Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2009 e93 M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 2009 e93 M3

    Nadat ik *klik* afgelopen zomer al het genoegen had om een uurtje in een e92 M3 te mogen sturen, mocht ik deze week een hele dag op pad met diens open broertje, de e93 M3. De auto in kwestie is een zwart metallic cabriolet met het uitgebreide beige leer pakket. De eerste eigenaar heeft daarbij bijna alle hokjes aangevinkt: electrisch verstelbare stoelen met geheugen, EDC, 19 wielen, het zit er allemaal op. Hij is mei dit jaar op kenteken gezet en nog van voor de facelift: hij heeft bijvoorbeeld nog het oude I-drive zonder short cut knopjes en de navigatie draait nog vanaf een CD in plaats van vanaf een 30 gig harde schijf. Daarnaast zijn er twee opties waar ik meer dan nieuwsgierig naar was. Deze cabrio is uitgerust met de M-DCT bak. En de eerste eigenaar heeft hem voorzien van een Eisenmann uitlaat. Korte navraag leerde dat het om de zogenaamde Export variant gaat met 4 vuistdikke pijpen in 83 milimeter doorsnee, dus de versie die in Duitsland niet door de TÜV is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Als ik de auto s ochtends ophaal staat hij in de garage, ijskoud van een lang weekend stil staan. Bij de koude start wordt meteen duidelijk dat dit geen uitlaat is voor muurbloempjes: hij roggelt als Tom Jones met een brok in zijn keel. Later op de dag word ik aangesproken door een wildvreemde, als ik de auto net zeer beschaafd en rustig rijdend in een parkeergarage heb geparkeerd. Mooie auto hoor, maar zon uitlaat, dat is écht niet nodig...! Ik ben het met die stelling roerend eens: op de snelweg word je bijvoorbeeld bij snelheden tussen 110 en 130 helemaal hoorn dol van het constante gedreun. 150 gaan rijden lost dat probleem overigens op, maar dat is niet altijd haalbaar of wenselijk natuurlijk. Er zit ook een positieve keerzijde aan dit Sjonnenorgel: volgas schreeuwt hij het uit van plezier, tunnels worden concerthallen en bij gas los en afremmen op de motor reutelt en ploft hij afentoe zeer vermakelijk. Mijn oordeel blijft desondanks: nein danke.



    Dan het tweede grote onderscheid ten opzichte van de coupé die ik gereden heb: de bak. De M-DCT bak is er een van de nieuwe generatie, dus met natte dubbele koppeling en 7 versnellingen. Hij kent twee standen: of handmatig schakelen via pook of flippers, of volledig automatisch. In elk van de twee standen heb je 6 verschillende schakeltempi tot je beschikking. Als je hem als automaat rijdt doet hij boven verwachting goed zijn werk. Hij wisselt verzet als een black jack dealer in het casino die zijn kaarten schudt: snel, behendig en comfortabel. Erg handig is ook dat wanneer je volledig tot stilstand komt de auto niet kruipt, tenzij je een teentje gas geeft. Dan begint hij alsnog te kruipen en kruipt dan ook door als je geen gas geeft. Erg ontspannen in de file. Schakel je over naar de manuele modus, dan is het een sportbak pursang. In de snelste stand verdient het daarbij de voorkeur om iets te liften bij het overschakelen want doe je dat niet, dan wordt de volgende versnelling er met een klap in gerost. Dat gaat zo hard dat DSC of bestuurder af en toe moet ingrijpen door bij te sturen om een (grote) stap opzij van de kont op te vangen. Het schijnt overigens opzettelijk in de programmatuur geprogrammeerd te zijn om de SMG fetishisten tevreden te houden. Tussengas bij terugschakelen verzorgt de bak ook, maar naar mijn smaak doet hij dat tamelijk bescheiden. De moddervette gasstoten zoals bijvoorbeeld de PDK in de Panamera die kent blijven namelijk uit. Gelukkig staat het je als bestuurder vrij om, al dan niet side flippend, de Beierse electronica een handje te helpen.



