Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo V90 D5 Cross Country

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo V90 D5 Cross Country

De V90 is een Cross Country geworden. Eerste indruk is redelijk. Ik heb echt een schijthekel (pardon my French) aan touch screen bediening en aangezien dat de enige optie is om in dit geval de airco, stoelverwarming en stuurverwarming te bedienen is dat onhandig tijdens het rijden.

Wel een loei van een auto, zeg. Weet de afmetingen zo snel niet maar dit moet zo ongeveer de grootste auto zijn die ik ooit heb gereden. Zit overigens aan de passagierskant (links dus) al een flinke kras op het achterpaneel. Wel zonde, maar dat is het lot van een (grote) huurauto.

Daarom twijfel ik nog tzt aan een Model 3. De Cactus had dat ook en je bent toch altijd met je ogen van de weg en bij een bobbel zit je vinger weer op de verkeerde plek (kom er maar in CM).

Comment

Herkenbaar. Bij de 3008 gaat ook het nodige (gelukkig niet alles, want ook die fraaie aluminium toetsen) via een scherm en ik leg maar een paar vingers bovenop de rand om de juiste 'knoppen' te raken...
      “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Ik zal straks even een foto maken van de bediening van de airco temperatuur als voorbeeld. Dan ook gelijk een filmpje om bij bijvoorbeeld een instellingsmenu te komen, waarbij je dan moet swipen van links of rechts. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het werkt gewoon niet heel gemakkelijk tijdens het rijden. Rijden is toch nog altijd waar een auto voor bedoeld is.

Comment

Grote bak inderdaad. Bijna 5 meter.

Ik heb ook liever fysieke knoppen of een controller dan een touchscreen, want onder het rijden zit je er vaak naast en gaat niks op de tast. In de Passat wordt het nog ondervangen door ook wat fysieke knoppen voor o.a. de verwarming en multifunctionele knoppen op het stuur. In de Peugeot 308SW vond ik het dramatisch slecht en irritant. Echt alles moest via dat touchscreen. Ben je aan het bellen of navigeren en dan moet je wisselen op het scherm om de temp.instelling te wijzigen. Bah.

Maar hoe rijdt ie?
          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
            Ik heb echt een schijthekel (pardon my French) aan touch screen bediening en aangezien dat de enige optie is om in dit geval de airco, stoelverwarming en stuurverwarming te bedienen is dat onhandig tijdens het rijden.
            Dat hoor ik graag. Elk argument is goed om nog jaren door te gaan met de de goeie ouwe XC70.
            VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
              Daarom twijfel ik nog tzt aan een Model 3. De Cactus had dat ook en je bent toch altijd met je ogen van de weg en bij een bobbel zit je vinger weer op de verkeerde plek (kom er maar in CM).
              Ik moest het twee keer lezen, dacht eerst dat je de Cactus zo groot vond dat je bij elke bobbel in de weg een kras op het achterpaneel zette. :)

Maar het gaat over touchscreens: die zijn kut als het de enige bediening is in een auto. Zeker van Volvo valt het me tegen. Op de eerste plaats staat bij die (nu ja, volgens mij àlle) Zweden veiligheid voorop. En dat gaat niet samen met knoppen die niet op de tast bediend kunnen worden. Daarnaast dacht ik dat Volvo, net als Land Rover, altijd wilde dat je met je handschoenen aan alles nog kunt bedienen.

Comment

Stepháne (HTFU) heeft net drie minuten met dat ding gereden, hè. Kans is groot dat ie het juist knopje (kom er maar in, CM!) gewoon nog niet gevonden heeft :-)
                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

In tegenstelling tot de sedan vind ik de V90 echt een imposante bak. Echt een mooie opvolger voor Black Betty over een jaar of 10, wanneer je ze voor drie kratten bier van een gummer koopt. :)

Ben dus best benieuwd naar Steef zijn bevindingen.
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

okee... ik had dus even gemist dat er een V90 Cross Country is én een XC90... wie legt mij even uit waarom dat is?
                    “You’re gonna need a bigger boat”

Comment

Er is geen verschil. Althans, dat was er voorheen ook niet. Twee benamingen voor denzelfde auto.

