Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rij-impressie VW Golf VI GTI

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rij-impressie VW Golf VI GTI

Ik heb afgelopen zaterdag heel even mogen sturen in de Golf GTI. Een vrij compleet exemplaar met DSG en adaptief onderstel
    Mijn eerste indruk was: snel, maar niet spectaculair. Ding gaat vrij snel erg rap, en door die supersoepele DSG gaat dat vrij ongemerkt. Op de snelweg hoor je wel wat zwaar gebrom en je merkt dat het onderstel redelijk stevig is, afhankelijk van de instelling. Sport en standaard zijn vrij stevig gedempt, comfort is een beetje zachter. Prima snelwegcruiser, vrij rap, maar voelt niet spectaculair/explosief aan.
    Maar goed, snelwegcruisen kan je in de meeste auto's prima. Het zijn de bochten die het em doen 8)

Dus de snelweg af, naar een parkeerplaats. De afrit is een hele strakke 270 graden bocht. De GTI heeft heel veel grip, gaat loeihard door de bocht. Je voelt het in je buik, ondanks dat de strakke sportstoelen je goed op je plaats houden. Auto gaat pas laat over de voorwielen glijden. Dit is een bocht waar het voornamelijk op grip aankomt: het gaat naar beneden, is heel strak, dus extra gasgeven is er niet bij, hoogstens wat gas lossen als de auto gaat glijden.
    Dan zet ik de auto stil. Voet vol op het gas, de voorwielen slippen even, de auto houdt even in, maar de acceleratie is erg lekker. Zeker met DSG gaat de auto in een vloeiende beweging heel hard.
    Gelijk bij de volgende afrit eraf, een binnenweggetje op. Even snoeihard een rotonde nemen, auto gaat wijd, gas los komt de kont om, lekker. Vrij smal binnenweggetje met hobbels, auto ligt als een huis en gaat heel hard over het weggetje. Dan keren, weer de snelweg op. Oprit draait met een initiele bocht, daarna recht stuk de snelweg op. DSG is erg fijn hier, want in de meeste auto's zit je halverwege klem omdat je moet schakelen. Acceleratie is erg goed. Niet spectaculair, whoooohoooo-snel, maar gewoon erg rap. Wat echt geweldig is zijn de plofjes als je gas lost.

Dan m'n favoriete halve klaverblad. De auto ligt als een blok op de weg, gripniveau is geweldig. Superstrak gaat de GTI naar boven, harder nog dan de Laguna GT. Sturen gaat precies, de auto gaat daarheen waar je wil op zo'n mooie lange doordraaier. Ik kan niet voelen of de wielen gaan glijen, want die glijen gewoon niet. Dan weer naar beneden, krappere, gladdere bocht, maar wel mooi uitaccelereren. Korte bocht indraaien, auto glijdt iets weg. Dan naar beneden de bocht in. Weer veel grip, maar ook: bij gasgeven gaat de auto wijd. Blijft een voorwielaandrijver. Niet te vroeg uitaccelereren dus. Eindsnelheid onder het viaduct door: 110. Dat is erg snel, sneller dan de meeste auto's die ik tot nog toe gereden heb. Ook het gemak waarmee de auto naar de 2x90 gaat is verbazingwekkend. Hard op de rem, want dát is een stuk harder dan ik wil. Bij hard remmen wordt de GTI wat los en zoekering. Vertraging is wel erg goed, bijterige remmen.

Terug naar de dealert. DSG in D, onderstel op comfort en cruisen. Snelweg cruisen gaat prima, zonder dat de auto je opjaagt. Motor is wat luidruchtig, maar niet echt storend.

Eindconclusie:
    Rap, maar niet spectaculair. De auto moet het hebben van veel grip, niet per se van veel stuurgevoel, maar stuurt wél precies. Heb niet echt iets kunnen merken van XDS, behalve dat het gripniveau erg hoog ligt. Uiteindelijk is het wel een voorwielaandrijver, dus je speelmogelijkheid op de limiet is beperkt. Kont komt wel mooi om bij gas lossen, maar gas bijgeven resulteert in onderstuur. Plofjes en rommeltjes zijn erg leuk om te horen, maar de motor klinkt verder niet bijzonder spannend. Onderstel is prima, goede balans tussen comfort en wegligging. Adaptief onderstel voegt weinig toe, het verschil tussen sport en comfort is niet erg groot.

Een geweldige auto met de bijzondere balans tussen comfortabel kilometers afleggen en lekker kunnen spelen op leuke weggetjes.

