Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Porsche Panamera 4S PDK

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Porsche Panamera 4S PDK

Gisteren kreeg ik de kans om een stuk te sturen met een Panamera. Het betrof een 4S met PDK bak. De auto in kwestie zat zeer ruim in de spulletjes, met onder andere een actief onderstel met luchtvering, verwarmd & gekoeld lederen interieur met electrisch verstelbare stoelen met geheugen, een electrisch zonnescherm, een glazen schuifkanteldak en een electrisch te openen & sluiten kofferklep. Op voorhand excuses voor de waardeloze telefoon-foto’s: de keuze tussen rijden & voelen en kijken & fotograveren was snel gemaakt.

Het eerste dat mij opviel is het formaat van de auto: hij zit tussen een A6 / E klasse / 5 serie en A8 / S klasse / 7 serie in, in mijn beleving. Misschien dat de zwarte lak hier toe aanleiding gaf, of de naar mijn smaak te kleine velgen. De overhang aan de achterkant is wat groot, maar ik vond de auto zeker het bekijken waard. Foto’s op het net doen hem, wat mij betreft, geen recht.

De rit was relatief kort, maar lang genoeg om de volgende zaken te noteren. Ten eerste de zitpositie: die is, zonder overdrijven, perfect. De stoel kan heerlijk ver naar beneden, de axiale stuurverstelling is zeer ruim voor wat betreft bereik en als je stoel en stuur eenmaal optimaal hebt afgesteld zit je zoals ik dat het liefst in een auto doe. Diep, laag, goed rechtop en met het stuur recht voor je knar, zonder dat dit het zicht op de meters ontneemt. De tellers in het dashboard zijn in dezelfde designtaal ontworpen als de klokkenwinkels bekend uit de 986, 987, 996 en 997. Het zijn vijf ronde klokken die als een stel kaarten in een kaartspel in elkaar geschoven zijn. EÚn van de tellers is daarbij voorzien van een LCD scherm en kan allerlei informatie weergeven, waaronder de kaart van de satelietnavigatie. Erg fraai, vond ik. De hoge middenconsole die midden door het interieur loopt heeft qua design veel weg van een Vertu Signature GSM telefoon. Achterin vind je geen achterbank, maar twee prachtige stoelen die lijken op de stoelen voorin. “Let downs” zijn er ook: de plastic kap om de PDK pook doet goedkoop aan en het plastic gebruikt voor het bedieningspaneel in de hemel is ook al zo flimsy. Erg jammer.

Dan het rijden: het eerste dat opvalt is de motor. Het is altijd gevaarlijk om bij dit soort aangelegenheden alleen maar in superlatieven te schrijven, maar de 4,8 liter direct ingespoten V8 laat je weinig keus. Hij is soepel als elastiek, onderin bijzonder bij de les en bovenin bereid om met enthousiasme richting begrenzer te sprinten. Erg fijn. Het tweede punt op de agenda is de PDK versnellingsbak. Ik heb helemaal niks met auto’s met maar twee pedalen, omdat ze je van de kans beroven, om zelf zonder horten, zonder stoten, elegant en snel de auto te bedienen. Je haalt een stukje uitdaging weg. De PDK is daarop natuurlijk geen uitzondering. Ik vond hem als automaat zeer prettig zijn werk doen en wanneer je je er zelf tegenaan wil bemoeien kun je de pook ter hand nemen of de (onhandige, verkeerd om, maar daar is al genoeg over gezegd) knoppen op ’t stuur gebruiken. In de sportstand wordt je daarbij getrakteerd op moddervette mokerslagen tussengas. Erg vermakelijk. De kwaliteit van de stuurinrichting viel mij tegen: het is niet zo zeer een overmatige stuurbekrachtiging die roet in het eten gooit, maar een gebrek aan vlezige feedback. Het is lastig te omschrijven, maar het voelt alsof er net een rubbertje te veel in de inrichting zit, waardoor je beroofd wordt van het laatste stukje essentiŰle informatie. Misschien verwachtte ik toch teveel van wat uiteindelijk meer directie limousine is dan sportsedan? Het onderstel blijkt van hetzelfde laken een pak. Ik vond de luchtvering, ook in de laagste, hardste stand te zacht en rommelig. Volgens mij is een Panamera op conventionele stalen veren de betere keus. De hele aandrijflijn en stuurinrichting zijn verder mooi in harmonie: je kunt er meteen hard en strak mee rijden. De motor heeft geen moeite met het hoge gewicht en het lijkt mij prachtig Ringtaxi jagen, een gedachte die werd versterkt door het feit dat dit ritje op de snelle B wegen rondom de Nordschleife plaats vond.

