Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 118i Cabrio

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• BMW 118i Cabrio

De BMW 1 Serie, zo weten we, is de norm aller dingen op gummen. Deze bermini zou immers het goddelijkste Fahrwerk uit de geschiedenis van achterwielaangedreven auto’s hebben. Maar is dat wel zo? We huurden acht dagen een 118i Cabrio en knoopten er meteen een vakantie aan vast.

Ik houd niet van geneuzel. En al helemaal niet als ik een cabrio huur om over een zonnig eiland te cruisen. Stoelverwarming? Ik trek wel een lange broek aan. Bagageruimte? De koffers kunnen best op de achterbank tijdens ’t ritje van vliegveld naar hotel. Airco? Als het droog is, rijden we met de kap los (open dus :-)). Al wat we nodig hebben, is n vakje is voor de fles zonnebrandcrme en n vakje voor de creditcard. Gewapend met die kosmopolitische insteek liepen we de parkeergarage in naast het vliegveld van Mallorca. Daar stond van alles, maar geen zwarte 118i Cabrio. In stilte vloekten we die Spaanse prutsers al stijf. We hadden ’t ding toch gereserveerd? Maar er was geen enkel probleem, zo vertelde het meisje achter de balie in perfect Duits met zelfs een licht Beiers accent. De auto was onderweg. En inderdaad – tien minuten later kwam ’t monster de garage binnen brullen. Yeah baby. Hoe werkt de kap eigenlijk?

Die kap werkt heel goed, als je de handleiding eventjes leest, wat bij ons de volgende dag pas lukte, omdat de handleiding niet bij de auto zat. Een missertje van Sixt, maar goed, daar gaat deze rijimpressie niet over. Waar hij wl over gaat, is of de 118i Cabrio een serieuze roadster is. Want, zie, voor een goede cabrio gelden drie voorwaarden. De auto moet er goed uitzien, zodat zongebruinde langbenige Spaanse dames je nakijken terwijl je over de boulevard rijdt. De auto moet bovendien lekker sturen, zodat je pret hebt in nauwe straatjes of haarspeldbochten. En hij moet een fijne motor hebben, zowel in kracht als geluid.

En daar ging het direct al mis. Al bij ’t uitrijden van de parkeergarage. Want die motor had weliswaar zoooooo mooi kunnen zijn, als BMW er niet alles aan had gedaan om het blok te verneuken. Je merkt dat ’t in de basis een gretige viercilinder is die lekker hijgerig kan klinken. Maar de 1.8 jankt als een kind dat z’n zin niet krijgt. Het gegier van de aandrijfriemen, v-snaren en andere appendages overstemt continu het motorgeluid, en dat wordt ng erger als je het dak omlaag doet. Wat dus op Mallorca elke dag het geval is. Een hoogtoerige manoeuvre langs een rotswand klinkt simpelweg he-le-maal nergens naar. Pas als je urenlang de auto flink op z’n donder hebt gegeven, is de uitlaat warm genoeg om een diepe bas te geven, maar dan ng hoor je het snarengejank.

Dan is er het vliegwiel. BMW heeft de 1.8 uitgerust met een molensteen die de motor eindeloos op toeren houdt. Waarschijnlijk om te voldoen aan allerlei overdreven milieueisen, want dankzij dat zware vliegwiel kun je tijdens het nieuwe rijden nog kilometers doorrollen met gas-los. Maar het schakelen in de bergen wordt er volkomen door verknald, doordat het toerental van de motor al net zo traag hoogte verliest als de as van de IJslandse vulkaan. Je kunt niet snel Playstation-style door de versnellingen jakkeren als je uit een haarspeldbocht komt, terwijl je dat wl wilt, en het verschijnsel wordt nog aangewakkerd door het voortdurende nadenken en aarzelen van de computer. Tussen gas-los en herneming zit ongeveer een kwartseconde. Die hapering is altijd voelbaar. Onder de 2000 toeren sleutelt de computer bovendien nog eens extra aan de instellingen van het mengsel en aan de stand van de gasklep. Dat alles is serieus irritant.