Comment

Niet helemaal, volgens mij heette de P2 versie eerst Cross County en later XC70. Weet niet hoe het bij die nije zit.
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Wellus!

Comment

Lees je je eigen links ook?

"As with its predecessor, the second generation was also offered as an all-wheel drive variant which was marketed as the V70 AWD and as a special version called V70 XC, which for model year 2003 was renamed to XC70"

Dus.
                            Mini Cooper Clubman
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Dat zeg ik: twee benamingen voor dezelfde burgerlullenbak auto!

Comment

Ja maar niet tegelijk! Dus.
                                Mini Cooper Clubman
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Nee, niet officieel, maar het plebs verwart ze nog wel eens. Heel lastig als je er een via de okkasiesites op de kop wil tikken :-)

Comment

Volgens mij heeft Zambezi het toch echt over het verschil tussen een V90 XC en een XC90. Dat verschil is tamelijk groot...
                                    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Uhhh, ja. Dat zijn verschillende auto's, inderdaad. De V70 Cross Country en XC70 waren dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                                        Er is geen verschil. Althans, dat was er voorheen ook niet. Twee benamingen voor denzelfde auto.
                                        Dus is het antwoord voor de V90 niet dit. :)
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Allemaal kutauto's :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                            In de Peugeot 308SW vond ik het dramatisch slecht en irritant. Echt alles moest via dat touchscreen. Ben je aan het bellen of navigeren en dan moet je wisselen op het scherm om de temp.instelling te wijzigen. Bah.
                                            Ik heb een 308; vind het wel meevallen. Enige wat wel BLOEDIRRITANT is is dat wanneer je vanuit het navigatiescherm naar het telefoon- of stereoscherm gaat, er geen "override" komt wanneer er een navigatieaanwijzing nodig is. Mijn 208 had nog aanvullende aanwijzingen tussen de klokken voor je neus, de Leaseedition van de 308 heeft dit helaas niet. Echt een domme bezuiniging.
                                            '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZamBeZi Bekijk bericht
                                              okee... ik had dus even gemist dat er een V90 Cross Country is én een XC90... wie legt mij even uit waarom dat is?
                                              Vroeger heette de grote stationcar V70 en de 4x4-versie XC70. De grote SUV heette XC90. Nu noemen ze de grote stationcar V90, maar ze kunnen de 4x4-versie niet XC90 noemen, want zo heet de grote SUV al. En daarom noemen ze 4x4-stationcar nu V90 Cross Country. Of wil je weten waarom de V90 Cross Country überhaupt gemaakt wordt als er al een XC90 is? Simpel: omdat er vraag naar is.
                                              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

De V90 is een vreselijk mooie auto, de Cross Country beetje too much, en wel erg groot inderdaad. Kun je niet heel erg veel met de voicecommand doen? In mijn bescheiden V60 kan dat namelijk wel voor veel functies. Hoe dan ook, niet alles zou je voor zo'n touchscreen willen vervangen, even een knop indrukken voor de stoelverwarming bijvoorbeeld..., sneller en veiliger lijkt mij.
                                                "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Hier de foto's van de middenconsole. Voor zover ik heb kunnen zien nu zit er geen enkele 'mechanische' knop om de zaken te bedienen. Als is touchscreen en met swipen tussen verschillende functies. Deze foto's zijn gemaakt op de parkeerplaats, dus niet tijdens het rijden. Overigens zie je nu ook een ander nadeel van dit soort schermen: stof en vingerafdrukken.

Deze auto is trouwens ook AWD, dat was ik nog vergeten te melden - voor zover het in de XC discussie nog niet aan bod was gekomen. Verwarmde stoelen, stuur en voorruit zijn nu trouwens wel heel erg lekker. Ik heb nog wat meer foto's van de auto zelf maar die volgen later.

Rij indruk? Vlot genoeg, beetje tam en bedaagd, maar ondersteltechnisch geen drama.

