Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 MPS, Mazda Performance Series

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Mazda 3 MPS, Mazda Performance Series

    Mazda en Gummen? Klinkt vreemd, maar tegenwoordig kan het! Mazda richt zich de laatste jaren steeds meer op een wat jonger publiek en daar hoort uiteraard ook een snelle hothatch bij.
    Jaren geleden heeft Mazda zich daar ook wel eens mee bezig gehouden (323 Formula 4 bv.), maar de afgelopen jaren niet echt. Natuurlijk is de succesvolle 323F er al jaren en uiteraard de MX5 en de RX8, maar dat zijn heel andere auto’s.




    Wat heeft Mazda er van gemaakt? Als we de bladen mogen geloven, hebben ze direct een topper in de markt gezet.
    Enkele quotes uit de bladen waar Mazda gretig gebruik van maakt op de eigen website :
    - “De snelste hete hatchback van dit moment.” (Autovisie)
    - “Een serieuze concurrent voor de Audi (S3) en de BMW (130i).” (Auto Motor und Sport)
    - “Mazda3 MPS met 260 pk! Beestachtig snel!” (Autotelegraaf)
    - “Waar het bij de 3 MPS om gaat is zijn vermogen te entertainen.” (Autovisie)

    En dat terwijl dit een lastig segment is, met veel goede auto’s zoals de Golf GTI en de Focus ST.
    Dat Auto Motor und Sport de Audi S3 en de 130i noemen is natuurlijk een groot compliment, want dat zijn auto’s die hun kunnen al hebben bewezen en ook nog eens een flinke klasse duurder zijn. De BMW is standaard 10.000 euro duurder en de Audi S3 zelfs 15.000 euro. Dus echte concurrentie is dat niet en Mazda heeft zich daar ook niet op gefocust. Nummer 1 concurrent is natuurlijk weer de Golf GTI en Mazda heeft die in de hoek gezet door een goed onderstel te koppelen aan een heerlijke turbomotor met maarliefst 260pk! De Golf moet het doen met 200pk en verliest daardoor niet alleen de 0 tot 100 sprint met een dikke seconde, maar komt op topsnelheid ook nog eens 15 kilometer te kort ten opzichte van de Mazda.
    De prijs is ongeveer gelijk (34K), alleen is de VW wat minder luxe.






    260pk en voorwielaandrijving? Kan dat trouwens? Ja hoor! De MPS weegt 1385 kilo (5,3kg per pk dus) en is standaard voorzien van een limited slip differentieel wat er voor zorgt dat het vermogen goed op de weg komt en dat torque-steer in principe ook minder erg zou moeten maken. Dat eerste lukt, i.c.m. de electronica, erg goed, dat tweede iets minder. Bij plankgas in de 2e en 3e versnelling, trekt hij toch aardig aan het stuur en moet je er goed bij zijn dus. Maar wat wil je ook met 380nm koppel wat al beschikbaar is bij 3000 toeren! Bij 5500 zijn alle 260 pk’s beschikbaar, dus je hebt eigenlijk altijd power genoeg. Bij 110km/u in de 6e versnelling, hoef je niet terug te schakelen om toch nog serieus te accelereren. Daarnaast is 70 km/u in zijn 6 ook gewoon mogelijk. Heerlijk soepele motor dus.





    Uiterlijk
    Opvallen doet de auto niet. Echt niemand kijkt naar deze auto. Van buiten is er ook weinig verschil met een normale Mazda 3. Hij ziet er ietsje stoerder uit met sideskirts, voorspoiler, 18” velgen en een dikkere uitlaatpijp, maar hij is en blijft een beetje saai.

    Het interieur is dan al een stuk beter. Redelijk mooie materialen voor dashboard en middenconsole en een mooie klokkenwinkel enigszins gebaseerd op Alfa Romeo met van die diepe kokers.
    De halflederen MPS-stoelen zijn het opvallendste verschil met de normale uitvoeringen en die zijn erg sportief en geven goede steun. Nadeel vind ik dat de rugleuning van de bijrijder niet traploos verstelbaar is. Bij de bestuurdersstoel gelukkig wel en ook de zitting is daar in hoogte verstelbaar. Het stuurtje (beetje dun als je hem vergelijkt met de concurrentie) is ruim verstelbaar en daardoor kun je een goede zit vinden.
    Nog even de spiegels goed stellen en we kunnen gaan! De kaart die de sleutel vervangt (met 2 knopjes voor deuren open en dicht) ligt in de asbak. Om te starten heb je hier geen startknop, maar gewoon een draaiknop waar je normaal gesproken de sleutel insteekt en omdraait.
    Het nut hiervan ontgaat me geheel. Een startknop is meestal ook nutteloos, maar dat is tenminste nog een coole gadget.






