Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Passat CC 1.8TSI

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• VW Passat CC 1.8TSI

Volkswagen Passat CC 1.8TSI

Vorige week, na de proefrit in de Audi A4, liepen mijn mede proefridder en ik langs de VW-dealer. Buiten stond een hagelnieuwe, glimmend zwarte Passat CC. Liefde op het eerste gezicht bestaat, ook me auto's. Ik had het met de Alfa 159 SW (en al helemaal de ti) en ik had het nu weer met de Passat CC. Dus gingen we naar binnen, de showroom in, waar nog 3 Passat CC's stonden te glimmen. Werkelijk superdikke, supermooie auto's. En voor de prijs waar je bij Audi net een A4 1.8TSI Pro Line hebt, daar koop je bij de VW-dealer dus een Passat CC 1.8TSI met Advance en Dynamic-pakket voor. Redelijk af, zeg maar.

Ter plekke dus een proefrit geboekt voor na het weekend. Het hele weekend heb ik de brochure bekwijld en de prijslijst doorgenomen. En vandaag was het dan zo ver.

De auto
    De auto waar we mee konden rijden was een Passat CC 1.8TSI, met het Advance en Dynamic-pakket. Dit jaar wordt de CC alleen geleverd met deze twee pakketten. Mocht je daar geen prijs op stellen, tough luck, dan moet je tot volgend jaar wachten. So wie so ziet het er naar uit dat als je nu besteld de auto pas begin volgend jaar uitgeleverd wordt. Ok, je kán er voor kiezen om em dit jaar op kenteken te laten zetten, maar dat wordt dan pas november of december. Beter voor de restwaarde om tot januari te wachten. Altijd lachen, die levertijden bij VW. Not :-(
    Wat houden die pakketten nu in? Met het Advance-pakket krijg je een kanteldak, dus niet een schuifdak, keyless entry en inklapbare buitenspiegels. Met het Dynamic-pakket krijg je meedraaiende bi-xenon, privacy glass op de achterste zijruiten, mooie sierstrips binnenin en mooie 17" velgen, gratis te upgraden naar 18". Moet je wel rekenen op extra levertijd...
    Standaard heeft de Passat CC sportstoelen en een sportonderstel.

De looks
    'Onze' Passat CC was binnenin voorzien van truffelkleurig bruin leer en geborsteld aluminium sierstrip. Een beetje een vaag combi, naar mijn mening. Ik had bruin leer laten combineren met het rood-bruine 'Vavona-hout' of met wortelnoten sierstrips. Een van de CC's in de showroom was voorzien van een tweekleurige stof-combinatie. Het zitvlak van de stoel is dan beige, de achterkant zwart. Werkelijk heel mooi.
    De leren sportstoelen zitten voortreffelijk. De rugleuning is elektrisch verstelbaar (zithoogte en -lengte niet), en de stoel is voorzien van een lendensteun die meer en minder opgeblazen kan worden en in hoogte verstelbaar is. In deze auto werkte dat goed, in tegenstelling tot mijn oude 325ti, waar ik op den duur alleen meer en minder rugpijn kreeg ;-) De met stof beklede stoelen zitten trouwens iets zachter, naar mijn mening wat comfortabeler en beter.
    De zitpositie als geheel is erg goed.Het stuur is goed naar je toe te halen en de stoel is goed in te stellen. Het dashboard, voor het grootste deel gelijk aan dat van de normale Passat, ziet er uit alsof het achterover is gekanteld en alsof je vrij hoog moet zitten om het te zien. Van de normale Passat kan ik me herinneren dat het erg groot is en je vrij ver van de voorruit af zit, wat ik persoonlijk een afstandelijk gevoel vind geven. In de Passat CC heb ik dat gevoel totaal niet. Je zit echt in de auto en als je achterom kijkt zie je die schitterende coupe-lijn. Mijn angst dat de CC niet geschikt is als je een kind hebt wordt weggenomen als ik zie dat achterin nog het kinderzitje van de reguliere berijder zit.
    De ruimte achterin is trouwens riant. Ja je hebt maar 2 zitplaatsen achterin, in het midden zit een middenconsole met bekerhouders en opbergvak. Maar hoe vaak neem je een 5e persoon mee? Ik zelden tot nooit. De hoofdruimte achterin is voldoende voor niet al te lange volwassenen (<= 1.80m), maar de beenruimte is riant. Ook de kofferbak is erg groot, al is die niet al te hoog. Volgens de brochure heeft de kofferbak een inhoud van 532 liter, wat 27 liter meer is dan standaard in de Laguna past. De Bugaboo zal er in ieder geval makkelijk in passen.
    De auto geeft je een speciaal gevoel. De interieurkwaliteit is perfect, de coupélijn is heel mooi en de stijlloze portieren herinneren je er aan dat je in een speciale auto rijdt elke keer dat je in- en uitstapt. Alleen de vrouw des huizes nog leren dat je het portier niet dichtslaat via de ruit. Die van mij doet dat gelukkig niet na een jaar Subaru Legacy rijden, maar die van mijn auto-maat wel ;-)
    De auto ziet er werkelijk heel dik uit, de schouderlijn is superdik en de 18" 'Interlagos'-wielen staan geweldig.

