Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2017 Mercedes S400d-Lang 4matic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 2017 Mercedes S400d-Lang 4matic

Gehuurd via Sixt.de tbv een wintersportje want de M staat lekker droog en warm in mijn garage in Hamburg.

Het had trouwens net zo goed een 7 serie kunnen worden. Of een (nieuwe) A8.
    Maar dat werd het niet. Het werd de S. En wat voor 1. Een hele lange. Fully loaded ook nog. Heb even gekeken op de configurator, ik kon muv het (optische) AMG pakket niets vinden dat er niet op zat. Of ik er zuinig mee wilde doen, hij was al verkocht. Ok....

Eerste impressie. Wat een lange taxi. Zwart staat hem niet zo fraai, de lijnen komen niet zo uit. Het is een soort van mega grote Vinkenslag auto. Soort van über Über. In het zilver lijkt hij mij veel fraaier. Totdat je de deur open doet. Dan intereseert je je die kleur helemaal niet meer. En dan, als je jezelf in de lederen zetel laat zakken. Want een stoel mag je het niet noemen. Voorin of achterin, daarin wordt nauwelijks onderscheid gemaakt. Het display ie niet mijn ding, vind het er zelfs goedkoop uitzien. Soort van twee uitgerekte Ipads achter 1 scherm. Heel breed ik denk wel een halve meter. Het ziet er gekunsteld uit, a-organisch. Maar het werkt fenomenaal en intuïtief. Met uitzondering van het afspelen van 63GB meegebrachte muziek. Een Spotify interface ontbreekt volledig. Jammer want aan een goede interface (BMW en Audi) was ik net weer gewend.

Na wat instellingen doorlopen te hebben, verassend eenvoudig ook nog, zit deze huiskamer op wielen als gegoten. Een druk op de startknop en je kunt slechts aan de toerenteller zien dat de motor loopt. De 400 type aanduiding doet vermoeden dat er een V8 in ligt, er blijkt gekozen te zijn voor een V6 tdi met V8 vermogen. En die V6 is echt muis en muisstil. Koudstart klinkt hij bijna beter dan een warme V8 diesel in de A8. Vraag me niet hoe ze het gedaan hebben. Het werkt. En met die motor gekoppeld aan een 9(!) versnellingsbak gaat dit ding echt goed van zijn plaats. De terugweg van Hamburg naar Schoorl verliep voorspoedig. De snelheid is zelden onder de 180kmh geweest en eerlijk gezegd, of je nu 80 of 180 kmh rijd het enige dat toeneemt is het risico dat je te laat remt voor rijdende obstakels op de weg. Je snelheidsbeleving moet echt gereset worden. Wat een machine. Schakelen kan wel verbeterd worden, BMW doet dat beter, dit is een beetje Audi schakelen en over de 8bak in de A8 en later A6 was ik niet helemaal (beter te lezen als "helemaal niet") tevreden. Maar een minpunt mag je het eigenlijk niet noemen. Mierenneukerij eerder.

Dan de toekomst in het heden. Autonoom rijden. Dat doet hij niet. Wel een soort van semi autonoom rijden, waarbij je na enige tijd vriendelijk en later zelfs minder vriendelijk verzocht wordt het stuur vast te houden. Onder het genot van een warme rug die gemasseerd werd terwijl de billen gekoeld werden, en de achterbank van een film genoot, was ik aan het pielen met de CC. Eenvoudig. Instellen op de snelheid die je mag. Twee handjes heel losjes aan het stuur. En alles gaat vanzelf. Remmen gas geven kende we al van de adaptive cruise controls. Maar sturen, inhalen, remmen voor bochten, mini rotondes, de nigh vision aangooien voor een zebra pad, remmen bij gereduceerde snelheid dmv de matrix borden, hij doet het allemaal. Het moet nog heel veel meer verfijnd worden want de bochten lopen net niet soepel, een verkeersbord op een paralel weg kan resulteren in een behoorlijke remactie, een los gereden tijdelijke lijn in de wegwerkzaamheden en je hangt in de barrier.....(snap niet hoe men zo positief kan zijn over Tesla want dit systeem is nagenoeg identiek en ik heb op 1500km rijden zeker 10x fors moeten ingrijpen), anticiperen ontbreekt volledig, en met name de breedte van de auto inclusief de daarbij behorende veiligheid marge is door de engineers veel groter ingesteld dan waar je in de stad mee kunt rijden. Indrukwekkend is het wel, zeker weten, maar gereed voor volledig autonoom rijden, nou nee, dan hadden we bij ons in het dorp al op een boom gehangen. Een minpunt wil ik het (nog) niet noemen. Maar als de grote auto tijdschriften/sites schrijven dat deze deze wagen (en Audi en BMW ook) eigenlijk al zelf kunnen rijden dan nodig ik ze uit voor een rit met een stevige weddenschap eraan verbonden. Jammer, want gezien het aantal km's dat ik rijd had ik het graag anders gezien.

