Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gereden; X6 Xdrive35d & 325i Touring Facelift

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gereden; X6 Xdrive35d & 325i Touring Facelift

    Gisterochtend vond ik dat het maar eens tijd was om langs mijn dealer te rijden. De 320i kon wel een slokje olie gebruiken en ik was eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat de status van mijn 118d was. Dat duurt helaas nog veel te lang :)

    Er werd me aangeraden om gelijk nieuwe achterbanden te monteren, echter vind ik het wel fijn zo met de natte herfst en de gladde winter voor de deur.

    Afijn, sleutels afgegeven bij de chef du werkstatt en maar eens de showroom opgezocht. Even 'mijn' verkoper de hand geschud en zoals altijd een leuk praatje gehad over van alles en nog wat. Van pk's tot popcorn.

    Op mijn vraag of hij nog iets leuks had staan gebood hij me even mee te lopen. In een hoek van de werkplaats stond maarliefst een witte Z4 M coupé, een witte X5 4.8i, een zwarte X6 Xdrive35d en wat eigenlijk nog het leukst was, de nieuwe 3-serie touring facelift in de natuurlijk fantastische kleur SpaceGrau metallic ;).

    Na alle auto's uitvoerig bekeken te hebben, vroeg mijn verkoper of ik misschien een stukje wilde rijden? ''Huh, maar ik heb toch al een auto besteld ;)''. Bleek dat hij de auto's nog even af moest tanken. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar 'nee' op te zeggen natuurlijk.

    So, wich one first .. ? De X6 X-drive35d.

    Hij manoeuvreerde de grote X6 langs tal van werkplaatsauto's (millimeter werk) om vervolgens via een achterdeur naar buiten te rijden. Daar zette hij de X6 stil om even de groene kentekenplaten te halen, wel zo handig, verzekerd zijn rijdend in een auto van een hele dikke ton. In de tussentijd nam ik even de mogelijkheid om met mijn Canon Ixus even wat snapshots te maken.

    http://img380.imageshack.us/my.php?image=bmws014tt4.jpg
    http://img521.imageshack.us/my.php?image=bmws016jq3.jpg

    Ah, daar was hij weer. Snel de platen erop gemonteerd en tot mijn grote verbazing stapte hij aan de passagierskant in. Tuurlijk, je beseft op zo'n moment wel dat hij zich vast niet vergist heeft en dat jij hoogstwaarschijnlijk achter het stuur mag kruipen, maar voor de zekerheid vraag je het quasi verbaasd nog even; Huh, wat doe je nou?

    ''Ah, rij jij maar even joh, is lachen''. Mooi! :D

    Ik stap/klim in en laat me vervolgens in de sportzetels glijden. Wauw, wat een aparte gewaarwording. Een hoge zit, met een sterk aflopende daklijn, het lijkt wel een coupé joh. Aah, vandaar dat SAV.

    Huppa, starten dat ding. Ik zet mijn voet op het rempedaal en druk vervolgens de startknop in. De geblazen diesel word aangeslingerd. Ik zet de elektronische pook (mooi systeem) in zijn 'D' en geef voorzichtig gas. Doe ik wat verkeerd? Ik krijg hem niet vooruit. Ah, er blijkt een elektronische handrem op te zitten die je met één druk op de knop uit kan schakelen. Het zal wel.

    We rijden de klinkers op en gelijk valt het me op hoe straf de X6 geveerd is. Nu valt de straat waar mijn dealer aan zit onder één van de meest onregelmatige wegen ter wereld, dus dat is niet zo gek. De diesel is natuurlijk goed koud dus doortrappen is er natuurlijk niet bij maar de dikke diesel laat al snel voelen dat hij één van de grotere uit het nest is. Zeker i.c.m. met de flippers aan het stuur kun je veel, heel veel koppel opwekken. Kilometer of 50 per uur en dan handmatig in de derde versnelling, vervolgens het gaspedaal geheel naar naar de bodem duwen en de X6 word echt gigantisch hard vooruit geduwd. Wat een fijne reiswagen moet dit zijn.

    Ondertussen heb ik het idee dat we niet rechtstreeks naar het tankstation rijden, daar we ondertussen de bebouwde kom al uit zijn. De verkoper bevestigd dit. We zijn op weg naar een aantal leuke bochtcombinaties op een in de buurt liggende dijk. Mijn verkoper weet dat ik met enige regelmaat op het circuit te vinden ben en vertrouwd er blijkbaar op dat ik de X6 niet 1 2 3 de sloot in zal rijden. Let's hope so too ;)

    Afijn, daar ligt inderdaad een bekende slinger voor mij. Met de 320i neem ik em in de 2e versnelling en zit ik bij het uitkomen van de bocht tegen de toerenbegrenzer aan. Ik besluit de X6 in de derde versnelling te zetten. Met enig gepast enthousiasme stuur ik de X6 in .. WTF, dit was echt een bocht van niets .. a.k.a. te langzaam voor de X6. De X6 liep gewoon makkelijk naar binnen in de bocht terwijl ik dacht dat dit wel zo'n beetje de max was om toch redelijk vlot maar met enig respect voor het materiaal door die bocht te sturen.

