Volkswagen Passat CC 1.8TSI
Vorige week, na de proefrit in de Audi A4, liepen mijn mede proefridder en ik langs de VW-dealer. Buiten stond een hagelnieuwe, glimmend zwarte Passat CC. Liefde op het eerste gezicht bestaat, ook me auto's. Ik had het met de Alfa 159 SW (en al helemaal de ti) en ik had het nu weer met de Passat CC. Dus gingen we naar binnen, de showroom in, waar nog 3 Passat CC's stonden te glimmen. Werkelijk superdikke, supermooie auto's. En voor de prijs waar je bij Audi net een A4 1.8TSI Pro Line hebt, daar koop je bij de VW-dealer dus een Passat CC 1.8TSI met Advance en Dynamic-pakket voor. Redelijk af, zeg maar.

Ter plekke dus een proefrit geboekt voor na het weekend. Het hele weekend heb ik de brochure bekwijld en de prijslijst doorgenomen. En vandaag was het dan zo ver.
De auto
De auto waar we mee konden rijden was een Passat CC 1.8TSI, met het Advance en Dynamic-pakket. Dit jaar wordt de CC alleen geleverd met deze twee pakketten. Mocht je daar geen prijs op stellen, tough luck, dan moet je tot volgend jaar wachten. So wie so ziet het er naar uit dat als je nu besteld de auto pas begin volgend jaar uitgeleverd wordt. Ok, je kán er voor kiezen om em dit jaar op kenteken te laten zetten, maar dat wordt dan pas november of december. Beter voor de restwaarde om tot januari te wachten. Altijd lachen, die levertijden bij VW. Not :-(
Wat houden die pakketten nu in? Met het Advance-pakket krijg je een kanteldak, dus niet een schuifdak, keyless entry en inklapbare buitenspiegels. Met het Dynamic-pakket krijg je meedraaiende bi-xenon, privacy glass op de achterste zijruiten, mooie sierstrips binnenin en mooie 17" velgen, gratis te upgraden naar 18". Moet je wel rekenen op extra levertijd...
Standaard heeft de Passat CC sportstoelen en een sportonderstel.

De looks
'Onze' Passat CC was binnenin voorzien van truffelkleurig bruin leer en geborsteld aluminium sierstrip. Een beetje een vaag combi, naar mijn mening. Ik had bruin leer laten combineren met het rood-bruine 'Vavona-hout' of met wortelnoten sierstrips. Een van de CC's in de showroom was voorzien van een tweekleurige stof-combinatie. Het zitvlak van de stoel is dan beige, de achterkant zwart. Werkelijk heel mooi.
De leren sportstoelen zitten voortreffelijk. De rugleuning is elektrisch verstelbaar (zithoogte en -lengte niet), en de stoel is voorzien van een lendensteun die meer en minder opgeblazen kan worden en in hoogte verstelbaar is. In deze auto werkte dat goed, in tegenstelling tot mijn oude 325ti, waar ik op den duur alleen meer en minder rugpijn kreeg ;-) De met stof beklede stoelen zitten trouwens iets zachter, naar mijn mening wat comfortabeler en beter.
De zitpositie als geheel is erg goed.Het stuur is goed naar je toe te halen en de stoel is goed in te stellen. Het dashboard, voor het grootste deel gelijk aan dat van de normale Passat, ziet er uit alsof het achterover is gekanteld en alsof je vrij hoog moet zitten om het te zien. Van de normale Passat kan ik me herinneren dat het erg groot is en je vrij ver van de voorruit af zit, wat ik persoonlijk een afstandelijk gevoel vind geven. In de Passat CC heb ik dat gevoel totaal niet. Je zit echt in de auto en als je achterom kijkt zie je die schitterende coupe-lijn. Mijn angst dat de CC niet geschikt is als je een kind hebt wordt weggenomen als ik zie dat achterin nog het kinderzitje van de reguliere berijder zit.