    Hoe dat bevalt in de praktijk? Eigenlijk boven verwachting goed! Doordat de 7 versnellingen in de M-DCT bak korter zijn en dichter bij elkaar liggen dan de versnellingen van de handbak is de motor vaker beter bij de les. Volgas dooraccelererend terwijl electronica en bak samen de ene versnelling na de andere razend snel inleggen wordt de indruk gewekt dat de auto sneller is dan de coupé met handbak, ondanks diens gewichtsvoordeel. Op bochtige binnenwegen kun je daarnaast ook nog eens je handen aan het stuur houden, waardoor je de limieten van het onderstel nog makkelijker opzoekt. Ga je over die grenzen heen en ga je met het M-DCT uit aan het strepen schilderen, dan is het handig opschakelen in de drift. Doe je dat hoog genoeg in toeren, dan kun je de drift gewoon voortzetten. Aan het eind van de dag miste ik de handbak evengoed toch. Want hoewel de voordelen van een M-DCT bak evident zijn, mis ik toch dat laatste ultieme stukje interactie. De voldoening van perfect schokvrij door de versnellingen, of je nou rustig door een dorpje toert of volle polle in attack modus op een serie bochten afdendert. Met de M-DCT bak houd je rekening met wat de electronica voor je aan het organiseren is. Ik organiseer liever zelf.



    De vorige proefrit was te kort om het onderstel grondig te testen. Daar was nu meer tijd voor. Ook met deze cabrio variant is het bijzonder eenvoudig om de hooligan uit te hangen. Maar, waar ik de vorige keer gevrijwaard dacht te zijn van onderstuur, kwam ik dat nu toch een aantal keren tegen. Echt storend is het niet: het is een extra signaal dat je dicht op de limiet zit. Het is dan ook geen nukkig eindeloos onderstuur: met een beetje gas bij trap je er zo doorheen. Het variabel sperrend differentieel viel me dit keer in negatieve zin op: het spert pas nadat een achterwiel wat grip verloren heeft. De overgang van neutraal naar overstuur is dan ook best rap en niet erg zuiver. Je duikt enthousiast een bocht in en de neus glijdt een beetje naar buiten. Vervolgens geef je gas bij om door dat onderstuur heen te komen. Het binnenste achterwiel verliest dan een beetje grip, waarna het diff wakker wordt en aan de slag gaat, met als gevolg dat relatief plots beide achterwielen grip kwijt zijn. Exact genoeg tegen sturen, met gevoel gas geven en je kunt de hierdoor ingezette powerslide naar believen af maken en zo lang maken als je wil of als de weg toe staat. Het is allemaal prima op te vangen en wordt goed medegedeeld door met name de seat of the pants, maar voor mij mag het wat organischer, met een sperdiff met een bepaalde hoeveelheid voorspanning bijvoorbeeld. De overgang naar overstuur zou daarmee een stuk vloeiender zijn. Evengoed blijft het een heerlijk brulijzer: als de auto eenmaal schuin staat en het diff eenmaal spert is de hoogtoerige V8 je beste vriend en trekken de Michelins op de achteras keer op keer aan het kortste eind. Ondanks het hoge gewicht is een combinatiedrift ook zo gelegd: de lichte en snelle besturing helpt daarbij prima. Kortom, dikke pret! Als je deze kant van het onderstel eenmaal ontdekt hebt en je gaat voor nette, snelle lijnen, dan is het initiële onderstuur te verhelpen door een klein beetje gas te liften vlak na het insturen. Als de neus eenmaal richting apex duikt en je, met een gevoelige gasvoet, tegen de gripgrens van de achteras aan, snel de bocht uit accelereert, wordt duidelijk dat deze auto ook gewoon ontaard snel van a naar b kan.



