Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cadillac BLS Wagon 1.9D 150pk Business

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Cadillac BLS Wagon 1.9D 150pk Business

Cadillac BLS Wagon 1.9D 150pk Business

Al jarenlang proberen de Amerikaanse automerken voet aan Europese wal te krijgen voor hun auto's.
    Zij vinden hun auto's allemaal super en ze begrijpen waarschijnlijk niet waarom die Europeanen maar niet overstag gaan.
    Onder andere daarom hebben de Amerikanen speciaal auto's voor ons ontwikkeld, maar ook die auto's slaan meestal niet aan hier. Zie bijvoorbeeld de Chrysler Neon, hoe vaak zie je die nog rijden?

Tegenwoordig begrijpen de Amerikanen wel een beetje wat de reden is. DE PRIJS!
    Niet alleen Nederlanders hebben de hand op de knip, eigenlijk geldt dit voor heel West-Europa.
    Ja, natuurlijk mag het geld kosten, maar dan moet er wel BMW of Audi op staan.

Dus komen ze met goedkope en leuke auto's zoals de Dodge Caliber. Ze hebben zelf alleen V8 blokken dus de motoren nemen ze over van andere merken, zoals VW. Dit gaat best goed. Leuke auto voor weinig geld.

Cadillac dacht dat ook te kunnen en kwam enkele jaren geleden met de BLS!
    Op basis van het Opel Vectra/Saab 9-3 platform en gebouwd in Zweden, wordt deze Caddy gelanceerd als betaalbare instap in de wereld die Cadillac heet.
    Ze proberen een beetje een Jaguar-image te kweken volgens mij, maar dat werkt maar ten dele.
    Goedkope Jaguars verkopen slecht en goedkope Cadillacs ook blijkbaar, want de BLS is weinig succesvol.
    Blijkbaar houdt het dure imago toch een hoop mensen tegen die wel gewoon bij de Opel-dealer op de hoek binnen durven te stappen en vervolgens een Vectra kopen voor 30-40k.

Want dat is het grote probleem denk ik. Mensen blijven denken dat het een dure auto is, terwijl dat absoluut niet zo is. Ik heb er net in gereden en schatte hem ook veel duurder in dan hij is.
    Deze 1.9 BLS Wagon Business met gescheiden climate, automaat, 16" lichtmetaal, cruise control etc etc staat in de winkel voor net iets meer dan 35.000 euro.
    De vergelijkbare Saab 9-3 Sport Estate kost meer dan 42.000 euro!! Dat is een verschil van 7000 euro voor praktisch dezelfde auto!!

Voor mensen die op zoek zijn naar zo'n soort auto, is het dus meer dan de moeite waard om de BLS eens te proberen.
    Van buiten is het best een mooie auto. De link met Saab is wel heel erg duidelijk aanwezig, vooral de Wagon lijkt veel op de Sport Estate van Saab.
    Maar toch een mooie grille met trots het logo van het merk en wat typische Cadillac ontwerpdetails zoals de achterlichten.

Het interieur is even wennen, na de sportstoelen uit mijn 1-serie, maar na wat wijzigingen aan de zit, valt dit reuze mee. Ze zitten best goed en zijn comfortabel.
    Het stuur doet direct aan Saab denken, maar de klokken zijn wel anders.
    De 150pk diesel rijdt gewoon lekker en de auto komt best van zijn plek. het rijden met de automaat is even wennen en er zit ook een sport-stand op en ook een stand om met knopjes op het stuur te schakelen, maar dat doe je toch niet met deze auto.
    1 keer spelen is geinig, maar gewoon in de "D" zetten is handiger en past beter bij de auto. De rest van het jaar zitten de 2 'flapoortjes' dus gewoon in de weg, want je raakt ze net aan als je het stuur vasthoudt.

Achterin is aardig wat ruimte en 2 volwassenen kunnen er goed zitten. met 3 man op de achterbank wordt het wat krap uiteraard, maar dat is in bijna iedere auto zo.
    De kofferbak is uiteraard riant.

Sturen doet de auto goed genoeg en je kunt nog best hard over een, droge, rotonde. het is natuurlijk geen sportwagen, maar hij stuurt en rijdt veel beter dan ik had verwacht.
    Het enige wat me opvalt is de richtingaanwijzer. Blijkbaar zit hier niet zo'n 3 keer knipperen stand op en tevens voelt die hendel nogal 'flimsy' aan. Je krijgt het idee dat dat ding zo een keer kan afbreken.
    De deurgreep geeft een beetje datzelfde gevoel. Beetje goedkoop plastic is daar gebruikt en doet een beetje afbreuk aan het luxe Cadillac gevoel, vind ik.
    Maar maakt dat uit als je 7.000 euro in de zak houdt ten opzichte van een Saab 9-3??

Pluspunten
    -Best een mooie auto
    -Toch een beetje speciaal zo'n Cadillac voor de deur
    -Fijne dieselmotor
    -Prijs!!

