Gehuurd via Sixt.de tbv een wintersportje want de M staat lekker droog en warm in mijn garage in Hamburg.
Het had trouwens net zo goed een 7 serie kunnen worden. Of een (nieuwe) A8.
Maar dat werd het niet. Het werd de S. En wat voor 1. Een hele lange. Fully loaded ook nog. Heb even gekeken op de configurator, ik kon muv het (optische) AMG pakket niets vinden dat er niet op zat. Of ik er zuinig mee wilde doen, hij was al verkocht. Ok....
Eerste impressie. Wat een lange taxi. Zwart staat hem niet zo fraai, de lijnen komen niet zo uit. Het is een soort van mega grote Vinkenslag auto. Soort van über Über. In het zilver lijkt hij mij veel fraaier. Totdat je de deur open doet. Dan intereseert je je die kleur helemaal niet meer. En dan, als je jezelf in de lederen zetel laat zakken. Want een stoel mag je het niet noemen. Voorin of achterin, daarin wordt nauwelijks onderscheid gemaakt. Het display ie niet mijn ding, vind het er zelfs goedkoop uitzien. Soort van twee uitgerekte Ipads achter 1 scherm. Heel breed ik denk wel een halve meter. Het ziet er gekunsteld uit, a-organisch. Maar het werkt fenomenaal en intuïtief. Met uitzondering van het afspelen van 63GB meegebrachte muziek. Een Spotify interface ontbreekt volledig. Jammer want aan een goede interface (BMW en Audi) was ik net weer gewend.
Na wat instellingen doorlopen te hebben, verassend eenvoudig ook nog, zit deze huiskamer op wielen als gegoten. Een druk op de startknop en je kunt slechts aan de toerenteller zien dat de motor loopt. De 400 type aanduiding doet vermoeden dat er een V8 in ligt, er blijkt gekozen te zijn voor een V6 tdi met V8 vermogen. En die V6 is echt muis en muisstil. Koudstart klinkt hij bijna beter dan een warme V8 diesel in de A8. Vraag me niet hoe ze het gedaan hebben. Het werkt. En met die motor gekoppeld aan een 9(!) versnellingsbak gaat dit ding echt goed van zijn plaats. De terugweg van Hamburg naar Schoorl verliep voorspoedig. De snelheid is zelden onder de 180kmh geweest en eerlijk gezegd, of je nu 80 of 180 kmh rijd het enige dat toeneemt is het risico dat je te laat remt voor rijdende obstakels op de weg. Je snelheidsbeleving moet echt gereset worden. Wat een machine. Schakelen kan wel verbeterd worden, BMW doet dat beter, dit is een beetje Audi schakelen en over de 8bak in de A8 en later A6 was ik niet helemaal (beter te lezen als "helemaal niet") tevreden. Maar een minpunt mag je het eigenlijk niet noemen. Mierenneukerij eerder.
Dan de toekomst in het heden. Autonoom rijden. Dat doet hij niet. Wel een soort van semi autonoom rijden, waarbij je na enige tijd vriendelijk en later zelfs minder vriendelijk verzocht wordt het stuur vast te houden. Onder het genot van een warme rug die gemasseerd werd terwijl de billen gekoeld werden, en de achterbank van een film genoot, was ik aan het pielen met de CC. Eenvoudig. Instellen op de snelheid die je mag. Twee handjes heel losjes aan het stuur. En alles gaat vanzelf. Remmen gas geven kende we al van de adaptive cruise controls. Maar sturen, inhalen, remmen voor bochten, mini rotondes, de nigh vision aangooien voor een zebra pad, remmen bij gereduceerde snelheid dmv de matrix borden, hij doet het allemaal. Het moet nog heel veel meer verfijnd worden want de bochten lopen net niet soepel, een verkeersbord op een paralel weg kan resulteren in een behoorlijke remactie, een los gereden tijdelijke lijn in de wegwerkzaamheden en je hangt in de barrier.....(snap niet hoe men zo positief kan zijn over Tesla want dit systeem is nagenoeg identiek en ik heb op 1500km rijden zeker 10x fors moeten ingrijpen), anticiperen ontbreekt volledig, en met name de breedte van de auto inclusief de daarbij behorende veiligheid marge is door de engineers veel groter ingesteld dan waar je in de stad mee kunt rijden. Indrukwekkend is het wel, zeker weten, maar gereed voor volledig autonoom rijden, nou nee, dan hadden we bij ons in het dorp al op een boom gehangen. Een minpunt wil ik het (nog) niet noemen. Maar als de grote auto tijdschriften/sites schrijven dat deze deze wagen (en Audi en BMW ook) eigenlijk al zelf kunnen rijden dan nodig ik ze uit voor een rit met een stevige weddenschap eraan verbonden. Jammer, want gezien het aantal km's dat ik rijd had ik het graag anders gezien.