De ruimte achterin is trouwens riant. Ja je hebt maar 2 zitplaatsen achterin, in het midden zit een middenconsole met bekerhouders en opbergvak. Maar hoe vaak neem je een 5e persoon mee? Ik zelden tot nooit. De hoofdruimte achterin is voldoende voor niet al te lange volwassenen (<= 1.80m), maar de beenruimte is riant. Ook de kofferbak is erg groot, al is die niet al te hoog. Volgens de brochure heeft de kofferbak een inhoud van 532 liter, wat 27 liter meer is dan standaard in de Laguna past. De Bugaboo zal er in ieder geval makkelijk in passen.
De auto geeft je een speciaal gevoel. De interieurkwaliteit is perfect, de coupélijn is heel mooi en de stijlloze portieren herinneren je er aan dat je in een speciale auto rijdt elke keer dat je in- en uitstapt. Alleen de vrouw des huizes nog leren dat je het portier niet dichtslaat via de ruit. Die van mij doet dat gelukkig niet na een jaar Subaru Legacy rijden, maar die van mijn auto-maat wel ;-)
De auto ziet er werkelijk heel dik uit, de schouderlijn is superdik en de 18" 'Interlagos'-wielen staan geweldig.

Maar hoe rijdt het dan?
Qua looks een 10 dus, de auto kan zich zeker meten met de 159 SW ti. Maar rijdt het nog wel een beetje? Sportonderstel en 18" jetzers er onder staan zeker garant voor een stugge, oncomfortabele ride?
Ongelofelijk genoeg niet. Op de snelweg voelt de auto volkomen beheerst en gecontroleerd aan, wat je ook verwacht van een sportonderstel. Je voelt wel dat het een stevig onderstel is, maar het is wél comfortabel. Ook op klinkerwegen met verkeersdrempels blijft de CC verbazingwekkend comfortabel. De oneffenheden worden mooi weggestreken, de verkeersdrempel worden zonder veel poeha genomen, al voel je ze het wel duidelijk. Maar het rijdt veel beter dan ik had verwacht. Sterker nog: het rijdt heel goed.
Sturen gaat licht en direct. De auto verbaasd door zijn grip en zet een nieuw record qua bochtsnelheid in ons favoriete halve klaverblad. Het stuurgevoel is ook goed, je voelt goed wanneer de auto over zijn voorwielen gaat glijden. Even voorzichtig gas liften en de kont komt wat naar buiten en de auto neemt de bocht weer wat strakker. De hoeveelheid grip in lange doordraaiers is enorm en de rust in de auto ook. De grenzen liggen erg ver, en de auto voelt heel zeker aan.
De auto onderstuurt zeker. In scherpe bochten voel je de voorwielen steeds wat doorslippen, maar als de goed doseerbare, bijterige remmen aanspreekt kan je de bocht mooi aansnijden. Samen met de heerlijke 1.8TSI-motor zorgt dat er voor dat je ook op industrieterreintjes heel veel lol kan beleven aan de CC.
Doordat de auto zo rustig blijft en vrij stil is, zijn de snelheden waarmee je door bochten jast verraderlijk hoog. Ik merk dat ik de spieren in mijn onderbuik echt moet aanspannen als ik met de CC enthousiast bochten neem. En dat heb ik nog net gehad in de andere auto's. Zou kunnen liggen aan de sportstoelen, dat die minder grip hebben of zo, maar dat denk ik niet. Je voelt dat de auto veel grip heeft, strak stuurt, heel mooi door de bocht gaat, maar dat is niet het enige. De 1.8TSI sleurt er zo hard aan, keilt de auto de bocht uit en dát maakt dat je je buikspieren moet aanspannen.
Die 1.8TSI is werkelijk een topmotor. Al vanaf 2000 toeren sprint de auto er vandoor en tussenacceleraties gaan voor je gevoel met een bloedgang. Volgens de specs zou de motor 160pk en 250Nm koppel bij 1500 toeren moeten hebben, maar het voelt als veel, veel meer. Mijn V50 heeft volgens specs 220Nm, maar het verschil voelt veel groter. Telkens weer zet de auto het op een sprinten, waarbij de motor ook nog eens heel erg lekker klinkt, met mooie plofjes als je het gas loslaat.

