Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Start&Stop

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Start&Stop

In het kader van "wat zijn nu eigenlijk alternatieven voor een Hybrid?" heb ik vandaag maar eens een proefrit gemaakt in een Alfa MiTo 1.4 MultiAir S&S. Motor met 135pk, gekoppeld aan een 5-bak. Deze auto heeft een B-label en is met een vanafprijs van €21.950 voor de Distinctive niet echt een slechte aanbieding te noemen. Met een in dit geval letterlijk tutti lampioni outfit ben je dan ongeveer €26K kwijt. En dan zit er dus echt alles op.

Vandaag bij Fivan in Rotterdam de auto opgehaald. Het weer was niet echt ideaal en het was ook behoorlijk druk. Zodoende dus niet echt een uitgebreide probeersessie gehad, maar wel even een gevoel gekregen hoe de auto aanvoelt en rijdt. MiTo is uiteraard weer een stukje kleiner dan een hybrid, maar daar heb ik zelf niet zo'n problemen mee. Ik ben zelf geen fan van grote auto's en ik ben zelf ook niet echt groot. Zodoende is er dan nog wel wat ruimte op de achterbank over meestal.

Interieur ziet er wel netjes uit. Op het dashboard zat een soort carbon weave motief. Wel grappig om te zien.

De klokkenwinkel is volgens mij verder gelijksoortig ingericht als o.a. de Alfa 147 en 156 zo'n beetje. Die heb ik beide wel eens eerder gereden en de vormtaal is aardig overeenkomstig.
    Kwaliteit lijkt me wel redelijk OK. Geen topmateriaal en constructie, maar dat is ook navenant naar de prijs. Ik zeg niet dat het slecht is, helemaal niet zelfs. Het is gewoon goed en goed is vaak ook goed genoeg ;)

Het ging hier dus om een Start&Stop versie. Grappige en typische was dat het Start&Stop-systeem de hele rit niet heeft gewerkt. Levert de auto alsnog wel een B-label in 2010 op. Tot en met morgenavond 12 uur heeft hij nog een A-label trouwens, wat bij mij dan ook weer vraagtekens oproept. In het kader van de overheid weet altijd waar ze mee bezig zijn.

Dan het rijden zelf, waar het mij voornamelijk om ging. Wat ik zelf altijd belangrijk vind is hoe de positie achter het stuur is. Voelt dat goed aan? In dit geval was dat zo.
    Spiegels, stoel en stuur afgesteld en daarna gaan rijden. Bij het wegrijden vond ik dat je net even een tikje gas meer moest geven om netjes weg te komen. Beetje trage response als het ware.
    Stelde verder niet zo veel voor, is altijd als je voor het eerst in een auto weg rijdt.

Rustig even een stukje binnendoor gereden en het voelt allemaal goed aan. Hij gaat ook echt wel vlot van zijn plek. Dat verbaasde mij positief. Is ook niet echt een zware auto natuurlijk.
    Dan heeft de auto ook nog zo'n DNA knop waarmee je de gasrespons kunt regelen. Ben zelf niet zo'n fan van dat soort gadgets eigenlijk. Net zoals de optionele rode remklauwen. Dat hoeft van mij ook allemaal niet zo.

Maar goed, dat DNA is wel apart. ook. In N rijdt hij gewoon redelijk rustig en neutraal. Bovenin als je wat meer gas geeft merk je wel dat er wat gebeurt. Als je hem dan op D(ynamic) zet hangt hij ineens als een dolle puppy aan het gas. Verschil is wel duidelijk te merken in ieder geval.

Dan de wegligging en het weggedrag. Zeker met die knop in D en poging tot vlot accelereren heb je stuiterende voorwielen. Daar heb je dan dus weinig aan. Gewoon door de toeren heen trekt hij gewoon behoorlijk vlot door. Heb op de snelweg een paar langere doordraai-bochten geprobeerd en ondanks het weer viel me dat aardig mee. Denk dat het onderstel wel aardig goed is. Voelde ook wel redelijk 'sportief' aan als in redelijk stug, zoals de autojournalisten dat altijd plegen te noemen.