De feitelijke rit naar Königsleiten was absoluut van Köninklijk niveau. Wat maakt deze wagen een comfortabele stappen. 200kmh rijden gaat zo vreselijk makkelijk, de wagen helt niet over in de bochten, acceleratie is meer dan voldoende, geen windgeruis (absoluut stiller dan mijn V8 tdi A8 van weleer), super super super comfortabel, ietsje afrolgeluid van de winterbanden. De wagen is zwaar (rond de 2ton) maar de remmen goed. In tegenstelling tot mijn M5 van weleer nodigt deze wagen juist niet uit tot recordjes zetten (voor wat het waard is) maar als je dan aankomt blijk je 157kmh gemiddeld gereden te hebben over 1049km.......geen centje pijn. Nu heb ik wel wat ervaringen met dat soort ritten. En op een gegeven moment schrok ik ook. Moet ik niet eens tanken. Nee dat hoefde nog niet. Deze 2ton wegende zen-mobiel heeft over de gehele rit 7.2l/100km verbruikt. Wat zegt u ? 7.2liter per 100km inderdaad. Ongelofelijk. Eindigend op een prachtige klim over besneeuwde wegen ploegde deze mastodont zich gewoon omhoog zoals het hoort. Voet-gestrekt = gang maken, ongeacht de ondergrond. Geen drama. Niets. Gaan.
Over dat verbruik ben ik eens gaan nadenken. De motor ging regelmatig gewoon op 0rpm heuvel af. Of bij gas los. In het display verscheen dan een woord "uitrolmodus" en een symbool van een opladende accu (ik heb geen idee want het is geen hybride). Verschil tussen een draaiende motor en een stilstaande motor hoor je niet. Ik kwam er ook pas na 1000km achter toen mijn zoon, die naast me zat en met grote ogen de hele tijd meekeek zei "Pap gaat de motor nu steeds uit?" En je hebt nogal wat heuvels in zuid Duitsland. Dan nam de snelheid overigens niet af of toe. Geen idee hoe ze het doen maar het werkt wel. De wagen rolt enorm goed. Ook met de motor wel op rpm maar gaslos rolt de auto enorm door. Dat is soms ook nadelig, want soms wil je een beetje uitrollen al remmend op de motor. Dus er moest nogal eens geremd worden, wat hij overigens prima doet. Kwestie van rijstijl aanpassen en nog meer afstand houden, eerder van het gas. Ik denk W220L rijstijl maar dan nog rustiger (wat bijna niet gaat omdat ze bij 100m tussenafstand rechts voorbij komen, wat je dan dus weer geen reet kan schelen eigenlijk) En echt vaak hoefde dat eigenlijk ook nauwelijks, gezien de wijze waarop de Duitse mede weggebruiker ruim op tijd plaats maakte, doet vermoeden dat het met de Überhohlfähigkeit van deze S wel snor zit. Ik werd/word helemaal zen van deze wagen.
Ik denk dan ook dat het enig echte nadeel is wat ik heb kunnen ontdekken. Hij remt niet op de motor.
Dat is ook wat zeg.
Om toch wat op te sommen:
+ afwezigheid motorgeluid
+ souplesse motor
+ verbruik
+ luxe ultra plus
- soms rommelig schakelende bak
- niet remmen op de motor
- media interface
- semi autonoom rijden verre van perfect
Verheug me al op de 1049km terug naar huis en dan de dag erop 450km naar Hamburg.