Kilometervreter
Cruisen doet de CC trouwens ook geweldig. Bij 120km/u draait de motor iets van 2700 toeren, maar er heerst een sublieme rust in de auto. Het enige wat je hoort is wat windgeruis rond de grote buitenspiegels en de ramen. Maar op een rustige snelweg kilometers afleggen, dat doet deze auto vorstelijk. En wil je inhalen, dan trap je het gas in. Even een versnelling terug gaat het best, dan hoor je de motor brullen en de auto start zijn tussensprint. Bij hogere snelheden merk je wel dat het 'maar' een 160 pk motor is, maar tussen de 0-120km/u is de auto heel snel.
Door de rust, de stabiliteit, de stilte in de auto, de perfecte zitpositie en de comfortabele stoelen is de Passat CC een auto waarmee je graag heel veel kilometers aflegt. Maar ook de stad is het een prima auto. Niet stoterig, maar wel stevig en de motor trekt ook goed bij lage snelheden. 30 in IV is iets teveel gevraagd, maar 50 gaat prima.
Conclusie
Dynamisch gezien is de Laguna GT beter en biedt een BMW meer diepte. Maar de Passat CC rijdt minstens net zo goed als een 159 SW ti en voor mijn gevoel net zo goed als een A4, al rijdt een A4 net zo strak, maar dan met een comfortabeler onderstel. De combinatie van sportonderstel en 18" blijft comfortabel, al voel je wel dat de auto stevig op de weg ligt en heb je goed contact met de weg. De auto biedt riant ruimte aan 4 volwassenen en slikt een hoop bagage.
De auto ziet er bijzonder mooi uit, ziet er heel dik uit, zonder patserig te zijn (mits je niet voor de verchroomde wielen kiest). De 1.8TSI is een juweeltje.
De perfecte auto? Misschien wel. Het is zeker een auto waar je jaren met plezier in rijdt. Met wat opties wordt de CC alleen erg snel duur, de basisprijs is immers toch al 41k.
Vorige week, na de proefrit in de Audi A4, liepen mijn mede proefridder en ik langs de VW-dealer. Buiten stond een hagelnieuwe, glimmend zwarte Passat CC. Liefde op het eerste gezicht bestaat, ook me auto's. Ik had het met de Alfa 159 SW (en al helemaal de ti) en ik had het nu weer met de Passat CC. Dus gingen we naar binnen, de showroom in, waar nog 3 Passat CC's stonden te glimmen. Werkelijk superdikke, supermooie auto's. En voor de prijs waar je bij Audi net een A4 1.8TSI Pro Line hebt, daar koop je bij de VW-dealer dus een Passat CC 1.8TSI met Advance en Dynamic-pakket voor. Redelijk af, zeg maar.
Ter plekke dus een proefrit geboekt voor na het weekend. Het hele weekend heb ik de brochure bekwijld en de prijslijst doorgenomen. En vandaag was het dan zo ver.
De auto
De auto waar we mee konden rijden was een Passat CC 1.8TSI, met het Advance en Dynamic-pakket. Dit jaar wordt de CC alleen geleverd met deze twee pakketten. Mocht je daar geen prijs op stellen, tough luck, dan moet je tot volgend jaar wachten. So wie so ziet het er naar uit dat als je nu besteld de auto pas begin volgend jaar uitgeleverd wordt. Ok, je kán er voor kiezen om em dit jaar op kenteken te laten zetten, maar dat wordt dan pas november of december. Beter voor de restwaarde om tot januari te wachten. Altijd lachen, die levertijden bij VW. Not :-(
Wat houden die pakketten nu in? Met het Advance-pakket krijg je een kanteldak, dus niet een schuifdak, keyless entry en inklapbare buitenspiegels. Met het Dynamic-pakket krijg je meedraaiende bi-xenon, privacy glass op de achterste zijruiten, mooie sierstrips binnenin en mooie 17" velgen, gratis te upgraden naar 18". Moet je wel rekenen op extra levertijd...
