Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 123d coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 123d coupe

    Ja, de zoektocht wordt serieuzer... Na de test met de 120d cabrio, bleef ik met de vraag zitten ofdat de 120d 'voldoende' is, of ofdat ik me iets meer mocht veroorloven. Hoe scoort zo'n dubbel geblazen 123d bijvoorbeeld? Of een 135i?

    De 123d, ja dat viel wel te regelen. Dit moest in het Driving Experience clubje op het hoofdkantoor van de invoerder in Bornem gebeuren, dus regelde de verkoper voor mij een afspraak op een zaterdagmiddag. Voor een keer kon en mocht de missus ook eens mee dus! Kwestie van kleuradvies te krijgen, weetjewel ;).

    Het bedrijventerrein van BMW Belux doet op een zaterdagmiddag verlaten aan. Een verloren 6-reeks staat op de personeelsparking, en iemand heeft een Saab cabrio op de bezoekersparking achtergelaten. Maar het Driving Experience-gedeelte bevind zich aan de andere kant van het bedrijventerrein, net achter de technische dienst waar twee Hydrogen 7's naast een E46 M3 met ringsticker stonden te blinken.

    Het Driving Center is eigenlijk een mini dealership met enkele auto's in een showroom, een parking vol BMW bolides onder een afdak, en een parking vol BMW's (en hier en daar een verlaten vreemde eend) als bezoekersparking. BMW-bezitters kopen blijkbaar BMW. Bij het arriveren werd een potentiële klant op een BMW motorfiets geholpen, terwijl binnen een team van 4 mensen aanwezig is.

    Je meldt je aan, en wordt onmiddellijk ontdaan van je rijbewijs en identiteitskaart. Je krijgt een duidelijk einduur van je proefrit die je zonder begeleiding mag doen, en voor de deur van de showroom krijg je een korte uitleg van de wagen.



    Ik weigerde natuurlijk de uitleg, aangezien een einser niet zoveel scheelt van een drie-reeks, en had er na een paar bochten al spijt van want het iDrive-systeem ontbrak de DVD, waardoor de stem enkel "Het navigatiesysteem is niet beschikbaar" kon melden. Maar goed, ach... De terugweg zou ik wel op m'n telefoon vinden...



    Op de N16 bleek al snel 2 dingen:
    - de 123d is snel
    - de 123d is snel buiten adem.

    De 123d heeft koppel te over, en gaat er hard vandoor. De banden houden goed grip (op deze zaten Bridgestone Potenza's), en je kan met evenveel plezier de bochten door. Door het hoge koppel wordt het rijden wel abrupt en oncomfortabel, wat nog versterkt wordt door...

    ... een absoluut dieptepunt aan koppel boven de 4500 toeren. De wagen valt figuurlijk stil, in die mate dat je nekspieren die tegen de originele acceleratie inwerken, je aan 4500 toeren je hoofd naar voren werpen. De wagen racet letterlijk doorheen z'n toerentalbereik, en 4500 toeren is gewoon te vroeg om te stoppen met zingen. Het is bijna het spiegelbeeld van de VAG-turbogeblazen-diesel die abrupt stopt met het leveren van kracht, in plaats van begint. Stomme oliestoker!

    Eens je het gaspedaal met mate bedient, veranderd de 123d in een bloedsnelle cruiser, die zelfzeker en direct instuurt, zich lekker in de bochten van een klaverblad laat zetten en er toch pijlsnel vandoor gaat - voor zover je snel genoeg kan roeren in de 6-bak.



    Na wat plezier op de N16 en E17 draai ik de volgende afrit af, en spot ik een autoroute-bordje. Deze routes leiden vaak langs de wat leukere weggetjes, en aangezien ik niet bekend ben in de streek beslis ik me te laten verrassen. Het gaat allemaal hard maar zelfzeker, en de wagen geeft voldoende rijplezier. Deze 123d coupe is in tegenstelling tot het cabrio-model dat ik testte uitgevoerd met het M-sportpakket wat M-velgen, sportzetels, een M-ophanging en M-bumperkit betekent. De zetels zitten merkzaam beter dan de standaard zetels, en de elektronisch te bedienen ruggesteun en zijwanden maken het mogelijk een ideale rijpositie te vinden. De M-ophanging is merkelijk stijver dan de standaard-ophanging, maar nooit storend. De runflat-banden op 18" lichtmetaal geven in combinatie met de M-ophanging bijgevolg geen overdreven harde rijervaring, zonder onnodig te gaan overhellen in de bochten.