Zou ik de auto kopen?
    Ik twijfel. Auto is zeker een stuk rapper dan de V50 en iets speelser. Maar qua sturen stijgt de GTI niet mijlenver uit boven andere goede voorwielaandrijvers en dus ook niet boven de V50 op z'n nieuwe RE050A's. Grip van de GTI (op droog, zonnig wegdek) is wel verbazenwekkend en de motor is erg soepel.
    Ik vind de GTI niet spectaculair veel beter dan mijn huidige V50 (wel veeeel sneller, maar motor klinkt minder), dus in die zin twijfel ik. Het is wel een van de betere auto's waarmee ik de laatste tijd heb proefgereden (Laguna GT, 320i sedan, A4 1.8TSI, Passat CC, 125i Performance, Delta 1.4Tjet, 159 ti JTD). Alleen de 125i Performance was echt leuker dan de Golf GTI, dus dat mag je beschouwen als een compliment aan de GTI.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

De Golf GTI is nooit bedoeld als rasechte sportauto, maar als een snelle dagelijks voor alle omstandigheden bruikbare auto. Daar zijn ze met de VI dan weer in geslaagd, zo te lezen. Er is echter, als je't mij vraagt een geduchte concurrent:
    http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...gs_id_2=102303

Slechts 600 euro prijsverschil. Bij nog geen 10.000km het omslagpunt als je van stevig doorrijden houdt.
    350Nm voor de diesel, 280 voor de benzine. Dus als je zleden boven de 4000RPM komt (als je DSG hebt is dat zeker het geval), is de diesel voor 98% van de kilometers de betere keus. Die 1.2s verschil naar 100km is wel te overleven lijkt me.
    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Buiten het feit dat ik in geen 10.000 jaar diesel ga rijden als het niet moet scheelt het welgeteld 7,50 euro in de maand tussen een GTI en GTD in gelijke spec bij 48mnd/25k km

Schiet mij maar lek, maar dan heb je gewoon een gaatje in je hoofd als je die diesel besteld.

Comment

Ik snap het ook niet. Je blijft me verbazen, Arthur :-)

Comment

Als leaser heb je een bijzonder groot gat in je hoofd dan. Maar als je 30.000km/jaar met zo'n ding privé rijdt wordt het een andere zaak.

Een persoonlijke zaak.
          Een beetje doorrijden met een GTI wordt echt al snel 1:8. Het gevolg is, in mijn geval, dat ik rustiger ga rijden om een acceptabel verbruik te halen. Daar hoef je geen GTI voor te rijden.

Nu zie ik dat stampen met een Touran TDI van > 1500 kg je komt te staan op 1:15 of zo.
          Dat is tevens het minimumverbuik dat ik ooit met de GTI heb kunnen halen.

Verder zul je zien, dat je dat toerenbereik van de benzine alleen maar nodig hebt als je echt vol-gas rijdt. Anders schakelt 'ie resuluut naar een hogere versnelling.
          Kijk naar het vermogen. Je hebt tot 5800RPM of zo een vakke koppelcurve van 280Nm. Wanneer komt die van de GTD op 280Nm? Dat zal rond 4200RPM zijn of zo?

De in-gear acceleraties zullen erg weinig verschillen schat ik. Bijzonder groot voordeel van de benzineversie: turbogat bestaat niet in vergelijk met de diesel.

Ofwel: ik zou zélf veel harder rijden met een GTD dan met een GTI. Als ik de brandstof niet zelf zou hoeven betalen, had ik bijna altijd in 'S' gereden. Nu heb ik 'S' alleen op Zandvoort gebruikt. Zuipt benzine...

Op Lelystad reed die GTI gemiddeld over de dag 1:2. Leuk voor een leaser, maar iets minder voor een koop- ;-)

Goed bezien is de GTI ongelofelijk goedkoop in de lease.
          Last edited by NoTVR; 15-06-09, 18:34.

Comment

Als die brandstof je zoveel uitmaakt, kan je dan niet beter voor de 1.4TSI gaan?
            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Maaruh, als je 1:15 loopt te stampen met die daiselcontainer ben je ook net zo rap als met die 1:8 in de GTI?

Je bent een ouwe lul aan het worden, Tuur

:-)

Comment

Dat laatste klopt ;-) Overigens is een daisel Touran 2.0TDi niet echt traag, maar inderdaad ietsjes langzamer dan een 2.0TSi.

Toch blijft de vraag of ik zelf een GTD zou kopen of een GTI. Nou, die laatste. Maar logisch is het niet.
                Want in het dagelijks gebruik in de Randstad erger je je met een bus al dood aan verkeer dat echt helemaal ingesukkeld lijkt te zijn. Niemand rijdt zelfs nog maar een béétje door. Feitelijk is alles snel genoeg hier...

