Interessante auto
De Renault Laguna III Estate 2.0 16V T 205 GT. Een hele mond vol. Met de nieuwe Laguna GT heeft Renault de 4 wielbesturing weer van stal gehaald. In de jaren 80 populair, maar daarna verdwenen. In de Laguna GT komt 4 wielbesturing, oftewel Active Drive weer terug. Het bijzondere aan deze moderne versie is dat de uitslag van de achterwielen niet vast gekoppeld is aan die van de voorwielen (zoals de voorgangers in de jaren 80), maar computergestuurd is. Onder de 60km/u sturen de achterwielen mee, zodat de draaicirkel kleiner wordt en bochten scherper ingestuurd worden. Boven de 60km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat meer stabiliteit oplevert.
'Computergestuurde achterwielen op een Renault?', hoor ik je nu twijfelend denken? Maar na het fiasco met de onbetrouwbare Laguna II heeft Renault zich heel veel moeite getroost om de Laguna III wél betrouwbaar te maken. Zoveel moeite dat ze vergeten zijn om de styling van de auto echt lekker spannend te maken. En zoveel moeite dat ze 3 jaar garantie bieden op de auto.
Active Drive is alleen te krijgen op de GT met 205pk benzine- of 180pk dieselmotor, beide voorzien van een turbo.
Vierwielbesturing is net een gimmick, iets speciaals, wat ik in mijn auto zoek en de GT is bijzonder scherp geprijst. De introductieprijs voor de station is 36k. Daar zit standaard meesturende Xenon op een CD-navigatiesysteem en sportstoelen met alcantara/leer. Scherp geprijst, want als je een Golf GTI net zo leuk aankleed, dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt. En bij Renault rijdt je dan een ruime, kindvriendelijke stationwagen.

Een proefrit dus
Redenen genoeg om een proefrit te maken in de GT. Goede vriend uitgenodigd om mee te rijden en op naar de Renault-dealer.
De auto waarmee we rijden is gloedjenieuw, dus goed warmrijden is een vereiste. Dat geeft de tijd om het interieur goed te bekijken en te wennen aan de stoelen. De sportstoelen hebben stevige zijwangen, maar na de V50 is het moeilijk om een goede zit te vinden. De zithoek is niet verstelbaar, of we konden er niet in slagen om uit te vinden hoe die versteld moet worden, waardoor de zitting zelf nogal vlak zit. De stoel gaat ook niet ver naar beneden, je blijft nogal hoog zitten. Ook is de zitting vrij kort en niet langer te maken, zoals je wel in de voortreffelijke sportstoelen van BMW kan.
Maar de stoelen wennen snel, zeker als de motor lekker warm is. De eerste kans om de wegligging en het stuurgedrag te testen is mijn favoriete klaverblad. De Laguna gaat erg hard naar beneden, en ik heb het gevoel dat er nog veel meer in zit. Het stuur heeft precies de goede hoeveelheid weerstand, en heeft geen vage gebieden rondom de middenstand, zoals bv. de Megane die wel heeft. Ook in de bocht voel je goed welke kant de wielen opstaan en of je nog grip hebt of dat de voorwielen gaan glijden. Het heeft niet het briljante stuurgevoel van een 1-serie, maar het voelt gewoon goed.
Bij de eerste afslag eraf om weer terug naar het klaverblad te gaan. Bij het stoplicht links en ik hoek de auto de bocht om. Kelere, wat zet dat ding zich om. De turn-in is verbazingwekkend. Terug naar het halve klaverblad is een kleine rotonde. Het is nog vroeg, de weg is leeg, dus nemen we de rotonde een paar keer voluit. Dat gaat erg hard. Je voelt wel dat de voorwielen grip verliezen, maar de bochtsnelheid is erg hoog. Abrupt haaks de rotonde af richting de snelweg. Eerst glijden de voorwielen weg, het ESP grijpt kort in en de auto sleurt zich de hoek om. De auto accelereert richting snelweg, naar het halve klaverblad. Klaverblad op en de auto ligt superstrak op de weg. De grens voelt verder weg dan ik nu zou durven uitproberen.
