Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoudsbudget voor....Maserati Quattroporte DuoSelect

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Onderhoudsbudget voor....Maserati Quattroporte DuoSelect

    Dag allen,

    Ik probeer een beeld te vormen van wat ik apart zou moeten houden voor onderhoud voor een QPV. Zomaar onderhouds kosten opzoeken is lastig. Wellicht is het makkelijker om een range aan te geven wat je ongeveer apart moet houden voor onderhoud zodat het leven gewoon doorgaat als er iets is. Ik hou bijv. 1000 euro paraat voor onderhoud voor mijn alfa 156 V6 (distributie riem is al een 700 euro klus om de 3 jaar voor de V6).
    Uiteraard kan het een jaar meevallen en het volgende jaar tegenvallen, maar je zet het bedrag elk jaar opzij.

    Uitgangspunten
    - nette occasion met fatsoenlijke onderhoudshistorie, men is er zuinig op geweest.
    - weinig, maar dagelijks gebruik vd auto (max 3500 km per jaar, kids van school, geen files, wel tunnelblasten af en toe)
    - kosten exclusief banden en remblokken.
    - ong. 4 jaar in bezit, dus geen knipperlicht relatie
    - onderhoud bij specialist zoals Franco e.d.

    Waar zou ik dan goed zitten? 2000 per jaar, 3000 euro per jaar ? minder/meer?

  • #2
    Scud, kom d'r maar in ... ;)
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Laat ik maar eens mee lezen :-)
      haha

      Comment


      • #4
        De F1 pomp, laat ik het zo maar noemen, voor de DUOSelect, die zou gemiddeld een 40-60.000 km mee gaan. De koppelingsplaten gaan ook minder lang mee dan gemiddelde auto. Afhankelijk van gebruik wat meer of minder. Dure grap, dan red je het niet met 1000 opzij leggen. Dan kan je beter aan 3000 denken.

        Motorisch zie ik er veel met veel kilometers, dat moet echt wel goed zitten.
        Als je een versie neemt met DUO select bak dan heb je ook automatisch een met een iets afwijkend onderstel, wat ook wat meer kast dan normale stalen veren/normale dempers zoals je bv op latere of de GTS versies hebt.

        Cats zijn prijzig en gaan wat minder lang mee dan die van een Golf ofzo. Maar die info heb ik puur van Scud, dus ik kan het beter aan hem overlaten hier goed antwoord op te geven.

        Wat ik wel weet is dat de QP's weer aan een populariteits opmars bezig zijn. Met bijbehorende stijgende prijzen (gunstig voor mij)

        Comment


        • #5
          Dank Boris voor de heads-up. Dat klinkt als een reeel budget. Denk je dat het budget met een ZF bak hetzelfde is voor een QPV? Deze zijn qua aanschaf wat duurder natuurlijk, maar wellicht betaald zich dat terug na een paar jaar onderhoud:)

          Comment


          • #6
            Ik gok dat een gemiddeld onderhoudsbudget voor de iets latere versie met ZF bak wel wat lager is inderdaad.
            Of dat terug te verdienen is na hogere aanschaf ...tja, dat is altijd een gok.
            Je ging uit van 4 jaar rijden maar niet teveel kms per jaar toch? Kan je een Duo Select vinden met perfecte onderhoudshistorie kan het ook zo zijn dat je dan nooit bijzonder onderhoud hebt, naast je normale beurtjes en slijtageonderdelen die je ook op een andere auto hebt.
            Of in die 4 jaar maar maximaal 1 x zo'n horror onderhoudsbeurt...daarmee ben je dan uiteindelijk nog goedkoper uit denk ik. Hangt er om.

