Na de succesvolle introductie van de Mini in 2001 zijn er ondertussen meer dan 1 miljoen exemplaren van de band gerold. Voor wie wat anders wil in de wat saaie kleine middenklasse blijkt de Mini dus een succesvol alternatief, ondanks de relatief hoge prijzen. Naast de Cooper en de Cooper S is er voor de zakelijke rijders ook een Cooper D beschikbaar met de 110 pk sterke 1.6 liter dieselmotor. En die stond afgelopen tijd voor mijn deur geparkeerd.

Het is eigenlijk een beetje de vraag met welke auto deze Mini moet concurreren. Qua formaat valt íe in het B-segment, maar qua prijs, afwerking en uitstraling hoort íe wel in het C-segment thuis. De enige directe concurrent is de Alfa Mito 1.6JTDm. Maar wat heb je dan nog meer voor zo'n 33 mille die onderstaande Cooper D in een beetje aangeklede uitvoering gekost heeft? Toch nog een aardig rijtje; de Bmw 118d, de Audi A3 1.9TDi, de Alfa en 147 1,9JTDm, de Volvo C30 1.6D en nog een aantal andere wagens. Kortom, de Mini is absoluut geen koopje.


Maar wat biedt de Cooper D dan wel? Allereerst wat alle Mini's bieden, uiterst vermakelijk weggedrag. Met het lekkere compacte leren stuurtje is het prima sturen in de Mini. Onbewust kies je al snel binnenweggetjes in plaats van de snelweg en is rondrijden in de Cooper een klein feest. De Mini stuurt uitzonderlijk scherp, het onderstel is lekker stug en de hele auto nodigt uit tot sportief rijgedrag. De auto blijft erg lang neutraal en als je het heel bont maakt voel je de achterkant een klein beetje komen.


De dieselmotor is daarin behoorlijk goed op zijn plaats. Alhoewel de door PSA ontwikkelde motor eigenlijk teveel herrie maakt, heeft deze krachtbron weinig moeite met lichte Mini (zo'n 1065 kilo). Met de lekker kort schakelende 6-bak en de behoorlijke hoeveelheid koppel zijn tussensprintjes erg leuk. Opvallend hoe makkelijk deze Cooper D door blijft trekken en op een kruissnelheid ver boven landelijk toegestaan opvallend lekker rijdt. Daarbij lijkt overigens nog sneller te gaan dan het daadwerkelijk gaat, want van 0-100 kmh in zo'n 10 seconden is absoluut geen slechte prestatie, maar ook niet heel uitzonderlijk.


Qua interieur is e.e.a. denk ik wel bekend. Speelse vormgeving, prima afwerking, niet heel praktisch, maar dat is de hele auto niet. Met mijn forse postuur zitten de sportstoelen (optie) boven verwachting goed, achterin past dan natuurlijk niemand meer.
Ben je met z'n tweeën dan rij je met deze auto makkelijk naar Zuid-Frankrijk zonder al enige problemen. Het enige minpuntje is dat het onderstel met korte dwarsriggels nogal wat moeite heeft. En, heel irritant, doordat de vooruit nogal rechtopstaat en ver van je afstaat, zie je stoplichten die boven de weg hangen totaal niet. Zelden zo lullig gevoeld door met je hoofd bijna het dashboard in te moeten kruipen om wat te kunnen zien.
Qua looks blijft de Mini gewoon een leuke wagen. De vormgeving is iets minder vrouwelijk dan de eerste new Mini, en het blijft leuk dat je de auto in alle mogelijk aankledingscombinaties kan bestellen. Al met al vind ik de Mini een heerlijke auto om lol in te hebben en spreekt er veel voor deze Cooper D. Maar als je ziet wat je voor dit geld nog meer kan krijgen, blijft de keuze lastig...
Pluspunten
- Directe besturing, goede wegligging
- Uitstraling en imago
- Lekkere dieselmotor met laag verbruik
Minpunten
- Er zijn (veel) praktischere auto's
- Onrustig bij korte oneffenheden


Het is eigenlijk een beetje de vraag met welke auto deze Mini moet concurreren. Qua formaat valt íe in het B-segment, maar qua prijs, afwerking en uitstraling hoort íe wel in het C-segment thuis. De enige directe concurrent is de Alfa Mito 1.6JTDm. Maar wat heb je dan nog meer voor zo'n 33 mille die onderstaande Cooper D in een beetje aangeklede uitvoering gekost heeft? Toch nog een aardig rijtje; de Bmw 118d, de Audi A3 1.9TDi, de Alfa en 147 1,9JTDm, de Volvo C30 1.6D en nog een aantal andere wagens. Kortom, de Mini is absoluut geen koopje.


Maar wat biedt de Cooper D dan wel? Allereerst wat alle Mini's bieden, uiterst vermakelijk weggedrag. Met het lekkere compacte leren stuurtje is het prima sturen in de Mini. Onbewust kies je al snel binnenweggetjes in plaats van de snelweg en is rondrijden in de Cooper een klein feest. De Mini stuurt uitzonderlijk scherp, het onderstel is lekker stug en de hele auto nodigt uit tot sportief rijgedrag. De auto blijft erg lang neutraal en als je het heel bont maakt voel je de achterkant een klein beetje komen.


De dieselmotor is daarin behoorlijk goed op zijn plaats. Alhoewel de door PSA ontwikkelde motor eigenlijk teveel herrie maakt, heeft deze krachtbron weinig moeite met lichte Mini (zo'n 1065 kilo). Met de lekker kort schakelende 6-bak en de behoorlijke hoeveelheid koppel zijn tussensprintjes erg leuk. Opvallend hoe makkelijk deze Cooper D door blijft trekken en op een kruissnelheid ver boven landelijk toegestaan opvallend lekker rijdt. Daarbij lijkt overigens nog sneller te gaan dan het daadwerkelijk gaat, want van 0-100 kmh in zo'n 10 seconden is absoluut geen slechte prestatie, maar ook niet heel uitzonderlijk.


Qua interieur is e.e.a. denk ik wel bekend. Speelse vormgeving, prima afwerking, niet heel praktisch, maar dat is de hele auto niet. Met mijn forse postuur zitten de sportstoelen (optie) boven verwachting goed, achterin past dan natuurlijk niemand meer.
Ben je met z'n tweeën dan rij je met deze auto makkelijk naar Zuid-Frankrijk zonder al enige problemen. Het enige minpuntje is dat het onderstel met korte dwarsriggels nogal wat moeite heeft. En, heel irritant, doordat de vooruit nogal rechtopstaat en ver van je afstaat, zie je stoplichten die boven de weg hangen totaal niet. Zelden zo lullig gevoeld door met je hoofd bijna het dashboard in te moeten kruipen om wat te kunnen zien.
Qua looks blijft de Mini gewoon een leuke wagen. De vormgeving is iets minder vrouwelijk dan de eerste new Mini, en het blijft leuk dat je de auto in alle mogelijk aankledingscombinaties kan bestellen. Al met al vind ik de Mini een heerlijke auto om lol in te hebben en spreekt er veel voor deze Cooper D. Maar als je ziet wat je voor dit geld nog meer kan krijgen, blijft de keuze lastig...
Pluspunten
- Directe besturing, goede wegligging
- Uitstraling en imago
- Lekkere dieselmotor met laag verbruik
Minpunten
- Er zijn (veel) praktischere auto's
- Onrustig bij korte oneffenheden


Comment