Alfa MiTo, 1.4 Turbo 155pk
08-08-2008! Een beroemde datum voor velen, want op die datum zijn duizenden stelletjes getrouwd, startte de (omstreden) Olympische spelen in China en...
...werd deze mooie zwarte MiTo voor het eerst losgelaten op de Nederlandse wegen.
De MiTo! De allernieuwste kleine Alfa Romeo.
Hij valt onder de huidige (inmiddels verouderde) 147 en deze 147 wordt over een jaar naar een hogere klasse getild met de langverwachte 149.
Het gamma van Alfa wordt dus enigszins gewijzigd. Onderaan komt er een kleinere auto bij en de rest moet groeien, meer premium worden en schuift dus iets omhoog.
Maar ze beginnen onderaan en de doelen zijn scherp gesteld! De MiTo heeft namelijk als doel om de Mini naar de kroon te steken.

Looks
Hij is anders dan anders, dat is duidelijk. Mensen kennen de auto nog niet echt en opvallen doet hij zeker. Echt een 100% beauty, zoals de 8C, is het niet vind ik, maar hij heeft wel de Alfa-look en ik vind hem echt iets hebben. In het echt is hij ook mooier dan op foto's en hij is gewoon heel erg leuk!!
Als je hem ziet, wil je er gewoon in rijden en dat gevoel moet zo'n sportief bedoelde auto je ook geven.
De neus is wel echt op de 8C geinspireerd, met die koplampen en die mooie 'V'-vorm in de motorkap die uitloopt in de grille. De rest van de auto is echt helemaal nieuw en anders dan andere Alfa´s. Van opzij is de auto erg 'dik'. De spatborden en de oplopende lijn bij de achterste zijruiten accentueren dit.
Sommige mensen vinden hem van opzij op een Seat Ibiza lijken, maar zoiets mag je natuurlijk niet zeggen over een Alfa Romeo. ;-)



Interieur
Van binnen is de MiTo mooi. Alles staat op een hoog niveau. Mooie stoffen, goed zittende stoelen, lekker sportstuur en de deuren en dashboard zijn voorzien van een roodachtig kunststof in een soort van carbon-print. Dat ziet er goed en sportief uit. Hier en daar is wel wat normaal plastic te vinden, maar dat valt bijna niet op omdat je ogen naar de mooie delen worden getrokken : De luchtroosters, de middenconsole ziet er goed afgewerkt uit en de radio zit op een handige plek. Niet alleen mooi, maar ook nog eens ergonomisch dus! Typisch Alfa!! Of niet? ;-)
De klokken zijn strak, hebben een degelijke high tech uitstraling en zijn goed afleesbaar.
Achterin is voldoende ruimte voor kinderen en als iedereen elkaar wat ruimte geeft, passen er zelfs 4 volwassenen in. Echt een ruimtewonder moet je echter niet verwachten in deze klasse.
De kofferbak is redelijk, maar kent wel een hoge tilrand.