    Rijden
    Net als het uiterlijk is het geluid niet echt spectaculair. De meeste auto’s met ongeveer net zoveel vermogen maken bij het starten meer indruk.
    De 6-bak schakelt lekker en stevig. Bij het wegrijden merk je direct dat het een turbomotor is, want af en toe is er een fractie van een seconde weinig vermogen en even later heb je een hele berg. Het is niet storend, maar je merkt het gewoon wel.
    Omdat ik nog even moet wennen, ga ik nog niet direct helemaal vol door, maar ook met een beetje gas geven, voel je dat dit een hele snelle auto is. Er is gewoon altijd vermogen!
    Dit weekend moesten we naar Groningen, dus heb ik de route iets aangepast zodat we over de Duitse A31 kwamen. Dit is een 2-baans autobahn zoals ze bedoeld zijn; Goed asfalt, geen snelheidslimieten en je blaast zo in 1 keer van zuid naar noord.





    Tijdens dat autobahn-rijden valt me nog iets op. Echt niemand gaat aan de kant voor deze auto en je moet constant op de rem omdat iemand zijn auto er weer voor gooit. Met een BMW of Audi heb je dat echt minder!
    Het is zaterdagochtend, maar toch nog best druk. Een paar keer 230 rijden lukt zonder problemen, maar het duurt even voordat er wat ruimte is om nog wat langer door te trekken. Een lang recht stuk ligt open aan de linkerkant met alleen een paar auto’s (met veel afstand ertussen) aan de rechterkant. Ik cruise al 200 ongeveer en trap het gas weer vol in. Je voelt de auto direct trekken en 210, 220 en 230 komt redelijk snel in beeld. Op de TomTom zien we dat de teller een dikke 10 km/u afwijkt, dus dat valt nog mee. Bij 210 km/u begint er trouwens een vreemde fluittoon die bij 240 weer weg gaat. Misschien de ruitenwissers? Maar echt tijd om daar over na te denken heb ik niet, want de teller gaat toch nog lekker door en een tiental seconden later staat er 250 op de teller. In de verte wordt het weer drukker, dus stop ik de recordpoging met een gevoel dat deze auto de 250 echte km’s ook zeker haalt.
    Volgens het eerste filmpje gaat hij van 200 naar 230 in ongeveer 10 seconden en in het 2e filmpje kun je zien dat 200 naar 250 ongeveer 22 seconden duurt.
    Of dat snelle tijden zijn, weet ik zo niet, maar hij haalt het dus wel redelijk gemakkelijk.

    Het laatste stuk rijden we wat langzamer. Niet alleen omdat we nu weten wat de auto kan, maar ook omdat ik net even naar de benzinemeter heb gekeken. Ik zag hem namelijk gewoon omlaag bewegen. :-)
    Ik weet dat zulke auto’s veel benzine verbruiken, maar dit is wel erg veel. Na 250km (ook filerijden in Utrecht) wijst de brandstofmeter aan dat er nog zo’n 20% in de tank zit. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10 halen, wordt een serieuze uitdaging met deze Mazda dus.
    Op dit punt wint de Golf GTI absoluut denk ik, dus het zou zomaar kunnen dat de MPS tijdens het tanken toch nog wordt ingehaald door de Volkswagen. :-)



    Na de autobahn volgt nog een mooi stukje over binnendoor weggetjes en ook daar voelt de Mazda heerlijk. Het onderstel is lekker strak, hij stuurt stevig en fijn en hij heeft veel grip. Dat laatste zal ook te danken zijn aan de 18” Bridgestone Potenza’s vermoed ik.
    Als je veel gas geeft in krappe bochten, merk je dat de electronica en het LSD vol aan de bak gaan voor je en soms piept er even een bandje. Toch ga je ook dan behoorlijk strak de hoek om en wordt het vermogen bijna niet geknepen.
    Qua vermogen en sturen is dit gewoon een hele goede en fijne hothatch. Dat heeft Mazda dus erg goed gedaan. Het is dan ook vreemd dat er niet al veel meer van rondrijden, want je ziet ze zelden. Of komt dat weer omdat je de auto bijna niet herkent doordat het zo’n schaap in wolfskleren is?