Maar hoe rijdt het dan?
    Qua looks een 10 dus, de auto kan zich zeker meten met de 159 SW ti. Maar rijdt het nog wel een beetje? Sportonderstel en 18" jetzers er onder staan zeker garant voor een stugge, oncomfortabele ride?
    Ongelofelijk genoeg niet. Op de snelweg voelt de auto volkomen beheerst en gecontroleerd aan, wat je ook verwacht van een sportonderstel. Je voelt wel dat het een stevig onderstel is, maar het is wél comfortabel. Ook op klinkerwegen met verkeersdrempels blijft de CC verbazingwekkend comfortabel. De oneffenheden worden mooi weggestreken, de verkeersdrempel worden zonder veel poeha genomen, al voel je ze het wel duidelijk. Maar het rijdt veel beter dan ik had verwacht. Sterker nog: het rijdt heel goed.
    Sturen gaat licht en direct. De auto verbaasd door zijn grip en zet een nieuw record qua bochtsnelheid in ons favoriete halve klaverblad. Het stuurgevoel is ook goed, je voelt goed wanneer de auto over zijn voorwielen gaat glijden. Even voorzichtig gas liften en de kont komt wat naar buiten en de auto neemt de bocht weer wat strakker. De hoeveelheid grip in lange doordraaiers is enorm en de rust in de auto ook. De grenzen liggen erg ver, en de auto voelt heel zeker aan.
    De auto onderstuurt zeker. In scherpe bochten voel je de voorwielen steeds wat doorslippen, maar als de goed doseerbare, bijterige remmen aanspreekt kan je de bocht mooi aansnijden. Samen met de heerlijke 1.8TSI-motor zorgt dat er voor dat je ook op industrieterreintjes heel veel lol kan beleven aan de CC.
    Doordat de auto zo rustig blijft en vrij stil is, zijn de snelheden waarmee je door bochten jast verraderlijk hoog. Ik merk dat ik de spieren in mijn onderbuik echt moet aanspannen als ik met de CC enthousiast bochten neem. En dat heb ik nog net gehad in de andere auto's. Zou kunnen liggen aan de sportstoelen, dat die minder grip hebben of zo, maar dat denk ik niet. Je voelt dat de auto veel grip heeft, strak stuurt, heel mooi door de bocht gaat, maar dat is niet het enige. De 1.8TSI sleurt er zo hard aan, keilt de auto de bocht uit en dát maakt dat je je buikspieren moet aanspannen.
    Die 1.8TSI is werkelijk een topmotor. Al vanaf 2000 toeren sprint de auto er vandoor en tussenacceleraties gaan voor je gevoel met een bloedgang. Volgens de specs zou de motor 160pk en 250Nm koppel bij 1500 toeren moeten hebben, maar het voelt als veel, veel meer. Mijn V50 heeft volgens specs 220Nm, maar het verschil voelt veel groter. Telkens weer zet de auto het op een sprinten, waarbij de motor ook nog eens heel erg lekker klinkt, met mooie plofjes als je het gas loslaat.