GO!
De auto is gebaseerd op de Fiat Grande Punto, die al bekend staat om zijn goede rijgedrag. Alfa wil echter nog een stapje verder gaan, want de nummer 1 concurrent (Mini) staat ook bekend als fijn scheurijzer.
De spoorbreedte is daarom vergroot en de auto is voorzien van speciale schokdempers en het Q2-differentieel.
Dit electronisch gestuurde differentieel moet er voor zorgen dat de nadelen van een voorwielaangedreven auto minder merkbaar zijn. Torque steer tijdens het gasgeven in bochten moet dus tot het verleden behoren.
Om de sportiviteit nog eens te benadrukken heeft Alfa de 'Sport'-knop zoals die al is te vinden in enkele Fiat's (Panda 100hp en Fiat 500) geperfectioneerd. Bij de versnellingspook zit namelijk de "DNA"-schakelaar.
Daarmee kun je het gedrag van de auto aanpassen. Die naam is natuurlijk niet geheel toevallig, maar is ook de afkorting van :
-Dynamic
-Normal
-All-weather
De laatste stand is voor glad wegdek en sneeuw en gebruik je dus nooit. De 'N' zou voor normaal gebruik zijn en de 'D' voor maximaal plezier.
In de praktijk staat hij bij mij altijd op Dynamic omdat ik een hele snelle gas-respons en wat minder licht stuurgevoel gewoon altijd fijner vind.
Het verschil is trouwens goed te merken, dus het werkt echt!
De motor klinkt bij normaal gebruik gewoon als een kleine 4-cilinder wat het natuurlijk ook is. Af en toe een plofje in de uitlaat, maar niet overdreven veel motorgeluid.
Wat wel direct opvalt is dat dit toch wel een snelle auto is. Dat heerlijke turbo-gevoel is er absoluut en in de 2e en 3e versnelling is de auto echt lekker snel. Hoog in de toeren is het geluid minder fijn en begint hij te brommen. Het vermogen van 155pk geeft hij ook al bij 5500 toeren en het maximum koppel (230nm) ligt bij 3000 toeren. Tijdens het accelereren krijg ik ook het gevoel dat je hem niet moet doortrekken tot de rode streep die bij 6500 toeren ligt, want het is geen echte toerenmotor. Daarnaast krijg je de grootste schop ook bij lagere toerentallen, dus je kunt beter gewoon opschakelen bij 6000 toeren zodat je weer kunt genieten van dat turbo-koppel.
De MiTo stuurt licht (ook in Dynamic-stand) maar voelt wel lekker aan. Rotondes op snelheid nemen is leuk! De neus stuurt lekker scherp in en ook bij gasgeven de bocht uit gebeuren er geen gekke dingen. Je voelt wel dat er gewerkt wordt (het differentieel is druk bezig), maar je merkt het niet zoals je zou verwachten van zo'n sportieve voorwielaandrijver. Wat Alfa op papier heeft bedacht, werkt dus in de praktijk ook!!
De MiTo is leuk en rijdt gewoon heerlijk. Als het geen fout jargon zou zijn, zou je het een "echte rijdersauto" kunnen noemen.
Qua snelheid en scherp stuurgedrag maakt een Mini geen kans. De Alfa is veel sneller en ligt echt net zo goed op de weg. Het enige voordeel van de Mini (qua rijden) zou het stuurgevoel kunnen zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Daar kun je dan van genieten, terwijl de achterkant van de MiTo langzaam uit beeld verdwijnt.
MiTo vs MiNi Cooper Chili
Prijs : 1-0 (24.495 vs 26.530 euro)
Snelheid : 1-0 (155pk vs 120pk, 215km/u vs 203km/u, 8 sec versus 9,3 sec, 230nm vs 160nm)
Uitrusting : 1-0 (Mini heeft geen gescheiden climate, geen 16", geen audiobediening op stuur etc etc)
Formaat : 1-0 (Alfa is 406x172x143, Mini 370x168x141 (lxbxh) )
Imago/coolheid : 0-1 (Mini is nog steeds erg cool en hip)
De MiTo wint dus op bijna alle punten van de Mini en aan dat laatste punt wordt hard gewerkt.
Alfa is druk bezig om te zorgen dat mensen net zo graag een kleine Alfa willen hebben als een Mini.
Pluspunten :
- Leuk ding
- Mooi aangekleed voor deze prijs
- Fijn motortje en lekker snel
- Stuurt heerlijk
Minpunten :
- Niet voor iedereen geschikt
- Fiat GP Abarth kost 22K
Nog wat extra foto's :



