Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Skoda Superb 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Skoda Superb 2

Ik ben vandaag even langs de dealer gegaan want ik was toch wel nieuwsgierig geworden naar de Superb 2. Mocht meteen een stukje rijden met een 1.8TSI elegance.

Allereerst de looks, ik was op basis van de foto's wat terughoudend. Moet zeggen dat in het echt de Superb echt wel lekker smoelt. Het interieur is echt netjes, mooi afgewerkt en de nieuwe klokken zijn modern. Dat hout hoeft van mij dan weer niet zo maar de dealer kon me vertellen dat je ook gewoon alu kan krijgen ipv dat hout..gelukkig. De demo was een beige met 17 inch velgen, niet verkeer maar een zwarte met 18 inch smoelt al een stuk beter denk ik. Eventueel met sportonderstel want hij kan nog wel wat zakken. zowel qua looks als qua rijden.

Rijden was ook een aangename verrassing. Lekker comfortabel en toch niet te week. Overhellen viel alles mee voor een auto van deze maat en gewicht. Hij stuurt wel wat zenuwachtig moet ik zeggen. Maar de mate van bekrachtigen zal waarschijnlijk net als bij de Octavia wel in te stellen zijn. Die 1.8 TSI motor is echt een juweeltje, lekker vlot en je hoort m bijna niet. De prestaties komen aardig in de buurt van mijn gechipte TDItje. En je kan m ook chippen (met garantie) naar 200pk dus dan gaat ie helemaal als de brandweer en met 4x4 te leveren.

De standaard Elegance zit ook dik in de opties zeg. Bixenon met AFS, elektrische stoelen, Bolero radio met touchscreen, parkeersensoren voor en achter, 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airco en ik zal nog een hele lijst vergeten. Als ik m zou bestellen zou ik het soundsystem nog wel willen met de Columbus navigatie en alcantara met leren bekleding. Sportonderstelletje, 18 inch velgen dat soort dingen.

Maar dan de kers op de taart, de ruimte. Man wat een bak ruimte in dat ding. Ik heb altijd het probleem met mijn 2.10 meter dat alleen dwergen achter me kunnen zitten, maar in de S2 kan mn pa (1.95m) achter mij zitten! Das dus 4 meter mens achter elkaar in een auto. Echt een pluspunt voor mij.

Wordt nog een lastige keuze volgend jaar. De Mondeo of Passat staan ook nog op de lijst, maar de ruimte in de Superb 2 is bizar ten opzichte van de andere mogelijkheden

Last edited by JC; 25-11-08, 12:50.
    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Best leuk idd. Gelukkig niet die lelijke uitstraling van de nieuwe Fabia. Daar is gewoon iets niet goed aan qua design vind ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ziet er toch best aardig uit! Zal echter wel wat wegen zo te zien.Dan zijn 200pk ook wel nodig om enigszins vlot vooruit te komen.

Enne: 2 meter 10? Da's aardig groot....(nondeknetter) dan heb je niks aan een Fabiaatje:-)
      All you need to remember is the number '70' .

Comment

Hij weegt 'maar' 1454kg. Dat scheelt wel even iets met bijvoorbeeld een Citroen C5!!

Overigens de prijs van deze redelijk full options Superb 1,8tsi elegance was nog geen 34.000 eutjes!!! Das toch wel een prijspakker. En voor geringe meerprijs met 4x4 leverbaar ( of ja Henkie Haldex uiteraard).

@CWATR Ach ja, je went eraan. Heb weleens een Fabia als vervangauto gehad. Was ff proppen om erin te komen.
        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

jaha, en dat is dan mn kleine broertje, ken je nagaan hoe groot ik ben :)

Ik weet het nog niet met die superB II, moet hem nog eens goed IRL bekijken. Gezien de afmetingen zal je met die 5e deur geen station meer nodig hebben denk ik.

Comment

Of de station moet mooier zijn want dan komt er gewoon weer een station uiteraard. Lekker burgerlijk..
            :o)

Comment

Komt er een station dan?

