Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo MiTo Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alfa Romeo MiTo Turbo

    Alfa MiTo, 1.4 Turbo 155pk

    08-08-2008! Een beroemde datum voor velen, want op die datum zijn duizenden stelletjes getrouwd, startte de (omstreden) Olympische spelen in China en...

    ...werd deze mooie zwarte MiTo voor het eerst losgelaten op de Nederlandse wegen.



    De MiTo! De allernieuwste kleine Alfa Romeo.
    Hij valt onder de huidige (inmiddels verouderde) 147 en deze 147 wordt over een jaar naar een hogere klasse getild met de langverwachte 149.

    Het gamma van Alfa wordt dus enigszins gewijzigd. Onderaan komt er een kleinere auto bij en de rest moet groeien, meer premium worden en schuift dus iets omhoog.
    Maar ze beginnen onderaan en de doelen zijn scherp gesteld! De MiTo heeft namelijk als doel om de Mini naar de kroon te steken.





    Looks
    Hij is anders dan anders, dat is duidelijk. Mensen kennen de auto nog niet echt en opvallen doet hij zeker. Echt een 100% beauty, zoals de 8C, is het niet vind ik, maar hij heeft wel de Alfa-look en ik vind hem echt iets hebben. In het echt is hij ook mooier dan op foto's en hij is gewoon heel erg leuk!!
    Als je hem ziet, wil je er gewoon in rijden en dat gevoel moet zo'n sportief bedoelde auto je ook geven.
    De neus is wel echt op de 8C geinspireerd, met die koplampen en die mooie 'V'-vorm in de motorkap die uitloopt in de grille. De rest van de auto is echt helemaal nieuw en anders dan andere Alfa´s. Van opzij is de auto erg 'dik'. De spatborden en de oplopende lijn bij de achterste zijruiten accentueren dit.
    Sommige mensen vinden hem van opzij op een Seat Ibiza lijken, maar zoiets mag je natuurlijk niet zeggen over een Alfa Romeo. ;-)









    Interieur
    Van binnen is de MiTo mooi. Alles staat op een hoog niveau. Mooie stoffen, goed zittende stoelen, lekker sportstuur en de deuren en dashboard zijn voorzien van een roodachtig kunststof in een soort van carbon-print. Dat ziet er goed en sportief uit. Hier en daar is wel wat normaal plastic te vinden, maar dat valt bijna niet op omdat je ogen naar de mooie delen worden getrokken : De luchtroosters, de middenconsole ziet er goed afgewerkt uit en de radio zit op een handige plek. Niet alleen mooi, maar ook nog eens ergonomisch dus! Typisch Alfa!! Of niet? ;-)
    De klokken zijn strak, hebben een degelijke high tech uitstraling en zijn goed afleesbaar.

    Achterin is voldoende ruimte voor kinderen en als iedereen elkaar wat ruimte geeft, passen er zelfs 4 volwassenen in. Echt een ruimtewonder moet je echter niet verwachten in deze klasse.
    De kofferbak is redelijk, maar kent wel een hoge tilrand.













    GO!
    De auto is gebaseerd op de Fiat Grande Punto, die al bekend staat om zijn goede rijgedrag. Alfa wil echter nog een stapje verder gaan, want de nummer 1 concurrent (Mini) staat ook bekend als fijn scheurijzer.
    De spoorbreedte is daarom vergroot en de auto is voorzien van speciale schokdempers en het Q2-differentieel.
    Dit electronisch gestuurde differentieel moet er voor zorgen dat de nadelen van een voorwielaangedreven auto minder merkbaar zijn. Torque steer tijdens het gasgeven in bochten moet dus tot het verleden behoren.
    Om de sportiviteit nog eens te benadrukken heeft Alfa de 'Sport'-knop zoals die al is te vinden in enkele Fiat's (Panda 100hp en Fiat 500) geperfectioneerd. Bij de versnellingspook zit namelijk de "DNA"-schakelaar.
    Daarmee kun je het gedrag van de auto aanpassen. Die naam is natuurlijk niet geheel toevallig, maar is ook de afkorting van :
    -Dynamic
    -Normal
    -All-weather

    De laatste stand is voor glad wegdek en sneeuw en gebruik je dus nooit. De 'N' zou voor normaal gebruik zijn en de 'D' voor maximaal plezier.
    In de praktijk staat hij bij mij altijd op Dynamic omdat ik een hele snelle gas-respons en wat minder licht stuurgevoel gewoon altijd fijner vind.
    Het verschil is trouwens goed te merken, dus het werkt echt!