Sowieso is de viercilinder pas vanaf diezelfde 2000 toeren redelijk wakker, waardoor de motor niet aansluit op de geniale versnellingsbak. De ratio’s kloppen namelijk niet meer. Je moet bij hernemingen op de snelweg regelmatig terugschakelen van de zesde naar de derde. Wegrijden op een steile helling gaat slechts fatsoenlijk als je de koppeling flink laat slippen. En de derde versnelling is volstrekt nutteloos als je de bergen ingaat. Je zit dan bij de beklimming ltijd te laag in de toeren. Bij de afdaling trouwens ook, want dankzij het vliegwiel en de milieushit remt de 118i nauwelijks op de motor. Al dalend blijf je dus ook maar in z’n twee, om te voorkomen dat je de remblokjes moet laten verdampen. En zo doorkruis je hele bergketens in het irritante gegier van hoogtoerige v-snaren.

Kortom: maak dan geen viercilinder.

Daar komt vervolgens nog het uiterlijk bij. Een smaakkwestie, zo wil het clich. Nou: onzin. De 118i Cabrio is met de kap dicht een lelijk hok. Met de kap open gaat ’t nog, maar eigenlijk blijft de auto gehandicapt door de hoge schouderlijn. Deze 1 Serie trok maar n keer de aandacht van omstanders, en dat was toen een roodverbrande Nederlandse toerist er een foto van wilde nemen. Welnu, sorry, maar dat is geen compliment voor een auto.

Een mislukte BMW dus?

Nouuu… nee.

Want god, want heeft de 1 Serie een lekker onderstel. De auto is altijd comfortabel en tegelijkertijd altijd strak, en dat is een enorme prestatie voor een torderende cabriocarrosserie van bijna 1500 kg. Insturen is als klikken met de muis: het is in n keer goed. Ongeacht de bocht. Ongeacht het wegdek. Op biljartlakenstrak asfalt, op gravel, zelfs op verkeersdrempels. Het stuur is doods, dat wel: je voelt absoluut niet op wat voor ondergrond de voorwielen rollen. Maar erg is dat niet, omdat die voorwielen sowieso nooit glijden n omdat de auto zo zalig scherp instuurt. Waarschijnlijk was die doodsheid zelfs eerder te wijten aan de runflats dan aan het stuurhuis. Ook de pedalen waren fantastisch. Schaterlachend van de pret namen we de krapste hairpins, door per heel-and-toe al remmend in n vloeiende manoeuvre te terugtussengassen naar de n.

En kan het dan dwars, in zo’n hairpin? Ja, het kan dwars, zelfs met deze ondermaatse viercilinder. Ook al smeekt dit onderstel om meer pk’s en ook al moet je het DTC er even voor uitschakelen: ik voelde in menig haarspeldbochtje de achterkant verleidelijk kwispelen. Zelfs mijn aanstaande echtgenote merkte het. “Es schleudert ein Bisschen, oder? Typisch BMW?”

Nog wat losse loodjes. De leren stoelen zaten fantastisch en de gescheiden kachel (links/rechts) was zalig om de voeten van mevrouw warm te houden als de kap open bleef tijdens de nachtelijke terugritten uit afgelegen berggebieden. Snelwegrijden is serieus zuinig: je daalt regelmatig tot 5 liter per 100 km. Het gemiddelde verbruik was overigens 7,6 liter per 100 km, berekend over 1500 km: snelwegen (120 op cruise control), bergwegen, stadsverkeer en provinciale wegen. Ik heb waar mogelijk in de zesde versnelling gereden, met het nieuwe rijden en startstop. BMW geeft zelf 6,6 liter gemiddeld aan. Die waarde lijkt me niet realistisch.

Tot slot: deze auto had 5000 km op de teller en gold dus als nieuw. Desondanks ontbrak al een naafdopje. Daarnaast werd mijn linkerbeen steeds nat als ik de ruitensproeier gebruikte, doordat het langs de A-stijl omlaagliep. Dat is slordig van BMW. Verder moet je het DTC telkens opnieuw uitschakelen, want na het starten staat het standaard aan.

Samenvattend? Een verrekt lekker rijdende auto met weinig uitstraling en een volstrekt verkeerde motor. Ik ben zeer benieuwd hoe de beter gemotoriseerde versies rijden. Binnenkort maar weer een vakantie boeken?