In Praag zag je deze Superb al veel rijden, ik vind de daklijn achter niet mooi. Verder is 't een prima kar, erg groot, niet te zwaar, alles wat je écht nodig hebt zit erop. Ik heb nog een boek over de autohistorie van Tsjechie gekocht (in 't Tsjechisch, snap er dus geen reet van), maar daar staan veel meer Skoda's in dan ik kende (en ik kende best al wat van die vooroorlogse dingen). Mooi merk.
              Last edited by Dennis Cavallino; 08-09-08, 15:36.

Comment

Ik zag net nog eentje rijden.
                Voorkant is okay (beetje Phaeton idee), maar de achterkant is veel minder (doet een beetje Koreaans aan, vind ik).

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

In 2009 staat een station in de planning inderdaad. Moet helemaal een megaruime bak zijn en dan is die twijfelachtige achterkant misschien meteen opgelost.

Vond de voorkant IRL wel wat weg hebben van de BMW 5-serie eigenlijk. Of is dit nou vloeken in de kerk?!"
                  :o)

Comment

wanneer kwam nou die sw?

en zou er nog een business komen? of gaan ze ervanuit dat ze zo voorlopig de aantallen ook wel gaan verkopen?

Comment

Ze denken september 2009. Attactive business modellen zullen zeker komen maar het eerste jaar niet denk ik. Was bij de Octavia ook later pas.

Comment

Probleem met de achterzijde is zo opgelost. Nette kar.

Comment

Maar het unieke van de dubbele achterklep is weer weg...
                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Achterkant is het niet helemaal. Beetje anoniem, en die achterlichten lijken wel op die van de Megane sedan.
                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                              Maar het unieke van de dubbele achterklep is weer weg...
                              Ik heb 10 minuten met die achterklep staan klooien. Mooi concept maar megaomslachtig wat mij betreft. Ja als de klep niet helemaal open gaat dan hou je de warmte in de auto ofzo. Je hebt toch verwarming man!

Dat de klep zichzelf dichtzuigt is dan wel weer erg gaaf!

Comment

TM, kom d'r maar in... :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

*TM mode on*

Dat is dan de eerste auto waar je graag je leuter tussen de achterklep wil krijgen!!

*TM mode off*

Comment

die SW lijkt dan wel weer een octy facelift

hmmm

elegance is wel erg dik, parkeerassistent, bixenon, meedraaiend en mistlapje erbij, electriche stoelen en verwarmd, pdc voor en achter, die bijzondere achterklep, al die ruimte...wel erg gaaf

en de paar nodige opties (bv ander type 17" velg = 0 euro, maatje groter naar 18" = paar honderd euro, upgrade audio = paar honderd euro, ff alu stripjes ipv hout = paar tientjes) zijn zeker 2 a 3 keer zo goedkoop dan bij andere merken. nav is dan wel weer van VAG niveau (daar koop je 10 tomtom's van).

Comment

De Nav schijnt wel top te zijn. Touchscreen, 7 inch kleurenscherm, TV tuner (optioneel), 30 gig harde schijf, DVD speler en handige fileinformatie met alternatieve routes. Maar okee 2.130 eutjes is wel flink aan de prijs.

Volgens mij kost een vergelijkbaar Pioneer of JVC dubbel din systeem ook al snel 1.500 euro en dan zit je nog met dingen zoals parkeerassist wat er niet op werkt enzo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        Ik zag net nog eentje rijden.
                                        Voorkant is okay (beetje Phaeton idee), maar de achterkant is veel minder (doet een beetje Koreaans aan, vind ik).
                                        Zo'n achterkant is juist premium tegenwoordig. Zie de achterkant van de huidige M3.

Die station doet en profil denken aan de Rover 75 Tourer (station).
                                        Last edited by slibbe; 12-09-08, 19:04.
                                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Ik heb de Superb 1.8 TSI even vergeleken met twee alternatieven in prijs in de vorm van de C5 en de Mondeo.
                                          Daar komt de Superb wel weer erg goed uit.