Met mijn kilometers, ca. 22000/jjaar en een bespraring van 6ct/km is me een benzine die 700 Euro/jaar wel waard.

Comment

TJa, gaat het ons, liefhebbers, om "logisch"?
                  Zelf heb ik de neiging door te slaan in die dingen. In VAG-termen: als ik die GTI dan toch te duur vind in de benzinekosten, dan ga ik wel in een Lupo 3L rijden...

Comment

Ik heb zelf bijna 4 jaar geleden voor een soortgelijke keuze gestaan voor een leaseauto. Een Octy RS of een Octy 2.0TDI met chips. Scheelt qua prestaties niet zo heel erg veel inderdaad en de diesel was met onze regeling echt veel goedkoper dan de RS.

Dus, ik bestelde de diesel. Toen ik m net had was het nog allemaal goed. Lekker veel koppel (400nm) en een nieuwe auto rijdt altijd lekker. Maar hoe langer ik ermee rijdt hoe meer ik baal dat ik de RS niet genomen heb. Dat geluid man van die diesel. Vooral stationair, ik kan me dr echt dood aan irriteren. Ik heb gewoon een handbak dus je schakelt je echt helemaal leip. Heb je net lekker veel koppel bij 2.000 rpm, zit je alweer bijna op 4.000 en moet je weer schakelen. Zo irritant. Om nog maar te zwijgen van die roetwolken aan de achterkant als je dan eens een keer lekker gas kan geven. Tuurlijk kan er een roetfilterje op, maar dan kom je weer in een hele andere wereld van ellende volgens mij. De regeneratiewereld waar je nagenoeg altijd geen vermogen hebt omdat je geblazen dieselblok door een rietje moet ademen.

Tuurlijk heeft de diesel voordelen. Ik hoef maar eens in de 900km te tanken en met mn ouwe RS was dat eens in de 450km. Maar tanken vind ik helemaal niet erg dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk zegmaar.

Mocht ik nogmaals voor de keuze staan neem ik altijd de benzineturbo, dan maar wat duurder.
                    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Dat schakelen is idd helemaal waar. Het koppel begint pas echt bij 2000RPM aanwezig te zijn, en eigenlijk voel je dat het bij 4000 al weer flink is ingezakt. Soms schakel je 3 keer in 5 seconden als je nieuw wilt rijden.

Comment

We waren er hier over bezig. De uitkomst is duidelijk, maar......
                        Hoe kan het dat de Diesel in D net zoveel duurder is dan de GTI als in NL?

Er zit hier toch extra BPM op diesels. Het lijkt erop dat VW de prijs van de GTD heeft gedrukt om verkoop in NL ook mogelijk te maken. Of mis ik iets?

http://www.autobild.de/artikel/vergl...ti_919932.html

Overigens heb ik ook sterke neiging om echt door te slaan.Geen GTI? Dan misschien een Polo Bluemotion...

Comment

Leuk geschreven zo met opeenvolgende bochten en bijhorend weggedrag.

Wat betreft GTI vs GTD zou ik zelf de voorkeur hebben bij de GTI, niet per se op weggedrag of specificaties maar het gevoel van alle knopjes. Ja hoe zeg je dat... een 328i supercharged met betere specs dan een M3 wordt toch echt nooit een M3. Ik bedoel het niet vanuit status gevoelligheid maar de dikste uitvoering van een bepaalde auto heeft altijd net wat extra`s, hmm lastig te omschrijven.. de genoemde Octavia RS is ook zo`n voorbeeld.
                          http://www.retrorides.nl

Comment

Panda, je verslag had ik al gelezen, ik ben erg geinteresseerd in de GTI VI. Ik ga straks vooral over hobbelige binnendoorweggetjes woon-werk rijden. Kleine kronkelige singleroads. Buiten de spits pak ik gewoon de snelweg. Ik vind 't niet erg om rustig te rijden met een relatief snelle auto. Op die kleine weggetjes is een Panda 100Hp wellicht leuker, maar die doet weer onder als ik af en toe lange afstanden moet rijden. Daarnaast zou ik zo'n auto eerder privé kopen dan leasen en dan heb ik juist weer hele andere eisen.

Als ze me per sé in een Diesel willen duwen dan ga ik niet per sé kijken naar een GTD, eerder een 1 serie, maar ik sluit hem dan niet uit. De GTI is gewoon een auto die enorm goed scoort in de lease. VW doet dat goed. De auto is enorm compleet. Op een zonnedakje en wat kleine dingetjes na hoef ik er echt niets bij te bestellen. Standaard onderstel, 17 inch, handbak, ik vind 't allemaal prima, meer hoeft echt niet van mij. De standaard automatische airco, antraciet hemeltje, sportstoelen, multifunctioneel stuurwiel, man als ik dat op een 118d moet bestellen dan ben je al 10k meer kwijt.