Gas plotseling liften resulteert in lift-off oversteer. Makkelijk te corrigeren, maar wel onverwachts voor een auto die zo als op rails bochten neemt.

De auto
Of je de Laguna van buiten mooi vind of niet is een kwestie van smaak. De GT wijkt af van de normale Laguna met een andere voorkant en glimmend zwarte buitenspiegels. Over het interieur zullen meer mensen het eens zijn. Het is een mooi vormgegeven interieur, standaard voorzien van navigatiesysteem met een MMI-achtige bediening. De zitpositie is goed, het stuur is ver naar je toe te halen, maar je zit wel vrij hoog en de stoelen zijn even wennen. Ruimte achterin is niet bijzonder ruim, ondanks dat de auto 4,80m lang is. De kofferbak is wel lekker ruim en de afdekking rolt automatisch op als je het aantikt. De achterruit is los te openen, wat me handig lijkt als je even snel iets in de auto moet gooien.
De GT voelt trouwens als geheel on-Frans strak aan. Het interieur bestaat uit mooie materialen, de stoelen zijn vrij stug en het onderstel is strak gedempt en strak geveerd. Niks geen zompig Frans-comfortabel onderstel, maar eerder een Duits-strak aanvoelend onderstel. Dat in combinatie met de harde stoelen en de vrij precieze 6-bak geven geen typisch Frans, maar eerder een Duits gevoel.
Het onderstel geeft je het gevoel dat de auto strak op de weg blijft, maar hobbels, bobbels en verzakkingen worden goed geabsorbeerd. Ook verkeersdrempel neemt de auto op een prettige manier. In een Volvo V50 resulteert een verkeersdrempel in een harde 'kloenk' en een dreun voor de inzittenden. De Laguna neemt de verkeersdrempel geruisloos en met veel meer soeplesse.
Je merkt het goed wanneer de turbo er in komt. Onder de 2500 toeren gebeurt er niet zoveel, maar dan gaat de auto los. De motor klinkt niet echt speciaal, een beetje rumoerig als-ie op toeren komt. Maar hij heeft lekker veel trekkracht, en leent zich zowel voor inhaalacties als een beetje rondtoeren.
Opmerkelijk is dat de motor rond de 130km/u in VI nog 2500 toeren draait. Vrij veel, maar misschien is dat zo gekozen zodat de motor nog binnen het turbogebied blijft. Gasgeven bij die snelheid in VI resulteert wel in acceleratie, maar niet heel veel. Als je een paar versnellingen terugschakelt dan gaat de auto er wel vandoor.
Overigens maakt de vierwielbesturing inparkeren en straatje keren ook een stuk makkelijker. De auto heeft een behoorlijk korte draaicirkel en is standaard voorzien van parkeersensoren achter.

Weg van de snelweg
Na de snelweg is het tijd voor wat leuke bochtige weggetjes. De lange doordraaiers doet de Laguna goed, maar hoe gaan industrieterreinen, slingerweggetjes en korte bochtjes?
In één woord: geweldig! De turn-in is verbazingwekkend. Als je de Laguna instuurt dan zwiept hij bijna om en korte op elkaar volgende bochtjes gaan met een heerlijke soepelheid en elegantie. Je vergeet helemaal dat je met een auto van 1470kg zwaar en 4,80m lang rijdt zo direct stuurt de auto en met zo'n gemak vind je de juiste cadans. Het lijkt alsof je met een veel lichtere en kleinere auto rijdt. Op korte, haakse bochten heb je echt een RWD-gevoel, zo zet de kont zich om en met zo'n gemak snijdt je de bocht aan. Omdat de auto zo direct en scherp instuurt moet je oppassen dat de auto je niet verrast en je geen stoepranden meeneemt.