Resumerend kan ik niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk was van de auto in zijn geheel. Het design en de afwerking van binnen, van zitpositie tot dashboard, zijn naar mijn smaak dusdanig mooi, dat de buitenkant eigenlijk niet meer boeit. Daarbij rijdt de auto super, met als absoluut feestnummer de geweldige V8. Ik ben toch vooral nieuwsgierig naar een 2S met conventioneel onderstel, handbak & sper: volgens mij is dat een Porsche interpretatie van hoe een sportsedan moet zijn. Snel, communicatief en speels.
    Last edited by FreudeamFahren; 24-10-09, 18:56.
    Hubraum statt Spoiler

Goedgekeurd!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mazzelaar!! :-)
      Ik blijf hem lelijk vinden hoor met die soort van Corvette-achtige neus en dan die achterkant...

Maar het is vast een heerlijke auto om mee te rijden!
      Gaat vast erg goed verkocht worden, vooral in DE waar hij scherp geprijsd is.

Alfa Giulia 1300 (1966)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Las net hetzelfde verhaal bij de buren.. ;-)

Over het sturen : soortgelijk effect als in de S, een beetje afstandelijk.

Maar als je er langer mee rijdt dan went het :-)

( en de B-wegen rondom de Ring zijn idd ideaal om uit te proberen)
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Bedankt voor de heldere review freudeamfahren!
          Erg goed.
          En ik ik vind de auto ook erg gaaf, ondanks een pedaal te weinig en de massa.

Comment

Aha, klinkt als de 997: net niet dat gevoel dat je verwacht in een Porsche. Goed, maar te vaag en indirect.
            Dat is bij de oudere generaties beter in orde.

Heb ook een keer meegereden in een Cayenne V8 en hoewel ik het een misbaksel vind, was ik toch wel onder de indruk wat Porsche met een rijdend tuinhuisje kan doen. Vooral het remmen is indrukwekkend.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Zoals ik al eerder zei, ongetwijfeld een gave stuurmansauto, voor de rest, denk ook de absolute Top...maar dat uiterlijk he...een wangedrocht.
              Verhoudingen zijn m.i. helemaal zoek.

Een soort van Superb, maar dan een stukje duurder:-)

Prima verhaal trouwens FaF.
              2 x ouwe premium meuk
              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Heb je 'em al eens in het echt gezien John? Want dan is het best wel een stoer ding eigenlijk...
                Aprilia RSV Mille '01

Comment

Een Hummer is ook best stoer IRL.
                  In bepaalde kringen dan. :-)

Diverse Panamera's IRL gezien en imposant is die auto zeker, maar hij is gewoon niet echt mooi.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Typisch, ik heb er nog geen 1 zien rijden. Voorheen kwam ik nogal vaak in het Gooi Ún bij PON, en dan was ik er ongetwijfeld al een aantal tegengekomen ;-)
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

Leuk verslag!

Wat wordt er voor een Panamera S zoal ingeruild? Yep, een Quattroporte...:(
                      Waar voorheen altijd een bloedmooie sportsedan geparkeerd stond staat er nu een platgeslagen Cayenne...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossi Bekijk bericht
                        Heb je 'em al eens in het echt gezien John?
                        Nee, maar daar zit ik ook niet echt op te wachten :-)
                        2 x ouwe premium meuk
                        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                          Leuk verslag!

Wat wordt er voor een Panamera S zoal ingeruild? Yep, een Quattroporte...:(
                          Waar voorheen altijd een bloedmooie sportsedan geparkeerd stond staat er nu een platgeslagen Cayenne...
                          hmm, kiezen tussen die twee zou ik ook lastig vinden. Als het geld er is, zou ik ze om de 2 jaar afwisselen :).
                          Forza!

Comment

Tja, Panamera of Quattroporte...

Mijn eigen geld: Porsche,
                            Lease oid: Maser...

Denk toch dat de Porsche beter in elkaar zit, en qua looks viel ie best wel mee eigenlijk, als er geen Maser vlak naast staat tenminste... ;-)
                            "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Working...
                            X