Comment

Cav in een VW Golf? het wordt steeds gekker hier.........
                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Ik heb al 2 keer een Golf gehad. Niet om trots op te zijn. Mijn golf 2 gti en mijn zakelijke strafauto Golf 4 sdi met 1 pk. :)

Comment

Een Panda 100hp is echt fantastisch op bochtige 80km/u weggetjes idd.
                                  Wat een fun kun je met zo'n autootje hebben.

Het enige probleem is wel het harde onderstel, dus slecht wegdek is een no-go.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Het is errug slecht wegdek! Lijkt wel Tsjechisch, slechter dan Belgisch/Frans en ook meer hobbels dan de naastgelegen a4! 100hp zou ik daar nog wel willen testen tov de gti. Zo even irl bekijken die 6.

Comment

De golf GTI is een van de weinige hot hatches waar ik mn belachelijke ruimte-eisen wel voor zou willen laten varen.
                                      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Nou Cav, er is genoeg lekkers in de optielijst hoor: Advance/L+Z II/Dynaudio/USB

Om maar wat te noemen... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                          Het is errug slecht wegdek! Lijkt wel Tsjechisch, slechter dan Belgisch/Frans en ook meer hobbels dan de naastgelegen a4! 100hp zou ik daar nog wel willen testen tov de gti. Zo even irl bekijken die 6.
                                          Zitten er 2 tunnels in dat weggetje?
                                          Of gaat het langs het water?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ĝlle Bekijk bericht
                                            Nou Cav, er is genoeg lekkers in de optielijst hoor: Advance/L+Z II/Dynaudio/USB

Om maar wat te noemen... ;-)
                                            Ja leuk, maar ik vind 't niet belangrijk dus kies ik 't ook niet. Overigens is nog helemaal niet zeker dat ik zo'n GTI kan bestellen, maar zoals gezegd ben ik wel erg geinteresseerd. Proefrit staat gepland, dan weten we waarover we onderhandelen.

@Panda: Vooral langs 't water. Vanaf daar een paar mogelijkheden om te rijden binnendoor. Veel leuke routes, je moet ze alleen even goed zoeken.

Comment

Mijn rijverslag, succes met scrollen:

Typeaanduidingen
                                              Golf GTI (IV)

Vroeger, in de jaren '80 en '90 had je van die loze typenamen. EL, GTX en zelfs de aanduiding GTI werd zelfs een paar generaties nietszeggend. Niet alleen bij Volkswagen, maar ook bij andere merken die door middel van badgetuning van een middelmatig presterend gebakje een hot hatch wilden maken. Typeaanduidingen, je zal ze maar moeten verzinnen. Je zal de eer van een fantastisch bedachte typeaanduiding maar keer op keer moeten verdedigen. Mijn ervaring tot nu toe was dat het verdedigen van die eer in het geval van de Golf GTI III en IV niet was gelukt. Met de V ging het weer de goeie kant op, maar kan de VI die progressie ten tijde van een neerwaats gerichte economie consolideren?

De oer-GTI met het K-jetronic injectiesysteem was een leuke speelse, maar vooral snelle auto en de typeaanduiding is synoniem geworden voor het leukste model van de Golf-reeks, uitgezonderd die type III dan, want die is net zo saai als alle andere Golfjes en stuurde minstens even beroerd als zijn tammere broeders, zelfs al waren ze voorzien van een Golfbal op de trekhaak. De vierde generatie GTI was even goed als de SDI die ik een tijdje moest rijden als 'straf'. Het kwam de bocht door, punt.

De type I is natuur ongeevenaard als het om puur rijplezier gaat in een product van VAG. De Golf 1 wordt in veel rijverslagen van de groep naar voren gehaald als benchmark, zelfs in tests van de Audi S3, TT of Seats. Dat zegt genoeg over de impact die de auto destijds had op veel autoliefhebbers en nog steeds heeft. Ik heb er een paar keer in gereden in zowel originele als verbouwde exemplaren en natuurlijk de cabrio's die qua specs op de GTI leken, of moesten lijken. Ik moet toegeven dat ik vrijwel altijd plezier had achter het stuur. De Golf 1 GTI vind ik gewoon leuk om te rijden, ook op bochtige wegen. Ik zal er nooit één kopen, maar je mag me er wel voor wakker maken.

