"From Zero to Obsession in 5.2 seconds!”
28 oktober...een druilerige donderdagochtend om half acht...vandaag gaat het gebeuren...
Vandaag gaan we een impressie maken van één van de meest begerenswaardige iconen in autoland!
Een merk dat bol staat van de historie, een model wat algemeen beschouwd wordt als dé referentie qua wegligging en sportiviteit.
Maanden geleden was er al contact geweest met de importeur, en recent hebben we dat weer eens aangehaald. Men vond het leuk om mee te werken, Gummen.ORG was bekend en de datum was snel geprikt. En zo kan het dus gebeuren dat we om 9:00 uur in Amsterdam moeten zijn voor een drie uur durende impressie van de nieuwe Lotus Elise 111R!

Midden in Amsterdam oud-zuid, tussen de oude huizen is er opeens de dealerlocatie van Lotus; schitterend, de perfecte ambiance voor zo'n karakteristiek merk.
Een industrieterrein zou simpelweg niet passend zijn. Nee, hier moet Lotus zitten, historie temidden van historie! Het is een klein, prachtig verbouwd pand, vol met nieuwe Elises, oude Esprits, een klassieke TVR en nog veel meer leuks.
Daarnaast een kleine werkplaats, één brug en een raceproject.
We zijn eigenlijk verbaasd door de “CEO” daar, Jan van der Kooi, een jongen van onze leeftijd! Heel gaaf, net zo’n autogek als ons en erg enthousiast!

We krijgen een kop koffie aangeboden en praten honderduit over Lotus, Alfa, TVR en nog veel meer moois. Er staat natuurlijk ook genoeg in de showroom om over te praten.
Naast de bar staat al direct een (door Jan zelf) perfect gerestaureerde Lotus Europa en daarnaast een zeer zeldzame TVR 3000S! Verderop staat een opvallende oranje/koperkleurige Elise van het eerste type. Dit blijkt een Honda-kleur te zijn.
Dat lijkt een beetje vreemd, totdat je ziet wat er onder de motorkap ligt; er is namelijk een motorblok van een Honda Civic Type R ingebouwd met ongeveer 220pk! Mooi stukje techniek. We drinken onze koffie op en dan moet het maar gaan gebeuren!

Na het nodige papierwerk is het tijd om de gaafste Elise de showroom uit te rijden. Dit is namelijk het allerlaatste en tevens het snelste type wat er nu verkrijgbaar is: de 111R! Deze Elise is voorzien van de 1,8 liter Toyota (VVTL-i) motor die 192 pk levert. In een auto die 860 kilo weegt is dat een 100% fun garantie! De zogenaamde power to weight ratio ligt bijna op Porsche 911 niveau en is zelfs een stuk beter dan bewezen racemonsters als de Mitsubishi Evo en de Subaru WRX Sti.
Hier even de cijfers :
- Elise 111R : 860/192 = 4.47 Kg/pk
- Porsche 997 : 1395/335 = 4.29 Kg/pk
- Lancer EVO8 : 1445/265 = 5.45 Kg/pk
- Subaru WRX Sti : 1425/265 = 5.37 Kg/pk
Dat ziet er goed uit voor vandaag!
Voordat we kunnen rijden, moeten er eerst een aantal andere exemplaren opzij, die vervolgens vakkundig op de stoep worden geparkeerd.
Waar we het al even over hadden, horen we nu ook aanspringen....De Elise met de Civic TypeR motor!
Prachtig geluid, mede door de speciaal ontworpen spaghetti uitlaat!
De 111R staat inmiddels buiten stationair te draaien....een lekkere hitsige, maar rustige roffel....Eerst krijgen we in- en uitstap les, dat is wel nodig door de extreem lage zit en de brede dorpel.
Wat een prachtig interieur zeg, ondanks dat deze 'fully loaded' is (naar Elise begrippen) met airco, electrische ramen, centrale deurvergrendeling en een radio is het nog steeds heel spartaans. Overal zie je het aluminium chassis, ook het aluminium zet-je-schrap-balkje voor de passagier is een handig en leuk detail!