    De motor klinkt bij normaal gebruik gewoon als een kleine 4-cilinder wat het natuurlijk ook is. Af en toe een plofje in de uitlaat, maar niet overdreven veel motorgeluid.
    Wat wel direct opvalt is dat dit toch wel een snelle auto is. Dat heerlijke turbo-gevoel is er absoluut en in de 2e en 3e versnelling is de auto echt lekker snel. Hoog in de toeren is het geluid minder fijn en begint hij te brommen. Het vermogen van 155pk geeft hij ook al bij 5500 toeren en het maximum koppel (230nm) ligt bij 3000 toeren. Tijdens het accelereren krijg ik ook het gevoel dat je hem niet moet doortrekken tot de rode streep die bij 6500 toeren ligt, want het is geen echte toerenmotor. Daarnaast krijg je de grootste schop ook bij lagere toerentallen, dus je kunt beter gewoon opschakelen bij 6000 toeren zodat je weer kunt genieten van dat turbo-koppel.

    De MiTo stuurt licht (ook in Dynamic-stand) maar voelt wel lekker aan. Rotondes op snelheid nemen is leuk! De neus stuurt lekker scherp in en ook bij gasgeven de bocht uit gebeuren er geen gekke dingen. Je voelt wel dat er gewerkt wordt (het differentieel is druk bezig), maar je merkt het niet zoals je zou verwachten van zo'n sportieve voorwielaandrijver. Wat Alfa op papier heeft bedacht, werkt dus in de praktijk ook!!
    De MiTo is leuk en rijdt gewoon heerlijk. Als het geen fout jargon zou zijn, zou je het een "echte rijdersauto" kunnen noemen.

    Qua snelheid en scherp stuurgedrag maakt een Mini geen kans. De Alfa is veel sneller en ligt echt net zo goed op de weg. Het enige voordeel van de Mini (qua rijden) zou het stuurgevoel kunnen zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Daar kun je dan van genieten, terwijl de achterkant van de MiTo langzaam uit beeld verdwijnt.



    MiTo vs MiNi Cooper Chili
    Prijs : 1-0 (24.495 vs 26.530 euro)
    Snelheid : 1-0 (155pk vs 120pk, 215km/u vs 203km/u, 8 sec versus 9,3 sec, 230nm vs 160nm)
    Uitrusting : 1-0 (Mini heeft geen gescheiden climate, geen 16", geen audiobediening op stuur etc etc)
    Formaat : 1-0 (Alfa is 406x172x143, Mini 370x168x141 (lxbxh) )
    Imago/coolheid : 0-1 (Mini is nog steeds erg cool en hip)

    De MiTo wint dus op bijna alle punten van de Mini en aan dat laatste punt wordt hard gewerkt.
    Alfa is druk bezig om te zorgen dat mensen net zo graag een kleine Alfa willen hebben als een Mini.



    Pluspunten :
    - Leuk ding
    - Mooi aangekleed voor deze prijs
    - Fijn motortje en lekker snel
    - Stuurt heerlijk

    Minpunten :
    - Niet voor iedereen geschikt
    - Fiat GP Abarth kost 22K


    Nog wat extra foto's :








    En een filmpje :
    http://www.gummen.org/images/Mito/Mito_movie.MOV


    Specs :
    Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Distinctive/Sport
    155pk bij 5500tpm
    230nm bij 3000tpm
    215km/u
    0-100 in 8,0 sec
    Energielabel C (gem verbruik 6.5l/100km)
    Distinctive : 24.495 Euro
    Sport : 25.245 Euro
    Last edited by Harry; 15-10-08, 15:27.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Ha, die Harry;

    Goed verhaal.
    Minpunten :
    - Niet voor iedereen geschikt
    - Fiat GP Abarth kost 22K

    Of dat eerste voor een Alfa nou een minpunt is....
    Maar ja, die tweede, hè?
    Scherven brengen gelul.

    Comment


    • #3
      "Achterin is voldoende ruimte voor kinderen en als iedereen elkaar wat ruimte geeft, passen er zelfs 4 volwassenen in...."