De feitelijke rit naar Königsleiten was absoluut van Köninklijk niveau. Wat maakt deze wagen een comfortabele stappen. 200kmh rijden gaat zo vreselijk makkelijk, de wagen helt niet over in de bochten, acceleratie is meer dan voldoende, geen windgeruis (absoluut stiller dan mijn V8 tdi A8 van weleer), super super super comfortabel, ietsje afrolgeluid van de winterbanden. De wagen is zwaar (rond de 2ton) maar de remmen goed. In tegenstelling tot mijn M5 van weleer nodigt deze wagen juist niet uit tot recordjes zetten (voor wat het waard is) maar als je dan aankomt blijk je 157kmh gemiddeld gereden te hebben over 1049km.......geen centje pijn. Nu heb ik wel wat ervaringen met dat soort ritten. En op een gegeven moment schrok ik ook. Moet ik niet eens tanken. Nee dat hoefde nog niet. Deze 2ton wegende zen-mobiel heeft over de gehele rit 7.2l/100km verbruikt. Wat zegt u ? 7.2liter per 100km inderdaad. Ongelofelijk. Eindigend op een prachtige klim over besneeuwde wegen ploegde deze mastodont zich gewoon omhoog zoals het hoort. Voet-gestrekt = gang maken, ongeacht de ondergrond. Geen drama. Niets. Gaan.

Over dat verbruik ben ik eens gaan nadenken. De motor ging regelmatig gewoon op 0rpm heuvel af. Of bij gas los. In het display verscheen dan een woord "uitrolmodus" en een symbool van een opladende accu (ik heb geen idee want het is geen hybride). Verschil tussen een draaiende motor en een stilstaande motor hoor je niet. Ik kwam er ook pas na 1000km achter toen mijn zoon, die naast me zat en met grote ogen de hele tijd meekeek zei "Pap gaat de motor nu steeds uit?" En je hebt nogal wat heuvels in zuid Duitsland. Dan nam de snelheid overigens niet af of toe. Geen idee hoe ze het doen maar het werkt wel. De wagen rolt enorm goed. Ook met de motor wel op rpm maar gaslos rolt de auto enorm door. Dat is soms ook nadelig, want soms wil je een beetje uitrollen al remmend op de motor. Dus er moest nogal eens geremd worden, wat hij overigens prima doet. Kwestie van rijstijl aanpassen en nog meer afstand houden, eerder van het gas. Ik denk W220L rijstijl maar dan nog rustiger (wat bijna niet gaat omdat ze bij 100m tussenafstand rechts voorbij komen, wat je dan dus weer geen reet kan schelen eigenlijk) En echt vaak hoefde dat eigenlijk ook nauwelijks, gezien de wijze waarop de Duitse mede weggebruiker ruim op tijd plaats maakte, doet vermoeden dat het met de Überhohlfähigkeit van deze S wel snor zit. Ik werd/word helemaal zen van deze wagen.

Ik denk dan ook dat het enig echte nadeel is wat ik heb kunnen ontdekken. Hij remt niet op de motor.
    Dat is ook wat zeg.

Om toch wat op te sommen:

+ afwezigheid motorgeluid
    + souplesse motor
    + verbruik
    + luxe ultra plus

- soms rommelig schakelende bak
    - niet remmen op de motor
    - media interface
    - semi autonoom rijden verre van perfect

Verheug me al op de 1049km terug naar huis en dan de dag erop 450km naar Hamburg.

يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Schitterende wagen. Een rijdend paleis. Ik had wel andere velgen gekozen, maar een gehuurd paard moet je niet in de kont kijken.

Comment

Winterwielen zonder naafkappen.
      Het alternatief staat overigens erachter op de fotos ;-)

Comment

Het is waarschijnlijk een gekke vraag, maar waarom is een Forester niet geschikt als wintersportauto?
        Wel gaaf, zo'n ontzettend luukse Benz.
        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Een Forester is prima geschikt als wintersport auto.
          Alleen deze is nog geschikter ;-)
          De Forester moest nog een beurt en blijkbaar moet je dat tegenwoordig of zelf doen of 6 weken van te voren in laten plannen....
          Zelf doen vaak genoeg gedaan, maar nu gewoon geen tijd gehad ivm twee grote projecten in de opstart erbij.

