Mazda en Gummen? Klinkt vreemd, maar tegenwoordig kan het! Mazda richt zich de laatste jaren steeds meer op een wat jonger publiek en daar hoort uiteraard ook een snelle hothatch bij.
Jaren geleden heeft Mazda zich daar ook wel eens mee bezig gehouden (323 Formula 4 bv.), maar de afgelopen jaren niet echt. Natuurlijk is de succesvolle 323F er al jaren en uiteraard de MX5 en de RX8, maar dat zijn heel andere auto’s.

Wat heeft Mazda er van gemaakt? Als we de bladen mogen geloven, hebben ze direct een topper in de markt gezet.
Enkele quotes uit de bladen waar Mazda gretig gebruik van maakt op de eigen website :
- “De snelste hete hatchback van dit moment.” (Autovisie)
- “Een serieuze concurrent voor de Audi (S3) en de BMW (130i).” (Auto Motor und Sport)
- “Mazda3 MPS met 260 pk! Beestachtig snel!” (Autotelegraaf)
- “Waar het bij de 3 MPS om gaat is zijn vermogen te entertainen.” (Autovisie)
En dat terwijl dit een lastig segment is, met veel goede auto’s zoals de Golf GTI en de Focus ST.
Dat Auto Motor und Sport de Audi S3 en de 130i noemen is natuurlijk een groot compliment, want dat zijn auto’s die hun kunnen al hebben bewezen en ook nog eens een flinke klasse duurder zijn. De BMW is standaard 10.000 euro duurder en de Audi S3 zelfs 15.000 euro. Dus echte concurrentie is dat niet en Mazda heeft zich daar ook niet op gefocust. Nummer 1 concurrent is natuurlijk weer de Golf GTI en Mazda heeft die in de hoek gezet door een goed onderstel te koppelen aan een heerlijke turbomotor met maarliefst 260pk! De Golf moet het doen met 200pk en verliest daardoor niet alleen de 0 tot 100 sprint met een dikke seconde, maar komt op topsnelheid ook nog eens 15 kilometer te kort ten opzichte van de Mazda.
De prijs is ongeveer gelijk (34K), alleen is de VW wat minder luxe.


260pk en voorwielaandrijving? Kan dat trouwens? Ja hoor! De MPS weegt 1385 kilo (5,3kg per pk dus) en is standaard voorzien van een limited slip differentieel wat er voor zorgt dat het vermogen goed op de weg komt en dat torque-steer in principe ook minder erg zou moeten maken. Dat eerste lukt, i.c.m. de electronica, erg goed, dat tweede iets minder. Bij plankgas in de 2e en 3e versnelling, trekt hij toch aardig aan het stuur en moet je er goed bij zijn dus. Maar wat wil je ook met 380nm koppel wat al beschikbaar is bij 3000 toeren! Bij 5500 zijn alle 260 pk’s beschikbaar, dus je hebt eigenlijk altijd power genoeg. Bij 110km/u in de 6e versnelling, hoef je niet terug te schakelen om toch nog serieus te accelereren. Daarnaast is 70 km/u in zijn 6 ook gewoon mogelijk. Heerlijk soepele motor dus.


Uiterlijk
Opvallen doet de auto niet. Echt niemand kijkt naar deze auto. Van buiten is er ook weinig verschil met een normale Mazda 3. Hij ziet er ietsje stoerder uit met sideskirts, voorspoiler, 18” velgen en een dikkere uitlaatpijp, maar hij is en blijft een beetje saai.
Het interieur is dan al een stuk beter. Redelijk mooie materialen voor dashboard en middenconsole en een mooie klokkenwinkel enigszins gebaseerd op Alfa Romeo met van die diepe kokers.
De halflederen MPS-stoelen zijn het opvallendste verschil met de normale uitvoeringen en die zijn erg sportief en geven goede steun. Nadeel vind ik dat de rugleuning van de bijrijder niet traploos verstelbaar is. Bij de bestuurdersstoel gelukkig wel en ook de zitting is daar in hoogte verstelbaar. Het stuurtje (beetje dun als je hem vergelijkt met de concurrentie) is ruim verstelbaar en daardoor kun je een goede zit vinden.
Nog even de spiegels goed stellen en we kunnen gaan! De kaart die de sleutel vervangt (met 2 knopjes voor deuren open en dicht) ligt in de asbak. Om te starten heb je hier geen startknop, maar gewoon een draaiknop waar je normaal gesproken de sleutel insteekt en omdraait.
Het nut hiervan ontgaat me geheel. Een startknop is meestal ook nutteloos, maar dat is tenminste nog een coole gadget.


