Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audi RS4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Audi RS4

    Audi RS4 4.2fsi V8 Quattro!!


    De V8 motor opnieuw uitgevonden? Of zelfs de Audi RS4 opnieuw bedacht? Beide klopt een beetje. Moest de RS4 het voorheen nog met een 6 cilinder turbomotor doen, sinds deze laatste versie beschikt de snelste A4 over een hypermoderne, ongeblazen V8 fsi motor.
    Dat is een flinke verandering, want de RS4 stond bekend, of eerder berucht, om die turbo’s en vooral ook door het makkelijke tunen ervan.
    Dat tunen gaat met deze motor wat lastiger, maar ik vraag me af wie dat zou willen. Want deze V8 motor is zo heerlijk en levert het vermogen zo fijn af, dat je de balans zou verstoren als je eraan zou gaan knoeien. En tevens is 420pk echt niet weinig.

    De 4.2fsi V8 van de RS4, ligt sinds kort ook in de supersportwagen van Audi, namelijk de R8. Het enige echte verschil is dat de versie die in de R8 ligt ‘dry-sumped’ is, zodat hij wat lager is geworden.
    Audi stapt dus echt een beetje van de turbo’s af en heeft ervoor gekozen om het vele vermogen uit een wat grotere motor te halen.
    De serie sportsedans/stations met turbo-motoren is nu dus beëindigd. Jaren geleden begon het met de Audi RS2. Deze auto had een 5-cilinder turbomotor (2,2 liter) en leverde daarmee 316pk. Audi ‘vergat’ ook even de snelheidsbegrenzer te monteren, waardoor deze stationwagon een top haalde van 262 km/u. Ongehoord en ongekend in die tijd!
    De opvolger (vanaf dan RS4) kreeg een iets grotere motor (2,7 liter 6-cilinder lijn) met wel weer de turbo’s. Het vermogen steeg naar 380 pk, maar met een simpel chipje, kon je er nog veel meer uit halen als je dat wilde.


    Uiterlijk :

    We hebben deze Audi gehuurd bij Avis in Duitsland en wisten nog niet welk model het zou zijn of welke kleur hij zou hebben. We waren beide een beetje bang dat het een saaie zwarte sedan zou worden eerlijk gezegd.
    Toen we echter parkeerden bij Avis en deze zwarte RS4 zagen staan, wisten we dat we er flink naast zaten, want wat is dit toch een dikke auto!! Ook in het zwart is de auto opvallend en indrukwekkend. Puur door de aluminium accenten, de subtiele spoilers, de dubbele uitlaat en de wielen. Er staat ècht iets en in het echt is de auto ook veel mooier dan op de foto’s, vind ik.
    Als je dan instapt vallen de mooie leren sportstoelen direct op. Ze zijn perfect in te stellen en ook de zitting is te verlengen zodat je voldoende steun hebt voor je bovenbenen. Om het af te maken is op elke zitplaats is een mooi RS4-logo aangebracht.
    Het dashboard heeft in deze auto aluminium strips en accenten, maar je kunt ook kiezen voor carboninleg. Ik vind het alu wat mooier, omdat het anders wel erg donker wordt allemaal.
    Dan het stuur. Op het eerste gezicht ziet het er opvallend uit met die afgevlakte onderkant, maar het heeft geen enkel nut. Tevens glijden je handen soms uit over dat gladde onderste deel. Het stuur kan dan ineens een paar centimeter weg schieten en dat kan nare gevolgen hebben! Waarschijnlijk wen je daar wel aan en leer je er rekening mee houden, maar het heeft geen voordelen (er is ruimte genoeg voor je benen) en kan wel een nadeel zijn. Minpuntje wat mij betreft, maar waarschijnlijk zien we zulke stuurtjes veel terug in de wat oudere Golfjes of Honda’s. Nog een nadeeltje aan het stuur vind ik de te grote inkeping waar je je duimen in zou moeten leggen. In de praktijk is dit een onnatuurlijke houding (polsen te ver naar binnen gedraaid) en is het verre van handig. Je gebruikt eerder die 2 verdikkingen die wat hoger zitten en dan stuurt het wel goed.
    Qua interieur en ergonomie is dat wel het enige probleem hoor. Alles zit verder precies waar je het verwacht en ook de navi werkt heel logisch en intuïtief. Zonder in de boekjes te kijken, programmeer je zo je bestemming in. Mijn ervaring is, is dat dit niet bij elke auto zo makkelijk gaat.
    Onze bestemming was Bad Neuenahr (we hadden een hotel geboekt) en de route vanaf Bonn is heel erg leuk. Je rijdt door een wijngebied met veel kronkelige weggetjes, veel heuvels en af en toe een tunnel! Een mooie kans om de Audi even goed uit te proberen dus!!