    De wagen heeft ook een schuifdak! Als m'n volgende daily driver geen cabrio wordt, overweeg ik een schuifdak. Maar met het model dat in m'n 123d zit zou ik eerlijk gezegd toch twijfelen: aan alle snelheden boven 80 km/h wordt het windgeruis gewoon erg hinderlijk, alhoewel de windcirculatie verfrissend is. Zelfs een volledig open 1 cabrio met de ramen naar beneden en zonder windscherm veroorzaakt minder windgeluid dan dit schuifdak. Best dus een testrit vragen alvorens te bestellen, is mijn advies!



    Mevrouw wooter had de coupé nog niet in levende lijve gezien, dus na het saai naar muziek luisteren terwijl manlief aan hoge snelheid kleine weggetjes doorheen weilanden aan het doorkruisen was, stopten we even voor de verplichte fotoshoot en bepotel-moment. Met haar +1m60 is het aangenaam vertoeven op de achterbak achter mijn 1m86, maar ik heb wat meer moeite met het plaatsnemen achter mezelf. De achterbank is neerklapbaar in 2 helften, en de koffer is ruim te noemen voor deze kasse van wagen. Mevrouw had wel enige moeite met het instellen van haar sportzetel, die naast in de hoogte en diepte te verstellen was, ook nog eens kon kantelen, de rugleuning lager kon, de wangen breder of smaler, ... En ja, het audio-systeem was een duurder model, wat ook merkelijk betere geluidsweergave gaf. Wat er moeilijk is aan iDrive weet ik niet, want m'n vrouwtje vond eigenhandig welke menu's en instellingen ze moest doorzwemmen om de AUX-ingang te activeren.





    Conclusie:
    Heftig bakje. Een coupé staat niet direct in m'n wishlist, maar ik testte de wagen ook eerder om de motor te peilen. Dit gezegd zijnde vind ik de motor bruut en vind ik het negatief dat ie na 4500 toeren plots helemaal verdwijnt, en tóch zou ik 'm overwegen boven de 120d. Dit omdat je met een 123d kan rijden zoals een 120d, maar een 120d merkelijk nooit zo bruut kan rijden als een 123d.

    Blijft de vraag: wat doet zo'n benzinemotor als een 130i of 135i nou?
    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

  • #2
    Leuk verhaal Wooter! Thanks!
    Lijkt me nog steeds een erg gaaf ding!

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Leuk verhaal!

      Geen motor dus voor dieselhaters.
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

      Comment


      • #4
        Leuk verhaal, goed geschreven.

        Ik vind de hele 1serie reeks niet mooi en deze dus ook niet, met als uitzondering de 3-deurs, die vind ik 'iets minder lelijk'.

        Maar het rijdt prima begrijp ik, en dat is ook niet onbelangrijk! :)
        You know that reality is immaterial

        Comment


        • #5
          Ik vind de coupé echt lekker smoelen. Bijna alle diesels geven niet meer thuis nadat de naald de 4500 tpm heeft overschreden, maar bij zo'n krachtige diesel kan ik me voorstellen dat de daling van 't vermogen in dat toerengebied een grotere impact heeft dan bij bijv. een 118d. 't Lijkt mij in ieder geval een hele fijne auto.