    Volgende nog maar eens proberen, dit keer een tikkeltje sneller en aggressiever. Omdat deze bocht zeer overzichtelijk is had ik al gezien dat er geen tegemoetkomend verkeer aan kwam. Het is een behoorlijk ruime 'hairpin' naar rechts. Ik besluit om de bocht met een bepaalde racelijn te nemen. Man o man o man. Wat stuurt deze auto vreselijk goed, en wat is dat een raar en onwerkelijk gevoel in zo'n mastadont. Het lijkt misschien een beetje overdreven, en misschien is het dat ook wel een beetje, maar de wegligging van de X6 doet me denken aan de intrax E30 M3 Cecotto die ik laast gereden heb.

    Je kunt met deze X6 zo achterlijk hard door bochten heen .. en terwijl je dat aan het doen bent geeft hij je het vertrouwen dat het nog een tikkeltje harder kan. Ik weet zeker dat als je bijvoorbeeld een 300c SRT-8 tegen een X6 5.0 Bi-turbo v8 zet op de NS, dat de Chrylser het echt niet gaat winnen.

    Tuurlijk, het is in de verste verte geen sportwagen, maar wat een statement zet BMW weer. Net zoals ze met hun eerste X5 een enorm statement hebben gezet. Werkelijk waar fantastisch. Ze kunnen nog steeds fantastische auto's bouwen daar in Munchen.

    http://img521.imageshack.us/my.php?image=bmws017rq4.jpg
    http://img74.imageshack.us/my.php?image=bmws020ff3.jpg

    Anyway, rustig verder gecruised en volgegooid bij de plaatselijke Autofood. Terug naar de dealer. (De verkoper heeft inmiddels het stuur overgenomen zodat hij de auto direct naar binnen kan rijden.)

    Na een vijftal minuten kwam hij naar buiten met de 325i Touring. Ook hier zag ik kans om wat fototjes te schieten. Wat is de facelift geslaagd zeg. Ik was al geen grote fan van de MK1 achterlichten, maar deze zijn echt goed. Niet opvallend maar wel strak, zeker i.c.m. met de nieuwe achterbumper is het geheel echt een stukje strakker en sportiever geworden.

    Op naar de voorkant. Jah, dit is een geslaagde facelift. Een facelift zoals een facelift hoort te zijn. Goed naar de concurrenten gekeken (Merc C-klasse!). De nieuwe motorkap & grill in combinatie met de nieuwe lichtunits zijn voor mij een schot in de roos. Eindelijk de wazige zijkanten in het koplampglas weggewerkt en er gewoon een helder geheel van gemaakt. Chapeau.

    De Corona ringen (Angel eyes) zijn nu standaard, ook op de modellen zonder Xenon verlichting. Geweldig, ik vind sowieso dat ze de uitvinder van die dingen met een zak geld op de malediven moeten zetten, want sinds de E39 vind ik het echt prachtig. Jammer dat je ze nu ook regelmatig in E36's en E46's te vinden zijn, maarja, dat was te verwachten.

    Deze spacegraue 3-serie touring maakt op zijn 17 inch lichtmetaal echt een hele goede indruk. Ik vind hem zeer geslaagd. Jammer van de te grote spiegels en het feit dat ze weinig aan het interieur gedaan hebben. Maar over het algemeen, zeer goed werk. Deze kan weer een paar jaartjes mee. De vergrootte spoorbreedte achter helpt hier zeker een handje aan mee. De hele auto oogt een stuk sportiever.

    Over het rijden valt weinig tot niets te zeggen. Gewoon strak en goed. Geen verandering t.o.v. van de MK1 denk ik. Misschien in de demperafstelling zoals bij de facelift 1-serie maar daarvoor heb ik er te kort mee gereden.

    Anyway, erg tof om eens in het nieuwste van het nieuwste te rijden en vooral de X6 heeft me echt verrast. Jah, tuurlijk, de X6 word in de bladen de hemel in geprezen en schijnt zelfs Elises & Exiges op een paar tienden te kunnen zetten, maar nu durf ik er toch iets meer in te geloven.

    Zeer leuke dag!

    Foto's volgen
    Last edited by MarcSideways; 18-09-08, 21:02.

  • #2
    Cool man! Bedankt voor de impressie! De foto's moet je later maar even toevoegen en die ene v/d Autoweek (heb ik toegevoegd) eruit halen.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Ik heb wat fototjes bijgevoegd, echter krijg ik ze niet geopend in het forum. Werkt [IMG]linkje[/img] hier niet ?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MarcSideways Bekijk bericht
        Ik heb wat fototjes bijgevoegd, echter krijg ik ze niet geopend in het forum. Werkt [IMG]linkje[/img] hier niet ?


        Werkt inderdaad niet, ik zie alleen een lelijke traktor ;-).

        Comment


        • #5
          Gaat niet he...

          Gelukkig.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Leuke review, Marc! Lijkt me geweldig om te rijden, zo'n X6.
            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

            Comment

            Working...
            X