Jan legt uit dat het volledige toerenbereik pas beschikbaar komt als de temperatuur boven de 80 graden is.
Want dat toerenbereik is wel dé feature van dit Toyota blok! Hij levert namelijk 192 PK bij 7800 toeren! Door de variabele kleptiming is er vanaf de 6200 toeren nog een heerlijke boost tot maximal 8500 toeren! Bij normaal straatgebruik regelt de computer het maximale toerental af op 8200 toeren, maar zodra hij meet dat er constant op 80 tot 100% gereden wordt, geeft hij er nog 300 toeren bij. Dat haal je normaal gesproken alleen op circuits, maar daar komt het natuurlijk ook erg goed van pas.

Eerst maar eens rustig warmrijden. Inmiddels is het droog dus we laten het dak in de 'kofferbak' liggen. We willen alles 100% meemaken, dus geen dak er op! Verwarming maximaal en het is prima uit te houden. Het is buiten nog wat vochtig dus oppassen!
Op de banden zit niet meer zoveel profiel, Jan heeft er al vier circuitdagen mee gereden namelijk.
De bak schakelt heerlijk kort en direct, hij 'klikt' echt door de versnellingen heen, super.

En wat lijkt alles opeens groot zeg...je zit zó laag dat een Toyota Yaris wel een SUV lijkt! Rustig rijdend over de A2 richting Utrecht is de Elise goed warm geworden...tijd om eindelijk te ervaren wat de cijfers zeggen..de bak even terug in zijn drie...De toerenteller loopt dik 4000 toeren…het gas gaat er op....4500, 5000, 6000 toeren...en opeens...WHAAAA!!! De motor gaat een octaaf hoger huilen, de snelheidsmeter schiet verder, we krijgen een klap in de rug...klik, 4e versnelling, klik, 5e versnelling...en hard in de remmen....
Harry en ik kijken elkaar aan met grote, verschrikte ogen...wat geweldig!! Wat een acceleratie, wat een beleving! Deze auto zet dan ook indrukwekkende
cijfers neer, in 5,2 seconden naar de 100, in 13 seconden naar de 160 en een top van ruim 240. En dat is nou net wat de 'oude' Elises misten, een goede acceleratie na de 120 km/u. En dat heeft deze 111r! Van nul naar 240 gaat in één streep door, nooit zul je een 'inzinking' horen achter je, het is simpelweg indrukwekkend...


Na de snelweg wordt het tijd voor mooie landwegen en dijken! Hier is de Elise helemaal in zijn element, bochtige wegen die op snelheid aangevallen kunnen worden. Nu gaan we zeker niet voluit, mede door de combinatie weinig profiel, natte weg, en o ja, 5000 euro eigen risico :-) Maar toch krijgen we het gevoel helemaal te pakken, de Elise geeft snel vertrouwen, weinig overstuur, zelfs een eerste neiging naar onderstuur hier en daar.
Maar dat is normaal volgens Jan, eigenlijk standaard wordt een 111R aan de klant geleverd met iets bredere voorbanden om de balans helemaal perfect te maken.
Maar wat stuurt zo'n Elise toch fan-tas-tisch door de bochten, beter wordt het niet. Nagenoeg geen body-roll, een hele kleine stuuruitslag en altijd weer dat toerenmonster onder je rechtervoet...wat een genot! Vooral S-bochten zijn heerlijk, want door het kartachtige rijgedrag van de Lotus heb je tijdens de bochtovergang bijna geen last van een gewichtsverplaatsing of overhellen naar de andere kant. Je stuurt gewoon eerst naar links en daarna naar rechts. Heerlijk, en voor je het weet rij je toch met serieuze snelheden door de bochtjes, waar je met een ‘normale’ auto niet eens aan zou durven denken.
Hierna volgen een paar dorpen met uiteraard ook de overal in Nederland verrijzende drempels. Hier merk je goed hoe stijf het chassis is en hoe stug de demping is, maar nooit denk je bij jezelf: "Had ik mijn niergordel maar omgedaan". Nee, het is goed uit te houden.
Op naar de lokatie voor de fotoshoot, een parkeerterrein midden in de polders van de Krimpenerwaard. Jan had ons de 'show' platen meegegeven voor de foto's, mooie zwarte platen met in witte letters "Elise". Die er op gezet en een mooie serie foto's gemaakt.