          Comment


          • #6
            Prachtkar, nette kleur/wielen. Motor:Tja.204pk is meer dan zat voor NL en 400Nm ook. En dat op de juist aangedreven wielen. 4500rpm max is gewoon niet zo fijn. Goed verhaal Wooter.En om je laatste zin/vraag te beantwoorden: Beide rijden rondjes om de 123d. Een 'test'met een E92 325i 218pk(?)handbak vs een 120d 177pk handbak bewees dat ook al....
            Last edited by RH; 15-07-08, 13:09.
            "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
            Mattheüs 7:3-5
            "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
            "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
            "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

            Comment


            • #7
              Hoe bedoel je dat?
              Rijdt rondjes qua prestaties?
              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

              Comment


              • #8
                Had veel liever een 125i dan de 123d. Op de een of andere manier is het gewoon overkill en ook al is het een state-of-the-art blok: het blijft een 4-cil diesel. Haalt het gewoon niet bij een petrol straight-6.

                EDIT: Bij 35k/48 mnd is een 125i 5 euro p/m duurder (cat prijs is 2k lager)
                Last edited by ølle; 15-07-08, 13:56. Reden: leasetarief erbij

                Comment


                • #9
                  Kosda?
                  All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                    Hoe bedoel je dat?
                    Rijdt rondjes qua prestaties?

                    Als in prestaties ja. Een 123d heeft bijv. een hele zware dobber aan een 'normale' Golf V GTI met 'maar' 200pk en 280(?)Nm.
                    "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                    Mattheüs 7:3-5
                    "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                    "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                    "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                    Comment


                    • #11
                      Dan noem je er ook wel een... Maar de 123d doet 't alles behalve slecht tegen de koning van de hot hatches:

                      http://www.autozeitung.de/online/index.php?render=78611

                      Comment


                      • #12
                        Mooi verhaal. Toch weer het 'probleem' van de diesel dat boven komt drijven.
                        Had ik ook met de 120d. Toch is het zeker te overwegen als je meer dan 25k/jaar rijdt lijkt me. Een Golf GTI flink doorhalen wordt toch echt niet beter dan 1:10, met een 123d zal daar best wat winst te behalen zijn.
                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                          Mooi verhaal. Toch weer het 'probleem' van de diesel dat boven komt drijven.
                          Had ik ook met de 120d. Toch is het zeker te overwegen als je meer dan 25k/jaar rijdt lijkt me. Een Golf GTI flink doorhalen wordt toch echt niet beter dan 1:10, met een 123d zal daar best wat winst te behalen zijn.
                          De 123d die ik op m'n verlanglijst had staan kwam net boven €56k uit, de GTI die ik nu heb gekocht net geen €38k. Ik kan echt een hoop benzine in die Golf gooien voor dat verschil.

                          edit: voor de duidelijkheid, het gaat hier om concreet verhaal met in mijn ogen vergelijkbare uitvoeringen zoals ik de auto's zou willen hebben. Dus met dingen als sportstoelen, 18", carkit, satnav, xenon.

                          Comment


                          • #14
                            Nog ff iets waar ik benieuwd naar ben.
                            Ding wordt toch al een tijdje geleverd in NL. Verkoopt dat nog een beetje, heb er nl nog nooit een IRL gezien.
                            2 x ouwe premium meuk
                            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                            Comment


                            • #15
                              Ha, die John;

                              Misschien toch meer dan je denkt; niet al die debadged 1-serie's zijn 118d-lasegebakjes....
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Nee, verkeerd begrepen, ik bedoel dus die coupe.
                                2 x ouwe premium meuk
                                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                Comment


                                • #17
                                  Ha, die John;

                                  Right; die zijn inderdaad dungezaaid. Ik heb ze ook enkel nog maar op de IAA en bij de dealert live gezien.
                                  Aan de prijs kan het niet liggen (insert foto van drol met BMW-logo) dus dan zal het de levertijd wel zijn.
                                  Scherven brengen gelul.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Gistermiddag nog wel een witte 1-serie cabrio gespot.
                                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hee, die zag ik net ook ;-) . Valt me op dat ik die cabrio steeds vaker zie, en de coupe bijna nooit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Heb wel een Einser Coupé in het wild gezien, maar helaas op afstand. Ziet er en profil op de foto goed uit. Ik zou een 125i wel preferen als dat financieel (kilometrage) niet heel veel prijziger is.
                                        * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                        * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hier mijn verslagje van mijn proefrit met de 123d 3-drs. Na dit ritje besloten om een 123d 3-drs te bestellen (komt 1e week Augustus binnen):

                                          Zo, net terug van ca. 1 uur rijden. Uitvoering was niet spannend, geen M-pakket oid. Wel M-stuur en pook. Kleur was zwart en wel een sjieke kleur maar niet sportief imho. voor een 3-drs.