Rijden
Net als het uiterlijk is het geluid niet echt spectaculair. De meeste auto’s met ongeveer net zoveel vermogen maken bij het starten meer indruk.
De 6-bak schakelt lekker en stevig. Bij het wegrijden merk je direct dat het een turbomotor is, want af en toe is er een fractie van een seconde weinig vermogen en even later heb je een hele berg. Het is niet storend, maar je merkt het gewoon wel.
Omdat ik nog even moet wennen, ga ik nog niet direct helemaal vol door, maar ook met een beetje gas geven, voel je dat dit een hele snelle auto is. Er is gewoon altijd vermogen!
Dit weekend moesten we naar Groningen, dus heb ik de route iets aangepast zodat we over de Duitse A31 kwamen. Dit is een 2-baans autobahn zoals ze bedoeld zijn; Goed asfalt, geen snelheidslimieten en je blaast zo in 1 keer van zuid naar noord.


Tijdens dat autobahn-rijden valt me nog iets op. Echt niemand gaat aan de kant voor deze auto en je moet constant op de rem omdat iemand zijn auto er weer voor gooit. Met een BMW of Audi heb je dat echt minder!
Het is zaterdagochtend, maar toch nog best druk. Een paar keer 230 rijden lukt zonder problemen, maar het duurt even voordat er wat ruimte is om nog wat langer door te trekken. Een lang recht stuk ligt open aan de linkerkant met alleen een paar auto’s (met veel afstand ertussen) aan de rechterkant. Ik cruise al 200 ongeveer en trap het gas weer vol in. Je voelt de auto direct trekken en 210, 220 en 230 komt redelijk snel in beeld. Op de TomTom zien we dat de teller een dikke 10 km/u afwijkt, dus dat valt nog mee. Bij 210 km/u begint er trouwens een vreemde fluittoon die bij 240 weer weg gaat. Misschien de ruitenwissers? Maar echt tijd om daar over na te denken heb ik niet, want de teller gaat toch nog lekker door en een tiental seconden later staat er 250 op de teller. In de verte wordt het weer drukker, dus stop ik de recordpoging met een gevoel dat deze auto de 250 echte km’s ook zeker haalt.
Volgens het eerste filmpje gaat hij van 200 naar 230 in ongeveer 10 seconden en in het 2e filmpje kun je zien dat 200 naar 250 ongeveer 22 seconden duurt.
Of dat snelle tijden zijn, weet ik zo niet, maar hij haalt het dus wel redelijk gemakkelijk.
Het laatste stuk rijden we wat langzamer. Niet alleen omdat we nu weten wat de auto kan, maar ook omdat ik net even naar de benzinemeter heb gekeken. Ik zag hem namelijk gewoon omlaag bewegen. :-)
Ik weet dat zulke auto’s veel benzine verbruiken, maar dit is wel erg veel. Na 250km (ook filerijden in Utrecht) wijst de brandstofmeter aan dat er nog zo’n 20% in de tank zit. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10 halen, wordt een serieuze uitdaging met deze Mazda dus.
Op dit punt wint de Golf GTI absoluut denk ik, dus het zou zomaar kunnen dat de MPS tijdens het tanken toch nog wordt ingehaald door de Volkswagen. :-)

Na de autobahn volgt nog een mooi stukje over binnendoor weggetjes en ook daar voelt de Mazda heerlijk. Het onderstel is lekker strak, hij stuurt stevig en fijn en hij heeft veel grip. Dat laatste zal ook te danken zijn aan de 18” Bridgestone Potenza’s vermoed ik.
Als je veel gas geeft in krappe bochten, merk je dat de electronica en het LSD vol aan de bak gaan voor je en soms piept er even een bandje. Toch ga je ook dan behoorlijk strak de hoek om en wordt het vermogen bijna niet geknepen.
Qua vermogen en sturen is dit gewoon een hele goede en fijne hothatch. Dat heeft Mazda dus erg goed gedaan. Het is dan ook vreemd dat er niet al veel meer van rondrijden, want je ziet ze zelden. Of komt dat weer omdat je de auto bijna niet herkent doordat het zo’n schaap in wolfskleren is?
Plussen :
- Veel vermogen wat altijd voorhanden is
- Stuurt erg goed
- In verhouding zeer goed geprijsd
- Standaard al heel erg aangekleed met : 18” wielen, radio/cd, xenon, cruise control, climate control etc etc
Min :
- De vele liters euro98 die er doorheen gaan tijdens het rijden
- Beetje saai
- Vreemd piepgeluid bij hoge snelheden
Specs
Motor : 2.3 DISI Turbo MPS M6
Vermogen : 260pk (bij 5500 tpm)
Koppel : 380nm (bij 3000 tpm)
0-100 : 6,1 seconden
Topsnelheid : 250 km/u
Prijs : 34.730 euro
Jaren geleden heeft Mazda zich daar ook wel eens mee bezig gehouden (323 Formula 4 bv.), maar de afgelopen jaren niet echt. Natuurlijk is de succesvolle 323F er al jaren en uiteraard de MX5 en de RX8, maar dat zijn heel andere auto’s.