Standaard heeft de Passat CC sportstoelen en een sportonderstel.
De looks
'Onze' Passat CC was binnenin voorzien van truffelkleurig bruin leer en geborsteld aluminium sierstrip. Een beetje een vaag combi, naar mijn mening. Ik had bruin leer laten combineren met het rood-bruine 'Vavona-hout' of met wortelnoten sierstrips. Een van de CC's in de showroom was voorzien van een tweekleurige stof-combinatie. Het zitvlak van de stoel is dan beige, de achterkant zwart. Werkelijk heel mooi.
De leren sportstoelen zitten voortreffelijk. De rugleuning is elektrisch verstelbaar (zithoogte en -lengte niet), en de stoel is voorzien van een lendensteun die meer en minder opgeblazen kan worden en in hoogte verstelbaar is. In deze auto werkte dat goed, in tegenstelling tot mijn oude 325ti, waar ik op den duur alleen meer en minder rugpijn kreeg ;-) De met stof beklede stoelen zitten trouwens iets zachter, naar mijn mening wat comfortabeler en beter.
De zitpositie als geheel is erg goed.Het stuur is goed naar je toe te halen en de stoel is goed in te stellen. Het dashboard, voor het grootste deel gelijk aan dat van de normale Passat, ziet er uit alsof het achterover is gekanteld en alsof je vrij hoog moet zitten om het te zien. Van de normale Passat kan ik me herinneren dat het erg groot is en je vrij ver van de voorruit af zit, wat ik persoonlijk een afstandelijk gevoel vind geven. In de Passat CC heb ik dat gevoel totaal niet. Je zit echt in de auto en als je achterom kijkt zie je die schitterende coupe-lijn. Mijn angst dat de CC niet geschikt is als je een kind hebt wordt weggenomen als ik zie dat achterin nog het kinderzitje van de reguliere berijder zit.
De ruimte achterin is trouwens riant. Ja je hebt maar 2 zitplaatsen achterin, in het midden zit een middenconsole met bekerhouders en opbergvak. Maar hoe vaak neem je een 5e persoon mee? Ik zelden tot nooit. De hoofdruimte achterin is voldoende voor niet al te lange volwassenen (<= 1.80m), maar de beenruimte is riant. Ook de kofferbak is erg groot, al is die niet al te hoog. Volgens de brochure heeft de kofferbak een inhoud van 532 liter, wat 27 liter meer is dan standaard in de Laguna past. De Bugaboo zal er in ieder geval makkelijk in passen.
De auto geeft je een speciaal gevoel. De interieurkwaliteit is perfect, de coupélijn is heel mooi en de stijlloze portieren herinneren je er aan dat je in een speciale auto rijdt elke keer dat je in- en uitstapt. Alleen de vrouw des huizes nog leren dat je het portier niet dichtslaat via de ruit. Die van mij doet dat gelukkig niet na een jaar Subaru Legacy rijden, maar die van mijn auto-maat wel ;-)
De auto ziet er werkelijk heel dik uit, de schouderlijn is superdik en de 18" 'Interlagos'-wielen staan geweldig.
Maar hoe rijdt het dan?
Qua looks een 10 dus, de auto kan zich zeker meten met de 159 SW ti. Maar rijdt het nog wel een beetje? Sportonderstel en 18" jetzers er onder staan zeker garant voor een stugge, oncomfortabele ride?
Ongelofelijk genoeg niet. Op de snelweg voelt de auto volkomen beheerst en gecontroleerd aan, wat je ook verwacht van een sportonderstel. Je voelt wel dat het een stevig onderstel is, maar het is wél comfortabel. Ook op klinkerwegen met verkeersdrempels blijft de CC verbazingwekkend comfortabel. De oneffenheden worden mooi weggestreken, de verkeersdrempel worden zonder veel poeha genomen, al voel je ze het wel duidelijk. Maar het rijdt veel beter dan ik had verwacht. Sterker nog: het rijdt heel goed.