            Scud komt zo wel met eigen ervaring toelichting denk ik.
            Mijn eigen ervaring verhaal moet nog even wachten :-)

            Comment


            • #7
              Ik zou rekening houden met 3K.
              Er zal heus een jaar zijn met maar 1K aan onderhoud (nog steeds best veel bij dat aantal km's), maar er zal ook een jaar zijn met 5K.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Ik zou rekening houden met 3K.
                Er zal heus een jaar zijn met maar 1K aan onderhoud (nog steeds best veel bij dat aantal km's).
                Als ik nu mag tekenen ergens voor 1-3k per jaar, dan doe ik het direct ;-) Soort private lease '06 QP

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  Ik zou rekening houden met 3K.
                  Er zal heus een jaar zijn met maar 1K aan onderhoud (nog steeds best veel bij dat aantal km's), maar er zal ook een jaar zijn met 5K.
                  Ik kijk even verder naar iets als een C55 AMG. Denk dat je met minder dan ook uitkomt. Maar blijft mooi spul hoor die Quattroporte.

                  Comment


                  • #10
                    Ha, die Gummers;

                    Het ziet er dus naar uit dat de QP niet de Gummen-Kadett 2020 gaat worden....
                    Scherven brengen gelul.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door zoldar Bekijk bericht

                      Ik kijk even verder naar iets als een C55 AMG. Denk dat je met minder dan ook uitkomt. Maar blijft mooi spul hoor die Quattroporte.
                      scuderia kan je naast de running costs van een QP ook we bijpraten over die van een C AMG :-)

                      Comment


                      • #12
                        C32 dan hŤ. ;)
                        C55 is een ongeblazen overgedimensioneerde V8 ..
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                          C32 dan hŤ. ;)
                          C55 is een ongeblazen overgedimensioneerde V8 ..
                          Dat is nu juist de hele bedoeling

                          Comment


                          • #14
                            Yes, maar Scud had een C32. Dat was nogal een drama :-)

                            Comment


                            • #15
                              En niet te vergelijken ;)
                              Veritatis simplex oratio est

                              Comment


                              • #16
                                Haha de betrouwbare C32 AMG versus de onbetrouwbare QP ;-)

                                Ik had pech met de c32, die op zichzelf al niet de meest betrouwbare was.

                                Voor de qp: ik sluit me aan bij wat hierboven al staat, en als je 3k per jaar reserveert, zou het wel voldoende moeten zijn. Zeker als je zo weinig ermee rijdt.
                                Ik heb een duiselect en een automaat gehad.
                                Duoselect heeft de f1-pomp en de koppelingsplaten die slijtage onderdelen zijn. Ze zouden wel wat langer mee moeten gaan, gemiddeld tussen de 60-80 k km.

                                Ik heb misschien mazzel gehad met mijn qp's, want ik ben gemiddeld veel goedkoper uit geweest met het onderhoud. Ik denk 1250 per jaar ofzo.

                                Koppeling kun je bij aanschaf laten opmeten.
                                Kats zijn duur inderdaad. 1000 per stuk, en je hebt er vier.

                                Comment


                                • #17
                                  Alleen de koppeling al was toch een klus van 3500 euro toch (incl materiaal en uren). Bedoel je 4 katalysatoren? gaan die zo snel dan??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nee, die gaan niet zo snel.
                                    koppeling is inderdaad zoiets nu, schat ik in.

                                    Diff zingt bij constante hogere snelheden, de mijne had het dacht ik bij 150. Ze hebben het allemaal, maar als het te erg is, of precies bij de snelheid die jij graag rijdt, zou ik hem laten staan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Is het niet een idee om die Duo select te laten staan, en voor de betere ZF te gaan?
                                      ''Thank God for the internet experts''

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja die is milder in onderhoud, maar heeft ook het zingende diff.

                                        Ze zijn ook iets duurder in aanschaf.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Is iet voor te zeggen.

                                          Wat vinden we hiervan?
                                          https://www.autowereld.nl/maserati/q...0/details.html

                                          Comment


                                          • #22
                                            En zou je daar minder horror facturen krijgen? Ik lees veel van de omschrijvingen bij deze auto's en soms ook de facturen die erbij zitten. Dat zijn dan ook vaak 5-6K euro blaadjes zo tussen de ollie wissels door.....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alles valt en staat bij compleetheid van onderhoudsboekje, zou ik zeggen.
                                              150.000 km kan prima. Nette prijs. Maar belangrijker is hoe het boekje is afgestempeld, wie onderhoud heeft gedaan. Wanneer dat is gedaan.