Overige foto's:

Last edited by brun; 03-05-10, 15:16.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

OK is akkoord.
    Verhaaltje moet ik nog ff lezen, foto's zien er iig al gaaf uit.
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Dwarsgaan langs ravijnen. Met een .18i. Levensmoeie!!!!!
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

Comment

Verhaaltje is ook akkoord. :-). Fazit: een 130i cabrio is misschien wel te pruimen!

Comment

Met de kap los rijden? Daar heb je een schroevendraaier voor nodig. Of een hamer. Met de kap OPEN rijden, daar heb je de handleiding voor nodig. 'n Jammerlijke taalfout als je 't mij vraagt. En dat voor een broodschrijver ;-)

Verder is, denk ik, naast de "molensteen van een vliegwiel" de motor electronica een spelbreker. Ik merk elke keer weer dat in moderne BMWs er eerst overleg wordt gepleegd tussen Motronic en de Milieupolitie in Brussel voor er tussengas wordt aangenomen. Als het al wordt aangenomen, want het kan zo maar zijn dat de Milieupolitie je helemaal geen groen licht geeft voor een plofje tussengas. Daar komt ook die hapering vandaan die je beschrijft, die twijfel. Erg jammer.

Verder vind ik het stuurgevoel van een Einser juist WEL erg goed, al heb ik nog nooit met de cabrio variant gereden en kan er best wat extra rubber in zitten die de installatie van gevoel berooft. Aardig verhaal wel verder.
          Hubraum statt Spoiler

Comment

Ik ben een Groningse schrijver en bie ons heet 't 'los'.

Punt. :-)

Wat betreft het stuurgevoel: ik vermoed inderdaad dat het de banden waren. Ook de achterwielen 'voelde' je namelijk niet, terwijl je aan 't zijdelings schuivende zitvlak en het stijgende motortoerental wel merkte dat de boel gleed.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

De zegen van runflat banden. Het gaat steeds beter, maar het blijft een compromis.

Enne, Fries is een eigen taal, Gronings een spraakgebrek. Jij hebt gewoon naar Van Dale en de spellingscheck in Word te luisteren nozem. Een kap gaat open of dicht. Niet los of euh... Vast? ;-) Je "punt uit" rechten voor vandaag zijn sowieso al op. Komt omdat je je mening over het uiterlijk hebt probeerd op te dringen ;-)
              Hubraum statt Spoiler

Comment

Mooie plaatjes. Waar stonden die oldtimers ergens?
                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                  De zegen van runflat banden. Het gaat steeds beter, maar het blijft een compromis.

Enne, Fries is een eigen taal, Gronings een spraakgebrek. Jij hebt gewoon naar Van Dale en de spellingscheck in Word te luisteren nozem. Een kap gaat open of dicht. Niet los of euh... Vast? ;-) Je "punt uit" rechten voor vandaag zijn sowieso al op. Komt omdat je je mening over het uiterlijk hebt probeerd op te dringen ;-)
                  Dat is niet een mening opdringen. Dat is het vaststellen van een feit. :-)

Anyway!

De klassiekers stonden in Cala St. Vincenc.

Comment

Daarom staat een 135i hoog op mijn verlanglijstje. Gewoon dikke motor met handbak en liefst nog iets van 25% sper.

Leuk verhaal Brun. Mis alleen foto's van mw Brun (a.s) die verleidelijk over de motorkap is gedrapeert of in andere verleidelijke poses.....

Ik zie wel een harig poesje.......

:-)

Comment

Die foto's missen inderdaad omdat ik ze niet heb geupload.

Comment

Zag wel iemand onder de auto liggen, maar of dat mw Brun was weet ik niet:-)
                        2 x ouwe premium meuk

Comment

Die oranje sticker is om weggebruikers te waarschuwen dat er een Ollander met een vervaarlijk gumfhig apparaat op pad is? .18i, sommigen rillen er nog van....:)

Comment

Potdorie, ondanks al z'n depressies is Kleintje me toch een minuutje voor :-)
                            2 x ouwe premium meuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                              De klassiekers stonden in Cala St. Vincenc.
                              En dat waren ECHTE oldtimers, he. Geen omgekatte Jaguars met Roverblokken. :)

Leuke review wel. Ken de 1-serie alleen als hatchback (gereden in 120i en 120d als ik het me goed herinner, lang geleden al). Een fijn sturend, maar onooglijk autootje. De cabrio is de op een na minst lelijke Einzer (de coupe wint), maar een schoonheid is het niet en wordt het niet.