Kilometervreter
    Cruisen doet de CC trouwens ook geweldig. Bij 120km/u draait de motor iets van 2700 toeren, maar er heerst een sublieme rust in de auto. Het enige wat je hoort is wat windgeruis rond de grote buitenspiegels en de ramen. Maar op een rustige snelweg kilometers afleggen, dat doet deze auto vorstelijk. En wil je inhalen, dan trap je het gas in. Even een versnelling terug gaat het best, dan hoor je de motor brullen en de auto start zijn tussensprint. Bij hogere snelheden merk je wel dat het 'maar' een 160 pk motor is, maar tussen de 0-120km/u is de auto heel snel.
    Door de rust, de stabiliteit, de stilte in de auto, de perfecte zitpositie en de comfortabele stoelen is de Passat CC een auto waarmee je graag heel veel kilometers aflegt. Maar ook de stad is het een prima auto. Niet stoterig, maar wel stevig en de motor trekt ook goed bij lage snelheden. 30 in IV is iets teveel gevraagd, maar 50 gaat prima.

Conclusie
    Dynamisch gezien is de Laguna GT beter en biedt een BMW meer diepte. Maar de Passat CC rijdt minstens net zo goed als een 159 SW ti en voor mijn gevoel net zo goed als een A4, al rijdt een A4 net zo strak, maar dan met een comfortabeler onderstel. De combinatie van sportonderstel en 18" blijft comfortabel, al voel je wel dat de auto stevig op de weg ligt en heb je goed contact met de weg. De auto biedt riant ruimte aan 4 volwassenen en slikt een hoop bagage.
    De auto ziet er bijzonder mooi uit, ziet er heel dik uit, zonder patserig te zijn (mits je niet voor de verchroomde wielen kiest). De 1.8TSI is een juweeltje.
    De perfecte auto? Misschien wel. Het is zeker een auto waar je jaren met plezier in rijdt. Met wat opties wordt de CC alleen erg snel duur, de basisprijs is immers toch al 41k.

Last edited by Harry; 20-08-08, 10:26. Reden: Persfoto's toegevoegd
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Is dit verhaal al zichtbaar?
    Ik heb hem niet goedgekeurd namelijk. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Het blijft jammer dat er geen foto's bij staan, Panda.
      Dat maakt het toch net even af.

Alfa Giulia 1300 (1966)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Euh ja, ik kan hem lezen. :)

Ik dacht al, ze keuren ook echt ALLES goed wat die sterrenfapper neerpent. Maar 't werkt dus nog niet. :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Volgens mij wel, maar John slaapt nog volgens mij. :-)
          Ik neem aan dat hij hem heeft goedgekeurd.

Alfa Giulia 1300 (1966)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

BMW biedt meer diepte? Heeft dat te maken met het bukken bij de dealer?

Dan maar geen BMW. :)

Comment

Harry,
              ik heb per ongeluk ergens op gedrukt :-) Ik zat het verhaal te lezen en dacht "Waar blijven de reacties nou". Vandaar
              Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Zie je wel, ik krijg altijd overal de schuld van als computernoob:-)
                2 x ouwe premium meuk
                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Er zijn foto's van die auto gemaakt, als ik ze binnenheb dan plak ik ze in het artikel!
                  All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Doordat de auto zo rustig blijft en vrij stil is, zijn de snelheden waarmee je door bochten jast verraderlijk hoog. Ik merk dat ik de spieren in mijn onderbuik echt moet aanspannen als ik met de CC enthousiast bochten neem. En dat heb ik nog net gehad in de andere auto's. Zou kunnen liggen aan de sportstoelen, dat die minder grip hebben of zo, maar dat denk ik niet. Je voelt dat de auto veel grip heeft, strak stuurt, heel mooi door de bocht gaat, maar dat is niet het enige. De 1.8TSI sleurt er zo hard aan, keilt de auto de bocht uit en dát maakt dat je je buikspieren moet aanspannen.
                    Conclusie: NCAP-fappert heeft slappe buikspieren.

Wat mij trouwens negatief opvalt aan de nieuwe Passat is die beroerd hoge zitpositie voorin, die niet des VAG's is.
                    Of gaat het hier dan om een maandagmorgenmodel (MMM)?
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Je zit vrij hoog, niet zo laag als in de A4. A4 vind ik persoonlijk te laag, als je sportstoelen hebt en die op de laagste stand zet, dan moet je echt in de auto klimmen.

Comment

Goed verhaal.