Comment

Mooi verhaal, verbruik is inderdaad indrukwekkend laag. Dat plaatje dat de accu oplaadt bij gas los laat een 320i ook zien, maar bij de M3 hebben ze dat misschien weggelaten. De dynamo wordt (zolang de normale 12v accu niet te leeg raakt) alleen gekoppeld aan de aandrijflijn bij gas los of remmen, om die energie nog enigszins nuttig te kunnen gebruiken en de rest van de tijd juist geen overbodige last te zijn.

Comment

De obligate vraag die de driekeermodaal gummers niet willen stellen dat durft de arme gepensioneerde sloeber wel: Wat kost dat nou bij Sixt ?
              "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
              BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Leuke review. Je zegt dat het autonoom rijden niet helemaal goed werkt, maar heb je je in die modus wel aan alle geldende (advies)snelheden gehouden? De systemen zullen nog verre van perfect zijn, maar dat zal ook te maken hebben met de veiligheidsmarges en juridische kwesties die hieromtrent spelen. Zelfs al werken straks al die systemen goed, dan nog moeten 'wij' als early adopters continu standby blijven wegen juridische en technische redenen. Eigenlijk heel link, omdat je na een tijd toch gaat vertrouwen op die systemen en onoplettender gaat rijden.

Verder vind ik de styling van deze S wel prima in orde. Mercedes is goed bezig de laatste jaren qua styling en imo beter dan Audi en BMW.
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Paco jij omschrijft het goed. Je gaat erop rekenen. Terwijl het eigenlijk alleen ondersteunend zou moeten zijn. Allern het zit er zo dicht tegen AA dat je echt het stuur zou willen kunnen loslaten. Dat gaat echter nog lang niet door de meest kleine details. Duidelijk gelocked op het contrast tussen asfalt en een grasberm kun je wel raden wat er gebeurt als er een gat in het gras zit naast het asfalt. Dan is de weg opeens smal en een S erg breed. Reactietijd is er dan ook nauwelijks. Op de snelweg verloopt het allemaal soepeler alhoewel hij soms bochten neemt als mijn schoonmoeder, en remt als een appen de secretaresse die haar nagels doet.

Mbt kosten, ca 58 euro per dag. De opties nekken je zoals altijd. Totaal 100 euro per dag. We rijden de M3 niet in de bijtelling. In plaats daar van huren we zo nu en dan eens wat. Styling is inderdaad dik in orde, alleen dat display is erg "in your face" denk dat hij er gecurved een stuk fraaier uitziet, of niet vierkant zoals Audi het doet. Koud start vanmorgen na een nacht -20.......gewoon snorren. Je hoort die motor niet. Zelfs nauwelijks met de kap open.
                  Last edited by TSM; 14-01-18, 14:47.

Comment

Leuk verhaal! En leuk om zo'n auto te gebruiken waarvoor die bedoeld is, en leuk om te zien dat de auto dan ook daadwerkelijk levert.

Comment

Zo te lezen voelt semi-autonoom rijden een beetje alsof je een rij-instructeur bent die een nog niet zo ervaren leerling moet begeleiden :). Je moet toch constant alert blijven. 100% autonoom zal echt nog een paar decennia weg zijn.
                      En 100 E voor zon hok per dag (bij langere tijd uiteraard) vind ik geen slechte deal.

Comment

Inderdaad mooi verhaal en het blijkt maar weer dat Mercedes met de S wederom een van de meest ultieme reisauto's heeft gemaakt.
                        Forza!

Comment

11 dagen totale huur periode. Ik vond hem relaxder en doeltreffender dan mijn A8 (bij 2010) maar zou dan eigenlijk ook met een nieuwe A8 moeten vergelijken. Die wordt als topmodel met een V8tdi met 425pk geleverd dus vermoed dat die nog meer solide aanvoelt. Een 750d heb ik een jaar geleden eens een uurtje in gereden, te kort om een diepgaand oordeel te vellen, maar voelde indrukwekkend goed, echter de S vind ik duidelijk een tandje beter (ondanks 60pk minder vermogen). Kan ook aan de wielbasis gelegen hebben, de 7 was geen lange versie. Ben wel benieuwd naar de A8 V8tdi eigenlijk, die een volledig autonome functie tot 60kmh schijnt te hebben. Dat betekent dat een file een geheel andere dimensie krijgt, of de ritjes bij ons langs de kust waar alles 50kmh max is....in Juni ga ik naar Livigno om een week te mountainbiken. Ik krijg zomaar opeens een goed idee

Comment

Ik lees net een impressie van deze auto in Autovisie (uitgave van paar maand geleden) en ik snap nu je loftuitingen over de motor: het is geen V6 meer maar eindelijk weer een zes-in-lijn! Helden!