Prijs:
                                          Superb 1.8TSI elegance EUR 33.890
                                          Mondeo 2.3 16v titanium EUR 33.275
                                          C5 2.0 16v exclusive EUR 33.490

De superb is veruit de snelste met een top van 220 en een 0 - 100 tijd van 8,6 (waar de Mondeo 10,5 over doet en C5 10,7).
                                          Qua uitrusting heeft de Superb standaard een aantal dingen die beide andere niet hebben zoals parkeersensoren, elektrische stoelen, verwarmde stoelen voor, bixenon koplampen met AFS en een regensensor. Qua ruimte wint de Superb het uiteraard, maar tot mijn verbazing is de S2 met zn 4.83 meter maar 5 cm langer dan de Mondeo en C5 met 4.78m.

De Mondeo zal wel een stuk sportiever sturen en de C5 zal iets comfortabeler zijn, maar de Superb rijdt ook erg goed.

Skoda heeft wat mij betreft weer een heel goed alternatief voor een Mondeo, C5, Passat of 407. Al staat ie qua ruimte eigenlijk een stapje hoger. Wat overigens met de Octavia ook al zo was in vergelijk met een A3, Leon of Jetta.
                                          Last edited by JC; 13-09-08, 08:54.

Comment

Mijjn pa zit te denken over deze auto.

2.0 TDI (170PK) Elegance met 4x4

Is dat wat? En heeft iemand wat info over online reviews etc. ?

Wel een joekel die auto...
                                            If in doubt, flat out.

Comment

Blijft (voor mij tenminste) de vraag:

170 pk ambition of 140 pk elegance

de ambition uitrusten met 17" en qua prijs kom je dan redelijk gelijk.

elegance natuurlijk veel en veel dikker in de luxe

ambition heeft dan 170 ipv 140 pk, en dan zou het me niet echt gaan om die 30 pk...maar meer om de motor: de 140 pk is de oude bekende rammel pompverstuiver terwijl de 170 pk-er een common rail is.
                                              De 140 pk versie kan je met een chipje ook van 170 pk voorzien (okay, dan krijg je wel weer een gaatje van 1000 euro tov de standaard 170 pk ambition) maar het blijft een rammelbak...

Ambition is daarnaast ook wel luxe genoeg trouwens.

Hmm, moeilijk.

Heeft al iemand toevallig met die 140pk superb2 gereden? Met heel veel geluidsisolatie merk je misschien niet eens heel veel?

Comment

Helaas, heb de ouwe diesel nog niet horen nagelen.
                                                Maar ik zou in jouw geval denk ik de 170pk nemen. Motor lijkt me veel fijner dan zo een rauwe pompverstuiver.

@MARC nee heb daar nog geen review van gezien maar bel PON eens en vraag waar je er eentje proef kan rijden zou ik zeggen.

Comment

ff van het Skodaforum geleend.

Nieuw voor de Superb 2, direct een business line model. Overigens alleen voor de dieseluitvoeringen.

Je hebt twee modellen, de Ambiente business en de Elegance business

Even kort de opties op een rij

Ambiente Business pakket (meerprijs 1400 euro)
                                                  - Automatisch dimmende binnenspiegel
                                                  - Bandenspanningscontrolesysteem
                                                  - Telefoonvoorbereiding II met bluetooth
                                                  - Bi-xenon koplampen
                                                  - Zonnerollo's zijramen en achterraam
                                                  - 17 inch lichtmetalen velgen
                                                  - Parkeersensoren voor en achter
                                                  - Radio cd wisselaar Bolero
                                                  - Sound system

Elegance Business pakket (meerprijs 1400 euro)
                                                  - Automatisch dimmende binnenspiegel
                                                  - Telefoonvoorbereiding II met bluetooth
                                                  - 4-spaaks multifunctioneel stuurwiel
                                                  - Nappalederen bekleding
                                                  - Zonnerollo's zijramen en achterraam
                                                  - Donkergetinte achterruiten
                                                  - 18 inch lichtmetalen velgen
                                                  - Radio cd wisselaar Bolero
                                                  - Sound system

Mooie aanbiedingen! Jammer dat alleen de dieselaars profiteren....

Comment

Nou!

Dat beantwoord bijna direct het dilemma.

Elegance was (is) nog juist interessant door bv dat bixenon, standaard 17" en dat soort foefjes.

