Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Renault Laguna III Estate 2.0 16V T 205 GT

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Renault Laguna III Estate 2.0 16V T 205 GT

Interessante auto
    De Renault Laguna III Estate 2.0 16V T 205 GT. Een hele mond vol. Met de nieuwe Laguna GT heeft Renault de 4 wielbesturing weer van stal gehaald. In de jaren 80 populair, maar daarna verdwenen. In de Laguna GT komt 4 wielbesturing, oftewel Active Drive weer terug. Het bijzondere aan deze moderne versie is dat de uitslag van de achterwielen niet vast gekoppeld is aan die van de voorwielen (zoals de voorgangers in de jaren 80), maar computergestuurd is. Onder de 60km/u sturen de achterwielen mee, zodat de draaicirkel kleiner wordt en bochten scherper ingestuurd worden. Boven de 60km/u sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, wat meer stabiliteit oplevert.

'Computergestuurde achterwielen op een Renault?', hoor ik je nu twijfelend denken? Maar na het fiasco met de onbetrouwbare Laguna II heeft Renault zich heel veel moeite getroost om de Laguna III wél betrouwbaar te maken. Zoveel moeite dat ze vergeten zijn om de styling van de auto echt lekker spannend te maken. En zoveel moeite dat ze 3 jaar garantie bieden op de auto.

Active Drive is alleen te krijgen op de GT met 205pk benzine- of 180pk dieselmotor, beide voorzien van een turbo.
    Vierwielbesturing is net een gimmick, iets speciaals, wat ik in mijn auto zoek en de GT is bijzonder scherp geprijst. De introductieprijs voor de station is 36k. Daar zit standaard meesturende Xenon op een CD-navigatiesysteem en sportstoelen met alcantara/leer. Scherp geprijst, want als je een Golf GTI net zo leuk aankleed, dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt. En bij Renault rijdt je dan een ruime, kindvriendelijke stationwagen.

Een proefrit dus
    Redenen genoeg om een proefrit te maken in de GT. Goede vriend uitgenodigd om mee te rijden en op naar de Renault-dealer.
    De auto waarmee we rijden is gloedjenieuw, dus goed warmrijden is een vereiste. Dat geeft de tijd om het interieur goed te bekijken en te wennen aan de stoelen. De sportstoelen hebben stevige zijwangen, maar na de V50 is het moeilijk om een goede zit te vinden. De zithoek is niet verstelbaar, of we konden er niet in slagen om uit te vinden hoe die versteld moet worden, waardoor de zitting zelf nogal vlak zit. De stoel gaat ook niet ver naar beneden, je blijft nogal hoog zitten. Ook is de zitting vrij kort en niet langer te maken, zoals je wel in de voortreffelijke sportstoelen van BMW kan.

Maar de stoelen wennen snel, zeker als de motor lekker warm is. De eerste kans om de wegligging en het stuurgedrag te testen is mijn favoriete klaverblad. De Laguna gaat erg hard naar beneden, en ik heb het gevoel dat er nog veel meer in zit. Het stuur heeft precies de goede hoeveelheid weerstand, en heeft geen vage gebieden rondom de middenstand, zoals bv. de Megane die wel heeft. Ook in de bocht voel je goed welke kant de wielen opstaan en of je nog grip hebt of dat de voorwielen gaan glijden. Het heeft niet het briljante stuurgevoel van een 1-serie, maar het voelt gewoon goed.

Bij de eerste afslag eraf om weer terug naar het klaverblad te gaan. Bij het stoplicht links en ik hoek de auto de bocht om. Kelere, wat zet dat ding zich om. De turn-in is verbazingwekkend. Terug naar het halve klaverblad is een kleine rotonde. Het is nog vroeg, de weg is leeg, dus nemen we de rotonde een paar keer voluit. Dat gaat erg hard. Je voelt wel dat de voorwielen grip verliezen, maar de bochtsnelheid is erg hoog. Abrupt haaks de rotonde af richting de snelweg. Eerst glijden de voorwielen weg, het ESP grijpt kort in en de auto sleurt zich de hoek om. De auto accelereert richting snelweg, naar het halve klaverblad. Klaverblad op en de auto ligt superstrak op de weg. De grens voelt verder weg dan ik nu zou durven uitproberen.
    Gas plotseling liften resulteert in lift-off oversteer. Makkelijk te corrigeren, maar wel onverwachts voor een auto die zo als op rails bochten neemt.