De GTI 16v II die ik zelf heb gehad was leuk om in te rijden, maar irriteerde me op een paar vlakken, los van het sjonnie uiterlijk wat dat exemplaar 'sierde'. Zo zuipte de auto veel, zelfs als je langzaam reed. Echt snel vond ik hem niet, ondanks dat alle pk's kennelijk nog aanwezig waren als je de sprinttijden ging meten. De auto had wat last van torque steer en een dood punt rond de middenstand op lage snelheid, maar je kon er verder heerlijk mee gooien en smijten, ook op hoge snelheid. Comfortabel was die auto allerminst tijdens dagelijks gebruik en dus was ik blij dat ik er na een paar maanden weer vanaf was.

De Golf V vond ik zelf eigenlijk de beste GTI ooit. Veel leuker en verfijnder dan de vorige twee generaties. Met de handbak was de auto speels en attractief, maar tegelijk ook een echte alleskunner, dus een prettige mix van sportief en dagelijks inzetbaar. Met DSG kon je de auto zelfs overdreven comfortabel rijden, bijvoorbeeld in de file of gewoon als je geen zin had om hard te rijden. Een prettig systeem en zeker het overwegen waard als je van rijplezier houdt, maar iedere dag meer stilstaat dan rijdt. De auto werd ook steeds mooier vond ik en dat voor een burgerlijke Golf, ik moest niet gekker worden. Toen ik in 2008 voor het eerst beelden zag van de nieuwe Scirocco dacht ik: Uhm, ja, ok, apart, gaaf of niet gaaf? In ieder geval lekker plat... maar als de Golf ook zo'n smoel krijgt, dan wordt 't zeker weten gaaf.

Verdomd, een paar maanden later stelden de eerste beelden van de GTI VI mij niet teleur. De twee eindpijpjes aan beide zijden van 't kontje hoeven van mij niet zo. Een R32 vond ik ook altijd al lelijk (nee, niet de Skyline) en alle sjonnies die hun Golf III Genesis/Rolling Stones/Pink Floyd editie voorzien van zo'n uitlaatsysteem verafschuw ik. De subtiel dubbele uitlaat van de V GTI vond ik juist wel prima. Als je de badges er dan afhaalt, heb je een prima sleaper. Dat past in mijn beleving erg goed bij een GTI. Geen type aanduiding, geen spoilers, geen after market velgen of uitlaten. Gewoon niet zo fout zoals mijn type II was... dat was een foutje. Al had die ook geen typeplaatje, dat dan weer wel (uhm, niet).

In de showroom zag de GTI VI er strak uit in het parelmoer zwart met Detroit velgen. Ondanks dat ik Fedde Le Grand fan ben, hoef ik die velgen niet per sé. Overigens is dat niet Fedde's beste werk, integendeel, maar als oud klasgenoot knijp ik een oogje dicht en gun ik hem dat succes natuurlijk. Ik vind 17 inch velgjes prima staan en ik houd ik niet zo van stuiterige auto's, dus 18 inch is meestal teveel van 't goeie. De auto zat goed, alles wat ik nodig heb zit standaard erop, op een open dakje na, maar dat is toch ook een soort van luxe? Of is het armoe in combinatie met de volledige climate control die er toch al standaard opzit? In ieder geval, ik wil gewoon lekker een beetje open rijden. Verder valt er voor mij weinig aan te vinken in de optielijsten. Badgeloos vind ik een goeie om aan te vinken, maar dat is gratis. Volkswagen doet dat gewoon heel erg goed om zo rond de 30.000 euro een auto neer te zetten die je voor alle soorten ritten kunt gebruiken, waar alles op zit en waarin je je toch nipt iets meer bijzonder en bekeken voelt dan in een doorsnee Golf.

Daarnaast valt de auto met zijn energielabel C binnen veel leaseregelingen, ook die van ons. De leaseprijs is ook erg gunstig, het gemiddeld verbruik is in de hand te houden. Dus was ik na mijn bezoek aan de showroom overtuigd om een proefrit te gaan maken. Dat had geen haast, dus een paar weken geleden de afspraak gemaakt en vandaag een uurtje kunnen rijden over de wegen waar mijn woon-werk verkeer zich afspeelt. Kleine weggetjes in 't verstopte boerenland van de Randstad waar je leuk kunt sturen, maar waar een auto een verdomd goed onderstel moet hebben willen de vullingen niet uit je bek trillen. In mijn geval moet ik oppassen dat ik met een verkeerde autokeuze niet alsnog de file induik, omdat 't wel heel erg slechte wegen zijn en dat kan gaan vervelen. Iets voor een Saab dus, niet voor een GTI op 18 inch lichtmetaal. Dacht ik. Dus voordat ik mijn best ga doen om zo'n auto te mogen leasen van mijn werkgever wilde ik dat wel even getest hebben.