Comment

Hier dan nog wat foto's van de buitenkant. Batterij van mijn Canon EOS-M is helaas leeg, dus dit is het voor nu. Volgende week maandag voor de M3 dan maar weer even opladen ;)

Comment

Een impressie is natuurlijk meer dan foto's. Daar hoort een verhaaltje bij over hoe de auto is en rijdt. Dat de auto groot is had ik al gezegd. Dit was ook te zien toen ik de auto woensdagmorgen ophaalde op Birmingham Airport, want aan de passagierskant zat een vrij grote kras ter hoogte van de achterdeur en achterspatbord. Typisch een paaltje of muur over het hoofd gezien.

Dat brengt me gelijk bij de overzichtelijkheid. Die is namelijk beperkt. Je ziet bij achteruit inparkeren, zeker zonder camera, werkelijk helemaal niets. Je moet kijken old skool kijken of er wat staat en dan op een bepaald moment gaan de sensoren piepen. De spiegels zijn ook ter grootte van een Ford Fiesta in een dode hoek. Je kan een hele auto er achter verbergen op een rotonde.

Dan de ergonomie. Ik ben zelf nogal kritisch op ergonomie, gebruiksgemak en dan vooral tijdens het rijden. Het scherm hebben we al aangeraakt in een eerder bericht, dus daar laat ik verder even gaan. Het is niet wat ik prettig vind. Overigens geldt hetzelfde voor de nieuwe VW schermen. Scrollen is irritant als je iets wilt of moet zoeken en bediening van een temperatuur instelling voor de climate control op zo'n scrollmenu met streepjes gaat ook niet echt werken.

Het starten en stoppen gaat met een draaiknop op de middenconsole. Ben langer dan 20 seconden bezig geweest om uit de zoeken dat je hem langer naar rechts moet draaien om de motor weer te stoppen. De versnellinghendel van de automaat is ook onduidelijk. Je kan niet goed zien in welke versnelling hij staat en tussen P en R zit niet echt een duidelijk verschil. Dus dat vergt wat gewenning om de juiste stand te kiezen. Dat ik het hier over de stand van een hendel heb vlak voor het weekend. OK.

Ander puntje is het afdekzeil van de kofferruimte. Ik geloof dat Autovisie daar ook al iets over had opgemerkt: die blijft niet zitten. Als dat wel kan moet iemand het me uitgebreid uitleggen want ik heb er echt mijn best voor gedaan.

Over het rijden zelf valt eigenlijk weinig te vertellen. Met lane assist aan op een provinciale b-weg, waar ik vaak op rijd hier, voel je continu iemand aan je stuur trekken. Aan mijn collega laten zien dat je met losse handen kunt rijden. Hij vond dat wel grappig. Werkt natuurlijk niet feilloos, dus je kunt je altijd afvragen wat het werkelijke nut is van dit soort features. Het weggedrag en de wegligging is als neutraal te omschrijven. Geen nadrukkelijk onderstuur maar ook geen overstuur. Niet dat je met deze auto gaat gooien en smijten. Daar heb je een man of 4 voor nodig.

Mijn oordeel is positief, maar niet overweldigend. Ik moet zeggen dat een van de redenen om deze te rijden was dat ik in mijn achterhoofd de V90 wel op een lijstje heb staan, maar hij is niet met stip naar nummer 1 gestegen.
                                                      Last edited by Stéphane; 01-12-17, 10:48.

Comment

Thanks!
                                                        Zo'n scherm was in de Tesla al een probleem vond ik, vol met afdrukken, je bent best wel afgeleid bij het zoeken en bedienen, en is niet toekomstbestendig als het mij aangaat, net als de eerste versies van iDrive zoals in die Bangle 7-serie, later zijn er ook weer allerhande fysieke knoppen teruggekomen.