En een filmpje :
Specs :
Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Distinctive/Sport
155pk bij 5500tpm
230nm bij 3000tpm
215km/u
0-100 in 8,0 sec
Energielabel C (gem verbruik 6.5l/100km)
Distinctive : 24.495 Euro
Sport : 25.245 Euro
08-08-2008! Een beroemde datum voor velen, want op die datum zijn duizenden stelletjes getrouwd, startte de (omstreden) Olympische spelen in China en...
...werd deze mooie zwarte MiTo voor het eerst losgelaten op de Nederlandse wegen.
De MiTo! De allernieuwste kleine Alfa Romeo.
Hij valt onder de huidige (inmiddels verouderde) 147 en deze 147 wordt over een jaar naar een hogere klasse getild met de langverwachte 149.
Het gamma van Alfa wordt dus enigszins gewijzigd. Onderaan komt er een kleinere auto bij en de rest moet groeien, meer premium worden en schuift dus iets omhoog.
Maar ze beginnen onderaan en de doelen zijn scherp gesteld! De MiTo heeft namelijk als doel om de Mini naar de kroon te steken.

Looks
Hij is anders dan anders, dat is duidelijk. Mensen kennen de auto nog niet echt en opvallen doet hij zeker. Echt een 100% beauty, zoals de 8C, is het niet vind ik, maar hij heeft wel de Alfa-look en ik vind hem echt iets hebben. In het echt is hij ook mooier dan op foto's en hij is gewoon heel erg leuk!!
Als je hem ziet, wil je er gewoon in rijden en dat gevoel moet zo'n sportief bedoelde auto je ook geven.
De neus is wel echt op de 8C geinspireerd, met die koplampen en die mooie 'V'-vorm in de motorkap die uitloopt in de grille. De rest van de auto is echt helemaal nieuw en anders dan andere Alfa´s. Van opzij is de auto erg 'dik'. De spatborden en de oplopende lijn bij de achterste zijruiten accentueren dit.
Sommige mensen vinden hem van opzij op een Seat Ibiza lijken, maar zoiets mag je natuurlijk niet zeggen over een Alfa Romeo. ;-)



Interieur
Van binnen is de MiTo mooi. Alles staat op een hoog niveau. Mooie stoffen, goed zittende stoelen, lekker sportstuur en de deuren en dashboard zijn voorzien van een roodachtig kunststof in een soort van carbon-print. Dat ziet er goed en sportief uit. Hier en daar is wel wat normaal plastic te vinden, maar dat valt bijna niet op omdat je ogen naar de mooie delen worden getrokken : De luchtroosters, de middenconsole ziet er goed afgewerkt uit en de radio zit op een handige plek. Niet alleen mooi, maar ook nog eens ergonomisch dus! Typisch Alfa!! Of niet? ;-)
De klokken zijn strak, hebben een degelijke high tech uitstraling en zijn goed afleesbaar.
Achterin is voldoende ruimte voor kinderen en als iedereen elkaar wat ruimte geeft, passen er zelfs 4 volwassenen in. Echt een ruimtewonder moet je echter niet verwachten in deze klasse.
De kofferbak is redelijk, maar kent wel een hoge tilrand.