Daarna terug naar Amsterdam, want in de file staan wil je liever niet met zo’n auto! Niet omdat het niet comfortabel is ofzo, maar je zit gewoon de hele tijd te wachten tot je weer mag! …..en tijdens dat terugrijden schoot Harry ineens iets te binnen......
"Hé Arjan, heb jij die groene platen er weer op gedaan?"....ehm....nee… jij? SJIPS! $#[email protected]#g*d*#PIEP^#[email protected]#$#@
Dat wordt dus weer asap terugscheuren naar de vorige locatie! Helaas zorgt een overijverige diender nog voor extra vertraging, inderdaad, een bekeuring voor het rijden met verkeerde kentekenplaten…
Gelukkig lagen de platen nog op de plek waar we ze hadden achtergelaten en konden we daarna onze reis vervolgen.
Terug in Amsterdam hebben we nog lang nagepraat met Jan, heel erg leuk. Hij heeft nog heel veel verteld over de Elise, wat er in de toekomst nog gaat komen (o.a. Elise met nog veel meer vermogen) en met welke projecten hij nu bezig was.
Samenvattend kunnen we zeggen: Zoek je de ultieme rijdersauto, hecht je niet aan bagageruimte en wil je de pure sensatie meemaken van een volbloed sportauto die je elke minuut dat je er in rijdt een smile van oor tot oor geeft?
Dan is er eigenlijk maar één....De Lotus Elise 111R!!!!
Als je dat toch teveel van het goede vindt of je besteed liever wat minder geld, dan heeft Lotus nog 2 andere uitvoeringen van de Elise :
- De ‘standaard’ Elise met 122pk (0-100 in 5,7 seconden, top van 200km/u, 46.000 Euro)
- De Elise 111S met 160pk (0-100 in 5,3 seconden, top van 211km/u, 53.000 Euro)
De door ons gereden 111R was o.a. uitgerust met het ‘Touring pack’, metallic lak en airco wat de prijs van deze auto op 67.000 Euro brengt. Maar dan heb je wel een fully loaded topmodel.
Pluspunten :
*Deze Elise gaat ECHT hard, niet alleen van 0 naar 100, maar ook van 100 naar 200!
*Prachtig ontwerp
*Pure rij-machine : racewagen op kenteken
*8500 toeren!
Minpunten :
*Als enige auto misschien niet ideaal
Kijk ook zeker naar alle foto's en filmpjes van deze geweldige auto! Als je goed luistert, kun je precies horen wanneer de variabele kleptiming erin komt!
Met dank aan Van der Kooi Sportscars te Amsterdam en Jan van der Kooi in het bijzonder.