Dus, ja. En dan? Wat vind ik er van? Ik vind het een hele leuke auto en hij rijdt ook echt prima. Kostentechnisch zou hij me bijvoorbeeld ook maar €75 per maand meer kosten ten opzichte van de Civic. Dat is natuurlijk niets. Dus wat dat betreft zeker een goed alternatief voor een Civic, Insight of een Prius.

Maar niet voor mij.

Nog even los van het feit dat er volgens mij geen automaat leverbaar is, merk ik aan mij zelf dat zo'n auto toch heel gemakkelijk weer verleidt tot te snel rijden. Als een jonge hond die wil spelen. Dat is aan mij nu even niet besteed. Met de Civic heb ik welgeteld één bekeuring gekregen het afgelopen jaar en dat vind ik eigenlijk wel meer dan genoeg. En daarnaast vind ik het eigenlijk wel prima zo relaxed cruisen met een Hybrid, al dan niet soms een beetje minder langzaam maar dan nog steeds buiten de gevarenzone. Dus ik blijf lekker in mijn Hybrid rond rijden voor de dagelijkse kilometers.

Maar het is wel een leuke auto, zo'n MiTo. Dat zeker.

Ja, leuke auto's.
    Zie ook mijn impressie van de Mito Turbo hier ergens.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
      Ja, leuke auto's.
      Zie ook mijn impressie van de Mito Turbo hier ergens.
      Dat is snel! Die impressie van jou had ik nog niet gezien, Harry. Had snel even in het lijstje gekeken maar mogelijk is hij net op de volgende pagina terecht gekomen. Of ik heb gewoon niet goed gekeken, dat kan ook ;)

Comment

Geeft niet, dit is leuk juist!

Ik krijg mail, zodra iemand een impressie plaatst, zodat ik hem kan goedkeuren.

Alfa Giulia 1300 (1966)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Geeft niet, dit is leuk juist!
          OK!
          Ik krijg mail, zodra iemand een impressie plaatst, zodat ik hem kan goedkeuren.
          Ja, dat vermoedde ik al. Maar dan nog is het snel. Ik zie mijn mail ook altijd gelijk op mijn iPhone maar dan is het nog geen garantie dat ik meteen kan reageren natuurlijk. Dus props voor jouw snelheid :)

Comment

goh ik heb er net een uurtje Mito-surfen opzitten. Ben al bezig met het uitzoeken van mijn volgende leaser (duurt nog een paar maanden, maar tis zo leuk) en ik verheug me op de 170 pk Mito Qv. Daar ga ik echt mee rijden zodra die er is. Verwachte prijs is 28000 euro.

Misschien dat een Giulietta met de 120 pk versie toch wel leuker is, maar de rij-impressie van de 170 pk was erg goed! Met A2 en DNA verwacht ik wel wat!

Die 135 pk versie is iedereen eigenlijk enthousiast over net zoals de 155 pk.

Ohw ik vergeet te vermelden dat de 170 pk QV in de 20% bijtelling zit!
            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

20% ?? Lol

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Heerlijk; weer een verhaal over een Mi.To! :)
                Heb inmiddels alweer 3500 tevreden kilometers achter de rug in de kleinste Turbo..
                Cuore Sportivo!

Comment

20% ?? Lol
                  serieus

Comment

ET aan de alfa. het moet niet gekker worden...
                    Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Hij rijdt nu toch ook al een Fiat? :-)

Comment

inderdaad, ik sta er zelf nog steeds versteld van. Maar er kleven ook wel wat nadelen aan die Mito Qv hoor, want ik verlang zo nu en dan wel eens naar wat meer comfort dan mijn huidige GP op 17" en dat ga ik met een Mito QV natuurlijk niet bereiken.