    Plussen :
    - Veel vermogen wat altijd voorhanden is
    - Stuurt erg goed
    - In verhouding zeer goed geprijsd
    - Standaard al heel erg aangekleed met : 18” wielen, radio/cd, xenon, cruise control, climate control etc etc

    Min :
    - De vele liters euro98 die er doorheen gaan tijdens het rijden
    - Beetje saai
    - Vreemd piepgeluid bij hoge snelheden


    Specs
    Motor : 2.3 DISI Turbo MPS M6
    Vermogen : 260pk (bij 5500 tpm)
    Koppel : 380nm (bij 3000 tpm)
    0-100 : 6,1 seconden
    Topsnelheid : 250 km/u
    Prijs : 34.730 euro

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Filmpjes :

    230km/u
    http://www.youtube.com/watch?v=pb106gEkJk8


    250km/u
    http://www.youtube.com/watch?v=bOPW-unf3sg

    Fluittoon is duidelijk hoorbaar!
    Last edited by Harry; 06-02-09, 20:02.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Inderdaad superonopvallende auto, zeker in die kleur. Lijkt zo van opzij wel een A3 trouwens.
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

      Comment


      • #4
        Absoluut, maar wel een heel gaaf karretje hoor!
        Als die binnenkort geen drol meer kosten, heb je veel auto voor het geld. En niemand heeft het door dat je in een snel hok onderweg bent.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Tja, echt spotgoedkoop zijn ze natuurlijk nog niet. Maar eentje met maar 10K km's op de teller bij een dealer voor dik 23K is natuurlijk niet overdreven duur.

          http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=4758193

          Toch 11.000 euro afgeschreven in 10.000km. :-)

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Toevallig zag ik een gelijke uitvoering rijden in Leiden deze ochtend. Het is dat er prominent MPS op stond want voor de rest is het net zo'n onopvallende Mazda 3 als alle andere uitvoeringen.
            www.carscoffeecigars.nl

            Comment


            • #7
              Hier zijn de foto's van de nieuwe al weer!!!!!!!

              Mazda bouwt de spanning voor de nieuwe 3 MPS op. Dit zijn de eerste officiële foto’s, volgende maand kunnen we ‘m bewonderen op de Salon van Genève.
              Mazda geeft bijna geen specificaties vrij, maar meldt dat de uiterst potente 3 weer de 2.3 viercilinder turbo aan boord heeft. Bovendien meldt het merk dat de nieuwe MPS aan de Euro 5 emissienormen voldoet. In de vorige MPS kwam de direct ingespoten turbomotor tot 260 pk, in de nieuwe zal het in elk geval niet minder zijn. We verwachten de Mazda 3 MPS in de zomer op de markt.








              Jan

              Comment


              • #8
                Oei, dat "wolf in schaapskleren" is er een beetje af zo te zien.
                Toch 1 van de leukere dingen van de 'oude' MPS vind ik.

                Maar als de nieuwe straks 300+ pk's heeft hoeft dat niet erg te zijn.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  Tja, echt spotgoedkoop zijn ze natuurlijk nog niet. Maar eentje met maar 10K km's op de teller bij een dealer voor dik 23K is natuurlijk niet overdreven duur.

                  http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=4758193

                  Toch 11.000 euro afgeschreven in 10.000km. :-)
                  Oei, snel even EuroNCAP en de whiplash ratings bekijken, want dat is een leuk, snel én praktisch karretje.

                  Én een sleeper, wat mij persoonlijk wel trekt.
                  All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                    snel even EuroNCAP en de whiplash ratings bekijken
                    Und???
                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                      Oei, snel even EuroNCAP en de whiplash ratings bekijken, want dat is een leuk, snel én praktisch karretje.

                      Én een sleeper, wat mij persoonlijk wel trekt.
                      Houd ons niet langer in spanning! ;-)
                      ---------------------------
                      Lullen gaat beter dan rijden.