De auto
    Of je de Laguna van buiten mooi vind of niet is een kwestie van smaak. De GT wijkt af van de normale Laguna met een andere voorkant en glimmend zwarte buitenspiegels. Over het interieur zullen meer mensen het eens zijn. Het is een mooi vormgegeven interieur, standaard voorzien van navigatiesysteem met een MMI-achtige bediening. De zitpositie is goed, het stuur is ver naar je toe te halen, maar je zit wel vrij hoog en de stoelen zijn even wennen. Ruimte achterin is niet bijzonder ruim, ondanks dat de auto 4,80m lang is. De kofferbak is wel lekker ruim en de afdekking rolt automatisch op als je het aantikt. De achterruit is los te openen, wat me handig lijkt als je even snel iets in de auto moet gooien.

De GT voelt trouwens als geheel on-Frans strak aan. Het interieur bestaat uit mooie materialen, de stoelen zijn vrij stug en het onderstel is strak gedempt en strak geveerd. Niks geen zompig Frans-comfortabel onderstel, maar eerder een Duits-strak aanvoelend onderstel. Dat in combinatie met de harde stoelen en de vrij precieze 6-bak geven geen typisch Frans, maar eerder een Duits gevoel.

Het onderstel geeft je het gevoel dat de auto strak op de weg blijft, maar hobbels, bobbels en verzakkingen worden goed geabsorbeerd. Ook verkeersdrempel neemt de auto op een prettige manier. In een Volvo V50 resulteert een verkeersdrempel in een harde 'kloenk' en een dreun voor de inzittenden. De Laguna neemt de verkeersdrempel geruisloos en met veel meer soeplesse.

Je merkt het goed wanneer de turbo er in komt. Onder de 2500 toeren gebeurt er niet zoveel, maar dan gaat de auto los. De motor klinkt niet echt speciaal, een beetje rumoerig als-ie op toeren komt. Maar hij heeft lekker veel trekkracht, en leent zich zowel voor inhaalacties als een beetje rondtoeren.
    Opmerkelijk is dat de motor rond de 130km/u in VI nog 2500 toeren draait. Vrij veel, maar misschien is dat zo gekozen zodat de motor nog binnen het turbogebied blijft. Gasgeven bij die snelheid in VI resulteert wel in acceleratie, maar niet heel veel. Als je een paar versnellingen terugschakelt dan gaat de auto er wel vandoor.

Overigens maakt de vierwielbesturing inparkeren en straatje keren ook een stuk makkelijker. De auto heeft een behoorlijk korte draaicirkel en is standaard voorzien van parkeersensoren achter.

Weg van de snelweg
    Na de snelweg is het tijd voor wat leuke bochtige weggetjes. De lange doordraaiers doet de Laguna goed, maar hoe gaan industrieterreinen, slingerweggetjes en korte bochtjes?
    In één woord: geweldig! De turn-in is verbazingwekkend. Als je de Laguna instuurt dan zwiept hij bijna om en korte op elkaar volgende bochtjes gaan met een heerlijke soepelheid en elegantie. Je vergeet helemaal dat je met een auto van 1470kg zwaar en 4,80m lang rijdt zo direct stuurt de auto en met zo'n gemak vind je de juiste cadans. Het lijkt alsof je met een veel lichtere en kleinere auto rijdt. Op korte, haakse bochten heb je echt een RWD-gevoel, zo zet de kont zich om en met zo'n gemak snijdt je de bocht aan. Omdat de auto zo direct en scherp instuurt moet je oppassen dat de auto je niet verrast en je geen stoepranden meeneemt.
    Het moet werkelijk een genot zijn om met deze auto over berg- of dijkweggetjes te crossen. Het directe insturen, de vloeiende reactie van de auto, het absorptievermogen van het onderstel, de duidelijk aangrijpende remmen maken bochtige weggetjes een echt feest.

En als passagier?
    Als bijrijder is de auto ook een bijzondere ervaring. Dan ervaar je pas echt het acceleratievermogen. Als chauffeur anticipeer je er immers op, maar als bijrijder voel je de auto echt accelereren. Als bijrijder zijn bochten ook een bijzondere ervaring. De snelheid van insturen en de bochtsnelheid zijn verrassend hoog. Goed om te onthouden als vrouw en kind meegaan in de auto dus...