    Ik heb genoten van deze auto, dat mag duidelijk zijn. De grote gangmaker van dit ///M feestje blijft de motor. Hij vroeg tijdens de 300 kilometer die ik reed ruim 60 liter brandstof, maar daar krijg je zowel qua vermogen als geluiden ontzettend veel voor terug. Mocht ik ooit naar een e9x M3 op zoek gaan, dan wordt de mijne geen cabriolet. Met de kap dicht is hij welliswaar relatief stil en ook nog eens mooi afgewerkt, met de kap open ontwaar je heel afentoe toch een kleine siddering in de stuurkolom en a-stijl. Om het allemaal nog erger te maken is de cabrio ook nog eens 150 kg zwaarder en dat voel je maar al te goed. Leuk hoor open rijden, maar wat mij betreft niet ten koste van de dynamische kwaliteiten. De laatste nail in the coffin is het uiterlijk. Met de kap dicht oogt de auto met name drie kwart van achter erg lomp, naar mijn mening. Nee, ik zou gaan voor een sedan, met handbak, met schuifdak, met een beetje camber op de vooras en een Klappenauspuff, zodat je wanneer je dat wil heerlijk kunt bulderen en wanneer de buitenwereld dat niet wil, je ook stilletjes kunt genieten.
    Last edited by FreudeamFahren; 15-11-09, 12:17.
    Hubraum statt Spoiler

  • #2
    Het zal ook weer eens niet FaF zijn die zo'n mazzeltje heeft. :-)
    Gave bak man!!

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Euhm... Harry...? Kun jij de titel nog aanpassen? Ik had namelijk de mazzel dat daar e93 moet staan :-)
      Hubraum statt Spoiler

      Comment


      • #4
        Done!

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Ah, heb je toch de m-dct bak ook eens kunnen proberen! Beviel erg goed zo te lezen, ik was er zelf een erg enthousiast over (eerste keer dat een sequentiele bak mij volledig kon overtuigen). Ben trouwens wel benieuwd naar hoe de auto die je mee had dan klonk, zou het echt een ander uitlaatsysteem zijn dan de coupe? De coupe waar ik in heb gereden was ook alles behalve subtiel, verbaasde me dat er zo'n geluid standaard uit kwam. Maar heb er op de snelweg nooit in negatieve zin last van gehad.

          De cabrio is trouwens zelfs 230kg zwaarder dan de coupe versie! (1575 vs 1805kg). Daar zal dus ook een behoorlijk verschil in weggedrag en snelheid in moeten zitten, maar geloof zeker dat de v8 met de 1805 ook nog wel raad weet :-)

          Comment


          • #6
            Ah, lees net pas dat de uitlaat dus niet standaard was in jouw geval! Filmpjes? ;-)

            Comment


            • #7
              Mooi man. Mooi beschreven ook FaF.

              Vorig jaar heb ik ook eens in de E92 M3 mogen rijden. Ik heb hem niet zo grondig aan de kaak gesteld, maar ook die versie had die uitlaten, en ook mijn ervaring is dat je er gek van wordt als je rustig rijdt. Een hol resonerend gebrul. Begint na enkele minuten te "zingen" in je hoofd.
              Die versie waar ik in heb gereden had een handbak, rood leer en van buiten alpine weiB.

              Comment


              • #8
                Het *klik* filmmateriaal is van even denderende kwaliteit als de foto's... Mijn welgemeende excuses ;-) Het was de bedoeling om op de terugweg iets voor de camera terug te schakelen en dan volgas door te stomen, maar helaas, de digicam filmt max 30 seconden en dat wist ik niet...

                Standaard klinkt hij ook best OK, maar dan is het vooral het aanzuiggeluid dat je hoort, vond ik. De uitlaat is relatief gezien best stil.

