Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toyota Hilux, 2.4GD-6

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toyota Hilux, 2.4GD-6

Jawel, het transportmiddel van de derde wereld, machinegeweeronderstel van IS en leasebak van Artsen Zonder Grenzen, de Toyota Hilux. Wij hebben er eentje voor iets meer dan drie weken mogen rijden. Gehuurd in Zuid Afrika en vervolgens zo'n 8.000 km mee afgelegd: 3.000 km asfalt, rond de 5.000 km zand en gravel en bij elkaar een paar honderd meter water. Voornamelijk in de nationale parken van Botswana.

Deze Hilux is het nieuwste model in een reeks die teruggaat tot 1968. Wat is gebleven: bladveren en trommelremmen achter. Doet wat ouderwets aan, maar daar staat een laadvermogen van ruim een ton tegenover. In de onze zat de 2.4GD motor met, jawel, 6 versnellingen. Dat zie je ook terug in het typeplaatje, waar trots een rode 6 op staat. Die motor is wel een enorme verbetering tov eerdere -basis- modellen. Met 110KW en een koppel van 400Nm wordt het ding nog aardig vlot. Komt zomaar boven de 120 km/uur!! Dat is dan wel in de kampeeruitvoering met 500+ kg meer gewicht en de aerodynamica van een baksteen. Boven de 120 rijden is nog aardig link, want onder elke schaduwrijke boom kan politie staan. Met een lasergun. En een briefje met daarop het tarief voor elke te hard gereden kilometer.

Gebruik is duidelijk beter geworden. Waar we met eerdere modellen in een vergelijkbare uitvoering rond de 12-14 liter per 100 km haalden, was het nu rond de 10. En dat zowel op asfalt (is vrijwel overal 120 km/uur max in die landen, ook op de enkelbaanswegen) als in de bush (20-30 in z'n 2 door zand ploegen). Omdat er een extended range tank in zit, kan je 'm vullen met in totaal 150 liter diesel. En dat is dus goed voor 1.400 tot 1.500 kilometer. Best leuk als tankstations niet dicht gezaaid zijn. Voor ons betekende dat een keer per 6 dagen terug naar de beschaving om te tanken. Dat is dan ruim 100 km en drie en half uur rijden naar het tankstation (en de safari Spar).

Wegligging: zoiets als de gemiddelde olietanker. Dus ruim vantevoren indraaien en dan afwachten wat er zo ongeveer gebeuren gaat. Is misschien een beetje overdreven, maar sturen als een kart is er niet bij. Bij onze auto was ook iets mis met het onderstel. Waarschijnlijk gewoon te zwaar beladen voor het standaard onderstel. Stel zwaardere veren en betere dempers zouden hem goed doen. Vooral in het zand is het waardeloos als je steeds of op de bumpstops of op de grond terecht komt.

In deze nieuwe uitvoering is de mechanische pook voor 2Hi, 4Hi en 4Lo vervangen door een draaiknop. Daar had ik mijn bedenkingen al bij en ja hoor, die werkte dus niet goed. Electronica zullen we maar zeggen. Naar 4Lo schakelen ging alleen maar door de auto uit en weer aan te zetten. Da's niet handig en ook niet zoals het hoort. En ik kon ook geen vrienden worden met 4Hi. Al jaren rij ik in zwaar zand in de 2de versnelling, tot het niet goed meer gaat en dan terug naar z’n 1. Bij deze auto ging het terugschakelen niet lekker. Lijkt een te groot gat te zitten tussen de 2 en de 1. Dus terugschakelen en op het gas blijven, anders zit je vast. Buiten dat leek het ook wel of er iets van traction control aktief tegen liep te werken. Door zwaar zand ploegen en dan op het gas gaan staan als het echt zwaar werd, resulteerde in schokken. Net alsof de injectoren afgesloten werden. Uiteindelijk ging het allemaal wel, maar niet zo lekker als eerdere modellen. Vreemd, ik was tot nu toe gewend dat elk nieuw model net iets beter was dan de voorganger.

Gelukkig viel de ABS al snel uit, een Hilux kwaal, waarmee het remmen in zand en op gravel een stuk beter ging. Raar dat je op dit soort auto’s de ABS niet gewoon uit kan zetten. ABS en zand is een gevaarlijke combinatie.