Het moet werkelijk een genot zijn om met deze auto over berg- of dijkweggetjes te crossen. Het directe insturen, de vloeiende reactie van de auto, het absorptievermogen van het onderstel, de duidelijk aangrijpende remmen maken bochtige weggetjes een echt feest.

En als passagier?
Als bijrijder is de auto ook een bijzondere ervaring. Dan ervaar je pas echt het acceleratievermogen. Als chauffeur anticipeer je er immers op, maar als bijrijder voel je de auto echt accelereren. Als bijrijder zijn bochten ook een bijzondere ervaring. De snelheid van insturen en de bochtsnelheid zijn verrassend hoog. Goed om te onthouden als vrouw en kind meegaan in de auto dus...

Conclusie
De Laguna GT heeft een heel goede wegligging. Lange doordraaiers doet-ie heel goed, met lang uitblijvend onderstuur. De auto ligt strak op de weg en de grenzen liggen erg ver. ESP grijpt pas laat in en je merkt er niet veel van.
Korte, bochtige weggetjes (of industrieterreinen :-) ) dát is het echte speelterrein van de Laguna GT. De auto stuurt zo scherp en danst zo vloeiend door de bochten dat je het idee hebt met een veel kleinere auto onderweg te zijn. Je moet deze auto niet kopen om de lange doordraaiers, maar om de leuke weggetjes, haakse bochten en, oh joy, haarspeldbochten.
Eigenlijk een bizarre combinatie. Een ruime, praktische station die het rijplezier biedt van een klein, wendbaar autootje. Met vrouw en kind(eren) moet je oppassen dat je bochten niet met teveel enthousiasme neemt, maar als je in je eentje rijdt kan je enorm veel lol met deze auto hebben.
RWD rijdt misschien zuiverder, geeft meer stuurgevoel, maar de turn-in van deze auto en de souplesse waarmee hij bochten neemt moet gevoeld worden om te kunnen geloven.
De Renault Laguna III Estate 2.0 16V T 205 GT. Een hele mond vol. Met de nieuwe Laguna GT heeft Renault de 4 wielbesturing weer van stal gehaald. In de jaren 80 populair, maar daarna verdwenen. In de Laguna GT komt 4 wielbesturing, oftewel Active Drive weer terug. Het bijzondere aan deze moderne versie is dat de uitslag van de achterwielen niet vast gekoppeld is aan die van de voorwielen (zoals de voorgangers in de jaren 80), maar computergestuurd is. Onder de 60km/u sturen de achterwielen mee, zodat de draaicirkel kleiner wordt en bochten scherper ingestuurd worden. Boven de 60km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat meer stabiliteit oplevert.
'Computergestuurde achterwielen op een Renault?', hoor ik je nu twijfelend denken? Maar na het fiasco met de onbetrouwbare Laguna II heeft Renault zich heel veel moeite getroost om de Laguna III wél betrouwbaar te maken. Zoveel moeite dat ze vergeten zijn om de styling van de auto echt lekker spannend te maken. En zoveel moeite dat ze 3 jaar garantie bieden op de auto.
Active Drive is alleen te krijgen op de GT met 205pk benzine- of 180pk dieselmotor, beide voorzien van een turbo.
Vierwielbesturing is net een gimmick, iets speciaals, wat ik in mijn auto zoek en de GT is bijzonder scherp geprijst. De introductieprijs voor de station is 36k. Daar zit standaard meesturende Xenon op een CD-navigatiesysteem en sportstoelen met alcantara/leer. Scherp geprijst, want als je een Golf GTI net zo leuk aankleed, dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt. En bij Renault rijdt je dan een ruime, kindvriendelijke stationwagen.
Een proefrit dus
Redenen genoeg om een proefrit te maken in de GT. Goede vriend uitgenodigd om mee te rijden en op naar de Renault-dealer.