Terwijl een deel van de appeal van een cabrio toch ook een heerlijk natikkende, dramatisch mooie koets is. Zo op een stoffig middeleeuws pleintje, ergens in Toscane. Met je bloedmooie vrouw naast je, nippend aan een ristretto. Op dat moment is die 50/50 gewichtsverdeling allemaal niet zoveel waard, en zit je knarsetandend naar die Bangle-neukfout te kijken.

En dan start je hem - over die .18i-motor heb ik ook wel een mening, ja. Kan me volledig vinden in je omschrijving, alhoewel ik denk dat de bakverhoudingen in een 3-serie anders zijn. Verder een snel te vergeten motorblok. Maar een 130i zou zomaar een waar feest kunnen zijn.

Tenminste, totdat je weer aan de ristretto moet. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Leuk verhaal, mooie foto's, brun.

Een kleine correctie:
                                "Verder moet je het DTC telkens opnieuw uitschakelen, want na het starten staat het standaard aan."

Je moet DTC inschakelen. DTC staat voor Dynamic Traction Control en is de tussenstand tussen alles aan (standaardinstelling) en alles uit (knop 5 seconden ingedrukt houden). Druk je kort op de DTC knop dan schakel je DTC in en de motoringreep uit.

DTC is trouwens het ultieme 1-serie bestuurdersflatteertooltje. Met DSC vol aan (standaardwaarde als je de motor start dus), dan voel je het duidelijk dat je een bocht te hard inknalt doordat het motorvermogen terug wordt geschroefd. Niet fijn.
                                Met DTC aan dan grijpt DSC alleen in op de remmen. De 1-serie krijgt een fantastisch mooie wegligging. Geen spoortje onderstuur, elke bocht wordt vloeiend genomen en op nat voel je nog net even de kont naar buiten draaien bij volgas bocht uit. Echt helemaal top.

Heb hetzelfde stukje Lekdijk ook eens gereden met DSC helemaal uit. Opeens bleek dat de 1-serie wel degelijk onderstuurt en gingen die bochten niet meer als op rails ;-)
                                Last edited by tiPanda; 03-05-10, 15:37.
                                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Aaah, dat verduidelijkt het, Panda, dank. Het reed inderdaad lekker :-)

Ik begreep 't al niet. Ook niet na het raadplegen van de handleiding. Dat lang ingedrukt houden heb ik n keer gedaan, maar het voelde weinig anders dan wanneer alleen DTC brandde. Waarschijnlijk omdat we met kurkdroog rubber op kurkdroog asfalt reden.

Wel balen. Nu ik het zo lees, had ik 't toch nog wel even met alles-uit willen proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Wel balen. Nu ik het zo lees, had ik 't toch nog wel even met alles-uit willen proberen.
                                    Mooi; Wordt het toch een gezellig draadje.....

Load de andere foto's dan ook maar even up....

Comment

Wel grappig, want met DTC aan denk je echt, wauw, wat ben ik een held dat ik die auto zo hard en strak door de bochten stuurt op die smalle Lekdijk.
                                      Zet je DSC helemaal uit dan merk je dat de auto in scherpe bochten over de voorwieltjes glijdt en je die bochten opeens lang niet zo mooi in- en doorstuurt :-)
                                      Overigens geen bruine broekmomenten gehad met DSC helemaal uit, want met een 118d kan je wel een bocht hard in en -door, maar wiebelende achterkant bij volgas de bocht door, nee. Dat zat er niet in ;-)
                                      Met een 130i lijkt me dat wat anders.
                                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik vind dat DTC juist helemaal niet fijn. Want het voorkomt onderstuur door in te grijpen door bij te remmen. Je voelt in het stuur de klauwen happen naar de schijven. Gewoon uit die onzin. Het onderstuur is een beetje push onderstuur waar je - ook met een 116i - gewoon doorheen trapt als je je poot stijf houdt.
                                        Hubraum statt Spoiler