Het had trouwens net zo goed een 7 serie kunnen worden. Of een (nieuwe) A8.
Maar dat werd het niet. Het werd de S. En wat voor 1. Een hele lange. Fully loaded ook nog. Heb even gekeken op de configurator, ik kon muv het (optische) AMG pakket niets vinden dat er niet op zat. Of ik er zuinig mee wilde doen, hij was al verkocht. Ok....
Eerste impressie. Wat een lange taxi. Zwart staat hem niet zo fraai, de lijnen komen niet zo uit. Het is een soort van mega grote Vinkenslag auto. Soort van über Über. In het zilver lijkt hij mij veel fraaier. Totdat je de deur open doet. Dan intereseert je je die kleur helemaal niet meer. En dan, als je jezelf in de lederen zetel laat zakken. Want een stoel mag je het niet noemen. Voorin of achterin, daarin wordt nauwelijks onderscheid gemaakt. Het display ie niet mijn ding, vind het er zelfs goedkoop uitzien. Soort van twee uitgerekte Ipads achter 1 scherm. Heel breed ik denk wel een halve meter. Het ziet er gekunsteld uit, a-organisch. Maar het werkt fenomenaal en intuïtief. Met uitzondering van het afspelen van 63GB meegebrachte muziek. Een Spotify interface ontbreekt volledig. Jammer want aan een goede interface (BMW en Audi) was ik net weer gewend.
Na wat instellingen doorlopen te hebben, verassend eenvoudig ook nog, zit deze huiskamer op wielen als gegoten. Een druk op de startknop en je kunt slechts aan de toerenteller zien dat de motor loopt. De 400 type aanduiding doet vermoeden dat er een V8 in ligt, er blijkt gekozen te zijn voor een V6 tdi met V8 vermogen. En die V6 is echt muis en muisstil. Koudstart klinkt hij bijna beter dan een warme V8 diesel in de A8. Vraag me niet hoe ze het gedaan hebben. Het werkt. En met die motor gekoppeld aan een 9(!) versnellingsbak gaat dit ding echt goed van zijn plaats. De terugweg van Hamburg naar Schoorl verliep voorspoedig. De snelheid is zelden onder de 180kmh geweest en eerlijk gezegd, of je nu 80 of 180 kmh rijd het enige dat toeneemt is het risico dat je te laat remt voor rijdende obstakels op de weg. Je snelheidsbeleving moet echt gereset worden. Wat een machine. Schakelen kan wel verbeterd worden, BMW doet dat beter, dit is een beetje Audi schakelen en over de 8bak in de A8 en later A6 was ik niet helemaal (beter te lezen als "helemaal niet") tevreden. Maar een minpunt mag je het eigenlijk niet noemen. Mierenneukerij eerder.
Dan de toekomst in het heden. Autonoom rijden. Dat doet hij niet. Wel een soort van semi autonoom rijden, waarbij je na enige tijd vriendelijk en later zelfs minder vriendelijk verzocht wordt het stuur vast te houden. Onder het genot van een warme rug die gemasseerd werd terwijl de billen gekoeld werden, en de achterbank van een film genoot, was ik aan het pielen met de CC. Eenvoudig. Instellen op de snelheid die je mag. Twee handjes heel losjes aan het stuur. En alles gaat vanzelf. Remmen gas geven kende we al van de adaptive cruise controls. Maar sturen, inhalen, remmen voor bochten, mini rotondes, de nigh vision aangooien voor een zebra pad, remmen bij gereduceerde snelheid dmv de matrix borden, hij doet het allemaal. Het moet nog heel veel meer verfijnd worden want de bochten lopen net niet soepel, een verkeersbord op een paralel weg kan resulteren in een behoorlijke remactie, een los gereden tijdelijke lijn in de wegwerkzaamheden en je hangt in de barrier.....(snap niet hoe men zo positief kan zijn over Tesla want dit systeem is nagenoeg identiek en ik heb op 1500km rijden zeker 10x fors moeten ingrijpen), anticiperen ontbreekt volledig, en met name de breedte van de auto inclusief de daarbij behorende veiligheid marge is door de engineers veel groter ingesteld dan waar je in de stad mee kunt rijden. Indrukwekkend is het wel, zeker weten, maar gereed voor volledig autonoom rijden, nou nee, dan hadden we bij ons in het dorp al op een boom gehangen. Een minpunt wil ik het (nog) niet noemen. Maar als de grote auto tijdschriften/sites schrijven dat deze deze wagen (en Audi en BMW ook) eigenlijk al zelf kunnen rijden dan nodig ik ze uit voor een rit met een stevige weddenschap eraan verbonden. Jammer, want gezien het aantal km's dat ik rijd had ik het graag anders gezien.
