andere uitlijning. Vooral de S2 heeft standaard een onderstuur uitlijning omdat er zoveel S1 rijders in de heg zijn beland.

                                  Vermogen is allemaal discutabel. Een 192pk auto is niet veel sneller rechtuit door gewicht toename.

                                  Als het echt snel moet S1 met 2.5 liter Duratec, 2l Honda Vtec evt met SC of een Audi conversie. Iedere conversie kost je minimaal 9000 GBP.

                                  Vermogen is een circuit ding vind ik persoonlijk. Op straat is een standaard Elise vlot genoeg.
                                  Op Zolder doe je met semi slicks een 1.55 in een goed afgestelde Elise en rij ervaring, rijd je dus genoeg auto's voorbij.

                                  Maar het is niet voor niks dat ik komende winter een 2.5 Duratec erin lepel en al een platen diff heb besteld.
                                  Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Miel Bekijk bericht
                                    Vermogen is een circuit ding vind ik persoonlijk. Op straat is een standaard Elise vlot genoeg.
                                    Op Zolder doe je met semi slicks een 1.55 in een goed afgestelde Elise en rij ervaring, rijd je dus genoeg auto's voorbij.
                                    Nee ik vind een standaard Elise eigenlijk niet vlot genoeg. Misschien voor de normale tourist die nauwelijks boven 100kmh komt. Ik heb een sprintje gedaan tegen een BMW E60 5 serie diesel en de Lotus kon het niet bijbenen vanaf +/ 80kmh en boven de 120kmh was het helemaal gedaan.. Op het circuit zijn ze snel omdat er weinig gewicht afgeremd hoeft te worden en het is natuurlijk een erg klein/licht autootje die erg wendbaar is. Circuit Zolder is wat dat betreft echt een circuit waar de Lotus goed tot zijn recht komt met al die chicanes. :)

                                    Ik zou graag een keer een Caterham R300/R400/R500 (met de 2.0 duratec) testen om te vergelijken. Dat lijkt mij echt maximale fun op het circuit en op de openbare weg :)
                                    Last edited by Dave; 24-06-14, 12:35.

                                    Comment


                                    • #19
                                      De Lotus heeft niks te zoeken op de snelweg in mijn mening. Snelweg is oordoppen in en 120/140 rijden tot waar je moet zijn en indien mogelijk lekker binnen door rijden :)
                                      Het is alles behalve een recht uit brander. Zelfs nu met een 2.0 Duratec ben ik tot 120km/h sneller als een 3.0i Z4 maar dan begint die in te lopen en bij 140km/h komt die voorbij zetten.

                                      Caterham is meer hooligan, minder strak, meer glijden. Moet je van houden. Doe dan maar de Atom :)
                                      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ha, die Dave;

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Dave Bekijk bericht
                                        .... Ik heb een sprintje gedaan tegen een BMW E60 5 serie diesel en de Lotus kon het niet bijbenen vanaf +/ 80kmh en boven de 120kmh was het helemaal gedaan.. Op het circuit zijn ze snel omdat er weinig gewicht afgeremd hoeft te worden en het is natuurlijk een erg klein/licht autootje die erg wendbaar is. Circuit Zolder is wat dat betreft echt een circuit waar de Lotus goed tot zijn recht komt met al die chicanes ....
                                        Dus snel is hij wel degelijk als je hem gebruikt waar hij voor bedoeld is. En da's dus duidelijk niet sprinten tegen koppelbazen....
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment


                                        • #21
                                          111R is in rechte lijn ook wel rap hoor.
                                          Ik zou zelf alleen een 111R overwegen of een S1 met een Honda-motor ofzo.
                                          Dat Roverblok is ook niet verkeerd, maar gaat mij te snel kapot.

                                          Ik heb zelf in een S1 met 160PK gereden en in een 111R dus. Die laatste vond ik als totaalplaatje het leukst.
                                          Die 160pk versie was ook fijn en voelde heel erg snel aan, maar dat blok gaat std al stuk dus getuned naar 160pk...

                                          Ik vind 35K nog best veel voor zo'n Elise, maar ze zijn gewoon best duur. Duurder dan de Speedsters idd.

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #22
                                            140 pk in een S1 met de juiste onderstel-aanpassingen is al erg leuk hoor...
                                            Elise S1
                                            Merc R320 CDI

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niet als je er BMW diesels uit wil trekken op de snelweg. Maar dat is meer iets van : gebruik de auto waar die voor gemaakt is.

                                              Een Z4 is ook maar gewoon een luxe toer roadster, die moet je ook niet tot zijn nek uit wringen op het circuit. Wat je wel weer kan doen met een Elise en waar die eigenlijk voor gemaakt is, dat ze er een straat auto van hebben gemaakt ooit was meer een geluk voor Lotus dat de auto aansloeg.
                                              Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hard rechtuit gaan is nog nooit leuk geweest...

                                                Niks mooier dan dat je bij alles wat met veel pk's op het rechte stuk bij je wegloopt, in de eerstvolgende bocht weer onder de overmaats achtervleugel hangt.
                                                Elise S1
                                                Merc R320 CDI

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Miel Bekijk bericht
                                                  Niet als je er BMW diesels uit wil trekken op de snelweg. Maar dat is meer iets van : gebruik de auto waar die voor gemaakt is.