Conclusie
    De Laguna GT heeft een heel goede wegligging. Lange doordraaiers doet-ie heel goed, met lang uitblijvend onderstuur. De auto ligt strak op de weg en de grenzen liggen erg ver. ESP grijpt pas laat in en je merkt er niet veel van.
    Korte, bochtige weggetjes (of industrieterreinen :-) ) dát is het echte speelterrein van de Laguna GT. De auto stuurt zo scherp en danst zo vloeiend door de bochten dat je het idee hebt met een veel kleinere auto onderweg te zijn. Je moet deze auto niet kopen om de lange doordraaiers, maar om de leuke weggetjes, haakse bochten en, oh joy, haarspeldbochten.
    Eigenlijk een bizarre combinatie. Een ruime, praktische station die het rijplezier biedt van een klein, wendbaar autootje. Met vrouw en kind(eren) moet je oppassen dat je bochten niet met teveel enthousiasme neemt, maar als je in je eentje rijdt kan je enorm veel lol met deze auto hebben.
    RWD rijdt misschien zuiverder, geeft meer stuurgevoel, maar de turn-in van deze auto en de souplesse waarmee hij bochten neemt moet gevoeld worden om te kunnen geloven.

Last edited by tiPanda; 08-07-08, 20:09. Reden: Foto's op andere plaatsen in de tekst
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Leuk verhaal Panda!
    Alleen wel foto's maken de volgende keer he. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik zie mezelf al aankomen op een proefrit met een fototoestel :-)
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Gewoon in je jaszak man.
        Het hoeft geen Eos 400D te zijn natuurlijk. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mooi verhaal, en leuk om te zien dat de Laguna ook voor jou een aangename verrassing was! Ik heb weliswaar in een veel gewonere dieselversie gereden, maar een aantal bevindingen van jou zijn zeker herkenbaar.

Die prijzen van de kleinere diesels zijn trouwens ongewijzigd, waardoor je de gekke situatie krijgt dat je bij Renault voor hetzelfde geld kan kiezen tussen een (relatief) weinig vermogen + standaarduitrusting of voor de GT met veel vermogen en "full options". Sowieso bijzonder dat bij zo'n nieuwe auto nu al gestunt wordt met de prijzen.

Ben benieuwd naar het verloop van je verdere keuzeproces. Er valt iig veel te zeggen voor de Renault, dat lijkt me duidelijk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
            Ik zie mezelf al aankomen op een proefrit met een fototoestel :-)
            Kan best, heb ik bij de 159 2.4JTDm SW ook gewoon gedaan :)
            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ik reed gisteren achter zo'n GT.
              Niet echt mooi recht van achteren, maar verder wel een leuke auto.
              Zeker met die dubbele uitlaat, vind ik.

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Waarom hebben ze zo'n goed sturende auto zooooo ontzettend lelijk gemaakt?
                Designcenter dat op 0 gram Co2 uitstoot moet draaien, dus ontwerpen in 't donker?

Comment

Hmm, verrassend verhaal.

Ja, hij is lelijk. Te leijk.

Maar zelfs de 150 dci rijd al aardig goed....

dat deze geweldig rijd...ben ik blij mee.

Ondanks dat ie lelijk is, aan de binnenkant erg mooi. Misschien al met al genoeg om de lelijke buitenkant te vergeven.

Comment

*kijkt nog eens naar beeldscherm*
                    Inderdaad geen groen meer. Maar betekent dat nou ook dat we hier opeens het uiterlijk van een auto boven de rij-eigenschappen stellen?

Het is gummen.org hoor, niet poetsen.org.

Comment

beter lezen sacha :-)

zeg juist dat die ondanks z'n lelijkheid nog wel op de nominatielijst staat en dat de rijeigenschappen juist een en ander goed maken!

maar om eerlijk te zijn...zag gister een sangyong pickup ding...nou: al reed dat ding als een porsche cayenne met het prijskaartje van een sorento...dan wil ik hem nog niet....

Comment

Nee, een Porsche Cayenne is mooi :-p

Comment

Nee, niet echt. Wel imposant.

Weet je wat de laguna 3 keer mooier zou maken? Die peertjes (H7 of xenon) op uiterste hoeken van de voorkant plaatsen, ipv veel te ver naar binnen.

Wat ze erg goed deden op de laguna 2 (de auto nog breder laten lijken alsdat die is) gaat totaal mis op de laguna 3. Dat ding oogt gewoon te smal en hoog. En profil is die best te doen. Recht van achter gaat ook nog wel (de station dan, de sedan is lelijk). Maar van voren is het een gedrocht.