Minpunten
    -Afwerking niet op Audi-niveau
    -Niet overal even mooie materialen gebruikt

Specs :
    Vermogen : 150pk
    Koppel : 320nm
    0-100 : 11,5 sec
    Topsnelheid : 195 km/u
    Prijs : 35.590 Euro (voor een 1.9 Diesel Wagon Business met 6-bak automaat)

Extra informatie : http://www.autoweek.nl/carbase_data....47271&cache=no

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Leuke review, auto doet me echter weinig.

-Afwerking niet op Audi-niveau
    -Niet overal even mooie materialen gebruikt
    Is dit niet hetzelfde?
    2019 Volvo V60 T6

Comment

Goed verhaal. Als filecruiser en familietransporter is dat ding natuurlijk helemaal prima. Leasen? Misschien. Zelf kopen? Denk het toch niet. Ik zou zoiets wel prefereren boven een Zafira of Scenic, dat dan weer wel.

Comment

Ziet er niet uit, man. Lelijk ding.

Die 150pk daisel, is dat niet de Alfa-diesel?
        Enige positieve eraan dan...
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Mooie auto. Voor dat geld simpelweg een koopje!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ralf T Bekijk bericht
            Mooie auto. Voor dat geld simpelweg een koopje!
            Nou inderdaad zeg! hehehe
            Last edited by ExTaxi; 04-08-08, 23:11.
            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Niet in gereden, wel even in gezeten in de showroom. De kwaliteitsbeleving is wel erg minimaal IMHO, dunne stoeltjes met weinig steun, goedkope materialen. 't Is zeker "iets aparts" en je rijdt niet in een 13-in-een-dozijn-bak, maar ik was er zo stilstaand niet van onder de indruk.

En is een Alfa 159 in een beetje Business aanbieding niet ongeveer even duur....? Easy choice.
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik vond het dashboard etc toch netjes eruit zien en zeker niet te goedkoop.
                Het gaat meer om kleinere details zoals de deurgreep en vooral de richtingaanwijzer.

De auto is gewoon leuker dan ik had gedacht en qua prijs is hij gewoon echt interessant, vooral in vergelijking met :
                - de Saab 9-3 (42K)
                - de Opel Vectra (ook 1500 euro duurder en iets kaler)
                - de Alfa 159 SW Business automaat (kost 38.500, dus ook 3K meer).

Deze Caddy is echt een prijsvechter hoor! De handbak BLS Wagon Business kost trouwens 31.490 euro. De automaat is dus nog best duur.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik heb natuurlijk een beetje een zwak voor Amerikanen, maar ik vind het wel een cool ding. Goedkoper dan de vergelijkbare modellen. Okee, er zit wat kliko plastic in. Maar je hebt wel value for money.
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Ik had de folders thuis liggen en heb er serieus over nagedacht. Want leasetechnisch is-ie relatief goedkoop, omdat ie wordt gesponsord door de importeur of zo. En de buitenkant bevalt me wel. Interieur en afwerking daarentegen vielen me tegen. Ook de stoelen zijn niet te vergelijken met die van bijv. BMW.

Privé zou ik het best een leuke bak vinden, maar dan zou ik me wel zorgen maken over de afschrijving. Wordt dan wel 2dehands waarschijnlijk een interessant verhaal.
                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

tja, staat bij mij ook in een longlist, moet over maand of 3 wel langzaamaan gaan zoeken/bestellen.

budget is wat gekromen (nieuwe leasemij, ander leasecontract, hogere brandstofkosten) en daarnaast was de alfa toen (1,5 jaar geleden) een soort aktiemodel van de importeur, zodat ik voor relatief weinig een wat duurdere auto kon nemen.

dus ik zit weer te zoeken in de golf (focus, 308, megane, octavia) klasse, of desnoods genoegen nemen met wat minder pk's en/of luxe en dan wel in de passat (laguna, mondeo, c5, superb) klasse

deze bls valt er wel net in. ik neem aan dat het de alfa motor is (gebruikt saab ook en bls heeft een 150 en 180 motor - net als de saab, maar gek genoeg heeft alfa de 180 niet)

als ik zo op de foto's kijk zie ik wel een heeeel erg el-cheapo climate controll paneeltje, draaiknopjes met blauw-rode kleur zijn toch echt wel uit de tijd.

tja ik weet het niet, vind hem niet bijzonder mooi, kwalitatief ziet het er minder uit (blijft amerikaans), dus zou die het echt moeten hebebn van prijs-kwantiteit verhouding...

voor 35k moet je dus een redelijk dik aangekleede 150 pk diesel handbak kunnen rijden. tja, ik weet niet of de leaseprijs (ook) gunstig uitpakt. vast gunstiger als de saab, maar er zijn meer concurenten.

liever een 120 pk alfa 159 business dan deze 150 pk bls business....