                Oh, en die 150 kg heb ik van autoweek geplukt en is het verschil tussen een M3 sedan met flappy paddles en een cabrio met flappy paddles. Klopt in de context van het verhaal niet helemaal inderdaad.
                Hubraum statt Spoiler

                Comment


                • #9
                  dat onbelast de toeren injagen is zoooo petjes achtig ;-) en een kut gehoor
                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                  Comment


                  • #10
                    Dat onbelast de toeren in jagen verdient een dikke pluim :-) Autoliefhebberij is dat, Motroos. En maakt die uitlaat veel lawaai? Goed man :-) Zoals verwacht een leuk geschreven stukje FaF. Ik heb nu een indruk hoe zo'n apparaat reageert op de limiet. En ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat er uiteindelijk niks gaat boven een handbak, hoe knap de 'flipper' bakken ook zijn.
                    ''Thank God for the internet experts''

                    Comment


                    • #11
                      Prima verhaal weer FaF!
                      2 x ouwe premium meuk
                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                        (...) En ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat er uiteindelijk niks gaat boven een handbak, hoe knap de 'flipper' bakken ook zijn.
                        Eens. Vreemd eigenlijk hè? Ik denk dat dat deels komt omdat een M3 nog steeds een manusje van alles moet zijn. Wat ik begrijp van de heren autojournalisten is dat de flipperbakken en bijbehorende electronica in een F430 en F458 volledig ongemerkt iets bijdragen aan de rijsensatie, dat ze daar iets toevoegen aan het totaal. In de M3 zijn ze naar mijn idee alleen maar ontworpen om een taak van de bestuurder over te nemen. BMW -> 1+1=2, Ferrari -> 1+1=3. Zoiets.
                        Hubraum statt Spoiler

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                          Dat onbelast de toeren in jagen verdient een dikke pluim :-) Autoliefhebberij is dat, Motroos. En maakt die uitlaat veel lawaai? Goed man :-) Zoals verwacht een leuk geschreven stukje FaF. Ik heb nu een indruk hoe zo'n apparaat reageert op de limiet. En ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat er uiteindelijk niks gaat boven een handbak, hoe knap de 'flipper' bakken ook zijn.
                          dat onbelast de begrenzer injagen is ongeleid testosteron
                          rijdend optrekken dat is autoliefhebberij ;-)
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                          Comment


                          • #14
                            Begrenzer? Zo'n ding draait 8300 toeren. Daar ben ik niet eens in de buurt geweest. Enne, een begrenzer zit erop zodat ie de toeren begrenst. Daar is nog nooit een spatje motorschade door veroorzaakt.

                            Daarbij. Snotverdikke. Kachel ik speciaal voor de Opperazijnpisser naar de haven voor de foto's, zodat hij zich een beetje thuis voelt, om het unheimische idee weg te halen, speciaal voor onze Moppersmurf met zeebenen, is het nog niet goed :-)
                            Hubraum statt Spoiler

                            Comment


                            • #15
                              Maar wil je wel effe snel deze quote aanpassen:

                              "Er zit ook een positieve keerzijde aan dit Sjonnenorgel"
                              2 x ouwe premium meuk
                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                              Comment


                              • #16
                                Ik ben zo opgevoed.

                                * Herrie? Sjonnenorgel.
                                * Glimmerij? Johnenorgel.

                                Is nie goed nie?
                                Hubraum statt Spoiler

                                Comment


                                • #17
                                  Oh, in dat geval heb ik me vergist, Motroos :-) Ik sta trouwens nooit ergens zo maar te gassen, want dat raakt kant noch wal, dat ben ik met je eens. Testosteron te veel, dat heb ik wel, maar ik ben ook nog maar 31 :-)

                                  De charme van een M3 is juist dat het een praktische manus van alles is, waarmee je je rustig door het verkeer kunt voortbewegen. Die DCT bak, dat is iets waar de consument om vraagt, en daarom zit het er in, en daarom werkt het op de manier zoals jij hebt omschreven. Reken maar dat er heel wat tevreden DCT eigenaren zijn (en nog zullen gaan komen) Voor hun draagt het zeker iets bij. Mooi dat BMW de mensen die een handbak willen, nog steeds niet worden vergeten. En als het aan mij lag was er op iedere Ferrari ook nog 1 leverbaar.
                                  ''Thank God for the internet experts''

