Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MINI Cooper

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• MINI Cooper

De BMZ Z4 M Roadster moest binnen voor zijn 33000km-beurt, en men had een vervangwagen geregeld voor een dagje. Toen ik met een lease-dreier reed kreeg ik altijd wat leuks mee (E38's, een Z4, ...) dus ik vond het wel spannend :).

Eens aangekomen en de sleutels van de Z4 afgegeven kreeg ik een MINI sleutelhanger in de pollen geduwd. Een MINI. Toch geen ONE?

Het bleek een Cooper te zijn. Vrouwtje en ik waren maanden geleden wat aan het kijken naar een autootje voor haar en ooit stond een Cooper S in de shortlist, maar eigenlijk hadden we nooit met een MINI gereden dus was dit een buitenkansje. Het was ook het facelift-model, dus recenter kon niet.

De styling van de MINI is momenteel wel bekend. Een guitig karretje dat ietsje mannelijker overkomt dan de New Beetle, maar toch nog eerder iets voor kappers of toyboys is dan voor de Echte Man. Maar aangezien we tegenwoordig toch allemaal metroseksueel moeten zijn, kan zo een MINI wel eens meevallen tov een saaie Golf of Focus.

Een keer ingestapt zit je me daar wel met een knoert van een teller bovenop de middenconsole, en een klein toerentellertje voor je neus. In navolging van de oude Mini's monteert MINI de snelheidsmeter in het midden van het dashboard, en da's een leuk gimmick maar allerminst handig. De voorruit lijkt nogal rechtopstaand, maar door de B-stijl die vlakbij ligt en een diep dashboard is dit vooral een optisch effect. Het model dat ik voor een dagje tot beschikking had was wel het pauper-model met stoffen zeteltjes en 16" wieltjes, maar ach wat. Je krijgt nog altijd de guitige flipschakelaars, twee bekerhouders en 6 versnellingen. Als je wat oplet, zie je ook dat de elektronica gewoon uit een 1 of 3-reeks gesloopt zijn, en ook hetzelfde reageert. Een BMW voor de kinderen als het ware.

Goed, genoeg gezeverd en MdV heeft het avondeten gereed. Even in z'n achteruit zetten en gaan met die banaan.

Ik moet toegeven dat ik na 15000 km kuipstoeltjes in een Z4 M kanon moeilijk m'n zithouding kon vinden in deze zetels. Ik had alleszins moeite met zijdelingse steun. Vrouwtje vond het daarentegen heerlijk dat ze niet meer hoogzwanger uit het Grote Gat van de Z4 moest kruipen, maar eenvoudig kon uitstappen. Als je een Z4 gewoon bent, voelt zo een MINI kwa zitruimte gewoon aan als een SUV :).

Ook bij het rijden wordt het pijnlijk duidelijk dat zo een M viel mehr spass geeft. Logisch, maar toch vond ik de motor niet geweldig sportief aanvoelen of klinken, knalde de toerenbegrenzer er al vroeg in en getuigden de bandjes toch niet van een uitstekende wegligging en grip. Toegegeven, aan 160 km/u voelde de auto niet zo snel aan als de Z4 dus reed ik misschien sneller als de Z, maar ik had gewoon nooit het gevoel dat ik ook hard ging. Het guitige Fiestaatje van MdV geeft daar met 60pk veel meer snelheidsgevoel en acceleratiegevoel dan zo een Cooper. Gek eigenlijk.

Maar goed, het dingetje is minder dorstig dan mijn Z (~7l/100km) en dat kan ook weer tellen. En je krijgt een achterbank, waarbij de koffer eigenlijk kleiner is dan in een Z.

Conclusie: als autootje voor MdV kan een Clubman Cooper haar misschien wel bekoren, maar ik blijf op mijn honger zitten. Misschien heeft m'n verkoper gewoon gelijk en mis ik gewoon de bruutheid in alle andere niet-M-auto's.
    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Heb verleden week in een wel gave (wit, open dak, dikke wielen, vol leer) clubman Cooper gereden.

Ik vond hem veel en veel te tam. Zal vast wel iets vlotter zijn dan mn alfa, maar ik haalde het er niet uit. Zo'n wagentje moet gewoon snel zijn (Cooper S zal het probleem niet hebben).

Daarnaast maakte hij veel te veel herrie. 120 in CC op de snelweg vond ik al geen pretje.

Was ook een redelijk nieuwe maar al veel rammeltjes, afdekdopjes weg, zijdeurtje wou om vage reden niet meer open.
    Open dak ook geen aanrader, doe je het open dan moet je niet harder gaan dan 80, anders waai je weg. En als het zonnig is dan brand je weg (geen mogelijkheid om iets dicht te trekken, zit alleen een vaag doorkijkgordijntje voor)

Uiteraard niet alles kommer en kwel. Blijft een gaaf bakje, goede wegligging. Bijzonder veel ruimte in de clubman, Je kan daar makkelijk met 4 volwassenen in (van gemiddelde lengte) en zelfs wat kofferruimte (kratjes bier enzo gaan wel mee) en het ziet er gewoon geweldig uit. Oh ja, al die tuimelschakelaartjes overal hebben wel even wat uitleg nodig. Dit was de eerste auto ooit waar ik geen bal begreep van alle knopjes of waar ik bepaalde functies kon vinden.

Comment

zo'n een dus
      Attached Files

Comment

Working...
      X