                                          Maar goed, rijden maar. Wegrijden even een gewenning. Weet dat BMW's altijd redelijk gevoelige koppelingen heeft en dit was geen uitzondering. Rustig binnendoor naar snelweg. Wat me het eerste opviel is de rust in de auto, het heerlijke M-stuur en koppel onderin. Duidelijk weinig tot geen turbogat, waardoor de auto rustig bereden kan worden, totaal niet zenuwachtig wat soms het geval is bij turbodiesels.

                                          Snelweg op, lekker doordraaier van Dordt de A16 op ri. Rotterdam. Ondanks het niet M-onderstel ging de auto zeer strak de bocht door, de auto gaf meteen veel vetrouwen om hard de bocht te nemen. Daarna lekker dooraccelereren en had niet echt het wow gevoel....totdat ik op de teller keek. Vanuit ca. 90 km/u naar 140 km/u ging vrij rap. En dat is het 'm, door de kleine turbo heb je niet echt een turboduw die je verwacht en lijkt het of je niet hard accelereert, maar niets is minder waar. Van stationair tot ca. 4500 rpm een vloeiende maar ook zeer snelle acceleratie. Lijkt wel een benzine, 5000rpm schakelen en geen plotselinge turboduw oid. Ook hoe snel de motor weer oppakt bij gasgeven of na schakelen verbaasde me.

                                          Oke, nu in cruise-mode, CC op 120 km/u en heerlijk, wat een rust in de auto. Goeie geluidsinstallatie ook en probeer me wegwijs te maken met de I-drive. Wel even een gewenning na het MMI-systeem van Audi die ik gewend ben. Maar zeker niet heel moeilijk. Even verbruik aflezen over de laaste 900km: 7,1 L/100km. Niet slecht, zeker niet met dit vermogen. Oke, snelweg eraf en kom stil te staan bij stoplicht, per ongeluk zet ik de pook in vrij en laat de koppeling opkomen.....en uit. Huh, oja, Efficient Dynamics. Laughing Werkt wel goed, zodra je die koppeling iets beweegt, slaat de motor meteen aan. Even draaien en snelweg weer op en weer die toch wel indrukwekkende acceleratie en het gemak waarme de diesel toeren wil draaien. Totaal anders dan de 4-cil TDI's die vergeleken met de BMW op knikkers lijkt te lopen.

                                          Tussenacceleraties gaan zeer vloeiend en snel. In 6 gaat het lekker gestaagd, maar bv. in 4 behoorlijk rap. Een Touareg V6 TDI die achter me zat te drukken kon ik moeiteloos los rijden, terwijl in 5 reed. De bestuurder keek de (toch wel onovallende) 1-serie aandachtig aan.

                                          Terug bij de dealer had ik een zeer positief gevoel over de auto, zeker wetende dat met M-onderstel de auto nog strakker stuurt en daarmee echt een stuurmansauto is. Auto is serieus snel, vanuit 0 naar 100 is zo gedaan. Het is dat je 2x moet schakelen anders komt deze auto ver onder de 7sec uit.

                                          Het interieur kan me (itt andere BMW's) wel bekoren. Afwerking is gewoon strak, zwart hemeltje etc. Ziet het prijsverschil tov de Seat Leon wel duidelijk zitten hierin.

                                          Ja, ik zie me hierin in de toekomst wel met veel plezier in rijden, zeker in Alpineweiss, M-pakket en 18'.