                      Comment


                      • #12
                        Het is een lastige vraag blijkbaar. Kun je een inschatting geven wanneer je er uit bent?
                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Gaat nog effe duren, denk ik.....
                          All you need to remember is the number '70' .

                          Comment


                          • #14
                            Goeie test. Zaken als motorgeluid komen me bekend voor. Maar het blijft een toppertje

                            Opvallen doet de auto niet. Echt niemand kijkt naar deze auto. Van buiten is er ook weinig verschil met een normale Mazda 3. Hij ziet er ietsje stoerder uit met sideskirts, voorspoiler, 18” velgen en een dikkere uitlaatpijp, maar hij is en blijft een beetje saai.
                            Ik vind dit echt kolder. Goed hij heeft geen flink uitgeklopte wielkasten ofzo maar de achterbumper is anders, de voorbumper een stuk dikker, de spoorbreedte voor breder, verhoogde motorkap, andere grille, sideskirts en 18" velgen. Alsof een Focus ST, Golf GTI (aan de achterzijde nauwelijks te herkennen als GTI!) en Leon FR zoveel anders zijn dan een normale versie.

                            Daarbij rijden wij thuis als sinds 2004 met een zilvergrijze (!) Mazda3 Sport 2.0 Active (die ook dikkere bumpers, sideskirts, 17", achterspoiler en LED verlichting heeft) en we hebben er nog dagelijks bekijks mee! Juist omdat die dikker oogt en door fraaie details als de heupen voor en achter. Enig nadeel is dat de Mazda3 facelift er ook als GT-M is. Die is ook al dikker en met het verschil met díe uitvoering is dan wel kleiner ja maar doorgaans zie je de Touring uitvoering zonder al het leuks

                            En een std Focus, Golf, Astra, 307 of wat dan ook zijn saaier gelijnd. En de raampartij was origineel tot de Leon, i30, Cee'd en komende nieuwe Astra kwamen... Vind het te makkelijk om een Japans model saai te noemen terwijl veel concurrenten zelfs nog simpeler gelijnd zijn...

                            Comment


                            • #15
                              Overigens is het MX-5 en RX-8 en niet MX5 en RX8. Je schrijft ook geen Audi A-4 of Saab 93

                              Comment


                              • #16
                                he kijk nou, een Mazda-freak!

                                Mazda 3 is een duffe Japanner, daar doe je niks aan......en het wordt nooit interessant genoeg voor een Gummer hier ben ik bang. Hoe snel die MPS ook is (en ultieme wolf in schaapskleren).
                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                Comment


                                • #17
                                  Bedankt voor je reactie. Ik blijf echter wel gewoon MX5 schrijven hoor. Iedereen begrijpt dat ik dan eigenlijk een MX-5 bedoel. ;-)
                                  En welkom op Gummen!

                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)



                                  Comment


                                  • #18
                                    1. welkom!

                                    2. zeg alsjeblieft dat je niet afkomstig bent van autoweek forum en je het over de auto van je pa hebt :)

                                    3. ik ben redelijk pro jap, maar zowel de mazda 3 als bijv. de corolla lijden onder een anonieme, wat saaie styling, zelfs met subtiele spoilers. Mazda 3 sedan vind ik al leuker. De 6 overweeg ik zelfs als volgende auto.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Paar jaar terug eens een rondje mee gereden, en het had nog meer torque steer dan m'n GTA :) Maar de prestaties zijn prima!

                                      [licht off topic]
                                      Hetzelfde blok zit toch ook in een Mazda 6 MPS? Was die niet ook 4WD?

                                      Iemand ervaringen daarmee?
                                      Forza!

                                      Comment


                                      • #20
                                        2. zeg alsjeblieft dat je niet afkomstig bent van autoweek forum en je het over de auto van je pa hebt :)
                                        Ik zit al een hele tijd daar niet meer en een vader heb ik sowieso niet meer helaas

                                        Mazda 3 is een duffe Japanner, daar doe je niks aan......
                                        Je kan ook je kortzichtige blik overboord gooien

                                        3. ik ben redelijk pro jap, maar zowel de mazda 3 als bijv. de corolla lijden onder een anonieme, wat saaie styling, zelfs met subtiele spoilers.
                                        Een Corolla kan je niet vergelijken met de Mazda3 qua styling. De Mazda3 heeft tenminste nog spannende details die de concurrentie nog niet had toendertijd. Ik vind een normale Mazda3 ook niet veel aan want dan komen de heupen niet tot zijn recht en voor de facelift ielige bumpers.