GO!
De auto is gebaseerd op de Fiat Grande Punto, die al bekend staat om zijn goede rijgedrag. Alfa wil echter nog een stapje verder gaan, want de nummer 1 concurrent (Mini) staat ook bekend als fijn scheurijzer.
De spoorbreedte is daarom vergroot en de auto is voorzien van speciale schokdempers en het Q2-differentieel.
Dit electronisch gestuurde differentieel moet er voor zorgen dat de nadelen van een voorwielaangedreven auto minder merkbaar zijn. Torque steer tijdens het gasgeven in bochten moet dus tot het verleden behoren.
Om de sportiviteit nog eens te benadrukken heeft Alfa de 'Sport'-knop zoals die al is te vinden in enkele Fiat's (Panda 100hp en Fiat 500) geperfectioneerd. Bij de versnellingspook zit namelijk de "DNA"-schakelaar.
Daarmee kun je het gedrag van de auto aanpassen. Die naam is natuurlijk niet geheel toevallig, maar is ook de afkorting van :
-Dynamic
-Normal
-All-weather
De laatste stand is voor glad wegdek en sneeuw en gebruik je dus nooit. De 'N' zou voor normaal gebruik zijn en de 'D' voor maximaal plezier.
In de praktijk staat hij bij mij altijd op Dynamic omdat ik een hele snelle gas-respons en wat minder licht stuurgevoel gewoon altijd fijner vind.
Het verschil is trouwens goed te merken, dus het werkt echt!
De motor klinkt bij normaal gebruik gewoon als een kleine 4-cilinder wat het natuurlijk ook is. Af en toe een plofje in de uitlaat, maar niet overdreven veel motorgeluid.
Wat wel direct opvalt is dat dit toch wel een snelle auto is. Dat heerlijke turbo-gevoel is er absoluut en in de 2e en 3e versnelling is de auto echt lekker snel. Hoog in de toeren is het geluid minder fijn en begint hij te brommen. Het vermogen van 155pk geeft hij ook al bij 5500 toeren en het maximum koppel (230nm) ligt bij 3000 toeren. Tijdens het accelereren krijg ik ook het gevoel dat je hem niet moet doortrekken tot de rode streep die bij 6500 toeren ligt, want het is geen echte toerenmotor. Daarnaast krijg je de grootste schop ook bij lagere toerentallen, dus je kunt beter gewoon opschakelen bij 6000 toeren zodat je weer kunt genieten van dat turbo-koppel.
De MiTo stuurt licht (ook in Dynamic-stand) maar voelt wel lekker aan. Rotondes op snelheid nemen is leuk! De neus stuurt lekker scherp in en ook bij gasgeven de bocht uit gebeuren er geen gekke dingen. Je voelt wel dat er gewerkt wordt (het differentieel is druk bezig), maar je merkt het niet zoals je zou verwachten van zo'n sportieve voorwielaandrijver. Wat Alfa op papier heeft bedacht, werkt dus in de praktijk ook!!
De MiTo is leuk en rijdt gewoon heerlijk. Als het geen fout jargon zou zijn, zou je het een "echte rijdersauto" kunnen noemen.
Qua snelheid en scherp stuurgedrag maakt een Mini geen kans. De Alfa is veel sneller en ligt echt net zo goed op de weg. Het enige voordeel van de Mini (qua rijden) zou het stuurgevoel kunnen zijn, maar dat is een kwestie van smaak. Daar kun je dan van genieten, terwijl de achterkant van de MiTo langzaam uit beeld verdwijnt.
MiTo vs MiNi Cooper Chili
Prijs : 1-0 (24.495 vs 26.530 euro)
Snelheid : 1-0 (155pk vs 120pk, 215km/u vs 203km/u, 8 sec versus 9,3 sec, 230nm vs 160nm)
Uitrusting : 1-0 (Mini heeft geen gescheiden climate, geen 16", geen audiobediening op stuur etc etc)
Formaat : 1-0 (Alfa is 406x172x143, Mini 370x168x141 (lxbxh) )
Imago/coolheid : 0-1 (Mini is nog steeds erg cool en hip)
De MiTo wint dus op bijna alle punten van de Mini en aan dat laatste punt wordt hard gewerkt.
Alfa is druk bezig om te zorgen dat mensen net zo graag een kleine Alfa willen hebben als een Mini.
Pluspunten :
- Leuk ding
- Mooi aangekleed voor deze prijs
- Fijn motortje en lekker snel
- Stuurt heerlijk
Minpunten :
- Niet voor iedereen geschikt
- Fiat GP Abarth kost 22K
Nog wat extra foto's :



En een filmpje :
Specs :
Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo 155pk Distinctive/Sport
155pk bij 5500tpm
230nm bij 3000tpm
215km/u
0-100 in 8,0 sec
Energielabel C (gem verbruik 6.5l/100km)
Distinctive : 24.495 Euro
Sport : 25.245 Euro
Comment