De witte Wittebrug GTI stond dus op 18 inch Detroit jetsers. Fedde zou er zijn handjes voor in de lucht doen, als 'ie om auto's zou geven (doet 'ie niet). Gelukkig zat er wel een handbak in, in plaats van DSG. Aangezien ik dus alleen een GTI zou willen als 'ie goed rijdt over die slechte wegen, zou ik alleen maar de handbak willen. In de file met DSG lijkt me prima hoor, maar in de file hoef ik geen GTI-achtig apparaat.

Enfin, ik reed de auto even warm, maar toen ik de olietemperatuur zag was dat al in orde. Toch maar even rustig tussen 't verkeer door naar die weggetjes en toen kon het feest beginnen. De turbo reageert direct en trekt je in je stoel, opschakelen is een fluitje van een cent, maar je mist 't fluitje van de aanwezige turbo. De uitlaat produceert precies genoeg geluid om je te vermaken en is zacht genoeg om mij niet te irriteren. Het stuur gript goed, al had die afgeplatte onderzijde niet gehoeven, doe mij maar een rond stuur, want er is plek zat voor mijn knieën. Het snel stijgende toerental dankzij de turbo sleuren de auto vanaf zo'n 1500 toeren al snel naar zijn maximale vermogen. Heerlijk. Op die kleine weggetjes lijkt 't wel of de altijd zo degelijke Golf je in een hyperzone trekt, geen tijd om te ontspannen. Handjes op 't stuur, precies mikken waar je wilt rijden, want de hobbels op deze wegen zijn funest als je aandacht met dit soort snelheden laat verslappen. Deze auto doet me direct denken aan de geweldig sturende Seat Leon Cupra R die ik een paar jaar terug reed. Dat is een compliment.

De GTI is snel, erg snel. Ik had verwacht dat het meer op mijn E34 535 zou lijken, want daar vergeleek ik de V mee toen ik daarin reed. Zowel qua specificaties als prestatiecijfers en gevoel leek dat sprekend op elkaar (op 't driften na dan). Dit gaat een stapje verder, een klein stapje inderdaad, maar het maakt voor mij een groot verschil. De VI is gaaf! Gaver dan de V, beter dan de 535, op heel veel fronten. En dat was toch een verdomd goeie bak die alles bood wat mij lief is/was.

Het is zelfs leuk om weer even als een hooligan tekeer te gaan als de weg vrij is en overzichtelijk. Bochtjes duik je met een speels gemak in, de grens ligt veel verder. Later tijdens de rit merkte ik met trail braken dat de kont op een fijne manier instabiel wordt. Je kunt de GTI plaatsen waar je wilt. Als dit mijn eigen auto zou zijn, dan zou ik er echt nog dagen in willen rijden om op de limiet te testen hoe goed 'ie is. Nu is het niet mijn auto en ik heb maar een uur, de klok op 't dashboard laat zien dat er al een half uur voorbij is. Het stuur geeft zelfs rond de middenstand voldoende feedback. 18 inch hoef ik niet, maar ik kan ze iedereen aanraden, de combinatie is perfect. Het onderstel vangt enorm veel hobbels, kuilen en ribbels op in de weg, waardoor je veel vertrouwen krijgt en al snel het gas los laat, omdat je weet dat de auto 't kan... hij kan harder dan je wil en durft. Ik geloof 't wel, deze auto zal me een lange tijd plezier gaan beleven. Wat trouwens wel opvalt bij gas loslaten is de trage gasresponse. Dat is te danken aan de turbo en allerlei milieueisen natuurlijk, maar een iets directere reactie is wel wenselijk, dit stoort mij bij veel moderne (turbo)motoren.

Verder dus rustig aan gedaan, want ik wilde ook weten hoe comfortabel deze snelle Gran Turismo kon rijden. In de 6e versnelling rijd je met gemak 50- of 80 km/u. Het verbruik schommelt dan tussen de 4 en 5 liter per 100 kilometer. Dat compenseert het verbruik bij vollast zullen we maar zeggen en dat had mijn 535 absoluut nooit, die zoop gewoon altijd. Dit lijkt meer op een Saab 9000 2.3 Turbo die met dezelfde prestaties wel gewoon 1:13 reed. Deze 2 liter TSI voelt echter nog sneller aan. In vergelijking met de 9000, toch één van de beste auto's ooit vind ik, stuurt de Golf nog fijner en leuker ook. Dus ik durf wel toe te geven dat dit een nog betere allrounder is. Want qua formaat doet de nieuwste Golf ook niet onder voor die oude sloepen. Daar valt de 1 serie die ik ook op 't oog had toch direct door de mand, los van de prijs (al is 't businesspakket twv 4500 euro wel een goeie lokker bij de BMW dealer). Dat zou dan een dieseltje moeten worden, want binnen mijn budget zijn er geen leuke benzinevarianten.

