Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alfa Spider V6: Defects II, Die Harder :)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Alfa Spider V6: Defects II, Die Harder :)

Nou, waar waren we gebleven? De bijna in concoursstaat verkerende Spider had een kapotte schakelaar. Voor het linkerraam. Of eigenlijk, een kapot armatuurtje. Maar als je dan toch bezig bent, dan die vermoeide schakelaartjes maar ook gelijk meenemen, toch?

Pfff. Even bij Tuynder gecheckt (dank voor de hulp nog, Gijs).

Wat is dit? Rij ik ineens in een premium auto of zo?

Let op:
    Aantal Artikelcode Naam
    1 60612493 SCHAKELAAR 23.59 euro niet op voorraad
    1 113304360 SIERSTUK 38.75 euro niet op voorraad
    1 60651644 SCHAKELAAR 14.15 euro op voorraad
    1 60612494 SCHAKELAAR 34.978euro niet op voorraad
    1 150240060 SIERSTUK 60.41 euro niet op voorraad

(Er is nog even wat onduidelijkheid welke nummers ik moet hebben, moet m'n chassisnummers even doorgeven.)

In 't gunstigste geval dus twee maal ca. €18 incl. BTW voor de schakelaars, en één keer ca. €42 incl. BTW voor het sierstukje/armatuurtje dat het afdekt. WTF man, zes tientjes voor twee generieke parts bin schakelaars en een fokking stukje plastic van 5 bij 5 centimeter???

Heb nog even wat andere mailtjes de deur uit gestuurd, vind het nogal fors namelijk.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Nog steeds geen gerepareerd raam, maar in true style over substance zitten er sinds vandaag LUUKSE PLOATE op. Met opliggende letters dus, smoelt gelijk een modaal of anderhalf erbij. ;)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Niet dat iemand het interesseert kennelijk, maar goed. :)

De schakelaartjes zijn dus fukking duur, €58 per stuk en dat sierplaatje dan ook nog eens €40 of zo.

Kreeg net een belletje van één van de bedrijven die ik gemaild had. Kreeg een schadeauto binnen en haalt daar de schakelaars uit. Totale kost €70. Dat doen we dan maar denk ik, kan toch moeilijk volgende week donderdag naar Italia gaan knorren met een kapot raam. :)
      Mini Cooper Clubman
      "Jasper val dood." - RH

Comment

En die ouwe tang van een waterpomp is inmiddels al vervangen he. Wellicht nog wat bougievonkjes bestellen voor die Tweeling-Spark ? :-)
        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
          En die ouwe tang van een waterpomp is inmiddels al vervangen he. Wellicht nog wat bougievonkjes bestellen voor die Tweeling-Spark ? :-)
          Twinspark? In een Alfa V6? Zou 's werelds eerste zijn...

@ JB: 7 tientjes, scheelt toch weer. Schroef je ze er zelf in?
          Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ja hoor, da's echt plug and pray werk. Twee stekkertjes waar je de nieuwe schakelaars indrukt, sierstukje d'rovergeen, in de deur jassen, klaar!

(Volgende week vertel ik hoe het echt was. :))
            Mini Cooper Clubman
            "Jasper val dood." - RH

Comment

We wachten af... :-)
              Veritatis simplex oratio est

Comment

ik denk dat jasper 10 kilo is afgevallen van die plug and play actie. Heeft het toch nog iets opgeleverd...;-)
                Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

[Originally Posted by Cobraman View Post
                  En die ouwe tang van een waterpomp is inmiddels al vervangen he. Wellicht nog wat bougievonkjes bestellen voor die Tweeling-Spark ? :-)]

Wil je dat niet doen Gijs, zie ik het alsnog...

Maar dus Jasper, de stekker/schakelaar was p&p, maar om daar te komen is een verhaal apart? :-)
                  fka v164

Comment

Nou, de stekkertjes zijn net binnen, dus ik ga zo aan de slag. Will let you know. :)

Nou is er een ding aan het rijden in de Spider dat wel wat beter kan. De remmen. OK, hij heeft ABS (werkend ook nog, weet ik inmiddels), en hij spoort prima onder zwaar remmen, maar toch is de remactie wat minder dan bij een wat modernere auto. Je hebt zeg maar het gevoel iets te hard te moeten trappen om hem in een noodsituatie tot stilstand te krijgen. Te langzaam om echt vertrouwen te scheppen.