Harry & Arjan
28 oktober...een druilerige donderdagochtend om half acht...vandaag gaat het gebeuren...
Vandaag gaan we een impressie maken van één van de meest begerenswaardige iconen in autoland!
Een merk dat bol staat van de historie, een model wat algemeen beschouwd wordt als dé referentie qua wegligging en sportiviteit.
Maanden geleden was er al contact geweest met de importeur, en recent hebben we dat weer eens aangehaald. Men vond het leuk om mee te werken, Gummen.ORG was bekend en de datum was snel geprikt. En zo kan het dus gebeuren dat we om 9:00 uur in Amsterdam moeten zijn voor een drie uur durende impressie van de nieuwe Lotus Elise 111R!
Midden in Amsterdam oud-zuid, tussen de oude huizen is er opeens de dealerlocatie van Lotus; schitterend, de perfecte ambiance voor zo'n karakteristiek merk.
Een industrieterrein zou simpelweg niet passend zijn. Nee, hier moet Lotus zitten, historie temidden van historie! Het is een klein, prachtig verbouwd pand, vol met nieuwe Elises, oude Esprits, een klassieke TVR en nog veel meer leuks.
Daarnaast een kleine werkplaats, één brug en een raceproject.
We zijn eigenlijk verbaasd door de “CEO” daar, Jan van der Kooi, een jongen van onze leeftijd! Heel gaaf, net zo’n autogek als ons en erg enthousiast!
We krijgen een kop koffie aangeboden en praten honderduit over Lotus, Alfa, TVR en nog veel meer moois. Er staat natuurlijk ook genoeg in de showroom om over te praten.
Naast de bar staat al direct een (door Jan zelf) perfect gerestaureerde Lotus Europa en daarnaast een zeer zeldzame TVR 3000S! Verderop staat een opvallende oranje/koperkleurige Elise van het eerste type. Dit blijkt een Honda-kleur te zijn.
Dat lijkt een beetje vreemd, totdat je ziet wat er onder de motorkap ligt; er is namelijk een motorblok van een Honda Civic Type R ingebouwd met ongeveer 220pk! Mooi stukje techniek. We drinken onze koffie op en dan moet het maar gaan gebeuren!
Na het nodige papierwerk is het tijd om de gaafste Elise de showroom uit te rijden. Dit is namelijk het allerlaatste en tevens het snelste type wat er nu verkrijgbaar is: de 111R! Deze Elise is voorzien van de 1,8 liter Toyota (VVTL-i) motor die 192 pk levert. In een auto die 860 kilo weegt is dat een 100% fun garantie! De zogenaamde power to weight ratio ligt bijna op Porsche 911 niveau en is zelfs een stuk beter dan bewezen racemonsters als de Mitsubishi Evo en de Subaru WRX Sti.
Hier even de cijfers :
- Elise 111R : 860/192 = 4.47 Kg/pk
- Porsche 997 : 1395/335 = 4.29 Kg/pk
- Lancer EVO8 : 1445/265 = 5.45 Kg/pk
- Subaru WRX Sti : 1425/265 = 5.37 Kg/pk
Dat ziet er goed uit voor vandaag!
Voordat we kunnen rijden, moeten er eerst een aantal andere exemplaren opzij, die vervolgens vakkundig op de stoep worden geparkeerd.
Waar we het al even over hadden, horen we nu ook aanspringen....De Elise met de Civic TypeR motor!
Prachtig geluid, mede door de speciaal ontworpen spaghetti uitlaat!
De 111R staat inmiddels buiten stationair te draaien....een lekkere hitsige, maar rustige roffel....Eerst krijgen we in- en uitstap les, dat is wel nodig door de extreem lage zit en de brede dorpel.
Wat een prachtig interieur zeg, ondanks dat deze 'fully loaded' is (naar Elise begrippen) met airco, electrische ramen, centrale deurvergrendeling en een radio is het nog steeds heel spartaans. Overal zie je het aluminium chassis, ook het aluminium zet-je-schrap-balkje voor de passagier is een handig en leuk detail!
Jan legt uit dat het volledige toerenbereik pas beschikbaar komt als de temperatuur boven de 80 graden is.
Want dat toerenbereik is wel dé feature van dit Toyota blok! Hij levert namelijk 192 PK bij 7800 toeren! Door de variabele kleptiming is er vanaf de 6200 toeren nog een heerlijke boost tot maximal 8500 toeren! Bij normaal straatgebruik regelt de computer het maximale toerental af op 8200 toeren, maar zodra hij meet dat er constant op 80 tot 100% gereden wordt, geeft hij er nog 300 toeren bij. Dat haal je normaal gesproken alleen op circuits, maar daar komt het natuurlijk ook erg goed van pas.
Eerst maar eens rustig warmrijden. Inmiddels is het droog dus we laten het dak in de 'kofferbak' liggen. We willen alles 100% meemaken, dus geen dak er op! Verwarming maximaal en het is prima uit te houden. Het is buiten nog wat vochtig dus oppassen!
Op de banden zit niet meer zoveel profiel, Jan heeft er al vier circuitdagen mee gereden namelijk.
De bak schakelt heerlijk kort en direct, hij 'klikt' echt door de versnellingen heen, super.