Al met al bij verre de beste reisauto, op asfalt, die we tot nu toe gehad hebben. Maar laat steekjes vallen in de bush. Een beurtje bij de dealer om de 4WD weer goed te krijgen en wat verbeteringen aan de ophanging en dit wordt de ideale bushcamper.

Tsja, in de verhuur krijgt zelfs een Hilux het zwaar te verduren. :)

Klinkt als een fantastische reis!

Comment

Mooi verhaal, mooie reis.
      Valt idd wel tegen dat de Toy niet offroad proof is itt zijn voorgangers.
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Mooi verhaal inderdaad. Leuke ervaring, lijkt me ook, maar niet weggelegd voor familievakanties.

Comment

Coole trip, Botswana blijft een super mooi land om rond te crossen. Die Hi-Lux is een beetje de standaard verhuur Safari slet, terwijl je redelijk snel vast zit in het zand als je niet oppast. Andere veren zouden inderdaad wel gewenst zijn.

Comment

Mooi verhaal inderdaad, en knap geschreven!
            ABS en zand gaan zoals gezegd niet samen, maar traction control en zand zeker ook niet. Ik herken dat gevoel van 'afgeknepen injectoren' en schokken wel. Dat is gegarandeerd traction control.
            Een Range Rover, een Cayenne, en anderen natuurlijk ook, hebben off road programma's (waar ik trouwens geen fan van ben), waarbij je dan bijvoorbeeld wagenhoogte aanpast en sperren inschakelt. De auto 'weet' dan dat je in terrein bent en schakelt (onder andere) traction control uit. Bij een Cayenne kies je zelf voor wagenhoogte e.d., bij een Range Rover kies je 'rotsblokken' (TC aan), 'zand' (TC uit) of 'water'. Of zo. En dan kiest die auto wat er aan of uit moet. Heel kinderachtig, en als je het juiste programma niet kiest terwijl je toch in terrein bent, gaat het allemaal niet goed werken.
            Anyway, lijkt me een droom van een reis!
            Groeten,
            Bats
            wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
            *klopt zelf op schouder* --- TSM
            Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
            Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
            Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
            de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
            Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
            Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Inderdaad een mooie reis!
              Dat is een mooi avontuur geweest.

Comment

leuk verhaal. Die banden zien er niet erg hardcore-4x4 uit.

Comment

Zwaar te verduren in de verhuur klopt wel. Bij inleveren had ik een velg krom, schade aan de voorbumper, een klein deukje aan de zijkant, koelkast die niet meer werkte en twee lekke banden. En ik behandel die auto alsof het m'n eigen auto is. Wegen waren wel ongelofelijk slecht dit jaar. Met als hoogtepunt een ritje van net geen 200 km waar we rond de 10 uur over gedaan hebben. Langs de 'weg' geslapen en precies een andere auto tegengekomen. Banden waren inderdaad gewoon de standaard Bridgestones. Lijkt nergens op. Ideale band is de BFGoodrich All Terrain.

Wat ons opvalt is dat het aantal reizende touristen steeds meer toeneemt. Je hebt 3 categorieen mensen die dit soort vakanties doen: zitten en rondgereden worden (de safari karretjes), de Zuid Afrikanen (meestal in groepen) en de reizigers. De reizigers staan elke dag ergens anders en leggen een bepaalde route af. Heel populair bij Duitsers en Italianen. Meestal ingegeven door artikelen in reisbladen denk ik. Dat zijn ook de mensen die denken dat je met een 4WD alles kan. Niet dus. Wat wij doen is een paar dagen op dezelfde plek staan om een gevoel te krijgen waar het wild zit. Met name de katten. Dus weinig reizen en zoveel mogelijk gamedriven. En dan zie je raar genoeg maar heel weinig mensen. Dus op doorgaande routes veel, maar daartussen haast niets.

Overigens is dit soort reizen heel goed te doen, ook met gezin. Dan wel een beetje opgevoede kinderen die de natuur leuk vinden, zonder internet en GSM kunnen en een beetje 'roughing it out' aankunnen. Ah, ik zie het probleem. Dus toch niet zo geschikt voor het gezin (o:

En wat TC en ABS betreft is het toch eigenlijk ongelofelijk dat je die op zo'n auto niet uit kan schakelen. Het ding is gemaakt voor dit soort omstandigheden en laat juist daar steekjes vallen terwijl dat helemaal niet hoeft. Vind ik raar.

Comment

Working...
                  X