Maar goed, de Giulietta komt ook nog.

Hier trouwens het filmpje van wokaa in de Mito.
                        http://www.abhd.nl/video/alfa-romeo-mito/

Voor wie al eens de Mito QV wil samen stellen, kijk eens naar de prachtige italiaanse website van Alfa http://www.alfaromeo.it/

Comment

Gaaf.

Die mito 135 pk zoals stephane hem gereden heeft is natuurlijk al 'meer dan voldoende snel' voor zo'n autootje.

De 155pk versie prijst zich denk ik een beetje uit de leasemarkt nu. Ivm de 25% bijtelling. De 135pk EN de 170 QV heeft nl 20%

Die Qv kon nogal eens aan de (te) dure kant worden ben ik bang (leaseprijzen)...de 20% bijtelling maakt wel wat goed... Maar alles opgeteld zou de 135pk multiair wel eens de meest gunstige bang-for-bucks kunnen zijn!

In de guilietta....hmm, hopelijk is hij daar sterk genoeg voor. Wel voor normaal woon-werk verkeer. Maar een 20% versie van de guilietta is tegenwoordig echt een must wil je in lease-land mee kunnen doen.

Comment

Helemaal goed dit karretje. Ik ben dol op kleine Italiaanse auto's.
                            En deze kleur is helemaal top. Ik heb dit wagentje nog niet van dichtbij en binnen gezien, maar zo in het voorbij rijden en de foto's ziet het er echt leuk uit.

En 135pk nodigt uit tot te snel rijden? Uh, met mijn miezerige 110 diesel-pk's slaag ik er ook al in genoeg bekeuringen te scoren. Wat moet je dan rijden? Een 65pk Altootje?
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                              En deze kleur is helemaal top. Ik heb dit wagentje nog niet van dichtbij en binnen gezien, maar zo in het voorbij rijden en de foto's ziet het er echt leuk uit.

En 135pk nodigt uit tot te snel rijden? Uh, met mijn miezerige 110 diesel-pk's slaag ik er ook al in genoeg bekeuringen te scoren. Wat moet je dan rijden? Een 65pk Altootje?
                              Dat zegt hij toch? De (zaaddodende ;-)) Honda Civic Hybrid. ;-))

Groet
                              GJ

Comment

de pest van die Multi Air motoren is dat de tuners er weinig meer mee kunnen. Op het moment nog niets.........Qua koppel valt er nog wel wat te halen maar niet meer pk's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht

Er zit een verschil tussen een auto met 135pk die je relaxed kunt rijden. Een Passat, Octavia, een willekeurige Toyota of wat je wilt. En dan heb je nog dit soort apparaten die zeker met dat ding in 'D' stand redelijk nerveus rijden. Als je daar dan zelf ook graag mee speelt is het heel verleidelijk om daar in mee te gaan. En ik heb voldoende zelfkennis om te weten dat ik dat dan ook doe :)

Dus voor mij is het ongeschikt qua speelgoedtechnische uitrusting gezien zogezegd. Civic Hybrid is gezellig genoeg dan :)

Comment

Nou, mij valt op dat ik opvallend veel Priussen (Prii?) zie die op de linkerbaan hard doorknallen en even asociaal door het verkeer zigzaggen. Zo'n Honda is toch niet heel veel trager (en per slot van rekening een Honda, dus zal ook nog een beetje sturen)?

Of zijn dat leasende schraaplutsers die de gechipte Audi-diesel niet meer kunnen betalen en zich zo maar submodaal doen gelden?