Comment

Dat kan weleens verklaren waarom die zoveel stiller is, ik vond de V6 CDi motor nooit zo stil, stationair zelfs lelijk klinken. Ja je hoort wel dat er iets zwaars in het vooronder zit maar het klinkt gewoon niet lekker. De oudere R6 diesels klonken stationair zijdezacht (zelfs met astronomische kilometerstanden op de klok).

TSM

Ik kan de V8 TDi niet vinden op de Nederlandse en Duitse Audi site (in A8 vorm dan).

Comment

Vandaag 70 cm verse hele fijne poedersneeuw. Dus ik denk, ik rijd hem even naar voren zodat het spoor er alvast staat.
                                Als die 70cm hard wordt (door voorspelde regen) dan heb ik een probleem.
                                Auto schoon gemaakt (zo gepiept, veegde het er zo vanaf) de 2m ervoor natuurlijk niet, dat bulldozer je wel aan de kant dacht ik.
                                Nou.....Hij rijdt dus niet door de sneeuw naar voren. Of naar achteren.
                                Vertikt ie gewoon. Onder luid gegil van de parkeersensoren doet hij het niet. Night vision scherm gaat aan met een fantastisch helder (4k?) beeld van voor de auto.
                                Ja daar ligt poedersneeuw, heel goed te zien zelfs. Daar kun je doorheen rijden denk ik dan. Mercedes vind van niet ;-)
                                Dus de auto uit. Vrij maken. Gangetje, dan drukt hij de sneeuw wel weg. Onder luid gegil. Van die kut sensoren.
                                Achteruit zelfde gekut. Stukje bij beetje. Maar nu wil hij ook niet meer naar voren ondanks dat het daar vrij is.
                                Zullen de sensoren dan onder de poeder sneeuw zitten ? Jawel hoor. Schoonmaken en je kunt weer.
                                Vreemd, je zou denken dat dit getest is.
                                De Audi A8 gaf dan aan dat het sensorzicht geblokkeerd was, dan zat er een blaadje op het night vision oog bijv. Meestal verdween dat vanzelf. Maar die reed altijd.

Mbt motor, idd 6 in lijn.

A8 V8tdi is onderweg, hij is aangekondigd, zelfde motor als in de Panamera en de Q7 combi 2 normale turbos en een electrische turbo.
                                https://www.car.info/en-se/audi/a8/a...16243202/specs

Comment

Ha, die TSM;

Niet geprobeerd de PDC gewoon uit te zetten?
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Fraaie auto ! Die Audi lijkt mij wel een beul van een auto trouwens.

Comment

Zowel PDC als Park assist uitzetten. Of kan da nie op een Ster?

Comment

Het zat nog dieper Kleintje, maar een aantal rijassistentie dingetjes moesten inderdaad uit.

Comment

Bijna alles kan uit. ;)
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Ah W220L, kun je me helpen, er moet toch std een standkachel inzitten ?
                                            Ik zoek me een ongeluk, idd de instellingen zijn legio, niet normaal bijna, met enorm fraai gemaakte animaties.
                                            TSM Jr (6) kijkt zijn ogen uit.
                                            Maar de instelling met een klok om de kachel aan te zetten heb ik (nog) niet kunnen vinden.
                                            Moet ik dan toch krabben op een S ?
                                            ;-)

Comment

Geen afstandsbediening ?
                                              Dan moet je zoeken in het comand menu bij de afdeling klimaat.
                                              Maar is er wel een standkachel ingebouwd ?

Comment

Kan je lang blijven zoeken :-)

Comment

Supergave auto. S-klasse is imo echt de uberlimo. Leuk geschreven verhaal ook :)
                                                  Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Hoefde niet te krabben maar ook niet te zoeken want er zat niets vast gevroren :-)
                                                    Heb hem uiteindelijk wel gevonden. Geen afstandbediening, maar dat geldt ook voor het inparkeren via je telefoon.
                                                    Het is mogelijk, maar dan moet je een Mercedes Me account hebben en als ik het VIN nummer inklopte kwam daar uiteraard de melding dat er al een account met dat nummer bestond.