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                                    Ik ben zo opgevoed.
                                    Dan wordt het tijd dat ik je ga heropvoeden:-)
                                    2 x ouwe premium meuk
                                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja natuurlijk ben ik jaloers ;-), maar een M3 van +1800kg?!?!
                                      Heeft in mijn optiek helemaal niets meer te maken met waar M voor hoort te staan. Het is het daarom net niet en daarmee gedegradeerd tot een veels te dure cabrio. Ongetwijfeld gaan een hoop patsers hier wel de nodige euro's op stuk slaan, gedreven door statusdrang of testosteronoverschotten, maar mijn kopje thee zal het nooit worden. Gaat op het 'uncool' bord. Next..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Da's een discussie zonder eind, want zoals jij het stelt, is alleen de M1 een echte M, samen met de E30 M3. De 1 een supersportwagen, de ander een snellle lichte, en dagelijk bruikbare sportsedan. Een M5 is ook vreselijk zwaar, en mijn M3 weegt bijvoorbeeld ook 1.400 kg. Na die E30 M3 is er niks meer uit de koker van de Motorsport GmbH gekomen wat licht was. Wel veel verkoopsuccessen, dat wel. Dat een cabrio van 1.800kg veel te zwaar is, dat ben ik wel met je eens. Des te knapper dat ie toch nog vermakelijk stuurt.
                                        ''Thank God for the internet experts''

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eens. Maar ik had het niet over M1's noch over M5's.
                                          Maar dat kan wel :-). De M1 is über, de E34 M5 ook.
                                          Deze auto's zijn in de basis succesvol geweest puur vanwegen hun prestaties. Abteilung Marketing BMW M GmbH buit deze successen vervolgens lafjes uit. Ik vind dat jammer.
                                          Net zoals ik het jammer vind, dat bijvoorbeeld Alfa Romeo na de GTA's nooit echt iets geweldigs meer heeft gedaan en die naam misbruikt. Met als positieve uitzondering natuurlijk de 155TI in het DTM.
                                          Ik vind moderne auto geloof ik maar niks, kan er niet warm of koud van worden...
                                          Toch heb ik zelf ooit ook wel gekeken naar E36's M3, maar op een of andere manier is het toch nooit liefde geworden. Ik zou ook voor zo'n sedan zijn gegaan, dat vind ik dan weer de gaafste.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                                            Begrenzer? Zo'n ding draait 8300 toeren. Daar ben ik niet eens in de buurt geweest. Enne, een begrenzer zit erop zodat ie de toeren begrenst. Daar is nog nooit een spatje motorschade door veroorzaakt.

                                            Daarbij. Snotverdikke. Kachel ik speciaal voor de Opperazijnpisser naar de haven voor de foto's, zodat hij zich een beetje thuis voelt, om het unheimische idee weg te halen, speciaal voor onze Moppersmurf met zeebenen, is het nog niet goed :-)
                                            niet goed niet goed

                                            dat valt allemaal wel mee , vindt dat onbelast revven gewoon nix das alles
                                            voor de rest heb ik niets te kotsen ;-)
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                                              speciaal voor onze Moppersmurf met zeebenen, is het nog niet goed :-)

                                              over zeebenen gesproken je hobbelt daar naar die auto toe alsof je een fles jenever in de bast had zitten
                                              of had je een halve keutel tussen je bleke hammen zitten? ;-)
                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                              Comment


                                              • #24
                                                LOL @ motroosje!

                                                Die M3, dikke auto, mooi blok, inderdaad tikkie aan de mollige kant.
                                                Wat ik persoonlijk t.o.v. de vorige M3 mis is dat bij deze versie er optisch zo te zien geen verschil zit tussen de voor- en achtervelgen.