                                                  Een Z4 is ook maar gewoon een luxe toer roadster, die moet je ook niet tot zijn nek uit wringen op het circuit. Wat je wel weer kan doen met een Elise en waar die eigenlijk voor gemaakt is, dat ze er een straat auto van hebben gemaakt ooit was meer een geluk voor Lotus dat de auto aansloeg.
                                                  Ik kan niet oordelen over de nieuwste Z4 maar mijn Z4tje deed het anders prima op het circuit. Volgens mij ben ik niet ingehaald door de getunede Speedsters of Lotus :)

                                                  Oordeel zelf maar: https://www.youtube.com/watch?v=xWs4gAF6Yh0
                                                  Prachtig hoe mooi het roteert in de Vodafone bocht. De balans is erg goed. Af en toe kon ik het niet meer beremmen voor de Tarzan bocht (remmen aan de kook) en dan komen de eigenschappen van de auto goed naar boven als je te snel de bocht in duikt. :)

                                                  Alleen de standaard remblokkken/remvloeistof kon de temperaturen niet aan. De remblokken zijn dan ook gesneuveld. Ik ga nu EBC Yellow bestellen en Castrol SRF vloeistof. :)
                                                  Last edited by Dave; 24-06-14, 17:00.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Filmpje heb ik al eens bekeken en is leuk om te zien.

                                                    Maar Je kan proberen recht te lullen wat krom is, ondanks dat ik de Z4 enorm waardeer en er behoorlijk wat kilometers in gereden heb inmiddels ( standaard en met bilstein onderstel, zomer banden, winter banden, etc. etc. )
                                                    Een Z4 is verre van een circuit gerichte auto. Te zwaar, te slechte remmen, te slechte wegligging, te slappe motor steunen, niet geschikte stoelen en nog 101 andere dingen.

                                                    Ja je kan er mee circuit rijden, ook dat heb ik ervaren, en dat gaat best aardig, maar het is het allemaal net niet.

                                                    Verder ga ik er niet over in discussie, dat is niet vanwege gelijk halen of niet het gelijk halen maar dat ieder een andere visie heeft op dingen en dat is ieder zijn of haar recht. Jij vind de Lotus te traag, ik vind een Z4 niet circuit geschikt. Ieder zijn meug :)

                                                    Ik vond mijn Lancer Evo 6 ook niet circuit geschikt overigens, rete snel met 370pk/370nm maar oer saai op Zandvoort en de Nordschleiffe.
                                                    Last edited by Miel; 24-06-14, 17:13.
                                                    Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Een Lotus is meer geschikt voor het circuit daar is geen twijfel over mogelijk maar om een Z4 ongeschikt voor het circuit te noemen... Daar ben ik het niet mee eens. Dan zijn alle andere BMW's ook ongeschikt voor het circuit terwijl dat toch eigenlijk wel de meest gebruikte auto's zijn op het circuit.
                                                      Ieder heeft zijn voorkeur en ik zou ook graag een Lotus of Speedster op het circuit rijden maar dan wel een met pit ;)
                                                      En over die Lancer Evo.. een 4WD is ook niet echt mijn ding evenals een FWD. Dat speelse ontbreekt er vaak aan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Dave;

                                                        Daar begin je eigenlijk een hele aparte discussie: inderdaad zijn er eigenlijk maar weinig BMW's geschikt voor het circuit in de zin dat het geen pure tracktools zijn. En dat geldt zelfs voor de meeste M-mdellen, met de mogelijke uitzondering voor de E46 M3 CSL en de E92 M3 GTS, hoewel zelfs die beiden naar verluidt wel wat betere remmen kunnen gebruiken als je er serieus me de baan opgaat. Maar dat neemt niet weg dat je met heel veel auto's (en zeker ook BMW's) lol kunt hebben op een afgesloten parcours. Mijn E39 530i was destijds misschien wel de minst geschikte auto op het gummen.org-avondje en zeker een van de langzamere, maar ik heb er enorme lol mee gehad. Ik denk dat de Lotus Elise echter een van de weinige auto's is die als concept het gebruik op circuits meegekregen heeft en dus met weinig of misschien zelfs geen wijzigingen een perfect instrument voor trackdays is.
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ha, die Hansv;

                                                          Klopt helemaal. Als je een Lotus als maatstaf neemt voor circuitwaardige wagens dan blijft er vrij weinig over :P
                                                          Mijn Z4 is mijn all-in-one auto. Dus dagelijks vervoer, autovakanties, lange afstanden en tevens leuk (genoeg) voor op het circuit en op mooie bochtige wegen. Daar is het eigenlijk de perfecte auto voor. Twee fullsize koffers gaan ook moeiteloos achterin. Het cabrio model is wel een stuk beperkter wat dat betreft :P

                                                          Eigenlijk zoek ik nog een manier om een fiets mee te kunnen nemen. Er kan helaas geen dakrails op. Misschien iets met een magneetsysteem :P
                                                          Last edited by Dave; 24-06-14, 18:11.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ha, die Dave;

                                                            Is zeker ook nix?

                                                            42add3c586d0c913cf1af8a212df4ab7.jpg
                                                            Scherven brengen gelul.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ha, die Hansv;

                                                              Nee een trekhaak kan echt niet ;)
                                                              Dit is wel leuk, als dat goed blijft zitten zo.
                                                              Ik wil natuurlijk geen gas terugnemen op de autobahn omdat ik anders onderdelen ga missen ;)
                                                              Attached Files
                                                              Last edited by Dave; 24-06-14, 19:11.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Beetje topic verpesten met luxe roadsters ;)



                                                                Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X