Dorpje Konigsleiten uit, ik had al even naar de locals gekeken, niemand op kettingen, de NL lease brigade natuurlijk wel (en gingen dan zo hard rijden dat die dingen de liner uit de spatborden sloegen). Zonder sneeuwkettingen weg dus, kwestie van voet strekken en gaan. Helling 20% omhoog geen probleem, voet strekken en gaan, zonder enig drama, omlaag ook geen enkel probleem. Dikke prima dus. Dorpje uit tot Gerlos achter sneeuwkettingen rijdende horken gehangen (beetje slush puppie op de weg en dat was het, locals gaan dan een punt maken en inhalen waar het niet kan, wat dan weer voor de kinderen leedvermaak is want dat ging een paar keer maar net goed. Na Gerlos alles schoon. Enorm ontspannen de file ingereden bij Nürnberg, totale wegafsluiting, te laat gehoord. Er lag een tankwagen met chemicalien op zijn kant. Comand navigatie laat dus niets zien maar stuurt je zonder bevestiging te vragen over een Dtour alhoewel ik het graag voor ingolstad had geweten. Echte alternatieven waren er ook niet, bij Stuttgart een ongeval met een touringcar, 1 strook open. OK, ook prima, slechts 2 uur verloren maar wel genoten, je komt nog eens ergens ;-). Bij Dortmund begon het te sneeuwen. Niet een beetje, maar echt ontiegelijk hard. Zicht tot einde motorkap hard. Dus night vision aan, en rijden maar. Auto's gingen stoppen op de vluchtstrook, vrachtwagens natuurlijk als mongolen op de 3e baan en een inhaalverbod geld opeens niet meer. We hebben veel Polizei gezien op de viaducten, ik hoop dat ze nummers hebben kunnen noteren, het is niet grappig als je de sneeuw spray (inclusief ijsbonken) van een vrachtwagen over de middenberm op je voorruit krijgt van de andere rijbaan.....eerste idee is dat je ruit eruit vliegt....maar goed, ok je rijdt in een 2,1ton wegende 4x4 Benz dus je mag ook niet zeuren. Met ca 100kmh -hard zat met de familie aan boord- zijn we doorgereden, vaak links door onbereden sneeuw, terug naar rechts was dan even plannen ivm de rug van sneeuw die door rechts was opgeworpen. De Benz gaf geen krimp. Geen TCS lampjes. Niets. Wel melding dat de radar geblocked was (door die plaksneeuw tijdens rijden denk ik). De navi was rood gekleurd als waarschuwing, apart. Maar vooral in volstrekte rust gewoon zoeven. Heel erg Zen.

Daarna (na ca 2 uur van die sneeuwshit met als top 10cm sneeuw op de autobahn incl sneeuw-bliksem) natuurlijk regen. En dan bewijst deze wagen zich wel hoor. Er stond echt goed water, maar wat een vertrouwen heb je dan na al die sneeuwrommel met 100kmh lukt dat beetje water met 150kmh ook wel. Uiteindelijk middernacht thuis, verbruik 5.5liter/100km. Bizar weinig. Maar ook "slechts" 94kmh gemiddeld gereden ;-)

Ik ben wel diep onder de indruk van deze mastodont op wielen.
                                                    Hoe zal dat rijden in een AMG versie ?
                                                    Nog steeds stil van binnen ?

:-)

Comment

Mercedes blijft met de S keer op keer de maatstaf in dit segment.
                                                      Waarom zou je een AMG nemen? Vermogen tekort gekomen? Vind je het verbruik te laag?

Comment

Vermogen mag zeker omhoog. Er zijn altijd van die hijgerige types in opgenaaide Seats die aan je bumper gaan etteren. Niet dat dat erg is, want je laat je vinger over een knop glijden en het zonnescherm gaat geruisloos omhoog. En met nog een druk op de knop verwarmt de stoel, koelt de rugleuning en wordt je gemasseerd terwijl die hijgerige met het mondschuim op de voorruit zit ;-)

Comment

Het is ook nooit goed.

Comment

Jawel hij is goed. Maar niet perfect. Ik denk dat hij met meer vermogen zeker beter wordt. Maar hij moet geen kabaal gaan maken, absoluut niet.

Comment

Meer dan voldoende vermogen.
                                                              Maar het is niets voor jou.

Comment

Jawel hoor ik was er uiterst content over.
                                                                Maar misschien zou ik eerder de 500hybrid verkiezen bijv.
                                                                Even Oempf als je wilt.
                                                                Lang-Kort......denk kort in mijn geval.
                                                                Mijn compagnon heeft net een 760i uit Duitsland gehaald.
                                                                Dus binnenkort meer nieuws daarover.

Comment

Working...
                                                                X