Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ferrari F8 Tributo

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ferrari F8 Tributo

Op uitnodiging van Kroymans kon ik vandaag proefrijden in de F8 Tributo. Het was vanuit Ferrari zelf georganiseerd, dus ongeveer 20 Italianen daar met bijbehorend coronabeleid.
    Netjes geregeld op een mooie locatie in Leersum. Daar stonden een stuk of tien Tributo's klaar voor een proefrit van een klein uur pp.

Het begon met een uitleg van de auto. Best gaaf wat voor techniek er allemaal in zit. Alles was beter dan de 488 en een rondje internet laat dat ook in de restwaarde van de 488 zien. Op die dingen is in drie jaar zo'n anderhalve ton op afgeschreven.

Ik verwachtte eigenlijk niet zo veel, ging er zelfs niet met heel veel eagerness heen, maar de entourage en de auto's waren prima voor elkaar dus dat maakte veel goed.

Het rijden
    Dit is wel next level. Wat een achterlijke hoeveelheid vermogen heeft dat ding. Lastwissels zijn goed merkbaar, vooral bij acceleratie. Balans is perfect en grip ook (Michelin PS2 ss). Je hoeft je handen niet van het stuur te halen. Richtingaanwijzers zitten bij je duimen (even wennen, vooral op rotondes).
    De versnellingsbak is briljant. Wat een snelheid en souplesse. Groot verschil met de F430, zeker in de lage versnellingen.
    De dubbele koppeling is comfortabel, maar ik ben meer van de enkele koppeling. Het nukkige en intimiderende van die klappen van zo'n enkele koppeling vind ik nu eenmaal meer bij een Ferrari passen.

Het tempo dat je maakt is echt ongekend met dat ding. Vanwege de dubbele turbo heb je eigenlijk te veel koppel in die auto. Zoals de Italiaanse instructeur zei: het zijn twee auto's in één. De raceauto zoals de F430, en de granturismo zoals een Maserati.

Ik vond het koppel bij lage toeren niet zo passen. Ik heb in de derde versnelling nog doorslaande wielen gehad toen ik de A12 op reed. De elektronica houdt het eigenlijk voor je op de weg.
    Turbo lag is er *niet*. Dat hebben ze wel knap gedaan.

Het geluid is pet. Stationair klinkt het hoopgevend, maar als je rijdt, is het geluid ver weg, soms zelfs als een Tesla, en als je dan terugschakelt of gas geeft, krijg je een luide brul. Wel luid, maar wat raar qua timing en intensiteit. Als het uit de speakers komt, hebben ze dat goed verbloemd. Ik denk het eigenlijk niet.

Zou ik hem kopen? Ik denk het niet. De versie waarin ik reed, zou hier zo'n vier ton kosten. Het was een spider.
    Ook niet als hij wat ouder is denk ik.

Ik ben toch meer van de atmosferische V8, liefst met single clutch. Het nerveuze karakter met die hitsige gasrespons. Het rauwe. Dat is meer wat ik zoek. Ik zou er een F430 Scuderia niet voor laten staan.

De looks vind ik wel in orde. Veel mooier dan de 488. Maarja, daar zou ik hem nooit voor kopen.

Het was een leuke middag. In november komen ze weer langs met de Roma. Lijkt me leuk om daar ook eens in te rijden.
    Attached Files

Gaaf Cees! Ik vind het ook niet een hele mooie Ferrari om eerlijk te zijn. Dan vind ik een F488 veel mooier. Vierhonderdduizend euro......alsof het niks is.
    Ook al zou ik die kleur nooit kiezen......toch wel gaaf in het blauw!
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Bedankt voor het delen van je belevenis, Cees!!!

Jouw gevoel snap ik. Het is geen "pakkende" Ferrari. Saai? Ouderwets gelijnd?
      Als je er een Lotus Elise naast zet en je bekijkt de achterkant moet je goed kijken, volgens mij.

Comment

Leuk om mee te maken, ook al blijkt het dan niet helemaal jouw soort Ferrari te zijn.
        Jouw verslag klinkt voor mij als het oude verhaal: beter en leuker zijn heel verschillende dingen.