Lane Assist is leuk, maar staat bij mijn V60 altijd uit, even om een vluchtheuvel heen grijpt het systeem al in, terwijl ik em normaliter gewoon een beetje naar binnen laat lopen. De punten die je noemt lijken mij haast dat de V90 net even te snel op de markt gezet is, maar nog niet helemaal uitontwikkelt is op de een of andere manier, ik denk dat er na niet al te lange tijd nog wel een update/finetuning op komt...
                                                        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                                          Met lane assist aan op een provinciale b-weg, waar ik vaak op rijdt hier, voel je continu iemand aan je stuur trekken. Aan mijn collega laten zien dat je met losse handen kunt rijden. Hij vond dat wel grappig. Werkt natuurlijk niet feilloos, dus je kunt je altijd afvragen wat het werkelijke nut is van dit soort features.
                                                          Ik begin onderhand wel als een ouwe zak te klinken die vroeger alles beter vond, maar goed. Ik snap het nut er dus ook niet van. Zolang de auto niet alles zelf kan moet je toch blijven opletten, en dan kun je net zo goed zelf sturen. En als je zelf stuurt terwijl die assistent aan staat, wordt je gillend gek van het gevoel in het stuur. Soms stuurt het ding tegelijkertijd met jezelf naar links en voel je niets soms vindt ie dat je naar rechts moet terwijl je zelf vind van niet en voel je irritant getrek. Dus zet je het hele systeem maar uit.

Als ik je review samenvat is het allemaal niets speciaals, en koop je hem alleen voor de looks. Ik vind die nieuwe Volvo-styling niets (vond die blokkendozen à la 240 ook nooit iets, en daar grijpt dit op de een of andere manier wel op terug), dus ik zou hem niet hoeven. :)

Comment

Wat ik hoor over lane assist in het algemeen: heel prettig op de snelweg, uit je strook rijden is er niet meer bij. Is relaxter rijden wanneer je echt alleen gas moet geven.
                                                            Op alle overige wegen lijkt het me idd erg irritant.

Ik vraag me af hoe die digitale schermen (tellers dan wel in middenconsole) in het donker zijn? Komt er dan nog veel licht vanaf?
                                                            In mijn Saab heb ik de night panel functie die de boel extra donker maakt, werkt zeer ontspannend.
                                                            De trend met schermen en het licht ervan gaat daar volgens mij loodrecht tegenin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                                              ...Zolang de auto niet alles zelf kan moet je toch blijven opletten, en dan kun je net zo goed zelf sturen. En als je zelf stuurt terwijl die assistent aan staat, wordt je gillend gek van het gevoel in het stuur...

Als ik je review samenvat is het allemaal niets speciaals, en koop je hem alleen voor de looks. Ik vind die nieuwe Volvo-styling niets (vond die blokkendozen à la 240 ook nooit iets, en daar grijpt dit op de een of andere manier wel op terug), dus ik zou hem niet hoeven. :)
                                                              Dat is precies wat ik denk, over het net zo goed zelf rijden. Over de looks heb ik verder geen specifieke voorkeur. Het ziet er wel aardig uit en past bij Volvo. Ik vind de gewone V90 mooier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                                Wat ik hoor over lane assist in het algemeen: heel prettig op de snelweg, uit je strook rijden is er niet meer bij. Is relaxter rijden wanneer je echt alleen gas moet geven.
                                                                Op alle overige wegen lijkt het me idd erg irritant.

Ik vraag me af hoe die digitale schermen (tellers dan wel in middenconsole) in het donker zijn? Komt er dan nog veel licht vanaf?
                                                                In mijn Saab heb ik de night panel functie die de boel extra donker maakt, werkt zeer ontspannend.
                                                                De trend met schermen en het licht ervan gaat daar volgens mij loodrecht tegenin.
                                                                Deze heeft ook active cruise control dus je kan op de snelweg hem bijna 'autonoom' laten rijden. Bijna dan. De digitale schermen geven zeker wel genoeg licht. Contrast is ook goed. Geen backlit LCD scherm zoals vroeger. Dat van die night panel functie vond ik een coole feature van de Saab. In het verleden wel eens naar een Saab gekeken als lease auto. Zou best nog wel een Saab willen hebben een keer. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden eigenlijk.

Comment

Working...
                                                                X