De auto waarmee we rijden is gloedjenieuw, dus goed warmrijden is een vereiste. Dat geeft de tijd om het interieur goed te bekijken en te wennen aan de stoelen. De sportstoelen hebben stevige zijwangen, maar na de V50 is het moeilijk om een goede zit te vinden. De zithoek is niet verstelbaar, of we konden er niet in slagen om uit te vinden hoe die versteld moet worden, waardoor de zitting zelf nogal vlak zit. De stoel gaat ook niet ver naar beneden, je blijft nogal hoog zitten. Ook is de zitting vrij kort en niet langer te maken, zoals je wel in de voortreffelijke sportstoelen van BMW kan.
Maar de stoelen wennen snel, zeker als de motor lekker warm is. De eerste kans om de wegligging en het stuurgedrag te testen is mijn favoriete klaverblad. De Laguna gaat erg hard naar beneden, en ik heb het gevoel dat er nog veel meer in zit. Het stuur heeft precies de goede hoeveelheid weerstand, en heeft geen vage gebieden rondom de middenstand, zoals bv. de Megane die wel heeft. Ook in de bocht voel je goed welke kant de wielen opstaan en of je nog grip hebt of dat de voorwielen gaan glijden. Het heeft niet het briljante stuurgevoel van een 1-serie, maar het voelt gewoon goed.
Bij de eerste afslag eraf om weer terug naar het klaverblad te gaan. Bij het stoplicht links en ik hoek de auto de bocht om. Kelere, wat zet dat ding zich om. De turn-in is verbazingwekkend. Terug naar het halve klaverblad is een kleine rotonde. Het is nog vroeg, de weg is leeg, dus nemen we de rotonde een paar keer voluit. Dat gaat erg hard. Je voelt wel dat de voorwielen grip verliezen, maar de bochtsnelheid is erg hoog. Abrupt haaks de rotonde af richting de snelweg. Eerst glijden de voorwielen weg, het ESP grijpt kort in en de auto sleurt zich de hoek om. De auto accelereert richting snelweg, naar het halve klaverblad. Klaverblad op en de auto ligt superstrak op de weg. De grens voelt verder weg dan ik nu zou durven uitproberen.
Gas plotseling liften resulteert in lift-off oversteer. Makkelijk te corrigeren, maar wel onverwachts voor een auto die zo als op rails bochten neemt.
De auto
Of je de Laguna van buiten mooi vind of niet is een kwestie van smaak. De GT wijkt af van de normale Laguna met een andere voorkant en glimmend zwarte buitenspiegels. Over het interieur zullen meer mensen het eens zijn. Het is een mooi vormgegeven interieur, standaard voorzien van navigatiesysteem met een MMI-achtige bediening. De zitpositie is goed, het stuur is ver naar je toe te halen, maar je zit wel vrij hoog en de stoelen zijn even wennen. Ruimte achterin is niet bijzonder ruim, ondanks dat de auto 4,80m lang is. De kofferbak is wel lekker ruim en de afdekking rolt automatisch op als je het aantikt. De achterruit is los te openen, wat me handig lijkt als je even snel iets in de auto moet gooien.
De GT voelt trouwens als geheel on-Frans strak aan. Het interieur bestaat uit mooie materialen, de stoelen zijn vrij stug en het onderstel is strak gedempt en strak geveerd. Niks geen zompig Frans-comfortabel onderstel, maar eerder een Duits-strak aanvoelend onderstel. Dat in combinatie met de harde stoelen en de vrij precieze 6-bak geven geen typisch Frans, maar eerder een Duits gevoel.
Het onderstel geeft je het gevoel dat de auto strak op de weg blijft, maar hobbels, bobbels en verzakkingen worden goed geabsorbeerd. Ook verkeersdrempel neemt de auto op een prettige manier. In een Volvo V50 resulteert een verkeersdrempel in een harde 'kloenk' en een dreun voor de inzittenden. De Laguna neemt de verkeersdrempel geruisloos en met veel meer soeplesse.