Misschien wel wat als volgende auto. Alhoewel, ik wil misschien toch iets kleiner gaan rijden dan nu
                        Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

De VW dealer had hem in de showroom staan, dus ik ben er even in gaan zitten.

Was een 1.8TSI met 3 pakketten en Nappa leer. Kwam daarmee op bijna 50k.

Wat er nou precies te zeuren valt over de ruimte achterin begrijp ik niet. In verschillende persberichten gelezen dat 1.80m de limiet is. Ik ben 1.90m, en had hoofd- en beenruimte genoeg.

Al de vakjes heb ik even bediend, maar dat valt me dan toch wat tegen. Het ziet er goed uit, maar voelt toch niet echt goed. Zit allemaal net iets te veel speling in, voelt te hard-plastikie aan. Ook die bekerhoudervakken tussen de achterstoelen... net niet vind ik.

Kofferruimte is wel goed groot, maar om iets helemaal aan het eind te kunnen pakken, moet je toch wel 2 meter groot zijn, denk ik zo.

Al met al wel een mooie auto, de pakketten die erop zitten zijn bijna een must, en dan zit je op 41k inderdaad. Pakketje erbij, leer en het is 50k.
                          Ik vermoed dat deze auto toch best gaat afschrijven. Het zal nog even duren voor iemand een gebruikte Passat koopt ipv. een Audi voor hetzelfde geld.

Daarnaast heb je eigenlijk niet veel meer auto dan een Golf. Ruimere kofferruimte ja, maar verder is het met name het uiterlijk.
                          Stoelen zijn hoe dan ook een stuk minder dan van een Golf GTi.

Lijkt me geen auto die het op de partikuliere markt goed gaat doen.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Tja, de value/money van de huidige GTI is gewoon heel erg goed.

En het blijft een beetje krom om die CC van 41k te vergelijken met een basis A4. Vul die eens aan met de gelijke opties: denk dat je hard richting 60k gaat.

Vind het een mooie auto en denk zeker dat hij het in de zakelijke markt goed zal doen. In deze klasse dé keuze indien het een sedan moet zijn imho. (c5/mazda6/mondeo etc)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                              Er zijn foto's van die auto gemaakt, als ik ze binnenheb dan plak ik ze in het artikel!
                              Oke, super!
                              Als editten niet lukt, mail ze dan even naar mij, dan voeg ik ze toe aan de eerste post.

En de volgende keer aub minimaal officiële persfoto's toevoegen aan het artikel.
                              Maakt het echt een stuk leuker die impressies!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Persfoto's toegevoegd!

Comment

Trouwens wel vreemd: Golf+, Jetta en Passat hebben LED achterlichten. De CC heeft gewoon weer lampjes.
                                  Er kan geen technische reden voor zijn lijkt me, dus er is bewust voor gekozen.
                                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Op die persfoto's vind ik de CC weer ween stuk minder. Lijnen kloppen niet helemaal, achterlichten niet mooi
                                    Je gaat het pas zien als je het door hebt

Comment

Ik blijf het helaas niks vinden qua concept. Heeft aboluut geen meerwaarde, deze CC. Had de gewone Passat dan vervangen door deze auto.
                                      Mooi vind ik 'm eveneens niet, betje een kruising tussen een Peugeot 607 (daklijn) en VW Eos, en die achterlichten zijn al helemaal verschrikelijk. Interieur daarintegen is wel fraai, op dat gebied is VW goed bezig! Maar nee, dan vind ik zo'n Scirocco een stuk leuker als ik de persfoto's zie.
                                      Maar ik wil de auto eerst eens in het echt zien, meestal zijn auto's in het echt mooier dan op de foto. Even afwachten dus.
                                      Last edited by Veloce; 02-07-08, 22:04.
                                      Giulia 1600 Super '65
                                      Abarth 595 Competizione '15

Comment

In het echt is hij veel beter dan op de foto's. Op de foto's lijkt de achterkant niet te kloppen. In het echt zie je dat de schouderlijn heel mooi is en klopt de achterkant helemaal.

Comment

Ik zag net in de schemering een CC hier door de straat rijden, in het echt nog veel mooier als op de plaatjes.
                                          Fährst du quer - Siehst du mehr

Comment

Ik vind hem idd wel mooi.
                                            Die persfoto van achteren is minder, maar IRL is dat toch anders.