De lampjes voor naar buiten plaatsen, rare vorm uit koplampen wegfilteren. Ook leds achter voor de station en dan kom je een heel eind.

Oh ja...bij de laguna 1 was 15" mooi genoeg. De laguna 2 had al 16 nodig....de laguna 3 ziet er idioot uit met alles onder 18"

Een auto moet met 17" al kloppen...maar dan heb je veel te veel 'zwart' bij de laguna3.

Een GT maakt een klein beetje goed. Maar weet niet of het voldoende is.

Een C5 is bv veel mooier, maar schijnt veel te zwaar zijn voor de tamme motoren. De laguna is met 150pk dci al lekker vlot. Met 4ws in GT uitvoering dus blijkbaar zelfs erg goed (hulde...ik ben er blij mee).

Dus door rijeigenschappen hou ik hem nog zeker in gedachten. Helaas moet ik bijna verplicht gas rijden, dus een GT is geen optie. Of ik moet diep bukken voor de GT Dci

Comment

Helemaal gelijk wat betreft de Xenon. Die hadden op de buitenste plek moeten zitten.
                            Ben nog bijzonder onder de indruk van de Laguna GT, als ik heel eerlijk zijn vind ik em lekkerder rijden dan de 320i die ik gisteren reed. Misschien heeft de 320i meer diepte, maar de Laguna geeft je het gevoel in een klein en wendbaar autootje door de bochten te hoeken.

Comment

Misschien heeft de 320i meer diepte
                              Diepte?

*krijgt jeuk*

Oh... Je bedoelt de BMW zorgt voor wat extra diepte?
                              Last edited by raspaardje; 25-06-08, 09:47.

Comment

Met meer diepte bedoel ik dat je je manier van rijden moet aanpassen om het maximale uit de auto te halen.
                                De Laguna is veel toegankelijker, maar daarom kan je je afvragen hoe lang de auto weet te boeien. Ik denk dat dat wel losloopt, maar als je elke dag maximum attack gaat dan haal je uiteindelijk misschien wel meer/langer meer uit de BMW.
                                Voor mij weet ik het niet. Ik vind de Laguna comfortabeler en dat je instant fun hebt met de auto spreekt me ook aan, want de momenten dat ik over bochtige weggetjes kan rossen zijn beperkt.

Comment

ben over een half jaartje aan de beurt (of nee, dan moet die al wel besteld zijn denk ik)

dus zal tegen die tijd toch ergens in den landen een GT zien op te snorren

of ik moet in de leaselijsten al zien dat het onhaalbare zaak is

Comment

Foto's toegevoegd (persfoto's).

Comment

Mooi!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Hij begint te wennen moet ik zeggen. En met 180pk diesel, 4 ws en fulloptions best een aardige leasebak!
                                        Maak me alleen wat zorgen over de ruimte achterin. :o)
                                        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Ik vind hem niet mooi, maar het effect op het bochtenwerk klinkt goed!

Vraag me alleen af hoe vaak die toestand kapot gaat, en wat dat voor garagerekeningen op gaat leveren...
                                          You know that reality is immaterial

Comment

en profil is niet mooi en en profil zelfs bijna lelijk...achterkant wel te pruimen

interieur (bijna het belangrijkste trouwens) is wel erg mooi

tja...alfa is en blijft gewoon veel mooier, dat vergelijk maar niet maken want dat verliest de laguna sowieso

Comment

Evo review spot on:
                                              Range-topping Laguna sees the unexpected return of four-wheel steering

Comment

Ik heb afgelopen weekend ook een tijdje in een Laguna Estate GT (benzine) gereden, en ik moet zeggen dat ik eveneens aangenaam verrast was door de directe, fijne besturing. Zeker een aardig verschil met de 'standaard' Laguna. Wel had ik wat meer verwacht van die 205pk: de auto was niet langzaam, maar voelde ook niet echt spectaculair snel aan. Bovendien vond ik het geluid van de motor tegenvallen; mijn bescheiden 318i klinkt hoog in de toeren lekkerder.

Feit blijft dat het een ongelofelijk scherpe aanbieding is van Renault: die GT is ook nog 'ns 'fully loaded' en dan heb je voor zo'n 37k toch echt heel veel auto. Het grootste bezwaar -als ik voor de keuze van aanschaf stond- blijft voor mij toch het uiterlijk. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik 'm nou gewoon saai of echt lelijk (m.n. de voorkant) vind, in ieder geval maken de 'looks' bij mij geen enkele (positieve) emotie los.