Je merkt het goed wanneer de turbo er in komt. Onder de 2500 toeren gebeurt er niet zoveel, maar dan gaat de auto los. De motor klinkt niet echt speciaal, een beetje rumoerig als-ie op toeren komt. Maar hij heeft lekker veel trekkracht, en leent zich zowel voor inhaalacties als een beetje rondtoeren.
Opmerkelijk is dat de motor rond de 130km/u in VI nog 2500 toeren draait. Vrij veel, maar misschien is dat zo gekozen zodat de motor nog binnen het turbogebied blijft. Gasgeven bij die snelheid in VI resulteert wel in acceleratie, maar niet heel veel. Als je een paar versnellingen terugschakelt dan gaat de auto er wel vandoor.
Overigens maakt de vierwielbesturing inparkeren en straatje keren ook een stuk makkelijker. De auto heeft een behoorlijk korte draaicirkel en is standaard voorzien van parkeersensoren achter.
Weg van de snelweg
Na de snelweg is het tijd voor wat leuke bochtige weggetjes. De lange doordraaiers doet de Laguna goed, maar hoe gaan industrieterreinen, slingerweggetjes en korte bochtjes?
In één woord: geweldig! De turn-in is verbazingwekkend. Als je de Laguna instuurt dan zwiept hij bijna om en korte op elkaar volgende bochtjes gaan met een heerlijke soepelheid en elegantie. Je vergeet helemaal dat je met een auto van 1470kg zwaar en 4,80m lang rijdt zo direct stuurt de auto en met zo'n gemak vind je de juiste cadans. Het lijkt alsof je met een veel lichtere en kleinere auto rijdt. Op korte, haakse bochten heb je echt een RWD-gevoel, zo zet de kont zich om en met zo'n gemak snijdt je de bocht aan. Omdat de auto zo direct en scherp instuurt moet je oppassen dat de auto je niet verrast en je geen stoepranden meeneemt.
Het moet werkelijk een genot zijn om met deze auto over berg- of dijkweggetjes te crossen. Het directe insturen, de vloeiende reactie van de auto, het absorptievermogen van het onderstel, de duidelijk aangrijpende remmen maken bochtige weggetjes een echt feest.
En als passagier?
Als bijrijder is de auto ook een bijzondere ervaring. Dan ervaar je pas echt het acceleratievermogen. Als chauffeur anticipeer je er immers op, maar als bijrijder voel je de auto echt accelereren. Als bijrijder zijn bochten ook een bijzondere ervaring. De snelheid van insturen en de bochtsnelheid zijn verrassend hoog. Goed om te onthouden als vrouw en kind meegaan in de auto dus...
Conclusie
De Laguna GT heeft een heel goede wegligging. Lange doordraaiers doet-ie heel goed, met lang uitblijvend onderstuur. De auto ligt strak op de weg en de grenzen liggen erg ver. ESP grijpt pas laat in en je merkt er niet veel van.
Korte, bochtige weggetjes (of industrieterreinen :-) ) dát is het echte speelterrein van de Laguna GT. De auto stuurt zo scherp en danst zo vloeiend door de bochten dat je het idee hebt met een veel kleinere auto onderweg te zijn. Je moet deze auto niet kopen om de lange doordraaiers, maar om de leuke weggetjes, haakse bochten en, oh joy, haarspeldbochten.
Eigenlijk een bizarre combinatie. Een ruime, praktische station die het rijplezier biedt van een klein, wendbaar autootje. Met vrouw en kind(eren) moet je oppassen dat je bochten niet met teveel enthousiasme neemt, maar als je in je eentje rijdt kan je enorm veel lol met deze auto hebben.
RWD rijdt misschien zuiverder, geeft meer stuurgevoel, maar de turn-in van deze auto en de souplesse waarmee hij bochten neemt moet gevoeld worden om te kunnen geloven.
Comment