@Veloce : Qua lijnen zit er wel wat Peugeot in idd. Viel mij ook op!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik heb 'm onlangs in het echt mogen bewonderen en ik kan moeilijk zeggen dat 'ie niet fantastisch oogt. Echt een zeer geslaagde budget-Mercedes CLS. Ik denk dat 'ie 't toch wel goed gaat doen. Ben benieuwd hoe die rijdt...

Comment

Heb 'm net even bekeken aangezien ik toch in de buurt was van een VW-winkel. Inderdaad, erg mooi en fraai afgewerkt. Ook in een basic-uitvoering. Ruimte zat, al beneemt de enorme B-stijl wel een beetje het zicht opzij. Heb ik in m'n S40 ook last van. Hoofdruimte achterin is niet top (bij de S40 ook niet) maar daar kies je 'm ook niet op uit.
                                                Zou voor mij moeilijk kiezen zijn tussen een A4 en deze.

Comment

Ja, VW beweegt zich toch een beetje richting de 'premium'-kant met deze Comfort Coupé. Maar ja, er staat nog altijd een VW logo op z'n neus :-)

Comment

Ik vind de achterkant te 'rond' om echt bij de rest van het ontwerp te passen.

Verder heeft VW de CC goed in de markt gezet. Velen laten een A4 links staan voor een CC en als straks de optielijst van de CC flexibeler wordt kan dat nog een voordeel zijn voor VW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                                      Zou voor mij moeilijk kiezen zijn tussen een A4 en deze.
                                                      Voor mij niet. Ik zou zo de CC kiezen boven de A4. Denk dat je een A4 flink moet aankleden om een beetje hetzelfde gevoel van welbevinden te krijgen als je in de CC hebt.

Comment

Ik vind het daarnaast een prettig vooruitzicht dat er niet 1 schraal uitgevoerde CC rond zal rijden (met 15 of 16" en wieldoppen enzo) Dit itt de A4, zeker wetende dat de opties daar écht nekken. Uiteraard vind ik een A4 met S-line en 19" RS-design (OEM ;-) ook een pláátje, maar daar ga je er niet veel van zien vrees ik.

In NL zien alle uitgeleverde modellen van de CC er iig patent uit vanwege een behoorlijk complete standaarduitrusting (minimaal 17", sportonderstel, chroomlijsten rondom etc)

@Panda: die spiegelchrome 18" zijn inderdaad iets too much, maar de non-chrome versie is toch niet zo opzichtig?

EDIT: ben wel erg benieuwd hoe hij rijdt, van de normale Paaszaad was ik not impressed. Mijn broer had zo'n ding als voorloper (2.0 Trekkerdaisel Comfortline) Maargoed, daar mis je dan ook laagprofielbanden/sportonderstel en een fatsoenlijk blok.
                                                        Last edited by ĝlle; 05-07-08, 11:54.

Comment

Ga es rijden, zou ik zeggen. Ik vond het een prettige combinatie van stevig, maar toch comfortabel.

Comment

Afgelopen weekend ff langs de VW dealert gewandeld.
                                                            Stonden er 2, zelfs een met bruin grof gestikt buffellederen interieur.
                                                            Iets wat ik ook al eens in de TT had gezien.
                                                            Zohee, dat was mooi.

Schitterende wagen overigens verder.
                                                            2 x ouwe premium meuk
                                                            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Heb 'm vandaag voor de eerste keer gezien, moet mijn mening een beeteje bijstellen.
                                                              Voorkant erg mooi, zijkant ook wel OK. Achterkant niet goed kunnen bekijken, maar lampen ogen nogal fors. Wel mooier dan de sedan (maar das niet zo moeilijk). Als ik voor de keuze stond, zou ik zeker de CC pakken dan.
                                                              Giulia 1600 Super '65
                                                              Abarth 595 Competizione '15

Comment

Test van Autozine:
                                                                De Volkswagen Passat is een degelijke en verstandige keuze. De Passat CC voegt daar de broodnodige emotie aan toe. Zelden gingen ratio en emotie zo goed samen. Een aanrader, zelfs als 1.8 TSI basis.

Comment

Working...
                                                                X