Daarentegen vind ik de concurrent C5 wel fraai, maar die viel qua rijden echt enorm tegen. Een paar weken geleden heb ik in een 2.0 automaat (met hydractive) gereden, maar ik vond 't echt 3x niks: zeker niet 'sportief', maar ook niet heel erg comfortabel. Ik denk zelf dat vooral de motor icm de ouderwetse 4-trapsautomaat het rijplezier bedierf: veel herrie en een motor die klinkt alsof ie er niet echt veel zin in heeft. Als je het uiterlijk buiten beschouwing laat zou de keuze tussen een C5 of een Laguna (ook in een andere versie dan de GT) voor mij iig geen moeilijke zijn.

Comment

Value for money is idd erg goed. Wil je een vergelijkbare BMW kopen, dan ben je iets van 15k meer kwijt.

In the end denk ik wel dat een 6-cil BMW meer diepgang biedt, meer te leren biedt, maar of dat het prijsverschil waard is...

Comment

*BMW*

*diepgang*

pomtiedom...
                                                    You know that reality is immaterial

Comment

Yeah yeah. :-)

Ik bedoel dat je bij een BMW jezelf steeds weer kan verbeteren om nóg meer uit je auto te halen. Je hebt meer te leren.
                                                      Met een Laguna GT verwacht ik dat je sneller op de max van de auto zit, bij een BMW heb je meer ruimte om er nog weer een beetje meer uit te halen.

Maar goed, dat is eigenlijk alleen leuk als je die tijd er ook echt in kan stoppen en bv. trackdays doet. Anders haal je er niet uit wat er potentieel in zit.
                                                      Niet dat het dan opeens een slechte auto is. Maar dan had je net zo goed een veel toegankelijker Laguna GT kunnen kopen voor veel minder geld :-)

Die toegankelijkheid heeft z'n charme. Instant fun.

Comment

Iep, ik ben het trouwens ook helemaal met je eens over de C5. Die viel gewoon tegen. Niet comfortabel en niet sportief. Heb geen luchtgeveerde gereden, misschien dat dat veel beter rijdt.

Comment

Ja, ik was erg benieuwd naar de 'zwevend tapijt' beleving (heb verder totaal geen ervaring met Citroens), maar ik vond 't allemaal niet zo bijzonder: eigenlijk vond ik de auto op een gladde snelweg zelfs nog wat onrustig aanvoelen. In ieder geval zie ik de meerwaarde ten opzichte van de conventionele vering niet.

Daarnaast kon ik ook het dashboard van de C5 niet waarderen. Heel druk met erg veel knopjes, en daardoor oogt het geheel nogal rommelig. Bij de Laguna was ook dat beter voor elkaar, evenals de mooiere materialen in de Renault.

Al met al ben ik na zowel de ritjes in de C5 als de Laguna toch nog erg happy met mijn E91 318i. OK, qua vermogen houdt het niet over, en zoveel goodies als op de (goedkopere) Laguna GT zitten er zeker niet op, maar alles bij elkaar 'klopt' de BMW in mijn beleving gewoon helemaal: de auto heeft een prachtige afwerking, zit perfect en blijft erg plezierig in besturing en weggedrag. Rationeel wint de BMW het misschien op geen enkel punt van de Laguna, maar toch mist die laatste voor mij de ondefinieerbare 'feel good' factor, wat uiteindelijk toch belangrijker voor mij is om tevreden te zijn met mijn auto dan indrukwekkende specs op papier....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Iep Bekijk bericht
                                                            Het grootste bezwaar -als ik voor de keuze van aanschaf stond- blijft voor mij toch het uiterlijk. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik 'm nou gewoon saai of echt lelijk (m.n. de voorkant) vind, in ieder geval maken de 'looks' bij mij geen enkele (positieve) emotie los.
                                                            In het felblauw vind ik de auto wel mooi, in de andere kleuren deel ik je conclusie.

Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Felblauw maakt idd een groot verschil. In zwart wordt het een 'gewone' Laguna.

Comment

Nu in de huidige autovisie: een artikel wat dat 4WS eigenlijk allemaal doet. Met oa. tijdmetingen en vergelijkingen met een 2WS Laguna en 320d xdrive

Comment

Working...
                                                                X