Nu ambiente business heeft dat direct, daarnaast de (minimaal verplichte) uograde naar die bolero. Ook gaaf dat sound system. Bluetooth met dat multi stuur is ook mooi.
                                                    Alleen als je van ivoor houd (zoals ik) kan je de elegance nog overwegen. Maar zwart is ook mooi. Daarnaast is 18" erg mooi natuurlijk, maar leaseongunstig.

Als ik even kijk naar de extra's die ik anders op de ambiente had gezet: 17", bolero, zonnerollo's achter, bleutooth...zit er allemaal in. Alleen sportonderstel niet, maar daar kan ik ook wel zonder.

Comment

Doe dan maar een ambition business met als enige extra: moccabruine mettalic lak. graag 170 pk (alles bij elkaar dan 37.700).

Word dat te gortig met eigen bijdrage (kans is redelijk aanwezig, klote leasecontract) dan maar een 140 pk versie, dan haal ik er wel een chip bij. Dan kom je uit op een 35.900 euro's

Voor de goedkoopste (140tdi) elegance business zit je incl mettalic lak snel tegen de 39k. Mwah...als leasemij een beetje meewerkt...dan heb je wel dat mooie ivoren leer en 18" jetsers, maakt de auto wel net een beetje mooier. Hopelijk dan wel mogelijkheid om 'mirage' (metaallook) lijsten in interieur te krijgen ipv dan hout....

Comment

Superb
                                                        Zelfs de, vorige week bij de Škoda-dealers gearriveerde, nieuwe Superb doet ook mee in het feestgedruis. De dieseluitvoeringen zijn leverbaar als Business Line en krijgen in deze uitvoering een uitgebreid pakket aan extra�s mee, waaronder een radio met cd-speler/MP3-functionaliteit, Sound System (10 speakers en digitale equalizer), telefoonvoorbereiding met Bluetooth-verbindingsmogelijkheid, 4-spaaks multifunctioneel stuurwiel en lichtmetalen velgen. Afhankelijk van de uitvoering waarop de Business Line is gebaseerd, Ambition of Elegance, wordt het pakket aangevuld, met bijvoorbeeld een bandenspanningscontrolesysteem, Bi-Xenon koplampen met AFS functionaliteit en Parking Distance Control bij de Ambition en Nappalederen bekleding, Sunset (donker getinte achterportierramen en achterruit) en Zonnerollo voor de zijramen achter en de achterruit bij de Elegance. In beide gevallen kost het Business Line-pakket € 1.400,-. Voor de Ambition Business Line betekent dit een voordeel van € 2.456,-, op de Elegance Business Line bedraagt het voordeel zelfs € 2.598,-.

Proef het voordeel van deze Škoda Traktaties bij de Škoda-dealer. De actie is geldig bij kentekenaanvraag vóór 1 januari 2009.

bron: skoda.nl

Klopt dus met bovenstaande (weggeplukt van skoda forum)...maar wel opmerking erbij: bestellen voor 1 januari!

(denk trouwens dat het na die tijd ook wel doorgaat, een business line model gooi je er niet zomaar uit, maar best kans dat het na die tijd een beetje duurder word)

Comment

dat denk ik ook. Ik denk ook niet dat de Superb in NL een succes gaat worden, dus ze zullen de pakketten vast handhaven. Ik denk overigens dat de Superb in de landen om ons heen en met name Duitsland wel een succes gaan worden. Daar heeft Skoda al een veel beter imago dan in Nederland.
                                                          Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

In vergelijk met de passat wint ie m in ieder geval

http://www.autozeitung.de/online/ren...?render=134112

Comment

Bedankt voor die link JC !

Die auto is wel compleet zeg, mijn Pa had een Duitse brochure.
                                                              (ze wonen aan de Duitse grenze)

Wat doet JD Engineering met de 170PK VAG common rail TDI ?

Marc
                                                              Last edited by [email protected]; 16-09-08, 08:50.
                                                              If in doubt, flat out.

Comment

Nou de combi is dr....maar ik vind m wat tegenvallen. Kont van de Octavia combi is op de Superb geplakt. Jammer..

http://carscoop.blogspot.com/2009/09...o-gallery.html

Comment

Working...
                                                                X