Wat heeft Mazda er van gemaakt? Als we de bladen mogen geloven, hebben ze direct een topper in de markt gezet.
Enkele quotes uit de bladen waar Mazda gretig gebruik van maakt op de eigen website :
- “De snelste hete hatchback van dit moment.” (Autovisie)
- “Een serieuze concurrent voor de Audi (S3) en de BMW (130i).” (Auto Motor und Sport)
- “Mazda3 MPS met 260 pk! Beestachtig snel!” (Autotelegraaf)
- “Waar het bij de 3 MPS om gaat is zijn vermogen te entertainen.” (Autovisie)
En dat terwijl dit een lastig segment is, met veel goede auto’s zoals de Golf GTI en de Focus ST.
Dat Auto Motor und Sport de Audi S3 en de 130i noemen is natuurlijk een groot compliment, want dat zijn auto’s die hun kunnen al hebben bewezen en ook nog eens een flinke klasse duurder zijn. De BMW is standaard 10.000 euro duurder en de Audi S3 zelfs 15.000 euro. Dus echte concurrentie is dat niet en Mazda heeft zich daar ook niet op gefocust. Nummer 1 concurrent is natuurlijk weer de Golf GTI en Mazda heeft die in de hoek gezet door een goed onderstel te koppelen aan een heerlijke turbomotor met maarliefst 260pk! De Golf moet het doen met 200pk en verliest daardoor niet alleen de 0 tot 100 sprint met een dikke seconde, maar komt op topsnelheid ook nog eens 15 kilometer te kort ten opzichte van de Mazda.
De prijs is ongeveer gelijk (34K), alleen is de VW wat minder luxe.


260pk en voorwielaandrijving? Kan dat trouwens? Ja hoor! De MPS weegt 1385 kilo (5,3kg per pk dus) en is standaard voorzien van een limited slip differentieel wat er voor zorgt dat het vermogen goed op de weg komt en dat torque-steer in principe ook minder erg zou moeten maken. Dat eerste lukt, i.c.m. de electronica, erg goed, dat tweede iets minder. Bij plankgas in de 2e en 3e versnelling, trekt hij toch aardig aan het stuur en moet je er goed bij zijn dus. Maar wat wil je ook met 380nm koppel wat al beschikbaar is bij 3000 toeren! Bij 5500 zijn alle 260 pk’s beschikbaar, dus je hebt eigenlijk altijd power genoeg. Bij 110km/u in de 6e versnelling, hoef je niet terug te schakelen om toch nog serieus te accelereren. Daarnaast is 70 km/u in zijn 6 ook gewoon mogelijk. Heerlijk soepele motor dus.


Uiterlijk
Opvallen doet de auto niet. Echt niemand kijkt naar deze auto. Van buiten is er ook weinig verschil met een normale Mazda 3. Hij ziet er ietsje stoerder uit met sideskirts, voorspoiler, 18” velgen en een dikkere uitlaatpijp, maar hij is en blijft een beetje saai.
Het interieur is dan al een stuk beter. Redelijk mooie materialen voor dashboard en middenconsole en een mooie klokkenwinkel enigszins gebaseerd op Alfa Romeo met van die diepe kokers.
De halflederen MPS-stoelen zijn het opvallendste verschil met de normale uitvoeringen en die zijn erg sportief en geven goede steun. Nadeel vind ik dat de rugleuning van de bijrijder niet traploos verstelbaar is. Bij de bestuurdersstoel gelukkig wel en ook de zitting is daar in hoogte verstelbaar. Het stuurtje (beetje dun als je hem vergelijkt met de concurrentie) is ruim verstelbaar en daardoor kun je een goede zit vinden.
Nog even de spiegels goed stellen en we kunnen gaan! De kaart die de sleutel vervangt (met 2 knopjes voor deuren open en dicht) ligt in de asbak. Om te starten heb je hier geen startknop, maar gewoon een draaiknop waar je normaal gesproken de sleutel insteekt en omdraait.
Het nut hiervan ontgaat me geheel. Een startknop is meestal ook nutteloos, maar dat is tenminste nog een coole gadget.