                                        De Active valt nog steeds op. En dat is niet zo dat ik dan alleen wil zien ofzo

                                        Hetzelfde blok zit toch ook in een Mazda 6 MPS? Was die niet ook 4WD?
                                        Yep en in de CX-7. De Mazda6 MPS kleeft aan de weg is nog best comfi te rijden maar mist ook een beetje een spannend geluid. Vind persoonlijk het ontwerp van de Mazda6 MPS (behalve de voorbumper) niet mooi..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Een Mazda hoeft helemaal niet saai te zijn. Maar ook gewoon lekker dik en sportief



                                          Comment


                                          • #22
                                            Is er van die nieuwe 6 ook een MPS trouwens?
                                            Forza!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door MattCurlew Bekijk bericht
                                              Een Mazda hoeft helemaal niet saai te zijn. Maar ook gewoon lekker dik en sportief
                                              En wanneer ging je dat statement nu onderbouwen?
                                              http://www.ebbropremium.nl

                                              Politics is the entertainment branch of industry.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Foto's spreken voor zich

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door MattCurlew Bekijk bericht
                                                  Foto's spreken voor zich
                                                  Idd. Die bovenste ziet er nog steeds gewoon redelijk saai uit. De onderste heeft al wat meer.

                                                  Probleem voor mij bij Mazda is dat als ze net uit zijn ik ze nog wel okay vind, maar dat ze snel hun aantrekkingskracht verliezen (voor mij dan hè).

                                                  Groet
                                                  GJ
                                                  Last edited by GJ; 12-05-09, 18:22.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Met onderbouwen bedoel ik eerder dit:





                                                    Dat zijn leuke mazda's.
                                                    http://www.ebbropremium.nl

                                                    Politics is the entertainment branch of industry.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mazda-freak, ik ben verre van kortzichting en ben juist een liefhebber van oa een ander japans merk. Een Mazda 3 MPS is duf, net zoals een Auris duf is, daar verander je met 260 pk onder de kap niks aan. Het is en blijft een auto voor mensen op leeftijd. Of zie jij de Mazda 3 massaal uitgekozen worden door de jonge garde, leasrijders, mensen hier op Gummen die iets met auto's hebben?
                                                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Even voor de duidellijkheid, een mazda3 sedan Active in een leuk kleurtje is imho helemaal goed qua looks. Ff wat anders dan een grijze corolla inderdaad.

                                                        Zelf ben ik echter het meest gecharmeerd van de 6.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Zondag nog onze derde Zoom-Zoom Club meeting gehad. Bijna alle Mazda3tjes zijn er Active's, GT-M's of MPSen. En die worden niet door oude mensen bereden. Een Mazda3 Touring met wieldoppen is idd geen flikker aan maar een Active valt nog altijd op. Zelfs na 5 jaar nog. Vooral jongeren kijken er na. En dit weet ik beter dan jij want ik rij er immers in

                                                          Dat zijn leuke mazda's
                                                          Dat zijn uitzonderingen. Een volumemodel moet ook leuk zijn. Zoals de 121 Bolhoed (niet mijn smaak maar apart was ie wel), Mazda2 II, Mazda3 Active/MPS, 323F en de 626 HB was begin jaren 90 trendsettend. En een Xedos 6 blijft ook prachtig. En de MX-3, MX-5, MX-5, RX-7 en RX-8 zijn ook sportieve auto's. Mazda is meer dan alleen de laatste 323, 626 enz...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Verder niet lullig bedoeld, maar het lijkt er op dat je een 3 maanden oud topic op een jouw onbekend forum omhoog duwt om over je eigen auto te lullen :)

                                                            Niet dat we die fase niet allemaal hebben gehad hoor ;)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              goed, ik ben er klaar mee, hier valt niet mee te lullen
                                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ha, juist jij pleit hier toch voor een beetje afwisseling, Dick.

                                                                (in de trant van 'argh, niet weer een 118d, jij ook al')

                                                                Ik vind het wel leuk, het enthousiasme van iemand voor een sleeper die dan maar bij weinigen tot de verbeelding spreekt.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X