Nadat ik via wat leuke wegen terugreed naar de dealer bedacht ik mij dat dit weleens de beste en leukste Golf kon zijn die ik ooit heb gereden. Zoals gezegd zit alles erop wat ik nodig vind. Zelfs echte Gran Turismo's die ik ooit heb gereden zullen jaloers zijn op de doorontwikkeling van Volkswagen. Het heeft zoden aan de dijk gezet. Ik ben als rijliefhebber gerustgesteld dat alle goeie eigenschappen van alle voorgaande generaties in deze versie zijn gestopt en alle negatieve eigenschappen in de prullenbak zijn beland toen de GTI VI werd ontwikkeld. Hoe Volkswagen deze GTI nog kan overtreffen? Ik heb geen flauw benul. Achterwielaandrijving misschien? Minder gewicht? Meer pk's zijn niet nodig, de prijs is goed, de kwaliteit dik in orde, het formaat is ideaal voor de komende 4 jaar, tijdens het leasecontract. Het verbruik valt ruim binnen de perken als je jezelf onder controle weet te houden en dat kan ook makkelijk. De wagenparkbeheerder zal er zelfs trots op moeten zijn als 'zijn' hot hatch iedere tankbeurt weer binnen de norm blijft. Als beloning mag ik dan toch af en toe wel plezier maken toch? Deze auto is op mijn lijf en dat van vele anderen geschreven. Knap werk.

Nu rest de vraag, of dit hele feest voor mezelf doorgaat of niet. Als ik hem samen mag stellen kom ik alleen voor 't volgende dilemma te staan. Ik wilde een zwarte 3 deurs, maar in het zilver komen de lijnen beter tot hun recht. Een zilverkleurige doet 't weer beter als 5-deurs. 5 deuren heb ik helemaal nog niet nodig, pas na die 4 jaar. Op de Leon Cupra R hadden ze ook 3 deuren moeten plaatsen vind ik, dus nu de Golf GTI 3-deurs binnen handbereik komt sta je opeens voor een dilemma. Tja... zwart is toch wel mijn lievelingskleur. Mooie lijnen ga ik wel rijden i.p.v. bekijken.

Naast het open dak is er nog één optie die ik op voorhand heb aangevinkt en dat is "geen typeplaatje". Nu, net na de proefrit kan ik melden dat ik daarvan afzie. Als de auto nu GTX had geheten, dan had ik deze optie erbij genomen, want dat zegt niets. EL zou ik voor de lol misschien laten staan, dat staat heel toepasselijk voor Extra Lekker. Nee onzin, degene die bij VW de eer hoog heeft proberen te houden mogen ze belonen, want deze fantastische auto verdient net als de type I het predicaat GTI.
                                              ---
                                              Last edited by Dennis Cavallino; 28-07-09, 14:07.

Comment

Mooi verhaal Dennis, heeft je wel even wat tijd gekost om dat uit te typen :-)

Ik heb helemaal niets met de Golf, uit sentimentele waarde wellicht de I en in mindere mate de II, maar daarna doet het me weinig. Een IV lijkt me als gewoon dagelijks vervoer nog niet eens zo gek, maar ik heb daar heel wat varianten van gereden (1.4/1.6/2.0/90pk tdi/115pk tdi/130pk tdi) en geen enkele was echt leuk of bijzonder.

De golf V vond ik wat uiterlijk betreft in eerste instantie ook helemaal niets, totdat.... de GTI zijn intrede deed. Erg fraaie auto zonder een foute uitstraling (helaas hebben de seats daar wel vaak last van, kijk maar naar de nieuwe Ibiza...) en schijnbaar ook nog eens fantastische rij eigenschappen. Nou heb ik de GTI motor in 200pk vorm alleen mogen beleven in een A4 cabrio (waar hij gewoon echt tekort kwam voor enig plezier) en het is een van de fijnste 4 cylinders die ik mij kan herinneren. In verhouding tot een turbo van de oude stempel zoals mijn Fiat voelt het zelfs niet eens als een turbo, het vermogen is al zo vroeg aanwezig en een echte duw blijft uit.

En dan de VI, ja uiterlijk nog niet echt mijn ding. Maar wat ik lees is dat hij eigenlijk in alle opzichten NOG een stapje beter is. Ik zou er maar al te graag dagelijks in rondrijden. Niet de meest spannende auto op de markt, maar als totaalpakket (prijs/vermogen/stuurgedrag/comfort/ruimte) denk ik bijna niet te kloppen.