Ben benieuwd wat je straks van de Roma vindt.
        Last edited by V4; 06-09-20, 10:43.

Comment

Gaaf zeg, de F8 heb ik nog niet eens IRL gezien. Eigenlijk is wat jij beschrijft wat ik me ook ongeveer voorstelde bij het lezen van de specs van de F8. Bruut snel, maar toch minder beleving dan de amtosferische Ferrari's kennelijk.

Comment

Leuke leesstof Scud, de ervaring met de rit met de Roma zie ik naar uit.
            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
              Leuke leesstof Scud, de ervaring met de rit met de Roma zie ik naar uit.
              Dito, want op foto’s vind ik dat de mooiste Ferrari sinds jaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

Dito, want op foto’s vind ik dat de mooiste Ferrari sinds jaren.
                Mee eens.

Comment

Ook eens, de Roma is erg fraai. De eerste mooie Ferrari sinds de 458 wat mij betreft.

Comment

Ik heb er nooit mee gereden, maar ik kan me wel iets bij dit verhaal voorstellen. Dit soort auto's lijken een beetje té snel en té goed te worden waardoor het rauwe randje eraf gaat en je alleen nog het volledige potentieel kunt benutten als je eens rechtsdoor volgas geeft.
                    Toevallig sprak ik vanmiddag mijn achterbuurman, die kwam net met zijn vers aangeschafte 360 Modena aan rijden. Hij vond ook al dat een 360 of 430 eigenlijk wel een beetje het maximale is voor lekker inde omgeving te gassen. Alles wat daarna kwam is gewoon té snel voor die slingerende weggetjes in Limburg, Ardennen of de Eifel.

Die F8 vind ik verder wel een stuk beter smoelen dan de 488, maar zoals iedereen al zegt heeft Ferrari zicht met de Roma pas écht herpakt. De F8 is zeker niet lelijk, maar gewoon te weinig herkenbaar als Ferrari.
                    Na de 430 ging het een beetje de mist in met al die rare lijnen, flapjes, vouwen en koelsleuven. (die 458 keur ik nog wel goed) Nu lijken ze weer terug te gaan naar een clean ontwerp, zoals dat rond de eeuwwisseling ook was.
                    Giulia 1600 Super '65
                    Abarth 595 Competizione '15

Comment

Het lelijkste van de 488 vind ik die handgrepen aan de deuren die een aerodynamisch effect zouden moeten hebben. De Tributo heeft die ook. Wel jammer.
                      Vandaag heb ik weer dik 200 km met mijn f430 gereden en dat is veel leuker. De oren suizen nog na ;-)
                      De enige andere Ferrari's die ik zou overwegen zijn een 430 Scuderia, een 599 of misschien een 458. In die volgorde. 599 vind ik fantastisch. 458 is de laatste atmosferische en bovendien een erg mooie auto. Helaas wel double clutch.

Eigenlijk kan Ferrari na de F8 net zo goed een elektrische auto maken als het alleen om performance gaat en het weer een stapje sneller moet zijn.

Die Roma is wel een andere auto met de motor voorin. Meer een opvolger van de 612. Inderdaad erg mooi.

Comment

Mooie ervaring om te lezen! Het komt ook overeen met vrienden van mij die een paar jaar terug met een 488 hebben gereden. Die zijn ook wat enthousiaster over het oudere spul om precies de door jou genoemde reden. Op de Nurburgring hoor je ook altijd goed het verschil tussen de oude en de nieuwere Ferrari’s. Waarbij het atmosferische spul natuurlijk veel gaver klinkt. De laatste die trouwens écht goed klonk (uit eigen ervaring) is de 360 Modena.
                        ''Thank God for the internet experts''

Comment

Gaaf man! En leuk cadeautje dat je even in een F8 mocht rijden!
                          Park Broekhuizen is een superlocatie trouwens voor zoiets. Het restaurant daar is ook een aanrader overigens.

Die lichtblauwe vind ik geweldig, of gewoon een rode. Maar 400K is gewoon vele te duur. Dat vinden ook de 458/488-rijders en dat zijn toch de potentiële klanten voor de F8.