    Rijden :

    Het starten is al gaaf! Je steekt de normale Audi-sleutel in het contact, sleutel draaien, dan de koppeling intrappen en op de startknop (achter de versnellingspook) drukken.
    De motor slaat pas na een seconde of 2 aan en dat is wel zo lekker. Er lijkt echt iets te gebeuren namelijk.

    Het geluid is indrukwekkend en je weet gewoon dat je in iets speciaals zit, ondanks dat het interieur redelijk standaard is. Natuurlijk zitten er mooie (elektrisch bedienbare) leren
    sportstoelen in en heb je een navigatiescherm in het dashboard, maar verder lijkt het op een gewone Audi.
    De RS4 is dus meer 'Go' dan 'Show'.
    Rond de 2000 toeren bromt de motor heerlijk zwaar. Tijdens het warmrijden waarschuwt de boordcomputer je om niet verder te gaan dan b.v. 6800 toeren. Maar ook als je rustig rijdt, is deze Audi al aardig snel, dus het warmrijden is geen enkel probleem. Tevens weet je dat je over enkele kilometers kunt gaan genieten van 420pk en 430nm!!
    Het geluid is zo cool, dat je steeds even gas geeft als je ergens stil staat. Even een kort ‘blipje’ met het gaspedaal naar de 2000 toeren en hij klinkt al super!! Wat wel vreemd is, is dat de computer een beetje regelt wat er gebeurt. Je trapt even kort op het gas en dan blijft hij daarna even in de toeren hangen, net alsof de auto het beter weet dan jij. Maar dat zal wel iets met uitlaatemissie/milieu te maken hebben.
    Nu we het toch over uitlaatemissie hebben; op het stuur van de RS4 zit namelijk een S-knop. Die ‘S’ staat voor ‘Sport’ en zorgt er voor dat de auto nog feller op het gaspedaal reageert. Tevens zet hij iets open in de uitlaat waardoor hij NOG beter klinkt! Die knop blijft vanaf nu dus aan.
    Maar genoeg over de techniek etc. We zijn aan het sturen en de V8 is al goed warm. (De boordcomputer geeft aan dat de olie 102 graden is.)
    Het rechterpedaal kan omlaag dus. Rechte stukken eet deze RS4 als ontbijt, dus voor je het weet, ben je weer bij de volgende bocht aangekomen. Ietsje aanremmen, even terugschakelen en dan lekker op het vermogen door de bocht. De eerste bochten ga je al erg hard, maar nog wel te langzaam, want je merkt al snel dat de auto veel harder kan. De grip is erg goed (de weg is droog) en je hebt aandrijving op alle 4 de wielen, dus bijna geen onderstuur en ook geen overstuur. Als je geen rare dingen doet, kun je heel simpel, heel hard met deze auto. Als je op de grens een bocht doorgaat, niet plotseling van het gas gaan, maar gewoon gas blijven erop houden en alles komt goed.
    Als je na de bocht een langzamere deelnemer tegenkomt, trek je even aan het stuur, geef je volgas en na een dikke seconde heb je de auto ingehaald en komt de volgende bocht er weer aan. Dit is echt genieten! Een schitterende weg, mooie auto met veel vermogen en een supergeluid!!