Comment

Het is geen climate control, het is een handmatige airco. Dat paneel zat namelijk in de Saab 9-3 Sport Sedan toen deze nog met handmatige airco geleverd werden (2003, 2004)

Comment

De Business editie heeft nu een automatische airco hoor. (niet gescheiden zoals ik onjuist veremeld)
                          Of dat er anders uitziet weet ik niet.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dat is dan een ander paneel uit de GM stores. Bij Saab kennen ze alleen gescheiden climate control, al vanaf 2003.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              De kwaliteitsbeleving is wel erg minimaal IMHO, dunne stoeltjes met weinig steun, goedkope materialen.
                              En daar zit een Cadillac-badge op? Een Sonata ziet er nog geraffineerder uit. Veranderende tijden...

Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Zie hier een ander paneel, maar dan uit een "Executive" uitvoering.

http://www.autotrack.nl/car-img/of04...0005176355.jpg

Dit is echter wél een gescheiden climate control.

Comment

hmm, heb iets tegen grijs leer en plastig houten stripjes ism hard plastic en ronde climate controll knoppen zonder digitaal instelling-schermpje erbij

doet me een beetje te modern-amerikaans aan, of goedkoop koreaans

Comment

Hmm... beetje vreemd dan.
                                    De auto staat er niet meer, dus ik kan geen diepgaand onderzoek instellen naar die airco.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Alle business edities hebben handmatige airco, automatische airco is ook niet bij te bestellen, ik heb toevallig de folder thuisliggen. Gemiste kans van Cadillac imo, een auto met mooier interieur (climate control) verkoopt zichzelf veel beter.

Over verkopen gesproken, ik wilde wel eens in zo'n auto rijden en ben in Breukelen langsgegaan bij Kroymans. De verkoper was lunchen en zou mij even terugbellen en een proefrit regelen in de 180 pk versie. Hij heeft nooit teruggebeld. Verbazingwekkend toch, gezien de bedroevende verkoopcijfers van Cadillac. Je zou verwachten dat een verkoper elke kans aanpakt die langskomt. Niet dus.
                                      Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sitechris Bekijk bericht
                                        Alle business edities hebben handmatige airco, automatische airco is ook niet bij te bestellen, ik heb toevallig de folder thuisliggen. Gemiste kans van Cadillac imo, een auto met mooier interieur (climate control) verkoopt zichzelf veel beter.

Over verkopen gesproken, ik wilde wel eens in zo'n auto rijden en ben in Breukelen langsgegaan bij Kroymans. De verkoper was lunchen en zou mij even terugbellen en een proefrit regelen in de 180 pk versie. Hij heeft nooit teruggebeld. Verbazingwekkend toch, gezien de bedroevende verkoopcijfers van Cadillac. Je zou verwachten dat een verkoper elke kans aanpakt die langskomt. Niet dus.
                                        Dat verhaal van Kroymans is iets wat ik vaker hoor. Of het Cadillac is, Saab of Alfa. Niet alleen sales, maar ook after sales zijn bij "de meeste" Kroymans bedrijven slecht geregeld. Dit is iets wat ik veelal van klanten hoor.

Comment

aha, mijn leasemij verplicht mij tot climate controll....dus deze zou niet eens mogen!

Comment

Climate verplicht??
                                            Wat is dat voor rare regel zeg??
                                            Airco verplicht kan ik me wel indenken i.v.m. verkoopwaarde na einde contract. Heel veel auto's hebben geen climate.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                              Climate verplicht??
                                              Wat is dat voor rare regel zeg??
                                              Airco verplicht kan ik me wel indenken i.v.m. verkoopwaarde na einde contract. Heel veel auto's hebben geen climate.
                                              Denk dat het NOG beter is voor de verkoopwaarde?

En trouwens, volgens mij kan je vrijwel alle wagens krijgen met climate control. Behalve dit apparaat dus :/

Comment

Idd een idiote regel

3 deurs: mag ook niet (streep alle coupe's ook maar door dus)
                                                cabrio: mag ook niet
                                                grijs kenteken: mag ook niet

gewoon airco: niet voldoende, moet climate controll zijn

verder wat meer normale dingen: buitentemperatuurmeter met alarm functie bij vorstgevaar --> verplicht.

gordels voor alle zitplaatsen, airbags, abs, etc etc...allemaal verplicht, maar meeste dingen zijn volgens mij al bij wet verplicht

4x4 in theorie niet verplicht, wel een zodanige extra eigen bijdrage dat die ook grofweg onmogelijk is (op een jimny na dan oid)

je zit dus eigenlijk vast aan 5 deurs hatchback, mpv of stationwagon

verder moeten we met diesels zo doorrijden tot 195.000 km
                                                benzine mag, tot max van 40.000 km / jr (ga ik helaas overheen) en al rij je max 10k/jaar...dan word hij nog berekend als 40.000/jr

tel daar nog eens bij op dat budget kleiner is geworden bij stijgende leasekosten (lease ook nog eens incl brandstof)....dus een 159 SW zal er niet meer inzitten ben ik bang (hoogstends de 120 jtd basis - kaal)

word tijd voor 0 euro auto alleen zakelijk en dan zelf iets erbij...

Comment

Working...
                                                X