                                              ik ben netto beetje meer kwijt voor die van mij. Maar dan ook bijna 3 x zo weinig kilometers en ondanks die lage km stand is onderhoudsboekje halfvol geschreven met alle beurtjes en info die uit die beurtjes gehaald is. 14 x onderhoud in 40.000 km.

                                              Comment


                                              • #24
                                                gaaf hoor. en een mooi exemplaar dan. Maar 14 beurtjes voor 40.000km. zijn er gewoon elk kalenderjaar beurten gedaan? en wat is het beeld wat daaruitvoorkomt? kleine zaken of toch ook wat grotere?

                                                in ieder geval veel plezier met deze bella. ik volg graag je ervaringen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kleine beurtjes, grote beurtjes, opmeten van allerlij slijtageonderdelen, afvinken van complete historie waar zelfs plaatjes bij de onderhoudsstappen staan. olie, filters, etc etc. Geen grote dingen.
                                                  Originele remblokken etc. Die nu pas op de helft zitten van levensduur.

                                                  Met een 2800km per jaar gemiddeld, door 1 eigenaar...tja: dit is een auto geweest in een rij met andere auto's en alleen gebruikt om (schoon)moeder te bezoeken ofzo.
                                                  Last edited by Boris - Djurre; 18-08-20, 08:08.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dat zijn ongeveer de KM die ik ermee zou maken. Wat was het gemiddelde onderhoudsbudget over, zeg 3 jaar, uitegsmeerd? (ene jaar wat meer dan andere uiteraard, maar je hebt een beeld over een langere periode voor je)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      https://vavato.com/nl/homepage/cars-...AHjBdKHfLd75rg

                                                      Misschien de gok wel waard als de prijs niet al te hoog oploopt.

                                                      Die velgen had ik ook onder mijn eerste qp. Vind ze nog altijd een van de mooiste types.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
                                                        Met een 2800km per jaar gemiddeld, door 1 eigenaar...tja: dit is een auto geweest in een rij met andere auto's en alleen gebruikt om (schoon)moeder te bezoeken ofzo.
                                                        Of om haar van Schiphol op te halen. Gewoon even 5 minuten Euro 98 erin gooien en weer doorknallen!
                                                        Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Jeep Wrangler 2.8 CRD (2018)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          https://www.classicandsportscar.com/...quattroporte-v

                                                          https://www.vroom.be/nl/nieuws/gebruikskosten-maserati-quattroporte


                                                          Interessante stukjes Zoldar. Staat ook wel iets over kosten in. Uiteraard van beide niet in NL, dus zal hier mogelijk iets duurder uitvallen.
                                                          M'n eerste kleine beurtje (oliewissel, check staat clutch, check of skyhook systeem wat verlaagd kan worden, etc) staat intussen ook gepland binnenkort. Dan kan ik daarna wel wel meer delen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door zoldar Bekijk bericht
                                                            gaaf hoor. en een mooi exemplaar dan. Maar 14 beurtjes voor 40.000km. zijn er gewoon elk kalenderjaar beurten gedaan? en wat is het beeld wat daaruitvoorkomt? kleine zaken of toch ook wat grotere?

                                                            in ieder geval veel plezier met deze bella. ik volg graag je ervaringen.
                                                            inderdaad. Het hele pakket aan papierwerk wat ik heb is vertaald.
                                                            Zijn voorgedrukte A4-tjes vol met kleine tekeningen van onderdelen en checklijsten vol met vinkjes en letters. Ik weet nu wat het zo'n beetje betekend: In al die jaren elk jaar een grote beurt, met oliewissel en volledige check rondom. Maten en letters/vinkjes geven de staat aan.

                                                            De rekening van een 4400 euro die er tussen zat was de jaarlijkse complete check. De oliewissel (met shell 5w40) en de filters etc. Tevens 2 achterbanden (die nu idd nog redelijk waren, maar helaas met een snelheidscodering die niet hoog genoeg was om door de invoerkeuring te komen). Tevens, het vervangen van de koppakking (de helft van de rekening dus).

                                                            De checklist jaar erop was weer net zo saai (oftewel: goed) als al die van ervoor...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X