                                          Krijg binnenkort offerte voor:

                                          123d 3-drs
                                          Alpineweiss
                                          High Executive
                                          M-pakket (achteraf gemonteerd, zowel interieur als exterieur)
                                          17' voor winter (meegeleverd) en 18' M-wielen (achteraf)
                                          Boston leder zwart (achteraf)
                                          Xenon met koplampsproeiers
                                          Business-Navi
                                          Achterklep spoiler (achteraf)
                                          Bleutooth telefoonvoorbereiding
                                          Grijze baan in voorruit
                                          Alarm
                                          6 CD-wisselaar

                                          Heb ook nog het Performance folder meegekregen voor leuke goodies. Ga niet aan al die carbon-dingen beginnen maar zag bv. wel al mooie splitters voor de voorbumper.

                                          Kortom, gave auto.
                                          BMW F30 328iA
                                          BMW E87 130i
                                          BMW E30 M3 + E92 M3 GT4


                                          Propeller-fappert

                                          Comment


                                          • #22
                                            Grootste misverstand is, dat een i-Drive moeilijk zou zijn?
                                            Dat is het niet, dat is het ook niet geweest bij de eerste generatie in de E65. Punt met de i-Drive is de omslachtigheid waarmee je bepaalde instellingen kan wijzigen. Bij iedere nieuwere generatie werd dat probleem minder dmv bepaalde knoppen rondom de controler.

                                            Comment


                                            • #23
                                              i-drive is idd helemaal niet moeilijk.
                                              Ik snap ook niet dat je dat vaak bij de nadelen ziet staan bij auto-tests.

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                i-drive is idd helemaal niet moeilijk.
                                                Ik snap ook niet dat je dat vaak bij de nadelen ziet staan bij auto-tests.
                                                omdat ze omslachtig bedoelen denk ik?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die Gummers;

                                                  Bij de kritiek op de bediening van zaken die merk- of misschien zelfs modelspecifiek zijn moet ik altijd denken aan de soortgelijke reactie die Citroëns vroeger vaak ten deel viel. Misschien klopt dat allemaal wel voor de journalist die driemaal daags van auto wisselt, maar de vaste bestuurder van eenzelfde model zal hooguit een korte periode nodig hebben om aan bijzonderheden als i-drive te wennen.
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                    Ha, die Gummers;

                                                    Bij de kritiek op de bediening van zaken die merk- of misschien zelfs modelspecifiek zijn moet ik altijd denken aan de soortgelijke reactie die Citroëns vroeger vaak ten deel viel. Misschien klopt dat allemaal wel voor de journalist die driemaal daags van auto wisselt, maar de vaste bestuurder van eenzelfde model zal hooguit een korte periode nodig hebben om aan bijzonderheden als i-drive te wennen.
                                                    Dat ben ik met je eens. Als je een klein uurtje of een halve dag in een auto rond rijdt heb je denk ik niet genoeg tijd om de foefjes van een dergelijk systeem te doorgronden.

                                                    Feit blijft dan wel dat de Mens-Machine-Interactie van dergelijke systemen echt wel voor verbetering vatbaar is want kennelijk zijn ze niet menselijk-intuitief.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ach, wat is intuitief?

                                                      Ik zit al 10 jaren in de IT-sector, was zo weg met de iDrive maar zit nu al enkele dagen te sukkelen op een MacBook...
                                                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                                        Ach, wat is intuitief?

                                                        Ik zit al 10 jaren in de IT-sector, was zo weg met de iDrive maar zit nu al enkele dagen te sukkelen op een MacBook...
                                                        Een Ei Foon schijnt redelijk intuitief te zijn, ook een Appel product :-)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Opvallend dat Tristan vindt dat je lekker kan doortrekken naar 5000 rpm terwijl bij Wooter de motor dusdanig stilvalt bij 4500 rpm dat het lijkt of de begrenzer roet in het eten gooit.

                                                          Hoe zit dat heren?
                                                          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            ligt er aan in welke versnelling je rijdt denk ik.
                                                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Vanaf de 3e versnelling kan je heerlijk doortrekken, maar hij racet naar mijn gevoel zo door eerste en tweede volgas, dat je - om te kunnen volgen met je pook - je geen volgas kan geven in die eerste twee versnellingen...
                                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X