Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

drie korte indrukken...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• drie korte indrukken...

Door omstandigheden had ik afgelopen week het genoegen in drie totaal verschillende auto's te rijden.

Auto 1 was een Ford Focus, model 1, 1.6 benzine met kinderzitjes (zie je niets van achter het stuur), 185 kkm op de teller.
    Ik heb een aantal jaar terug een tijd hetzelfde modeel maar dan 1.8 TDDI gereden, en dat merk je. De wegligging is bekend en vertrouwd, de demping op slecht wegdek is me nog steeds te straf, maar wat liggen deze wagens goed in een te snel genomen bocht! Daarbij het genoegen van benzine waarin je heerlijk toeren kunt maken. En die dag was bij mijn thuis, waar ik goed de weg ken, weet waar de leukere rustige wegen liggen en weet hoe lomp je kunt aansnijden en toch veel marge overhouden.
    Een oude auto maar subliem voor trackdays en kleine weggetjes.

Auto2 was een Mazda3 van het net vorige model met 26 kkm. Diesel, onbekend aantal pk, maar zoals de diesels van dit moment zijn: altijd meteen oppakken, ook nog behoorlijk toeren maken (voor een diesel) en een beetje onbedoelde wielspin ligt altijd om de hoek.
    Het is duidelijk geen sportieve uitvoering, de veerwegen zijn lang zonder te gaan deinen, demping goed, maar de wagen helt wel over. Volgas een rotonde af slipt het binnenwiel door, wat me in de benzine Focus niet zo maar gebeurt. Fijne reiswagen, comfortabel, maar voor trackdays ongeschikt.

Auto3 is een Passat 1.8 TSi. Ik stapte in zonder de specs te kennen, en vroeg me dus af wat er in het vooronder lag. Benzine, dat wel. 6-bak. Pakt vanaf 1000 rpm op zoals de Mazda vanaf 1500rpm doet. Hmm. Doortrekken gaat ook goed. Rode gebied boven de 6000 terwijl de motor dan nog volop doortrekt. Maar een Passat kan toch geen lichte wagen zijn.
    Even inhalen op een 2-baans weg. Gewoontjegetrouw laat ik een gaatje vallen en als er geen tegenligger aan komt, geef ik gas, accelereer, dan naar links en er voorbij. Alleen, het gaat zo snel dat ik dat helemaal niet zo had hoeven doen. Naar links en dan pas gas geven is in deze bolide snel genoeg.
    Erg leuk.
    Wat ook opvalt, is dat het onderstel doet denken aan dat van een standaard Golf. Ok, er zit een mieterse motor is, die in elke versnelling bij elk toerental moeiteloos op en doorpakt, en daar een aangenaam geluid bij produceert, maar de demping is zompig, de wagen deint een beetje, een rotonde af heb ik meer ruimte nodig dan in de Mazda van gister.
    De lol zit in de sublieme acceleratie en tussensprint. Maar tis geen Gumbak.
    Verre van.
    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

deel 2 by slibbe

De relevante gegevens:
    zie bijlage

De ideale combi tussen deze wagens bestaat natuurlijk niet. De motor uit de Passat in een lichtere wagen met het Ford onderstel.
    De passat kost met deze motor minimaal 30k terwijl de Mazda voor 24k te koop is. Een beetje zoeken leert dat turbo benzine VAG 1.8 TSi motor ook leverbaar is in een Octavia, die ook lichter is dan de Passat en ook vanaf 24k euro nieuw te koop is. Ik heb nooit in een Octavia gereden, maar ik hoor vaak dat het onderstel daarvan een klasse beter is dan van de Golf.
    Als ik 24k stuk te slaan heb, of ik zoek een leaser in deze prijsklassen en het mag ook benzine zijn, dan wordt het proefrijden in zo'n Octavia.
    Is het Ford onderstel te belangrijk dan komt behalve een Focus/Mondeo ook een 308 om de hoek kijken. En misschien nog wel wat.
    Attached Files
    Last edited by slibbe; 04-04-09, 19:11.
    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Het verbaast me wel dat zo'n 10 jaar oude 13 in een dozijn gezins Focus nog steeds zo'n bovenmatig goede wegliiging heeft.

Geen van de wagens was een sportieve of bijzondere uitvoering, daaraan kan het niet liggen.

Comment

PetPeeve.
        Waarom moet zoiets in Gatesnaam nou speciaal in een Word bestand?

Code:
                             Ford Focus 1.6          Mazda 3 1.6 Diesel      Passat 1.8 TSI
        cilinders            4, in lijn              4, in lijn              4, in lijn
        kleppen per cilinder 4                       4                       4
        cilinderinhoud       1596 cm3                1560 cm3                1798 cm3
        max. vermogen        74 kW (100 pk)/6000 tpm 80 kW (109 pk)/4000 tpm 118 kW (160 pk)/5000 tpm
        max. koppel          145 Nm/4000 tpm         240 Nm/1750 tpm         250 Nm/1500 tpm
        massa leeg           1077 kg                 1250 kg                 1392 kg
        brandstof            benzine                 diesel                  benzine
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Open Source rakker :-)

Maar idd. dingen in een Word-bestand zetten is suf. Bovendien staat er vaak metadata in die je echt niet op internet wil zetten.
          /offtopic

Dat die 1.8TSI een parel is heb ik vorig jaar ook gemerkt. Geweldig, maakt zelfs een passat een klein beetje leuk :-)
          Ook de V50 (focusonderstel) stuurt vrij strak voor een gezinsbak.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Note to myself....TSI is goed dus ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
              Open Source rakker :-)
              Ook dat, maar gewoon platte 7bits ASCII voldoet toch ook prima?

Comment

Octavia + sportonderstel + [email protected]+ pk (dmv chip.) klaar :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                  Octavia + sportonderstel + [email protected]+ pk (dmv chip.) klaar :)
                  vergeet de bruine zak met gaatjes niet

Comment

*wenst djurre een rose twingo toe*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                      bruine zak met gaatjes
                      *pakt pen en papier en schrijft 100 keer "Het is geen vrijdag"*
                      You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                        PetPeeve.
                        Waarom moet zoiets in Gatesnaam nou speciaal in een Word bestand?

Omdat Harry geen OpenOffice snapt.

Waarom staat de tabel-optie uit in de editor?
                        Ik had gewoon geen zin alles nog eens door mekaar te moeten harken.
                        Last edited by slibbe; 10-04-09, 10:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                          Waarom staat de tabel-optie uit in de editor?
                          Dit knopje:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                            Dit knopje:
                            Gracias!

Comment

Working...
                            X