      ROFLOL






      ( en dan heb ik niet eens mijn eigen postuurtje in gedachte..)
      Veritatis simplex oratio est

      Comment


      • #4
        :-) Voor een auto in deze klasse is het best ruim achterin. Als ik de bestuurdersstoel 1 tandje naar voren zet, kan ik achter mijzelf zitten. Ik ben 1.82m, dus dat is best netjes en het kan.
        Maar echt een feest is het niet natuurlijk.

        En speciaal voor jou hebben ze de IL's en SEL's uitgevonden denk ik. :-)

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
          Ha, die Harry;

          Goed verhaal.
          Minpunten :
          - Niet voor iedereen geschikt
          - Fiat GP Abarth kost 22K

          Of dat eerste voor een Alfa nou een minpunt is....
          Maar ja, die tweede, hè?
          Ja, die GP is een goed alternatief. Wel ietsje minder snel, omdat hij minder koppel heeft en de auto is kaler natuurlijk.
          Je moet die GP wel wat aankleden om op hetzelfde niveau als een MiTo Distinctive te komen. Een kale MiTo Turbo kost 22.095 euro.
          http://www.autoweek.nl/carbase_data....49893&cache=no
          Dus je moet de opties vergelijken.

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Leuk verslag van een leuke auto!
            De auto is mij ook alles meegevallen nadat ik er even in heb gezeten. Het meeste verbaasde ik mij over de prijs. De laatste tijd heb ik toch in een aantal "kleine" auto's gezeten omdat GF een lease auto mocht bestellen.
            Jammer dat de MiTo er tijdens het bestellen nog niet was, zeker omdat een MiTo Turbo tot de mogelijkheden behoorde als ik de prijs zo bekijk :(

            Ik denk dat deze MiTo een goed begin voor de wederopstanding van Alfa is.

            Comment


            • #7
              wederopstanding?! man, Alfa is nooit weggeweest!

              [cue volkslied Italia] :)
              [/fanboi]

              Leuke impressie harry. Best stoer karretje, zo in het zwart. Ik wil binnenkort toch eens gaan rijden.
              Forza!

              Comment


              • #8
                Leuk verhaal Harry! Volgende keer de camera iets beter laten focussen ;) Wel gaaf dat je er al mee gereden hebt! Zal toch eens proberen of ik ook een testritje kan scoren ergens.
                Oliestoken voor het goede doel

                Comment


                • #9
                  [email protected] volwassenen op de achterbank! :)

                  Ik zie ze nog steeds niet rijden eigenlijk. De introductie is toch alweer een tijdje terug geweest?

                  Edit: leest zin 1 door, niet dus.

                  Comment


                  • #10
                    Klopt Gijs! Het begon donker te worden en ik moest de foto's even snel maken. Rijden vond ik belangrijker. :-)

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Ik vind de neus nog steeds op een wasbeer lijken. Maar zo in 't zwart is 'ie wel echt Italiaans apart.

                      Comment


                      • #12
                        Ik kan nog een minpuntje bedenken:

                        De lelijke gele plaat voorop. Kunnen ze dat bij Alfa nou niet op een andere manier oplossen? Bijv. dat je bij Alfa std. wel die smalle plaatjes mag gebruiken, misschien mafia inhuren om de RDW te kopen/bedreigen zodat er wel van die mooie kleine plaatjes voorop mag? Is maar een idee :)

                        Comment


                        • #13
                          Ik rij al een jaar of 5 met die kleine plaatjes voorop, en nog nooit een probleem gehad. Voor de APK met tiewraps even de gewone erop en klaar.

                          Wel bij de grens Zwitserland wat gezeur gehad, omdat ze door het missen van de landcode niet konden zien uit welk land ik kwam. Dus dan sta je weer even, want als je toch eenmaal stilstaat, gaan ze op hun gemak AL je papieren checken.. :/
                          Maar die kleine zijn volgens mij ook wel met landcode te krijgen. Voor de volgende dan maar :)
                          Forza!

                          Comment


                          • #14
                            Ook op de 8c een stuk beter. zo'n klein plaatje:

                            Forza!

                            Comment


                            • #15
                              Mooi, dan kopen we die linker.
                              Last edited by Dennis Cavallino; 15-10-08, 16:48.