Anyway, de auto de schuld geven is natuurlijk voor mietjes hè. Het gaat om dat blokhoofd met die loden rechtervoet die erin zit :)
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Uhm...ik zie ook opvallend veel Paco's in Mexico allerlei lutserachtige activiteiten uitvoeren. Maar daar val ik jou toch ook niet mee lastig ;)

Ik geef de auto niet de schuld, wel goed lezen. Het woord zelfkennis heeft betrekking op mijzelf. Zo'n Honda stuurt overigens uitermate prima en daar heb ik ook veel plezier van. Maar echt snel is-ie niet. En dat is ook prima. Dat verhaal over submodaal boeit natuurlijk niet, dat weet jij zelf ook wel ;)

Comment

het is totaal offtopic, maar nodigt een Elise dan niet uit Stephane?
                                        Of ben jij in de file naar je werk dan zo'n iemand die dan ook volgas optrekt en dan weer met piepende banden remt? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                          het is totaal offtopic, maar nodigt een Elise dan niet uit Stephane?
                                          Of ben jij in de file naar je werk dan zo'n iemand die dan ook volgas optrekt en dan weer met piepende banden remt? :-)
                                          Elise is niet bedoeld voor dagelijkse kilometers (90% van wat ik rijd) maar wel voornamelijk voor circuit. En nee, zo rijd ik niet in de file ;)

Was trouwens min of mee ook een reden waarom ik destijds die kleine smart gekocht heb.

Comment

Stéphane: ik zie dat je ook wel eens in een Alfa 147 gereden hebt. Hoe verhoudt zich de Mito tot de 147 qua weggedrag (sturen, remmen, wegligging in 't algemeen, stijfheid carrosserie etc.) ?

Comment

Leuke impressie en herkenbaar wat betreft uitdaging.
                                              Ik laat voor dagelijks een hitsige wagen ook staan; als de wagen het kan, valt het mij lastig me in te houden. Daar zijn de woon-werk kilometers niet voor bedoeld; de bijbehorende bonnenregen mis ik dan ook graag.
                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Is er al bekend wanneer de Mito QV op de markt komt en wat die gaat kosten?

In de prijslijst januari 2010 staat-ie nog niet.
                                                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                  Is er al bekend wanneer de Mito QV op de markt komt en wat die gaat kosten?

In de prijslijst januari 2010 staat-ie nog niet.
                                                  de QV komt geloof ik in februari.
                                                  Je kan 'm al wel samenstellen op de italiaanse site.
                                                  Verwachte prijs is 28000 euro, maar dan zit daar nog lang niet alles op en aan.

Comment

Prijzig :-(
                                                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Deltona Bekijk bericht
                                                      Stéphane: ik zie dat je ook wel eens in een Alfa 147 gereden hebt. Hoe verhoudt zich de Mito tot de 147 qua weggedrag (sturen, remmen, wegligging in 't algemeen, stijfheid carrosserie etc.) ?
                                                      Ik kan geen heel uitgebreide mening over de 147 geven, omdat ik die ook niet heel vaak heb gereden.

Mijn idee is dat de MiTo iets beter in elkaar zit en ook iets beter stuurt. Wegligging voelt ook beter. Stijfheid van carrosserie weet ik niet, maar is haast vanzelfsprekend groter vanwege het feit dat het een nieuwere auto is.

Comment

Ik heb zeker 3 jaar een 147 JTD 16V gereden en de Mito 155pk turbo reed scherper.
                                                        Heeft ook standaard dat Q2-diff en dat helpt wel.

Ik weet dat een JTD wat zwaarder op de neus is dan een benzine 147, maar de Mito is wel ietsje sportiever gewoon.

p.s. 147 GTA laat ik even buiten beschouwing, alleen die motor is al 2 pluspunten waard namelijk.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ok, dank voor jullie input Stephane en Harry.

Een jong gebruikte Mito is mogelijk een optie als nieuwe daily.

Comment

Stephane, heb jij heel toevallig naar het verbruik gekeken?

Comment

@Dick: Daar heb ik niet echt op gelet. In totaal maar een half uurtje gereden ongeveer.

Comment

ah autowereld.com had een foutje gemaakt........ze schreven dat dat ding 1:8 liep

Comment

Working...
                                                                X