Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VW Golf 7.5 GTD

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• VW Golf 7.5 GTD

De komende twee weken heb ik de beschikking over een Golf 7.5 GTD. Toevallig een gloednieuwe, met 10 mijl op de klok. Ik noem hem de 7.5 omdat hij ten opzicht van de 7 in ieder geval de active display heeft en volgens mij nog wat andere zaken die ik niet op mijn eigen 7 heb. En profil ziet hij er bijna hetzelfde uit als mijn GTE. Dus dat vond ik wel grappig toen ik hem op ging halen.

Korte eerste indruk is dat de motor niet dieselachtig klinkt en voelt. Het is wel een diesel en dat hoor je ook, maar hij doet hard zijn best het niet te lijken. Later meer en ook betere foto's.

Wel geinig om de allereerste berijder te zijn van een huurbak. Benieuwd naar het verschil met je GTE. Volgens mij zijn ze even snel, maar rijdt het wel echt anders.

Comment

De GTE is toch een stuk rapper dan de GTD.
      De GTE zit qua acceleratie zelfs dichter bij de GTI dan bij de GTD.

Comment

Taeke : Inderdaad wel leuk. Heb het al een paar keer gehad en deze hadden ze speciaal voor me binnen gehouden. Heb ook al een keer een nieuwe XE met de boekjes van de lederen bekleding er nog in gehad.

JeroenT : GTE is in ieder geval snel, zeker de eerste meters als de batterij vol is. Ik ga niet een auto met 10 mijl gelijk aftrappen natuurlijk, misschien volgende week eens proberen als er wat kilometers op staan. Maar ik denk dat je gelijk hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
          Wel geinig om de allereerste berijder te zijn van een huurbak.
          Taeke: Ik had dat genoegen afgelopen voorjaar ook in Spanje. Maar bij een Hyundai I30 maakt dat niets uit hoor. :)

Stéphane: Wel leuk vergelijk: GTD vs GTE. Nu maar hopen dat de GTD niet fijner rijdt, alhoewel het aan de verschillende huurautodraadjes van je zo te zien lang geleden is dat je in je eigen auto reed. ;)

Comment

Bijna precies dezelfde spec als ik heb. Handbak of DSG? Instelbaar onderstel?

Comment

Joep De GTD rijdt niet fijner dan de GTE, daar ben ik al over uit. Maar het is maar net hoe je dat wilt zien, want ik ben er nog niet met rondzwierende armen mee over een rotonde geveegd. Dan zou hij misschien wel lekkerder rijden, want je merkt wel dat er massa achterin ligt bij de GTE. Ik rijd bijna ieder weekend nog wel een beetje in de GTE, maar niet zo heel veel. Kan me de laatste keer dat ik getanked heb niet meer herinneren omdat ik een laadpaal voor de deur heb.

Het is een handbak, volgens mij zonder verstelbaar onderstel en ook geen camera zoals de mijne, alsook keyless entry niet. Dit laatste kan ik me heel goed voorstellen voor een huurauto. Maar ik moest wel even zoeken naar de startknop die er niet was, en dus de sleutel ouderwets in het contact doen.

Comment

Ben benieuwd wat je van de combo handbak & motor vindt. Vooral onderin.

Comment

De Golf heeft een rij-modusknopje, waar je hem mee in Sport kan zetten. Maar dit is, net zoals de GTE trouwens, voornamelijk een stuur wat zwaarder gaat en blijkbaar iets met geluid. Wat de motor betreft voelt hij ontzettend gretig aan voor een dieselmotor. Ik heb verschillende diesels gehad en gereden, maar deze maakt graag toeren.

NAS : hij pakt lekker op, vind ik. Ik heb nog niet maximaal volle pollen gas gegeven bij wegrijden. Dat vind ik zonde, ook al is het een huurauto. Maar ik kan me voorstellen dat hij flink naar tractie moet zoeken. Dat heeft de GTE trouwens ook met instant koppel. Op nat wegdek heb je zo spinnende wielen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                    Joep

Het is een handbak, volgens mij zonder verstelbaar onderstel en ook geen camera zoals de mijne, alsook keyless entry niet. Dit laatste kan ik me heel goed voorstellen voor een huurauto. Maar ik moest wel even zoeken naar de startknop die er niet was, en dus de sleutel ouderwets in het contact doen.
                    Waarom niet op een huurauto? Afgelopen vakantie hadden we een Megane Station mét keyless entry. Ik vond het ideaal. Op een vakantieauto.