                                                De e46 had dat wel, gaf de auto meer "body" imho.



                                                Niet dat ze de nieuwe niet ook voor de deur zouden mogen zetten, hoor... ;-)
                                                Last edited by Roald; 15-11-09, 19:08.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Het blijft een ideale flaneerwagen voor de geblondeerde gooische vrouw :-)
                                                  Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                    Ja natuurlijk ben ik jaloers ;-), maar een M3 van +1800kg?!?!
                                                    Heeft in mijn optiek helemaal niets meer te maken met waar M voor hoort te staan. Het is het daarom net niet en daarmee gedegradeerd tot een veels te dure cabrio. Ongetwijfeld gaan een hoop patsers hier wel de nodige euro's op stuk slaan, gedreven door statusdrang of testosteronoverschotten, maar mijn kopje thee zal het nooit worden. Gaat op het 'uncool' bord. Next..
                                                    Vergeet de E46 M3 CSL niet: 1285kg.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Leuke bak idd maar voor 't echte veegwerk zal iets met een paar honderd kilo minder aan boord waarschijnlijk leuker rijden.

                                                      Was wel benieuwd naar een fotootje in de zelfde stijl met de kap dicht trouwens.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Daar heb ik geen foto's van gemaakt, helaas. Keram is extra blij want die heeft er twee staan. Een blauwe en een rode. Die laatste oogt eigenlijk best top, vind ik. Ik vind die antraciete velgen sowieso wel wijs :-) Het was een moedige koper die die kleur aan durfde. Sjeez :-)
                                                        Attached Files
                                                        Hubraum statt Spoiler

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja, die zullen wel blij zijn met 2 dezelfde auto's, waar van 1 rood :-) Wel een gave kleur, dat rood. Geel was nog mooier geweest :-)
                                                          ''Thank God for the internet experts''

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Geel? Op een e9x M3? Mwoa... Deze is Dakargelb II...









                                                            Ik vind het interieur wel "slick" zo, zeker met de half leren stoelen. Leuk detail: op deze foto zie je de auto geparkeerd voor het etablisement die voor het inkomen zorgt, waar deze auto uit de Coberco Motorsport stal van gereden kan worden :-) (geen grapje)



                                                            Hij staat trouwens te koop: de eigenaar stapt, om redenen die ik niet verzinnen kan, over naar een X5M. Nog meer kleurtjes...

                                                            VOOR



                                                            NA





                                                            Een witte die naar "titan mat" gefolied is. Bes' dik :-)
                                                            Hubraum statt Spoiler

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Dat foliën werkt echt goed. Net een echte paintjob.
                                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ha, die PACO;

                                                                Inderdaad; broerv's schoonzoon werkt bij een bedrijf dat reclames en ander foliewerk levert. Heeft zelf een basic Focus in zilvergrijs en die is op een lege vrijdagnamiddag knaloranje gestickerd. Ziet eruit als professioneel gespoten. Hij ziet als vakman zelf wel een paar details die mooier kunnen, maar dit was dan ook een lolletje met wat restmateriaal. Ik zie er best wel markt voor; nu kun je een auto kopen in de meest safe en inruilprijsvriendelijke kleur, laten stickeren in die knalkleur die jij wel wilde, maar vanwege die inruil niet durfde of de fabriek niet in het pallet had. Na een paar jaar inruilen met een courante kleur en een splinternieuwe laklaag. Duitsche taxis zijn trouwens tegenwoordig bijna allemaal zilverkleurig als ze van de band lopen, goorwit gefolied als de meter voor het eerst gaat lopen en opnieuw zilver als ze, met een afgaande op die schitterende laklaag geloofwaardige kilometerstand die een kwart van de werkelijkheid bedraagt, beim Hinterhofhaendler stehen.
                                                                Scherven brengen gelul.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X