En wat lijkt alles opeens groot zeg...je zit zó laag dat een Toyota Yaris wel een SUV lijkt! Rustig rijdend over de A2 richting Utrecht is de Elise goed warm geworden...tijd om eindelijk te ervaren wat de cijfers zeggen..de bak even terug in zijn drie...De toerenteller loopt dik 4000 toeren…het gas gaat er op....4500, 5000, 6000 toeren...en opeens...WHAAAA!!! De motor gaat een octaaf hoger huilen, de snelheidsmeter schiet verder, we krijgen een klap in de rug...klik, 4e versnelling, klik, 5e versnelling...en hard in de remmen....
Harry en ik kijken elkaar aan met grote, verschrikte ogen...wat geweldig!! Wat een acceleratie, wat een beleving! Deze auto zet dan ook indrukwekkende
cijfers neer, in 5,2 seconden naar de 100, in 13 seconden naar de 160 en een top van ruim 240. En dat is nou net wat de 'oude' Elises misten, een goede acceleratie na de 120 km/u. En dat heeft deze 111r! Van nul naar 240 gaat in één streep door, nooit zul je een 'inzinking' horen achter je, het is simpelweg indrukwekkend...
Na de snelweg wordt het tijd voor mooie landwegen en dijken! Hier is de Elise helemaal in zijn element, bochtige wegen die op snelheid aangevallen kunnen worden. Nu gaan we zeker niet voluit, mede door de combinatie weinig profiel, natte weg, en o ja, 5000 euro eigen risico :-) Maar toch krijgen we het gevoel helemaal te pakken, de Elise geeft snel vertrouwen, weinig overstuur, zelfs een eerste neiging naar onderstuur hier en daar.
Maar dat is normaal volgens Jan, eigenlijk standaard wordt een 111R aan de klant geleverd met iets bredere voorbanden om de balans helemaal perfect te maken.
Maar wat stuurt zo'n Elise toch fan-tas-tisch door de bochten, beter wordt het niet. Nagenoeg geen body-roll, een hele kleine stuuruitslag en altijd weer dat toerenmonster onder je rechtervoet...wat een genot! Vooral S-bochten zijn heerlijk, want door het kartachtige rijgedrag van de Lotus heb je tijdens de bochtovergang bijna geen last van een gewichtsverplaatsing of overhellen naar de andere kant. Je stuurt gewoon eerst naar links en daarna naar rechts. Heerlijk, en voor je het weet rij je toch met serieuze snelheden door de bochtjes, waar je met een ‘normale’ auto niet eens aan zou durven denken.
Hierna volgen een paar dorpen met uiteraard ook de overal in Nederland verrijzende drempels. Hier merk je goed hoe stijf het chassis is en hoe stug de demping is, maar nooit denk je bij jezelf: "Had ik mijn niergordel maar omgedaan". Nee, het is goed uit te houden.
Op naar de lokatie voor de fotoshoot, een parkeerterrein midden in de polders van de Krimpenerwaard. Jan had ons de 'show' platen meegegeven voor de foto's, mooie zwarte platen met in witte letters "Elise". Die er op gezet en een mooie serie foto's gemaakt.
Daarna terug naar Amsterdam, want in de file staan wil je liever niet met zo’n auto! Niet omdat het niet comfortabel is ofzo, maar je zit gewoon de hele tijd te wachten tot je weer mag! …..en tijdens dat terugrijden schoot Harry ineens iets te binnen......
"Hé Arjan, heb jij die groene platen er weer op gedaan?"....ehm....nee… jij? SJIPS! $#[email protected]#g*d*#PIEP^#[email protected]#$#@
Dat wordt dus weer asap terugscheuren naar de vorige locatie! Helaas zorgt een overijverige diender nog voor extra vertraging, inderdaad, een bekeuring voor het rijden met verkeerde kentekenplaten…
Gelukkig lagen de platen nog op de plek waar we ze hadden achtergelaten en konden we daarna onze reis vervolgen.
Terug in Amsterdam hebben we nog lang nagepraat met Jan, heel erg leuk. Hij heeft nog heel veel verteld over de Elise, wat er in de toekomst nog gaat komen (o.a. Elise met nog veel meer vermogen) en met welke projecten hij nu bezig was.
Samenvattend kunnen we zeggen: Zoek je de ultieme rijdersauto, hecht je niet aan bagageruimte en wil je de pure sensatie meemaken van een volbloed sportauto die je elke minuut dat je er in rijdt een smile van oor tot oor geeft?
Dan is er eigenlijk maar één....De Lotus Elise 111R!!!!
Als je dat toch teveel van het goede vindt of je besteed liever wat minder geld, dan heeft Lotus nog 2 andere uitvoeringen van de Elise :
- De ‘standaard’ Elise met 122pk (0-100 in 5,7 seconden, top van 200km/u, 46.000 Euro)
- De Elise 111S met 160pk (0-100 in 5,3 seconden, top van 211km/u, 53.000 Euro)
De door ons gereden 111R was o.a. uitgerust met het ‘Touring pack’, metallic lak en airco wat de prijs van deze auto op 67.000 Euro brengt. Maar dan heb je wel een fully loaded topmodel.
Pluspunten :
*Deze Elise gaat ECHT hard, niet alleen van 0 naar 100, maar ook van 100 naar 200!
*Prachtig ontwerp
*Pure rij-machine : racewagen op kenteken
*8500 toeren!
Minpunten :
*Als enige auto misschien niet ideaal
Kijk ook zeker naar alle foto's en filmpjes van deze geweldige auto! Als je goed luistert, kun je precies horen wanneer de variabele kleptiming erin komt!
Met dank aan Van der Kooi Sportscars te Amsterdam en Jan van der Kooi in het bijzonder.
Harry & Arjan
Comment