    Bij een stoplicht staan we links vooraan, dus een mooie kans op een wedstrijdje. Rechts van ons staat een opvallende Toyota die is voorzien van fel gekleurde stickers en een soort rare vleugel op het dak.
    Een leswagen. Dit moet dus gaan lukken. ;-)
    Het stoplicht gaat op oranje (we zijn nog in Duitsland remember) en direct daarna rij ik met halfgas weg en trap hem daarna vol in. Op zulke momenten merk je heel goed dat je met een Quattro onderweg bent, want de auto vliegt echt weg en klauwt de 4 banden in het asfalt.
    Binnen een seconde of 3 rijden we al 70 en kan de bak snel in zijn 2 worden gezet. Dan weer vol op het gas, even later in de 3e versnelling en als je dan 8000 toeren maakt, staat er al 170 km/u op de klok.
    De Corolla is verslagen en niet meer zichtbaar in de spiegels. :-)
    0 tot 100km/u in de beloofde 4,8 seconden lukt ook zeker, maar dan moet je bij het wegrijden wel een beetje lomp omgaan met de koppeling etc. Wat beter voor het materiaal is en sowieso fijner, zijn de tussensprintjes in de 2e, 3e en 4e versnelling.
    Gewoon 80 in de 3e versnelling rijden en dan ineens plankgas, betekent dat hij direct serieus trekt en je kunt dan, zonder te schakelen, in 1 keer door naar 170. Soepele vermogenopbouw door het hele toerengebied heen. Heel anders dan bij een turbomotor, want die heeft onderin meestal weinig vermogen (wachten dus) en dan ineens héél veel als de turbo in komt. Beide concepten hebben voor- en nadelen natuurlijk, maar ik ben op dit moment even voorstander van de atmosferische motoren en begrijp Audi ook goed dat ze dit hebben gedaan. Je kunt net zo hard en het is beter voor het materiaal (lijkt me).
    Ik moet echter wel opmerken dat de vorige RS4 iets zuiniger omspringt met zijn brandstof en ook minder CO2 uitstoot dan zijn opvolger. (288 versus 329g/km)


    Conclusie :

    Wat is eigenlijk de concurrentie van de RS4? Als eerste zal iedereen waarschijnlijk de volgende M3 als grote concurrent zien en qua prijs (bij dezelfde specificaties/opties) en prestaties klopt dat ook wel. Toch zijn het behoorlijk verschillende auto’s en zal een BMW-rijder niet snel overstappen naar Audi omdat die nu de RS4 heeft. Andersom geldt hetzelfde, vermoed ik. Verder is er niet zoveel in dit segment en de nieuwe Lexus IS-F (ook ruim 400pk) is er nog niet.
    De RS4 is een echte sportsedan en geen 100% sportwagen. Toch kan hij zich qua prestaties en rijgedrag meten met echte sportwagens (zoals een Porsche 911), maar biedt hij daarnaast het voordeel van 4 deuren, een ruime kofferbak en een minder opvallend uiterlijk.

    We willen Avis autoverhuur nog even bedanken omdat ze het mogelijk maken om voor niet al teveel geld (199 euro per dag), zulke auto’s te verhuren!


    Pluspunten :
    - Heerlijke V8 motor die 8000 toeren kan maken
    - Veel vermogen
    - Afwerkingniveau en materiaalkeuze is typisch Audi en dus erg goed

    Minpunten :
    - Toch de prijs van ruim 107.000 euro
    - Het opvallende stuur is meer voor de looks dan dat het echt handig is


    Type : Audi RS4 4.2fsi V8 Quattro!!
    Vermogen : 420pk/430nm
    0-100 :4,8 sec
    Topsnelheid : 250km/u
    Prijs : 107.440 euro
    Attached Files
    Last edited by Harry; 05-06-08, 19:48.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Nog meer plaatjes, nu als thumbnails als het goed is.
    Attached Files

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment

    Working...
    X