Wat zou nou een goede manier zijn om de remmen te verbeteren? Betere remklauwen rondom bestellen? Of moeten de schijven dan ook gelijk vervangen worden?

't Is zomaar een hersenkronkeltje, en zal erg van de kosten afhangen, maar wel een belangrijk onderdeel van het rijplezier natuurlijk.
                    Mini Cooper Clubman
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Schakelaartjes was inderdaad echt drie minuten werk. Raampjes zoeven weer als nooit tevoren! En zelfs ik kan het maken. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Betere schijven (Tarox oid) en blokken moet al flink helpen.
                        Remklauwen wordt direct al een stuk duurder uiteraard en dan moet je misschien weer grotere wielen nemen etc als het niet past.

Ik heb dit probleem met de SZ ook.
                        Daar raden ze dit aan als enigszins cheapo-oplossing :

- Schijven van Tarox ca 300 Euro
                        - Blokken van EBC groen of geel 80 Euro
                        - Staalflex slangen 70 Euro

Tevens de remvloeistof verversen elke 2 jaar.

Of dit voor 1 wiel is of voor 2 is mij niet duidelijk. :-)

Andere optie is Alfa GTA remmen, maar dat kost echt geld.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ha, die Jasper;

In veel gevallen is het ook puur het gevoel in het pedaal dat gewoon niet lekker overkomt. Als je schijven nog goed zijn denk ik dat je dan met wat meer bijtgrage blokken in combinatie met betere remvloeistof en staalflex leidingen al een flinke verbetering zult bemerken. Tenzij de vertraging an sich natuurlijk niet goed is, dan zou je wat meer hardware moeten aanpakken.
                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                            Daar raden ze dit aan als enigszins cheapo-oplossing :

- Schijven van Tarox ca 300 Euro
                            - Blokken van EBC groen of geel 80 Euro
                            - Staalflex slangen 70 Euro
                            die aeroquip-remleidingen ipv een stukkie remslang maakt een hele hoop uit bij mij. Okay, is wel bij Duitse degelijkheid ipv van bij een Italiaanse bella, maar toch. :-)

Geeft een wat directere reactie in je remmen omdat de rubber slangen altijd iets uitzetten onder druk en die in staalgevlochten remslang niet.

Comment

Jasper, heb de rest van de elektronische onderdelen al uitgeprobeerd? Grote kans dat iets anders nu defect is. Je moet toch wat te klussen hebben niet?

Comment

Hmmm, nou, net een heel eind mee gereden en volgens mij werkt alles gewoon nu. Heel maf. Maar goed, ik zei tegen mijn vrouw "Da's toch weer mooi gefixt voor maar 70 euro", en zij meteen "Ja, tot het volgende klusje van 70 euro zich aandient, of 700 euro". Ook weer waar natuurlijk. :)

V.w.b. de remverbetering: een goede eerste stap zou dus stalen remleidingen zijn? Schijven en blokken zijn nog gewoon OK, nog lang niet versleten. Maar met stalen slangen zou je dus een wat betere respons moeten krijgen op het pedaal. Zou kunnen dat dat al een boel doet hoor, het is namelijk niet zo dat-ie gevaarlijk traag afremt, en je krijgt hem met gemak het ABS in als je echt hard remt. Die logica volgende zou het dus kunnen kloppen, oude rubberen remleidingen die wat veel meegeven?

Wat zou dat kosten, rondom stalen remleidingen? Trek je dat er makkelijk doorheen of is het weer complete demontage? :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Staalflex is het dan, het gaat alleen om de laatste stukjes remleiding vanaf de vaste leidingen (die gewoon van koper of staal zijn) tot de remklauw. Dat zijn gewoonlijk rubberen slangen van ruwweg 30 centimeter lengte. Moet immers flexibel zijn omdat de wielen veren en sturen, en de remklauwen dus meebewegen. Vervangen is vrij gemakkelijk, want elke remslang zit aan beide kanten met een schroefkoppeling vast.