Sturen gaat licht en direct. De auto verbaasd door zijn grip en zet een nieuw record qua bochtsnelheid in ons favoriete halve klaverblad. Het stuurgevoel is ook goed, je voelt goed wanneer de auto over zijn voorwielen gaat glijden. Even voorzichtig gas liften en de kont komt wat naar buiten en de auto neemt de bocht weer wat strakker. De hoeveelheid grip in lange doordraaiers is enorm en de rust in de auto ook. De grenzen liggen erg ver, en de auto voelt heel zeker aan.
De auto onderstuurt zeker. In scherpe bochten voel je de voorwielen steeds wat doorslippen, maar als de goed doseerbare, bijterige remmen aanspreekt kan je de bocht mooi aansnijden. Samen met de heerlijke 1.8TSI-motor zorgt dat er voor dat je ook op industrieterreintjes heel veel lol kan beleven aan de CC.
Doordat de auto zo rustig blijft en vrij stil is, zijn de snelheden waarmee je door bochten jast verraderlijk hoog. Ik merk dat ik de spieren in mijn onderbuik echt moet aanspannen als ik met de CC enthousiast bochten neem. En dat heb ik nog net gehad in de andere auto's. Zou kunnen liggen aan de sportstoelen, dat die minder grip hebben of zo, maar dat denk ik niet. Je voelt dat de auto veel grip heeft, strak stuurt, heel mooi door de bocht gaat, maar dat is niet het enige. De 1.8TSI sleurt er zo hard aan, keilt de auto de bocht uit en dát maakt dat je je buikspieren moet aanspannen.
Die 1.8TSI is werkelijk een topmotor. Al vanaf 2000 toeren sprint de auto er vandoor en tussenacceleraties gaan voor je gevoel met een bloedgang. Volgens de specs zou de motor 160pk en 250Nm koppel bij 1500 toeren moeten hebben, maar het voelt als veel, veel meer. Mijn V50 heeft volgens specs 220Nm, maar het verschil voelt veel groter. Telkens weer zet de auto het op een sprinten, waarbij de motor ook nog eens heel erg lekker klinkt, met mooie plofjes als je het gas loslaat.
Kilometervreter
Cruisen doet de CC trouwens ook geweldig. Bij 120km/u draait de motor iets van 2700 toeren, maar er heerst een sublieme rust in de auto. Het enige wat je hoort is wat windgeruis rond de grote buitenspiegels en de ramen. Maar op een rustige snelweg kilometers afleggen, dat doet deze auto vorstelijk. En wil je inhalen, dan trap je het gas in. Even een versnelling terug gaat het best, dan hoor je de motor brullen en de auto start zijn tussensprint. Bij hogere snelheden merk je wel dat het 'maar' een 160 pk motor is, maar tussen de 0-120km/u is de auto heel snel.
Door de rust, de stabiliteit, de stilte in de auto, de perfecte zitpositie en de comfortabele stoelen is de Passat CC een auto waarmee je graag heel veel kilometers aflegt. Maar ook de stad is het een prima auto. Niet stoterig, maar wel stevig en de motor trekt ook goed bij lage snelheden. 30 in IV is iets teveel gevraagd, maar 50 gaat prima.
Conclusie
Dynamisch gezien is de Laguna GT beter en biedt een BMW meer diepte. Maar de Passat CC rijdt minstens net zo goed als een 159 SW ti en voor mijn gevoel net zo goed als een A4, al rijdt een A4 net zo strak, maar dan met een comfortabeler onderstel. De combinatie van sportonderstel en 18" blijft comfortabel, al voel je wel dat de auto stevig op de weg ligt en heb je goed contact met de weg. De auto biedt riant ruimte aan 4 volwassenen en slikt een hoop bagage.
De auto ziet er bijzonder mooi uit, ziet er heel dik uit, zonder patserig te zijn (mits je niet voor de verchroomde wielen kiest). De 1.8TSI is een juweeltje.
De perfecte auto? Misschien wel. Het is zeker een auto waar je jaren met plezier in rijdt. Met wat opties wordt de CC alleen erg snel duur, de basisprijs is immers toch al 41k.
Comment