De feitelijke rit naar Königsleiten was absoluut van Köninklijk niveau. Wat maakt deze wagen een comfortabele stappen. 200kmh rijden gaat zo vreselijk makkelijk, de wagen helt niet over in de bochten, acceleratie is meer dan voldoende, geen windgeruis (absoluut stiller dan mijn V8 tdi A8 van weleer), super super super comfortabel, ietsje afrolgeluid van de winterbanden. De wagen is zwaar (rond de 2ton) maar de remmen goed. In tegenstelling tot mijn M5 van weleer nodigt deze wagen juist niet uit tot recordjes zetten (voor wat het waard is) maar als je dan aankomt blijk je 157kmh gemiddeld gereden te hebben over 1049km.......geen centje pijn. Nu heb ik wel wat ervaringen met dat soort ritten. En op een gegeven moment schrok ik ook. Moet ik niet eens tanken. Nee dat hoefde nog niet. Deze 2ton wegende zen-mobiel heeft over de gehele rit 7.2l/100km verbruikt. Wat zegt u ? 7.2liter per 100km inderdaad. Ongelofelijk. Eindigend op een prachtige klim over besneeuwde wegen ploegde deze mastodont zich gewoon omhoog zoals het hoort. Voet-gestrekt = gang maken, ongeacht de ondergrond. Geen drama. Niets. Gaan.
Over dat verbruik ben ik eens gaan nadenken. De motor ging regelmatig gewoon op 0rpm heuvel af. Of bij gas los. In het display verscheen dan een woord "uitrolmodus" en een symbool van een opladende accu (ik heb geen idee want het is geen hybride). Verschil tussen een draaiende motor en een stilstaande motor hoor je niet. Ik kwam er ook pas na 1000km achter toen mijn zoon, die naast me zat en met grote ogen de hele tijd meekeek zei "Pap gaat de motor nu steeds uit?" En je hebt nogal wat heuvels in zuid Duitsland. Dan nam de snelheid overigens niet af of toe. Geen idee hoe ze het doen maar het werkt wel. De wagen rolt enorm goed. Ook met de motor wel op rpm maar gaslos rolt de auto enorm door. Dat is soms ook nadelig, want soms wil je een beetje uitrollen al remmend op de motor. Dus er moest nogal eens geremd worden, wat hij overigens prima doet. Kwestie van rijstijl aanpassen en nog meer afstand houden, eerder van het gas. Ik denk W220L rijstijl maar dan nog rustiger (wat bijna niet gaat omdat ze bij 100m tussenafstand rechts voorbij komen, wat je dan dus weer geen reet kan schelen eigenlijk) En echt vaak hoefde dat eigenlijk ook nauwelijks, gezien de wijze waarop de Duitse mede weggebruiker ruim op tijd plaats maakte, doet vermoeden dat het met de Überhohlfähigkeit van deze S wel snor zit. Ik werd/word helemaal zen van deze wagen.
Ik denk dan ook dat het enig echte nadeel is wat ik heb kunnen ontdekken. Hij remt niet op de motor.
Dat is ook wat zeg.
Om toch wat op te sommen:
+ afwezigheid motorgeluid
+ souplesse motor
+ verbruik
+ luxe ultra plus
- soms rommelig schakelende bak
- niet remmen op de motor
- media interface
- semi autonoom rijden verre van perfect
Verheug me al op de 1049km terug naar huis en dan de dag erop 450km naar Hamburg.
Comment