Ik zie het de komende jaren eigenlijk ietwat somber in voor dit type auto. Hoe gaat Ferrari hier 10-15.000 per jaar van verkopen? En tegelijkertijd McLaren en Lamborghini ook?
                          Je betaalt de prijs voor een unieke auto, maar het is gewoon massaproductie.
                          Last edited by Harry; 08-09-20, 06:35. Reden: Is Broekhuizen uiteraard, ik had Buitenlust getypt...

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                            Je betaalt de prijs voor een unieke auto, maar het is gewoon massaproductie.
                            Inderdaad. Hier in de buurt is het zo normaal zulke auto's te zien, dat het geen "event" meer is. Rare gewaarwording.

Ik merk ook weer, dat zoiets mij helemaal niks doet. OK, de enorme snelheid is en blijft leuk. Maar design, geluid, beleving etc. -> de dingen waarom het bij mij gaat zijn er niet.

Comment

Erg gaaf Scuderia! Qua beleving zit ik altijd in Dubio, ja je levert bepaalde zaken in (geluid, mechanische sper, etc...). Maar de snelheid die je terugkrijgt is zo verslavend! Op de limiet rijden is dan weer een nieuwe (andere) uitdaging. Daardoor kan ik het nieuwe spul ook waarderen.
                              En die 400K, tja als ik het kan betalen boeit mij waarschijnlijk de prijs niet zo. Dan is het een kwestie van vergelijken en proefrijden, zoals ik nu ook doe vooraf aan een aanschaf van een nieuwe "knakenbak"

Comment

Da's een leuk uitje!

Ik vind 'm er gaaf uitzien. Mooier dan de 488 for sure. Maar 400K is wel erg stevig.

Qua rijeigenschappen kan ik het vergelijk niet maken, maar kan me goed voorstellen dat een opgefokte, atmosferische motor veel meer beleving geeft.
                                Persoonlijk vind ik een 550 of 575 met handbak een ontzettend gave auto.

Ik heb laatst op Zandvoort met meerdere supercars mogen sturen, waaronder de 488. Uiteindelijk maakte de McLaren 540 meer indruk op me: snel, agiel en super gebalanceerd. Zo ook de Lamborghini Huracán. Door alle computers is van analoog geen sprake meer, maar die atmosferische motor is fantastisch en het rijdt en stuurt als een bruut apparaat. De Ferrari is geraffineerd, maar de Lambo heeft nog een rauw randje.
                                Last edited by Eddieee; 07-09-20, 09:35.
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Als je zoiets wilt, kun je net zo goed een 458 Italia kopen volgens mij. Scheelt 250-275K (toch geld ;-) ), klinkt beter en is in de praktijk (op straat) bijna net zo snel.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Wel super gaaf om even in te kunnen sturen natuurlijk, maar de huidige generatie supercars doen me allemaal niet zoveel meer. Atmosferische motor en 400-500pk lijkt me voor op straat ideaal. Eigenlijk lijkt me een F360 met handbak gewoon helemaal geweldig om mee door de alpen te knallen. Overigens vind ik dan zo'n F12 en in iets mindere mate de 812 superfast met die geweldige V12's erin wel weer fantastische auto's.

Comment

Helemaal mee eens. Een sportwagen met 400-500pk met handbak is denk ik het gaafste dat er is en gaat hard zat.
                                      Dat is nu nergens meer te koop echter.

Zo'n 812 is echt ongelooflijk natuurlijk. Wat een motor ligt daarin zeg.
                                      599 is denk ik nu de auto om te kopen. Die heb je voor rond de 100K en dat is echt een magistraal apparaat.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Op een of andere manier heb ik de 599 nooit echt een mooie auto gevonden, zal wel echt aan mij liggen want zijn erg veel liefhebbers van. Ik vind dan zo'n oude 550 veel mooier eigenlijk. Echt een klassieke schoonheid. Maar ja Ferrari zal er niet van wakker liggen wat ik er van vind, ben voorlopig geen potentiële klant wat budget betreft :-)

Comment

De achterzijde heeft zo op de foto ook wel iets weg van een Lotus.
                                          Ik heb hem zelf nog niet eerder gezien.
                                          8.2 met supercharger?

Comment

Working...
                                          X