Rijden
Net als het uiterlijk is het geluid niet echt spectaculair. De meeste auto’s met ongeveer net zoveel vermogen maken bij het starten meer indruk.
De 6-bak schakelt lekker en stevig. Bij het wegrijden merk je direct dat het een turbomotor is, want af en toe is er een fractie van een seconde weinig vermogen en even later heb je een hele berg. Het is niet storend, maar je merkt het gewoon wel.
Omdat ik nog even moet wennen, ga ik nog niet direct helemaal vol door, maar ook met een beetje gas geven, voel je dat dit een hele snelle auto is. Er is gewoon altijd vermogen!
Dit weekend moesten we naar Groningen, dus heb ik de route iets aangepast zodat we over de Duitse A31 kwamen. Dit is een 2-baans autobahn zoals ze bedoeld zijn; Goed asfalt, geen snelheidslimieten en je blaast zo in 1 keer van zuid naar noord.


Tijdens dat autobahn-rijden valt me nog iets op. Echt niemand gaat aan de kant voor deze auto en je moet constant op de rem omdat iemand zijn auto er weer voor gooit. Met een BMW of Audi heb je dat echt minder!
Het is zaterdagochtend, maar toch nog best druk. Een paar keer 230 rijden lukt zonder problemen, maar het duurt even voordat er wat ruimte is om nog wat langer door te trekken. Een lang recht stuk ligt open aan de linkerkant met alleen een paar auto’s (met veel afstand ertussen) aan de rechterkant. Ik cruise al 200 ongeveer en trap het gas weer vol in. Je voelt de auto direct trekken en 210, 220 en 230 komt redelijk snel in beeld. Op de TomTom zien we dat de teller een dikke 10 km/u afwijkt, dus dat valt nog mee. Bij 210 km/u begint er trouwens een vreemde fluittoon die bij 240 weer weg gaat. Misschien de ruitenwissers? Maar echt tijd om daar over na te denken heb ik niet, want de teller gaat toch nog lekker door en een tiental seconden later staat er 250 op de teller. In de verte wordt het weer drukker, dus stop ik de recordpoging met een gevoel dat deze auto de 250 echte km’s ook zeker haalt.
Volgens het eerste filmpje gaat hij van 200 naar 230 in ongeveer 10 seconden en in het 2e filmpje kun je zien dat 200 naar 250 ongeveer 22 seconden duurt.
Of dat snelle tijden zijn, weet ik zo niet, maar hij haalt het dus wel redelijk gemakkelijk.
Het laatste stuk rijden we wat langzamer. Niet alleen omdat we nu weten wat de auto kan, maar ook omdat ik net even naar de benzinemeter heb gekeken. Ik zag hem namelijk gewoon omlaag bewegen. :-)
Ik weet dat zulke auto’s veel benzine verbruiken, maar dit is wel erg veel. Na 250km (ook filerijden in Utrecht) wijst de brandstofmeter aan dat er nog zo’n 20% in de tank zit. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10 halen, wordt een serieuze uitdaging met deze Mazda dus.
Op dit punt wint de Golf GTI absoluut denk ik, dus het zou zomaar kunnen dat de MPS tijdens het tanken toch nog wordt ingehaald door de Volkswagen. :-)

Na de autobahn volgt nog een mooi stukje over binnendoor weggetjes en ook daar voelt de Mazda heerlijk. Het onderstel is lekker strak, hij stuurt stevig en fijn en hij heeft veel grip. Dat laatste zal ook te danken zijn aan de 18” Bridgestone Potenza’s vermoed ik.
Als je veel gas geeft in krappe bochten, merk je dat de electronica en het LSD vol aan de bak gaan voor je en soms piept er even een bandje. Toch ga je ook dan behoorlijk strak de hoek om en wordt het vermogen bijna niet geknepen.
Qua vermogen en sturen is dit gewoon een hele goede en fijne hothatch. Dat heeft Mazda dus erg goed gedaan. Het is dan ook vreemd dat er niet al veel meer van rondrijden, want je ziet ze zelden. Of komt dat weer omdat je de auto bijna niet herkent doordat het zo’n schaap in wolfskleren is?
Plussen :
- Veel vermogen wat altijd voorhanden is
- Stuurt erg goed
- In verhouding zeer goed geprijsd
- Standaard al heel erg aangekleed met : 18” wielen, radio/cd, xenon, cruise control, climate control etc etc
Min :
- De vele liters euro98 die er doorheen gaan tijdens het rijden
- Beetje saai
- Vreemd piepgeluid bij hoge snelheden
Specs
Motor : 2.3 DISI Turbo MPS M6
Vermogen : 260pk (bij 5500 tpm)
Koppel : 380nm (bij 3000 tpm)
0-100 : 6,1 seconden
Topsnelheid : 250 km/u
Prijs : 34.730 euro
Comment