''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                      Waarom niet op een huurauto? Afgelopen vakantie hadden we een Megane Station mét keyless entry. Ik vond het ideaal. Op een vakantieauto.
                      Omdat het nogal diefstalgevoelig is. Zie andere draadjes op Gummen. Een huurauto is dan vrij gemakkelijk toegankelijk omdat bijvoorbeeld de sleutels te benaderen zijn op een centraal punt bij het verhuurbedrijf. Sleutels scannen bij het kantoortje en wegrijden maar.

Comment

Ja das nog eens makkelijk, neem je het het hele wagenpark in 1x mee. :-P

Comment

NAS : hij pakt lekker op, vind ik. Ik heb nog niet maximaal volle pollen gas gegeven bij wegrijden. Dat vind ik zonde, ook al is het een huurauto. Maar ik kan me voorstellen dat hij flink naar tractie moet zoeken. Dat heeft de GTE trouwens ook met instant koppel. Op nat wegdek heb je zo spinnende wielen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen.
                          Ken ik, dat gevoel. Alhoewel het "sper" vaak helpt.

Ik vind de motor beter bij DSG passen, vooral rond 1000-1500 in zijn 2-3. I know, schakellui, maar hij is wel erg old school turbo. Teveel voor mij.

Comment

Omdat het nogal diefstalgevoelig is. Zie andere draadjes op Gummen. Een huurauto is dan vrij gemakkelijk toegankelijk omdat bijvoorbeeld de sleutels te benaderen zijn op een centraal punt bij het verhuurbedrijf. Sleutels scannen bij het kantoortje en wegrijden maar.
                            Dit was op een redelijk compact eiland. Vandaar wellicht dat het niet zo'n grote rol speelt. Overigens had ik het laatst ook in NL met een huurauto, een Swift met keyless entry.
                            ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                              Dit was op een redelijk compact eiland. Vandaar wellicht dat het niet zo'n grote rol speelt. Overigens had ik het laatst ook in NL met een huurauto, een Swift met keyless entry.
                              Ik heb het ook al op meerdere auto's gehad, voornamelijk op de BMW's die ik heb gehad. Ik weet niet of je het draadje hebt gelezen, maar de eenvoud waarmee een auto te stelen is maakt de uitleg zelfs overbodig. Dan te weten dat ze vorige week of de week ervoor ook al ingebroken hebben op het terrein en van meerdere busjes (Transporters) de katalysator er onderuit gesloopt hebben.

Comment

Ben zelf Golf 7 GTD eigenaar (nog paar dagen) . Qua hardware (onderstel, motor) is de 7,5 ongewijzigd. Ik vind handling van de GTD echt prima. De GTD zit op 95% van de GTI, het enige waar je iets last van hebt is de zwaardere dieselmotor in de neus. En - jammer genoeg - is er op de GTD geen fatsoenlijk sper leverbaar. Maar je kunt er echt hoge bochtsnelheden mee halen en hij stuurt prettig. Echt wel een klasse strakker dan de GTE, die vind ik te wollig rijden. Die mist sportgenen.

Qua prestaties vind ik de standaard GTD een tikje tegenvallen. Een GTE rijdt lachend bij je weg. Met een chip erin valt er met de GTD wel te leven, maar een GTI is beduidend leuker. En wat ik een nadeel vind, de motor is niet de allerstilste. Hij is wat brommerig. Dan heb ik het maar niet over de sportsound die via uitlaatspeakers met de buitenwereld wordt gedeeld. De motor verpest het voor mij een beetje. Die matcht niet met het GTI gevoel en dat knaagt een beetje.

Ik ben overigens wel tevreden over de GTD als reisauto, want de stoelen zitten fantastisch, hij is comfy, zuinig, betrouwbaar, goed gebouwd en mooi afgewerkt. Echt een prima auto. Maar dat geldt voor de GTE eveneens. .

ps....verschil tussen gechipte en niet-gechipte is best groot zoals je ziet.

Gechipt:

Stock:
                                Last edited by sitechris; 13-09-17, 20:44.
                                Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

JeroenT Ik ga niet een auto met 10 mijl gelijk aftrappen natuurlijk, misschien volgende week eens proberen als er wat kilometers op staan.
                                  Wat me op de wellicht wat merkwaardige gedachte brengt: inrijden, speelt dat nog met een electro? De GTE is natuurlijk geen echte electro, maar aangezien je bijna niet tankt...

* Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                  * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht

Wat me op de wellicht wat merkwaardige gedachte brengt: inrijden, speelt dat nog met een electro? De GTE is natuurlijk geen echte electro, maar aangezien je bijna niet tankt...
                                    Dit is een GTD, slibbe, een nieuwe. Geen GTE. Die staat thuis achter het hek op de parkeerplaats. Je haalt nu wat dingen door elkaar ;)

Comment

sitechris : Ik denk dat ik begrijp wat je met wollig bedoelt op de GTE. Maar ik heb er inmiddels 2 jaar mee gereden en ongeveer 45.000km op de klok en ik ben het niet helemaal met je eens. Het is anders, dat zeker en minder direct (ik gebruik dat liever dan sportief, of hard) dan een GTI/GTD, maar niet wollig vind ik. Bochtsnelheden in de GTE zijn ook meer dan prima is mijn ervaring. Verbazend goed zelfs. Het enige minpunt is dat de ESP in de war raakt bij hobbels op de snelweg. Zo kan hij bijvoorbeeld in ESP schieten als je met iets meer vaart over de hobbel van de A20 naar de A12 bij Gouda rijdt. Dan bedoel ik niet eens met tweehonderddertig maar ook al bij 140-150 km/u.

Wat de GTD betreft ben ik het met je eens over de brommerige motor. Het klinkt als een drie-cilinder motor met een dieselgeluid met een vier-cilinder er door heen. Rij-eigenschappen zijn ook prima. Ik was vroeger geen Golf fan, deels door het imago, maar tegenwoordig vind ik het wel prima. Paar foto's fullscreen, de rest in de filmstrip onderaan.

Last edited by Stéphane; 14-09-17, 09:26.

Comment

Nieuwe navi en digitale tellers zijn wel erg mooi zeg!

Comment

Ha, die Gummers;

Jedem das Seine; ik zie de meerwaarde van die digitale tellers echt niet.
                                          Last edited by Hansv; 15-09-17, 21:51.
                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Nou, op het gedeelte tussen de tellers kun je allerhande informatie laten tonen, waaronder een flinke navigatiekaart. Erg handig en veilig.
                                            "My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch." (Jack Nicholson)

Comment

Ik zal morgen me eens verdiepen in wat het display kan laten zien. Zal even wat foto's en/of filmpjes maken.

Comment

Ha, die Eddieee;

Handig, al die extra info? Misschien wel. Veilig? Dan denk ik eerder aan een HUD.
                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Eens met Hans. Laatst in een Arteon gereden met HUD. Dat maakt echt een verschil in veiligheid IMHO. Het digitale dash is leuk, erg leuk, maar that's it (voor mij).

Comment

ESP notitie: ook de GTD ESP kan niet zo goed omgaan met hobbels in een bocht. Zelfde bocht meerdere malen genomen en alleen bij de Golf greep ESP in. Onnodig ook nog eens. BMW, Mini, Jaguars hebben dezelfde bocht zonder ESP met vergelijkbare snelheden meegemaakt zonder ESP - omdat het ook niet nodig was.

Qua display, HUD is wel handig. Heb het op de M3 en volgens mij nog een andere BMW gehad. Later meer over de Golf display.

Comment

Leuk die hobbels soms ja: Bij nieuwe E-klasse ging die gelijk de alarm centrale bellen na een flinke hobbel . Alleraardigste dame aan de lijn of alles OK was? :-)

Comment

LOL. Zou zomaar kunnen dat ESP net zoals versnellingsbakken op de laatste details door fabrikanten afgesteld worden. Bij de ZF 8-automaat merk je ook verschillen tussen de ene en de andere. Als ze minder tijd er in steken past het wellicht slechter en default zal het voorzichtiger afgesteld staan.

Comment

Heb je ook de ESP knop op middenconsole ff 5 seconden vastgehouden? Dan laat hij wat meer slip toe. Het ESP is nooit helemaal uitschakelbaar, maar de grenzen liggen wel wat verder weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                            Hs, die Gummers;

Jedem das Seine; ik zie de meerwaarde van die digitale tellers echt niet.
                                                            Sterker nog; ik zie liever (mooie) tellers dan een display waar ze dan weer een analoge teller op na doen. Als je er dan toch zo nodig een display in meent te moeten knallen (is ongetwijfeld goedkoper tegenwoordig, ondanks de meerprijs die er coor gevraagd wordt), bedenk dan ook aan andere weergave.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sitechris Bekijk bericht
                                                              Heb je ook de ESP knop op middenconsole ff 5 seconden vastgehouden? Dan laat hij wat meer slip toe. Het ESP is nooit helemaal uitschakelbaar, maar de grenzen liggen wel wat verder weg.
                                                              Nee, niet gedaan. Ik ben ook niet van plan hem helemaal maximaal te rijden dus ik geloof het allemaal wel.

Hier overigens de verschillende dashboards, van de GTE (analoog) en de GTD (digitaal):

Comment

Dit is een GTD, slibbe, een nieuwe. Geen GTE. Die staat thuis achter het hek op de parkeerplaats. Je haalt nu wat dingen door elkaar ;)
                                                                Weet ik. Maar omdat je thuis een GTE hebt staan, heb je er vast een mening over ;-)
                                                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Working...
                                                                X