Dus gewoon regelen dat ding :-)

Comment

Kijk, en zo'n verhaal wil ik dus eigenlijk niet lezen. 't Is dat we heel hard op zoek zijn naar een ander huis want...

Comment

@Notvr, first things first inderdaad. Ik heb ook wat minder enthousiaste rijverslagen van de GTI VI gelezen hoor, dus misschien moet je dat ook doen. Mensen die vonden dat 't een saaie auto was. Die reden echter op saaie wegen. Dat vind ik zelf juist een pluspunt, want af en toe wil ik gewoon lekker rustig sloom rijden tussen het rustige slome verkeer op saaie wegen. Dat je af en toe hardcore kunt gaan op wat uitdagender weggetjes, dat is een kwaliteit die ik nu wel zoek (als 't mogelijk is), simpelweg omdat ik die weggetjes binnen handbereik heb. Gisteren ook weer tussen ons huis en A'dam gereden, bijna alleen maar bochtjes gereden een paar uur lang. Ging niet eens hard, maar ik had wel lol. Veel stukken zonder drempels, zonder bebouwing waar je niemand tot last bent als je even volle pijp rijdt. Met de Saab blijf ik daar maar rustig aan doen. En dat zuigt. :)

Comment

Inderdaad las ik: spannend wordt het nooit. Dat is waar, in vergelijking met een E30 met flink vermogen. Maar de nieuwe GTI's zijn alleskunners.

Een heel belangrijk punt om over na te denken voor mij is: ik zal er niet mee op vakentie gaan; daarvoor hebben we een busje, en volgens jaar wellicht een Yeti. Dus met 'mijn' auto worden dat allemaal file kilometers. Dat is echt zonde van de GTI.

Wat me wel verbaast: met de mijne war 5,5l/100km echt het alleruiterste wat eruit te persen was met 55km/uur in VI. Ik lees 4 getallen bij jou...

Daarnaast... die Touran is onze eerst diesel. Gisteren een puinhoop op de weg, door Rotterdam Zuid, naar Rotterdam Noord, verkeerslichten, wachten...

5,5l/100km.... Voor de km's die je niet wilt rijden is de diesel ideaal.

Comment

Of een hybride. Het nadeel is dat de leuke weggetjes gewoon nooit 'hardcore' worden met een hybride of diesel. Als ik meer file zou rijden, zou ik nooit een 2 liter turbo benzine overwegen. Hooguit als 't heel weinig km's per jaar zijn. Stationair verbruikt de GTI trouwens 1 - 1.1 liter/100km. Dat is wel 't mooie van de nieuwe technieken, want vroeger was dat eerder 100l/1km (hence oude bmw verbruiksmeters die wegschoten als je stil stond), bij wijze van spreken. Kan ook aan de manier van meten liggen lijkt me. Ik was ook verbaasd over die 4 op de klok bij 80km/u in 6e versnelling. Een klein beetje gas erbij werd een 5,5, maar constant was 't een 4,5l/100km. Erg netjes.

Overigens biedt de GTI wel wat spannende uitdagingen hoor. ESP uit en dan volle pijp op een bocht of rotonde aan komen denderen, extreem laat en hard remmen en dan voel je dat de kont gaat dweilen, terwijl je nog rechtuit gaat, vervolgens kun je de kont echt de bocht in slingeren, wat ik zelf erg leuk vind om te doen (je moet wat met een voorwielaandrijver). Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen dat eng vinden, ik vind 't heerlijk. Je hóeft 't niet mee te maken, maar 't kan dus wel.

Comment

Als er een handtekening onder mijn leasecontract staat zal ik ook wel een duit in het zakje doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                            Stationair verbruikt de GTI trouwens 1 - 1.1 liter/100km. (hence oude bmw verbruiksmeters die wegschoten als je stil stond)
                                                            Je snapt toch wel dat je gefopt wordt als hij dit aangeeft je stilstaat?

(TIP: Zeg snel ja voordat GH binnenstapt ;-))
                                                            Every second of your life is a part of your song

Comment

Classicdriver heeft 'm ook getest, fully loaded. Grappig om de (kleine) verschillen in ervaring te lezen en daarnaast alle overeenkomsten met mijn eigen ervaring en mening over de GTI('s) zoals ik hierboven schreef. http://classicdriver.com/uk/magazine/3600.asp?id=14256

Comment

Als ik z'n laatste zin goed begrijp, heeft die auteur van Classic Driver d'r zelf ook eentje besteld!?
                                                                All you need to remember is the number '70' .

Comment

Working...
                                                                X