Per remleiding ben je een paar tientjes aan materiaalkosten kwijt. Plus arbeidsloon. Maakt toch al gauw 200-300 euro, als je het laat doen.

Hoe is de remvloeistof trouwens? Als die er al een jaartje of vier, vijf (of zelfs langer) in zit, wordt het sowieso tijd om die even te vervangen. En dat scheelt vaak ook al aardig in het remgevoel.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Daar zou ik de historie even op na moeten kijken.... en die heb ik gelukkig wel, compleet sinds 38.000 km op de klok.
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Kan je ook zelf doen Jasper, misschien mag je Harry z'n Easybleed wel lenen.... ;-)

Comment

Nou ja, ik leer steeds meer met dat ding. Behalve oliebijvullen kan ik kennelijk ook al schakelaars vervangen. Dus ja, de remmen, waarom niet. What could possibly go wrong? :)
                                        Mini Cooper Clubman
                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Met goed gereedschap en twee rechterhandjes vrij weinig... ;-)

Comment

Setje staal omvlochten leidingen kost voor een Giulia +/- € 70,-. Laat het voor een Spider 916 rond de € 100,- zitten, denk ik. En dan gelijk de vloeistof vernieuwen natuurlijk. Dat scheelt de wereld al. Evt nog fatsoenlijke remblokken, zonder dat je aan (semi- of wannabe) racespul gaat.

Ferodo DS Performance bij Sandtler € 108,-. Dat zijn goede blokken die het vanaf nul (= omgevingstemperatuur) doen. Dus geen compound die pas een beetje grijpt na 2 a 3 keer remmen. Dat icm staalfelxleidingen en frisse vloeistof en je bent klaar. Meer zou ik er voor een dagelijkse/straatauto niet aan doen.
                                            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ik denk dat het ook een kwestie van accepteren is dat het remgevoel van een oudere auto sowieso minder is. Mijn Seat bijt ook veel meer en eerder dan de Alfa. Toegegeven, veel prettiger, maar zoals je zelf al aangeeft krijg je de Alfa ook wel in de ABS. Gewoon harder trappen.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

sinds vandaag zoeft de spider met nog minder luchtweerstand over 's heeren wegen ;)
                                                Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Zo, inderdaad, ging merkbaar harder vanmiddag, Harold!

Ben benieuwd naar de foto's. En mensen, als je je woagen 10 jaar jonger wilt hebben, moet je bij Harold wezen. Skitterend gewoon!
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                    . En mensen, als je je woagen 10 jaar jonger wilt hebben, moet je bij Harold wezen. Skitterend gewoon!
                                                    Onzin.

;-)

Comment

Wat ook kan schelen is een brace op je rembekrachtiger dingy (dat ding dat uit die trommel steekt, er is een woord voor wat ik weer kwijt ben). Zo'n ding wil nog wel eens een anderhalve cm bewegen bij het intrappen van het rempedaal. Door dat tegen te houden krijg je ook een beter gevoel.

* moet het zelf ook nog eens doen bij de supra en de sunchaser *
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                        Ha, die Jasper;

In veel gevallen is het ook puur het gevoel in het pedaal dat gewoon niet lekker overkomt. Als je schijven nog goed zijn denk ik dat je dan met wat meer bijtgrage blokken in combinatie met betere remvloeistof en staalflex leidingen al een flinke verbetering zult bemerken. Tenzij de vertraging an sich natuurlijk niet goed is, dan zou je wat meer hardware moeten aanpakken.
                                                        Ik sluit mij aan bij de vorige spreker.

Remschijven lekker mee wachten tot de huidige versleten zijn. De delen die HansV noemt hebben veel meer invloed op pedaalgevoel en remvermogen.
                                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Ha, die KMvrtr;

Niet dat ik daar zelf enige ervaring mee heb natuurlijk; een Peus en een Beamer remmen gewoon altijd perfect....
                                                          Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Onzin.

;-)

je hebt gelijk ;)
                                                            Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                            A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

En? Wat zou het zijn vandaag? Werkstatt of Stelvio? :)
                                                              You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                                En? Wat zou het zijn vandaag? Werkstatt of Stelvio? :)
                                                                Is die gelijk na Springsteen vertrokken dan ????

Comment

Working...
                                                                X