                              Comment


                              • #16
                                vindt dat Harry de 207 Le Mans 150pk van 23.910 maar eens moet komen lenen. Inclusief die 17inch wieltjes, gescheiden climate control, parkeerhulp en echte kuipstoelen.

                                Comment


                                • #17
                                  ...en papieren bruine zak met 3 gaatjes...



                                  Gave bak die MITO en leuk verhaal, thx Harry.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Goed verhaal Harry!
                                    Ik moet ook maar eens een rondje gaan sturen denk ik, klinkt veel te leuk allemaal.

                                    Ik zou zelf zeggen cool/imago 1-1 tussen MiTo en Mini.
                                    Mini is wel gaaf, maar ook erg kermis.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Op zich wel een goed idee Joshua!
                                      Ik mail je daar nog wel over.

                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)



                                      Comment


                                      • #20
                                        @Lennart : bij verstandige mensen dringt zoiets eerder door idd, maar bij Jan-met-de-pet natuurlijk niet. Mini heeft gewoon een ijzersterke naam en imago, daar komt de MiTo nog niet bij in de buurt.
                                        Dat dat onterecht is, is aan ons om duidelijk te maken. :-)

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          naam, imago én looks heeft de Mini itt dit dingetje ALHOEWEL ik een paar weken terug een knalrode zag staan bij een dealer hier en irl is ie wel lief aldus m'n vrouw, maar zij heeft de FIAT 500 en de Mini veel liever:)

                                          Deze op de foto mist een verlagingsset met brede banden en 1 of 2 inch grotere wielen, nu is ie wat sneutjes(als 8C copycat een aanfluiting klasse 1 zie foto:/) Van binnen wel geinig.
                                          "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                                          Mattheüs 7:3-5
                                          "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                                          "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                                          "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                                          Comment


                                          • #22
                                            Leuk ding. Ik heb er nog niet in gereden, maar even erin zitten was al genoeg voor verbazing: hij is ruimer en groter van binnen dan hij van buiten lijkt. Zitpositie doet niet onder voor een 159, gek genoeg.

                                            Wie weet ga ik wel zo'n ding leasen, als-ie op tijd komt in diesel-automaat ("in ontwikkeling").
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                                              ...en papieren bruine zak met 3 gaatjes...

                                              Gave bak die MITO en leuk verhaal, thx Harry.

                                              Zware dag gehad, Boris ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                                Zware dag gehad, Boris ?
                                                Misschien wel de hele dag een bruine papieren zak over z'n hoofd gehad....zónder 3 gaatjes:)))))
                                                "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                                                Mattheüs 7:3-5
                                                "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                                                "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                                                "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                                                Comment


                                                • #25
                                                  roni size?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eigenlijk best wel een leuke auto, alleen forget it: praktisch met twee kinderen ... :-)
                                                    Rock on. RS.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Wat is dat nou weer voor een non-argument?
                                                      Ik heb drie kinderen :-)
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Leuk verslag.

                                                        Heb em bij de dealer bekeken en vond het echt een leuke auto om te zien. Alleen moet ie wel standaard verder omlaag en kan ie grotere velgen gebruiken. Gaaf dat ie stijlloze ramen heeft, daar geil ik wel op :)
                                                        Interieur vond ik ook netjes. En gelukkig nog voldoende verschil met de GP.. vind dat altijd zo'n afknapper als veel knopjes en dingetjes gewoon hetzelfde zijn.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                          Wat is dat nou weer voor een non-argument?
                                                          Ik heb drie kinderen :-)
                                                          Je hebt daar wel gelijk in. :-)
                                                          Rock on. RS.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                                            vindt dat Harry de 207 Le Mans 150pk van 23.910 maar eens moet komen lenen. Inclusief die 17inch wieltjes, gescheiden climate control, parkeerhulp en echte kuipstoelen.
                                                            Zou hij kunnen doen. Ik weet al wel een minpunt: het uiterlijk. ;-))

                                                            Groet
                                                            GJ

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Hmm die Mito komt wel op mijn longlist te staan voor een volgende auto. De 160 pk versie dan (met Squadra chip)
                                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ligt het weer alleen aan mij of zien jullie ook weer aliasing in de fotos?
                                                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X