Comment

precies. Vraag Jasper maar.
                                          You know that reality is immaterial

Comment

*drukt stopwatch uit*

Sjesus. Lag je te neuken of zo?? :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

nee, ik laat jou graag 8 minuten met een stopwatch in je klauwen zitten te F5-en. :)
                                              You know that reality is immaterial

Comment

Volgens mij zijn alle 4 cylinder benzinemotoren zo tegenwoordig, misschien een paar Honda/Toyota TypeZaibatsu dingetjes gelaten.

Dan heb ik serieus liever de diesel, heb je tenminste nog wat trekkracht.

Comment

Ha, die Brun;

Leuke review. Dat van die motor had ik wel verwacht; mijn buurman heeft een E90 318i en die klinkt ook als een koffiemolen. Alle #18i's zijn trouwens zelfs (geknepen) tweeliters....
                                                  De moraal; volgende keer een 125i (dat is een ongeblazen drieliter) en n maatje grotere wielen (18" lijkt me niet fijn op de Majorcinese bergweggetjes) en hij is helemaal goed. Mooie foto's trouwens, wil er gelijk weer heen.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Stuurgevoel van een 1- is vooral zo goed, omdat het gemiddelde niveau tegenwoordig totaal bagger is.
                                                    Vergeleken met mijn ouwe MX-5 valt het eigenlijk een beetje tegen, en die MX-5 is dan weer minder dan m'n pre-historische Franse Matra-meuk...
                                                    Maakt niet uit, het auto-kopend publiek verlegt de norm wel...

Comment

Vette 60'er 'Vette. Leuke poezen. Lekker verhaal. Mooie vakantie :)

Comment

Leuke review, Brun. En dat stuurgevoel is heel herkenbaar. Heb ik ook met mijn 3-serie. Superstrak, maar wel ongevoelig itt bijvoorbeeld een Alfa 156 / 147 (of het oudere spul).

Comment

Vanmorgen voor het eerst sinds de 1 Serie weer in een andere auto gereden (mijn eigen quattrootje).

Leuk hoe je dan ineens fris tegen alles aankijkt :-) Vooral omdat 't een auto is met dezelfde pk/kg-verhouding als die Cabrio.

1. Wat moet ik zwaar trappen om te remmen, of beter gezegd: wat had die 1 Serie een licht rempedaaltje.
                                                          2. Wat deint dat witte slagschip.
                                                          3. Ik moet wat meer hoepelen, want de stuuroverbrenging van de 1 Serie was duidelijk korter.
                                                          4. Mijn oude Audi is SNELLER, vooral in de derde en hogere versnellingen.
                                                          5. Het onderstuurt wel wat meer, zo'n quattro op comfortveren, zonder stumperhulpjes en helaas nog steeds met winterbanden :-)
                                                          6. Stuur geeft meer feedback dan de 1 Serie. Aandrijfkrachtgevoel is even neutraal.
                                                          7. Wat voelt alles lekker mechanisch. Man. Zalig.
                                                          8. Hoe superieur is zelfs een afgetrapte vijfcilinder ten opzichte van het geknepen BMW-viergaatsblok.

Tot zover een zinloze vergelijking van twee totaal onvergelijkbare automobielen. :-)

Comment

En toch had ik wat meer rellen verwacht... per slot van rekening plaats ik kanttekeningen bij 's gummens Heilige Auto.

Ik bedoel. Er waren dagen dat zelfs fundamentalistische, Deense cartoonisten-hatende, profeetblinde moslims onze 1 Serie-draadjes lazen en zeiden: nounounou, die hebben lange tenen.

Comment

Posts van Audi adepten nemen we niet meer serieus. ;-)

*kijkt weer eens even hoe het bij de voetballertjes staat*
                                                              Every second of your life is a part of your song

Comment

Ik wilde een paar jaar terug een 1-serie huren toen we rond het Lac Lemand reden vanuit Genve. Dat werd toen een 307CC en die auto viel me 100% mee.
                                                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Working...
                                                                X